Verklaring van Financieel portaal Halderberge

Status toegankelijkheid https://financieelportaal.halderberge.nl/

Gemeente Halderberge is wettelijk verplicht om deze website te laten voldoen aan het Besluit digitale toegankelijkheid overheid.

De status van deze website is: B - voldoet gedeeltelijk ? - Ga naar de informatie over de nalevingsstatussen

De status is toegekend op basis van een eigen verklaring,
die voor het laatst is bijgewerkt op 25-08-2023

  • De onderbouwing bij deze eigen verklaring is gecontroleerd.
    Daaruit bleek dat de onderbouwing toereikend is om door een toezichthouder inhoudelijk te kunnen worden beoordeeld.
    Meer over de controle door Logius

Op deze pagina kunt u:

Inhoud

Verklaring

Gemeente Halderberge streeft ernaar om de eigen online informatie en dienstverlening toegankelijk te maken, overeenkomstig het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.
Deze toegankelijkheidsverklaring is van toepassing op de inhoud van de website Financieel portaal Halderberge.

Een overzicht van alle websites, mobiele applicaties en verklaringen van Gemeente Halderberge is beschikbaar via de link https://www.halderberge.nl/proclaimer

Nalevingsstatus: voldoet gedeeltelijk

Uit de door Gemeente Halderberge gepubliceerde informatie blijkt dat de website Financieel portaal Halderberge gedeeltelijk voldoet aan het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.

Uit toegankelijkheidsonderzoek is gebleken dat nog niet aan alle eisen wordt voldaan. Voor elke afzonderlijke afwijking van de eisen is de oorzaak bekend en is het gevolg beschreven, zijn maatregelen genomen om de afwijking te kunnen opheffen EN wordt een concrete datum genoemd waarop de maatregelen zullen zijn uitgevoerd.

In de toelichting, onder het kopje onderbouwing van de verklaring, wordt aangegeven hoe ver Gemeente Halderberge is gevorderd met de toegankelijkheid van Financieel portaal Halderberge en welke noodzakelijke maatregelen worden genomen om de website toegankelijker te maken.

De kenmerken van de verschillende statussen worden beschreven in de toelichting, onder het kopje Uitleg over de nalevingsstatussen.

Akkoordverklaring

Deze verklaring is op 25-08-2023 getekend voor 'gezien en akkoord' door een tekenbevoegd functionaris van Gemeente Halderberge .
Functie: Teammanager team Ondersteuning.

De actualiteit, volledigheid en juistheid van deze verklaring zijn voor het laatst herzien op 25-08-2023.

Feedback en contactgegevens

Loopt u tegen een toegankelijkheidsprobleem aan? Of heeft u een vraag of opmerking over toegankelijkheid?
Neem dan contact op via gemeente@halderberge.nl.

Wat kunt u van ons verwachten?
  • Binnen 5 werkdagen krijgt u een ontvangstbevestiging.
  • We informeren u over de voortgang en de uitkomst.
  • Binnen 3 weken is uw verzoek afgehandeld.
Handhavingsprocedure

Bent u niet tevreden met de manier waarop uw klacht is behandeld? Of hebben we niet op tijd gereageerd?
Dan kunt u contact opnemen via https://www.nationaleombudsman.nl/klacht-indienen/uw-klacht.

Aanvullende informatie van Gemeente Halderberge

We zijn ons ervan bewust dat we niet aan alle toegankelijkheidseisen voldoen, al besteden zeker aandacht aan toegankelijkheid, want we vinden dit onderwerp belangrijk. Helaas vragen sommige eisen om een behoorlijke tijd-, kennis-, en/of geldinvestering. En daarom kunnen wij niet alles tegelijk aanpakken. Het systeem waarin onze financiele documenten worden opgebouwd, is eigenlijk geen cms. De documenten worden opgebouwd als pdf-documenten en worden 'vertaald' naar html. Het 'cms' wat daarvoor gebruikt wordt, is minimaal ingericht. Willen we aan alle eisen voldoen, dan moet dit cms op heel veel punten aangepast worden. Onze ervaring is dat deze website door een heel selecte doelgroep gebruikt wordt. Voornamelijk onze raadsleden.  Als we keuze moeten maken waar we budget aan uitgeven, dan staat deze website niet op plaats 1. We zijn een kleine organisatie en moeten keuzes maken qua budget en personele inzet om met het onderwerp digitale toegankelijkheid aan de slag te gaan.

