Verklaring van Gemeente Geertruidenberg

Status toegankelijkheid https://www.geertruidenberg.nl

Gemeente Geertruidenberg is wettelijk verplicht om deze website te laten voldoen aan het Besluit digitale toegankelijkheid overheid.

De status van deze website is: B - voldoet gedeeltelijk ? - Ga naar de informatie over de nalevingsstatussen

De status is toegekend op basis van een eigen verklaring,
die voor het laatst is bijgewerkt op 22-09-2023

  • De onderbouwing bij deze eigen verklaring is gecontroleerd.
    Daaruit bleek dat de onderbouwing toereikend is om door een toezichthouder inhoudelijk te kunnen worden beoordeeld.
    Meer over de controle door Logius

Op deze pagina kunt u:

Inhoud

Verklaring

Gemeente Geertruidenberg streeft ernaar om de eigen online informatie en dienstverlening toegankelijk te maken, overeenkomstig het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.
Deze toegankelijkheidsverklaring is van toepassing op de inhoud van de website Gemeente Geertruidenberg.

Een overzicht van alle websites, mobiele applicaties en verklaringen van Gemeente Geertruidenberg is beschikbaar via de link https://www.geertruidenberg.nl/toegankelijkheidsverklaring

Nalevingsstatus: voldoet gedeeltelijk

Uit de door Gemeente Geertruidenberg gepubliceerde informatie blijkt dat de website Gemeente Geertruidenberg gedeeltelijk voldoet aan het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.

Uit toegankelijkheidsonderzoek is gebleken dat nog niet aan alle eisen wordt voldaan. Voor elke afzonderlijke afwijking van de eisen is de oorzaak bekend en is het gevolg beschreven, zijn maatregelen genomen om de afwijking te kunnen opheffen EN wordt een concrete datum genoemd waarop de maatregelen zullen zijn uitgevoerd.

In de toelichting, onder het kopje onderbouwing van de verklaring, wordt aangegeven hoe ver Gemeente Geertruidenberg is gevorderd met de toegankelijkheid van Gemeente Geertruidenberg en welke noodzakelijke maatregelen worden genomen om de website toegankelijker te maken.

De kenmerken van de verschillende statussen worden beschreven in de toelichting, onder het kopje Uitleg over de nalevingsstatussen.

Akkoordverklaring

Deze verklaring is op 20-01-2023 getekend voor 'gezien en akkoord' door een tekenbevoegd functionaris van Gemeente Geertruidenberg .
Functie: Burgemeester, wethouders en gemeentesecretaris.

De actualiteit, volledigheid en juistheid van deze verklaring zijn voor het laatst herzien op 22-09-2023.

Feedback en contactgegevens

Loopt u tegen een toegankelijkheidsprobleem aan? Of heeft u een vraag of opmerking over toegankelijkheid?
Neem dan contact op via communicatie@geertruidenberg.nl.

Wat kunt u van ons verwachten?
  • Binnen 5 werkdagen krijgt u een ontvangstbevestiging.
  • We informeren u over de voortgang en de uitkomst.
  • Binnen 3 weken is uw verzoek afgehandeld.
Handhavingsprocedure

Bent u niet tevreden met de manier waarop uw klacht is behandeld? Of hebben we niet op tijd gereageerd?
Dan kunt u contact opnemen via https://www.nationaleombudsman.nl/klacht-indienen/uw-klacht.

Aanvullende informatie van Gemeente Geertruidenberg

PDF's waarvan het origineel niet meer te herleiden is maar welke wel essentiele informatie bevatten blijven beschikbaar maar zijn niet volledig toegankelijk. Gebruikers kunnen een meer toegankelijk exemplaar opvragen indien nodig.

De streefdatum waarop de website volledig zal voldoen: 01-12-2024.

