Verklaring van MijnGemeente

Status toegankelijkheid MijnGemeente

Gemeente Horst aan de Maas is wettelijk verplicht om deze mobiele applicatie te laten voldoen aan het Besluit digitale toegankelijkheid overheid.

De status van deze mobiele applicatie is: B - voldoet gedeeltelijk ? - Ga naar de informatie over de nalevingsstatussen

De status is toegekend op basis van een eigen verklaring,
die voor het laatst is bijgewerkt op 11-08-2022

Op deze pagina kunt u:

Inhoud

Verklaring

Gemeente Horst aan de Maas streeft ernaar om de eigen online informatie en dienstverlening toegankelijk te maken, overeenkomstig het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.
Deze toegankelijkheidsverklaring is van toepassing op de inhoud van de mobiele applicatie MijnGemeente.

Een overzicht van alle websites, mobiele applicaties en verklaringen van Gemeente Horst aan de Maas is beschikbaar via de link https://www.horstaandemaas.nl/toegankelijkheid

Nalevingsstatus: voldoet gedeeltelijk

Uit de door Gemeente Horst aan de Maas gepubliceerde informatie blijkt dat de mobiele applicatie MijnGemeente gedeeltelijk voldoet aan het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.

Uit toegankelijkheidsonderzoek is gebleken dat nog niet aan alle eisen wordt voldaan. Voor elke afzonderlijke afwijking van de eisen is de oorzaak bekend en is het gevolg beschreven, zijn maatregelen genomen om de afwijking te kunnen opheffen EN wordt een concrete datum genoemd waarop de maatregelen zullen zijn uitgevoerd.

In de toelichting, onder het kopje onderbouwing van de verklaring, wordt aangegeven hoe ver Gemeente Horst aan de Maas is gevorderd met de toegankelijkheid van MijnGemeente en welke noodzakelijke maatregelen worden genomen om de mobiele applicatie toegankelijker te maken.

De kenmerken van de verschillende statussen worden beschreven in de toelichting, onder het kopje Uitleg over de nalevingsstatussen.

Akkoordverklaring

Deze verklaring is op 23-06-2021 getekend voor 'gezien en akkoord' door een tekenbevoegd functionaris van Gemeente Horst aan de Maas .
Functie: Clustermanager Inwoners.

De actualiteit, volledigheid en juistheid van deze verklaring zijn voor het laatst herzien op 11-08-2022.

Feedback en contactgegevens

Loopt u tegen een toegankelijkheidsprobleem aan? Of heeft u een vraag of opmerking over toegankelijkheid?
Neem dan contact op via gemeente@horstaandemaas.nl.

Wat kunt u van ons verwachten?

  • Binnen 5 werkdagen krijgt u een ontvangstbevestiging.
  • We informeren u over de voortgang en de uitkomst.
  • Binnen 3 weken is uw verzoek afgehandeld.

Handhavingsprocedure

Bent u niet tevreden met de manier waarop uw klacht is behandeld? Of hebben we niet op tijd gereageerd?
Dan kunt u contact opnemen via https://www.horstaandemaas.nl/klacht-indienen.

Aanvullende informatie van Gemeente Horst aan de Maas

De streefdatum waarop de mobiele applicatie volledig zal voldoen: 31-12-2023.

Onderbouwing van de verklaring

Onderzoeksresultaten

  • Oké. De status van de mobiele applicatie MijnGemeente : voldoet gedeeltelijk

De mobiele applicatie MijnGemeente is onderzocht op toegankelijkheid en uit de rapportage blijkt volgens Gemeente Horst aan de Maas dat nog niet aan alle onderstaande kenmerken wordt voldaan:

