Verklaring van Nederland Digitaal

Status toegankelijkheid https://www.nederlanddigitaal.nl/

Ministerie van Economische Zaken en Klimaat is wettelijk verplicht om deze website te laten voldoen aan het Besluit digitale toegankelijkheid overheid.

De status van deze website is: B - voldoet gedeeltelijk ? - Ga naar de informatie over de nalevingsstatussen

Deze status is toegekend op basis van een eigen verklaring.
Deze verklaring is voor het laatst bijgewerkt op 12-11-2020.

Op deze pagina kunt u:

Inhoud

Verklaring

Ministerie van Economische Zaken en Klimaat streeft ernaar om de eigen online informatie en dienstverlening toegankelijk te maken, overeenkomstig het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.
Deze toegankelijkheidsverklaring is van toepassing op de inhoud van de website Nederland Digitaal.

Een overzicht van alle websites, mobiele applicaties en verklaringen van Ministerie van Economische Zaken en Klimaat is beschikbaar via de link https://www.toegankelijkheidsverklaring.nl/register

Nalevingsstatus: voldoet gedeeltelijk

Uit de door Ministerie van Economische Zaken en Klimaat gepubliceerde informatie blijkt dat de website Nederland Digitaal gedeeltelijk voldoet aan het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.

Uit toegankelijkheidsonderzoek is gebleken dat nog niet aan alle eisen wordt voldaan. Voor elke afzonderlijke afwijking van de eisen is de oorzaak bekend en is het gevolg beschreven, zijn maatregelen genomen om de afwijking te kunnen opheffen EN wordt een concrete datum genoemd waarop de maatregelen zullen zijn uitgevoerd.

In de toelichting, onder het kopje onderbouwing van de verklaring, wordt aangegeven hoe ver Ministerie van Economische Zaken en Klimaat is gevorderd met de toegankelijkheid van Nederland Digitaal en welke noodzakelijke maatregelen worden genomen om de website toegankelijker te maken.

De kenmerken van de verschillende statussen worden beschreven in de toelichting, onder het kopje Uitleg over de nalevingsstatussen.

Akkoordverklaring

Deze verklaring is op 08-09-2020 getekend voor 'gezien en akkoord' door een tekenbevoegd functionaris van Ministerie van Economische Zaken en Klimaat .
Functie: Directeur Directie Digitale Economie.

De actualiteit, volledigheid en juistheid van deze verklaring zijn voor het laatst herzien op 12-11-2020.

Feedback en contactgegevens

Loopt u tegen een toegankelijkheidsprobleem aan? Of heeft u een vraag of opmerking over toegankelijkheid?
Neem dan contact op via info@nederlanddigitaal.nl.

Wat kunt u van ons verwachten?

  • Binnen 5 werkdagen krijgt u een ontvangstbevestiging.
  • We informeren u over de voortgang en de uitkomst.
  • Binnen 3 weken is uw verzoek afgehandeld.

Handhavingsprocedure

Bent u niet tevreden met de manier waarop uw klacht is behandeld? Of hebben we niet op tijd gereageerd?
Dan kunt u contact opnemen met de Nationale Ombudsman.

Aanvullende informatie van Ministerie van Economische Zaken en Klimaat

De streefdatum waarop de website volledig zal voldoen: 31-12-2021.

Onderbouwing van de verklaring

Onderzoeksresultaten

  • Oké. De status van de website Nederland Digitaal : voldoet gedeeltelijk

De website Nederland Digitaal is onderzocht op toegankelijkheid en uit de rapportage blijkt volgens Ministerie van Economische Zaken en Klimaat dat nog niet aan alle onderstaande kenmerken wordt voldaan:

  • De onderzoeksresultaten waarop de claim is gebaseerd zijn beschikbaar via:
    • https://www.nederlanddigitaal.nl/toegankelijkheid
      Kenmerken die in de rapportage zijn vastgelegd:
      • Datum: 07-08-2020
      • Type onderzoek: handmatig onderzoek (eventueel deels automatisch)
      • Onderzoek uitgevoerd door: een onafhankelijke derde partij
      • Oké. Gebruikte standaard: EN 301 549 / WCAG 2.1 niveau AA
      • Oké. Actualiteit: voldoet aan de voorwaarde. Uit de rapportage blijkt dat de meet- en onderzoeksgegevens waarop het onderzoek is gebaseerd jonger zijn dan 36 maanden.
      • Oké. Onderzoeksmethode: voldoet aan de voorwaarde. Uit de rapportage blijkt dat bij het handmatige onderzoek een goed gedocumenteerde evaluatiemethode (WCAG-EM of gelijkwaardig) is gebruikt.
      • Oké. Vastlegging: voldoet aan de eisen. Uit de rapportage blijkt dat de onderzoeksresultaten zijn vastgelegd in een voor mensen leesbaar formaat, of in het machineleesbare formaat EARL.
  • De (gecombineerde) onderzoeksresultaten:
    • Oké. Omvatten alle eisen uit hoofdstuk 9 van de Europese toegankelijkheidsnorm EN 301 549. De eisen voor websites, mobiele applicaties en downloadbare documenten in deze norm zijn identiek aan de niveau A en AA succescriteria van de wereldwijd toegepaste toegankelijkheidsstandaard WCAG 2.1.
    • Oké. Zijn representatief voor alle content op het hoofddomein en eventuele de sub- en andere domeinen die in de verklaring worden genoemd.
  • Niet Oké. Tijdens het onderzoek zijn afwijkingen gevonden op de toegankelijkheidsstandaard, die niet konden worden hersteld voordat het onderzoek werd afgerond.
  • Oké. Op basis van de onderzoeksresultaten verklaart Ministerie van Economische Zaken en Klimaat dat de website gedeeltelijk voldoet aan de toegankelijkheidsstandaard.

(Onder het kopje Uitleg over de nalevingsstatussen worden de kenmerken van de verschillende statussen beschreven).