Onderbouwing van de verklaring

Onderzoeksresultaten

  • Oké. De status van de website Gemeente Geertruidenberg : voldoet gedeeltelijk

De website Gemeente Geertruidenberg is onderzocht op toegankelijkheid en uit de rapportage blijkt volgens Gemeente Geertruidenberg dat nog niet aan alle onderstaande kenmerken wordt voldaan:

  • De onderzoeksresultaten waarop de claim is gebaseerd zijn beschikbaar via:
    • https://www.geertruidenberg.nl/sites/default/files/inline-files/WCAG%202.1%20AA%20inspectie%20-%20www.geertruidenberg.nl%20-%201.1.pdf
      Kenmerken die in de rapportage zijn vastgelegd:
      • Datum: 09-01-2023
      • Type onderzoek: handmatig onderzoek (eventueel deels automatisch)
      • Onderzoek uitgevoerd door: een onafhankelijke derde partij
      • Oké. Gebruikte standaard: EN 301 549 / WCAG 2.1 niveau AA
      • Oké. Actualiteit: voldoet aan de voorwaarde. Uit de rapportage blijkt dat de meet- en onderzoeksgegevens waarop het onderzoek is gebaseerd jonger zijn dan 36 maanden.
      • Oké. Onderzoeksmethode: voldoet aan de voorwaarde. Uit de rapportage blijkt dat bij het handmatige onderzoek een goed gedocumenteerde evaluatiemethode (WCAG-EM of gelijkwaardig) is gebruikt.
      • Oké. Vastlegging: voldoet aan de eisen. Uit de rapportage blijkt dat de onderzoeksresultaten zijn vastgelegd in een voor mensen leesbaar formaat, of in het machineleesbare formaat EARL.
  • De (gecombineerde) onderzoeksresultaten:
    • Oké. Omvatten alle eisen uit hoofdstuk 9 Web (voor websites) of 11 Software (voor mobiele applicaties) van de Europese toegankelijkheidsnorm EN 301 549. De eisen voor websites, mobiele applicaties en downloadbare documenten in deze norm zijn identiek aan de niveau A en AA succescriteria van de wereldwijd toegepaste toegankelijkheidsstandaard WCAG 2.1.
    • Oké. Zijn representatief voor alle content op het hoofddomein en eventuele de sub- en andere domeinen die in de verklaring worden genoemd.
  • Niet Oké. Tijdens het onderzoek zijn afwijkingen gevonden op de toegankelijkheidsstandaard, die niet konden worden hersteld voordat het onderzoek werd afgerond.
  • Oké. Op basis van de onderzoeksresultaten verklaart Gemeente Geertruidenberg dat de website gedeeltelijk voldoet aan de toegankelijkheidsstandaard.

(Onder het kopje Uitleg over de nalevingsstatussen worden de kenmerken van de verschillende statussen beschreven).

Afwijkingen van de toegankelijkheidsstandaard

  1. SC 1.3.1 - Info en relaties [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Informatie, structuur en relaties overgebracht door presentatie kunnen door software bepaald worden of zijn beschikbaar in tekst.

    • Oorzaak:

      In het PDF-document https://www.geertruidenberg.nl/sites/default/files/inline-files/ Omgevingsdialoog%20T.pdf is eigenlijk alleen de tekst in de blauwe omrandde vakken op de zesde pagina getagd. De overige tekst is als artifact getagd en wordt daardoor genegeerd door software.

    • Gevolg:

      minder goed leesbaar voor hulpsoftware

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      geen

      • Opmerking: De uitvoering van deze maatregel leidt tot een onevenredige last
      • Toelichting: Het origineel is niet meer beschikbaar
    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-12-2020
  2. SC 1.3.1 - Info en relaties [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Informatie, structuur en relaties overgebracht door presentatie kunnen door software bepaald worden of zijn beschikbaar in tekst.