Onderbouwing van de verklaring

Onderzoeksresultaten

  • Oké. De status van de website Financieel portaal Halderberge : voldoet gedeeltelijk

De website Financieel portaal Halderberge is onderzocht op toegankelijkheid en uit de rapportage blijkt volgens Gemeente Halderberge dat nog niet aan alle onderstaande kenmerken wordt voldaan:

  • De onderzoeksresultaten waarop de claim is gebaseerd zijn beschikbaar via:
    • https://www.halderberge.nl/sites/default/files/2023-07/WCAG%202.1%20AA%20inspectie%20-%20financieelportaal.halderberge.nl%20-%201.0.pdf
      Kenmerken die in de rapportage zijn vastgelegd:
      • Datum: 22-05-2023
      • Type onderzoek: handmatig onderzoek (eventueel deels automatisch)
      • Onderzoek uitgevoerd door: een onafhankelijke derde partij
      • Oké. Gebruikte standaard: EN 301 549 / WCAG 2.1 niveau AA
      • Oké. Actualiteit: voldoet aan de voorwaarde. Uit de rapportage blijkt dat de meet- en onderzoeksgegevens waarop het onderzoek is gebaseerd jonger zijn dan 36 maanden.
      • Oké. Onderzoeksmethode: voldoet aan de voorwaarde. Uit de rapportage blijkt dat bij het handmatige onderzoek een goed gedocumenteerde evaluatiemethode (WCAG-EM of gelijkwaardig) is gebruikt.
      • Oké. Vastlegging: voldoet aan de eisen. Uit de rapportage blijkt dat de onderzoeksresultaten zijn vastgelegd in een voor mensen leesbaar formaat, of in het machineleesbare formaat EARL.
  • De (gecombineerde) onderzoeksresultaten:
    • Oké. Omvatten alle eisen uit hoofdstuk 9 Web (voor websites) of 11 Software (voor mobiele applicaties) van de Europese toegankelijkheidsnorm EN 301 549. De eisen voor websites, mobiele applicaties en downloadbare documenten in deze norm zijn identiek aan de niveau A en AA succescriteria van de wereldwijd toegepaste toegankelijkheidsstandaard WCAG 2.1.
    • Oké. Zijn representatief voor alle content op het hoofddomein en eventuele de sub- en andere domeinen die in de verklaring worden genoemd.
  • Niet Oké. Tijdens het onderzoek zijn afwijkingen gevonden op de toegankelijkheidsstandaard, die niet konden worden hersteld voordat het onderzoek werd afgerond.
  • Oké. Op basis van de onderzoeksresultaten verklaart Gemeente Halderberge dat de website gedeeltelijk voldoet aan de toegankelijkheidsstandaard.

(Onder het kopje Uitleg over de nalevingsstatussen worden de kenmerken van de verschillende statussen beschreven).

Afwijkingen van de toegankelijkheidsstandaard

  1. SC 1.1.1 - Niet-tekstuele content [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Alle niet-tekstuele content die aan de gebruiker wordt gepresenteerd, heeft een tekstalternatief dat een gelijkwaardig doel dient. […]

    • Oorzaak:

      Op veel van de pagina's komen pijlen voor onderaan de pagina. Deze zijn bedoeld om vooruit of terug te bladeren. Deze 'afbeeldingen' hebben nu geen tekstalternatief.

    • Gevolg:

      Mensen die ondersteunende software gebruiken, weten niet dat deze pijlen er zijn of weten niet waar ze voor dienen. Daardoor kunnen mensen mogelijk verdwalen in wat uitgebreidere rapporten met meerdere pagina's.

    • Alternatief:

      Er is geen alternatief.

    • Maatregel:

      Dit punt is besproken met onze leverancier. Zij kunnen dit dit jaar nog opnemen in hun planning.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-12-2023
  2. SC 1.3.1 - Info en relaties [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Informatie, structuur en relaties overgebracht door presentatie kunnen door software bepaald worden of zijn beschikbaar in tekst.

    • Oorzaak:

      -opbouw tabellen: in het cms is gekozen voor bepaalde instellingen, waardoor nu ten onrechte in sommige cellen verkeerde elementen worden gebruikt. Denk aan: bold of een kop. -pdf-documenten: onze pdf-documenten bevatten geen tags, omdat ze niet zijn gemaakt op basis van digitaal toegankelijke sjablonen.

    • Gevolg:

      Mensen kunnen door het ontbreken van de bovengenoemde relaties op sommige momenten 'verdwalen' in de informatie, omdat niet alles voor hen beschikbaar is, of niet goed te vinden is.

    • Alternatief:

      Er is geen alternatief

    • Maatregel:

      Voor wat betreft de tabellen: We hebben dit issues besproken met onze leverancier. Die geeft aan dat het erg complex is om de 'tabelmodule' aan te passen aan de webrichtlijnen. Veel elementen zitten standaard in het cms. Wij kunnen zelf bij de invoer bekijken wat we anders kunnen doen. De tabellen zijn vaak erg uitgebreid en om dan de leesbaarheid te bevorderen voor mensen die geen beperking hebben, wordt vaak gekozen voor bijvoorbeeld een bold element om een saldo of eindberekening weer te geven. Voor wat betreft de pdf's: We gaan aan de slag met onze sjablonen. We willen dit graag zelf doen, maar we bekijken ook de mogelijkheden om hier een organisatie voor in te huren die ons hierbij kan helpen. Budget moet dan natuurlijk wel beschikbaar zijn. We stellen in de komende tijd een plan op om in beeld te brengen om wat voor type sjablonen het gaat, wat we zelf kunnen doen, en wat we willen uitbesteden. We hopen dan in de eerste helft van volgend jaar nieuwe sjablonen te hebben. Daarnaast gaat onze vormgever in augustus 2023 een training volgen voor het toegankelijk opbouwen van infographics.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-06-2024
  3. SC 1.4.1 - Gebruik van kleur [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Kleur wordt niet als het enige visuele middel gebruikt om informatie over te brengen, een actie aan te geven, tot een reactie op te roepen of een visueel element te onderscheiden.