  • De onderzoeksresultaten waarop de claim is gebaseerd zijn beschikbaar via:
    • https://www.horstaandemaas.nl/file/onderzoek-mijngemeente
      Kenmerken die in de rapportage zijn vastgelegd:
      • Datum: 04-08-2021
      • Type onderzoek: handmatig onderzoek (eventueel deels automatisch)
      • Onderzoek uitgevoerd door: een onafhankelijke derde partij
      • Oké. Gebruikte standaard: EN 301 549 / WCAG 2.1 niveau AA
      • Oké. Actualiteit: voldoet aan de voorwaarde. Uit de rapportage blijkt dat de meet- en onderzoeksgegevens waarop het onderzoek is gebaseerd jonger zijn dan 36 maanden.
      • Oké. Onderzoeksmethode: voldoet aan de voorwaarde. Uit de rapportage blijkt dat bij het handmatige onderzoek een goed gedocumenteerde evaluatiemethode (WCAG-EM of gelijkwaardig) is gebruikt.
      • Oké. Vastlegging: voldoet aan de eisen. Uit de rapportage blijkt dat de onderzoeksresultaten zijn vastgelegd in een voor mensen leesbaar formaat, of in het machineleesbare formaat EARL.
  • De (gecombineerde) onderzoeksresultaten:
    • Oké. Omvatten alle eisen uit hoofdstuk 9 Web (voor websites) of 11 Software (voor mobiele applicaties) van de Europese toegankelijkheidsnorm EN 301 549. De eisen voor websites, mobiele applicaties en downloadbare documenten in deze norm zijn identiek aan de niveau A en AA succescriteria van de wereldwijd toegepaste toegankelijkheidsstandaard WCAG 2.1.
    • Oké. Zijn representatief voor alle content op het hoofddomein en eventuele de sub- en andere domeinen die in de verklaring worden genoemd.
  • Niet Oké. Tijdens het onderzoek zijn afwijkingen gevonden op de toegankelijkheidsstandaard, die niet konden worden hersteld voordat het onderzoek werd afgerond.
  • Oké. Op basis van de onderzoeksresultaten verklaart Gemeente Horst aan de Maas dat de mobiele applicatie gedeeltelijk voldoet aan de toegankelijkheidsstandaard.

(Onder het kopje Uitleg over de nalevingsstatussen worden de kenmerken van de verschillende statussen beschreven).

Afwijkingen van de toegankelijkheidsstandaard

  1. SC 1.1.1 - Niet-tekstuele content [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Alle niet-tekstuele content die aan de gebruiker wordt gepresenteerd, heeft een tekstalternatief dat een gelijkwaardig doel dient. […]

    • Oorzaak:

      Tekstuele alternatieven zijn niet of niet correct opgegeven in de bouw. Voor het logo is geen tekstueel alternatief opgegeven.

    • Gevolg:

      Voorleessoftware kan de afbeelding, knop of button niet voorlezen of de gebruiker krijgt onvoldoende informatie over de functie van de knop. Gebruikers die voorleessoftware gebruiken kunnen de knop niet goed gebruiken.

    • Alternatief:

      Telefonisch melden bij de gemeente.

    • Maatregel:

      De leverancier beheert de app en heeft aangegeven dat deze app op termijn vervangen wordt door een nieuwe versie. In de nieuwe versie willen zij de afwijkingen oplossen.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-06-2023
  2. SC 1.3.1 - Info en relaties [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Informatie, structuur en relaties overgebracht door presentatie kunnen door software bepaald worden of zijn beschikbaar in tekst.

    • Oorzaak:

      Geen correct gebruik lijstopmaak. Labels zijn niet geassocieerd met de bijhorende invoervelden. Koppen niet correct opgemaakt. Datatabellen niet correct opgemaakt.

    • Gevolg:

      Gebruikers van voorleesapparatuur krijgen informatie niet goed of onvolledig voorgelezen. En labels van invoervelden kunnen niet voorgelezen worden.

    • Alternatief:

      Telefonisch melden bij de gemeente.

    • Maatregel:

      De leverancier beheert de app en heeft aangegeven dat deze app op termijn vervangen wordt door een nieuwe versie. In de nieuwe versie willen zij de afwijkingen oplossen.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-06-2023
  3. SC 1.4.4 - Herschalen van tekst [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Behalve voor ondertitels voor doven en slechthorenden en afbeeldingen van tekst, kan tekst zonder hulptechnologie tot 200% geschaald worden zonder verlies van content of functionaliteit.

    • Oorzaak:

      Ander resolutiegebruik.

    • Gevolg:

      Als gebruikers uitzoomen tot 200% zijn niet alle teksten en onderdelen van de app meer goed leesbaar.

    • Alternatief:

      Telefonisch melden bij de gemeente

    • Maatregel:

      De leverancier beheert de app en heeft aangegeven dat deze app op termijn vervangen wordt door een nieuwe versie. In de nieuwe versie willen zij de afwijkingen oplossen.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-06-2023
  4. SC 2.1.1 - Toetsenbord [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Alle functionaliteit van de content is bedienbaar via een toetsenbordinterface zonder dat afzonderlijke toetsaanslagen aan tijd gebonden zijn, behalve als de onderliggende functie een invoer vereist die afhangt van het pad dat de gebruiker aflegt en niet alleen van de eindpunten.

    • Oorzaak:

      Met Voice Assistant aan is het niet mogelijk om bepaalde velden te kiezen of knoppen dicht te klappen en is de lay-over instructie niet beschikbaar

    • Gevolg:

      App is niet bruikbaar voor het doen van meldingen.

    • Alternatief:

      Telefonisch melden bij de gemeente.

