Verklaring van Website Gemeente Opsterland

Status toegankelijkheid https://www.opsterland.nl

Gemeente Opsterland is wettelijk verplicht om deze website te laten voldoen aan het Besluit digitale toegankelijkheid overheid.

De status van deze website is: B - voldoet gedeeltelijk ? - Ga naar de informatie over de nalevingsstatussen

De status is toegekend op basis van een eigen verklaring,
die voor het laatst is bijgewerkt op 07-09-2022

  • De onderbouwing bij deze eigen verklaring is gecontroleerd.
    Daaruit bleek dat de onderbouwing toereikend is om door een toezichthouder inhoudelijk te kunnen worden beoordeeld.
    Meer over de controle door Logius

Op deze pagina kunt u:

Inhoud

Verklaring

Gemeente Opsterland streeft ernaar om de eigen online informatie en dienstverlening toegankelijk te maken, overeenkomstig het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.
Deze toegankelijkheidsverklaring is van toepassing op de inhoud van de website Website Gemeente Opsterland.

Een overzicht van alle websites, mobiele applicaties en verklaringen van Gemeente Opsterland is beschikbaar via de link https://www.opsterland.nl/toegankelijkheid

Nalevingsstatus: voldoet gedeeltelijk

Uit de door Gemeente Opsterland gepubliceerde informatie blijkt dat de website Website Gemeente Opsterland gedeeltelijk voldoet aan het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.

Uit toegankelijkheidsonderzoek is gebleken dat nog niet aan alle eisen wordt voldaan. Voor elke afzonderlijke afwijking van de eisen is de oorzaak bekend en is het gevolg beschreven, zijn maatregelen genomen om de afwijking te kunnen opheffen EN wordt een concrete datum genoemd waarop de maatregelen zullen zijn uitgevoerd.

In de toelichting, onder het kopje onderbouwing van de verklaring, wordt aangegeven hoe ver Gemeente Opsterland is gevorderd met de toegankelijkheid van Website Gemeente Opsterland en welke noodzakelijke maatregelen worden genomen om de website toegankelijker te maken.

De kenmerken van de verschillende statussen worden beschreven in de toelichting, onder het kopje Uitleg over de nalevingsstatussen.

Akkoordverklaring

Deze verklaring is op 23-09-2021 getekend voor 'gezien en akkoord' door een tekenbevoegd functionaris van Gemeente Opsterland .
Functie: Directeur / Loco Gemeentesecretaris.

De actualiteit, volledigheid en juistheid van deze verklaring zijn voor het laatst herzien op 07-09-2022.

Feedback en contactgegevens

Loopt u tegen een toegankelijkheidsprobleem aan? Of heeft u een vraag of opmerking over toegankelijkheid?
Neem dan contact op via gemeente@opsterland.nl.

Wat kunt u van ons verwachten?

  • Binnen 5 werkdagen krijgt u een ontvangstbevestiging.
  • We informeren u over de voortgang en de uitkomst.
  • Binnen 3 weken is uw verzoek afgehandeld.

Handhavingsprocedure

Bent u niet tevreden met de manier waarop uw klacht is behandeld? Of hebben we niet op tijd gereageerd?
Dan kunt u contact opnemen via https://www.opsterland.nl/klacht-indienen/.

Aanvullende informatie van Gemeente Opsterland

De streefdatum waarop de website volledig zal voldoen: 01-01-2024.

Onderbouwing van de verklaring

Onderzoeksresultaten

  • Oké. De status van de website Website Gemeente Opsterland : voldoet gedeeltelijk

De website Website Gemeente Opsterland is onderzocht op toegankelijkheid en uit de rapportage blijkt volgens Gemeente Opsterland dat nog niet aan alle onderstaande kenmerken wordt voldaan:

  • De onderzoeksresultaten waarop de claim is gebaseerd zijn beschikbaar via:
    • https://www.opsterland.nl/_flysystem/media/wcag-2.1-inspectie-www.opsterland.nl-niveau-aa-1.0.pdf
      Kenmerken die in de rapportage zijn vastgelegd:
      • Datum: 16-07-2021
      • Type onderzoek: handmatig onderzoek (eventueel deels automatisch)
      • Onderzoek uitgevoerd door: een onafhankelijke derde partij
      • Oké. Gebruikte standaard: EN 301 549 / WCAG 2.1 niveau AA
      • Oké. Actualiteit: voldoet aan de voorwaarde. Uit de rapportage blijkt dat de meet- en onderzoeksgegevens waarop het onderzoek is gebaseerd jonger zijn dan 36 maanden.
      • Oké. Onderzoeksmethode: voldoet aan de voorwaarde. Uit de rapportage blijkt dat bij het handmatige onderzoek een goed gedocumenteerde evaluatiemethode (WCAG-EM of gelijkwaardig) is gebruikt.
      • Oké. Vastlegging: voldoet aan de eisen. Uit de rapportage blijkt dat de onderzoeksresultaten zijn vastgelegd in een voor mensen leesbaar formaat, of in het machineleesbare formaat EARL.
  • De (gecombineerde) onderzoeksresultaten:
    • Oké. Omvatten alle eisen uit hoofdstuk 9 Web (voor websites) of 11 Software (voor mobiele applicaties) van de Europese toegankelijkheidsnorm EN 301 549. De eisen voor websites, mobiele applicaties en downloadbare documenten in deze norm zijn identiek aan de niveau A en AA succescriteria van de wereldwijd toegepaste toegankelijkheidsstandaard WCAG 2.1.
    • Oké. Zijn representatief voor alle content op het hoofddomein en eventuele de sub- en andere domeinen die in de verklaring worden genoemd.
  • Niet Oké. Tijdens het onderzoek zijn afwijkingen gevonden op de toegankelijkheidsstandaard, die niet konden worden hersteld voordat het onderzoek werd afgerond.
  • Oké. Op basis van de onderzoeksresultaten verklaart Gemeente Opsterland dat de website gedeeltelijk voldoet aan de toegankelijkheidsstandaard.

(Onder het kopje Uitleg over de nalevingsstatussen worden de kenmerken van de verschillende statussen beschreven).

Afwijkingen van de toegankelijkheidsstandaard

  1. SC 1.3.5 - Identificeer het doel van de input [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Het doel van elk invoerveld waarmee informatie van de gebruiker wordt verzameld, kan door software bepaald worden wanneer:

      • Het invoerveld een doel dient dat is geïdentificeerd in de paragraaf Inputdoelen voor Componenten van de Gebruikersinterface; en
      • De content wordt geïmplementeerd met behulp van technologieën die ondersteuning bieden bij het identificeren van de verwachte betekenis van formulier-invoergegevens.
    • Oorzaak:

      Op alle pagina’s op https://www.opsterland.nl/ behalve pagina https://afspraakmaken.opsterland.nl/ dienen in het formulier in het chatvenster door de bezoeker persoonlijke gegevens te worden ingevuld. Het betreft de invoervelden ‘naam’, ‘telefoonnummer’ en ‘e-mailadres’. Het doel van deze velden moet programmatisch kunnen worden bepaald zodat velden automatisch kunnen worden ingevuld Er zijn hier attributen aanwezig, deze hebben echter niet de juiste waarden. Er zijn nu Nederlandse teksten gebruikt als autocomplete=”Telefoonnummer”. Dit kan aangepast worden naar de correcte waarden; voor naam: autocomplete=”name”, voor het telefoonnummer: autocomplete=”tel-national” en voor het e-mailadres: autocomplete=”email”.

    • Gevolg:

      Voor mensen met bijvoorbeeld taal-of geheugen problemen is het niet mogelijk om persoonlijke informatie automatisch door hulpsoftware in te laten vullen.

    • Alternatief:

      Gebruiker vult de gegevens zelf in

    • Maatregel:

      De leverancier van de chat-module is gevraagd dit aan te passen.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-02-2023
  2. SC 1.4.3 - Contrast (minimum) [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:

      De visuele weergave van tekst en afbeeldingen van tekst heeft een contrastverhouding van ten minste 4,5:1, behalve in de volgende gevallen:

      • Grote tekst: Grote tekst en afbeeldingen van grote tekst hebben een contrastverhouding van ten minste 3:1;
      • Incidenteel: Tekst of afbeeldingen van tekst die deel zijn van een inactieve component van de gebruikersinterface, die puur decoratief zijn, die voor niemand zichtbaar zijn, of die onderdeel zijn van een afbeelding die significant andere visuele content bevat, hebben geen contrasteis.
      • Woordmerken: Tekst die onderdeel is van een logo of merknaam heeft geen contrasteis.
    • Oorzaak:

      Er is een chatfunctie aanwezig, zie bijvoorbeeld pagina https://www.opsterland.nl/gemeenteraad. Als hier de velden niet juist worden ingevuld en het formulier wordt verzonden, verschijnen er rode foutmeldingen. Deze hebben een contrast van 4,0:1. Het contrast moet minstens 4,5:1 zijn.

