Verklaring van www.eerstekamer.nl

Status toegankelijkheid https://www.eerstekamer.nl

Eerste Kamer der Staten-Generaal is wettelijk verplicht om deze website te laten voldoen aan het Besluit digitale toegankelijkheid overheid.

De status van deze website is: B - voldoet gedeeltelijk ? - Ga naar de informatie over de nalevingsstatussen

De status is toegekend op basis van een eigen verklaring,
die voor het laatst is bijgewerkt op 07-10-2021

  • De onderbouwing bij deze eigen verklaring is gecontroleerd.
    Daaruit bleek dat de onderbouwing toereikend is om door een toezichthouder inhoudelijk te kunnen worden beoordeeld.
    Meer over de controle door Logius

Op deze pagina kunt u:

Inhoud

Verklaring

Eerste Kamer der Staten-Generaal streeft ernaar om de eigen online informatie en dienstverlening toegankelijk te maken, overeenkomstig het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.
Deze toegankelijkheidsverklaring is van toepassing op de inhoud van de website www.eerstekamer.nl.

Een overzicht van alle websites, mobiele applicaties en verklaringen van Eerste Kamer der Staten-Generaal is beschikbaar via de link https://www.eerstekamer.nl/begrip/colofon

Nalevingsstatus: voldoet gedeeltelijk

Uit de door Eerste Kamer der Staten-Generaal gepubliceerde informatie blijkt dat de website www.eerstekamer.nl gedeeltelijk voldoet aan het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.

Uit toegankelijkheidsonderzoek is gebleken dat nog niet aan alle eisen wordt voldaan. Voor elke afzonderlijke afwijking van de eisen is de oorzaak bekend en is het gevolg beschreven, zijn maatregelen genomen om de afwijking te kunnen opheffen EN wordt een concrete datum genoemd waarop de maatregelen zullen zijn uitgevoerd.

In de toelichting, onder het kopje onderbouwing van de verklaring, wordt aangegeven hoe ver Eerste Kamer der Staten-Generaal is gevorderd met de toegankelijkheid van www.eerstekamer.nl en welke noodzakelijke maatregelen worden genomen om de website toegankelijker te maken.

De kenmerken van de verschillende statussen worden beschreven in de toelichting, onder het kopje Uitleg over de nalevingsstatussen.

Akkoordverklaring

Deze verklaring is op 06-10-2021 getekend voor 'gezien en akkoord' door een tekenbevoegd functionaris van Eerste Kamer der Staten-Generaal .
Functie: Directeur Organisatie.

De actualiteit, volledigheid en juistheid van deze verklaring zijn voor het laatst herzien op 07-10-2021.

Feedback en contactgegevens

Loopt u tegen een toegankelijkheidsprobleem aan? Of heeft u een vraag of opmerking over toegankelijkheid? Neem dan contact op via postbus@eerstekamer.nl of bel 070-3129200.

Wat kunt u van ons verwachten?

  • Binnen 5 werkdagen krijgt u een ontvangstbevestiging.
  • We informeren u over de voortgang en de uitkomst.
  • Binnen 3 weken is uw verzoek afgehandeld.

Handhavingsprocedure

Bent u niet tevreden met de manier waarop uw klacht is behandeld? Of hebben we niet op tijd gereageerd? Dan kunt u contact opnemen met de Nationale Ombudsman.

Aanvullende informatie van Eerste Kamer der Staten-Generaal

De Eerste Kamer der Staten-Generaal voldoet aan alle verplicht gestelde toegankelijkheidseisen. De webbouwer, tevens leverancier van het CMS van de Eerste Kamer, heeft op grond van een toegankelijkheids-onderzoek aanpassingen doorgevoerd. Daarnaast zijn er in het CMS edit-instrumenten aanwezig waarmee de redactie van de sites van de Eerste Kamer de digitoegankelijkheid kan realiseren. De redacteuren, medewerkers van de Eerste Kamer der Staten-Generaal, zijn zich hiervan bewust en spannen zich in deze instrumenten ook daadwerkelijk in hun dagelijks werk te gebruiken en daarmee te voldoen aan de richtlijnen. De Eerste Kamer borgt dat een dergelijk onderzoek op regelmatige basis (iedere drie jaar) wordt herhaald.

Van documenten die afkomstig zijn van derden kan de Eerste Kamer de toegankelijkheid niet garanderen.

