Verklaring van rsj.nl
Status toegankelijkheid https://www.rsj.nl/
Raad voor Strafrechtstoepassing en Jeugdbescherming is wettelijk verplicht om deze website te laten voldoen aan het Besluit digitale toegankelijkheid overheid.
De status van deze website is: D - voldoet niet ? - Ga naar de informatie over de nalevingsstatussen
De status is toegekend op basis van een eigen verklaring,
die voor het laatst is bijgewerkt op 19-03-2021
- De onderbouwing bij deze eigen verklaring is gecontroleerd.
Daaruit bleek dat de onderbouwing toereikend is om door een toezichthouder inhoudelijk te kunnen worden beoordeeld.
Meer over de controle door Logius
Op deze pagina kunt u:
- De volledige, officiële verklaring inzien;
- Een toegankelijkheidsprobleem melden.
Inhoud
Verklaring
Raad voor Strafrechtstoepassing en Jeugdbescherming
streeft ernaar om de eigen
online informatie en dienstverlening toegankelijk te maken, overeenkomstig het
Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.
Deze toegankelijkheidsverklaring is van toepassing op de inhoud van
de website rsj.nl.
- hoofddomein:
- subdomeinen en andere domeinen die behoren tot de website:
- (niet van toepassing)
Een overzicht van alle websites, mobiele applicaties en verklaringen van Raad voor Strafrechtstoepassing en Jeugdbescherming is beschikbaar via de link https://www.rsj.nl/toegankelijkheid
Nalevingsstatus: voldoet niet
De website rsj.nl van Raad voor Strafrechtstoepassing en Jeugdbescherming voldoet niet aan het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.
De kenmerken van de verschillende statussen worden beschreven in de toelichting, onder het kopje Uitleg over de nalevingsstatussen.
Akkoordverklaring
Deze verklaring is op 04-12-2020 getekend
voor 'gezien en akkoord' door een tekenbevoegd functionaris
van Raad voor Strafrechtstoepassing en Jeugdbescherming
.
Functie:
Algemeen secretaris.
De actualiteit, volledigheid en juistheid van deze verklaring zijn voor het laatst herzien op 19-03-2021.
Feedback en contactgegevens
Loopt u tegen een toegankelijkheidsprobleem aan? Of heeft u een vraag of opmerking over toegankelijkheid?
Neem dan contact op via [info@rsj.nl].
Wat kunt u van ons verwachten?
- Binnen 5 werkdagen krijgt u een ontvangstbevestiging.
- We informeren u over de voortgang en de uitkomst.
- Binnen 3 weken is uw verzoek afgehandeld.
Handhavingsprocedure
Bent u niet tevreden met de manier waarop uw klacht is behandeld? Of hebben we niet op tijd gereageerd?
Dan kunt u [contact opnemen met de Nationale Ombudsman].
Aanvullende informatie van Raad voor Strafrechtstoepassing en Jeugdbescherming
De streefdatum waarop de website volledig zal voldoen: 31-12-2021.
Onderbouwing van de verklaring
Onderzoeksresultaten
- De status van de website rsj.nl : voldoet niet
(Onder het kopje Uitleg over de nalevingsstatussen worden de kenmerken van de verschillende statussen beschreven).
De toegankelijkheid van de website rsj.nl is nog niet onderzocht.
- Niet Oké. er zijn geen onderzoeksresultaten beschikbaar
Afwijkingen van de toegankelijkheidsstandaard
- SC 1.3.2 - Betekenisvolle volgorde [niveau A]
- Beschrijving van de afwijking:
Als de volgorde waarin content wordt gepresenteerd van invloed is op zijn betekenis, kan een correcte leesvolgorde door software bepaald worden.
- Oorzaak:
In enkele PDF-documenten staan de notities tussen de verschillende alinea's zonder dat duidelijk is bij welke tekst deze horen.
- Gevolg:
Software kan geen betekenisvolle leesvolgorde bepalen.
- Alternatief:
Geen
- Maatregel:
Notities aanpassen.
- Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2021
- Beschrijving van de afwijking:
- SC 1.4.12 - Tekstafstand [niveau AA]
- Beschrijving van de afwijking:
Bij content die wordt geïmplementeerd met opmaaktalen die de volgende stijleigenschappen voor tekst ondersteunen, is er geen sprake van verlies van content of functionaliteit door het instellen van alle volgende, en door het niet wijzigen van andere stijleigenschappen:
- Regelhoogte (regelafstand) naar ten minste 1,5 keer de lettergrootte;
- Afstand tussen alinea's naar ten minste 2 keer de lettergrootte;
- Letterafstand (spatiëren van letters) naar ten minste 0,12 keer de lettergrootte;
- Spatiëren van woorden naar ten minste 0,16 keer de lettergrootte. Uitzondering: Menselijke talen en scripts die geen gebruik maken van een of meer van deze eigenschappen voor tekststijl in schriftelijke tekst, kunnen voldoen aan de eisen door alleen gebruik te maken van de eigenschappen die bestaan voor de betreffende combinatie van taal en script. Op bepaalde pagina's lopen de koppen gedeeltelijk in elkaar over als bovenstaande letter en woord afstand ingesteld wordt.
