Verklaring van Gemeente Amsterdam; Politiek Portaal

Status toegankelijkheid https://amsterdam.raadsinformatie.nl/

Gemeente Amsterdam is wettelijk verplicht om deze website te laten voldoen aan het Besluit digitale toegankelijkheid overheid.

De status van deze website is: D - voldoet niet ? - Ga naar de informatie over de nalevingsstatussen

De status is toegekend op basis van een eigen verklaring,
die voor het laatst is bijgewerkt op 29-08-2023

Op deze pagina kunt u:

Inhoud

Verklaring

Gemeente Amsterdam streeft ernaar om de eigen online informatie en dienstverlening toegankelijk te maken, overeenkomstig het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.
Deze toegankelijkheidsverklaring is van toepassing op de inhoud van de website Gemeente Amsterdam; Politiek Portaal.

Een overzicht van alle websites, mobiele applicaties en verklaringen van Gemeente Amsterdam is beschikbaar via de link https://www.amsterdam.nl/toegankelijkheidsverklaring/

Nalevingsstatus: voldoet niet

De website Gemeente Amsterdam; Politiek Portaal van Gemeente Amsterdam voldoet niet aan het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.

De geplande datum waarop de website volledig zal voldoen: 01-01-2025.

De kenmerken van de verschillende statussen worden beschreven in de toelichting, onder het kopje Uitleg over de nalevingsstatussen.

Akkoordverklaring

Deze verklaring is op 31-08-2023 getekend voor 'gezien en akkoord' door een tekenbevoegd functionaris van Gemeente Amsterdam .
Functie: Raadsgriffier en Gemeentesecretaris.

De actualiteit, volledigheid en juistheid van deze verklaring zijn voor het laatst herzien op 29-08-2023.

Feedback en contactgegevens

Loopt u tegen een toegankelijkheidsprobleem aan? Of heeft u een vraag of opmerking over toegankelijkheid?
Neem dan contact op via info@amsterdam.nl.

Wat kunt u van ons verwachten?
  • Binnen 5 werkdagen krijgt u een ontvangstbevestiging.
  • We informeren u over de voortgang en de uitkomst.
  • Binnen 3 weken is uw verzoek afgehandeld.
Handhavingsprocedure

Bent u niet tevreden met de manier waarop uw klacht is behandeld? Of hebben we niet op tijd gereageerd?
Dan kunt u contact opnemen via https://www.amsterdam.nl/veelgevraagd/klacht-indienen-over-de-gemeente-42fd5#case_%7B806F6947-743F-44EB-A614-DB807049CA28%7D.

Aanvullende informatie van Gemeente Amsterdam

 

 

De streefdatum waarop de website volledig zal voldoen: 01-01-2025.

Onderbouwing van de verklaring

Onderzoeksresultaten

  • De status van de website Gemeente Amsterdam; Politiek Portaal : voldoet niet

(Onder het kopje Uitleg over de nalevingsstatussen worden de kenmerken van de verschillende statussen beschreven).

De toegankelijkheid van de website Gemeente Amsterdam; Politiek Portaal is nog niet onderzocht.

