Verklaring van Gemeente Nieuwegein

Status toegankelijkheid https://www.nieuwegein.nl

Gemeente Nieuwegein is wettelijk verplicht om deze website te laten voldoen aan het Besluit digitale toegankelijkheid overheid.

De status van deze website is: B - voldoet gedeeltelijk ? - Ga naar de informatie over de nalevingsstatussen

De status is toegekend op basis van een eigen verklaring,
die voor het laatst is bijgewerkt op 05-07-2023

  • De onderbouwing bij deze eigen verklaring is gecontroleerd.
    Daaruit bleek dat de onderbouwing toereikend is om door een toezichthouder inhoudelijk te kunnen worden beoordeeld.
    Meer over de controle door Logius

Op deze pagina kunt u:

Inhoud

Verklaring

Gemeente Nieuwegein streeft ernaar om de eigen online informatie en dienstverlening toegankelijk te maken, overeenkomstig het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.
Deze toegankelijkheidsverklaring is van toepassing op de inhoud van de website Gemeente Nieuwegein.

Een overzicht van alle websites, mobiele applicaties en verklaringen van Gemeente Nieuwegein is beschikbaar via de link https://www.nieuwegein.nl/toegankelijkheid

Nalevingsstatus: voldoet gedeeltelijk

Uit de door Gemeente Nieuwegein gepubliceerde informatie blijkt dat de website Gemeente Nieuwegein gedeeltelijk voldoet aan het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.

Uit toegankelijkheidsonderzoek is gebleken dat nog niet aan alle eisen wordt voldaan. Voor elke afzonderlijke afwijking van de eisen is de oorzaak bekend en is het gevolg beschreven, zijn maatregelen genomen om de afwijking te kunnen opheffen EN wordt een concrete datum genoemd waarop de maatregelen zullen zijn uitgevoerd.

In de toelichting, onder het kopje onderbouwing van de verklaring, wordt aangegeven hoe ver Gemeente Nieuwegein is gevorderd met de toegankelijkheid van Gemeente Nieuwegein en welke noodzakelijke maatregelen worden genomen om de website toegankelijker te maken.

De kenmerken van de verschillende statussen worden beschreven in de toelichting, onder het kopje Uitleg over de nalevingsstatussen.

Akkoordverklaring

Deze verklaring is op 04-04-2023 getekend voor 'gezien en akkoord' door een tekenbevoegd functionaris van Gemeente Nieuwegein .
Functie: Burgemeester.

De actualiteit, volledigheid en juistheid van deze verklaring zijn voor het laatst herzien op 05-07-2023.

Feedback en contactgegevens

Loopt u tegen een toegankelijkheidsprobleem aan? Of heeft u een vraag of opmerking over toegankelijkheid? Neem dan contact op via webteam@nieuwegein.nl.

Wat kunt u van ons verwachten?
  • Binnen 5 werkdagen krijgt u een ontvangstbevestiging.
  • We informeren u over de voortgang en de uitkomst.
  • Binnen 3 weken is uw verzoek afgehandeld.
Handhavingsprocedure

Bent u niet tevreden met de manier waarop uw klacht is behandeld? Of hebben we niet op tijd gereageerd?
Dan kunt u contact opnemen met de Nationale Ombudsman.

Aanvullende informatie van Gemeente Nieuwegein

Het technische rapport is uitgevoerd op een testsite. De url is later veranderd en kom daardoor niet overeen met de url van de website van de gemeente Nieuwegein.

De streefdatum waarop de website volledig zal voldoen: 01-11-2023.

Onderbouwing van de verklaring

Onderzoeksresultaten

  • Oké. De status van de website Gemeente Nieuwegein : voldoet gedeeltelijk

De website Gemeente Nieuwegein is onderzocht op toegankelijkheid en uit de rapportage blijkt volgens Gemeente Nieuwegein dat nog niet aan alle onderstaande kenmerken wordt voldaan:

  • De onderzoeksresultaten waarop de claim is gebaseerd zijn beschikbaar via:
    • https://www.nieuwegein.nl/fileadmin/gemeente_nieuwegein/Over_deze_website/WCAG-inspectie-content.pdf
      Kenmerken die in de rapportage zijn vastgelegd:
      • Datum: 30-03-2023
      • Type onderzoek: handmatig onderzoek (eventueel deels automatisch)
      • Onderzoek uitgevoerd door: een onafhankelijke derde partij
      • Oké. Gebruikte standaard: EN 301 549 / WCAG 2.1 niveau AA
      • Oké. Actualiteit: voldoet aan de voorwaarde. Uit de rapportage blijkt dat de meet- en onderzoeksgegevens waarop het onderzoek is gebaseerd jonger zijn dan 36 maanden.
      • Oké. Onderzoeksmethode: voldoet aan de voorwaarde. Uit de rapportage blijkt dat bij het handmatige onderzoek een goed gedocumenteerde evaluatiemethode (WCAG-EM of gelijkwaardig) is gebruikt.
      • Oké. Vastlegging: voldoet aan de eisen. Uit de rapportage blijkt dat de onderzoeksresultaten zijn vastgelegd in een voor mensen leesbaar formaat, of in het machineleesbare formaat EARL.
    • https://www.nieuwegein.nl/fileadmin/gemeente_nieuwegein/Over_deze_website/OpenGemeenten_-_Lenteveld_-_v1.1_-_Audits_-_Toegankelijk_Online.pdf
      Kenmerken die in de rapportage zijn vastgelegd:
      • Datum: 01-07-2022
      • Type onderzoek: type onderzoek niet beschreven
      • Onderzoek uitgevoerd door: een onafhankelijke derde partij
      • Oké. Gebruikte standaard: EN 301 549 / WCAG 2.1 niveau AA
      • Oké. Actualiteit: voldoet aan de voorwaarde. Uit de rapportage blijkt dat de meet- en onderzoeksgegevens waarop het onderzoek is gebaseerd jonger zijn dan 36 maanden.
      • Oké. Onderzoeksmethode: voldoet aan de voorwaarde. Uit de rapportage blijkt dat bij het handmatige onderzoek een goed gedocumenteerde evaluatiemethode (WCAG-EM of gelijkwaardig) is gebruikt.
      • Oké. Vastlegging: voldoet aan de eisen. Uit de rapportage blijkt dat de onderzoeksresultaten zijn vastgelegd in een voor mensen leesbaar formaat, of in het machineleesbare formaat EARL.
  • De (gecombineerde) onderzoeksresultaten:
    • Oké. Omvatten alle eisen uit hoofdstuk 9 Web (voor websites) of 11 Software (voor mobiele applicaties) van de Europese toegankelijkheidsnorm EN 301 549. De eisen voor websites, mobiele applicaties en downloadbare documenten in deze norm zijn identiek aan de niveau A en AA succescriteria van de wereldwijd toegepaste toegankelijkheidsstandaard WCAG 2.1.
    • Oké. Zijn representatief voor alle content op het hoofddomein en eventuele de sub- en andere domeinen die in de verklaring worden genoemd.
  • Niet Oké. Tijdens het onderzoek zijn afwijkingen gevonden op de toegankelijkheidsstandaard, die niet konden worden hersteld voordat het onderzoek werd afgerond.
  • Oké. Op basis van de onderzoeksresultaten verklaart Gemeente Nieuwegein dat de website gedeeltelijk voldoet aan de toegankelijkheidsstandaard.

(Onder het kopje Uitleg over de nalevingsstatussen worden de kenmerken van de verschillende statussen beschreven).

Afwijkingen van de toegankelijkheidsstandaard

  1. SC 1.1.1 - Niet-tekstuele content [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Op pagina https://www.nieuwegein.nl/afspraak-maken#select/ als de kalender om een datum te kiezen is geopend staan er twee knoppen voor vorige en volgende maand. Deze twee knoppen hebben geen goed tekstalternatief. Het tekstalternatief is nu “vorige” en “volgende” maar het is niet duidelijk dat het om de maand gaat en niet bijvoorbeeld over het jaar.

    • Oorzaak:

      Zo is de software van Timeblockr geleverd

    • Gevolg:

      Zij weten niet of het vorige/volgende maand of jaar is.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Onze leverancier is een 'schil' aan het maken over de afsprakenmodule heen. Deze zal geheel digitaal toegankelijk zijn.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-11-2023
  2. SC 1.2.5 - Audiodescriptie (vooraf opgenomen) [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Op pagina https://www.nieuwegein.nl/gemeente-bestuur-en-organisatie/organisatie/werken-bijdegemeente staat een video. Deze video heeft geen audiodescriptie.