    • Oorzaak:

      Op pagina https://www.geertruidenberg.nl/openingstijden is de uitklapbare html kop “Contact” een h2 kop net als de volgende kop die hier onder valt "E-mail". Hierdoor heeft de kop “Contact” geen content, er staat geen informatie onder, en kan dan geen kop zijn. Wordt er van de kop “E-mail” (en de andere h2 koppen die onder Contact vallen) een h3 kop gemaakt dan is het wel goed. Er zijn verschillende niveaus van koppen (h1 - h6). Deze niveaus moeten in de juiste hiërarchie worden gebruikt. Als er bijvoorbeeld een h3 kop wordt gebruikt, moeten koppen die daar onder vallen van een lager niveau zijn (h4-h6). Dit komt bijvoorbeeld ook voor op pagina https://www.geertruidenberg.nl/privacystatement en pagina https://www.geertruidenberg.nl/paspoort-id-kaart-rijbewijs-en-uittreksel/paspoort.

      Op pagina https://www.geertruidenberg.nl/nieuws/10-tm-16-oktober-week-van-de-veiligheid is de regel onder de kop van het artikel, de datum, opgemaakt met het em element. Het strong of em element kan gebruikt worden om nadruk aan een woord te geven. Dan wordt het door voorleessoftware ook met nadruk voorgelezen. Dit is dus bedoeld voor tekst die nadruk nodig heeft, niet om de tekst te stylen. Deze tekst heeft geen nadruk nodig en moet op een andere manier worden opgemaakt.

      In het PDF-document https://www.geertruidenberg.nl/sites/default/files/inline-files/Omgevingsdialoog%20T.pdf is eigenlijk alleen de tekst in de blauwe omrandde vakken op de zesde pagina getagd. De overige tekst is als artifact getagd en wordt daardoor genegeerd door software.

      Op de zesde pagina staat een diagram. Hierin is de informatie niet goed getagd. De zichtbare informatie moet ook overgebracht kunnen worden door software en dat is hier niet het geval. Het is nu niet duidelijk dat het om een flowchart gaat. Zo moet eerst de vraag worden voorgelezen en dan pas de antwoorden. Nu zijn de antwoorden op de vragen getagd als artifact.

      Het PDF-document https://www.geertruidenberg.nl/sites/default/files/inline-files/Turap%202022-1.pdf heeft geen tags en daardoor is er voor hulpsoftware (zoals voorleessoftware) geen informatie beschikbaar om de PDF te interpreteren. Omdat tags ontbreken kan de PDF niet volledig onderzocht worden (alle succescriteria met betrekking tot de PDF code laag zoals semantische koppen en alt teksten bij afbeeldingen). Let daarom op dat bij het oplossen van dit probleem nieuwe toegankelijkheidsproblemen kunnen ontstaan.

    • Gevolg:

      Hulpsoftware kan niet de indeling van de pagina correct bepalen.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Dit is inmiddels aangepast.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-06-2022
  3. SC 1.3.5 - Identificeer het doel van de input [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Het doel van elk invoerveld waarmee informatie van de gebruiker wordt verzameld, kan door software bepaald worden wanneer:

      • Het invoerveld een doel dient dat is geïdentificeerd in de paragraaf Inputdoelen voor Componenten van de Gebruikersinterface; en
      • De content wordt geïmplementeerd met behulp van technologieën die ondersteuning bieden bij het identificeren van de verwachte betekenis van formulier-invoergegevens.
    • Oorzaak:

      Op pagina https://loket.geertruidenberg.nl/qmaticwebbooking/#/preselect/services/ 44b6ef722b68b60a2579ab603949df5489c3edc5c3405042862b6eec43074859 staat een afsprakenformulier. Bij stap 4 staat een invoerformulier met invoervelden waar informatie over de gebruiker ingevuld moet worden. Het doel van de velden kan niet bij alle invoervelden programmatisch bepaald worden. Dit is nodig, zodat hulpsoftware het formulier deels automatisch kan invullen

    • Gevolg:

      Velden kunnen niet automatisch gevuld worden.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      De velden worden voorzien van een autofill (autocomplete)