Afwijkingen van de toegankelijkheidsstandaard

  1. SC 1.1.1 - Niet-tekstuele content [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking: Alle niet-tekstuele content die aan de gebruiker wordt gepresenteerd, heeft een tekstalternatief dat een gelijkwaardig doel dient. […]
    • Oorzaak: De gepubliceerde fotocollage bevat allerlei afzonderlijke afbeeldingen zonder begrijpelijke alt-teksten.
    • Gevolg: De screenreader-gebruiker krijgt niet mee wat het 'verhaal' is dat met de fotocollage wordt verteld.
    • Alternatief: Het is voor screenreader-gebruikers minder verwarrend om hier één afbeelding van te maken met de alt-tekst ‘foto-overzicht Conferentie Nederland Digitaal……’
    • Maatregel: Alt-tekst toevoegen.
    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2021
  2. SC 1.3.1 - Info en relaties [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking: De structuur van de sitemap komt niet helemaal overeen met de structuur van de site. Onder sommige categorieën staat nu één lange lijst op één niveau, terwijl de pagina’s waar naar gelinkt wordt zich niet allemaal op hetzelfde niveau bevinden.
    • Oorzaak: Een structurele fout bij het genereren van de sitemap voor specifieke soorten pagina's.
    • Gevolg: De structuur van de site is niet altijd goed af te lezen aan de sitemap.
    • Alternatief: Geen
    • Maatregel: Manier waarop de sitemap gecreëerd wordt herontwerpen.
    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-06-2021
  3. SC 1.3.3 - Zintuiglijke eigenschappen [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking: Instructies die geleverd worden om content te begrijpen en te bedienen zijn niet alleen afhankelijk van zintuiglijke eigenschappen van componenten zoals vorm, kleur, omvang, visuele locatie, oriëntatie of geluid.
    • Oorzaak: De linkfuncties binnen deze opsommingsvelden zijn, conform de WCAG-norm, voorzien van onderstreping. De screenreader-omschrijving van de opsommingen is echter verwarrend: iedere regel kent een dubbele vermelding: ‘link’ ‘link met beschrijving’
    • Gevolg: De screenreader-software leest iedere link als een dubbele link voor.
    • Alternatief: 1x het woord 'link' verwijderen.
    • Maatregel: Aanpassen.
    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2021
  4. SC 1.3.5 - Identificeer het doel van de input [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking: Het doel van elk invoerveld waarmee informatie van de gebruiker wordt verzameld, kan door software bepaald worden wanneer: * Het invoerveld een doel dient dat is geïdentificeerd in de paragraaf Inputdoelen voor Componenten van de Gebruikersinterface; en * De content wordt geïmplementeerd met behulp van technologieën die ondersteuning bieden bij het identificeren van de verwachte betekenis van formulier-invoergegevens.
    • Oorzaak: De gebruikte nieuwsafbeeldingen zijn voorzien van een linkfunctie en gecombineerd met de tekst als linkfunctie.
    • Gevolg: Omdat de afbeelding en tekst gecombineerd zijn, wordt deze door de screenreader gelezen als: ‘Afbeelding link verkeersborden…’ ‘link verkeersborden….’
    • Alternatief: Afbeelding loskoppelen van de link: benoemen als afbeelding of niet benoemen: indien decoratief of alleen tekst als link benoemen.
    • Maatregel: Aanpassen.
    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2021
  5. SC 1.3.5 - Identificeer het doel van de input [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking: Er zijn invoervelden gevonden waar veel gevraagde data ingevoerd moet worden, maar een autocomplete ontbreekt.
    • Oorzaak: De formulieren hebben nog geen mogelijkheid om autocomplete toe te passen.
    • Gevolg: User Agents kunnen bezoekers niet goed assisteren bij het invullen van formulieren.
    • Alternatief: Veldnamen aangepast, zodat browsers die kunnen gebruiken om autocomplete toe te passen.
    • Maatregel: Leverancier CMS heeft op verzoek autocomplete ingebouwd in versie 14.1, maar het Platform Rijksoverheid Online gebruikt nog versie 11.2.
      • Opmerking: De uitvoering van deze maatregel leidt tot een onevenredige last
      • Toelichting: Het gebruik kunnen maken van het autocomplete-attribuut vereist dat het Platform Rijksoverheid Online gebruik gaat maken van het CMS BRXM 14 in plaats van het huidige BRXM 11. Dat is in tijd en geld een grote investering die we op termijn moeten doen, alleen niet op korte termijn en niet alleen om aan dit succescriterium te kunnen voldoen.
    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2021
  6. SC 1.4.3 - Contrast (minimum) [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking: De visuele weergave van tekst en afbeeldingen van tekst heeft een contrastverhouding van ten minste 4,5:1, behalve in de volgende gevallen: * Grote tekst: Grote tekst en afbeeldingen van grote tekst hebben een contrastverhouding van ten minste 3:1; * Incidenteel: Tekst of afbeeldingen van tekst die deel zijn van een inactieve component van de gebruikersinterface, die puur decoratief zijn, die voor niemand zichtbaar zijn, of die onderdeel zijn van een afbeelding die significant andere visuele content bevat, hebben geen contrasteis. * Woordmerken: Tekst die onderdeel is van een logo of merknaam heeft geen contrasteis.
    • Oorzaak: De kleurkeuze in relatie tot het tekstcontrast dient rekening te worden gehouden met minimaal de WCAG-2.1-AA-norm.
    • Gevolg: Note: de term ‘zoeken’ in het zoekvenster voldoet aan de WCAG-2.1-AA-norm, maar voldoet niet aan de gestelde AAA-norm; daarvoor is de kleurkeuze van de gehanteerde term 'zoeken’ te contrastarm.
    • Alternatief: Indien ‘zoeken’ bold en zwart staat, wordt wel aan de hoogste AAA-norm voldaan.
    • Maatregel: Zoeken bold en zwart maken.