  • Niet Oké. er zijn geen onderzoeksresultaten beschikbaar

Afwijkingen van de toegankelijkheidsstandaard

  1. SC 1.1.1 - Niet-tekstuele content [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Uit het rapport: "De website voldoet op dit moment nog niet geheel aan de vereisten voor WCAG 2.1, niveau AA. Van de 50 succescriteria hebben we bij 24 succescriteria één of meerdere verbeterpunten gevonden. Dit betekent dat de website nog niet volledig toegankelijk is. Uit het onderzoek is gebleken dat de website voor een groot deel al goed toegankelijk is en dat er duidelijk nagedacht is over de toegankelijkheid van de website. Zo is er een consistente navigatie, de video’s zijn voorzien van ondertiteling en is er naast het hoofdmenu een zoekfunctie aanwezig waardoor je op meerdere manieren naar de content kunt navigeren. Toch zijn er ook nog een aantal problemen gevonden ten aanzien van de toegankelijkheid. Een ontoegankelijke website zorgt er onder andere voor dat met name gebruikers die afhankelijk zijn van hulpsoftware problemen ervaren met de waarneembaarheid en/of bedienbaarheid. Denk daarbij vooral aan mensen met een visuele of motorische beperking. Deze groep mensen zal daarmee een beroep moeten doen op de andere kanalen van uw organisatie, zoals e-mail, telefoon of fysieke locatie. Hieronder worden een aantal bevindingen genoemd, verdeeld in de categorieën content en techniek. Zie de technische rapportage voor een volledig overzicht van de gevonden problemen. Belangrijke aandachtspunten content Op dit moment wordt niet overal gebruik gemaakt van koppenstructuur (headings). Een kop dient altijd het HTML kop element te hebben, bijvoorbeeld H2. Wanneer deze kop met een kop element wordt opgemaakt, wordt de structurele informatie die de tekst geeft ook overgedragen aan hulpsoftware. Een gebruiker met voorleessoftware kan op deze manier met een sneltoets snel door de koppen navigeren. Niet alle niet-tekstuele content zoals afbeeldingen en knoppen zijn voorzien van een alternatieve tekst. Hierdoor is deze informatie niet beschikbaar voor gebruikers met voorleessoftware. Voorzie afbeeldingen die belangrijke informatie overbrengen altijd van een tekstueel alternatief. Audiodescriptie bij video’s kent nog enkele aandachtspunten. Dit zorgt ervoor dat mensen met een visuele beperking nu informatie uit de video missen. In de PDF’s is niet altijd sprake van juist contrast, de aanwezigheid van kopjes en afbeeldingen bevatten soms geen alternatieve tekst. Hierdoor is de informatie moeilijk leesbaar voor mensen met een visuele beperking die afhankelijk zijn van voorleessoftware. De gebruiker ervaart hierdoor problemen bij het zoeken naar de benodigde informatie en zal gebruikmaken van andere kanalen. Belangrijke aandachtspunten techniek Het contrast is op sommige plaatsen onvoldoende, dit is vooral lastig voor mensen met een visuele beperking (zoals kleurenblindheid of slechtziendheid). De site is hierdoor ook moeilijk leesbaar voor alle gebruikers met bijvoorbeeld invallend zonlicht. De site is niet volledig toegankelijk met het toetsenbord. Toetsenbordtoegankelijkheid is een vereiste bij het gebruik kunnen maken van hulpsoftware of voor mensen die geen gebruik kunnen maken van een muis. Zij kunnen hierdoor niet navigeren naar de gewenste informatie en daardoor missen zij essentiële informatie. Op het moment dat een slechtziende gebruiker inzoomed om bepaalde content beter te kunnen lezen dan verdwijnt er content van de website. Dit komt omdat als de gebruiker inzoomed het venster waardoor de website zichtbaar is relatief kleiner wordt. Als de website dit detecteert dan schakelt de website over naar een versie van de website die vaak alleen ontworpen is voor op de mobiele telefoon en soms wordt ervoor gekozen om bepaalde content niet te laten zien aan bezoekers op een mobiele telefoon. Uitzonderingen en specifieke situaties Bij dit onderzoek is uitgegaan van de Europese standaard voor toegankelijkheidseisen, de EN 301 549-norm, waarin wordt verwezen naar de internationale toegankelijkheidsrichtlijn WCAG 2. Sommige inhoud van websites hoeft op dit moment (nog) niet te voldoen aan de toegankelijkheidseisen. Hiervoor geldt vanuit de Europese richtlijn voor de toegankelijkheid van overheidswebsites en -apps een (tijdelijke) uitzondering. Het is natuurlijk wel aan te raden om de gevonden problemen op te lossen. Bezoekers met een beperking kunnen verminderd gebruik maken van deze inhoud. Blinden en slechtzienden kunnen bijvoorbeeld vaak slecht overweg met ontoegankelijke PDF's en niet-ondertitelde video's zijn nutteloos voor doven en slechthorenden. Organisaties die zich beroepen op deze uitzondering, moeten in de toegankelijkheidsverklaring aangeven welke maatregelen ter verbetering zijn genomen, welke alternatieven er worden geboden en wanneer wel aan de verplichting zal worden voldaan. Zie voor de volledige uitleg https:// www.digitoegankelijk.nl/wetgeving/specifieke-situaties."