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-06-2021
  4. SC 1.3.5 - Identificeer het doel van de input [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Het doel van elk invoerveld waarmee informatie van de gebruiker wordt verzameld, kan door software bepaald worden wanneer:

      • Het invoerveld een doel dient dat is geïdentificeerd in de paragraaf Inputdoelen voor Componenten van de Gebruikersinterface; en
      • De content wordt geïmplementeerd met behulp van technologieën die ondersteuning bieden bij het identificeren van de verwachte betekenis van formulier-invoergegevens.
    • Oorzaak:

      Op pagina https://loket.geertruidenberg.nl/qmaticwebbooking/#/preselect/services/44b6ef722b68b60a2579ab603949df5489c3edc5c3405042862b6eec43074859 staat een afsprakenformulier. Bij stap 4 staat een invoerformulier met invoervelden waar informatie over de gebruiker ingevuld moet worden. Het doel van de velden kan niet bij alle invoervelden programmatisch bepaald worden. Dit is nodig, zodat hulpsoftware het formulier deels automatisch kan invullen of zodat er icoontjes getoond kunnen worden om te helpen bij het invullen. Dit kan opgelost worden door het autocomplete-attribuut te gebruiken in de invoervelden met de juiste waarden. Voor de velden voor voornaam, achternaam en het e-mailadres is dit al netjes ingevuld. Maar voor de velden geboortedatum en telefoonnummer nog niet. Informatie over de velden waar het autocomplete-attribuut voor gebruikt kan worden en de bijbehorende waarden staat op pagina https://www.w3.org/TR/WCAG21/#input-purposes.

    • Gevolg:

      Het formulier kan niet automatisch ingevuld worden.

    • Alternatief:

      geen

    • Maatregel:

      De velden worden voorzien van een autocomplete (autofill)

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-06-2021
  5. SC 1.4.3 - Contrast (minimum) [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:

      De visuele weergave van tekst en afbeeldingen van tekst heeft een contrastverhouding van ten minste 4,5:1, behalve in de volgende gevallen:

      • Grote tekst: Grote tekst en afbeeldingen van grote tekst hebben een contrastverhouding van ten minste 3:1;
      • Incidenteel: Tekst of afbeeldingen van tekst die deel zijn van een inactieve component van de gebruikersinterface, die puur decoratief zijn, die voor niemand zichtbaar zijn, of die onderdeel zijn van een afbeelding die significant andere visuele content bevat, hebben geen contrasteis.
      • Woordmerken: Tekst die onderdeel is van een logo of merknaam heeft geen contrasteis.
    • Oorzaak:

      In PDF-document https://www.geertruidenberg.nl/sites/default/files/inline-files/Verslag %20VisieCaf%C3%A9%20Buitengebied_1.pdf heeft op pagina 1 de oranje tekst “Verslag VisieCafé Buitengebied” een te laag contrast

    • Gevolg:

      Document aangepast

    • Alternatief:

      n.v.t.

    • Maatregel:

      Contrast controleren bij plaatsing

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-12-2020
  6. SC 1.4.11 - Contrast van niet-tekstuele content [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:

      De visuele weergave van het volgende heeft een contrastverhouding van ten minste 3:1 ten opzichte van aangrenzende kleuren:

      • Componenten van de gebruikersinterface: Visuele informatie die vereist is om componenten van de gebruikersinterface en statussen te identificeren, met uitzondering van inactieve componenten of componenten waarvan de weergave van de component wordt bepaald door de user agent en niet wordt aangepast door de auteur;
      • Grafische objecten: Delen van afbeeldingen die vereist zijn om de content te begrijpen, behalve wanneer een specifieke weergave van afbeeldingen essentieel is voor de informatie die wordt overgebracht.
    • Oorzaak:

      Op de meeste onderzochte pagina’s staat een zoekknop. Voor deze knop wordt een custom focusindicator gebruikt. Dit houdt dat er een blauwe rand verschijnt als de toetsenbordfocus erop staat. Deze custom focusindicator heeft een te laag contrast van 2,6:1 met de witte achtergrond.

