Verklaring van SBCM
Status toegankelijkheid https://www.sbcm.nl/
SBCM, het Kenniscentrum en A&O-fonds sociale werkgelegenheid is wettelijk verplicht om deze website te laten voldoen aan het Besluit digitale toegankelijkheid overheid.
De status van deze website is: B - voldoet gedeeltelijk ? - Ga naar de informatie over de nalevingsstatussen
De status is toegekend op basis van een eigen verklaring,
die voor het laatst is bijgewerkt op
03-12-2025
- De onderbouwing bij deze eigen verklaring is
nog niet gecontroleerd.
Meer over de controle door Logius
Op deze pagina kunt u:
- De volledige, officiële verklaring inzien;
- Een toegankelijkheidsprobleem melden.
Inhoud
Verklaring
SBCM, het Kenniscentrum en A&O-fonds sociale werkgelegenheid
streeft ernaar om de eigen online informatie en dienstverlening toegankelijk te maken, overeenkomstig het
besluit digitale toegankelijkheid overheid.
Deze toegankelijkheidsverklaring is van toepassing op de inhoud van
de website SBCM.
- hoofddomein:
-
subdomeinen en andere domeinen
die behoren tot de website:
- (niet van toepassing)
Nalevingsstatus: voldoet gedeeltelijk
Uit de door SBCM, het Kenniscentrum en A&O-fonds sociale werkgelegenheid gepubliceerde informatie blijkt dat de website SBCM gedeeltelijk voldoet aan het besluit digitale toegankelijkheid overheid.
Uit toegankelijkheidsonderzoek is gebleken dat nog niet aan alle eisen wordt voldaan. Voor elke afzonderlijke afwijking van de eisen is de oorzaak bekend en is het gevolg beschreven, zijn maatregelen genomen om de afwijking te kunnen opheffen EN wordt een concrete datum genoemd waarop de maatregelen zullen zijn uitgevoerd.
In de toelichting, onder het kopje onderbouwing van de verklaring, wordt aangegeven hoe ver SBCM, het Kenniscentrum en A&O-fonds sociale werkgelegenheid is gevorderd met de toegankelijkheid van en welke noodzakelijke maatregelen worden genomen om de website toegankelijker te maken.
De kenmerken van de verschillende statussen worden beschreven in de toelichting, onder het kopje Uitleg over de nalevingsstatussen.
Akkoordverklaring
Deze verklaring is op
03-12-2025
getekend voor
'gezien en akkoord'
door een tekenbevoegd functionaris van SBCM, het Kenniscentrum en A&O-fonds sociale werkgelegenheid.
Functie: Secretaris.
De actualiteit, volledigheid en juistheid van deze verklaring zijn voor het laatst herzien op 03-12-2025.
Feedback en contactgegevens
Loopt u tegen een toegankelijkheidsprobleem aan? Of heeft u een vraag of opmerking over toegankelijkheid?
Neem dan contact op via info.sbcm@caop.nl.
Wat kunt u van ons verwachten?
- Binnen 5 werkdagen krijgt u een ontvangstbevestiging.
- We informeren u over de voortgang en de uitkomst.
- Binnen 3 weken is uw verzoek afgehandeld.
Handhavingsprocedure
Bent u niet tevreden met de manier waarop uw klacht is behandeld? Of hebben we niet op tijd gereageerd?
Dan kunt u contact opnemen met de Nationale Ombudsman.
Aanvullende informatie van SBCM, het Kenniscentrum en A&O-fonds sociale werkgelegenheid
SBCM streeft ernaar om de website en informatie voor iedereen toegankelijk te maken, overeenkomstig met het tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid van de overheid.
