Verklaring van Topsector Energie

Status toegankelijkheid https://www.topsectorenergie.nl/

Rijksdienst voor Ondernemend Nederland is wettelijk verplicht om deze website te laten voldoen aan het Besluit digitale toegankelijkheid overheid.

De status van deze website is: B - voldoet gedeeltelijk ? - Ga naar de informatie over de nalevingsstatussen

De status is toegekend op basis van een eigen verklaring,
die voor het laatst is bijgewerkt op 22-09-2021

  • De onderbouwing bij deze eigen verklaring is gecontroleerd.
    Daaruit bleek dat de onderbouwing toereikend is om door een toezichthouder inhoudelijk te kunnen worden beoordeeld.
    Meer over de controle door Logius

Op deze pagina kunt u:

Inhoud

Verklaring

Rijksdienst voor Ondernemend Nederland streeft ernaar om de eigen online informatie en dienstverlening toegankelijk te maken, overeenkomstig het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.
Deze toegankelijkheidsverklaring is van toepassing op de inhoud van de website Topsector Energie.

Een overzicht van alle websites, mobiele applicaties en verklaringen van Rijksdienst voor Ondernemend Nederland is beschikbaar via de link https://rvo.nl/toegankelijkheid

Nalevingsstatus: voldoet gedeeltelijk

Uit de door Rijksdienst voor Ondernemend Nederland gepubliceerde informatie blijkt dat de website Topsector Energie gedeeltelijk voldoet aan het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.

Uit toegankelijkheidsonderzoek is gebleken dat nog niet aan alle eisen wordt voldaan. Voor elke afzonderlijke afwijking van de eisen is de oorzaak bekend en is het gevolg beschreven, zijn maatregelen genomen om de afwijking te kunnen opheffen EN wordt een concrete datum genoemd waarop de maatregelen zullen zijn uitgevoerd.

In de toelichting, onder het kopje onderbouwing van de verklaring, wordt aangegeven hoe ver Rijksdienst voor Ondernemend Nederland is gevorderd met de toegankelijkheid van Topsector Energie en welke noodzakelijke maatregelen worden genomen om de website toegankelijker te maken.

De kenmerken van de verschillende statussen worden beschreven in de toelichting, onder het kopje Uitleg over de nalevingsstatussen.

Akkoordverklaring

Deze verklaring is op 15-09-2021 getekend voor 'gezien en akkoord' door een tekenbevoegd functionaris van Rijksdienst voor Ondernemend Nederland .
Functie: Afdelingsmanager Klant.

De actualiteit, volledigheid en juistheid van deze verklaring zijn voor het laatst herzien op 22-09-2021.

Feedback en contactgegevens

Loopt u tegen een toegankelijkheidsprobleem aan? Of heeft u een vraag of opmerking over toegankelijkheid?
Neem dan contact op via toegankelijkheid@rvo.nl.

Wat kunt u van ons verwachten?

  • Binnen 5 werkdagen krijgt u een ontvangstbevestiging.
  • We informeren u over de voortgang en de uitkomst.
  • Binnen 3 weken is uw verzoek afgehandeld.

Handhavingsprocedure

Bent u niet tevreden met de manier waarop uw klacht is behandeld? Of hebben we niet op tijd gereageerd?
Dan kunt u contact opnemen met de Nationale Ombudsman.

Aanvullende informatie van Rijksdienst voor Ondernemend Nederland

De streefdatum waarop de website volledig zal voldoen: 15-09-2022.

Onderbouwing van de verklaring

Onderzoeksresultaten

  • Oké. De status van de website Topsector Energie : voldoet gedeeltelijk

De website Topsector Energie is onderzocht op toegankelijkheid en uit de rapportage blijkt volgens Rijksdienst voor Ondernemend Nederland dat nog niet aan alle onderstaande kenmerken wordt voldaan:

