Verklaring van Raad voor Accreditatie

Status toegankelijkheid https://www.rva.nl/

Raad voor accreditatie (RvA) is wettelijk verplicht om deze website te laten voldoen aan het Besluit digitale toegankelijkheid overheid.

De status van deze website is: B - voldoet gedeeltelijk ? - Ga naar de informatie over de nalevingsstatussen

De status is toegekend op basis van een eigen verklaring,
die voor het laatst is bijgewerkt op 29-08-2023

Op deze pagina kunt u:

Inhoud

Verklaring

Raad voor accreditatie (RvA) streeft ernaar om de eigen online informatie en dienstverlening toegankelijk te maken, overeenkomstig het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.
Deze toegankelijkheidsverklaring is van toepassing op de inhoud van de website Raad voor Accreditatie.

  • hoofddomein:
  • subdomeinen en andere domeinen die behoren tot de website:
    • (niet van toepassing)

Een overzicht van alle websites, mobiele applicaties en verklaringen van Raad voor accreditatie (RvA) is beschikbaar via de link https://www.rva.nl/toegankelijkheid/

Nalevingsstatus: voldoet gedeeltelijk

Uit de door Raad voor accreditatie (RvA) gepubliceerde informatie blijkt dat de website Raad voor Accreditatie gedeeltelijk voldoet aan het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.

Uit toegankelijkheidsonderzoek is gebleken dat nog niet aan alle eisen wordt voldaan. Voor elke afzonderlijke afwijking van de eisen is de oorzaak bekend en is het gevolg beschreven, zijn maatregelen genomen om de afwijking te kunnen opheffen EN wordt een concrete datum genoemd waarop de maatregelen zullen zijn uitgevoerd.

In de toelichting, onder het kopje onderbouwing van de verklaring, wordt aangegeven hoe ver Raad voor accreditatie (RvA) is gevorderd met de toegankelijkheid van Raad voor Accreditatie en welke noodzakelijke maatregelen worden genomen om de website toegankelijker te maken.

De kenmerken van de verschillende statussen worden beschreven in de toelichting, onder het kopje Uitleg over de nalevingsstatussen.

Akkoordverklaring

Deze verklaring is op 15-08-2023 getekend voor 'gezien en akkoord' door een tekenbevoegd functionaris van Raad voor accreditatie (RvA) .
Functie: Manager Informatie-, Proces- en Kwaliteitsmanagement.

De actualiteit, volledigheid en juistheid van deze verklaring zijn voor het laatst herzien op 29-08-2023.

Feedback en contactgegevens

Loopt u tegen een toegankelijkheidsprobleem aan? Of heeft u een vraag of opmerking over toegankelijkheid?
Neem dan contact op via ons Contactloket of contact@rva.nl.

Wat kunt u van ons verwachten?
  • Binnen 5 werkdagen krijgt u een ontvangstbevestiging.
  • We informeren u over de voortgang en de uitkomst.
  • Binnen 3 weken is uw verzoek afgehandeld.
Handhavingsprocedure

Bent u niet tevreden met de manier waarop uw klacht is behandeld? Of hebben we niet op tijd gereageerd? Dan kunt u contact opnemen via https://www.nationaleombudsman.nl/klacht-indienen/uw-klacht.

Aanvullende informatie van Raad voor accreditatie (RvA)

De streefdatum waarop de website volledig zal voldoen: 02-04-2024.

Onderbouwing van de verklaring

Onderzoeksresultaten

  • Oké. De status van de website Raad voor Accreditatie : voldoet gedeeltelijk

De website Raad voor Accreditatie is onderzocht op toegankelijkheid en uit de rapportage blijkt volgens Raad voor accreditatie (RvA) dat nog niet aan alle onderstaande kenmerken wordt voldaan:

  • De onderzoeksresultaten waarop de claim is gebaseerd zijn beschikbaar via:
    • https://www.rva.nl/wp-content/uploads/2023/08/Social-Brothers-rapportage-website-RVA-16533.pdf
      Kenmerken die in de rapportage zijn vastgelegd:
      • Datum: 25-01-2022
      • Type onderzoek: handmatig onderzoek (eventueel deels automatisch)
      • Onderzoek uitgevoerd door: een onafhankelijke derde partij
      • Oké. Gebruikte standaard: EN 301 549 / WCAG 2.1 niveau AA
      • Oké. Actualiteit: voldoet aan de voorwaarde. Uit de rapportage blijkt dat de meet- en onderzoeksgegevens waarop het onderzoek is gebaseerd jonger zijn dan 36 maanden.
      • Oké. Onderzoeksmethode: voldoet aan de voorwaarde. Uit de rapportage blijkt dat bij het handmatige onderzoek een goed gedocumenteerde evaluatiemethode (WCAG-EM of gelijkwaardig) is gebruikt.
      • Oké. Vastlegging: voldoet aan de eisen. Uit de rapportage blijkt dat de onderzoeksresultaten zijn vastgelegd in een voor mensen leesbaar formaat, of in het machineleesbare formaat EARL.
  • De (gecombineerde) onderzoeksresultaten:
    • Oké. Omvatten alle eisen uit hoofdstuk 9 Web (voor websites) of 11 Software (voor mobiele applicaties) van de Europese toegankelijkheidsnorm EN 301 549. De eisen voor websites, mobiele applicaties en downloadbare documenten in deze norm zijn identiek aan de niveau A en AA succescriteria van de wereldwijd toegepaste toegankelijkheidsstandaard WCAG 2.1.
    • Oké. Zijn representatief voor alle content op het hoofddomein en eventuele de sub- en andere domeinen die in de verklaring worden genoemd.
  • Niet Oké. Tijdens het onderzoek zijn afwijkingen gevonden op de toegankelijkheidsstandaard, die niet konden worden hersteld voordat het onderzoek werd afgerond.
  • Oké. Op basis van de onderzoeksresultaten verklaart Raad voor accreditatie (RvA) dat de website gedeeltelijk voldoet aan de toegankelijkheidsstandaard.

(Onder het kopje Uitleg over de nalevingsstatussen worden de kenmerken van de verschillende statussen beschreven).

Afwijkingen van de toegankelijkheidsstandaard

  1. SC 1.1.1 - Niet-tekstuele content [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Alle niet-tekstuele content die aan de gebruiker wordt gepresenteerd, heeft een tekstalternatief dat een gelijkwaardig doel dient. […]

    • Oorzaak:

      Sommige van de applicaties waarmee de pdf-bestanden gegenereerd worden, ondersteunen dit nog niet volledig.

    • Gevolg:

      Sommige pdf-bestanden bestaan uit louter afbeeldingen (tekst is als afbeelding gegenereerd). Bij andere zijn illustraties nog niet gecodeerd als zinvol of decoratief.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Upgraden van de applicaties die tekst nog als afbeelding exporteren en het ontwikkelen van nieuwe manieren om pdf-bestanden die alleen uit tekst bestaan te tonen/genereren op de website.

      • Opmerking: De uitvoering van deze maatregel leidt tot een onevenredige last
      • Toelichting: Het ontwikkelen van de applicatie die de betreffende pdf-documenten (scopes) toont en drempelvrij maakt, is, gezien de inhoud van de documenten, complex en vraagt een grote (tijds)investering.
    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 02-04-2024
  2. SC 1.3.1 - Info en relaties [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Informatie, structuur en relaties overgebracht door presentatie kunnen door software bepaald worden of zijn beschikbaar in tekst.

    • Oorzaak:

      PDF-bestanden zijn niet goed gecodeerd.

    • Gevolg:

      De leesvolgorde volgt niet uit de codering.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Nieuwe pdf-generator (zie eerder beschreven bij 1.1.1).

      • Opmerking: De uitvoering van deze maatregel leidt tot een onevenredige last
      • Toelichting: Het ontwikkelen van de applicatie die de betreffende pdf-documenten (scopes) toont en drempelvrij maakt, is, gezien de inhoud van de documenten, complex en vraagt een grote (tijds)investering.
    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 02-04-2024
  3. SC 1.3.5 - Identificeer het doel van de input [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Het doel van elk invoerveld waarmee informatie van de gebruiker wordt verzameld, kan door software bepaald worden wanneer:

      • Het invoerveld een doel dient dat is geïdentificeerd in de paragraaf Inputdoelen voor Componenten van de Gebruikersinterface; en
      • De content wordt geïmplementeerd met behulp van technologieën die ondersteuning bieden bij het identificeren van de verwachte betekenis van formulier-invoergegevens.
    • Oorzaak:

      Tekstvelden die voor bepaalde doeleinden dienen, hebben niet altijd het juiste HTML5-kenmerk voor automatisch aanvullen.