    • Oorzaak:

      Zie rapport.

    • Gevolg:

      Op dit moment is het rapport uit 2022 het meest recent. Sinds die audit heeft de leverancier (Notubiz) erop ingezet de bevindingen in NotuBox grotendeels op te lossen. Daar zijn ze inmiddels ook al heel ver mee. Dit vanuit de gedachte dat raadsleden met visuele beperkingen vaak NotuBox gebruiken. De verbeteringen zijn dan ook doorgevoerd in samenspraak met deze gebruikers zodat de impact voor hen zo groot mogelijk is. Ook de resterende bevindingen uit het laatste rapport hopen we grotendeels vooraf aan de nieuwe audit te hebben weggewerkt.

    • Alternatief:

      De website is in tussentijd verder doorontwikkeld, nieuwe functionaliteiten zijn toegevoegd en oude gewijzigd of verwijderd. Hierdoor zijn niet alle bevindingen in het rapport uit 2022 nog relevant. De in dat rapport geteste voorpagina is bijvoorbeeld inmiddels vervangen door een geheel nieuwe pagina. De leverancier heeft de toegankelijkheid van de nieuwe voorpagina de afgelopen maanden geoptimaliseerd.

    • Maatregel:

      In samenspraak met een aantal gemeenten heeft de leverancier onderstaande volgorde bepaald voor het oplossen van de resterende bevindingen. Ze doen dit per pagina, waarbij het doel is om per pagina dan alle openstaande bevindingen op lossen. Er wordt hiervoor, op jaarbasis, 1/12 van de development capaciteit gereserveerd. Graag merkt de leverancier daarbij op dat het feit dat een pagina op onderstaande lijst staat niet betekent dat die pagina nu “ontoegankelijk” is. Bevindingen kunnen betrekking hebben op functies die niet alle organisaties gebruiken, of op kleine details.

      2023 • Informatieve artikelen • Evenementenpagina 2024 en verder • Zoekpagina • PDF Generator • Politiek Portret • Filters op module overzichten • LTA • Functies rond inloggen en accounts

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-01-2025
  2. SC 1.2.3 - Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen) [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Zie rapport en opmerkingen bij 1.1.1

    • Oorzaak:

      Zie rapport en opmerkingen bij 1.1.1

    • Gevolg:

      Zie rapport en opmerkingen bij 1.1.1

    • Alternatief:

      Zie rapport en opmerkingen bij 1.1.1

    • Maatregel:

      Zie rapport en opmerkingen bij 1.1.1

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-01-2025
  3. SC 1.2.5 - Audiodescriptie (vooraf opgenomen) [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Zie rapport en opmerkingen bij 1.1.1

    • Oorzaak:

      Zie rapport en opmerkingen bij 1.1.1

    • Gevolg:

      Zie rapport en opmerkingen bij 1.1.1

    • Alternatief:

      Zie rapport en opmerkingen bij 1.1.1

    • Maatregel:

      Zie rapport en opmerkingen bij 1.1.1

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-02-2025
  4. SC 1.3.1 - Info en relaties [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Zie rapport en opmerkingen bij 1.1.1

    • Oorzaak:

      Zie rapport en opmerkingen bij 1.1.1

    • Gevolg:

      Zie rapport en opmerkingen bij 1.1.1

    • Alternatief:

      Zie rapport en opmerkingen bij 1.1.1

    • Maatregel:

      Zie rapport en opmerkingen bij 1.1.1

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-01-2025
  5. SC 1.3.2 - Betekenisvolle volgorde [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Zie rapport en opmerkingen bij 1.1.1

    • Oorzaak:

      Zie rapport en opmerkingen bij 1.1.1

    • Gevolg:

      Zie rapport en opmerkingen bij 1.1.1

    • Alternatief:

      Zie rapport en opmerkingen bij 1.1.1

    • Maatregel:

      Zie rapport en opmerkingen bij 1.1.1

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-01-2025
  6. SC 1.3.5 - Identificeer het doel van de input [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Zie rapport en opmerkingen bij 1.1.1

