Verklaring van Expertpanel - Gebruiker Centraal

Status toegankelijkheid https://www.expertpanel.gebruikercentraal.nl/

Stichting ICTU is wettelijk verplicht om deze website te laten voldoen aan het Besluit digitale toegankelijkheid overheid.

De status van deze website is: B - voldoet gedeeltelijk ? - Ga naar de informatie over de nalevingsstatussen

De status is toegekend op basis van een eigen verklaring,
die voor het laatst is bijgewerkt op 28-09-2022

  • De onderbouwing bij deze eigen verklaring is gecontroleerd.
    Daaruit bleek dat de onderbouwing toereikend is om door een toezichthouder inhoudelijk te kunnen worden beoordeeld.
    Meer over de controle door Logius

Op deze pagina kunt u:

Inhoud

Verklaring

Stichting ICTU streeft ernaar om de eigen online informatie en dienstverlening toegankelijk te maken, overeenkomstig het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.
Deze toegankelijkheidsverklaring is van toepassing op de inhoud van de website Expertpanel - Gebruiker Centraal.

Een overzicht van alle websites, mobiele applicaties en verklaringen van Stichting ICTU is beschikbaar via de link https://www.gebruikercentraal.nl/toegankelijkheid/

Nalevingsstatus: voldoet gedeeltelijk

Uit de door Stichting ICTU gepubliceerde informatie blijkt dat de website Expertpanel - Gebruiker Centraal gedeeltelijk voldoet aan het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.

Uit toegankelijkheidsonderzoek is gebleken dat nog niet aan alle eisen wordt voldaan. Voor elke afzonderlijke afwijking van de eisen is de oorzaak bekend en is het gevolg beschreven, zijn maatregelen genomen om de afwijking te kunnen opheffen EN wordt een concrete datum genoemd waarop de maatregelen zullen zijn uitgevoerd.

In de toelichting, onder het kopje onderbouwing van de verklaring, wordt aangegeven hoe ver Stichting ICTU is gevorderd met de toegankelijkheid van Expertpanel - Gebruiker Centraal en welke noodzakelijke maatregelen worden genomen om de website toegankelijker te maken.

De kenmerken van de verschillende statussen worden beschreven in de toelichting, onder het kopje Uitleg over de nalevingsstatussen.

Akkoordverklaring

Deze verklaring is op 23-09-2022 getekend voor 'gezien en akkoord' door een tekenbevoegd functionaris van Stichting ICTU .
Functie: Projectleider Gebruiker Centraal.

De actualiteit, volledigheid en juistheid van deze verklaring zijn voor het laatst herzien op 28-09-2022.

Feedback en contactgegevens

Loopt u tegen een toegankelijkheidsprobleem aan? Of heeft u een vraag of opmerking over toegankelijkheid?
Neem dan contact op via info@gebruikercentraal.nl.

Wat kunt u van ons verwachten?

  • Binnen 5 werkdagen krijgt u een ontvangstbevestiging.
  • We informeren u over de voortgang en de uitkomst.
  • Binnen 3 weken is uw verzoek afgehandeld.

Handhavingsprocedure

Bent u niet tevreden met de manier waarop uw klacht is behandeld? Of hebben we niet op tijd gereageerd?
Dan kunt u contact opnemen via https://www.nationaleombudsman.nl/klacht-indienen/uw-klacht.

Aanvullende informatie van Stichting ICTU

Deze website is een subsite van https://www.gebruikercentraal.nl en maakt gebruik van hetzelfde platform, thema en techniek als de huidige hoofdwebsite.

De mate waarop een (sub)site voldoet aan de eisen op gebied van toegankelijkheid verschilt per subsite. Daarom maken we voor de subsites aparte verklaringen met de verwijzing naar de toegankelijkheidsonderzoeken,  zodat we per subsite de toegankelijkheidsstatus kunnen tonen.
Naamgeving subsites: https://xxx.gebruikercentraal.nl 

Toegankelijkheid speelt een belangrijke rol bij de ontwikkeling van de website en subsites van Gebruiker Centraal. Wij toetsen bij nieuwe functionaliteiten ook op toegankelijkheid en waar nodig en mogelijk verbeteren we deze direct. 