- Oorzaak:
Technisch.
- Gevolg:
Verlies van inhoud en informatie.
- Alternatief:
Geen.
- Maatregel:
Verzoek aan leverancier CMS om letter en woord afstand te kunnen aanpassen zonder verlies van inhoud of functionaliteit.
- Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-06-2021
- Beschrijving van de afwijking:
- SC 1.4.4 - Herschalen van tekst [niveau AA]
- Beschrijving van de afwijking:
Behalve voor ondertitels voor doven en slechthorenden en afbeeldingen van tekst, kan tekst zonder hulptechnologie tot 200% geschaald worden zonder verlies van content of functionaliteit.
- Oorzaak:
Bij inzoomen wordt alleen het huidige pagineringscijfer getoond.
- Gevolg:
Bij inzoomen vallen er vele cijfers van de paginering weg.
- Alternatief:
Geen.
- Maatregel:
Bij inzoomen mogelijkheid behouden pagina's over te slaan.
- Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-06-2021
- Beschrijving van de afwijking:
- SC 2.1.4 - Sneltoetsen voor lettertekens [niveau A]
- Beschrijving van de afwijking:
Wanneer een sneltoets in content wordt geïmplementeerd door alleen letters (inclusief hoofdletters en kleine letters), leestekens, cijfers of symbolen te gebruiken, geldt ten minste één van de volgende zaken:
- Uitzetten: Er is een mechanisme beschikbaar waarmee de sneltoets kan worden uitgezet;
- Opnieuw toewijzen: Er is een mechanisme beschikbaar om de sneltoets opnieuw toe te wijzen aan één of meerdere niet-afdrukbare tekens (bijv. Ctrl, Alt, enz.);
- Alleen actief bij focus: De sneltoets voor een component van de gebruikersinterface is alleen actief wanneer de betreffende component de focus heeft. In video's is een sneltoets actief die met een enkele karakter werkt.
- Oorzaak:
Met de letter "f" kun je een video fullscreen bekijken.
- Gevolg:
Bij mensen met spraakherkenningssoftware kunnen fullscreen activeren door een "f" in een heel ander woord uit te spreken.
- Alternatief:
Geen.
- Maatregel:
Sneltoetsen uit kunnen zetten of niet met enkele letters activeren.
- Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-06-2021
- Beschrijving van de afwijking:
- SC 2.4.2 - Paginatitel [niveau A]
- Beschrijving van de afwijking:
Webpagina's hebben titels die het onderwerp of doel beschrijven.
- Oorzaak:
Enkele PDF-documenten hebben niet de juist titel. Deze geven niet het onderwerp of doel van deze bestanden aan.
- Gevolg:
Onduidelijkheden voor bezoekers.
- Alternatief:
Geen.
- Maatregel:
Titels PDF-documenten aanpassen.
- Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2021
- Beschrijving van de afwijking:
- SC 2.5.3 - Label in naam [niveau A]
- Beschrijving van de afwijking:
Bij componenten van de gebruikersinterface met labels die tekst of afbeeldingen van tekst bevatten, bevat de naam de tekst die visueel wordt weergegeven.
- Oorzaak:
Technisch.
- Gevolg:
Spraakbediening niet mogelijk.
- Alternatief:
Geen.
- Maatregel:
Verzoek aan leverancier CMS om probleem op te lossen.
- Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-06-2021
- Beschrijving van de afwijking:
- SC 3.1.2 - Taal van onderdelen [niveau AA]
- Beschrijving van de afwijking:
De menselijke taal van elke passage of zin in de content kan door software bepaald worden, behalve waar het gaat om eigennamen, technische termen, woorden uit een onbepaalde taal en woorden of zinsdelen die deel zijn gaan uitmaken van het jargon van de onmiddellijk omringende tekst.
- Oorzaak:
Taal switch niet juist gebruikt.
- Gevolg:
Spraaksoftware herkent andere taal niet.