Onderbouwing van de verklaring
Onderzoeksresultaten
- Oké. De status van de website https://www.sbcm.nl/: voldoet gedeeltelijk
De website is onderzocht op toegankelijkheid en uit de rapportage blijkt volgens SBCM, het Kenniscentrum en A&O-fonds sociale werkgelegenheid dat nog niet aan alle onderstaande kenmerken is voldaan:
- De onderzoeksresultaten waarop de claim is gebaseerd
zijn beschikbaar via:
- https://auditor.cardan.com/report/01jzn1yh3n0g8d0dq77sdge22w
(platform-onderzoek)
Kenmerken die in de rapportage zijn vastgelegd:- Datum: 08-08-2025
- Onderzoek uitgevoerd door: een onafhankelijke derde partij
- Scope van het onderzoek:
- https://www.sbcm.nl/ URI-basis Overige scope informatie - Niet de online kaarten en karteringsdiensten, tenzij ze bedoeld zijn voor navigatie (wettelijke uitzondering voor de overheid) - Niet de kantoorbestanden van vóór 23 september 2018, tenzij ze deel uitmaken van een administratief proces (wettelijke uitzondering voor de overheid) - Niet de live video’s (wettelijke uitzondering voor de overheid) - Niet de audio- en videobestanden die vóór 23 september 2020 op het digitale kanaal zijn geplaatst (wettelijke uitzondering voor de overheid) - Niet de van derden afkomstige inhoud (wettelijke uitzondering voor de overheid) - Niet de inhoud van archieven (wettelijke uitzondering voor de overheid) Onderzoeksmethode Dit onderzoek is uitgevoerd conform de evaluatiemethode WCAG-EM. Deze methode is aanbevolen door DigiToegankelijk (Logius). Technieken Bij het uitvoeren van dit onderzoek is er vanuit gegaan dat alle technieken van het W3C ondersteund worden en dus gebruikt mogen worden. Basisniveau van ondersteuning Gangbare webbrowsers en hulptechnologieën. User agents Google Chrome, versie 142 (primair) Mozilla Firefox, versie 145 Microsoft Edge, versie 139 NVDA met Google Chrome PDF Accessibility Checker (PAC 2024) Technologieën HTML CSS WAI-ARIA JavaScript DOM SVG PDF
- Oké. Actualiteit: voldoet aan de voorwaarde. Uit de rapportage blijkt dat de meet- en onderzoeksgegevens waarop het onderzoek is gebaseerd jonger zijn dan 36 maanden.
- Oké. Onderzoeksmethode: voldoet aan de voorwaarde. Uit de rapportage blijkt dat bij het handmatige onderzoek een goed gedocumenteerde evaluatiemethode (WCAG-EM of gelijkwaardig) is gebruikt.
- https://auditor.cardan.com/report/01jzn1yh3n0g8d0dq77sdge22w
(platform-onderzoek)
- De (gecombineerde) onderzoeksresultaten:
- Oké. Omvatten de eisen uit hoofdstuk 9 Web (voor websites) of 11 Software (voor mobiele applicaties) van de Europese toegankelijkheidsnorm EN 301 549. De eisen voor websites, mobiele applicaties en downloadbare documenten in deze norm zijn identiek aan de niveau A en AA succescriteria van de wereldwijd toegepaste toegankelijkheidsstandaard WCAG 2.1.
- Oké. Zijn representatief voor alle content op het hoofddomein en eventuele de sub- en andere domeinen die in de verklaring worden genoemd.
- Niet Oké. Tijdens het onderzoek zijn afwijkingen gevonden op de toegankelijkheidsstandaard, die niet konden worden hersteld voordat het onderzoek werd afgerond.
- Oké. Op basis van de onderzoeksresultaten verklaart SBCM, het Kenniscentrum en A&O-fonds sociale werkgelegenheid dat de website gedeeltelijk voldoet aan de toegankelijkheidsstandaard.
(Onder het kopje Uitleg over de nalevingsstatussen worden de kenmerken van de verschillende statussen beschreven).