    • Oorzaak:

      Als mensen menu-items of andere links tegenkomen op onze website, is de focus hiervan alleen met kleur aangegeven. Dit is op zich niet erg, maar dan moet het contrast wel voldoende zijn. Dat is nu niet het geval. Als tip wordt ook nog gegeven om naast kleur nog een andere manier van focus mee te geven. Bijvoorbeeld een onderstreping.

    • Gevolg:

      Omdat het contrast nu te laag is, zien mensen die kleurenblind of slechtziend zijn niet goed waar de focus zich bevindt. Informatie wordt daardoor mogelijk niet goed overgebracht.

    • Alternatief:

      Er is geen alternatief.

    • Maatregel:

      We hebben dit besproken met onze leverancier. Zij kunnen dit dit jaar nog opnemen in hun planning.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-12-2023
  4. SC 1.4.3 - Contrast (minimum) [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:

      De visuele weergave van tekst en afbeeldingen van tekst heeft een contrastverhouding van ten minste 4,5:1, behalve in de volgende gevallen:

      • Grote tekst: Grote tekst en afbeeldingen van grote tekst hebben een contrastverhouding van ten minste 3:1;
      • Incidenteel: Tekst of afbeeldingen van tekst die deel zijn van een inactieve component van de gebruikersinterface, die puur decoratief zijn, die voor niemand zichtbaar zijn, of die onderdeel zijn van een afbeelding die significant andere visuele content bevat, hebben geen contrasteis.
      • Woordmerken: Tekst die onderdeel is van een logo of merknaam heeft geen contrasteis.
    • Oorzaak:

      Verschillende teksten hebben een kleur meegekregen waardoor het contrast op de ondergrond te laag is. Dit is bijvoorbeeld het geval in ons broodkruimelpad en in verschillende menu-items.

      Contrast pdf-documenten: Het gaat is dit geval om een infographic. Hierin worden veel gekleurde vlakken met gekleurde teksten gebruikt. Het contrast hiervan is regelmatig te laag.

    • Gevolg:

      Mensen die slechtziend zijn of kleurenblind hebben moeite om deze teksten te lezen.

    • Alternatief:

      Er is geen alternatief.

    • Maatregel:

      Voor wat betreft de webteksten: We hebben dit besproken met onze leverancier. Zij kunnen dit dit jaar nog opnemen in hun planning.
      Voor wat betreft de infographics: onze vormgever volgt in augustus 2023 een training voor het opmaken van toegankelijke infographics.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-12-2023
  5. SC 1.4.4 - Herschalen van tekst [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Behalve voor ondertitels voor doven en slechthorenden en afbeeldingen van tekst, kan tekst zonder hulptechnologie tot 200% geschaald worden zonder verlies van content of functionaliteit.

    • Oorzaak:

      Bij het vergroten van de tekst en afbeeldingen tot 200 procent vallen gedeelten van tekst weg, zoals lange titels. Ook bij sommige tabellen ontstaat een probleem als gebruik wordt gemaakt van de schuifbalkjes. Een deel van de tabel valt dan namelijk over een menu heen.

    • Gevolg:

      Omdat gedeelten van tekst wegvallen, missen gebruikers die de teksten vergroten, informatie.

    • Alternatief:

      Er is geen alternatief.

    • Maatregel:

      We hebben dit punt besproken met onze leverancier. En dit kan helaas niet zomaar opgelost worden. Het systeem waarin deze documenten wordt opgebouwd, is eigenlijk geen cms. De documenten worden opgebouwd als pdf-documenten en worden 'vertaald' naar html. Het 'cms' wat daarvoor gebruikt wordt, is minimaal ingericht. Willen we aan alle eisen voldoen, dan moet dit cms op heel veel punten aangepast worden.

      • Opmerking: De uitvoering van deze maatregel leidt tot een onevenredige last
      • Toelichting: Het systeem waarin deze documenten wordt opgebouwd, is eigenlijk geen cms. De documenten worden opgebouwd als pdf-documenten en worden 'vertaald' naar html. Het 'cms' wat daarvoor gebruikt wordt, is minimaal ingericht. Willen we aan alle eisen voldoen, dan moet dit cms op heel veel punten aangepast worden. Onze ervaring is dat deze website door een heel selecte doelgroep gebruikt wordt. Voornamelijk onze raadsleden. Als we keuze moeten maken waar we budget aan uitgeven, dan staat deze website niet op plaats 1. We zijn een kleine organisatie en moeten keuzes maken qua budget en personele inzet om met het onderwerp digitale toegankelijkheid aan de slag te gaan.
    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-12-2024
  6. SC 1.4.10 - Reflow [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Content kan zonder verlies van informatie of functionaliteit en zonder te moeten scrollen in twee dimensies, worden weergegeven voor:

      • Verticaal: scrollbare content met een breedte gelijkwaardig aan 320 CSS-pixels;
      • Horizontaal: scrollbare content met een hoogte gelijkwaardig aan 256 CSS-pixels; Met uitzondering van delen van de content die voor het gebruik of de betekenis een tweedimensionale lay-out vereisen.
    • Oorzaak:

      Bij het vergroten van de tekst en afbeeldingen tot 400 procent vallen gedeelten van tekst weg, zoals lange titels. Of schuiven links over elkaar heen.

