Verklaring van Info Page voor Beheerders

Status toegankelijkheid https://engine.fhub.dictu.nl/

DICTU is wettelijk verplicht om dit kanaal te laten voldoen aan het Besluit digitale toegankelijkheid overheid.

De status van dit kanaal is: A - voldoet volledig ? - Ga naar de informatie over de nalevingsstatussen

De status is toegekend op basis van een eigen verklaring,
die voor het laatst is bijgewerkt op 06-08-2025

  • De onderbouwing bij deze eigen verklaring is gecontroleerd.
    Daaruit bleek dat de onderbouwing ontoereikend is om door een toezichthouder inhoudelijk te kunnen worden beoordeeld.
    Meer over de controle door Logius

Op deze pagina kunt u:

Inhoud

Verklaring

DICTU streeft ernaar om de eigen online informatie en dienstverlening toegankelijk te maken, overeenkomstig het besluit digitale toegankelijkheid overheid.
Deze toegankelijkheidsverklaring is van toepassing op de inhoud van dit kanaal .

Nalevingsstatus: voldoet volledig

Uit de door DICTU gepubliceerde informatie blijkt dat dit kanaal volledig voldoet aan het besluit digitale toegankelijkheid overheid.

De informatie onder het kopje onderbouwing van de verklaring bevat (links naar) gedetailleerde informatie over de toegankelijkheidsclaim.

De kenmerken van de verschillende statussen worden beschreven in de toelichting, onder het kopje Uitleg over de nalevingsstatussen.

Akkoordverklaring

Deze verklaring is op 06-08-2025 getekend voor 'gezien en akkoord' door een tekenbevoegd functionaris van DICTU.
Functie: Product Owner .

De actualiteit, volledigheid en juistheid van deze verklaring zijn voor het laatst herzien op 06-08-2025.

Feedback en contactgegevens

De pagina https://engine.fhub.dictu.nl is niet bedoeld voor openbaar gebruik. 
Graag deze pagina niet gebruiken maar ipv contact opnemen met dictu-idp@dictu.nl

 

De pagina bevalt urls bedoeld voor machines. De pagina wordt niet los bezocht. 

Het team neemt contact op met beheerders van andere teams via een aansluit team en handelt via een presentatie de benodigde informatie. 

 

Gezien wettelijker verplicht hebben we de pagina wel aan de eisen laten voldoen. 

 

Onderbouwing van de verklaring

Onderzoeksresultaten

  • Oké. De status van dit kanaal https://engine.fhub.dictu.nl/: voldoet volledig

Dit kanaal is onderzocht op toegankelijkheid en uit de rapportage blijkt volgens DICTU dat aan alle onderstaande kenmerken is voldaan:

  • De onderzoeksresultaten waarop de claim is gebaseerd zijn beschikbaar via:
    • https://engine.acc.fhub.dictu.nl/Toegankelijkheid.pdf (platform-onderzoek)
      Kenmerken die in de rapportage zijn vastgelegd:
      • Datum: 06-08-2025
      • Onderzoek uitgevoerd door: de overheidinstantie zelf
      • Scope van het onderzoek:
        • Inleiding In dit document lopen we de criteria af van WCAG 2.1 AA. Richtlijnen voor Toegankelijkheid van Webcontent (WCAG) 2.1 voor de website engine.fhub.dictu.nl Waar dient engine.fhub.dictu.nl voor? engine.fhub.dictu.nl is een federatieve website die gebruikt wordt om SAML IDP's te koppelen aan SAML SP's. Bezoekers zien engine.fhub.dictu.nl dus wel langs komen in hun browser maar bezoeken de pagina zelf niet, ze gaan van SP naar de pagina van de IDP. De engine van de FHUB regelt echter de redirects. De pagina zelf is een meta-data overzichtspagina betreft voor een team van 3 beheerders. Gezien het beperkte gebruik (een testpagina voor 3 beheerders) is er voor gekozen om hiervoor geen extern bureau te laten inhuren. De pagina tevens niet gedeelte met de SP beheerders, deze krijgen de voor hun te gebruiken meta-data urls via een inschrijf formulier en via het internet intranet. Als eerst zullen we de eisen waar dit rapport aan moet voldoen afvinken erna de WCAG.nl richtlijnen langslopen en aangeven in hoeverre we hier aan voldoen. Door de simpelheid van de pagina (geen bewegende beelden, time-outs, statusberichten etc. is een hoop n.v.t.) Eisen aan rapport  Dat de onderzoeksmethode WCAG-EM of een gelijkwaardige methode is gebruikt
        • o Onderzoeksmethodiek: Conform WCAG-EM principes Hoewel we specifiek de WCAG 2.1 richtlijnen (AA-niveau) als leidraad hebben genomen, is de uitvoering van dit toegankelijkheidsonderzoek gestructureerd volgens de principes van de WCAG Evaluation Methodology (WCAG-EM). Deze methodiek biedt een systematische aanpak voor het uitvoeren van een toegankelijkheidsbeoordeling. De stappen die we in dit onderzoek hebben doorlopen, sluiten aan bij de kernfasen van WCAG-EM: 1. Scope definiëren: Zoals beschreven in de sectie 'Scope van het onderzoek', hebben we duidelijk het doel en de omvang van de website engine.fhub.dictu.nl vastgesteld, inclusief de doelgroep en het functionele gebruik. 2. Website verkennen: We hebben de functionaliteit en content van de betreffende pagina systematisch doorlopen om een volledig beeld te krijgen van de aanwezige elementen. 3. Content beoordelen: Elk relevant WCAG 2.1 AA-succescriterium is specifiek getoetst aan de content van de pagina, waarbij bevindingen en statussen zijn vastgelegd. Dit omvatte handmatige inspectie, gebruik van geautomatiseerde tools en testen met hulptechnologieën. 4. Rapporteren: De resultaten, inclusief eventuele aandachtspunten en de algemene conclusie, zijn helder en gestructureerd weergegeven in dit document. Door deze gestructureerde aanpak garanderen we een grondige en reproduceerbare beoordeling van de toegankelijkheid van engine.fhub.dictu.nl.  De scope van het onderzoek
        • o De website wordt gebruikt om meta-data uit te lezen, het is eigenlijk een testpage. Gezien de FHUB een doorgeefluik is heeft de website zelf dus geen schermen voor eindgebruikers, die krijgen immers de inlogpagina te zien van de IDP's die er achter liggen. Deze pagina is er voor de beheerders van de FHUB (naam van engine.fhub.dictu.nl) om te zien of de meta-data daadwerkelijk beschikbaar is. De sub urls bevatten de meta-data of een certificaat en worden door machines gelezen. Een koppeling van de FHUB leest bijv. https://engine.fhub.dictu.nl/authentication/proxy/idps-metada in en is daarmee goed geconfigureerd. Deze url's wordt de beheerders van de applicaties aangeboden via een aansluitformulier en een aansluit team. De url engine.fhub.dictu.nl wordt dus ook niet daadwerkelijk direct gebruikt. De scope houdt zich dus letterlijk tot https://engine.fhub.dictu.nl/  Het basisniveau van toegankelijkheidsondersteuning
        • o Streven naar AA en behandelen dus de AA velden van Richtlijnen voor Toegankelijkheid van Webcontent (WCAG) 2.1 o Dit is tevens de wettelijke vereiste.  Overzicht van de technologieën van de website of app
        • o PHP framework Symfony o Protocollen: SAML  De steekproef van het onderzoek
        • o Er is maar 1 pagina engine.fhub.dictu.nl  De browsers en softwareprogramma’s die bij het onderzoek zijn gebruikt, inclusief de versienummers
        • o De browsers versie komen overeen met die door de beheerders worden aangeboden vanuit DICTU om die reden valt Safari af.  Firefox: 128.12.0esr  Chrome: 138.0.7204.97  Edge: 138.0.3351.83 o Test software:  Color Contrast Checker - Coolors  light house in chrome (3x 100% score) o Voorlees software  NVDA V2023.3.3 (NVDA - Download)  De naam van de onderzoeker of het onderzoeksbureau. o Edward Rodenburg Beheerder van de FHUB.
      • Oké. Actualiteit: voldoet aan de voorwaarde. Uit de rapportage blijkt dat de meet- en onderzoeksgegevens waarop het onderzoek is gebaseerd jonger zijn dan 36 maanden.
      • Oké. Onderzoeksmethode: voldoet aan de voorwaarde. Uit de rapportage blijkt dat bij het handmatige onderzoek een goed gedocumenteerde evaluatiemethode (WCAG-EM of gelijkwaardig) is gebruikt.
  • De (gecombineerde) onderzoeksresultaten:
    • Oké. Omvatten de eisen uit hoofdstuk 9 Web (voor websites) of 11 Software (voor mobiele applicaties) van de Europese toegankelijkheidsnorm EN 301 549. De eisen voor websites, mobiele applicaties en downloadbare documenten in deze norm zijn identiek aan de niveau A en AA succescriteria van de wereldwijd toegepaste toegankelijkheidsstandaard WCAG 2.1.
    • Oké. Zijn representatief voor alle content op het hoofddomein en eventuele de sub- en andere domeinen die in de verklaring worden genoemd.
  • Oké. Tijdens het onderzoek zijn geen afwijkingen gevonden op de toegankelijkheidsstandaard, of de afwijkingen zijn hersteld voordat het onderzoek werd afgerond.
  • Oké. Op basis van de onderzoeksresultaten verklaart DICTU dat dit kanaal volledig voldoet aan de toegankelijkheidsstandaard.