    • Gevolg:

      Mensen die slechtziend zijn kunnen foutmelding lastig lezen. Door het toepassen van een contrast van minimaal 4.5:1 voor kleine tekst en 3:1 voor grote tekst is de informatie beter voor hen te onderscheiden.

    • Alternatief:

      N.v.t.

    • Maatregel:

      De leverancier van de chat-module is gevraagd dit aan te passen.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-02-2023
  3. SC 1.4.11 - Contrast van niet-tekstuele content [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:

      De visuele weergave van het volgende heeft een contrastverhouding van ten minste 3:1 ten opzichte van aangrenzende kleuren:

      • Componenten van de gebruikersinterface: Visuele informatie die vereist is om componenten van de gebruikersinterface en statussen te identificeren, met uitzondering van inactieve componenten of componenten waarvan de weergave van de component wordt bepaald door de user agent en niet wordt aangepast door de auteur;
      • Grafische objecten: Delen van afbeeldingen die vereist zijn om de content te begrijpen, behalve wanneer een specifieke weergave van afbeeldingen essentieel is voor de informatie die wordt overgebracht.
    • Oorzaak:

      Op pagina https://afspraakmaken.opsterland.nl/ staan meerdere zwart gekleurde knoppen. Wanneer deze de focus krijgen, wordt de grijze rand blauw (met een contrastverschil van minder dan 1,1:1) en de vulling grijs (met een contrastverschil van 2,6:1). Dit is te weinig om goed waargenomen te kunnen worden.

    • Gevolg:

      Mensen die slechtziend zijn, weten niet waar ze zich op de website bevinden.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      De leverancier van de afspraakmodule is gevraagd dit aan te passen.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-02-2023
  4. SC 2.1.1 - Toetsenbord [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Alle functionaliteit van de content is bedienbaar via een toetsenbordinterface zonder dat afzonderlijke toetsaanslagen aan tijd gebonden zijn, behalve als de onderliggende functie een invoer vereist die afhangt van het pad dat de gebruiker aflegt en niet alleen van de eindpunten.

    • Oorzaak:

      Op pagina https://afspraakmaken.opsterland.nl/ is het logo linksboven tevens een link naar de homepagina. Deze link is niet met het toetsenbord te bedienen, omdat hier het attribuut tabindex="-1" is gebruikt. Dit kan worden opgelost door dit attribuut met deze waarde te verwijderen. Andere oplossingen zijn ook mogelijk.

    • Gevolg:

      Voor mensen die geen muis kunnen gebruiken, kunnen met het toetsenbord niet terugkeren naar de homepagina.

    • Alternatief:

      N.v.t.

    • Maatregel:

      De leverancier van de afspraakmodule is gevraagd dit aan te passen.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-02-2023
  5. SC 2.4.2 - Paginatitel [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Webpagina's hebben titels die het onderwerp of doel beschrijven.

    • Oorzaak:

      Het chatvenster op elke pagina behalve pagina https://afspraakmaken.opsterland.nl/ bevindt zich in een iframe. Een pagina die binnen een andere pagina wordt getoond door middel van een iframe, moet ook een paginatitel hebben. Deze ontbreekt nu.

    • Gevolg:

      Voor gebruikers is het niet duidelijk waar de pagina overgaat en wat het doel van de pagina is.

    • Alternatief:

      N.v.t.

    • Maatregel:

      De leverancier van de chat-module is gevraagd dit aan te passen.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-02-2023
  6. SC 2.4.3 - Focus volgorde [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Als in webpagina's sequentieel genavigeerd kan worden en de navigatiesequenties hebben invloed op de betekenis of het gebruik, dan krijgen focusbare componenten de focus in de juiste volgorde waardoor betekenis en bedienbaarheid behouden blijft.

    • Oorzaak:

      In het formulier op pagina https://afspraakmaken.opsterland.nl/ staat bovenin de knop ‘Hoog contrast’. Wanneer deze knop wordt geactiveerd dan wordt de focus verplaatst. Dit is niet correct, de focus dient op de knop te blijven staan.

    • Gevolg:

      Bezoekers die met het toetsenbord navigeren, weten niet waar ze zich op de website bevinden.

    • Alternatief:

      N.v.t.

    • Maatregel:

      De leverancier van de afspraakmodule is gevraagd dit aan te passen.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-02-2023
  7. SC 3.2.2 - Bij input [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Verandering van de instelling van een component van de gebruikersinterface veroorzaakt niet automatisch een contextwijziging, tenzij de gebruiker geïnformeerd is over het gedrag vóór het gebruik van de component.