    • Oorzaak:

      Zie rapport en opmerkingen bij 1.1.1

    • Gevolg:

      Zie rapport en opmerkingen bij 1.1.1

    • Alternatief:

      Zie rapport en opmerkingen bij 1.1.1

    • Maatregel:

      Zie rapport en opmerkingen bij 1.1.1

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-01-2025
  7. SC 1.4.1 - Gebruik van kleur [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Kleur wordt niet als het enige visuele middel gebruikt om informatie over te brengen, een actie aan te geven, tot een reactie op te roepen of een visueel element te onderscheiden.

    • Oorzaak:

      Zie rapport en opmerkingen bij 1.1.1

    • Gevolg:

      Zie rapport en opmerkingen bij 1.1.1

    • Alternatief:

      Zie rapport en opmerkingen bij 1.1.1

    • Maatregel:

      Zie rapport en opmerkingen bij 1.1.1

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-01-2025
  8. SC 1.4.3 - Contrast (minimum) [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:

      De visuele weergave van tekst en afbeeldingen van tekst heeft een contrastverhouding van ten minste 4,5:1, behalve in de volgende gevallen:

      • Grote tekst: Grote tekst en afbeeldingen van grote tekst hebben een contrastverhouding van ten minste 3:1;
      • Incidenteel: Tekst of afbeeldingen van tekst die deel zijn van een inactieve component van de gebruikersinterface, die puur decoratief zijn, die voor niemand zichtbaar zijn, of die onderdeel zijn van een afbeelding die significant andere visuele content bevat, hebben geen contrasteis.
      • Woordmerken: Tekst die onderdeel is van een logo of merknaam heeft geen contrasteis.
    • Oorzaak:

      Zie rapport en opmerkingen bij 1.1.1

    • Gevolg:

      Zie rapport en opmerkingen bij 1.1.1

    • Alternatief:

      Zie rapport en opmerkingen bij 1.1.1

    • Maatregel:

      Zie rapport en opmerkingen bij 1.1.1

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-01-2025
  9. SC 1.4.4 - Herschalen van tekst [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Behalve voor ondertitels voor doven en slechthorenden en afbeeldingen van tekst, kan tekst zonder hulptechnologie tot 200% geschaald worden zonder verlies van content of functionaliteit.

    • Oorzaak:

      Zie rapport en opmerkingen bij 1.1.1

    • Gevolg:

      Zie rapport en opmerkingen bij 1.1.1

    • Alternatief:

      Zie rapport en opmerkingen bij 1.1.1

    • Maatregel:

      Zie rapport en opmerkingen bij 1.1.1

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-01-2025
  10. SC 1.4.10 - Reflow [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Content kan zonder verlies van informatie of functionaliteit en zonder te moeten scrollen in twee dimensies, worden weergegeven voor:

      • Verticaal: scrollbare content met een breedte gelijkwaardig aan 320 CSS-pixels;
      • Horizontaal: scrollbare content met een hoogte gelijkwaardig aan 256 CSS-pixels; Met uitzondering van delen van de content die voor het gebruik of de betekenis een tweedimensionale lay-out vereisen.
    • Oorzaak:

      Zie rapport en opmerkingen bij 1.1.1

    • Gevolg:

      Zie rapport en opmerkingen bij 1.1.1

    • Alternatief:

      Zie rapport en opmerkingen bij 1.1.1

    • Maatregel:

      Zie rapport en opmerkingen bij 1.1.1

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-01-2025
  11. SC 1.4.11 - Contrast van niet-tekstuele content [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:

      De visuele weergave van het volgende heeft een contrastverhouding van ten minste 3:1 ten opzichte van aangrenzende kleuren:

      • Componenten van de gebruikersinterface: Visuele informatie die vereist is om componenten van de gebruikersinterface en statussen te identificeren, met uitzondering van inactieve componenten of componenten waarvan de weergave van de component wordt bepaald door de user agent en niet wordt aangepast door de auteur;
      • Grafische objecten: Delen van afbeeldingen die vereist zijn om de content te begrijpen, behalve wanneer een specifieke weergave van afbeeldingen essentieel is voor de informatie die wordt overgebracht.
    • Oorzaak:

      Zie rapport en opmerkingen bij 1.1.1

    • Gevolg:

      Zie rapport en opmerkingen bij 1.1.1

    • Alternatief:

      Zie rapport en opmerkingen bij 1.1.1

    • Maatregel:

      Zie rapport en opmerkingen bij 1.1.1

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-01-2025
  12. SC 1.4.12 - Tekstafstand [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Bij content die wordt geïmplementeerd met opmaaktalen die de volgende stijleigenschappen voor tekst ondersteunen, is er geen sprake van verlies van content of functionaliteit door het instellen van alle volgende, en door het niet wijzigen van andere stijleigenschappen:

      • Regelhoogte (regelafstand) naar ten minste 1,5 keer de lettergrootte;
      • Afstand tussen alinea's naar ten minste 2 keer de lettergrootte;
      • Letterafstand (spatiëren van letters) naar ten minste 0,12 keer de lettergrootte;
      • Spatiëren van woorden naar ten minste 0,16 keer de lettergrootte. Uitzondering: Menselijke talen en scripts die geen gebruik maken van een of meer van deze eigenschappen voor tekststijl in schriftelijke tekst, kunnen voldoen aan de eisen door alleen gebruik te maken van de eigenschappen die bestaan voor de betreffende combinatie van taal en script.
    • Oorzaak:

      Zie rapport en opmerkingen bij 1.1.1

    • Gevolg:

      Zie rapport en opmerkingen bij 1.1.1

    • Alternatief:

      Zie rapport en opmerkingen bij 1.1.1

    • Maatregel:

      Zie rapport en opmerkingen bij 1.1.1

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-01-2025
  13. SC 1.4.13 - Content bij hover of focus [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Wanneer aanvullende content zichtbaar wordt en daarna weer verborgen, door het gebruik van hover met de aanwijzer of focus met het toetsenbord, gelden de volgende zaken:

      • Sluiten: Er is een mechanisme beschikbaar waarmee de aanvullende content kan worden gesloten zonder de aanwijzer hover of de toetsenbordfocus te verplaatsen, tenzij de aanvullende content een invoerfout communiceert of andere content niet verbergt of vervangt;
      • Aanwijsbaar: Wanneer een aanwijzer hover aanvullende content kan activeren, dan kan de aanwijzer over de aanvullende content worden bewogen zonder dat deze verdwijnt;
      • Aanhouden: De aanvullende content blijft zichtbaar totdat de oorzaak voor de hover of focus is verwijderd, de gebruiker de content sluit of de informatie niet langer geldig is. Uitzondering: De visuele weergave van de aanvullende content wordt beheerd door de user agent en wordt niet aangepast door de auteur.
    • Oorzaak:

      Zie rapport en opmerkingen bij 1.1.1

    • Gevolg:

      Zie rapport en opmerkingen bij 1.1.1

    • Alternatief:

      Zie rapport en opmerkingen bij 1.1.1

    • Maatregel:

      Zie rapport en opmerkingen bij 1.1.1

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-01-2025
  14. SC 2.1.1 - Toetsenbord [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Alle functionaliteit van de content is bedienbaar via een toetsenbordinterface zonder dat afzonderlijke toetsaanslagen aan tijd gebonden zijn, behalve als de onderliggende functie een invoer vereist die afhangt van het pad dat de gebruiker aflegt en niet alleen van de eindpunten.

    • Oorzaak:

      Zie rapport en opmerkingen bij 1.1.1

    • Gevolg:

      Zie rapport en opmerkingen bij 1.1.1

    • Alternatief:

      Zie rapport en opmerkingen bij 1.1.1

    • Maatregel:

      Zie rapport en opmerkingen bij 1.1.1

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-01-2025
  15. SC 2.1.4 - Sneltoetsen voor lettertekens [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Wanneer een sneltoets in content wordt geïmplementeerd door alleen letters (inclusief hoofdletters en kleine letters), leestekens, cijfers of symbolen te gebruiken, geldt ten minste één van de volgende zaken:

      • Uitzetten: Er is een mechanisme beschikbaar waarmee de sneltoets kan worden uitgezet;
      • Opnieuw toewijzen: Er is een mechanisme beschikbaar om de sneltoets opnieuw toe te wijzen aan één of meerdere niet-afdrukbare tekens (bijv. Ctrl, Alt, enz.);
      • Alleen actief bij focus: De sneltoets voor een component van de gebruikersinterface is alleen actief wanneer de betreffende component de focus heeft.
    • Oorzaak:

      Zie rapport en opmerkingen bij 1.1.1

    • Gevolg:

      Zie rapport en opmerkingen bij 1.1.1

    • Alternatief:

      Zie rapport en opmerkingen bij 1.1.1

    • Maatregel:

      Zie rapport en opmerkingen bij 1.1.1

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-01-2025
  16. SC 2.4.2 - Paginatitel [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Webpagina's hebben titels die het onderwerp of doel beschrijven.

    • Oorzaak:

      Zie rapport en opmerkingen bij 1.1.1

    • Gevolg:

      Zie rapport en opmerkingen bij 1.1.1

    • Alternatief:

      Zie rapport en opmerkingen bij 1.1.1

    • Maatregel:

      Zie rapport en opmerkingen bij 1.1.1

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-01-2025
  17. SC 2.4.4 - Linkdoel (in context) [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Het linkdoel kan bepaald worden uit enkel de linktekst of uit de linktekst samen met zijn door software bepaalde linkcontext, behalve daar waar het doel van de link een dubbelzinnige betekenis kan hebben voor gebruikers in het algemeen.

    • Oorzaak:

      Zie rapport en opmerkingen bij 1.1.1

    • Gevolg:

      Zie rapport en opmerkingen bij 1.1.1

    • Alternatief:

      Zie rapport en opmerkingen bij 1.1.1

    • Maatregel:

      Zie rapport en opmerkingen bij 1.1.1

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-01-2025
  18. SC 2.4.5 - Meerdere manieren [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Er is meer dan één manier beschikbaar om een webpagina binnen een verzameling webpagina's te vinden, behalve wanneer de webpagina het resultaat is van, of een stap in, een proces.

    • Oorzaak:

      Zie rapport en opmerkingen bij 1.1.1

    • Gevolg:

      Zie rapport en opmerkingen bij 1.1.1

    • Alternatief:

      Zie rapport en opmerkingen bij 1.1.1

    • Maatregel:

      Zie rapport en opmerkingen bij 1.1.1

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-01-2025
  19. SC 2.4.7 - Focus zichtbaar [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Elke gebruikersinterface die met een toetsenbord te bedienen is, heeft een bedieningswijze waarbij de indicator van de toetsenbordfocus zichtbaar is.

    • Oorzaak:

      Zie rapport en opmerkingen bij 1.1.1

    • Gevolg:

      Zie rapport en opmerkingen bij 1.1.1

    • Alternatief:

      Zie rapport en opmerkingen bij 1.1.1

    • Maatregel:

      Zie rapport en opmerkingen bij 1.1.1

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-01-2025
  20. SC 2.5.3 - Label in naam [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Bij componenten van de gebruikersinterface met labels die tekst of afbeeldingen van tekst bevatten, bevat de naam de tekst die visueel wordt weergegeven.

    • Oorzaak:

      Zie rapport en opmerkingen bij 1.1.1

    • Gevolg:

      Zie rapport en opmerkingen bij 1.1.1

    • Alternatief:

      Zie rapport en opmerkingen bij 1.1.1

    • Maatregel:

      Zie rapport en opmerkingen bij 1.1.1

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-01-2025
  21. SC 3.1.1 - Taal van de pagina [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      De standaard menselijke taal van diverse webpagina's kan door software bepaald worden.

    • Oorzaak:

      Zie rapport en opmerkingen bij 1.1.1

    • Gevolg:

      Zie rapport en opmerkingen bij 1.1.1

    • Alternatief:

      Zie rapport en opmerkingen bij 1.1.1

    • Maatregel:

      Zie rapport en opmerkingen bij 1.1.1

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-01-2025
  22. SC 3.2.2 - Bij input [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Verandering van de instelling van een component van de gebruikersinterface veroorzaakt niet automatisch een contextwijziging, tenzij de gebruiker geïnformeerd is over het gedrag vóór het gebruik van de component.