    • Gevolg:

      Oorzaak aangepast en nu voldoet het contrast.

    • Alternatief:

      n.v.t.

    • Maatregel:

      n.v.t.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-12-2020
  7. SC 1.4.13 - Content bij hover of focus [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Wanneer aanvullende content zichtbaar wordt en daarna weer verborgen, door het gebruik van hover met de aanwijzer of focus met het toetsenbord, gelden de volgende zaken:

      • Sluiten: Er is een mechanisme beschikbaar waarmee de aanvullende content kan worden gesloten zonder de aanwijzer hover of de toetsenbordfocus te verplaatsen, tenzij de aanvullende content een invoerfout communiceert of andere content niet verbergt of vervangt;
      • Aanwijsbaar: Wanneer een aanwijzer hover aanvullende content kan activeren, dan kan de aanwijzer over de aanvullende content worden bewogen zonder dat deze verdwijnt;
      • Aanhouden: De aanvullende content blijft zichtbaar totdat de oorzaak voor de hover of focus is verwijderd, de gebruiker de content sluit of de informatie niet langer geldig is. Uitzondering: De visuele weergave van de aanvullende content wordt beheerd door de user agent en wordt niet aangepast door de auteur.
    • Oorzaak:

      Op pagina https://www.geertruidenberg.nl/onderwerpen heeft het hoofdmenu item “Onderwerpen” een uitklappend menu. Als er over dit onderdeel van het menu wordt gegaan met de muis, klapt het menu uit. Deze content die onder hover verschijnt moet volgens dit succescriterium aan drie voorwaarden voldoen. Aan twee van de drie voorwaarden wordt nu voldaan. De content is ‘hoverable’, dit wil zeggen dat er met de muis over de content heen kan worden gegaan zonder dat deze verdwijnt. De content is ook ‘persistent’, dit wil zeggen dat de content zichtbaar blijft totdat de muis wordt verplaatst. De content is echter niet ‘dismissable’. Dit betekent dat de content niet weggehaald kan worden zonder de muis te verplaatsen. Dit moet bijvoorbeeld kunnen met de Escape toets. Dit komt op meerdere pagina's voor.

    • Gevolg:

      Gebruikers zonder muis hebben meer moeite met de navigatie.

    • Alternatief:

      Probleem is verholpen

    • Maatregel:

      n.v.t.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-12-2022
  8. SC 2.4.2 - Paginatitel [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Webpagina's hebben titels die het onderwerp of doel beschrijven.

    • Oorzaak:

      Op pagina https://loket.geertruidenberg.nl/qmaticwebbooking/#/preselect/services/ 44b6ef722b68b60a2579ab603949df5489c3edc5c3405042862b6eec43074859 is de paginatitel “Afspraak maken”. Hier is de titel niet helemaal duidelijk. Het gaat hier om een afspraak maken voor aanvraag paspoort en het is niet duidelijk voor welke gemeente er een afspraak wordt gemaakt.

    • Gevolg:

      Er kan verwarring ontstaan voor de gebruiker wat hij/zij aan het invullen is.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      De titel wordt aangepast

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-12-2020
  9. SC 3.1.1 - Taal van de pagina [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      De standaard menselijke taal van diverse webpagina's kan door software bepaald worden.

    • Oorzaak:

      Ook bij PDF-documenten moet een taalaanduiding aanwezig zijn. De taal kan ingesteld worden in de documenteigenschappen. Het PDF-document https://www.geertruidenberg.nl/sites/ default/files/inline-files/Turap%202022-1.pdf heeft geen taal aangegeven in deze eigenschappen.

    • Gevolg:

      Hulpsoftware kan niet bepalen in welke taal de pdf is geschreven.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      geen

      • Opmerking: De uitvoering van deze maatregel leidt tot een onevenredige last
      • Toelichting: Origineel is niet aanwezig
    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-12-2020
  10. SC 3.3.1 - Foutidentificatie [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt, dan wordt het onderdeel waar de fout zit geïdentificeerd en wordt de fout tekstueel aan de gebruiker meegedeeld.

