Verklaring van Gemeente Meerssen

Status toegankelijkheid https://www.meerssen.nl

Gemeente Meerssen is wettelijk verplicht om deze website te laten voldoen aan het Besluit digitale toegankelijkheid overheid.

De status van deze website is: B - voldoet gedeeltelijk ? - Ga naar de informatie over de nalevingsstatussen

De status is toegekend op basis van een eigen verklaring,
die voor het laatst is bijgewerkt op 24-10-2023

  • De onderbouwing bij deze eigen verklaring is gecontroleerd.
    Daaruit bleek dat de onderbouwing toereikend is om door een toezichthouder inhoudelijk te kunnen worden beoordeeld.
    Meer over de controle door Logius

Op deze pagina kunt u:

Inhoud

Verklaring

Gemeente Meerssen streeft ernaar om de eigen online informatie en dienstverlening toegankelijk te maken, overeenkomstig het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.
Deze toegankelijkheidsverklaring is van toepassing op de inhoud van de website Gemeente Meerssen.

  • hoofddomein:
  • subdomeinen en andere domeinen die behoren tot de website:
    • (niet van toepassing)

Een overzicht van alle websites, mobiele applicaties en verklaringen van Gemeente Meerssen is beschikbaar via de link https://www.meerssen.nl/toegankelijkheid/

Nalevingsstatus: voldoet gedeeltelijk

Uit de door Gemeente Meerssen gepubliceerde informatie blijkt dat de website Gemeente Meerssen gedeeltelijk voldoet aan het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.

Uit toegankelijkheidsonderzoek is gebleken dat nog niet aan alle eisen wordt voldaan. Voor elke afzonderlijke afwijking van de eisen is de oorzaak bekend en is het gevolg beschreven, zijn maatregelen genomen om de afwijking te kunnen opheffen EN wordt een concrete datum genoemd waarop de maatregelen zullen zijn uitgevoerd.

In de toelichting, onder het kopje onderbouwing van de verklaring, wordt aangegeven hoe ver Gemeente Meerssen is gevorderd met de toegankelijkheid van Gemeente Meerssen en welke noodzakelijke maatregelen worden genomen om de website toegankelijker te maken.

De kenmerken van de verschillende statussen worden beschreven in de toelichting, onder het kopje Uitleg over de nalevingsstatussen.

Akkoordverklaring

Deze verklaring is op 24-10-2023 getekend voor 'gezien en akkoord' door een tekenbevoegd functionaris van Gemeente Meerssen .
Functie: Hoofd afdeling Bedrijfsvoering.

De actualiteit, volledigheid en juistheid van deze verklaring zijn voor het laatst herzien op 24-10-2023.

Feedback en contactgegevens

Loopt u tegen een toegankelijkheidsprobleem aan op onze gemeentelijke website? Of heeft u een vraag of opmerking over toegankelijkheid? Neem dan contact op via info@meerssen.nl of bel ons gemeentelijke Klant Contact Centrum (KCC), telefoon 14 043. Wij helpen u graag verder. Wat kunt u van ons verwachten? Binnen 5 werkdagen krijgt u een ontvangstbevestiging. We informeren u over de voortgang en de uitkomst. Binnen 3 weken is uw verzoek afgehandeld. Handhavingsprocedure Bent u niet tevreden met de manier waarop uw klacht is behandeld? Of hebben we niet op tijd gereageerd? Dan kunt u contact opnemen via https://www.nationaleombudsman.nl/klacht-indienen/uw-klacht.