    • Gevolg:

      Omdat gedeelten van tekst wegvallen, missen gebruikers die de teksten vergroten, informatie. Of kunnen zij geen gebruik maken van de juiste links, omdat niet duidelijk is waar zij op klikken.

    • Alternatief:

      Er is geen alternatief

    • Maatregel:

      We hebben dit punt besproken met onze leverancier. En dit kan helaas niet zomaar opgelost worden. Het systeem waarin deze documenten wordt opgebouwd, is eigenlijk geen cms. De documenten worden opgebouwd als pdf-documenten en worden 'vertaald' naar html. Het 'cms' wat daarvoor gebruikt wordt, is minimaal ingericht. Willen we aan alle eisen voldoen, dan moet dit cms op heel veel punten aangepast worden.

      • Opmerking: De uitvoering van deze maatregel leidt tot een onevenredige last
      • Toelichting: Het systeem waarin deze documenten wordt opgebouwd, is eigenlijk geen cms. De documenten worden opgebouwd als pdf-documenten en worden 'vertaald' naar html. Het 'cms' wat daarvoor gebruikt wordt, is minimaal ingericht. Willen we aan alle eisen voldoen, dan moet dit cms op heel veel punten aangepast worden. Onze ervaring is dat deze website door een heel selecte doelgroep gebruikt wordt. Voornamelijk onze raadsleden. Als we keuze moeten maken waar we budget aan uitgeven, dan staat deze website niet op plaats 1. We zijn een kleine organisatie en moeten keuzes maken qua budget en personele inzet om met het onderwerp digitale toegankelijkheid aan de slag te gaan.
    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-12-2024
  7. SC 1.4.11 - Contrast van niet-tekstuele content [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:

      De visuele weergave van het volgende heeft een contrastverhouding van ten minste 3:1 ten opzichte van aangrenzende kleuren:

      • Componenten van de gebruikersinterface: Visuele informatie die vereist is om componenten van de gebruikersinterface en statussen te identificeren, met uitzondering van inactieve componenten of componenten waarvan de weergave van de component wordt bepaald door de user agent en niet wordt aangepast door de auteur;
      • Grafische objecten: Delen van afbeeldingen die vereist zijn om de content te begrijpen, behalve wanneer een specifieke weergave van afbeeldingen essentieel is voor de informatie die wordt overgebracht.
    • Oorzaak:

      Verschillende niet-tekstuele onderdelen hebben te weinig contrast gekregen. Het gaat bijvoorbeeld om de rand rondom het zoekveld en knoppen om naar voor- en achter te bladeren in pagina's.

    • Gevolg:

      Mensen die slechtziend zijn of kleurenblind hebben moeite om deze onderdelen te zien en te gebruiken.

    • Alternatief:

      Er is geen alternatief

    • Maatregel:

      We zullen dit bespreken met onze leverancier, en vragen of zij op korte termijn dit kunnen opnemen in hun planning aangezien er nog meer issues met contrasten zijn.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-12-2024
  8. SC 2.1.1 - Toetsenbord [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Alle functionaliteit van de content is bedienbaar via een toetsenbordinterface zonder dat afzonderlijke toetsaanslagen aan tijd gebonden zijn, behalve als de onderliggende functie een invoer vereist die afhangt van het pad dat de gebruiker aflegt en niet alleen van de eindpunten.

    • Oorzaak:

      Onze cookiemelding is niet met het toetsenbord te bedienen en deze valt over andere tekst heen.

    • Gevolg:

      Mensen kunnen de tekst in de footer niet lezen als zij niet in staat zijn om zonder toetsenbord de cookiemelding te verwijderen.

    • Alternatief:

      Er is geen alternatief

    • Maatregel:

      Met de leverancier zal besproken worden of het mogelijk is om de cookiemelding op een andere plaats op de website te plaatsen. Bijvoorbeeld in de footer.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-12-2024
  9. SC 2.4.1 - Blokken omzeilen [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Er is een mechanisme beschikbaar om blokken content die op meerdere webpagina's worden herhaald te omzeilen.

    • Oorzaak:

      We maken geen gebruik van een skiplink om herhalende content over te slaan.

    • Gevolg:

      Toetsenbordgebruikers kunnen hierdoor veel minder efficiënt door onze pagina's navigeren. Ze moeten steeds opnieuw bepaalde stukken tekst doornemen/doorklikken.

    • Alternatief:

      Er is geen alternatief.

    • Maatregel:

      We hebben dit punt besproken met onze leverancier. En dit kan helaas niet zomaar opgelost worden. Het systeem waarin deze documenten wordt opgebouwd, is eigenlijk geen cms. De documenten worden opgebouwd als pdf-documenten en worden 'vertaald' naar html. Het 'cms' wat daarvoor gebruikt wordt, is minimaal ingericht. Willen we aan alle eisen voldoen, dan moet dit cms op heel veel punten aangepast worden.