    • Oorzaak:

      Geen audiodescriptie opgenomen

    • Gevolg:

      Blinden krijgen wel mee wat er gezegd wordt dankzij het tekstalternatief, maar ze weten niet mee welke informatie in beeld is.

    • Alternatief:

      Alle video's zijn ondertiteld en bevatten een tekstalternatief.

    • Maatregel:

      We bieden ondertiteling en een tekstalternatief aan. Audiodescripties (laten) opnemen is voor ons een onevenredige last.

      • Opmerking: De uitvoering van deze maatregel leidt tot een onevenredige last
      • Toelichting: We hebben geen tijd om dit regelen.
    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-11-2023
  3. SC 1.3.1 - Info en relaties [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:
      1. Op pagina Oekraïne staat de h2 kop “Laatste nieuws”. Onder deze kop vallen een aantal uitklapbare nieuwsberichten met ook h2 koppen, visueel is dit duidelijk omdat de h2 koppen verschillend zijn, software kan dit niet bepalen.

      2. Op pagina Afspraak maken bij het datum invullen is het jaartal in de kalender niet goed zichtbaar. Het laatste cijfer verdwijnt achter het pijltje.

      3. In het PDF-document Organogram staat een afbeelding van de structuur van de organisatie. Uit de afbeelding wordt duidelijk wat de hiërarchie van de organisatie is. Dit wordt niet duidelijk uit de tekstalternatieven die op de site of in het PDF-document staan. Ook is het nu niet duidelijk dat er in het organogram afbeeldingen van de personen staan.

      4. Het label boven de radiogroep (ja/niet volledig/nee) is niet gekoppeld aan elkaar in het feedbackformulier.

    • Oorzaak:
      1. Een andere mogelijkheid om de kop Laatste nieuws boven uitklappers te plaatsen is er nu niet.
      2. Zo heeft Timeblockr de software geleverd
      3. Niet bij stilgestaan
      4. ?
    • Gevolg:
      1. Hiërarchie van de kopstructuur is niet duidelijk
      2. Verlies van informatie
      3. Verlies van informatie
      4. De relatie tussen de vraag en antwoord is onduidelijk voor screen readers
    • Alternatief:
    • Maatregel:
      1. Koppen: onze leverancier is bezig om het probleem op te lossen. Uitklappers hebben nu automatisch een kop in H2. Deze koppen worden ook beschikbaar in H3.
      2. De afsprakenmodule krijgt een schil die geheel digitaal toegankelijk is.
      3. Het organogram is inmiddels in orde.
      4. Het feedbackformulier is inmiddels in orde.
    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-11-2023
  4. SC 1.3.2 - Betekenisvolle volgorde [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Op homepagina staan onder de onderwerpen twee blokken met eerst een afbeelding dan de kop en de rest van de informatie. Bij het eerste blok "Ideeënmarkt" heeft de afbeelding een tekstalternatief.

    • Oorzaak:

      We waren ervan overtuigd dat een tekstalternatief juist goed was

    • Gevolg:

      Als dit wordt voorgelezen door hulpsoftware dan is het niet meer duidelijk waar deze afbeelding bij hoort. Visueel mag het zo geplaatst worden maar in de code moet de titel eerst zodat duidelijk is wat bij elkaar hoort zonder het scherm te zien.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Het tekstalternatief is verwijderd.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 03-04-2023
  5. SC 1.4.3 - Contrast (minimum) [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Op pagina Afspraak maken als er een product is gekozen komt er een balk met witte tekst met bijvoorbeeld “Product: Aanvraag / verlengen ID kaart” op een grijze achtergrond welke in- of uitgeklapt kan worden. Als deze is uitgeklapt heeft deze witte tekst een te laag contrast van 2,1:1 met de grijze achtergrond.

    • Oorzaak:

      Zo heeft Timeblockr de software geleverd

    • Gevolg:

      Mensen die slechtziend zijn kunnen moeite hebben om tekst te lezen als het contrast van de tekst op de achtergrond te laag is.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      De afsprakenmodule krijgt een schil die geheel digitaal toegankelijk is.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-11-2023
  6. SC 3.1.2 - Taal van onderdelen [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Op pagina Oekraïne staan er teksten in het Engels en Oekraïens. Deze teksten hebben een taalwisseling nodig. Dit kan door een lang-attribuut (lang=”en” en lang=”uk”) toe te voegen aan het omringende HTML element.