In juli 2021 is de hoofdsite en een aantal toen bestaande subsites getest op toegankelijkheid voor wat betreft techniek en content. De issues uit deze onderzoeken zijn grotendeels opgelost en een aantal wordt meegenomen bij de ontwikkeling van de nieuwe hoofdwebsite van Gebruiker Centraal, die naar verwachting eind 2022 live gaat. Daarna zullen ook de subsites worden voorzien van hetzelfde thema en techniek. 

Bij de ontwikkeling van de nieuwe hoofdwebsite testen we continue met gebruikers op gebruiksvriendelijkheid, bruikbaarheid en toegankelijkheid. En laten we een toegankelijkheidscheck uitvoeren.

Dit onderzoek is in 2 onderdelen gedaan:

  1. techniek voor alle websites van Gebruiker Centraal. Issues die in dit rapport naar voren zijn gekomen, worden genoemd in de verklaring van Gebruikercentraal.nl. Deze worden opgelost voor de hoofdsite en alle subsites, omdat ze hetzelfde thema gebruiken.
  2. content, specifiek voor deze subsite.

Alle issues uit het onderzoek van 2021 zijn opgelost. Waardoor de website volledig toegankelijk moet zijn. Er moet nog wel een hertoets worden gedaan om in aanmerking te komen voor status A.

De streefdatum waarop de website volledig zal voldoen: 01-03-2023.

Onderbouwing van de verklaring

Onderzoeksresultaten

  • Oké. De status van de website Expertpanel - Gebruiker Centraal : voldoet gedeeltelijk

De website Expertpanel - Gebruiker Centraal is onderzocht op toegankelijkheid en uit de rapportage blijkt volgens Stichting ICTU dat nog niet aan alle onderstaande kenmerken wordt voldaan:

  • De onderzoeksresultaten waarop de claim is gebaseerd zijn beschikbaar via:
    • https://www.toegankelijkheidscertificaat.nl/expertpanel.gebruikercentraal.nl/audit/
      Kenmerken die in de rapportage zijn vastgelegd:
      • Datum: 23-08-2021
      • Type onderzoek: handmatig onderzoek (eventueel deels automatisch)
      • Onderzoek uitgevoerd door: een onafhankelijke derde partij
      • Oké. Gebruikte standaard: EN 301 549 / WCAG 2.1 niveau AA
      • Oké. Actualiteit: voldoet aan de voorwaarde. Uit de rapportage blijkt dat de meet- en onderzoeksgegevens waarop het onderzoek is gebaseerd jonger zijn dan 36 maanden.
      • Oké. Onderzoeksmethode: voldoet aan de voorwaarde. Uit de rapportage blijkt dat bij het handmatige onderzoek een goed gedocumenteerde evaluatiemethode (WCAG-EM of gelijkwaardig) is gebruikt.
      • Oké. Vastlegging: voldoet aan de eisen. Uit de rapportage blijkt dat de onderzoeksresultaten zijn vastgelegd in een voor mensen leesbaar formaat, of in het machineleesbare formaat EARL.
    • https://www.toegankelijkheidscertificaat.nl/gebruikercentraal/audit/
      Kenmerken die in de rapportage zijn vastgelegd:
      • Datum: 28-06-2021
      • Type onderzoek: handmatig onderzoek (eventueel deels automatisch)
      • Onderzoek uitgevoerd door: een onafhankelijke derde partij
      • Oké. Gebruikte standaard: EN 301 549 / WCAG 2.1 niveau AA
      • Oké. Actualiteit: voldoet aan de voorwaarde. Uit de rapportage blijkt dat de meet- en onderzoeksgegevens waarop het onderzoek is gebaseerd jonger zijn dan 36 maanden.
      • Oké. Onderzoeksmethode: voldoet aan de voorwaarde. Uit de rapportage blijkt dat bij het handmatige onderzoek een goed gedocumenteerde evaluatiemethode (WCAG-EM of gelijkwaardig) is gebruikt.
      • Oké. Vastlegging: voldoet aan de eisen. Uit de rapportage blijkt dat de onderzoeksresultaten zijn vastgelegd in een voor mensen leesbaar formaat, of in het machineleesbare formaat EARL.
  • De (gecombineerde) onderzoeksresultaten:
    • Oké. Omvatten alle eisen uit hoofdstuk 9 Web (voor websites) of 11 Software (voor mobiele applicaties) van de Europese toegankelijkheidsnorm EN 301 549. De eisen voor websites, mobiele applicaties en downloadbare documenten in deze norm zijn identiek aan de niveau A en AA succescriteria van de wereldwijd toegepaste toegankelijkheidsstandaard WCAG 2.1.
    • Oké. Zijn representatief voor alle content op het hoofddomein en eventuele de sub- en andere domeinen die in de verklaring worden genoemd.
  • Niet Oké. Tijdens het onderzoek zijn afwijkingen gevonden op de toegankelijkheidsstandaard, die niet konden worden hersteld voordat het onderzoek werd afgerond.
  • Oké. Op basis van de onderzoeksresultaten verklaart Stichting ICTU dat de website gedeeltelijk voldoet aan de toegankelijkheidsstandaard.