    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2021
  7. SC 1.4.3 - Contrast (minimum) [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking: Tekstalternatieven bieden een tekstequivalent aan visuele informatie voor gebruikers die geen afbeeldingen, ingevoegde iconen of video beelden kunnen zien of horen. Zonder geschikte tekst-alternatieven is informatie in afbeeldingen/ video niet toegankelijk. Met onvoldoende contrast en/ of onjuiste tekst-alternatieven zijn op afbeeldingen en video gebaseerde informatie verwarrend, misleidend en/ of irrelevant. De contrastkeuze van ‘volg ons'-knop voor Twitter voldoet net niet aan de gestelde norm. Het voldoet alleen aan de AA norm bij ‘grootletter type’.
    • Oorzaak: Witte of zwarte letter op een blauwe achtergrond geeft niet genoeg contrast.
    • Gevolg: Blind, low vision en doof krijgen de informatie niet mee.
    • Alternatief: geen
    • Maatregel: Het contrast van de volg-mij-knop voor Twitter verhogen.
    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2020
  8. SC 1.4.4 - Herschalen van tekst [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking: Bij inzoomen tot 200% op een resolutie van 1024 x 768 valt het woordmerk van het logo en daarmee informatie weg. Dat is daarmee tevens op mobiele devices het geval.
    • Oorzaak: In de rijkshuisstijl staat het beeldmerk in het midden en bij vele organisaties is het woordmerk te lang om dan nog volledig naast het beeldmerk te kunnen tonen.
    • Gevolg: Bezoekers die het voor de leesbaarheid nodig hebben om op een site in te zoomen of die een mobiele telefoon gebruiken om de site te bezoeken missen informatie. In dit geval is dat de afzender van de site.
    • Alternatief: Niet inzoomen of de site op mobiel in landscape bekijken.
    • Maatregel: De beheerders van de rijkshuisstijl is gevraagd met een oplossing te komen.
    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2020
  9. SC 2.4.6 - Koppen en labels [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking: Koppen en labels beschrijven het onderwerp of doel.
    • Oorzaak: Een duidelijk en heldere heading-structuur binnenin de tekstvakken verhoogt de leessnelheid en leesbaarheid van de gepubliceerde informatie. Veel screenreader-gebruikers scannen webpagina’s door middel van ‘een koppenstructuur’. Op enkele van de gecontroleerde pagina’s ontbreekt een heldere heading-structuur.
    • Gevolg: Zonder een concrete heading-structuur in combinatie met veel informatie wordt de non-visuele bezoeker in verwarring gebracht. De begrijpelijkheid van de tekst scoort laag.
    • Alternatief: Breng een goede heading-structuur aan.
    • Maatregel: Neerleggen bij DPC-support.
    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2021
  10. SC 2.4.6 - Koppen en labels [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking: Koppen en labels beschrijven het onderwerp of doel.
    • Oorzaak: De opbouw van de informatie bij nieuwsitems is voor screenreaders onlogisch en niet allemaal beschikbaar.
    • Gevolg: Hier geldt dat het voor de gebruiker verwarrend is om, na enkele reacties gelezen te hebben, te begrijpen of de datum voor of na het artikel geplaatst is. Niet alle interactieve elementen zijn te bedienen met behulp van het toetsenbord.
    • Alternatief: Bij de opbouw van de nieuws-items de leesvolgorde opbouw aanhouden: titel(kop) ~ datum ~ artikel. En alle alternatieve tekstelementen bedienbaar maken met het toetsenbord.
    • Maatregel: Neerleggen bij support/DPC.
    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2021
  11. SC 3.1.2 - Taal van onderdelen [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking: De menselijke taal van elke passage of zin in de content kan door software bepaald worden, behalve waar het gaat om eigennamen, technische termen, woorden uit een onbepaalde taal en woorden of zinsdelen die deel zijn gaan uitmaken van het jargon van de onmiddellijk omringende tekst.
    • Oorzaak: Zie ook Succescriterium 2.4.6 (AA): Koppen en labels
    • Gevolg: Zie ook Succescriterium 2.4.6 (AA): Koppen en labels
    • Alternatief: Zie ook Succescriterium 2.4.6 (AA): Koppen en labels
    • Maatregel: Zie ook Succescriterium 2.4.6 (AA): Koppen en labels
    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2021
  12. SC 4.1.2 - Naam, rol, waarde [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking: Voor alle componenten van de gebruikersinterface (inclusief, maar niet uitsluitend voor formulierelementen, links en door scripts gegenereerde componenten), kunnen de naam (name) en rol (role) door software bepaald worden; toestanden (states), eigenschappen (properties) en waarden (values) die door de gebruiker ingesteld kunnen worden, kunnen door software ingesteld worden; en kennisgeving van veranderingen in deze items is beschikbaar voor user agents, met inbegrip van hulptechnologieën.
    • Oorzaak: De foutmelding in de vorm van een pop-uptekst wordt door de screenreader-software niet herkent/ weergegeven. De ‘kalender’ wordt slechts omschreven als ‘invoerveld’ en niet als ‘keuzevenster benoemt. Na gebruik van een ‘enter’ wordt het keuzevenster geactiveerd.
    • Gevolg: De foutmelding in de vorm van een pop-uptekst wordt door de screenreader-software niet herkent/ weergegeven. Het activeren van de kalender vergt voor de screen-readergebruiker vele handelingen: het kalender keuzemenu is lastig te doorgronden en heeft veel ‘tab’ toets momenten voordat de gewenste data geselecteerd zijn. De screenreader gebruiker dient bij dit besturingselement ‘zeer geoefend’ te zijn.
    • Alternatief: Voorleggen aan DPC.
    • Maatregel: Voorleggen aan DPC.
    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2021