    • Oorzaak:

      Op pagina https://afspraakmaken.opsterland.nl/ staat een formulier. Hier wordt na het invullen van een activiteit automatisch een lightbox geopend met benodigdheden. De focus verplaatst ook naar deze lightbox. Dit wordt gezien als een contextwijziging waar van tevoren niet voor gewaarschuwd wordt.

    • Gevolg:

      Gebruikers die niet in staat zijn de hele pagina tegelijkertijd te bekijken, kunnen gedesoriënteerd raken.

    • Alternatief:

      N.v.t.

    • Maatregel:

      De leverancier van de afspraakmodule is gevraagd dit aan te passen.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-02-2023
  8. SC 4.1.3 - Statusberichten [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:

      In content die is geïmplementeerd met opmaaktalen kunnen statusberichten door software bepaald worden met behulp van rol (role) of eigenschappen (properties), zodat hulptechnologieën de berichten aan de gebruiker kunnen presenteren zonder dat ze de focus krijgen.

    • Oorzaak:

      Als in het formulier in het chatvenster op alle pagina’s op https://www.opsterland.nl/ behalve de pagina https://afspraakmaken.opsterland.nl/ fouten worden gemaakt, verschijnt onder de invoervelden een foutmelding. Deze meldingen moeten worden opgemaakt als statusbericht.

    • Gevolg:

      Gebruikers met een visuele beperking die voorleessoftware gebruiken en dynamisch gegenereerde content of aanpassingen aan content niet zien krijgen geen melding wanneer de foutmelding is verschenen.

    • Alternatief:

      N.v.t.

    • Maatregel:

      De leverancier van de chat-module is gevraagd dit aan te passen.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-02-2023

Andere toegankelijkheidsissues

  1. Medewerkers beschikken over ontoereikende kennis en/of vaardigheden
    • Beschrijving van het issue:

      Alle PDF documenten op de website moeten nog beoordeeld worden op toegankelijkheid.

    • Oorzaak:

      In het onderzoek zijn slechts twee PDF documenten onderzocht. Hieruit zijn meerdere issues gebleken. De gemeente Opsterland weet dat dit geldt voor meerdere PDF documenten op de website, en wil daarom aan de slag gaan met de PDF documenten op de website.

    • Gevolg:

      PDF documenten zijn momenteel nog niet goed te gebruiken door mensen met een visuele beperking en mensen die gebruik maken van hulpsoftware.

    • Alternatief:

      Een PDF document kan op verzoek toegankelijk worden gemaakt, of aan de betrokkene worden voorgelezen.

    • Maatregel:

      Om ervoor te zorgen dat er enkel toegankelijke PDF's op de website staan zal er een inventarisatie en beoordeling van documenten moeten plaatsvinden. De noodzakelijke PDF documenten zullen toegankelijk moeten worden gemaakt.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-02-2023

Onevenredige last

De maatregelen die Gemeente Opsterland heeft benoemd leiden niet tot een onevenredige last.

(Zie onder uitleg over onevenredige last voor meer informatie)


Algemene toelichting

Uitleg over de nalevingsstatussen

De vooruitgang in digitale toegankelijkheid wordt bepaald aan de hand van nalevingsstatussen, die weergeven hoever een overheidsinstantie is gevorderd met het toegankelijker maken van een website. Voordat de wettelijke verplichting van kracht werd waren er slechts twee statussen: de toegankelijkheidsnorm schreef voor dat een website volledig moest voldoen aan alle toegankelijkheidseisen, met als resultaat status voldoet volledig. In geval het niet kon worden aangetoond dan was de status altijd voldoet niet.

De huidige aanpak kent vijf nalevingsstatussen. Doel is het bereiken van de status voldoet volledig. De statussen voldoet gedeeltelijk en eerste maatregelen genomen zijn tussenstappen op weg naar het einddoel.

De statussen en hun kenmerken zijn:

A: Voldoet volledig

  • De overheidsinstantie kan aantonen dat de website of mobiele app volledig aan alle toegankelijkheidseisen uit de norm voldoet.
  • De overheidsinstantie voldoet zowel aan de wettelijke verplichting als aan de norm.
  • Het in de wettelijke verplichting vastgelegde doel is behaald.

B: Voldoet gedeeltelijk (= in control verklaring)

  • De overheidsinstantie kan aantonen dat er een actueel, volledig en juist beeld is van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • Er wordt nog niet voldaan aan alle toegankelijkheidseisen uit de norm.
  • De overheidsinstantie heeft concrete verbetermaatregelen benoemd en een planning gemaakt om de afwijkingen te herstellen.
  • De overheidsinstantie is daardoor in control over de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • De overheidsinstantie voldoet wel aan de wettelijke verplichting, maar nog niet volledig aan de norm.