(Onder het kopje Uitleg over de nalevingsstatussen worden de kenmerken van de verschillende statussen beschreven).

Afwijkingen van de toegankelijkheidsstandaard

  1. SC 1.1.1 - Niet-tekstuele content [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Alle niet-tekstuele content die aan de gebruiker wordt gepresenteerd, heeft een tekstalternatief dat een gelijkwaardig doel dient. […]

    • Oorzaak:

      Bev. 1: De header op pagina https://expertpanel.gebruikercentraal.nl/over-expertpanel-gebruiksvriendelijkheid/word-lid-van-het-expertpanel-gebruiksvriendelijkheid/ benoemt de fotograaf in de alternatieve tekst. De alternatieve tekst is niet de plek om auteursrecht in te vermelden. Als dat belangrijke informatie is die gedeeld moet worden kan dat tekstueel in de buurt van de afbeelding. Dit komt ook voor op onder andere pagina https://expertpanel.gebruikercentraal.nl/over-expertpanel-gebruiksvriendelijkheid/.

    • Gevolg:

      Informatie staat op de verkeerde plaats vermeld.

    • Alternatief:

      nvt

    • Maatregel:

      Issue is inmiddels opgelost. Informatie is verwijderd uit de alttekst.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 10-01-2022
  2. SC 1.1.1 - Niet-tekstuele content [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Alle niet-tekstuele content die aan de gebruiker wordt gepresenteerd, heeft een tekstalternatief dat een gelijkwaardig doel dient. […]

    • Oorzaak:

      Bev. 2: Op pagina https://expertpanel.gebruikercentraal.nl/blog-nieuws/vraag-feedback-aan-het-expertpanel-gebruiksvriendelijkheid/ staat een link naar een volgende blog, te herkennen aan het '>' icoon. Op de volgende pagina kan onder andere ook worden teruggegaan naar dit blog met het '<' icoon. Dat het om een volgende/vorige blog gaat wordt niet doorgegeven aan screenreaders. Voeg een alternatieve tekst toe aan de < en > iconen onder de blogs om dit probleem op te lossen.

    • Gevolg:

      Mensen die gebruik maken van een screenreader kunnen niet weten wat het icoon betekent en dat ze hiermee naar een vorige of volgende pagina gaan.