Aanvullende informatie van Gemeente Meerssen

Iedereen moet kunnen meedoen in onze samenleving. Digitaal én offline. De Gemeente Meerssen vindt het belangrijk dat de gemeentelijke website toegankelijkheid en gebruiksvriendelijk is voor iedereen. We hebben dan ook in het verleden al geïnvesteerd in een content management systeem (cms) dat in grote mate (technisch) voldoet aan de toegankelijkheidseisen. We voldoen helaas nog niet volledig aan de toegankelijkheidsnorm (WCAG 2.1, niveau A + AA). Maar de eerste belangrijke stappen zijn gezet! Dat blijkt ook uit onze toegankelijkheidsverklaringen. We hebben in 2022 onze hoofd-url www.meerssen.nl laten onderzoeken in een toegankelijkheidsonderzoek. Deze hoofd URL voldoet inmiddels aan 35 van de 50 succescriteria. In 2023 zijn de subdomeinen van onze website onderzocht. De resultaten vindt u in de afzonderlijke toegankelijkheidsverklaringen. De knelpunten die uit de onderzoeken zijn gekomen, pakken we binnen onze mogelijkheden op. We kunnen echter niet alles meteen oplossen. Op dit gebied veel wordt gevraagd van (kleinere) gemeenten. Dat komt met name door de hoeveelheid, diversiteit en complexiteit aan eisen, de kosten die dit hele traject met zich meebrengt en het gebrek aan capaciteit en kennis. Zo ook bij de gemeente Meerssen.

De toegankelijkheidsverklaringen inclusief onderzoekrapporten vindt u in afzonderlijke verklaringen. 

De streefdatum waarop de website volledig zal voldoen: 31-12-2025.

Onderbouwing van de verklaring

Onderzoeksresultaten

  • Oké. De status van de website Gemeente Meerssen : voldoet gedeeltelijk

De website Gemeente Meerssen is onderzocht op toegankelijkheid en uit de rapportage blijkt volgens Gemeente Meerssen dat nog niet aan alle onderstaande kenmerken wordt voldaan:

  • De onderzoeksresultaten waarop de claim is gebaseerd zijn beschikbaar via:
    • https://www.meerssen.nl/bestand/toegankelijkheid//rapport_toegankelijkheidsonderzoek_www.meerssen.nl_(september_2022)_694460
      Kenmerken die in de rapportage zijn vastgelegd:
      • Datum: 26-09-2022
      • Type onderzoek: handmatig onderzoek (eventueel deels automatisch)
      • Onderzoek uitgevoerd door: een onafhankelijke derde partij
      • Oké. Gebruikte standaard: EN 301 549 / WCAG 2.1 niveau AA
      • Oké. Actualiteit: voldoet aan de voorwaarde. Uit de rapportage blijkt dat de meet- en onderzoeksgegevens waarop het onderzoek is gebaseerd jonger zijn dan 36 maanden.
      • Oké. Onderzoeksmethode: voldoet aan de voorwaarde. Uit de rapportage blijkt dat bij het handmatige onderzoek een goed gedocumenteerde evaluatiemethode (WCAG-EM of gelijkwaardig) is gebruikt.
      • Oké. Vastlegging: voldoet aan de eisen. Uit de rapportage blijkt dat de onderzoeksresultaten zijn vastgelegd in een voor mensen leesbaar formaat, of in het machineleesbare formaat EARL.
    • https://www.meerssen.nl/bestand/toegankelijkheid//rapport_toegankelijkheidsonderzoek_www.meerssen.nl_(september_2022)_694460
      Kenmerken die in de rapportage zijn vastgelegd:
      • Datum: 26-09-2022
      • Type onderzoek: handmatig onderzoek (eventueel deels automatisch)
      • Onderzoek uitgevoerd door: een onafhankelijke derde partij
      • Oké. Gebruikte standaard: EN 301 549 / WCAG 2.1 niveau AA
      • Oké. Actualiteit: voldoet aan de voorwaarde. Uit de rapportage blijkt dat de meet- en onderzoeksgegevens waarop het onderzoek is gebaseerd jonger zijn dan 36 maanden.
      • Oké. Onderzoeksmethode: voldoet aan de voorwaarde. Uit de rapportage blijkt dat bij het handmatige onderzoek een goed gedocumenteerde evaluatiemethode (WCAG-EM of gelijkwaardig) is gebruikt.
      • Oké. Vastlegging: voldoet aan de eisen. Uit de rapportage blijkt dat de onderzoeksresultaten zijn vastgelegd in een voor mensen leesbaar formaat, of in het machineleesbare formaat EARL.
  • De (gecombineerde) onderzoeksresultaten:
    • Oké. Omvatten alle eisen uit hoofdstuk 9 Web (voor websites) of 11 Software (voor mobiele applicaties) van de Europese toegankelijkheidsnorm EN 301 549. De eisen voor websites, mobiele applicaties en downloadbare documenten in deze norm zijn identiek aan de niveau A en AA succescriteria van de wereldwijd toegepaste toegankelijkheidsstandaard WCAG 2.1.
    • Oké. Zijn representatief voor alle content op het hoofddomein en eventuele de sub- en andere domeinen die in de verklaring worden genoemd.
  • Niet Oké. Tijdens het onderzoek zijn afwijkingen gevonden op de toegankelijkheidsstandaard, die niet konden worden hersteld voordat het onderzoek werd afgerond.
  • Oké. Op basis van de onderzoeksresultaten verklaart Gemeente Meerssen dat de website gedeeltelijk voldoet aan de toegankelijkheidsstandaard.