      • Opmerking: De uitvoering van deze maatregel leidt tot een onevenredige last
      • Toelichting: Het systeem waarin deze documenten wordt opgebouwd, is eigenlijk geen cms. De documenten worden opgebouwd als pdf-documenten en worden 'vertaald' naar html. Het 'cms' wat daarvoor gebruikt wordt, is minimaal ingericht. Willen we aan alle eisen voldoen, dan moet dit cms op heel veel punten aangepast worden. Onze ervaring is dat deze website door een heel selecte doelgroep gebruikt wordt. Voornamelijk onze raadsleden. Als we keuze moeten maken waar we budget aan uitgeven, dan staat deze website niet op plaats 1. We zijn een kleine organisatie en moeten keuzes maken qua budget en personele inzet om met het onderwerp digitale toegankelijkheid aan de slag te gaan.
    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-12-2024
  10. SC 2.4.2 - Paginatitel [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Webpagina's hebben titels die het onderwerp of doel beschrijven.

    • Oorzaak:

      Onze verschillende pagina's hebben niet allemaal onderscheidende titels. In de links in de browser zijn ze wel te zien, maar in de tabbladen zijn dubbele titels te zien.

      In onze pdf-bestanden zijn ook geen goede titels toegepast. Daardoor krijgt degene die een bestand opent vaak een 'werktitel' te zien.

    • Gevolg:

      Mensen die hulpsoftware gebruiken, weten nu niet dat ze op een andere pagina zijn gekomen. Dat komt omdat er veel pagina's zijn met dezelfde titels. Daardoor mist de bezoeker mogelijk informatie, omdat hij pagina's overslaat met het idee 'dit heb ik al gelezen'.

      Voor wat betreft de pdf-titels: mensen kunnen in verwarring raken als ze een document geopend hebben. Ze zien een titel op de homepagina staan, en als ze deze openen, heeft het bestand een andere titel.

    • Alternatief:

      Er is geen alternatief

    • Maatregel:

      We hebben dit punt besproken met onze leverancier. En dit kan helaas niet zomaar opgelost worden. Het systeem waarin deze documenten wordt opgebouwd, is eigenlijk geen cms. De documenten worden opgebouwd als pdf-documenten en worden 'vertaald' naar html. Het 'cms' wat daarvoor gebruikt wordt, is minimaal ingericht. Willen we aan alle eisen voldoen, dan moet dit cms op heel veel punten aangepast worden.

      Voor wat betreft de pdf-bestanden: onze vormgever volgt in augustus 2023 een training voor het opmaken van toegankelijke infographics.

      • Opmerking: De uitvoering van deze maatregel leidt tot een onevenredige last
      • Toelichting: Het systeem waarin deze documenten wordt opgebouwd, is eigenlijk geen cms. De documenten worden opgebouwd als pdf-documenten en worden 'vertaald' naar html. Het 'cms' wat daarvoor gebruikt wordt, is minimaal ingericht. Willen we aan alle eisen voldoen, dan moet dit cms op heel veel punten aangepast worden. Onze ervaring is dat deze website door een heel selecte doelgroep gebruikt wordt. Voornamelijk onze raadsleden. Als we keuze moeten maken waar we budget aan uitgeven, dan staat deze website niet op plaats 1. We zijn een kleine organisatie en moeten keuzes maken qua budget en personele inzet om met het onderwerp digitale toegankelijkheid aan de slag te gaan.
    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-12-2023
  11. SC 2.4.4 - Linkdoel (in context) [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Het linkdoel kan bepaald worden uit enkel de linktekst of uit de linktekst samen met zijn door software bepaalde linkcontext, behalve daar waar het doel van de link een dubbelzinnige betekenis kan hebben voor gebruikers in het algemeen.

    • Oorzaak:

      Op elke pagina staat ons logo en daarnaast staat de titel van het financiele document waarin mensen aan het lezen zijn. Het logo verwijst nu naar het huidige document en de titel doet nog eens hetzelfde.

    • Gevolg:

      Een lezer die graag terug wil naar de homepagina van het financieel portaal blijft in het huidige document, tenzij hij de link in de browser aanpast of opnieuw invoert. Dat is niet wenselijk.

    • Alternatief:

      Er is geen alternatief.

    • Maatregel:

      We hebben dit besproken met onze leverancier, en deze kan op korte termijn aanpassingen doen. Het logo zal dan verwijzen naar de homepagina van het portaal, en de titel blijft verwijzen naar het huidige document.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-12-2023
  12. SC 2.4.5 - Meerdere manieren [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Er is meer dan één manier beschikbaar om een webpagina binnen een verzameling webpagina's te vinden, behalve wanneer de webpagina het resultaat is van, of een stap in, een proces.

    • Oorzaak:

      Op de homepagina is het alleen mogelijk om alle webpagina's te kunnen vinden door het bekijken van alle verwijzingen. Er is geen zoekmachine (wel op andere pagina's, maar deze is beperkt) en geen sitemap aanwezig.