    • Oorzaak:

      Op pagina https://loket.geertruidenberg.nl/qmaticwebbooking/#/preselect/services/ 44b6ef722b68b60a2579ab603949df5489c3edc5c3405042862b6eec43074859 staat een formulier. Als in dit formulier bij stap 4 een verplicht veld niet wordt ingevuld en geprobeerd wordt het formulier te versturen, verschijnen meldingen. Bij het invoerveld voor "E-mail" verschijnt bijvoorbeeld de melding "E-mailadres verplicht". Die tekst is geen foutmelding, maar meer een rode instructie. De tekst "E-mailadres verplicht" had er ook van te voren kunnen staan om fouten de voorkomen, de rode kleur van deze tekst is nu de enige manier waarop duidelijk wordt dat het hier om een foutmelding gaat.

    • Gevolg:

      Voor een deel van de gebruikers is de fout niet herkenbaar.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Dit wordt aangepast.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-06-2023

Andere toegankelijkheidsissues

(geen opgegeven)

Onevenredige last

Gemeente Geertruidenberg geeft aan nog niet aan alle eisen uit het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid te voldoen, omdat de te verwachten voordelen van toepassing van een of meerdere eisen uit de standaard niet in verhouding staan tot de organisatorische of financiële moeite die dat kost. Onder het kopje afwijkingen van de toegankelijkheidsstandaard wordt dit door Gemeente Geertruidenberg nader toegelicht. Zoek op 'De uitvoering van deze maatregel leidt tot een onevenredige last'.

(Zie onder uitleg over onevenredige last voor meer informatie)


Algemene toelichting

Uitleg over de nalevingsstatussen

De vooruitgang in digitale toegankelijkheid wordt bepaald aan de hand van nalevingsstatussen, die weergeven hoever een overheidsinstantie is gevorderd met het toegankelijker maken van een website. Voordat de wettelijke verplichting van kracht werd waren er slechts twee statussen: de toegankelijkheidsnorm schreef voor dat een website volledig moest voldoen aan alle toegankelijkheidseisen, met als resultaat status voldoet volledig. In geval het niet kon worden aangetoond dan was de status altijd voldoet niet.

De huidige aanpak kent vijf nalevingsstatussen. Doel is het bereiken van de status voldoet volledig. De statussen voldoet gedeeltelijk en eerste maatregelen genomen zijn tussenstappen op weg naar het einddoel.

De statussen en hun kenmerken zijn:

A: Voldoet volledig

  • De overheidsinstantie kan aantonen dat de website of mobiele app volledig aan alle toegankelijkheidseisen uit de norm voldoet.
  • De overheidsinstantie voldoet zowel aan de wettelijke verplichting als aan de norm.
  • Het in de wettelijke verplichting vastgelegde doel is behaald.

B: Voldoet gedeeltelijk (= in control verklaring)

  • De overheidsinstantie kan aantonen dat er een actueel, volledig en juist beeld is van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • Er wordt nog niet voldaan aan alle toegankelijkheidseisen uit de norm.
  • De overheidsinstantie heeft concrete verbetermaatregelen benoemd en een planning gemaakt om de afwijkingen te herstellen.
  • De overheidsinstantie is daardoor in control over de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • De overheidsinstantie voldoet wel aan de wettelijke verplichting, maar nog niet volledig aan de norm.

C: Eerste maatregelen genomen

  • Er is nog geen goed beeld van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • De overheidsinstantie heeft concrete verbetermaatregelen genomen om dat beeld te krijgen.
  • De overheidsinstantie voldoet wel aan de wettelijke verplichting, maar niet aan de norm.