(Onder het kopje Uitleg over de nalevingsstatussen worden de kenmerken van de verschillende statussen beschreven).

Afwijkingen van de toegankelijkheidsstandaard

  1. SC 1.1.1 - Niet-tekstuele content [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:
    • Oorzaak:
    • Gevolg:
    • Alternatief:

      Dit issue is inmiddels cms-breed opgelost door onze leverancier. Als onderdelen van de website toch niet toegankelijk zijn, kunnen bezoekers van onze website telefonisch of per mail contact opnemen met de gemeente. We helpen hen dan op een voor hen toegankelijke wijze verder.

    • Maatregel:

      Dit issue is inmiddels cms-breed opgelost door onze leverancier.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 13-12-2022
  2. SC 1.3.1 - Info en relaties [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:
    • Oorzaak:
    • Gevolg:
    • Alternatief:

      Als onderdelen van de website niet toegankelijk zijn, kunnen bezoekers van onze website telefonisch of per mail contact opnemen met de gemeente. We helpen hen dan op een voor hen toegankelijke wijze verder.

    • Maatregel:

      Dit is op veel plekken al opgelost en uit de standaarden gehaald.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2024
  3. SC 1.4.3 - Contrast (minimum) [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:
    • Oorzaak:
    • Gevolg:
    • Alternatief:

      Als onderdelen van de website niet toegankelijk zijn, kunnen bezoekers van onze website telefonisch of per mail contact opnemen met de gemeente. We helpen hen dan op een voor hen toegankelijke wijze verder.

    • Maatregel:

      We bekijken (indien nodig met onze leverancier) hoe en binnen hoeveel tijd we dit kunnen oplossen.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2024
  4. SC 1.4.4 - Herschalen van tekst [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:
    • Oorzaak:
    • Gevolg:
    • Alternatief:

      Als onderdelen van de website niet toegankelijk zijn, kunnen bezoekers van onze website telefonisch of per mail contact opnemen met de gemeente. We helpen hen dan op een voor hen toegankelijke wijze verder.

    • Maatregel:

      Dit issue is opgelost.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2024
  5. SC 1.4.10 - Reflow [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:
    • Oorzaak:
    • Gevolg:
    • Alternatief:

      Als onderdelen van de website niet toegankelijk zijn, kunnen bezoekers van onze website telefonisch of per mail contact opnemen met de gemeente. We helpen hen dan op een voor hen toegankelijke wijze verder.

    • Maatregel:

      Dit punt is inmiddels opgelost. De filterknoppen en opties verdwijnen niet meer.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2024
  6. SC 1.4.11 - Contrast van niet-tekstuele content [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:
    • Oorzaak:
    • Gevolg:
    • Alternatief:

      Als onderdelen van de website niet toegankelijk zijn, kunnen bezoekers van onze website telefonisch of per mail contact opnemen met de gemeente. We helpen hen dan op een voor hen toegankelijke wijze verder.