    • Maatregel:

      De leverancier beheert de app en heeft aangegeven dat deze app op termijn vervangen wordt door een nieuwe versie. In de nieuwe versie willen zij de afwijkingen oplossen.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-06-2023
  5. SC 2.4.7 - Focus zichtbaar [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Elke gebruikersinterface die met een toetsenbord te bedienen is, heeft een bedieningswijze waarbij de indicator van de toetsenbordfocus zichtbaar is.

    • Oorzaak:

      Met VoiceAssistant aan zit de focus achter de layover en daarmee is het niet duidelijk waar de focus zich bevindt.

    • Gevolg:

      De instructie is niet leesbaar.

    • Alternatief:

      Telefonisch melden bij de gemeente.

    • Maatregel:

      De leverancier beheert de app en heeft aangegeven dat deze app op termijn vervangen wordt door een nieuwe versie. In de nieuwe versie willen zij de afwijkingen oplossen.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-06-2023
  6. SC 3.3.1 - Foutidentificatie [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt, dan wordt het onderdeel waar de fout zit geïdentificeerd en wordt de fout tekstueel aan de gebruiker meegedeeld.

    • Oorzaak:

      Er wordt niet aangegeven wat er fout is gegaan.

    • Gevolg:

      Gebruikers weten niet wat zij moeten doen om de fout op te lossen.

    • Alternatief:

      Telefonisch melden bij de gemeente. Melden via de website van de gemeente.

    • Maatregel:

      De leverancier beheert de app en heeft aangegeven dat deze app op termijn vervangen wordt door een nieuwe versie. In de nieuwe versie willen zij de afwijkingen oplossen.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-06-2023
  7. SC 4.1.2 - Naam, rol, waarde [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Voor alle componenten van de gebruikersinterface (inclusief, maar niet uitsluitend voor formulierelementen, links en door scripts gegenereerde componenten), kunnen de naam (name) en rol (role) door software bepaald worden; toestanden (states), eigenschappen (properties) en waarden (values) die door de gebruiker ingesteld kunnen worden, kunnen door software ingesteld worden; en kennisgeving van veranderingen in deze items is beschikbaar voor user agents, met inbegrip van hulptechnologieën.

    • Oorzaak:

      Naam en rollen van onderdelen van de interface zijn niet door software te begrijpen doordat er geen goede beschrijving is.

    • Gevolg:

      Niet mogelijk om de app te gebruiken voor het doen van een melding.

    • Alternatief:

      Telefonische melding bij de gemeente

    • Maatregel:

      De leverancier beheert de app en heeft aangegeven dat deze app op termijn vervangen wordt door een nieuwe versie. In de nieuwe versie willen zij de afwijkingen oplossen.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-06-2023

Andere toegankelijkheidsissues

  1. Toegankelijkheidseisen maken nog geen deel uit van onze inkoopvoorwaarden
    • Beschrijving van het issue:

      Bij aanschaf van deze applicatie maakten de toegankelijkheidseisen nog geen deel uit van onze inkoopvoorwaarden.

    • Oorzaak:

      Onvoldoende kennis in organisatie

    • Gevolg:

      In contracten voor applicaties met een digitale toepassing is digitale toegankelijkheid niet als eis opgenomen.

    • Alternatief:

      Inwoners kunnen een melding ook telefonisch doorgeven of via de website.

    • Maatregel:

      Bij vernieuwing van het contract nemen we digitale toegankelijkheid als eis op.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2023

Onevenredige last

De maatregelen die Gemeente Horst aan de Maas heeft benoemd leiden niet tot een onevenredige last.

(Zie onder uitleg over onevenredige last voor meer informatie)


Algemene toelichting

Uitleg over de nalevingsstatussen

De vooruitgang in digitale toegankelijkheid wordt bepaald aan de hand van nalevingsstatussen, die weergeven hoever een overheidsinstantie is gevorderd met het toegankelijker maken van een website. Voordat de wettelijke verplichting van kracht werd waren er slechts twee statussen: de toegankelijkheidsnorm schreef voor dat een website volledig moest voldoen aan alle toegankelijkheidseisen, met als resultaat status voldoet volledig. In geval het niet kon worden aangetoond dan was de status altijd voldoet niet.

De huidige aanpak kent vijf nalevingsstatussen. Doel is het bereiken van de status voldoet volledig. De statussen voldoet gedeeltelijk en eerste maatregelen genomen zijn tussenstappen op weg naar het einddoel.

De statussen en hun kenmerken zijn:

A: Voldoet volledig

  • De overheidsinstantie kan aantonen dat de website of mobiele app volledig aan alle toegankelijkheidseisen uit de norm voldoet.
  • De overheidsinstantie voldoet zowel aan de wettelijke verplichting als aan de norm.
  • Het in de wettelijke verplichting vastgelegde doel is behaald.