    • Alternatief:

      nvt

    • Maatregel:

      Issue is inmiddels opgelost.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 13-10-2021
  3. SC 1.1.1 - Niet-tekstuele content [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Alle niet-tekstuele content die aan de gebruiker wordt gepresenteerd, heeft een tekstalternatief dat een gelijkwaardig doel dient. […]

    • Oorzaak:

      Bev. 3: Op pagina https://expertpanel.gebruikercentraal.nl/blog-nieuws/vraag-feedback-aan-het-expertpanel-gebruiksvriendelijkheid/ wordt naast de eerste alinea een afbeelding getoond waar uit het tekstalternatief blijkt dat dit het logo van 'Expertpanel gebruiksvriendelijkheid' is. Links boven in de header van deze site wordt de afbeelding ook getoond. Als dit het logo is van dit panel, dan moet in de header deze afbeelding een tekstalternatief 'Logo Expertpanel gebruiksvriendelijkheid' krijgen.

    • Gevolg:

      Screenreader gebruikers weten niet dat de afbeelding in de header het logo is van het Expertpanel Gebruiksvriendelijkheid.

    • Alternatief:

      Geen

    • Maatregel:

      Issue is inmiddels opgelost.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 17-01-2022
  4. SC 1.4.3 - Contrast (minimum) [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:

      De visuele weergave van tekst en afbeeldingen van tekst heeft een contrastverhouding van ten minste 4,5:1, behalve in de volgende gevallen:

      • Grote tekst: Grote tekst en afbeeldingen van grote tekst hebben een contrastverhouding van ten minste 3:1;
      • Incidenteel: Tekst of afbeeldingen van tekst die deel zijn van een inactieve component van de gebruikersinterface, die puur decoratief zijn, die voor niemand zichtbaar zijn, of die onderdeel zijn van een afbeelding die significant andere visuele content bevat, hebben geen contrasteis.
      • Woordmerken: Tekst die onderdeel is van een logo of merknaam heeft geen contrasteis.
    • Oorzaak:

      Bev. 5: Het contrast van de placeholderteksten in de formuliervelden op pagina https://expertpanel.gebruikercentraal.nl/over-expertpanel-gebruiksvriendelijkheid/word-lid-van-het-expertpanel-gebruiksvriendelijkheid/ is te laag. De contrastratio is hier 3,9:1, waar dat minimaal 4,5:1 moet zijn. Advies is om geen gebruik te maken van placeholderteksten en eventuele hints buiten het invoerveld te plaatsen zodat deze ook tijdens het typen zichtbaar blijft.

    • Gevolg:

      Slecht leesbaar.

    • Alternatief:

      n.v.t.

    • Maatregel:

      Issue is inmiddels opgelost. Tekst staat buiten de invoervelden.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 25-08-2021
  5. SC 1.4.11 - Contrast van niet-tekstuele content [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:

      De visuele weergave van het volgende heeft een contrastverhouding van ten minste 3:1 ten opzichte van aangrenzende kleuren:

      • Componenten van de gebruikersinterface: Visuele informatie die vereist is om componenten van de gebruikersinterface en statussen te identificeren, met uitzondering van inactieve componenten of componenten waarvan de weergave van de component wordt bepaald door de user agent en niet wordt aangepast door de auteur;
      • Grafische objecten: Delen van afbeeldingen die vereist zijn om de content te begrijpen, behalve wanneer een specifieke weergave van afbeeldingen essentieel is voor de informatie die wordt overgebracht.
    • Oorzaak:

      Bev. 6: Het contrast van de rand om het invoerveld op onder andere pagina https://expertpanel.gebruikercentraal.nl/bestaatniet is niet hoog genoeg. De contrastratio is hier 1,4:1, waar dat minimaal 3:1 moet zijn. Dit komt op meerdere pagina's voor, waaronder op pagina https://expertpanel.gebruikercentraal.nl/?s=expertpanel en op https://expertpanel.gebruikercentraal.nl/blog-nieuws/vraag-feedback-aan-het-expertpanel-gebruiksvriendelijkheid/.