  • De onderzoeksresultaten waarop de claim is gebaseerd zijn beschikbaar via:
    • https://kennisdelen.rvo.nl/files/view/5718b5fa-8fff-42b7-a942-f54508e05e82/1619771248check_8882_auto_rapport%20(1).pdf
      Kenmerken die in de rapportage zijn vastgelegd:
      • Datum: 29-03-2021
      • Type onderzoek: handmatig onderzoek (eventueel deels automatisch)
      • Onderzoek uitgevoerd door: een onafhankelijke derde partij
      • Oké. Gebruikte standaard: EN 301 549 / WCAG 2.1 niveau AA
      • Oké. Actualiteit: voldoet aan de voorwaarde. Uit de rapportage blijkt dat de meet- en onderzoeksgegevens waarop het onderzoek is gebaseerd jonger zijn dan 36 maanden.
      • Oké. Onderzoeksmethode: voldoet aan de voorwaarde. Uit de rapportage blijkt dat bij het handmatige onderzoek een goed gedocumenteerde evaluatiemethode (WCAG-EM of gelijkwaardig) is gebruikt.
      • Oké. Vastlegging: voldoet aan de eisen. Uit de rapportage blijkt dat de onderzoeksresultaten zijn vastgelegd in een voor mensen leesbaar formaat, of in het machineleesbare formaat EARL.
  • De (gecombineerde) onderzoeksresultaten:
    • Oké. Omvatten alle eisen uit hoofdstuk 9 Web (voor websites) of 11 Software (voor mobiele applicaties) van de Europese toegankelijkheidsnorm EN 301 549. De eisen voor websites, mobiele applicaties en downloadbare documenten in deze norm zijn identiek aan de niveau A en AA succescriteria van de wereldwijd toegepaste toegankelijkheidsstandaard WCAG 2.1.
    • Oké. Zijn representatief voor alle content op het hoofddomein en eventuele de sub- en andere domeinen die in de verklaring worden genoemd.
  • Niet Oké. Tijdens het onderzoek zijn afwijkingen gevonden op de toegankelijkheidsstandaard, die niet konden worden hersteld voordat het onderzoek werd afgerond.
  • Oké. Op basis van de onderzoeksresultaten verklaart Rijksdienst voor Ondernemend Nederland dat de website gedeeltelijk voldoet aan de toegankelijkheidsstandaard.

(Onder het kopje Uitleg over de nalevingsstatussen worden de kenmerken van de verschillende statussen beschreven).

Afwijkingen van de toegankelijkheidsstandaard

  1. SC 1.1.1 - Niet-tekstuele content [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Alle niet-tekstuele content die aan de gebruiker wordt gepresenteerd, heeft een tekstalternatief dat een gelijkwaardig doel dient. […]

    • Oorzaak:

      Op pagina https://www.topsectorenergie.nl/ heeft het logo geen goed tekstalternatief. Het logo heeft nu als tekstalternatief ‘Government logo’. Een logo is altijd informatief en moet een goed beschrijvend tekstalternatief krijgen wat minimaal de tekst van de afbeelding moet bevatten. Hier bijvoorbeeld ‘Logo Topsector Energie. Empowering the new economy’. Dit komt op meerdere pagina’s voor. Onder de menubalk staat een afbeelding als link naar een video. De afbeelding heeft nu als tekstalternatief ‘Hero banner’. Dit beschrijft de afbeelding of link niet. Als een afbeelding als link wordt gebruikt, moet in de alt-tekst het doel van de link staan beschreven. Mensen die niet kunnen zien gebruiken deze tekst namelijk als linktekst. Het doel van de link is in deze situatie belangrijker dan wat er op de afbeelding te zien is. Daaronder staan allemaal iconen als link met een koptekst ernaast als link. De iconen hebben geen tekstalternatieven die het linkdoel beschrijven. Hier kan beter de link verwijderd worden van het icoon en het icoon als decoratief te beschouwen. Dan hebben ze geen tekstalternatief nodig. Maar wel een leeg alt-attribuut (alt=””) zodat hulpsoftware weet dat het de afbeelding kan negeren. Dit geldt ook voor de afbeeldingen bij de nieuwsberichten. Dit komt op meerdere pagina’s voor. Onderaan staat een carrousel van afbeeldingen waardoor heen kan worden gestapt door middel van de pijltjes. Deze pijltjes hebben geen tekstalternatief en hebben dit wel nodig. In de footer staan twee social media iconen voor ‘Twitter’ en ‘LinkedIn’. Deze iconen hebben geen tekstalternatief en hebben dit wel nodig. Dit komt op meerdere pagina’s voor. Op pagina https://www.topsectorenergie.nl/nieuws/ waterstofsector-frankrijk heeft de afbeelding een tekstalternatief die de afbeelding niet beschrijft. Deze afbeelding kan beter gezien worden als een decoratieve afbeelding. Dan heeft de afbeelding geen tekstalternatief nodig, maar wel een leeg alt-attribuut.