- Alternatief:
Geen
- Maatregel:
Taalswitch goed gebruiken in CMS
- Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-06-2021
- Beschrijving van de afwijking:
- SC 4.1.1 - Parsen [niveau A]
- Beschrijving van de afwijking:
In content die geïmplementeerd is met opmaaktalen hebben elementen volledige begin- en eindtags, zijn elementen genest volgens hun specificatie, bevatten elementen geen dubbele attributen en zijn alle ID's uniek, behalve waar de specificatie deze eigenschappen toelaat.
- Oorzaak:
Onvolledige begin- en eindtags op bepaalde pagina's.
- Gevolg:
Content kan niet als betrouwbaar geïnterpreteerd worden door software van bezoekers.
- Alternatief:
Geen.
- Maatregel:
Parsefouten aanpassen.
- Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-06-2021
- Beschrijving van de afwijking:
- SC 4.1.2 - Naam, rol, waarde [niveau A]
- Beschrijving van de afwijking:
Voor alle componenten van de gebruikersinterface (inclusief, maar niet uitsluitend voor formulierelementen, links en door scripts gegenereerde componenten), kunnen de naam (name) en rol (role) door software bepaald worden; toestanden (states), eigenschappen (properties) en waarden (values) die door de gebruiker ingesteld kunnen worden, kunnen door software ingesteld worden; en kennisgeving van veranderingen in deze items is beschikbaar voor user agents, met inbegrip van hulptechnologieën.
- Oorzaak:
Technisch: op enkele pagina's staat een fieldshet waarvan de legend verborgen is met display:none.
- Gevolg:
De fieldshet heeft geen naam.
- Alternatief:
Geen
- Maatregel:
Leverancier CMS verzoeken dit probleem op te lossen.
- Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-06-2021
- Beschrijving van de afwijking:
Andere toegankelijkheidsissues
(geen opgegeven)
Onevenredige last
De maatregelen die Raad voor Strafrechtstoepassing en Jeugdbescherming heeft benoemd leiden niet tot een onevenredige last.
(Zie onder uitleg over onevenredige last voor meer informatie)
Algemene toelichting
Uitleg over de nalevingsstatussen
De vooruitgang in digitale toegankelijkheid wordt bepaald aan de hand van nalevingsstatussen, die weergeven hoever een overheidsinstantie is gevorderd met het toegankelijker maken van een website. Voordat de wettelijke verplichting van kracht werd waren er slechts twee statussen: de toegankelijkheidsnorm schreef voor dat een website volledig moest voldoen aan alle toegankelijkheidseisen, met als resultaat status voldoet volledig. In geval het niet kon worden aangetoond dan was de status altijd voldoet niet.
De huidige aanpak kent vijf nalevingsstatussen. Doel is het bereiken van de status voldoet volledig. De statussen voldoet gedeeltelijk en eerste maatregelen genomen zijn tussenstappen op weg naar het einddoel.
De statussen en hun kenmerken zijn:
A: Voldoet volledig
- De overheidsinstantie kan aantonen dat de website of mobiele app volledig aan alle toegankelijkheidseisen uit de norm voldoet.
- De overheidsinstantie voldoet zowel aan de wettelijke verplichting als aan de norm.
- Het in de wettelijke verplichting vastgelegde doel is behaald.
B: Voldoet gedeeltelijk (= in control verklaring)
- De overheidsinstantie kan aantonen dat er een actueel, volledig en juist beeld is van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
- Er wordt nog niet voldaan aan alle toegankelijkheidseisen uit de norm.
- De overheidsinstantie heeft concrete verbetermaatregelen benoemd en een planning gemaakt om de afwijkingen te herstellen.
- De overheidsinstantie is daardoor in control over de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
- De overheidsinstantie voldoet wel aan de wettelijke verplichting, maar nog niet volledig aan de norm.
C: Eerste maatregelen genomen
- Er is nog geen goed beeld van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
- De overheidsinstantie heeft concrete verbetermaatregelen genomen om dat beeld te krijgen.
- De overheidsinstantie voldoet wel aan de wettelijke verplichting, maar niet aan de norm.
D: Voldoet niet
- Er is geen goed beeld van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
- De overheidsinstantie heeft geen concrete verbetermaatregelen benoemd om inzicht te krijgen in de (mate van) toegankelijkheid.
- De overheidsinstantie voldoet enkel aan de wettelijke verplichting om een toegankelijkheidsverklaring te publiceren.
- Omdat de wettelijke verplichting voorschrijft dat overheidsinstanties de noodzakelijke maatregelen nemen om hun websites en mobiele applicaties toegankelijker te maken worden de overheidsinstantie aangespoord om binnen een bepaalde termijn concrete maatregelen te benoemen, inclusief planning.
E: Geen toegankelijkheidsverklaring gepubliceerd
- De overheidsinstantie heeft voor de website of mobiele applicatie geen toegankelijkheidsverklaring gepubliceerd.