      Bev. 7: Het contrast van de randen om het invoerveld op onder andere pagina https://expertpanel.gebruikercentraal.nl/bestaatniet is niet hoog genoeg als het invoerveld focus heeft. De contrastratio is hier 2,8:1, waar dat minimaal 3:1 moet zijn. Dit komt op meerdere pagina's voor, waaronder op pagina https://expertpanel.gebruikercentraal.nl/?s=expertpanel en op https://expertpanel.gebruikercentraal.nl/blog-nieuws/vraag-feedback-aan-het-expertpanel-gebruiksvriendelijkheid/.

    • Gevolg:

      Slecht leesbaar.

    • Alternatief:

      nvt

    • Maatregel:

      Issue is inmiddels opgelost.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 13-09-2021
  6. SC 2.4.4 - Linkdoel (in context) [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Het linkdoel kan bepaald worden uit enkel de linktekst of uit de linktekst samen met zijn door software bepaalde linkcontext, behalve daar waar het doel van de link een dubbelzinnige betekenis kan hebben voor gebruikers in het algemeen.

    • Oorzaak:

      Bev. 8: De linkteksten van de links onder 'Blogs & Nieuws' op pagina https://expertpanel.gebruikercentraal.nl/ bestaan uit de datum, de kop én de hele introductie tekst. Dit komt op meerdere pagina's voor, waaronder op pagina https://expertpanel.gebruikercentraal.nl/category/blog-nieuws/.

    • Gevolg:

      Dit is verwarrend voor bezoekers die gebruik maken van hulpsoftware zoals een screenreader, zij krijgen álle tekst opgelezen. Daarnaast maakt het het navigeren voor bezoekers die gebruik maken van een linklijst ook ingewikkelder.

    • Alternatief:

      Geen

    • Maatregel:

      Issue is inmiddels opgelost

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 09-05-2022
  7. SC 2.4.4 - Linkdoel (in context) [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Het linkdoel kan bepaald worden uit enkel de linktekst of uit de linktekst samen met zijn door software bepaalde linkcontext, behalve daar waar het doel van de link een dubbelzinnige betekenis kan hebben voor gebruikers in het algemeen.

    • Oorzaak:

      Bev. 9: Op pagina https://expertpanel.gebruikercentraal.nl/alle-review-opdrachten/reviewopdracht-2021-01-ondersteuning-voor-zelfstandig-ondernemers-in-oss/ staat een schermafbeelding.

    • Gevolg:

      De alternatieve tekst vermeldt niet dat door op de link te klikken, de bezoeker naar een externe website gaat. Vermeldt het linkdoel in ieder geval in de alternatieve tekst en voeg eventueel een beschrijving boven de afbeelding toe om het linkdoel voor álle bezoekers duidelijk te maken.

    • Alternatief:

      nvt

    • Maatregel:

      Issue is inmiddels opgelost. Link is verwijderd, hoorde hier niet te staan.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 10-01-2022
  8. SC 2.4.4 - Linkdoel (in context) [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Het linkdoel kan bepaald worden uit enkel de linktekst of uit de linktekst samen met zijn door software bepaalde linkcontext, behalve daar waar het doel van de link een dubbelzinnige betekenis kan hebben voor gebruikers in het algemeen.

    • Oorzaak:

      Bev. 10: Op pagina https://expertpanel.gebruikercentraal.nl/blog-nieuws/vraag-feedback-aan-het-expertpanel-gebruiksvriendelijkheid/ staat een link naar meer informatie over Mariska Woudenberg. In het title-attribuut is de tekst 'Alle berichten' opgenomen. Het title-attribuut wordt niet door alle browsers en hulpsoftware ondersteund en voorgelezen.

    • Gevolg:

      Mensen met hulpsoftware kunnen deze informatie niet tot zich nemen. Voeg deze tekst toe in het linkdoel, bijvoorbeeld 'Alle berichten van Mariska Woudenberg', om dit probleem op te lossen.