    • Gevolg:

      Het kan onduidelijk zijn voor welke doeleinden bepaalde elementen gebruikt zijn.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Dit probleem is inmiddels opgelost door de leverancier.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 02-03-2023
  4. SC 1.4.3 - Contrast (minimum) [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:

      De visuele weergave van tekst en afbeeldingen van tekst heeft een contrastverhouding van ten minste 4,5:1, behalve in de volgende gevallen:

      • Grote tekst: Grote tekst en afbeeldingen van grote tekst hebben een contrastverhouding van ten minste 3:1;
      • Incidenteel: Tekst of afbeeldingen van tekst die deel zijn van een inactieve component van de gebruikersinterface, die puur decoratief zijn, die voor niemand zichtbaar zijn, of die onderdeel zijn van een afbeelding die significant andere visuele content bevat, hebben geen contrasteis.
      • Woordmerken: Tekst die onderdeel is van een logo of merknaam heeft geen contrasteis.
    • Oorzaak:

      Elementen hebben niet altijd voldoende kleurcontrast.

    • Gevolg:

      Voor sommigen zal niet alles even goed te onderscheiden zijn.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Afwijking is inmiddels door de leverancier verholpen.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 02-03-2023
  5. SC 1.4.11 - Contrast van niet-tekstuele content [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:

      De visuele weergave van het volgende heeft een contrastverhouding van ten minste 3:1 ten opzichte van aangrenzende kleuren:

      • Componenten van de gebruikersinterface: Visuele informatie die vereist is om componenten van de gebruikersinterface en statussen te identificeren, met uitzondering van inactieve componenten of componenten waarvan de weergave van de component wordt bepaald door de user agent en niet wordt aangepast door de auteur;
      • Grafische objecten: Delen van afbeeldingen die vereist zijn om de content te begrijpen, behalve wanneer een specifieke weergave van afbeeldingen essentieel is voor de informatie die wordt overgebracht.
    • Oorzaak:

      Visuele informatie die wordt gebruikt om actieve componenten van de gebruikersinterface en hun status te identificeren, heeft niet altijd voldoende contrast.

    • Gevolg:

      Voor sommigen zal niet alles even goed te onderscheiden zijn.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Dit is inmiddels door de leverancier opgelost.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 02-03-2023
  6. SC 2.1.1 - Toetsenbord [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Alle functionaliteit van de content is bedienbaar via een toetsenbordinterface zonder dat afzonderlijke toetsaanslagen aan tijd gebonden zijn, behalve als de onderliggende functie een invoer vereist die afhangt van het pad dat de gebruiker aflegt en niet alleen van de eindpunten.

    • Oorzaak:

      Gebruikers kunnen niet met een toetsenbord naar alle interactieve interfacecomponenten navigeren.

    • Gevolg:

      Met louter een toetsenbord kan het lastig zijn om op alle gewenste plekken van de website te komen.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Dit is inmiddels door de leverancier opgelost.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 02-03-2023
  7. SC 2.4.1 - Blokken omzeilen [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Er is een mechanisme beschikbaar om blokken content die op meerdere webpagina's worden herhaald te omzeilen.

    • Oorzaak:

      Niet overal is een bypass block beschikbaar.

    • Gevolg:

      Gebruikers kunnen herhaaldelijk dezelfde informatie tegenkomen.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Dit is inmiddels door de leverancier opgelost.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 02-03-2023
  8. SC 2.4.2 - Paginatitel [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Webpagina's hebben titels die het onderwerp of doel beschrijven.

    • Oorzaak:

      Soms wordt de documenttitel in de titelbalk weer gegeven.

    • Gevolg:

      Onduidelijkheid in de browser: een documentnaam inclusief extensie ziet er natuurlijk niet netjes uit. Nog los daarvan kan het zo zijn dat de lading niet goed gedekt wordt.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Dit is inmiddels door de leverancier opgelost.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 02-03-2023
  9. SC 2.4.3 - Focus volgorde [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Als in webpagina's sequentieel genavigeerd kan worden en de navigatiesequenties hebben invloed op de betekenis of het gebruik, dan krijgen focusbare componenten de focus in de juiste volgorde waardoor betekenis en bedienbaarheid behouden blijft.

    • Oorzaak:

      Focus volgorde gaat niet van boven naar beneden.