D: Voldoet niet

  • Er is geen goed beeld van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • De overheidsinstantie heeft geen concrete verbetermaatregelen benoemd om inzicht te krijgen in de (mate van) toegankelijkheid.
  • De overheidsinstantie voldoet enkel aan de wettelijke verplichting om een toegankelijkheidsverklaring te publiceren.
  • Omdat de wettelijke verplichting voorschrijft dat overheidsinstanties de noodzakelijke maatregelen nemen om hun websites en mobiele applicaties toegankelijker te maken worden de overheidsinstantie aangespoord om binnen een bepaalde termijn concrete maatregelen te benoemen, inclusief planning.

E: Geen toegankelijkheidsverklaring gepubliceerd

  • De overheidsinstantie heeft voor de website of mobiele applicatie geen toegankelijkheidsverklaring gepubliceerd.
  • De overheidsinstantie voldoet niet aan de wettelijke verplichting om een toegankelijkheidsverklaring te publiceren.
  • Omdat de wettelijke verplichting voorschrijft dat overheidsinstanties de noodzakelijke maatregelen nemen om hun websites en mobiele applicaties toegankelijker te maken wordt de overheidsinstantie aangespoord om op korte termijn een toegankelijkheidsverklaring te publiceren waarin concrete maatregelen zijn benoemd, inclusief planning.

Het uitgangspunt is dat verbetermaatregelen worden benoemd, ingepland en uitgevoerd. En dat daarmee wordt doorggeaan totdat volledig aan alle toegankelijkheids is voldaan.
Als een website lange tijd in een status blijft hangen, dan wordt aan de beleidsmatige eis toegankelijker maken niet langer voldaan.

Uitleg over onevenredige last

Het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid staat overheidsinstanties toe om gebruik te maken van de mogelijkheid om afzonderlijke eisen uit de toegankelijkheidsstandaard - tijdelijk - niet toe te passen, als dit voor hen onevenredig belastend is.

Met de uitzonderingsmogelijkheid 'onevenredige last' dient zorgvuldig te worden omgegaan; het ontbreken van prioriteit, tijd of kennis bij een overheidsinstantie zijn geen legitieme redenen om de toegankelijkheidsstandaard niet toe te passen.

Zie voor de formele, geldende tekst artikel 3, lid 2 tot en met 4 en de toelichting bij artikel 3 van het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.

Inhoud die buiten de werkingssfeer valt van het Besluit

Het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid is niet van toepassing op de volgende content van websites en mobiele applicaties:

  • Kantoorbestandsformaten die zijn gepubliceerd voor 23 september 2018, tenzij dergelijke content nodig is voor actieve administratieve processen met betrekking tot de door de betrokken overheidsinstantie vervulde taken;
  • Vooraf opgenomen, op tijd gebaseerde media die zijn gepubliceerd voor 23 september 2020;
  • Live uitgezonden, op tijd gebaseerde media;
  • Onlinekaarten en onlinekarteringsdiensten, mits essentiële informatie op navigatiekaarten op een toegankelijke, digitale wijze wordt verstrekt;
  • Van derden afkomstige content die niet door de betrokken overheidsinstantie wordt gefinancierd of ontwikkeld en evenmin onder haar verantwoordelijkheid valt;
  • Reproducties van stukken uit erfgoedcollecties die niet volledig toegankelijk kunnen worden gemaakt om redenen van bewaring, authenticiteit of het ontbreken van geautomatiseerde en kostenefficiënte oplossingen om toegankelijkheid te bewerkstelligen;
  • Content die enkel beschikbaar is voor een gesloten gebruikersgroep en die is gepubliceerd voor 23 september 2019, tot de betreffende website ingrijpend wordt herzien;
  • Content van websites en mobiele applicaties die niet noodzakelijk is voor actieve administratieve processen en die niet wordt aangepast na 23 september 2019.

Bron: Artikel 2, tweede lid van het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.

In deze verklaring wordt gerefereerd aan verschillende bronnen. Onderstaande lijst bevat de links naar deze bronnen.

template versie 20211209