Andere toegankelijkheidsissues

(geen opgegeven)

Onevenredige last

De maatregelen die Ministerie van Economische Zaken en Klimaat heeft benoemd leiden niet tot een onevenredige last.

(Zie onder uitleg over onevenredige last voor meer informatie)


Algemene toelichting

Uitleg over de nalevingsstatussen

Op websites en mobiele applicaties is een van de volgende statussen van toepassing:

  1. voldoet volledig
  2. voldoet gedeeltelijk
  3. eerste maatregelen genomen
  4. voldoet niet

De statussen hebben specifieke kenmerken, die in onderstaande tabel nader worden toegelicht.
Als een overheidsinstantie geen toegankelijkheidsverklaring publiceert die voldoet aan de vereisten van de modeltoegankelijkheidsverklaring, dan is sprake van niet-naleving van de wettelijke verplichting.

Nalevingsstatussen

Kenmerk A. Voldoet volledig B. Voldoet gedeeltelijk C. Eerste maatregelen genomen D. Voldoet niet
Er is een volledig onderzoek uitgevoerd. Kenmerken van dit onderzoek zijn:
het handmatig onderzoek is uitgevoerd op basis van de onderzoeksmethode WCAG-EM[2] EN
de onderzoeksresultaten zijn actueel, volledig en juist EN
de onderzoeksresultaten zijn maximaal 36 maanden oud.
ja ja nee nee
voor de (semi-)automatische tests is een toetsinstrument ingezet dat is gebaseerd op de algoritmen die zijn gedocumenteerd in het ACT Rules Format ja ja nee nee
alle onderzoeksresultaten zijn nauwkeurig, eenduidig en op reproduceerbare wijze vastgelegd in een voor mensen leesbaar formaat, OF in het machineleesbare formaat EARL. ja ja nee nee
De (gecombineerde) onderzoeksresultaten:
zijn representatief voor alle content op het hoofddomein en eventuele de sub- en andere domeinen die in de verklaring worden genoemd. ja ja nee nee
omvatten alle eisen uit de Europese toegankelijkheidsnorm EN 301 549. De eisen voor websites, mobiele applicaties en downloadbare documenten in deze norm zijn identiek aan de niveau A en AA succescriteria van de wereldwijd toegepaste toegankelijkheidsstandaard WCAG 2.1. ja ja nee nee
Tijdens het onderzoek zijn geen afwijkingen gevonden op de toegankelijkheidsstandaard, of de afwijkingen zijn hersteld voordat het onderzoek werd afgerond. ja nee nee nee
Op basis van de onderzoeksresultaten verklaart de overheidsinstantie dat de website of mobiele applicatie volledig voldoet aan de toegankelijkheidsstandaard. ja nee nee nee
Tijdens het onderzoek zijn afwijkingen gevonden op de toegankelijkheidsstandaard. Voor alle afwijkingen die zijn gevonden geldt: - ja nee nee
alle afwijkingen zijn benoemd. Per afwijking zijn de oorzaak beschreven, samen met de gevolgen voor mensen met een functiebeperking. - ja nee nee
daarnaast worden verbetermaatregelen benoemd, eventuele alternatieven en een planning voor de maatregelen. - ja nee nee
Op basis van de onderzoeksresultaten verklaart de overheidsinstantie dat de noodzakelijke maatregelen zijn genomen om de website of mobiele applicatie te laten voldoen aan de toegankelijkheidsstandaard. - ja nee nee
de overheidsinstantie is daarmee in control. - ja nee nee
Er is onderzoek op basis van WCAG-EM[2] gepland om tot volledige en actuele onderzoeksresultaten te komen. - - ja nee
De overheidsinstantie verklaart dat de eerste maatregelen zijn genomen om de website of mobiele applicatie te kunnen laten voldoen aan de toegankelijkheidsstandaard. - - ja nee