    • Gevolg:

      Op de homepagina hebben mensen geen andere keuze dan alle links voor te laten lezen/te bekijken als ze naar bepaalde informatie op zoek zijn. Ze kunnen echter alleen de titels van de financiële stukken zien, niet alle pagina's die daarbij horen. Dit kan dus voor mensen een behoorlijke klus zijn als ze naar specifieke informatie op zoek zijn.

    • Alternatief:

      Er is geen alternatief

    • Maatregel:

      We hebben dit punt besproken met onze leverancier. En dit kan helaas niet zomaar opgelost worden. Het systeem waarin deze documenten wordt opgebouwd, is eigenlijk geen cms. De documenten worden opgebouwd als pdf-documenten en worden 'vertaald' naar html. Het 'cms' wat daarvoor gebruikt wordt, is minimaal ingericht. Willen we aan alle eisen voldoen, dan moet dit cms op heel veel punten aangepast worden.

      • Opmerking: De uitvoering van deze maatregel leidt tot een onevenredige last
      • Toelichting: Het systeem waarin deze documenten wordt opgebouwd, is eigenlijk geen cms. De documenten worden opgebouwd als pdf-documenten en worden 'vertaald' naar html. Het 'cms' wat daarvoor gebruikt wordt, is minimaal ingericht. Willen we aan alle eisen voldoen, dan moet dit cms op heel veel punten aangepast worden. Onze ervaring is dat deze website door een heel selecte doelgroep gebruikt wordt. Voornamelijk onze raadsleden. Als we keuze moeten maken waar we budget aan uitgeven, dan staat deze website niet op plaats 1. We zijn een kleine organisatie en moeten keuzes maken qua budget en personele inzet om met het onderwerp digitale toegankelijkheid aan de slag te gaan.
    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-12-2024
  13. SC 2.4.7 - Focus zichtbaar [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Elke gebruikersinterface die met een toetsenbord te bedienen is, heeft een bedieningswijze waarbij de indicator van de toetsenbordfocus zichtbaar is.

    • Oorzaak:

      Op pagina bepaalde pagina's is de toetsenbordfocus niet zichtbaar als deze op het logo staat, op een link of op de zoekknop. De focus is wel zichtbaar op de menu-items (maar niet goed (sc 1.4.1)), en is dan niet meer zichtbaar op de rest van de pagina.

    • Gevolg:

      Mensen moeten altijd kunnen zien waar de focus is op een pagina. Zeker als zij acties willen uitvoeren, zoals informatie zoeken of op een link klikken. Zonder die focus lukt dat niet goed.

    • Alternatief:

      Er is geen alternatief

    • Maatregel:

      We hebben dit punt besproken met onze leverancier. En dit kan helaas niet zomaar opgelost worden. Het systeem waarin deze documenten wordt opgebouwd, is eigenlijk geen cms. De documenten worden opgebouwd als pdf-documenten en worden 'vertaald' naar html. Het 'cms' wat daarvoor gebruikt wordt, is minimaal ingericht. Willen we aan alle eisen voldoen, dan moet dit cms op heel veel punten aangepast worden.

      • Opmerking: De uitvoering van deze maatregel leidt tot een onevenredige last
      • Toelichting: Het systeem waarin deze documenten wordt opgebouwd, is eigenlijk geen cms. De documenten worden opgebouwd als pdf-documenten en worden 'vertaald' naar html. Het 'cms' wat daarvoor gebruikt wordt, is minimaal ingericht. Willen we aan alle eisen voldoen, dan moet dit cms op heel veel punten aangepast worden. Onze ervaring is dat deze website door een heel selecte doelgroep gebruikt wordt. Voornamelijk onze raadsleden. Als we keuze moeten maken waar we budget aan uitgeven, dan staat deze website niet op plaats 1. We zijn een kleine organisatie en moeten keuzes maken qua budget en personele inzet om met het onderwerp digitale toegankelijkheid aan de slag te gaan.
    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-12-2024
  14. SC 3.1.1 - Taal van de pagina [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      De standaard menselijke taal van diverse webpagina's kan door software bepaald worden.

    • Oorzaak:

      Onze pdf-bestanden hebben in de meeste gevallen geen taalinstelling meegekregen. Dit moet wel ingesteld worden.

    • Gevolg:

      Als mensen voorleessoftware gebruiken, willen zij graag dat wordt voorgelezen in hun eigen taal. Als een Nederlands document met Engelse uitspraak wordt voorgelezen, kan dat verwarrend zijn en zorgen voor onbegrip van de informatie.

    • Alternatief:

      Er is geen alternatief

    • Maatregel:

      We gaan aan de slag met onze sjablonen om voortaan onze pdf-bestanden goed op te kunnen maken. Daarbij letten we ook op de taalinstelling, en zullen we collega's erop wijzen dat ze hierop moeten letten. In dit geval gaat het om een infographic; onze vormgever volgt in augustus een training over digitale toegankelijkheid in infographics.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-06-2024
  15. SC 3.3.2 - Labels of instructies [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Als de content gebruikersinvoer vereist, dan worden labels of instructies geleverd.

    • Oorzaak:

      Onze zoekvelden hebben geen naam gekregen.