    • Gevolg:

      Onduidelijke navigatie.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Dit is inmiddels door de leverancier opgelost.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 02-03-2023
  10. SC 2.4.4 - Linkdoel (in context) [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Het linkdoel kan bepaald worden uit enkel de linktekst of uit de linktekst samen met zijn door software bepaalde linkcontext, behalve daar waar het doel van de link een dubbelzinnige betekenis kan hebben voor gebruikers in het algemeen.

    • Oorzaak:

      Links hebben niet altijd een waarneembare tekst.

    • Gevolg:

      Het is niet altijd meteen duidelijk waar een link naartoe gaat.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Dit is inmiddels opgelost.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 28-08-2023
  11. SC 2.4.5 - Meerdere manieren [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Er is meer dan één manier beschikbaar om een webpagina binnen een verzameling webpagina's te vinden, behalve wanneer de webpagina het resultaat is van, of een stap in, een proces.

    • Oorzaak:

      Geen bladwijzers aanwezig in grote documenten. Dit heeft wederom te maken met de appliaties die de pdf-bestanden genereren, zie ook toelichting bij 1.1.1.

    • Gevolg:

      Het navigeren door de documenten wordt hierdoor bemoeilijkt.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Andere leveranciers / methoden om content te tonen die nu nog via pdf gaat.

      • Opmerking: De uitvoering van deze maatregel leidt tot een onevenredige last
      • Toelichting: Het ontwikkelen van de applicatie die de betreffende pdf-documenten (scopes) toont en drempelvrij maakt, is, gezien de inhoud van de documenten, complex en vraagt een grote (tijds)investering.
    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 02-04-2024
  12. SC 2.4.6 - Koppen en labels [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Koppen en labels beschrijven het onderwerp of doel.

    • Oorzaak:

      Onjuiste insluiting via nesting.

    • Gevolg:

      Onduidelijke navigatie door de afzonderlijke documenten. Teksten zouden nu niet lineair voorgelezen kunnen worden.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Dit is inmiddels opgelost door het gebruik van een nieuwe tool hiervoor.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 02-03-2023
  13. SC 2.4.7 - Focus zichtbaar [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Elke gebruikersinterface die met een toetsenbord te bedienen is, heeft een bedieningswijze waarbij de indicator van de toetsenbordfocus zichtbaar is.

    • Oorzaak:

      "Aanmelden" knop heeft geen zichtbare focus.

    • Gevolg:

      Moeilijker om naartoe te navigeren.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Dit is inmiddels opgelost door de leverancier.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 02-03-2023
  14. SC 3.1.1 - Taal van de pagina [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      De standaard menselijke taal van diverse webpagina's kan door software bepaald worden.

    • Oorzaak:

      De tekst taal is niet opgegeven. Verkeerd gegenereerde pdf, inmiddels hersteld.

    • Gevolg:

      Het is potentieel onduidelijk welke taal een tekst of document behelst.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Dit is inmiddels hersteld.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 02-03-2023
  15. SC 3.2.2 - Bij input [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Verandering van de instelling van een component van de gebruikersinterface veroorzaakt niet automatisch een contextwijziging, tenzij de gebruiker geïnformeerd is over het gedrag vóór het gebruik van de component.

    • Oorzaak:

      Geconstateerd alleen in MS Edge. Betreft radio-buttons boven zoekveld ('Toon alles', 'Documenten', enz.): bij focus met TAB (niet zichtbaar) kan met pijltjes (links, rechts) selectie aangepast worden. Na éénmaal links of rechts (en daarmee verandering van selectie), schiet focus naar zoekveld. Dit kan als 'onverwacht' ervaren worden.

    • Gevolg:

      Onduidelijke navigatie voor de gebruiker.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Dit is inmiddels opgelost door de leverancier.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 02-03-2023
  16. SC 3.3.3 - Foutsuggestie [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt en suggesties voor verbetering bekend zijn, dan worden de suggesties aan de gebruiker geleverd, tenzij dit de beveiliging of het doel van de content in gevaar zou brengen.

    • Oorzaak:

      Betreft veld 'Uw e-mailadres' (sectie 'Blijf op de hoogte'). Als het ingegeven e-mailadres als incorrect wordt herkend bij het klikken op 'Aanmelden > ', wordt aangegeven dat er een fout is (in een veld), maar niet specifiek wélk veld en niet wat deze fout dan zou zijn (bijv. "e-mailadres in verkeerd format").