    • Alternatief:

      Geen

    • Maatregel:

      Issue is inmiddels opgelost.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 09-05-2022
  9. SC 4.1.2 - Naam, rol, waarde [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Voor alle componenten van de gebruikersinterface (inclusief, maar niet uitsluitend voor formulierelementen, links en door scripts gegenereerde componenten), kunnen de naam (name) en rol (role) door software bepaald worden; toestanden (states), eigenschappen (properties) en waarden (values) die door de gebruiker ingesteld kunnen worden, kunnen door software ingesteld worden; en kennisgeving van veranderingen in deze items is beschikbaar voor user agents, met inbegrip van hulptechnologieën.

    • Oorzaak:

      Boven de checkboxes op pagina https://expertpanel.gebruikercentraal.nl/over-expertpanel-gebruiksvriendelijkheid/word-lid-van-het-expertpanel-gebruiksvriendelijkheid staat visueel het label 'Welke contactgegevens van jou mogen wij ook tonen op onze website *' maar dit label heeft geen 'for=' en 'id=' waardoor het niet gekoppeld is. Voor een groep checkboxes is een fieldset en legend combinatie het meest duidelijk voor hulpsoftware. Plaats de zichtbare tekst dan ook een binnen een fieldset en legend combinatie om dit probleem op te lossen.

    • Gevolg:

      Niet geheel duidelijk voor mensen die hulpsoftware gebruiken.

    • Alternatief:

      Geen

    • Maatregel:

      Issue is inmiddels opgelost.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 03-01-2022

Andere toegankelijkheidsissues

(geen opgegeven)

Onevenredige last

De maatregelen die Stichting ICTU heeft benoemd leiden niet tot een onevenredige last.

(Zie onder uitleg over onevenredige last voor meer informatie)


Algemene toelichting

Uitleg over de nalevingsstatussen

De vooruitgang in digitale toegankelijkheid wordt bepaald aan de hand van nalevingsstatussen, die weergeven hoever een overheidsinstantie is gevorderd met het toegankelijker maken van een website. Voordat de wettelijke verplichting van kracht werd waren er slechts twee statussen: de toegankelijkheidsnorm schreef voor dat een website volledig moest voldoen aan alle toegankelijkheidseisen, met als resultaat status voldoet volledig. In geval het niet kon worden aangetoond dan was de status altijd voldoet niet.

De huidige aanpak kent vijf nalevingsstatussen. Doel is het bereiken van de status voldoet volledig. De statussen voldoet gedeeltelijk en eerste maatregelen genomen zijn tussenstappen op weg naar het einddoel.

De statussen en hun kenmerken zijn:

A: Voldoet volledig

  • De overheidsinstantie kan aantonen dat de website of mobiele app volledig aan alle toegankelijkheidseisen uit de norm voldoet.
  • De overheidsinstantie voldoet zowel aan de wettelijke verplichting als aan de norm.
  • Het in de wettelijke verplichting vastgelegde doel is behaald.

B: Voldoet gedeeltelijk (= in control verklaring)

  • De overheidsinstantie kan aantonen dat er een actueel, volledig en juist beeld is van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • Er wordt nog niet voldaan aan alle toegankelijkheidseisen uit de norm.
  • De overheidsinstantie heeft concrete verbetermaatregelen benoemd en een planning gemaakt om de afwijkingen te herstellen.
  • De overheidsinstantie is daardoor in control over de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • De overheidsinstantie voldoet wel aan de wettelijke verplichting, maar nog niet volledig aan de norm.

C: Eerste maatregelen genomen

  • Er is nog geen goed beeld van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • De overheidsinstantie heeft concrete verbetermaatregelen genomen om dat beeld te krijgen.
  • De overheidsinstantie voldoet wel aan de wettelijke verplichting, maar niet aan de norm.