[1]: Hiervan is ook sprake als de website of mobiele applicatie enkel met een automatisch toetsinstrument is onderzocht. Met een dergelijke instrument kan minder dan 20 procent van de eisen betrouwbaar worden onderzocht.
[2]: WCAG-EM of een gelijkwaardige, gedocumenteerde evaluatiemethode voor de toegankelijkheidsstandaard WCAG 2.1.

Uitleg over onevenredige last

Het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid staat overheidsinstanties toe om gebruik te maken van de mogelijkheid om afzonderlijke eisen uit de toegankelijkheidsstandaard - tijdelijk - niet toe te passen, als dit voor hen onevenredig belastend is.

Met de uitzonderingsmogelijkheid 'onevenredige last' dient zorgvuldig te worden omgegaan; het ontbreken van prioriteit, tijd of kennis bij een overheidsinstantie zijn geen legitieme redenen om de toegankelijkheidsstandaard niet toe te passen.

Zie voor de formele, geldende tekst artikel 3, lid 2 tot en met 4 en de toelichting bij artikel 3 van het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.

Inhoud die buiten de werkingssfeer valt van het Besluit

Het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid is niet van toepassing op de volgende content van websites en mobiele applicaties:

  • Kantoorbestandsformaten die zijn gepubliceerd voor 23 september 2018, tenzij dergelijke content nodig is voor actieve administratieve processen met betrekking tot de door de betrokken overheidsinstantie vervulde taken;
  • Vooraf opgenomen, op tijd gebaseerde media die zijn gepubliceerd voor 23 september 2020;
  • Live uitgezonden, op tijd gebaseerde media;
  • Onlinekaarten en onlinekarteringsdiensten, mits essentiële informatie op navigatiekaarten op een toegankelijke, digitale wijze wordt verstrekt;
  • Van derden afkomstige content die niet door de betrokken overheidsinstantie wordt gefinancierd of ontwikkeld en evenmin onder haar verantwoordelijkheid valt;
  • Reproducties van stukken uit erfgoedcollecties die niet volledig toegankelijk kunnen worden gemaakt om redenen van bewaring, authenticiteit of het ontbreken van geautomatiseerde en kostenefficiënte oplossingen om toegankelijkheid te bewerkstelligen;
  • Content die enkel beschikbaar is voor een gesloten gebruikersgroep en die is gepubliceerd voor 23 september 2019, tot de betreffende website ingrijpend wordt herzien;
  • Content van websites en mobiele applicaties die niet noodzakelijk is voor actieve administratieve processen en die niet wordt aangepast na 23 september 2019.

Bron: Artikel 2, tweede lid van het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.

In deze verklaring wordt gerefereerd aan verschillende bronnen. Onderstaande lijst bevat de links naar deze bronnen.

template versie 20201123