De streefdatum waarop de website volledig zal voldoen: 01-12-2023.

Onderbouwing van de verklaring

Onderzoeksresultaten

  • Oké. De status van de website www.eerstekamer.nl : voldoet gedeeltelijk

De website www.eerstekamer.nl is onderzocht op toegankelijkheid en uit de rapportage blijkt volgens Eerste Kamer der Staten-Generaal dat nog niet aan alle onderstaande kenmerken wordt voldaan:

  • De onderzoeksresultaten waarop de claim is gebaseerd zijn beschikbaar via:
    • https://www.eerstekamer.nl/id/vlmofd4jfhxz/document_extern/www_eerstekamer_nl_onderzoeksrappor%20
      Kenmerken die in de rapportage zijn vastgelegd:
      • Datum: 23-12-2020
      • Type onderzoek: handmatig onderzoek (eventueel deels automatisch)
      • Onderzoek uitgevoerd door: de leverancier
      • Oké. Gebruikte standaard: EN 301 549 / WCAG 2.1 niveau AA
      • Oké. Actualiteit: voldoet aan de voorwaarde. Uit de rapportage blijkt dat de meet- en onderzoeksgegevens waarop het onderzoek is gebaseerd jonger zijn dan 36 maanden.
      • Oké. Onderzoeksmethode: voldoet aan de voorwaarde. Uit de rapportage blijkt dat bij het handmatige onderzoek een goed gedocumenteerde evaluatiemethode (WCAG-EM of gelijkwaardig) is gebruikt.
      • Oké. Vastlegging: voldoet aan de eisen. Uit de rapportage blijkt dat de onderzoeksresultaten zijn vastgelegd in een voor mensen leesbaar formaat, of in het machineleesbare formaat EARL.
  • De (gecombineerde) onderzoeksresultaten:
    • Oké. Omvatten alle eisen uit hoofdstuk 9 Web (voor websites) of 11 Software (voor mobiele applicaties) van de Europese toegankelijkheidsnorm EN 301 549. De eisen voor websites, mobiele applicaties en downloadbare documenten in deze norm zijn identiek aan de niveau A en AA succescriteria van de wereldwijd toegepaste toegankelijkheidsstandaard WCAG 2.1.
    • Oké. Zijn representatief voor alle content op het hoofddomein en eventuele de sub- en andere domeinen die in de verklaring worden genoemd.
  • Niet Oké. Tijdens het onderzoek zijn afwijkingen gevonden op de toegankelijkheidsstandaard, die niet konden worden hersteld voordat het onderzoek werd afgerond.
  • Oké. Op basis van de onderzoeksresultaten verklaart Eerste Kamer der Staten-Generaal dat de website gedeeltelijk voldoet aan de toegankelijkheidsstandaard.

(Onder het kopje Uitleg over de nalevingsstatussen worden de kenmerken van de verschillende statussen beschreven).

Afwijkingen van de toegankelijkheidsstandaard

  1. SC 1.1.1 - Niet-tekstuele content [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Alle niet-tekstuele content die aan de gebruiker wordt gepresenteerd, heeft geen tekstalternatief dat een gelijkwaardig doel dient.

    • Oorzaak:

      Enkele decoratieve afbeeldingen bevatten allemaal een tekstalternatief wat niet nodig is. Het title- en alt-attribuut bevatten vaak dezelfde tekst, waardoor dit dubbel wordt voorgelezen.

    • Gevolg:

      Blinde gebruikers kunnen hier hinder van ondervinden. Sommige afbeeldingen worden door voorleessoftware dubbel voorgelezen vanwege het title- en alt-attribuut. Decoratieve afbeeldingen worden voorgelezen, wat niet nodig is. Niet alle tekstalternatieven zijn juist, waardoor informatie niet duidelijk overkomt.

    • Alternatief:

      Er is geen alternatief. Bezoekers die hinder ondervinden bij het bezoeken van de website kunnen contact opnemen met de Eerste Kamer via e-mailadres postbus@eerstekamer.nl of bellen met 070-3129200 . Samen met onze medewerkers zoeken wij dan naar een passende oplossing.