Afwijkingen van de toegankelijkheidsstandaard
De website https://www.sbcm.nl/ voldoet niet aan de volgende succescriteria:
- SC 1.1.1 - Niet-tekstuele content [niveau A]
- SC 1.2.3 - Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen) [niveau A]
- SC 1.2.5 - Audiodescriptie (vooraf opgenomen) [niveau AA]
- SC 1.3.1 - Info en relaties [niveau A]
- SC 1.3.2 - Betekenisvolle volgorde [niveau A]
- SC 1.4.3 - Contrast (minimum) [niveau AA]
- SC 1.4.4 - Herschalen van tekst [niveau AA]
- SC 1.4.10 - Reflow [niveau AA]
- SC 1.4.11 - Contrast van niet-tekstuele content [niveau AA]
- SC 1.4.12 - Tekstafstand [niveau AA]
- SC 2.1.1 - Toetsenbord [niveau A]
- SC 2.1.4 - Sneltoetsen voor lettertekens [niveau A]
- SC 2.4.2 - Paginatitel [niveau A]
- SC 2.4.3 - Focus volgorde [niveau A]
- SC 2.4.4 - Linkdoel (in context) [niveau A]
- SC 2.4.6 - Koppen en labels [niveau AA]
- SC 2.4.7 - Focus zichtbaar [niveau AA]
- SC 2.5.3 - Label in naam [niveau A]
- SC 4.1.2 - Naam, rol, waarde [niveau A]
- SC 4.1.3 - Statusberichten [niveau AA]
Alternatieven
In de tussentijd biedt SBCM, het Kenniscentrum en A&O-fonds sociale werkgelegenheid de volgende alternatieven aan bezoekers die last hebben van de
afwijkingen die nog niet zijn opgelost:
Bezoekers kunnen contact opnemen via telefoon of email. En wij zullen hen dan helpen de informatie te verstrekken die ze niet kunnen lezen of bekijken. Telefonisch doen we dit direct. Via email zullen wij zo snel mogelijk, in ieder geval binnen 5 werkdagen, een alternatief bieden.
Maatregelen
SBCM, het Kenniscentrum en A&O-fonds sociale werkgelegenheid neemt de volgende maatregelen om de afwijkingen op te lossen:
1.1.1 Niet-tekstuele content: We laten onze webredactie de aanpassingen doorvoeren zoals iconen een duidelijk tekstalternatief geven, inhoud van afbeelding in tekst uitschrijven en juiste tags gebruiken.
1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen) en 1.2.5
Audiodescriptie (vooraf opgenomen) [niveau AA]: We gaan audiodescriptie en transcript toevoegen. We onderzoeken momenteel tooling om dit mee te kunnen doorvoeren. En zullen zodra dit onderzoek is afgerond audiodescriptie en transcript toevoegen.
1.3.1 Info en relaties: We laten onze webredactie volgende doen: koppen met een heading-element plaatsen waar dit niet is gebeurd. CSS flex-direction: reverse-column toepassen op de plek waar nodig. iframe alleen beschikbaar maken in het dialoogvenster, en op de pagina een preview afbeelding zonder verdere interactieve elementen te tonen. Het <strong> element verwijderen waar dit niet nodig is. Tekst waarbij geen benadrukkende klemtoon nodig is om de betekenis correct te kunnen begrijpen schuingedrukt maken met CSS of het i-element.
1.3.2 Betekenisvolle volgorde: We passen de leesvolgorde aan zodat de content van een tegel bij elkaar blijft, en een logische volgorde tussen de tegels wordt gevolgd.
1.4.3 Contrast (minimum): We laten de webbouwer de contrastverhoudingen aanpassen zoals voorgesteld in het onderzoek
1.4.4 Herschalen van tekst en 1.4.10 Reflow: We laten door webbouwer volgende doen: ruimte aan de onderkant van het geopende hamburgermenu toevoegen. Alle content die beschikbaar is bij een beeldschermresolutie van 1280x1024 pixels beschikbaar maken wanneer men inzoomt tot 200%. Het width-attribuut en het height-attribuut van het iframe-element laten verwijderen om het gehele element binnen beeld te laten passen na het inzoomen tot 400%. Waar nodig aan de CSS word-break: break-word toe voegen.