(Onder het kopje Uitleg over de nalevingsstatussen worden de kenmerken van de verschillende statussen beschreven).

Onevenredige last

De maatregelen die DICTU heeft benoemd leiden niet tot een onevenredige last.


Algemene toelichting

Uitleg over de nalevingsstatussen

De vooruitgang in digitale toegankelijkheid wordt bepaald aan de hand van nalevingsstatussen, die weergeven hoever een overheidsinstantie is gevorderd met het toegankelijker maken van een website. Voordat de wettelijke verplichting van kracht werd waren er slechts twee statussen: de toegankelijkheidsnorm schreef voor dat een website volledig moest voldoen aan alle toegankelijkheidseisen, met als resultaat status voldoet volledig. In geval het niet kon worden aangetoond dan was de status altijd voldoet niet.

De huidige aanpak kent vijf nalevingsstatussen. Doel is het bereiken van de status voldoet volledig. De statussen voldoet gedeeltelijk en eerste maatregelen genomen zijn tussenstappen op weg naar het einddoel.

De statussen en hun kenmerken zijn:

A: Voldoet volledig

  • De overheidsinstantie kan aantonen dat de website of mobiele app volledig aan alle toegankelijkheidseisen uit de norm voldoet.
  • De overheidsinstantie voldoet zowel aan de wettelijke verplichting als aan de norm.
  • Het in de wettelijke verplichting vastgelegde doel is behaald.

B: Voldoet gedeeltelijk (= in control verklaring)

  • De overheidsinstantie kan aantonen dat er een actueel, volledig en juist beeld is van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • Er wordt nog niet voldaan aan alle toegankelijkheidseisen uit de norm.
  • De overheidsinstantie heeft concrete verbetermaatregelen benoemd en een planning gemaakt om de afwijkingen te herstellen.
  • De overheidsinstantie is daardoor in control over de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • De overheidsinstantie voldoet wel aan de wettelijke verplichting, maar nog niet volledig aan de norm.

C: Eerste maatregelen genomen

  • Er is nog geen goed beeld van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • De overheidsinstantie heeft concrete verbetermaatregelen genomen om dat beeld te krijgen.
  • De overheidsinstantie voldoet wel aan de wettelijke verplichting, maar niet aan de norm.