    • Maatregel:

      Alle niet-tekstuele content wordt voorzien van een (goed) tekstalternatief. Waar nodig, wordt het (dubbele) tekstalternatief verwijderd.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-10-2022
  2. SC 1.3.1 - Info en relaties [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Informatie, structuur en relaties overgebracht door presentatie kunnen door software niet bepaald worden of zijn niet beschikbaar in tekst.

    • Oorzaak:

      Er zijn meerdere oorzaken gevonden: Visueel is duidelijk dat de nieuwsitems in 1 lijst staan. In de code wordt dit echter als 2 lijsten aangegeven. Dit geldt voor meerdere lijsten op de website. Op diverse plekken wordt er gebruik gemaakt van het strong-element of EM element, terwijl hier beter gebruik kan worden gemaakt van koppen of opmaak in css.

      Diverse PDF-documenten bevatten geen tags, waardoor hulpsoftware geen informatie beschikbaar heeft om het document te interpreteren.

    • Gevolg:

      Gebruikers kunnen hier hinder van ondervinden, omdat PDF-bestanden niet kunnen worden geïnterpreteerd. Daarnaast wordt er bij diverse onderdelen ‘nadruk’ gelegd doordat er onnodig gebruik wordt gemaakt van het strong-element.

    • Alternatief:

      Er is geen alternatief. Bezoekers die hinder ondervinden bij het bezoeken van de website kunnen contact opnemen met de Eerste Kamer via e-mailadres postbus@eerstekamer.nl of bellen met 070-3129200 . Samen met onze medewerkers zoeken wij dan naar een passende oplossing.

    • Maatregel:

      Wij zijn in overleg met de leverancier om dit probleem te verhelpen

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-07-2022
  3. SC 1.4.13 - Content bij hover of focus [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Wanneer aanvullende content zichtbaar wordt en daarna weer verborgen, door het gebruik van hover met de aanwijzer of focus met het toetsenbord, gelden de volgende zaken:

      • Sluiten: Er is een mechanisme beschikbaar waarmee de aanvullende content kan worden gesloten zonder de aanwijzer hover of de toetsenbordfocus te verplaatsen, tenzij de aanvullende content een invoerfout communiceert of andere content niet verbergt of vervangt;
      • Aanwijsbaar: Wanneer een aanwijzer hover aanvullende content kan activeren, dan kan de aanwijzer over de aanvullende content worden bewogen zonder dat deze verdwijnt;
      • Aanhouden: De aanvullende content blijft zichtbaar totdat de oorzaak voor de hover of focus is verwijderd, de gebruiker de content sluit of de informatie niet langer geldig is. Uitzondering: De visuele weergave van de aanvullende content wordt beheerd door de user agent en wordt niet aangepast door de auteur.
    • Oorzaak:

      Het uitklapmenu is niet dismissable. De content kan niet weggehaald worden zonder muis of focus te verplaatsen.

    • Gevolg:

      Bezoekers kunnen hier hinder van ondervinden.

    • Alternatief:

      Er is geen alternatief. Bezoekers die hinder ondervinden bij het bezoeken van de website kunnen contact opnemen met de Eerste Kamer via e-mailadres postbus@eerstekamer.nl of bellen met 070-3129200 . Samen met onze medewerkers zoeken wij dan naar een passende oplossing.

    • Maatregel:

      Wij zijn in overleg met de leverancier om dit probleem te verhelpen

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-12-2021
  4. SC 2.4.2 - Paginatitel [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Webpagina's hebben titels die het onderwerp of doel beschrijven.

    • Oorzaak:

      De website bevat PDF documenten zonder bestandstitel.

    • Gevolg:

      Zonder bestandstitel heeft de pagina tevens geen titel.

    • Alternatief:

      Er is geen alternatief. Bezoekers die hinder ondervinden bij het bezoeken van de website kunnen contact opnemen met de Eerste Kamer via e-mailadres postbus@eerstekamer.nl of bellen met 070-3129200 . Samen met onze medewerkers zoeken wij dan naar een passende oplossing.

    • Maatregel:

      De verwerking van PDF documenten zal worden geanalyseerd en verbeterd.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-12-2023
  5. SC 2.4.4 - Linkdoel (in context) [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Het linkdoel kan bepaald worden uit enkel de linktekst of uit de linktekst samen met zijn door software bepaalde linkcontext, behalve daar waar het doel van de link een dubbelzinnige betekenis kan hebben voor gebruikers in het algemeen.