    • Gevolg:

      Een gebruiker wordt nu niet geholpen bij het bepalen wat waar ingevuld moet worden, en of dat op de juiste manier gebeurd is.

    • Alternatief:

      Er is geen alternatief. We hopen dat mensen geholpen worden door de afbeelding van het vergrootglas.

    • Maatregel:

      Met de leverancier zal besproken worden of het mogelijk is om het label toe te voegen.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-12-2024
  16. SC 4.1.1 - Parsen [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      In content die geïmplementeerd is met opmaaktalen hebben elementen volledige begin- en eindtags, zijn elementen genest volgens hun specificatie, bevatten elementen geen dubbele attributen en zijn alle ID's uniek, behalve waar de specificatie deze eigenschappen toelaat.

    • Oorzaak:

      Op meerdere van onze pagina's worden onderdelen niet correct afgesloten, of zij hebben geen eindtag meegekregen.

    • Gevolg:

      Mensen die hulpsoftware gebruiken, zullen last ondervinden. Onderdelen worden kunnen niet op een logische manier geopend en gesloten worden.

    • Alternatief:

      Er is geen alternatief

    • Maatregel:

      We hebben dit punt besproken met onze leverancier. En dit kan helaas niet zomaar opgelost worden. Het systeem waarin deze documenten wordt opgebouwd, is eigenlijk geen cms. De documenten worden opgebouwd als pdf-documenten en worden 'vertaald' naar html. Het 'cms' wat daarvoor gebruikt wordt, is minimaal ingericht. Willen we aan alle eisen voldoen, dan moet dit cms op heel veel punten aangepast worden.

      • Opmerking: De uitvoering van deze maatregel leidt tot een onevenredige last
      • Toelichting: Het systeem waarin deze documenten wordt opgebouwd, is eigenlijk geen cms. De documenten worden opgebouwd als pdf-documenten en worden 'vertaald' naar html. Het 'cms' wat daarvoor gebruikt wordt, is minimaal ingericht. Willen we aan alle eisen voldoen, dan moet dit cms op heel veel punten aangepast worden. Onze ervaring is dat deze website door een heel selecte doelgroep gebruikt wordt. Voornamelijk onze raadsleden. Als we keuze moeten maken waar we budget aan uitgeven, dan staat deze website niet op plaats 1. We zijn een kleine organisatie en moeten keuzes maken qua budget en personele inzet om met het onderwerp digitale toegankelijkheid aan de slag te gaan.
    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-12-2024
  17. SC 4.1.2 - Naam, rol, waarde [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Voor alle componenten van de gebruikersinterface (inclusief, maar niet uitsluitend voor formulierelementen, links en door scripts gegenereerde componenten), kunnen de naam (name) en rol (role) door software bepaald worden; toestanden (states), eigenschappen (properties) en waarden (values) die door de gebruiker ingesteld kunnen worden, kunnen door software ingesteld worden; en kennisgeving van veranderingen in deze items is beschikbaar voor user agents, met inbegrip van hulptechnologieën.

    • Oorzaak:

      Onze zoekvelden hebben geen naam gekregen. Onze menu-items zijn in- en uit te klappen, maar dit is niet op de goede plaats in de code opgenomen

    • Gevolg:

      Een gebruiker wordt nu niet geholpen bij het bepalen wat waar ingevuld moet worden in ons zoekveld, en of dat op de juiste manier gebeurd is.

      Voor wat betreft het openen/sluiten van menu-items: dit kan nu niet goed bepaald worden door hulpsoftware. Mensen die hiervan afhankelijk zijn, hebben waarschijnlijk niet altijd goed in de gaten wat de mogelijkheden zijn van de menu-items.

    • Alternatief:

      Er is geen alternatief. We hopen dat mensen geholpen worden door de afbeelding van het vergrootglas.

    • Maatregel:

      Met de leverancier zal besproken worden of het mogelijk is om het label toe te voegen aan het zoekveld. Ook zal overlegd worden of het aria-attribuut verplaatst kan worden.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-12-2024

Andere toegankelijkheidsissues

(geen opgegeven)

Onevenredige last

De maatregelen die Gemeente Halderberge heeft benoemd leiden niet tot een onevenredige last.

(Zie onder uitleg over onevenredige last voor meer informatie)


Algemene toelichting

Uitleg over de nalevingsstatussen

De vooruitgang in digitale toegankelijkheid wordt bepaald aan de hand van nalevingsstatussen, die weergeven hoever een overheidsinstantie is gevorderd met het toegankelijker maken van een website. Voordat de wettelijke verplichting van kracht werd waren er slechts twee statussen: de toegankelijkheidsnorm schreef voor dat een website volledig moest voldoen aan alle toegankelijkheidseisen, met als resultaat status voldoet volledig. In geval het niet kon worden aangetoond dan was de status altijd voldoet niet.

De huidige aanpak kent vijf nalevingsstatussen. Doel is het bereiken van de status voldoet volledig. De statussen voldoet gedeeltelijk en eerste maatregelen genomen zijn tussenstappen op weg naar het einddoel.