    • Gevolg:

      Het wordt lastiger om een formulier in te vullen doordat niet meteen duidelijk is waar een fout zit.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Dit is inmiddels opgelost door de leverancier.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 02-03-2023
  17. SC 4.1.2 - Naam, rol, waarde [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Voor alle componenten van de gebruikersinterface (inclusief, maar niet uitsluitend voor formulierelementen, links en door scripts gegenereerde componenten), kunnen de naam (name) en rol (role) door software bepaald worden; toestanden (states), eigenschappen (properties) en waarden (values) die door de gebruiker ingesteld kunnen worden, kunnen door software ingesteld worden; en kennisgeving van veranderingen in deze items is beschikbaar voor user agents, met inbegrip van hulptechnologieën.

    • Oorzaak:

      Links hebben nog niet altijd een waarneembare tekst en verkeerd gegenereerde pdf-bestanden.

    • Gevolg:

      Het is niet altijd duidelijk waar naartoe gelinkt wordt.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Waarneembare tekst wordt zsm opgelost en voor de pdf-bestanden moeten applicaties die deze genereren worden geupdatet, geupgradet of vervangen.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 02-04-2024

Andere toegankelijkheidsissues

  1. We hebben nog een contract met een leverancier van een product dat niet toegankelijk is
    • Beschrijving van het issue:

      De leverancier die via een aanbesteding gekozen is om de problematiek rond de pdf-bestanden op te lossen, heeft de opdracht teruggegeven, omdat deze te complex was.

    • Oorzaak:

      Intern moeten we de opdracht verduidelijken en de leverancier gaf toe niet goed te zijn in het oplossen van deze complexe materie.

    • Gevolg:

      Uitstel van het project.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Op zoek naar andere leveranciers en/of methoden om de problemen het hoofd te bieden. Daarnaast interne processen versimpelen om de problemen minder complex te maken.

      • Opmerking: De uitvoering van deze maatregel leidt tot een onevenredige last
      • Toelichting: Het ontwikkelen van de applicatie die de betreffende pdf-documenten (scopes) toont en drempelvrij maakt, is, gezien de inhoud van de documenten, complex en vraagt een grote (tijds)investering.
    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 02-04-2024

Onevenredige last

Raad voor accreditatie (RvA) geeft aan nog niet aan alle eisen uit het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid te voldoen, omdat de te verwachten voordelen van toepassing van een of meerdere eisen uit de standaard niet in verhouding staan tot de organisatorische of financiële moeite die dat kost. Onder het kopje afwijkingen van de toegankelijkheidsstandaard wordt dit door Raad voor accreditatie (RvA) nader toegelicht. Zoek op 'De uitvoering van deze maatregel leidt tot een onevenredige last'.

(Zie onder uitleg over onevenredige last voor meer informatie)


Algemene toelichting

Uitleg over de nalevingsstatussen

De vooruitgang in digitale toegankelijkheid wordt bepaald aan de hand van nalevingsstatussen, die weergeven hoever een overheidsinstantie is gevorderd met het toegankelijker maken van een website. Voordat de wettelijke verplichting van kracht werd waren er slechts twee statussen: de toegankelijkheidsnorm schreef voor dat een website volledig moest voldoen aan alle toegankelijkheidseisen, met als resultaat status voldoet volledig. In geval het niet kon worden aangetoond dan was de status altijd voldoet niet.

De huidige aanpak kent vijf nalevingsstatussen. Doel is het bereiken van de status voldoet volledig. De statussen voldoet gedeeltelijk en eerste maatregelen genomen zijn tussenstappen op weg naar het einddoel.

De statussen en hun kenmerken zijn:

A: Voldoet volledig

  • De overheidsinstantie kan aantonen dat de website of mobiele app volledig aan alle toegankelijkheidseisen uit de norm voldoet.
  • De overheidsinstantie voldoet zowel aan de wettelijke verplichting als aan de norm.
  • Het in de wettelijke verplichting vastgelegde doel is behaald.

B: Voldoet gedeeltelijk (= in control verklaring)

  • De overheidsinstantie kan aantonen dat er een actueel, volledig en juist beeld is van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • Er wordt nog niet voldaan aan alle toegankelijkheidseisen uit de norm.
  • De overheidsinstantie heeft concrete verbetermaatregelen benoemd en een planning gemaakt om de afwijkingen te herstellen.
  • De overheidsinstantie is daardoor in control over de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • De overheidsinstantie voldoet wel aan de wettelijke verplichting, maar nog niet volledig aan de norm.