- De overheidsinstantie voldoet niet aan de wettelijke verplichting om een toegankelijkheidsverklaring te publiceren.
- Omdat de wettelijke verplichting voorschrijft dat overheidsinstanties de noodzakelijke maatregelen nemen om hun websites en mobiele applicaties toegankelijker te maken wordt de overheidsinstantie aangespoord om op korte termijn een toegankelijkheidsverklaring te publiceren waarin concrete maatregelen zijn benoemd, inclusief planning.
Het uitgangspunt is dat verbetermaatregelen worden benoemd, ingepland en uitgevoerd. En dat daarmee wordt doorgegaan totdat volledig aan alle toegankelijkheidseisen is voldaan.
Als een website lange tijd in een status blijft hangen, dan wordt aan de beleidsmatige eis toegankelijker maken niet langer voldaan.
Uitleg over onevenredige last
Het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid staat overheidsinstanties toe om gebruik te maken van de mogelijkheid om afzonderlijke eisen uit de toegankelijkheidsstandaard - tijdelijk - niet toe te passen, als dit voor hen onevenredig belastend is.
Met de uitzonderingsmogelijkheid 'onevenredige last' dient zorgvuldig te worden omgegaan; het ontbreken van prioriteit, tijd of kennis bij een overheidsinstantie zijn geen legitieme redenen om de toegankelijkheidsstandaard niet toe te passen.
Zie voor de formele, geldende tekst artikel 3, lid 2 tot en met 4 en de toelichting bij artikel 3 van het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.
Inhoud die buiten de werkingssfeer valt van het Besluit
Het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid is niet van toepassing op de volgende content van websites en mobiele applicaties:
- Kantoorbestandsformaten die zijn gepubliceerd voor 23 september 2018, tenzij dergelijke content nodig is voor actieve administratieve processen met betrekking tot de door de betrokken overheidsinstantie vervulde taken;
- Vooraf opgenomen, op tijd gebaseerde media die zijn gepubliceerd voor 23 september 2020;
- Live uitgezonden, op tijd gebaseerde media;
- Onlinekaarten en onlinekarteringsdiensten, mits essentiële informatie op navigatiekaarten op een toegankelijke, digitale wijze wordt verstrekt;
- Van derden afkomstige content die niet door de betrokken overheidsinstantie wordt gefinancierd of ontwikkeld en evenmin onder haar verantwoordelijkheid valt;
- Reproducties van stukken uit erfgoedcollecties die niet volledig toegankelijk kunnen worden gemaakt om redenen van bewaring, authenticiteit of het ontbreken van geautomatiseerde en kostenefficiënte oplossingen om toegankelijkheid te bewerkstelligen;
- Content die enkel beschikbaar is voor een gesloten gebruikersgroep en die is gepubliceerd voor 23 september 2019, tot de betreffende website ingrijpend wordt herzien;
- Content van websites en mobiele applicaties die niet noodzakelijk is voor actieve administratieve processen en die niet wordt aangepast na 23 september 2019.
Bron: Artikel 2, tweede lid van het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.
Links naar bronnen
In deze verklaring wordt gerefereerd aan verschillende bronnen. Onderstaande lijst bevat de links naar deze bronnen.
- Nederlandse regelgeving
- Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2018-141.html
- Europese regelgeving waarop de Nederlandse regelgeving is gebaseerd
- Europese Richtlijn 2016/2102: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=CELEX:32016L2102
- Modeltoegankelijkheidsverklaring: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=CELEX:32018D1523
- Gerefereerde specificaties
- EN 301 549 v3.2.1, hoofdstuk 9 Web (voor websites) of 11 Software (voor mobiele applicaties):
https://www.etsi.org/deliver/etsi_en/301500_301599/301549/03.02.01_60/en_301549v030201p.pdf
Zie voor aanvullende informatie ook tabel A.1 (voor websites) en A.2 (voor mobiele applicaties), beide in Bijlage A. - WCAG 2.1: https://www.w3.org/WAI/standards-guidelines/wcag/
- WCAG-EM 1.0: https://www.w3.org/WAI/test-evaluate/conformance/
- ACT Rules Format 1.0: https://www.w3.org/WAI/standards-guidelines/act/
- EARL 1.0: https://www.w3.org/WAI/standards-guidelines/earl/
- EN 301 549 v3.2.1, hoofdstuk 9 Web (voor websites) of 11 Software (voor mobiele applicaties):
https://www.etsi.org/deliver/etsi_en/301500_301599/301549/03.02.01_60/en_301549v030201p.pdf
template versie 20211209