    • Gevolg:

      Alle belangrijke niet-tekstuele content zoals afbeeldingen, knoppen en formulier invoervelden, moeten een tekstueel alternatief of naam hebben. Dit is zoals aangegeven niet overal het geval, waardoor bezoeker met een visuele beperking niet meekrijgt waarover een afbeelding gaat. Hiernaast worden er op dit moment decoratieve afbeeldingen van een alt-tekst voorzien, waardoor deze worden voorgelezen aan een gebruiker van hulp software. Dit is niet de bedoeling.

      In het pdf document https://www.topsectorenergie.nl/sites/ default/files/uploads/TSE-brief%20programmering%20Topsector %20Energie%202021.pdf is het logo getagd als artifact. Dit betekent dat hulpsoftware de afbeelding negeert. Een logo is altijd informatief en moet dus getagd worden als figure met een goed beschrijvend tekstalternatief. Onderaan het document staat een handtekening. Deze is getagd als figure maar zonder tekstalternatief. Deze afbeelding heeft wel een tekstalternatief nodig.

    • Alternatief:

      Geen.

    • Maatregel:

      Voorzie de (juiste) afbeeldingen van een alt-tekst.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 15-09-2022
  2. SC 1.2.2 - Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen) [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle vooraf opgenomen audiocontent in gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.

    • Oorzaak:

      Op pagina https://www.topsectorenergie.nl/ staat een afbeelding om een video te starten. Deze video die opent in een lightbox. Deze video heeft geen ondertiteling.

    • Gevolg:

      De video heeft geen ondertiteling en is dus niet te volgen voor bezoekers die doof of slechthorend zijn.

    • Alternatief:

      Geen.

    • Maatregel:

      Voorzie de video van ondertiteling.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 15-09-2022
  3. SC 1.2.3 - Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen) [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of audiodescriptie van de vooraf opgenomen videocontent geleverd voor gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.

    • Oorzaak:

      Op de pagina https://www.topsectorenergie.nl/ staan video’s die geen audiodescriptie of media-alternatief hebben.

    • Gevolg:

      Doordat een audiodescriptie of media-alternatief aan de video ontbreekt, kan de video niet (goed) worden gevolgd door visueel beperkten.

    • Alternatief:

      Geen.

    • Maatregel:

      Voeg een audiodescriptie of media alternatief aan de video toe. Een Audiodescriptie is een (extra) audiospoor waarin verteld wordt wat erin beeld te zien is. Het gaat hier niet alleen om teksten en logo’s die in beeld komen, maar ook alle andere belangrijke visuele informatie die nodig is om de video te begrijpen. Een media-alternatief kan een transcript zijn; dit is een uitgeschreven tekst waarin staat wat er in beeld te zien en te horen is. Bijvoorbeeld in de video over energie de woorden die aan het begin van de video in beeld komen, ‘telescoop’, ‘microscoop’ en ‘wifi’, worden nu niet doorgegeven aan blinden.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 15-09-2022
  4. SC 1.2.5 - Audiodescriptie (vooraf opgenomen) [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Er wordt een audiodescriptie geleverd voor alle vooraf opgenomen videocontent in gesynchroniseerde media.

    • Oorzaak:

      Op de pagina https://www.topsectorenergie.nl/ staan video’s die geen audiodescriptie hebben.

    • Gevolg:

      Doordat een audiodescriptie aan de video ontbreekt, kan de video niet (goed) worden gevolgd door visueel beperkten.

    • Alternatief:

      Geen.