    • Oorzaak:

      Zie rapport en opmerkingen bij 1.1.1

    • Gevolg:

      Zie rapport en opmerkingen bij 1.1.1

    • Alternatief:

      Zie rapport en opmerkingen bij 1.1.1

    • Maatregel:

      Zie rapport en opmerkingen bij 1.1.1

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-01-2025
  23. SC 3.3.2 - Labels of instructies [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Als de content gebruikersinvoer vereist, dan worden labels of instructies geleverd.

    • Oorzaak:

      Zie rapport en opmerkingen bij 1.1.1

    • Gevolg:

      Zie rapport en opmerkingen bij 1.1.1

    • Alternatief:

      Zie rapport en opmerkingen bij 1.1.1

    • Maatregel:

      Zie rapport en opmerkingen bij 1.1.1

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-01-2025
  24. SC 4.1.2 - Naam, rol, waarde [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Voor alle componenten van de gebruikersinterface (inclusief, maar niet uitsluitend voor formulierelementen, links en door scripts gegenereerde componenten), kunnen de naam (name) en rol (role) door software bepaald worden; toestanden (states), eigenschappen (properties) en waarden (values) die door de gebruiker ingesteld kunnen worden, kunnen door software ingesteld worden; en kennisgeving van veranderingen in deze items is beschikbaar voor user agents, met inbegrip van hulptechnologieën.

    • Oorzaak:

      Zie rapport en opmerkingen bij 1.1.1

    • Gevolg:

      Zie rapport en opmerkingen bij 1.1.1

    • Alternatief:

      Zie rapport en opmerkingen bij 1.1.1

    • Maatregel:

      Zie rapport en opmerkingen bij 1.1.1

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-01-2025

Andere toegankelijkheidsissues

(geen opgegeven)

Onevenredige last

De maatregelen die Gemeente Amsterdam heeft benoemd leiden niet tot een onevenredige last.

(Zie onder uitleg over onevenredige last voor meer informatie)


Algemene toelichting

Uitleg over de nalevingsstatussen

De vooruitgang in digitale toegankelijkheid wordt bepaald aan de hand van nalevingsstatussen, die weergeven hoever een overheidsinstantie is gevorderd met het toegankelijker maken van een website. Voordat de wettelijke verplichting van kracht werd waren er slechts twee statussen: de toegankelijkheidsnorm schreef voor dat een website volledig moest voldoen aan alle toegankelijkheidseisen, met als resultaat status voldoet volledig. In geval het niet kon worden aangetoond dan was de status altijd voldoet niet.

De huidige aanpak kent vijf nalevingsstatussen. Doel is het bereiken van de status voldoet volledig. De statussen voldoet gedeeltelijk en eerste maatregelen genomen zijn tussenstappen op weg naar het einddoel.

De statussen en hun kenmerken zijn:

A: Voldoet volledig

  • De overheidsinstantie kan aantonen dat de website of mobiele app volledig aan alle toegankelijkheidseisen uit de norm voldoet.
  • De overheidsinstantie voldoet zowel aan de wettelijke verplichting als aan de norm.
  • Het in de wettelijke verplichting vastgelegde doel is behaald.

B: Voldoet gedeeltelijk (= in control verklaring)

  • De overheidsinstantie kan aantonen dat er een actueel, volledig en juist beeld is van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • Er wordt nog niet voldaan aan alle toegankelijkheidseisen uit de norm.
  • De overheidsinstantie heeft concrete verbetermaatregelen benoemd en een planning gemaakt om de afwijkingen te herstellen.
  • De overheidsinstantie is daardoor in control over de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • De overheidsinstantie voldoet wel aan de wettelijke verplichting, maar nog niet volledig aan de norm.

C: Eerste maatregelen genomen

  • Er is nog geen goed beeld van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • De overheidsinstantie heeft concrete verbetermaatregelen genomen om dat beeld te krijgen.
  • De overheidsinstantie voldoet wel aan de wettelijke verplichting, maar niet aan de norm.