    • Maatregel:

      Dit knelpunt is inmiddels opgelost door onze leverancier.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2024
  7. SC 1.4.12 - Tekstafstand [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:
    • Oorzaak:
    • Gevolg:
    • Alternatief:

      Als onderdelen van de website niet toegankelijk zijn, kunnen bezoekers van onze website telefonisch of per mail contact opnemen met de gemeente. We helpen hen dan op een voor hen toegankelijke wijze verder.

    • Maatregel:

      Dit knelpunt is inmiddels opgelost door onze leverancier.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2024
  8. SC 1.4.13 - Content bij hover of focus [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:
    • Oorzaak:
    • Gevolg:
    • Alternatief:

      Als onderdelen van de website niet toegankelijk zijn, kunnen bezoekers van onze website telefonisch of per mail contact opnemen met de gemeente. We helpen hen dan op een voor hen toegankelijke wijze verder.

    • Maatregel:

      Dit knelpunt is inmiddels opgelost door onze leverancier.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2024
  9. SC 2.4.1 - Blokken omzeilen [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:
    • Oorzaak:
    • Gevolg:
    • Alternatief:

      Als onderdelen van de website niet toegankelijk zijn, kunnen bezoekers van onze website telefonisch of per mail contact opnemen met de gemeente. We helpen hen dan op een voor hen toegankelijke wijze verder.

    • Maatregel:

      Dit knelpunt is inmiddels opgelost door onze leverancier.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2024
  10. SC 2.4.3 - Focus volgorde [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:
    • Oorzaak:
    • Gevolg:
    • Alternatief:

      Als onderdelen van de website niet toegankelijk zijn, kunnen bezoekers van onze website telefonisch of per mail contact opnemen met de gemeente. We helpen hen dan op een voor hen toegankelijke wijze verder.

    • Maatregel:

      We bekijken (indien nodig met onze leverancier) hoe en binnen hoeveel tijd we dit kunnen oplossen.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2024
  11. SC 2.4.4 - Linkdoel (in context) [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:
    • Oorzaak:
    • Gevolg:
    • Alternatief:

      Als onderdelen van de website niet toegankelijk zijn, kunnen bezoekers van onze website telefonisch of per mail contact opnemen met de gemeente. We helpen hen dan op een voor hen toegankelijke wijze verder.

    • Maatregel:

      We bekijken (indien nodig met onze leverancier) hoe en binnen hoeveel tijd we dit kunnen oplossen.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2024
  12. SC 2.5.3 - Label in naam [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:
    • Oorzaak:
    • Gevolg:
    • Alternatief:

      Als onderdelen van de website niet toegankelijk zijn, kunnen bezoekers van onze website telefonisch of per mail contact opnemen met de gemeente. We helpen hen dan op een voor hen toegankelijke wijze verder.

    • Maatregel:

      Dit knelpunt is inmiddels opgelost door onze leverancier.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2024
  13. SC 3.1.2 - Taal van onderdelen [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:
    • Oorzaak:
    • Gevolg:
    • Alternatief:

      Als onderdelen van de website niet toegankelijk zijn, kunnen bezoekers van onze website telefonisch of per mail contact opnemen met de gemeente. We helpen hen dan op een voor hen toegankelijke wijze verder.

    • Maatregel:

      We bekijken (indien nodig met onze leverancier) hoe en binnen hoeveel tijd we dit kunnen oplossen.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2024
  14. SC 4.1.2 - Naam, rol, waarde [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:
    • Oorzaak:
    • Gevolg:
    • Alternatief:

      Als onderdelen van de website niet toegankelijk zijn, kunnen bezoekers van onze website telefonisch of per mail contact opnemen met de gemeente. We helpen hen dan op een voor hen toegankelijke wijze verder.

    • Maatregel:

      Dit knelpunt is inmiddels opgelost door onze leverancier.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2024

Andere toegankelijkheidsissues

  1. Anders (in onderstaand tekstvak benoemen en toelichten)
    • Beschrijving van het issue:

      Gebrek aan menskracht en kennis.