    • Maatregel:

      Voeg een audiodescriptie aan de video toe, dit is een (extra) audiospoor waarin verteld wordt wat erin beeld te zien is. Het gaat hier niet alleen om teksten en logo’s die in beeld komen, maar ook alle andere belangrijke visuele informatie die nodig is om de video te begrijpen. Bijvoorbeeld in de video over energie de woorden die aan het begin van de video in beeld komen, ‘telescoop’, ‘microscoop’ en ‘wifi’, worden nu niet doorgegeven aan blinden.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 15-09-2022
  5. SC 1.3.1 - Info en relaties [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Informatie, structuur en relaties overgebracht door presentatie kunnen door software bepaald worden of zijn beschikbaar in tekst.

    • Oorzaak:

      Op pagina https://www.topsectorenergie.nl/nieuws/ waterstofsector-frankrijk staat de inleiding en een aantal zichtbare koppen opgemaakt met het strong element. Dit is hier niet voor bedoeld en moet op een andere manier worden opgemaakt. Op de pagina staat een tabel. In deze tabel zijn de kolomkoppen niet opgemaakt als kolomkoppen en dit moet wel. Dit kan met het th element.

      In het pdf document https://www.topsectorenergie.nl/sites/ default/files/uploads/TSE-brief%20programmering%20Topsector %20Energie%202021.pdf staan in de tabel twee zichtbare lijsten. De eerste lijst is netjes opgemaakt als lijst, dat is goed. Maar de tweede lijst is niet opgemaakt als lijst en dit moet wel.

    • Gevolg:

      Doordat de structuur van de pagina op dit moment niet helder is zal hulpsoftware bepaalde onderwerpen verkeerd voorlezen/benadrukken.

    • Alternatief:

      Geen.

    • Maatregel:

      Zorg voor een correcte structuur en HTML-opbouw.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 15-09-2022
  6. SC 1.4.11 - Contrast van niet-tekstuele content [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:

      De visuele weergave van het volgende heeft een contrastverhouding van ten minste 3:1 ten opzichte van aangrenzende kleuren:

      • Componenten van de gebruikersinterface: Visuele informatie die vereist is om componenten van de gebruikersinterface en statussen te identificeren, met uitzondering van inactieve componenten of componenten waarvan de weergave van de component wordt bepaald door de user agent en niet wordt aangepast door de auteur;
      • Grafische objecten: Delen van afbeeldingen die vereist zijn om de content te begrijpen, behalve wanneer een specifieke weergave van afbeeldingen essentieel is voor de informatie die wordt overgebracht.
    • Oorzaak:

      Op pagina https://www.topsectorenergie.nl/ heeft de oranje streep van het zoekveld een te laag contrast van 2,2:1 met de witte en 1,9:1 met de grijze achtergrond. En de grijze randen een te laag contrast van 1,1:1 met de witte achtergrond. Dit geldt ook voor de oranje zoekknop. Dit moet minimaal 3,0:1 zijn. Dit is van belang voor slechtzienden, zij moeten het veld kunnen onderscheiden. Dit komt op meerdere pagina’s voor. De oranje aanmeldknop in de footer heeft een te laag contast van 1,7:1 met de oranje achtergrond. Dit komt op meerdere pagina’s voor De knoppen voor social media ‘Twitter’ en ‘LinkedIn’ hebben een te laag contrast van respectievelijk 2,4:1 en 2,0:1. Dit komt op meerdere pagina’s voor.

    • Gevolg:

      De componenten of objecten kunnen niet goed leesbaar zijn voor bezoekers van de website met een visuele beperking.

    • Alternatief:

      Geen.

    • Maatregel:

      Verander de kleuren zodat deze wel de juiste contrastverhouding hebben.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 15-09-2022
  7. SC 1.4.3 - Contrast (minimum) [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:

      De visuele weergave van tekst en afbeeldingen van tekst heeft een contrastverhouding van ten minste 4,5:1, behalve in de volgende gevallen:

      • Grote tekst: Grote tekst en afbeeldingen van grote tekst hebben een contrastverhouding van ten minste 3:1;
      • Incidenteel: Tekst of afbeeldingen van tekst die deel zijn van een inactieve component van de gebruikersinterface, die puur decoratief zijn, die voor niemand zichtbaar zijn, of die onderdeel zijn van een afbeelding die significant andere visuele content bevat, hebben geen contrasteis.
      • Woordmerken: Tekst die onderdeel is van een logo of merknaam heeft geen contrasteis.
    • Oorzaak:

      Op pagina https://www.topsectorenergie.nl/ hebben de witte teksten in de menubalk een te laag contrast van 2,2:1 met de oranje achtergrond.