    • Oorzaak:

      We hebben in het cms aangegeven dat het Oekraïens en Engels is. Kennelijk werkt deze functionaliteit niet.

    • Gevolg:

      Software kan niet bepalen dat dit Oekraïens en Engels is.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Binnen enkele weken hebben we een Google Translate-functie op onze website.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 05-08-2023
  7. SC 3.3.1 - Foutidentificatie [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Op pagina Groenonderhoud staat onderaan de vraag “Heeft u gevonden wat u zocht?”. Als hier geen keuze wordt gemaakt bij het verplichte veld komt er een algemene foutmelding boven het formulier en de melding “Kies een optie” bij het veld. De foutmelding verwijst naar de rood gemarkeerde gegevens.

    • Oorzaak:

      Zo is deze functionaliteit geleverd

    • Gevolg:

      De foutmelding verwijst naar de rood gemarkeerde gegevens. Dit kan gemist worden door mensen die kleurenblind zijn.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Dit is al verholpen. Achter de betreffende vraag staat 'verplicht' en onder de vraag staat 'kies een optie'. Het is daarmee duidelijk om welke vraag het gaat.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 06-06-2023
  8. SC 3.3.2 - Labels of instructies [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Op pagina Afspraak maken bij stap 3. Uw gegevens moet er een telefoonnummer of e-mailadres worden ingevuld. Het format voor deze velden staat als placeholder tekst in het invoerveld. Deze instructie moet buiten het veld komen te staan, zodat de instructie niet verdwijnt als een gebruiker gaat typen.

    • Oorzaak:

      Zo is de software van Timeblockr geleverd

    • Gevolg:

      De instructie verdwijnt zodra de gebruiker gaat typen.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Er komt een schil over de afsprakenmodule die geheel digitaal toegankelijk is.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-11-2023
  9. SC 4.1.2 - Naam, rol, waarde [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      De knop voor beeldvullende weergave update de status niet volledig. Bij het schakelen tussen de verschillende modi wordt de actuele status niet aangepast.

    • Oorzaak:

      ?

    • Gevolg:

      Als de weergave beeldvullend is, blijft de naam “schermvullende weergave openen”.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Dit probleem is al verholpen.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 06-06-2023

Andere toegankelijkheidsissues

(geen opgegeven)

Onevenredige last

De maatregelen die Gemeente Nieuwegein heeft benoemd leiden niet tot een onevenredige last.

(Zie onder uitleg over onevenredige last voor meer informatie)


Algemene toelichting

Uitleg over de nalevingsstatussen

De vooruitgang in digitale toegankelijkheid wordt bepaald aan de hand van nalevingsstatussen, die weergeven hoever een overheidsinstantie is gevorderd met het toegankelijker maken van een website. Voordat de wettelijke verplichting van kracht werd waren er slechts twee statussen: de toegankelijkheidsnorm schreef voor dat een website volledig moest voldoen aan alle toegankelijkheidseisen, met als resultaat status voldoet volledig. In geval het niet kon worden aangetoond dan was de status altijd voldoet niet.

De huidige aanpak kent vijf nalevingsstatussen. Doel is het bereiken van de status voldoet volledig. De statussen voldoet gedeeltelijk en eerste maatregelen genomen zijn tussenstappen op weg naar het einddoel.

De statussen en hun kenmerken zijn:

A: Voldoet volledig

  • De overheidsinstantie kan aantonen dat de website of mobiele app volledig aan alle toegankelijkheidseisen uit de norm voldoet.
  • De overheidsinstantie voldoet zowel aan de wettelijke verplichting als aan de norm.
  • Het in de wettelijke verplichting vastgelegde doel is behaald.

B: Voldoet gedeeltelijk (= in control verklaring)

  • De overheidsinstantie kan aantonen dat er een actueel, volledig en juist beeld is van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • Er wordt nog niet voldaan aan alle toegankelijkheidseisen uit de norm.
  • De overheidsinstantie heeft concrete verbetermaatregelen benoemd en een planning gemaakt om de afwijkingen te herstellen.
  • De overheidsinstantie is daardoor in control over de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • De overheidsinstantie voldoet wel aan de wettelijke verplichting, maar nog niet volledig aan de norm.