    • Oorzaak:

      Er zijn meerdere oorzaken gevonden: De website bevat verslagpagina's met meerdere "play knoppen" met dezelfde linktekst. De website bevat pagina's met commissieleden waarbij zowel de foto als de naam van de persoon een link bevat.

    • Gevolg:

      Doordat de "play knoppen" dezelfde linktekst hebben is het niet duidelijk voor voor gebruikers met voorleessoftware waar de link naartoe gaat. Door het dubbel aanbieden van links wordt deze ook tweemaal voorgelezen door hulpsoftware.

    • Alternatief:

      Er is geen alternatief. Bezoekers die hinder ondervinden bij het bezoeken van de website kunnen contact opnemen met de Eerste Kamer via e-mailadres postbus@eerstekamer.nl of bellen met 070-3129200 . Samen met onze medewerkers zoeken wij dan naar een passende oplossing.

    • Maatregel:

      Alle verslagpagina's vanaf september 2020 zullen de voor de "play knoppen" unieke naamgeving krijgen. Van de dubbele links zal een enkele link gemaakt worden.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-01-2022
  6. SC 3.3.1 - Foutidentificatie [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt, dan wordt het onderdeel waar de fout zit geïdentificeerd en wordt de fout tekstueel aan de gebruiker meegedeeld.

    • Oorzaak:

      De website heeft enkele invulformulieren waarbij velden bepaalde voorwaarden hebben zoals de opmaak van een emailadres. Indien hier momenteel niet aan wordt voldaan verschijnt er een browserafhankelijke melding. Dit voldoet niet aangezien de foutmelding bij het veld moet blijven staan.

    • Gevolg:

      De gebruikerservaring verschilt per gebruikte browser. Daarnaast kan het voor een gebruiker onduidelijk zijn waarom het formulier niet geaccepteerd wordt.

    • Alternatief:

      Er is geen alternatief. Bezoekers die hinder ondervinden bij het bezoeken van de website kunnen contact opnemen met de Eerste Kamer via e-mailadres postbus@eerstekamer.nl of bellen met 070-3129200 . Samen met onze medewerkers zoeken wij dan naar een passende oplossing.

    • Maatregel:

      Er zal een blijvende foutmelding met instructie worden geprogrammeerd.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-07-2023

Andere toegankelijkheidsissues

(geen opgegeven)

Onevenredige last

De maatregelen die Eerste Kamer der Staten-Generaal heeft benoemd leiden niet tot een onevenredige last.

(Zie onder uitleg over onevenredige last voor meer informatie)


Algemene toelichting

Uitleg over de nalevingsstatussen

De vooruitgang in digitale toegankelijkheid wordt bepaald aan de hand van nalevingsstatussen, die weergeven hoever een overheidsinstantie is gevorderd met het toegankelijker maken van een website. Voordat de wettelijke verplichting van kracht werd waren er slechts twee statussen: de toegankelijkheidsnorm schreef voor dat een website volledig moest voldoen aan alle toegankelijkheidseisen, met als resultaat status voldoet volledig. In geval het niet kon worden aangetoond dan was de status altijd voldoet niet.

De huidige aanpak kent vijf nalevingsstatussen. Doel is het bereiken van de status voldoet volledig. De statussen voldoet gedeeltelijk en eerste maatregelen genomen zijn tussenstappen op weg naar het einddoel.

De statussen en hun kenmerken zijn:

A: Voldoet volledig

  • De overheidsinstantie kan aantonen dat de website of mobiele app volledig aan alle toegankelijkheidseisen uit de norm voldoet.
  • De overheidsinstantie voldoet zowel aan de wettelijke verplichting als aan de norm.
  • Het in de wettelijke verplichting vastgelegde doel is behaald.

B: Voldoet gedeeltelijk (= in control verklaring)

  • De overheidsinstantie kan aantonen dat er een actueel, volledig en juist beeld is van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • Er wordt nog niet voldaan aan alle toegankelijkheidseisen uit de norm.
  • De overheidsinstantie heeft concrete verbetermaatregelen benoemd en een planning gemaakt om de afwijkingen te herstellen.
  • De overheidsinstantie is daardoor in control over de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • De overheidsinstantie voldoet wel aan de wettelijke verplichting, maar nog niet volledig aan de norm.