    • Gevolg:

      Mensen met een visuele beperking (zoals kleurenblindheid) kunnen moeite hebben om tekst te lezen als het contrast tussen de verschillende elementen te laag is.

    • Alternatief:

      Geen.

    • Maatregel:

      Verander de kleuren zodat deze wel de juiste contrastverhouding hebben.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 15-09-2022
  8. SC 2.4.1 - Blokken omzeilen [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Er is een mechanisme beschikbaar om blokken content die op meerdere webpagina's worden herhaald te omzeilen.

    • Oorzaak:

      Op pagina https://www.topsectorenergie.nl/ is een skiplink naar de unieke inhoud van de pagina aanwezig. Maar dit is niet de eerste link van de pagina. Deze skiplink moet de eerste link van de pagina zijn. Ook slaat deze link de video over. De video is ook unieke content voor de pagina.

    • Gevolg:

      Mensen die de muis niet kunnen gebruiken (blinden en mensen met een motorische beperking bijvoorbeeld) kunnen minder gemakkelijk door een pagina navigeren.

    • Alternatief:

      Geen.

    • Maatregel:

      Zorg dat de pagina voorzien wordt van skiplinks.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 15-09-2022
  9. SC 2.4.4 - Linkdoel (in context) [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Het linkdoel kan bepaald worden uit enkel de linktekst of uit de linktekst samen met zijn door software bepaalde linkcontext, behalve daar waar het doel van de link een dubbelzinnige betekenis kan hebben voor gebruikers in het algemeen.

    • Oorzaak:

      Op pagina https://www.topsectorenergie.nl/ heeft de afbeelding welke ook een link is naar een video geen duidelijk linkdoel. Krijgt de afbeelding een goed tekstalternatief dan is dit opgelost. In de footer staan twee social media iconen waarvan het linkdoel niet duidelijk is. Deze iconen hebben geen tekstalternatief of linktekst. Dit komt op meerdere pagina’s voor. Op pagina https://www.topsectorenergie.nl/contact heeft het logo ook geen duidelijk linkdoel. Dit komt op meerdere pagina’s voor. Op de pagina staan meerdere links met de linktekst ‘Contact’ en ‘Website’. Het linkdoel van deze links zijn niet duidelijk. Blinden kunnen een overzicht maken van alle links op een pagina en het moet dan uit de link blijken waar deze naar toe gaat. Dit is op te lossen door meer informatie te zetten in het title-attribuut van het link element.

    • Gevolg:

      Het doel van verschillende links onduidelijk, zo weet een gebruiker van hulpsoftware niet waar deze heen navigeren.

    • Alternatief:

      Geen.

    • Maatregel:

      Voorzie alle links van een duidelijk doel.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 15-09-2022
  10. SC 3.1.2 - Taal van onderdelen [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:

      De menselijke taal van elke passage of zin in de content kan door software bepaald worden, behalve waar het gaat om eigennamen, technische termen, woorden uit een onbepaalde taal en woorden of zinsdelen die deel zijn gaan uitmaken van het jargon van de onmiddellijk omringende tekst.

    • Oorzaak:

      Op pagina https://www.topsectorenergie.nl/contact staat bij perscontact het laatste stuk zin in een span element met lang=”EN-GB”. Dit is geen Engelse tekst en heeft geen taalwisseling nodig.

    • Gevolg:

      Doordat de links niet de juiste labels bevatten, zal voorleessoftware de mist in gaan en de woorden verkeerd uitspreken.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Haal het taalwisselings-element weg.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 15-09-2022
  11. SC 4.1.1 - Parsen [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      In content die geïmplementeerd is met opmaaktalen hebben elementen volledige begin- en eindtags, zijn elementen genest volgens hun specificatie, bevatten elementen geen dubbele attributen en zijn alle ID's uniek, behalve waar de specificatie deze eigenschappen toelaat.