D: Voldoet niet

  • Er is geen goed beeld van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • De overheidsinstantie heeft geen concrete verbetermaatregelen benoemd om inzicht te krijgen in de (mate van) toegankelijkheid.
  • De overheidsinstantie voldoet enkel aan de wettelijke verplichting om een toegankelijkheidsverklaring te publiceren.
  • Omdat de wettelijke verplichting voorschrijft dat overheidsinstanties de noodzakelijke maatregelen nemen om hun websites en mobiele applicaties toegankelijker te maken worden de overheidsinstantie aangespoord om binnen een bepaalde termijn concrete maatregelen te benoemen, inclusief planning.

E: Geen toegankelijkheidsverklaring gepubliceerd

  • De overheidsinstantie heeft voor de website of mobiele applicatie geen toegankelijkheidsverklaring gepubliceerd.
  • De overheidsinstantie voldoet niet aan de wettelijke verplichting om een toegankelijkheidsverklaring te publiceren.
  • Omdat de wettelijke verplichting voorschrijft dat overheidsinstanties de noodzakelijke maatregelen nemen om hun websites en mobiele applicaties toegankelijker te maken wordt de overheidsinstantie aangespoord om op korte termijn een toegankelijkheidsverklaring te publiceren waarin concrete maatregelen zijn benoemd, inclusief planning.

Het uitgangspunt is dat verbetermaatregelen worden benoemd, ingepland en uitgevoerd. En dat daarmee wordt doorgegaan totdat volledig aan alle toegankelijkheidseisen is voldaan.
Als een website lange tijd in een status blijft hangen, dan wordt aan de beleidsmatige eis toegankelijker maken niet langer voldaan.

Uitleg over onevenredige last

Het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid staat overheidsinstanties toe om gebruik te maken van de mogelijkheid om afzonderlijke eisen uit de toegankelijkheidsstandaard - tijdelijk - niet toe te passen, als dit voor hen onevenredig belastend is.

Met de uitzonderingsmogelijkheid 'onevenredige last' dient zorgvuldig te worden omgegaan; het ontbreken van prioriteit, tijd of kennis bij een overheidsinstantie zijn geen legitieme redenen om de toegankelijkheidsstandaard niet toe te passen.

Zie voor de formele, geldende tekst artikel 3, lid 2 tot en met 4 en de toelichting bij artikel 3 van het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.

Inhoud die buiten de werkingssfeer valt van het Besluit

Het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid is niet van toepassing op de volgende content van websites en mobiele applicaties:

  • Kantoorbestandsformaten die zijn gepubliceerd voor 23 september 2018, tenzij dergelijke content nodig is voor actieve administratieve processen met betrekking tot de door de betrokken overheidsinstantie vervulde taken;
  • Vooraf opgenomen, op tijd gebaseerde media die zijn gepubliceerd voor 23 september 2020;
  • Live uitgezonden, op tijd gebaseerde media;
  • Onlinekaarten en onlinekarteringsdiensten, mits essentiële informatie op navigatiekaarten op een toegankelijke, digitale wijze wordt verstrekt;
  • Van derden afkomstige content die niet door de betrokken overheidsinstantie wordt gefinancierd of ontwikkeld en evenmin onder haar verantwoordelijkheid valt;
  • Reproducties van stukken uit erfgoedcollecties die niet volledig toegankelijk kunnen worden gemaakt om redenen van bewaring, authenticiteit of het ontbreken van geautomatiseerde en kostenefficiënte oplossingen om toegankelijkheid te bewerkstelligen;
  • Content die enkel beschikbaar is voor een gesloten gebruikersgroep en die is gepubliceerd voor 23 september 2019, tot de betreffende website ingrijpend wordt herzien;
  • Content van websites en mobiele applicaties die niet noodzakelijk is voor actieve administratieve processen en die niet wordt aangepast na 23 september 2019.

Bron: Artikel 2, tweede lid van het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.

In deze verklaring wordt gerefereerd aan verschillende bronnen. Onderstaande lijst bevat de links naar deze bronnen.

template versie 20211209