D: Voldoet niet

  • Er is geen goed beeld van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • De overheidsinstantie heeft geen concrete verbetermaatregelen benoemd om inzicht te krijgen in de (mate van) toegankelijkheid.
  • De overheidsinstantie voldoet enkel aan de wettelijke verplichting om een toegankelijkheidsverklaring te publiceren.
  • Omdat de wettelijke verplichting voorschrijft dat overheidsinstanties de noodzakelijke maatregelen nemen om hun websites en mobiele applicaties toegankelijker te maken worden de overheidsinstantie aangespoord om binnen een bepaalde termijn concrete maatregelen te benoemen, inclusief planning.

E: Geen toegankelijkheidsverklaring gepubliceerd

  • De overheidsinstantie heeft voor de website of mobiele applicatie geen toegankelijkheidsverklaring gepubliceerd.
  • De overheidsinstantie voldoet niet aan de wettelijke verplichting om een toegankelijkheidsverklaring te publiceren.
  • Omdat de wettelijke verplichting voorschrijft dat overheidsinstanties de noodzakelijke maatregelen nemen om hun websites en mobiele applicaties toegankelijker te maken wordt de overheidsinstantie aangespoord om op korte termijn een toegankelijkheidsverklaring te publiceren waarin concrete maatregelen zijn benoemd, inclusief planning.

Het uitgangspunt is dat verbetermaatregelen worden benoemd, ingepland en uitgevoerd. En dat daarmee wordt doorggeaan totdat volledig aan alle toegankelijkheids is voldaan.
Als een website lange tijd in een status blijft hangen, dan wordt aan de beleidsmatige eis toegankelijker maken niet langer voldaan.

Uitleg over onevenredige last

Het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid staat overheidsinstanties toe om gebruik te maken van de mogelijkheid om afzonderlijke eisen uit de toegankelijkheidsstandaard - tijdelijk - niet toe te passen, als dit voor hen onevenredig belastend is.

Met de uitzonderingsmogelijkheid 'onevenredige last' dient zorgvuldig te worden omgegaan; het ontbreken van prioriteit, tijd of kennis bij een overheidsinstantie zijn geen legitieme redenen om de toegankelijkheidsstandaard niet toe te passen.

Zie voor de formele, geldende tekst artikel 3, lid 2 tot en met 4 en de toelichting bij artikel 3 van het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.

Inhoud die buiten de werkingssfeer valt van het Besluit

Het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid is niet van toepassing op de volgende content van websites en mobiele applicaties:

  • Kantoorbestandsformaten die zijn gepubliceerd voor 23 september 2018, tenzij dergelijke content nodig is voor actieve administratieve processen met betrekking tot de door de betrokken overheidsinstantie vervulde taken;
  • Vooraf opgenomen, op tijd gebaseerde media die zijn gepubliceerd voor 23 september 2020;
  • Live uitgezonden, op tijd gebaseerde media;
  • Onlinekaarten en onlinekarteringsdiensten, mits essentiële informatie op navigatiekaarten op een toegankelijke, digitale wijze wordt verstrekt;
  • Van derden afkomstige content die niet door de betrokken overheidsinstantie wordt gefinancierd of ontwikkeld en evenmin onder haar verantwoordelijkheid valt;
  • Reproducties van stukken uit erfgoedcollecties die niet volledig toegankelijk kunnen worden gemaakt om redenen van bewaring, authenticiteit of het ontbreken van geautomatiseerde en kostenefficiënte oplossingen om toegankelijkheid te bewerkstelligen;
  • Content die enkel beschikbaar is voor een gesloten gebruikersgroep en die is gepubliceerd voor 23 september 2019, tot de betreffende website ingrijpend wordt herzien;
  • Content van websites en mobiele applicaties die niet noodzakelijk is voor actieve administratieve processen en die niet wordt aangepast na 23 september 2019.

Bron: Artikel 2, tweede lid van het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.

In deze verklaring wordt gerefereerd aan verschillende bronnen. Onderstaande lijst bevat de links naar deze bronnen.

template versie 20211209