    • Oorzaak:

      Op pagina https://www.topsectorenergie.nl/contact staat een dubbele attribuut xml:lang in een element. Dit komt op meerdere pagina’s voor.

    • Gevolg:

      De website kunnen niet juist worden geparsed. Hetgeen kan resulteren in hulpsoftware die vastloopt omdat deze niet begrijpt dat bepaalde gedeeltes van de HTML-code afgesloten/geopend zijn.

    • Alternatief:

      Geen.

    • Maatregel:

      Voorzie de pagina's van de juiste tags en zorg dat de pagina's juist kunnen worden geparsed. Doe hierna een check op met de officiële W3C validator: validator.w3.org.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 15-09-2022
  12. SC 4.1.2 - Naam, rol, waarde [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Voor alle componenten van de gebruikersinterface (inclusief, maar niet uitsluitend voor formulierelementen, links en door scripts gegenereerde componenten), kunnen de naam (name) en rol (role) door software bepaald worden; toestanden (states), eigenschappen (properties) en waarden (values) die door de gebruiker ingesteld kunnen worden, kunnen door software ingesteld worden; en kennisgeving van veranderingen in deze items is beschikbaar voor user agents, met inbegrip van hulptechnologieën.

    • Oorzaak:

      Op pagina https://www.topsectorenergie.nl/ hebben de social media iconen geen door software te bepalen naam. Dit komt op meerdere pagina’s voor.

    • Gevolg:

      De naam van het component kan niet worden achterhaald door hulpsoftware.

    • Alternatief:

      Geen.

    • Maatregel:

      Voeg een naam-attribuut toe aan het component.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 15-09-2022

Andere toegankelijkheidsissues

(geen opgegeven)

Onevenredige last

De maatregelen die Rijksdienst voor Ondernemend Nederland heeft benoemd leiden niet tot een onevenredige last.

(Zie onder uitleg over onevenredige last voor meer informatie)


Algemene toelichting

Uitleg over de nalevingsstatussen

De vooruitgang in digitale toegankelijkheid wordt bepaald aan de hand van nalevingsstatussen, die weergeven hoever een overheidsinstantie is gevorderd met het toegankelijker maken van een website. Voordat de wettelijke verplichting van kracht werd waren er slechts twee statussen: de toegankelijkheidsnorm schreef voor dat een website volledig moest voldoen aan alle toegankelijkheidseisen, met als resultaat status voldoet volledig. In geval het niet kon worden aangetoond dan was de status altijd voldoet niet.

De huidige aanpak kent vijf nalevingsstatussen. Doel is het bereiken van de status voldoet volledig. De statussen voldoet gedeeltelijk en eerste maatregelen genomen zijn tussenstappen op weg naar het einddoel.

De statussen en hun kenmerken zijn:

A: Voldoet volledig

  • De overheidsinstantie kan aantonen dat de website of mobiele app volledig aan alle toegankelijkheidseisen uit de norm voldoet.
  • De overheidsinstantie voldoet zowel aan de wettelijke verplichting als aan de norm.
  • Het in de wettelijke verplichting vastgelegde doel is behaald.

B: Voldoet gedeeltelijk (= in control verklaring)

  • De overheidsinstantie kan aantonen dat er een actueel, volledig en juist beeld is van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • Er wordt nog niet voldaan aan alle toegankelijkheidseisen uit de norm.
  • De overheidsinstantie heeft concrete verbetermaatregelen benoemd en een planning gemaakt om de afwijkingen te herstellen.
  • De overheidsinstantie is daardoor in control over de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • De overheidsinstantie voldoet wel aan de wettelijke verplichting, maar nog niet volledig aan de norm.

C: Eerste maatregelen genomen

  • Er is nog geen goed beeld van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • De overheidsinstantie heeft concrete verbetermaatregelen genomen om dat beeld te krijgen.
  • De overheidsinstantie voldoet wel aan de wettelijke verplichting, maar niet aan de norm.