    • Oorzaak:

      De laatste jaren bevond de gemeente Meerssen zich in een transitietraject om regie-organisatie te worden met de gemeente Maastricht. Omdat we dan als organisatie zouden overstappen naar de systemen van de gemeente Maastricht besloot het college van B&W in juni 2020 geen toegankelijkheidsonderzoek uit te laten voeren. Er werd dan ook pas op de plaats gemaakt voor wat betreft de website. Eind september 2020 werd dit transitietraject gestopt. In februari 2021 besloot de gemeenteraad dat de gemeente Meerssen zelfstandig blijft. Een speciale werkgroep is toen weer aan de slag gegaan met de toegankelijkheid van de website.

      De knelpunten die uit het toegankelijkheidsonderzoek zijn gekomen, pakken we binnen onze mogelijkheden op. We kunnen echter niet alles meteen oplossen. We hebben toegankelijkheid hoog in het vaandel staan en uiteraard willen dat iedereen mee kan doen in onze samenleving, maar er wordt op dit gebied veel wordt gevraagd van (kleinere) gemeenten. Dat komt met name door de hoeveelheid, diversiteit en complexiteit aan eisen, de kosten die dit hele traject met zich meebrengt en het gebrek aan capaciteit, kennis en kunde. Zo ook bij de gemeente Meerssen.

    • Gevolg:

      Het gevolg is dat we niet alle knelpunten meteen kunnen oppakken. We pakken deze op binnen onze mogelijkheden.

    • Alternatief:

      Als onderdelen van de website niet toegankelijk zijn, kunnen bezoekers telefonisch of per mail contact opnemen met de gemeente en helpen we hen op een voor hen toegankelijke wijze verder.

    • Maatregel:

      De organisatie bevindt zich op dit moment in een revitaliseringstraject. Hierin krijgt dit onderwerp ook een plek binnen het kader 'Dienstverlening'. We pakken knelpunten op binnen de mogelijkheden die we hebben.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2025

Onevenredige last

De maatregelen die Gemeente Meerssen heeft benoemd leiden niet tot een onevenredige last.

(Zie onder uitleg over onevenredige last voor meer informatie)


Algemene toelichting

Uitleg over de nalevingsstatussen

De vooruitgang in digitale toegankelijkheid wordt bepaald aan de hand van nalevingsstatussen, die weergeven hoever een overheidsinstantie is gevorderd met het toegankelijker maken van een website. Voordat de wettelijke verplichting van kracht werd waren er slechts twee statussen: de toegankelijkheidsnorm schreef voor dat een website volledig moest voldoen aan alle toegankelijkheidseisen, met als resultaat status voldoet volledig. In geval het niet kon worden aangetoond dan was de status altijd voldoet niet.

De huidige aanpak kent vijf nalevingsstatussen. Doel is het bereiken van de status voldoet volledig. De statussen voldoet gedeeltelijk en eerste maatregelen genomen zijn tussenstappen op weg naar het einddoel.

De statussen en hun kenmerken zijn:

A: Voldoet volledig

  • De overheidsinstantie kan aantonen dat de website of mobiele app volledig aan alle toegankelijkheidseisen uit de norm voldoet.
  • De overheidsinstantie voldoet zowel aan de wettelijke verplichting als aan de norm.
  • Het in de wettelijke verplichting vastgelegde doel is behaald.

B: Voldoet gedeeltelijk (= in control verklaring)

  • De overheidsinstantie kan aantonen dat er een actueel, volledig en juist beeld is van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • Er wordt nog niet voldaan aan alle toegankelijkheidseisen uit de norm.
  • De overheidsinstantie heeft concrete verbetermaatregelen benoemd en een planning gemaakt om de afwijkingen te herstellen.
  • De overheidsinstantie is daardoor in control over de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • De overheidsinstantie voldoet wel aan de wettelijke verplichting, maar nog niet volledig aan de norm.

C: Eerste maatregelen genomen

  • Er is nog geen goed beeld van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • De overheidsinstantie heeft concrete verbetermaatregelen genomen om dat beeld te krijgen.
  • De overheidsinstantie voldoet wel aan de wettelijke verplichting, maar niet aan de norm.