D: Voldoet niet

  • Er is geen goed beeld van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • De overheidsinstantie heeft geen concrete verbetermaatregelen benoemd om inzicht te krijgen in de (mate van) toegankelijkheid.
  • De overheidsinstantie voldoet enkel aan de wettelijke verplichting om een toegankelijkheidsverklaring te publiceren.
  • Omdat de wettelijke verplichting voorschrijft dat overheidsinstanties de noodzakelijke maatregelen nemen om hun websites en mobiele applicaties toegankelijker te maken worden de overheidsinstantie aangespoord om binnen een bepaalde termijn concrete maatregelen te benoemen, inclusief planning.

E: Geen toegankelijkheidsverklaring gepubliceerd

  • De overheidsinstantie heeft voor de website of mobiele applicatie geen toegankelijkheidsverklaring gepubliceerd.
  • De overheidsinstantie voldoet niet aan de wettelijke verplichting om een toegankelijkheidsverklaring te publiceren.
  • Omdat de wettelijke verplichting voorschrijft dat overheidsinstanties de noodzakelijke maatregelen nemen om hun websites en mobiele applicaties toegankelijker te maken wordt de overheidsinstantie aangespoord om op korte termijn een toegankelijkheidsverklaring te publiceren waarin concrete maatregelen zijn benoemd, inclusief planning.

Het uitgangspunt is dat verbetermaatregelen worden benoemd, ingepland en uitgevoerd. En dat daarmee wordt doorgegaan totdat volledig aan alle toegankelijkheids is voldaan.
Als een website lange tijd in een status blijft hangen, dan wordt aan de beleidsmatige eis toegankelijker maken niet langer voldaan.

Uitleg over onevenredige last

Het besluit digitale toegankelijkheid overheid staat overheidsinstanties toe om gebruik te maken van de mogelijkheid om afzonderlijke eisen uit de toegankelijkheidsstandaard - tijdelijk - niet toe te passen, als dit voor hen onevenredig belastend is.

Met de uitzonderingsmogelijkheid 'onevenredige last' dient zorgvuldig te worden omgegaan; het ontbreken van prioriteit, tijd of kennis bij een overheidsinstantie zijn geen legitieme redenen om de toegankelijkheidsstandaard niet toe te passen.

Zie voor de formele, geldende tekst artikel 3, lid 2 tot en met 4 en de toelichting bij artikel 3 van het besluit digitale toegankelijkheid overheid.

Inhoud die buiten de werkingssfeer valt van het Besluit

Het besluit digitale toegankelijkheid overheid is niet van toepassing op de volgende content van websites en mobiele applicaties:

  • Kantoorbestandsformaten die zijn gepubliceerd voor 23 september 2018, tenzij dergelijke content nodig is voor actieve administratieve processen met betrekking tot de door de betrokken overheidsinstantie vervulde taken;
  • Vooraf opgenomen, op tijd gebaseerde media die zijn gepubliceerd voor 23 september 2020;
  • Live uitgezonden, op tijd gebaseerde media;
  • Onlinekaarten en onlinekarteringsdiensten, mits essentiële informatie op navigatiekaarten op een toegankelijke, digitale wijze wordt verstrekt;
  • Van derden afkomstige content die niet door de betrokken overheidsinstantie wordt gefinancierd of ontwikkeld en evenmin onder haar verantwoordelijkheid valt;
  • Reproducties van stukken uit erfgoedcollecties die niet volledig toegankelijk kunnen worden gemaakt om redenen van bewaring, authenticiteit of het ontbreken van geautomatiseerde en kostenefficiënte oplossingen om toegankelijkheid te bewerkstelligen;
  • Content die enkel beschikbaar is voor een gesloten gebruikersgroep en die is gepubliceerd voor 23 september 2019, tot de betreffende website ingrijpend wordt herzien;
  • Content van websites en mobiele applicaties die niet noodzakelijk is voor actieve administratieve processen en die niet wordt aangepast na 23 september 2019.

Bron: Artikel 2, tweede lid van het besluit digitale toegankelijkheid overheid.

In deze verklaring wordt gerefereerd aan verschillende bronnen. Onderstaande lijst bevat de links naar deze bronnen.

template versie 20241202