C: Eerste maatregelen genomen

  • Er is nog geen goed beeld van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • De overheidsinstantie heeft concrete verbetermaatregelen genomen om dat beeld te krijgen.
  • De overheidsinstantie voldoet wel aan de wettelijke verplichting, maar niet aan de norm.

D: Voldoet niet

  • Er is geen goed beeld van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • De overheidsinstantie heeft geen concrete verbetermaatregelen benoemd om inzicht te krijgen in de (mate van) toegankelijkheid.
  • De overheidsinstantie voldoet enkel aan de wettelijke verplichting om een toegankelijkheidsverklaring te publiceren.
  • Omdat de wettelijke verplichting voorschrijft dat overheidsinstanties de noodzakelijke maatregelen nemen om hun websites en mobiele applicaties toegankelijker te maken worden de overheidsinstantie aangespoord om binnen een bepaalde termijn concrete maatregelen te benoemen, inclusief planning.

E: Geen toegankelijkheidsverklaring gepubliceerd

  • De overheidsinstantie heeft voor de website of mobiele applicatie geen toegankelijkheidsverklaring gepubliceerd.
  • De overheidsinstantie voldoet niet aan de wettelijke verplichting om een toegankelijkheidsverklaring te publiceren.
  • Omdat de wettelijke verplichting voorschrijft dat overheidsinstanties de noodzakelijke maatregelen nemen om hun websites en mobiele applicaties toegankelijker te maken wordt de overheidsinstantie aangespoord om op korte termijn een toegankelijkheidsverklaring te publiceren waarin concrete maatregelen zijn benoemd, inclusief planning.

Het uitgangspunt is dat verbetermaatregelen worden benoemd, ingepland en uitgevoerd. En dat daarmee wordt doorgegaan totdat volledig aan alle toegankelijkheidseisen is voldaan.
Als een website lange tijd in een status blijft hangen, dan wordt aan de beleidsmatige eis toegankelijker maken niet langer voldaan.

Uitleg over onevenredige last

Het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid staat overheidsinstanties toe om gebruik te maken van de mogelijkheid om afzonderlijke eisen uit de toegankelijkheidsstandaard - tijdelijk - niet toe te passen, als dit voor hen onevenredig belastend is.

Met de uitzonderingsmogelijkheid 'onevenredige last' dient zorgvuldig te worden omgegaan; het ontbreken van prioriteit, tijd of kennis bij een overheidsinstantie zijn geen legitieme redenen om de toegankelijkheidsstandaard niet toe te passen.

Zie voor de formele, geldende tekst artikel 3, lid 2 tot en met 4 en de toelichting bij artikel 3 van het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.

Inhoud die buiten de werkingssfeer valt van het Besluit

Het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid is niet van toepassing op de volgende content van websites en mobiele applicaties:

  • Kantoorbestandsformaten die zijn gepubliceerd voor 23 september 2018, tenzij dergelijke content nodig is voor actieve administratieve processen met betrekking tot de door de betrokken overheidsinstantie vervulde taken;
  • Vooraf opgenomen, op tijd gebaseerde media die zijn gepubliceerd voor 23 september 2020;
  • Live uitgezonden, op tijd gebaseerde media;
  • Onlinekaarten en onlinekarteringsdiensten, mits essentiële informatie op navigatiekaarten op een toegankelijke, digitale wijze wordt verstrekt;
  • Van derden afkomstige content die niet door de betrokken overheidsinstantie wordt gefinancierd of ontwikkeld en evenmin onder haar verantwoordelijkheid valt;
  • Reproducties van stukken uit erfgoedcollecties die niet volledig toegankelijk kunnen worden gemaakt om redenen van bewaring, authenticiteit of het ontbreken van geautomatiseerde en kostenefficiënte oplossingen om toegankelijkheid te bewerkstelligen;
  • Content die enkel beschikbaar is voor een gesloten gebruikersgroep en die is gepubliceerd voor 23 september 2019, tot de betreffende website ingrijpend wordt herzien;
  • Content van websites en mobiele applicaties die niet noodzakelijk is voor actieve administratieve processen en die niet wordt aangepast na 23 september 2019.

Bron: Artikel 2, tweede lid van het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.

In deze verklaring wordt gerefereerd aan verschillende bronnen. Onderstaande lijst bevat de links naar deze bronnen.

template versie 20211209