D: Voldoet niet

  • Er is geen goed beeld van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • De overheidsinstantie heeft geen concrete verbetermaatregelen benoemd om inzicht te krijgen in de (mate van) toegankelijkheid.
  • De overheidsinstantie voldoet enkel aan de wettelijke verplichting om een toegankelijkheidsverklaring te publiceren.
  • Omdat de wettelijke verplichting voorschrijft dat overheidsinstanties de noodzakelijke maatregelen nemen om hun websites en mobiele applicaties toegankelijker te maken worden de overheidsinstantie aangespoord om binnen een bepaalde termijn concrete maatregelen te benoemen, inclusief planning.

E: Geen toegankelijkheidsverklaring gepubliceerd

  • De overheidsinstantie heeft voor de website of mobiele applicatie geen toegankelijkheidsverklaring gepubliceerd.
  • De overheidsinstantie voldoet niet aan de wettelijke verplichting om een toegankelijkheidsverklaring te publiceren.
  • Omdat de wettelijke verplichting voorschrijft dat overheidsinstanties de noodzakelijke maatregelen nemen om hun websites en mobiele applicaties toegankelijker te maken wordt de overheidsinstantie aangespoord om op korte termijn een toegankelijkheidsverklaring te publiceren waarin concrete maatregelen zijn benoemd, inclusief planning.

Het uitgangspunt is dat verbetermaatregelen worden benoemd, ingepland en uitgevoerd. En dat daarmee wordt doorggeaan totdat volledig aan alle toegankelijkheids is voldaan.
Als een website lange tijd in een status blijft hangen, dan wordt aan de beleidsmatige eis toegankelijker maken niet langer voldaan.

Uitleg over onevenredige last

Het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid staat overheidsinstanties toe om gebruik te maken van de mogelijkheid om afzonderlijke eisen uit de toegankelijkheidsstandaard - tijdelijk - niet toe te passen, als dit voor hen onevenredig belastend is.

Met de uitzonderingsmogelijkheid 'onevenredige last' dient zorgvuldig te worden omgegaan; het ontbreken van prioriteit, tijd of kennis bij een overheidsinstantie zijn geen legitieme redenen om de toegankelijkheidsstandaard niet toe te passen.

Zie voor de formele, geldende tekst artikel 3, lid 2 tot en met 4 en de toelichting bij artikel 3 van het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.

Inhoud die buiten de werkingssfeer valt van het Besluit

Het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid is niet van toepassing op de volgende content van websites en mobiele applicaties:

  • Kantoorbestandsformaten die zijn gepubliceerd voor 23 september 2018, tenzij dergelijke content nodig is voor actieve administratieve processen met betrekking tot de door de betrokken overheidsinstantie vervulde taken;
  • Vooraf opgenomen, op tijd gebaseerde media die zijn gepubliceerd voor 23 september 2020;
  • Live uitgezonden, op tijd gebaseerde media;
  • Onlinekaarten en onlinekarteringsdiensten, mits essentiële informatie op navigatiekaarten op een toegankelijke, digitale wijze wordt verstrekt;
  • Van derden afkomstige content die niet door de betrokken overheidsinstantie wordt gefinancierd of ontwikkeld en evenmin onder haar verantwoordelijkheid valt;
  • Reproducties van stukken uit erfgoedcollecties die niet volledig toegankelijk kunnen worden gemaakt om redenen van bewaring, authenticiteit of het ontbreken van geautomatiseerde en kostenefficiënte oplossingen om toegankelijkheid te bewerkstelligen;
  • Content die enkel beschikbaar is voor een gesloten gebruikersgroep en die is gepubliceerd voor 23 september 2019, tot de betreffende website ingrijpend wordt herzien;
  • Content van websites en mobiele applicaties die niet noodzakelijk is voor actieve administratieve processen en die niet wordt aangepast na 23 september 2019.

Bron: Artikel 2, tweede lid van het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.

In deze verklaring wordt gerefereerd aan verschillende bronnen. Onderstaande lijst bevat de links naar deze bronnen.

template versie 20210928