C: Eerste maatregelen genomen

  • Er is nog geen goed beeld van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • De overheidsinstantie heeft concrete verbetermaatregelen genomen om dat beeld te krijgen.
  • De overheidsinstantie voldoet wel aan de wettelijke verplichting, maar niet aan de norm.

D: Voldoet niet

  • Er is geen goed beeld van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • De overheidsinstantie heeft geen concrete verbetermaatregelen benoemd om inzicht te krijgen in de (mate van) toegankelijkheid.
  • De overheidsinstantie voldoet enkel aan de wettelijke verplichting om een toegankelijkheidsverklaring te publiceren.
  • Omdat de wettelijke verplichting voorschrijft dat overheidsinstanties de noodzakelijke maatregelen nemen om hun websites en mobiele applicaties toegankelijker te maken worden de overheidsinstantie aangespoord om binnen een bepaalde termijn concrete maatregelen te benoemen, inclusief planning.

E: Geen toegankelijkheidsverklaring gepubliceerd

  • De overheidsinstantie heeft voor de website of mobiele applicatie geen toegankelijkheidsverklaring gepubliceerd.
  • De overheidsinstantie voldoet niet aan de wettelijke verplichting om een toegankelijkheidsverklaring te publiceren.
  • Omdat de wettelijke verplichting voorschrijft dat overheidsinstanties de noodzakelijke maatregelen nemen om hun websites en mobiele applicaties toegankelijker te maken wordt de overheidsinstantie aangespoord om op korte termijn een toegankelijkheidsverklaring te publiceren waarin concrete maatregelen zijn benoemd, inclusief planning.

Het uitgangspunt is dat verbetermaatregelen worden benoemd, ingepland en uitgevoerd. En dat daarmee wordt doorggeaan totdat volledig aan alle toegankelijkheids is voldaan.
Als een website lange tijd in een status blijft hangen, dan wordt aan de beleidsmatige eis toegankelijker maken niet langer voldaan.

Uitleg over onevenredige last

Het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid staat overheidsinstanties toe om gebruik te maken van de mogelijkheid om afzonderlijke eisen uit de toegankelijkheidsstandaard - tijdelijk - niet toe te passen, als dit voor hen onevenredig belastend is.

Met de uitzonderingsmogelijkheid 'onevenredige last' dient zorgvuldig te worden omgegaan; het ontbreken van prioriteit, tijd of kennis bij een overheidsinstantie zijn geen legitieme redenen om de toegankelijkheidsstandaard niet toe te passen.

Zie voor de formele, geldende tekst artikel 3, lid 2 tot en met 4 en de toelichting bij artikel 3 van het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.

Inhoud die buiten de werkingssfeer valt van het Besluit

Het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid is niet van toepassing op de volgende content van websites en mobiele applicaties:

  • Kantoorbestandsformaten die zijn gepubliceerd voor 23 september 2018, tenzij dergelijke content nodig is voor actieve administratieve processen met betrekking tot de door de betrokken overheidsinstantie vervulde taken;
  • Vooraf opgenomen, op tijd gebaseerde media die zijn gepubliceerd voor 23 september 2020;
  • Live uitgezonden, op tijd gebaseerde media;
  • Onlinekaarten en onlinekarteringsdiensten, mits essentiële informatie op navigatiekaarten op een toegankelijke, digitale wijze wordt verstrekt;
  • Van derden afkomstige content die niet door de betrokken overheidsinstantie wordt gefinancierd of ontwikkeld en evenmin onder haar verantwoordelijkheid valt;
  • Reproducties van stukken uit erfgoedcollecties die niet volledig toegankelijk kunnen worden gemaakt om redenen van bewaring, authenticiteit of het ontbreken van geautomatiseerde en kostenefficiënte oplossingen om toegankelijkheid te bewerkstelligen;
  • Content die enkel beschikbaar is voor een gesloten gebruikersgroep en die is gepubliceerd voor 23 september 2019, tot de betreffende website ingrijpend wordt herzien;
  • Content van websites en mobiele applicaties die niet noodzakelijk is voor actieve administratieve processen en die niet wordt aangepast na 23 september 2019.

Bron: Artikel 2, tweede lid van het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.

In deze verklaring wordt gerefereerd aan verschillende bronnen. Onderstaande lijst bevat de links naar deze bronnen.

template versie 20211209