B: Voldoet gedeeltelijk (= in control verklaring)

  • De overheidsinstantie kan aantonen dat er een actueel, volledig en juist beeld is van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • Er wordt nog niet voldaan aan alle toegankelijkheidseisen uit de norm.
  • De overheidsinstantie heeft concrete verbetermaatregelen benoemd en een planning gemaakt om de afwijkingen te herstellen.
  • De overheidsinstantie is daardoor in control over de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • De overheidsinstantie voldoet wel aan de wettelijke verplichting, maar nog niet volledig aan de norm.

C: Eerste maatregelen genomen

  • Er is nog geen goed beeld van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • De overheidsinstantie heeft concrete verbetermaatregelen genomen om dat beeld te krijgen.
  • De overheidsinstantie voldoet wel aan de wettelijke verplichting, maar niet aan de norm.

D: Voldoet niet

  • Er is geen goed beeld van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • De overheidsinstantie heeft geen concrete verbetermaatregelen benoemd om inzicht te krijgen in de (mate van) toegankelijkheid.
  • De overheidsinstantie voldoet enkel aan de wettelijke verplichting om een toegankelijkheidsverklaring te publiceren.
  • Omdat de wettelijke verplichting voorschrijft dat overheidsinstanties de noodzakelijke maatregelen nemen om hun websites en mobiele applicaties toegankelijker te maken worden de overheidsinstantie aangespoord om binnen een bepaalde termijn concrete maatregelen te benoemen, inclusief planning.

E: Geen toegankelijkheidsverklaring gepubliceerd

  • De overheidsinstantie heeft voor de website of mobiele applicatie geen toegankelijkheidsverklaring gepubliceerd.
  • De overheidsinstantie voldoet niet aan de wettelijke verplichting om een toegankelijkheidsverklaring te publiceren.
  • Omdat de wettelijke verplichting voorschrijft dat overheidsinstanties de noodzakelijke maatregelen nemen om hun websites en mobiele applicaties toegankelijker te maken wordt de overheidsinstantie aangespoord om op korte termijn een toegankelijkheidsverklaring te publiceren waarin concrete maatregelen zijn benoemd, inclusief planning.

Het uitgangspunt is dat verbetermaatregelen worden benoemd, ingepland en uitgevoerd. En dat daarmee wordt doorgegaan totdat volledig aan alle toegankelijkheidseisen is voldaan.
Als een website lange tijd in een status blijft hangen, dan wordt aan de beleidsmatige eis toegankelijker maken niet langer voldaan.

Uitleg over onevenredige last

Het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid staat overheidsinstanties toe om gebruik te maken van de mogelijkheid om afzonderlijke eisen uit de toegankelijkheidsstandaard - tijdelijk - niet toe te passen, als dit voor hen onevenredig belastend is.

Met de uitzonderingsmogelijkheid 'onevenredige last' dient zorgvuldig te worden omgegaan; het ontbreken van prioriteit, tijd of kennis bij een overheidsinstantie zijn geen legitieme redenen om de toegankelijkheidsstandaard niet toe te passen.

Zie voor de formele, geldende tekst artikel 3, lid 2 tot en met 4 en de toelichting bij artikel 3 van het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.

Inhoud die buiten de werkingssfeer valt van het Besluit

Het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid is niet van toepassing op de volgende content van websites en mobiele applicaties:

  • Kantoorbestandsformaten die zijn gepubliceerd voor 23 september 2018, tenzij dergelijke content nodig is voor actieve administratieve processen met betrekking tot de door de betrokken overheidsinstantie vervulde taken;
  • Vooraf opgenomen, op tijd gebaseerde media die zijn gepubliceerd voor 23 september 2020;
  • Live uitgezonden, op tijd gebaseerde media;
  • Onlinekaarten en onlinekarteringsdiensten, mits essentiële informatie op navigatiekaarten op een toegankelijke, digitale wijze wordt verstrekt;
  • Van derden afkomstige content die niet door de betrokken overheidsinstantie wordt gefinancierd of ontwikkeld en evenmin onder haar verantwoordelijkheid valt;
  • Reproducties van stukken uit erfgoedcollecties die niet volledig toegankelijk kunnen worden gemaakt om redenen van bewaring, authenticiteit of het ontbreken van geautomatiseerde en kostenefficiënte oplossingen om toegankelijkheid te bewerkstelligen;
  • Content die enkel beschikbaar is voor een gesloten gebruikersgroep en die is gepubliceerd voor 23 september 2019, tot de betreffende website ingrijpend wordt herzien;
  • Content van websites en mobiele applicaties die niet noodzakelijk is voor actieve administratieve processen en die niet wordt aangepast na 23 september 2019.

Bron: Artikel 2, tweede lid van het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.

In deze verklaring wordt gerefereerd aan verschillende bronnen. Onderstaande lijst bevat de links naar deze bronnen.

template versie 20211209