C: Eerste maatregelen genomen

  • Er is nog geen goed beeld van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • De overheidsinstantie heeft concrete verbetermaatregelen genomen om dat beeld te krijgen.
  • De overheidsinstantie voldoet wel aan de wettelijke verplichting, maar niet aan de norm.

D: Voldoet niet

  • Er is geen goed beeld van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • De overheidsinstantie heeft geen concrete verbetermaatregelen benoemd om inzicht te krijgen in de (mate van) toegankelijkheid.
  • De overheidsinstantie voldoet enkel aan de wettelijke verplichting om een toegankelijkheidsverklaring te publiceren.
  • Omdat de wettelijke verplichting voorschrijft dat overheidsinstanties de noodzakelijke maatregelen nemen om hun websites en mobiele applicaties toegankelijker te maken worden de overheidsinstantie aangespoord om binnen een bepaalde termijn concrete maatregelen te benoemen, inclusief planning.

E: Geen toegankelijkheidsverklaring gepubliceerd

  • De overheidsinstantie heeft voor de website of mobiele applicatie geen toegankelijkheidsverklaring gepubliceerd.
  • De overheidsinstantie voldoet niet aan de wettelijke verplichting om een toegankelijkheidsverklaring te publiceren.
  • Omdat de wettelijke verplichting voorschrijft dat overheidsinstanties de noodzakelijke maatregelen nemen om hun websites en mobiele applicaties toegankelijker te maken wordt de overheidsinstantie aangespoord om op korte termijn een toegankelijkheidsverklaring te publiceren waarin concrete maatregelen zijn benoemd, inclusief planning.

Het uitgangspunt is dat verbetermaatregelen worden benoemd, ingepland en uitgevoerd. En dat daarmee wordt doorggeaan totdat volledig aan alle toegankelijkheids is voldaan.
Als een website lange tijd in een status blijft hangen, dan wordt aan de beleidsmatige eis toegankelijker maken niet langer voldaan.

Uitleg over onevenredige last

Het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid staat overheidsinstanties toe om gebruik te maken van de mogelijkheid om afzonderlijke eisen uit de toegankelijkheidsstandaard - tijdelijk - niet toe te passen, als dit voor hen onevenredig belastend is.

Met de uitzonderingsmogelijkheid 'onevenredige last' dient zorgvuldig te worden omgegaan; het ontbreken van prioriteit, tijd of kennis bij een overheidsinstantie zijn geen legitieme redenen om de toegankelijkheidsstandaard niet toe te passen.

Zie voor de formele, geldende tekst artikel 3, lid 2 tot en met 4 en de toelichting bij artikel 3 van het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.

Inhoud die buiten de werkingssfeer valt van het Besluit

Het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid is niet van toepassing op de volgende content van websites en mobiele applicaties:

  • Kantoorbestandsformaten die zijn gepubliceerd voor 23 september 2018, tenzij dergelijke content nodig is voor actieve administratieve processen met betrekking tot de door de betrokken overheidsinstantie vervulde taken;
  • Vooraf opgenomen, op tijd gebaseerde media die zijn gepubliceerd voor 23 september 2020;
  • Live uitgezonden, op tijd gebaseerde media;
  • Onlinekaarten en onlinekarteringsdiensten, mits essentiële informatie op navigatiekaarten op een toegankelijke, digitale wijze wordt verstrekt;
  • Van derden afkomstige content die niet door de betrokken overheidsinstantie wordt gefinancierd of ontwikkeld en evenmin onder haar verantwoordelijkheid valt;
  • Reproducties van stukken uit erfgoedcollecties die niet volledig toegankelijk kunnen worden gemaakt om redenen van bewaring, authenticiteit of het ontbreken van geautomatiseerde en kostenefficiënte oplossingen om toegankelijkheid te bewerkstelligen;
  • Content die enkel beschikbaar is voor een gesloten gebruikersgroep en die is gepubliceerd voor 23 september 2019, tot de betreffende website ingrijpend wordt herzien;
  • Content van websites en mobiele applicaties die niet noodzakelijk is voor actieve administratieve processen en die niet wordt aangepast na 23 september 2019.

Bron: Artikel 2, tweede lid van het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.

In deze verklaring wordt gerefereerd aan verschillende bronnen. Onderstaande lijst bevat de links naar deze bronnen.

template versie 20211209