De statussen en hun kenmerken zijn:

A: Voldoet volledig

  • De overheidsinstantie kan aantonen dat de website of mobiele app volledig aan alle toegankelijkheidseisen uit de norm voldoet.
  • De overheidsinstantie voldoet zowel aan de wettelijke verplichting als aan de norm.
  • Het in de wettelijke verplichting vastgelegde doel is behaald.

B: Voldoet gedeeltelijk (= in control verklaring)

  • De overheidsinstantie kan aantonen dat er een actueel, volledig en juist beeld is van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • Er wordt nog niet voldaan aan alle toegankelijkheidseisen uit de norm.
  • De overheidsinstantie heeft concrete verbetermaatregelen benoemd en een planning gemaakt om de afwijkingen te herstellen.
  • De overheidsinstantie is daardoor in control over de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • De overheidsinstantie voldoet wel aan de wettelijke verplichting, maar nog niet volledig aan de norm.

C: Eerste maatregelen genomen

  • Er is nog geen goed beeld van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • De overheidsinstantie heeft concrete verbetermaatregelen genomen om dat beeld te krijgen.
  • De overheidsinstantie voldoet wel aan de wettelijke verplichting, maar niet aan de norm.

D: Voldoet niet

  • Er is geen goed beeld van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • De overheidsinstantie heeft geen concrete verbetermaatregelen benoemd om inzicht te krijgen in de (mate van) toegankelijkheid.
  • De overheidsinstantie voldoet enkel aan de wettelijke verplichting om een toegankelijkheidsverklaring te publiceren.
  • Omdat de wettelijke verplichting voorschrijft dat overheidsinstanties de noodzakelijke maatregelen nemen om hun websites en mobiele applicaties toegankelijker te maken worden de overheidsinstantie aangespoord om binnen een bepaalde termijn concrete maatregelen te benoemen, inclusief planning.

E: Geen toegankelijkheidsverklaring gepubliceerd

  • De overheidsinstantie heeft voor de website of mobiele applicatie geen toegankelijkheidsverklaring gepubliceerd.
  • De overheidsinstantie voldoet niet aan de wettelijke verplichting om een toegankelijkheidsverklaring te publiceren.
  • Omdat de wettelijke verplichting voorschrijft dat overheidsinstanties de noodzakelijke maatregelen nemen om hun websites en mobiele applicaties toegankelijker te maken wordt de overheidsinstantie aangespoord om op korte termijn een toegankelijkheidsverklaring te publiceren waarin concrete maatregelen zijn benoemd, inclusief planning.

Het uitgangspunt is dat verbetermaatregelen worden benoemd, ingepland en uitgevoerd. En dat daarmee wordt doorggeaan totdat volledig aan alle toegankelijkheids is voldaan.
Als een website lange tijd in een status blijft hangen, dan wordt aan de beleidsmatige eis toegankelijker maken niet langer voldaan.

Uitleg over onevenredige last

Het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid staat overheidsinstanties toe om gebruik te maken van de mogelijkheid om afzonderlijke eisen uit de toegankelijkheidsstandaard - tijdelijk - niet toe te passen, als dit voor hen onevenredig belastend is.

Met de uitzonderingsmogelijkheid 'onevenredige last' dient zorgvuldig te worden omgegaan; het ontbreken van prioriteit, tijd of kennis bij een overheidsinstantie zijn geen legitieme redenen om de toegankelijkheidsstandaard niet toe te passen.

Zie voor de formele, geldende tekst artikel 3, lid 2 tot en met 4 en de toelichting bij artikel 3 van het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.

Inhoud die buiten de werkingssfeer valt van het Besluit

Het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid is niet van toepassing op de volgende content van websites en mobiele applicaties:

  • Kantoorbestandsformaten die zijn gepubliceerd voor 23 september 2018, tenzij dergelijke content nodig is voor actieve administratieve processen met betrekking tot de door de betrokken overheidsinstantie vervulde taken;
  • Vooraf opgenomen, op tijd gebaseerde media die zijn gepubliceerd voor 23 september 2020;
  • Live uitgezonden, op tijd gebaseerde media;
  • Onlinekaarten en onlinekarteringsdiensten, mits essentiële informatie op navigatiekaarten op een toegankelijke, digitale wijze wordt verstrekt;
  • Van derden afkomstige content die niet door de betrokken overheidsinstantie wordt gefinancierd of ontwikkeld en evenmin onder haar verantwoordelijkheid valt;
  • Reproducties van stukken uit erfgoedcollecties die niet volledig toegankelijk kunnen worden gemaakt om redenen van bewaring, authenticiteit of het ontbreken van geautomatiseerde en kostenefficiënte oplossingen om toegankelijkheid te bewerkstelligen;
  • Content die enkel beschikbaar is voor een gesloten gebruikersgroep en die is gepubliceerd voor 23 september 2019, tot de betreffende website ingrijpend wordt herzien;
  • Content van websites en mobiele applicaties die niet noodzakelijk is voor actieve administratieve processen en die niet wordt aangepast na 23 september 2019.

Bron: Artikel 2, tweede lid van het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.

In deze verklaring wordt gerefereerd aan verschillende bronnen. Onderstaande lijst bevat de links naar deze bronnen.

template versie 20211209