D: Voldoet niet

  • Er is geen goed beeld van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • De overheidsinstantie heeft geen concrete verbetermaatregelen benoemd om inzicht te krijgen in de (mate van) toegankelijkheid.
  • De overheidsinstantie voldoet enkel aan de wettelijke verplichting om een toegankelijkheidsverklaring te publiceren.
  • Omdat de wettelijke verplichting voorschrijft dat overheidsinstanties de noodzakelijke maatregelen nemen om hun websites en mobiele applicaties toegankelijker te maken worden de overheidsinstantie aangespoord om binnen een bepaalde termijn concrete maatregelen te benoemen, inclusief planning.

E: Geen toegankelijkheidsverklaring gepubliceerd

  • De overheidsinstantie heeft voor de website of mobiele applicatie geen toegankelijkheidsverklaring gepubliceerd.
  • De overheidsinstantie voldoet niet aan de wettelijke verplichting om een toegankelijkheidsverklaring te publiceren.
  • Omdat de wettelijke verplichting voorschrijft dat overheidsinstanties de noodzakelijke maatregelen nemen om hun websites en mobiele applicaties toegankelijker te maken wordt de overheidsinstantie aangespoord om op korte termijn een toegankelijkheidsverklaring te publiceren waarin concrete maatregelen zijn benoemd, inclusief planning.

Het uitgangspunt is dat verbetermaatregelen worden benoemd, ingepland en uitgevoerd. En dat daarmee wordt doorggeaan totdat volledig aan alle toegankelijkheids is voldaan.
Als een website lange tijd in een status blijft hangen, dan wordt aan de beleidsmatige eis toegankelijker maken niet langer voldaan.

Uitleg over onevenredige last

Het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid staat overheidsinstanties toe om gebruik te maken van de mogelijkheid om afzonderlijke eisen uit de toegankelijkheidsstandaard - tijdelijk - niet toe te passen, als dit voor hen onevenredig belastend is.

Met de uitzonderingsmogelijkheid 'onevenredige last' dient zorgvuldig te worden omgegaan; het ontbreken van prioriteit, tijd of kennis bij een overheidsinstantie zijn geen legitieme redenen om de toegankelijkheidsstandaard niet toe te passen.

Zie voor de formele, geldende tekst artikel 3, lid 2 tot en met 4 en de toelichting bij artikel 3 van het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.

Inhoud die buiten de werkingssfeer valt van het Besluit

Het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid is niet van toepassing op de volgende content van websites en mobiele applicaties:

  • Kantoorbestandsformaten die zijn gepubliceerd voor 23 september 2018, tenzij dergelijke content nodig is voor actieve administratieve processen met betrekking tot de door de betrokken overheidsinstantie vervulde taken;
  • Vooraf opgenomen, op tijd gebaseerde media die zijn gepubliceerd voor 23 september 2020;
  • Live uitgezonden, op tijd gebaseerde media;
  • Onlinekaarten en onlinekarteringsdiensten, mits essentiële informatie op navigatiekaarten op een toegankelijke, digitale wijze wordt verstrekt;
  • Van derden afkomstige content die niet door de betrokken overheidsinstantie wordt gefinancierd of ontwikkeld en evenmin onder haar verantwoordelijkheid valt;
  • Reproducties van stukken uit erfgoedcollecties die niet volledig toegankelijk kunnen worden gemaakt om redenen van bewaring, authenticiteit of het ontbreken van geautomatiseerde en kostenefficiënte oplossingen om toegankelijkheid te bewerkstelligen;
  • Content die enkel beschikbaar is voor een gesloten gebruikersgroep en die is gepubliceerd voor 23 september 2019, tot de betreffende website ingrijpend wordt herzien;
  • Content van websites en mobiele applicaties die niet noodzakelijk is voor actieve administratieve processen en die niet wordt aangepast na 23 september 2019.

Bron: Artikel 2, tweede lid van het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.

In deze verklaring wordt gerefereerd aan verschillende bronnen. Onderstaande lijst bevat de links naar deze bronnen.

template versie 20211209