C: Eerste maatregelen genomen

  • Er is nog geen goed beeld van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • De overheidsinstantie heeft concrete verbetermaatregelen genomen om dat beeld te krijgen.
  • De overheidsinstantie voldoet wel aan de wettelijke verplichting, maar niet aan de norm.

D: Voldoet niet

  • Er is geen goed beeld van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • De overheidsinstantie heeft geen concrete verbetermaatregelen benoemd om inzicht te krijgen in de (mate van) toegankelijkheid.
  • De overheidsinstantie voldoet enkel aan de wettelijke verplichting om een toegankelijkheidsverklaring te publiceren.
  • Omdat de wettelijke verplichting voorschrijft dat overheidsinstanties de noodzakelijke maatregelen nemen om hun websites en mobiele applicaties toegankelijker te maken worden de overheidsinstantie aangespoord om binnen een bepaalde termijn concrete maatregelen te benoemen, inclusief planning.

E: Geen toegankelijkheidsverklaring gepubliceerd

  • De overheidsinstantie heeft voor de website of mobiele applicatie geen toegankelijkheidsverklaring gepubliceerd.
  • De overheidsinstantie voldoet niet aan de wettelijke verplichting om een toegankelijkheidsverklaring te publiceren.
  • Omdat de wettelijke verplichting voorschrijft dat overheidsinstanties de noodzakelijke maatregelen nemen om hun websites en mobiele applicaties toegankelijker te maken wordt de overheidsinstantie aangespoord om op korte termijn een toegankelijkheidsverklaring te publiceren waarin concrete maatregelen zijn benoemd, inclusief planning.

Het uitgangspunt is dat verbetermaatregelen worden benoemd, ingepland en uitgevoerd. En dat daarmee wordt doorggeaan totdat volledig aan alle toegankelijkheids is voldaan.
Als een website lange tijd in een status blijft hangen, dan wordt aan de beleidsmatige eis toegankelijker maken niet langer voldaan.

Uitleg over onevenredige last

Het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid staat overheidsinstanties toe om gebruik te maken van de mogelijkheid om afzonderlijke eisen uit de toegankelijkheidsstandaard - tijdelijk - niet toe te passen, als dit voor hen onevenredig belastend is.

Met de uitzonderingsmogelijkheid 'onevenredige last' dient zorgvuldig te worden omgegaan; het ontbreken van prioriteit, tijd of kennis bij een overheidsinstantie zijn geen legitieme redenen om de toegankelijkheidsstandaard niet toe te passen.

Zie voor de formele, geldende tekst artikel 3, lid 2 tot en met 4 en de toelichting bij artikel 3 van het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.

Inhoud die buiten de werkingssfeer valt van het Besluit

Het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid is niet van toepassing op de volgende content van websites en mobiele applicaties:

  • Kantoorbestandsformaten die zijn gepubliceerd voor 23 september 2018, tenzij dergelijke content nodig is voor actieve administratieve processen met betrekking tot de door de betrokken overheidsinstantie vervulde taken;
  • Vooraf opgenomen, op tijd gebaseerde media die zijn gepubliceerd voor 23 september 2020;
  • Live uitgezonden, op tijd gebaseerde media;
  • Onlinekaarten en onlinekarteringsdiensten, mits essentiële informatie op navigatiekaarten op een toegankelijke, digitale wijze wordt verstrekt;
  • Van derden afkomstige content die niet door de betrokken overheidsinstantie wordt gefinancierd of ontwikkeld en evenmin onder haar verantwoordelijkheid valt;
  • Reproducties van stukken uit erfgoedcollecties die niet volledig toegankelijk kunnen worden gemaakt om redenen van bewaring, authenticiteit of het ontbreken van geautomatiseerde en kostenefficiënte oplossingen om toegankelijkheid te bewerkstelligen;
  • Content die enkel beschikbaar is voor een gesloten gebruikersgroep en die is gepubliceerd voor 23 september 2019, tot de betreffende website ingrijpend wordt herzien;
  • Content van websites en mobiele applicaties die niet noodzakelijk is voor actieve administratieve processen en die niet wordt aangepast na 23 september 2019.

Bron: Artikel 2, tweede lid van het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.

In deze verklaring wordt gerefereerd aan verschillende bronnen. Onderstaande lijst bevat de links naar deze bronnen.

template versie 20210928