1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content : We laten webbouwer contractverhoudingen aanpassen zoals geadviseerd in het onderzoek
1.4.12 Tekstafstand: We laten door webbouwer aan de CSS word-break: break-word toevoegen.
2.1.1 Toetsenbord: We laten webbouwer tekst zichtbaar maken voor bediening met het het toetsenbord.
2.1.4 Sneltoetsen voor lettertekens: We voegen de parameter disablekb=1 toe voegen aan de URI van de video in de HTML-code.
2.4.2 Paginatitel: Webredactie past titel aan in de bestandseigenschappen van de PDF of het bronbestand
2.4.3 Focus volgorde; We laten webbouwer een item dat niet bereikbaar mag zijn ook visueel verbergen. En aanpassen dat wanneer een dialoogvenster wordt gesloten de toetsenbordfocus terug wordt geplaatst op het element waar het venster mee werd geopend.
2.4.4 Linkdoel (in context). Webredactie zal links een duidelijke linktekst geven en de afbeelding en link los plaatsen.
2.4.6 Koppen en labels: Webredactie past de labels van de Cookiebot knop aan. En vult de tekst in het title-attribuut aan om ook het type content duidelijk te maken.
2.4.7 Focus zichtbaar: Wel laten webbouwer toetsenbordfocus aanpassen.
2.5.3 Label in naam: Voor het Cookiebot venster gaan we zichtbare linktekst volledig terug laten komen in de linktekst die door software bepaald wordt. Ook veranderen we placeholdertekst of de tekst in het visueel verborgen label, zodat deze exact overeen komen.
4.1.2 Naam, rol, waarde: We laten webbouwer de knop van een (visueel verborgen) voorzien van een knoptekst. En het dialoogvenster opbouwen met de daarvoor bestemde elementen of attributen. En items zonder pijl als button-element plaatsen met een aria-expanded attribuut, die met de waarde "false" aangeeft dat deze knop meer content uit kan klappen, en met de waarde "true" dat deze extra content momenteel al zichtbaar is.
4.1.3 Statusberichten: Wel laten webbouwer het element waarin nieuwe content wordt geladen, bijvoorbeeld de div-elementen met de id waardes "filter" en "posts", een aria-busy attribuut geven met de waarde "true". En zodra de content volledig is geladen wordt de waarde naar "false" gezet, zodat hulpsoftware herkent dat er nieuwe content is om te indexeren voor presentatie of interpretatie.
Op 11-12-2026 zal de website https://www.sbcm.nl/ volledig voldoen aan de toegankelijkheidsstandaard.
Onevenredige last
De maatregelen die SBCM, het Kenniscentrum en A&O-fonds sociale werkgelegenheid heeft benoemd leiden niet tot een onevenredige last.
Algemene toelichting
Uitleg over de nalevingsstatussen
De vooruitgang in digitale toegankelijkheid wordt bepaald aan de hand van nalevingsstatussen, die weergeven hoever een overheidsinstantie is gevorderd met het toegankelijker maken van een website. Voordat de wettelijke verplichting van kracht werd waren er slechts twee statussen: de toegankelijkheidsnorm schreef voor dat een website volledig moest voldoen aan alle toegankelijkheidseisen, met als resultaat status voldoet volledig. In geval het niet kon worden aangetoond dan was de status altijd voldoet niet.
De huidige aanpak kent vijf nalevingsstatussen. Doel is het bereiken van de status voldoet volledig. De statussen voldoet gedeeltelijk en eerste maatregelen genomen zijn tussenstappen op weg naar het einddoel.
De statussen en hun kenmerken zijn:
A: Voldoet volledig
- De overheidsinstantie kan aantonen dat de website of mobiele app volledig aan alle toegankelijkheidseisen uit de norm voldoet.
- De overheidsinstantie voldoet zowel aan de wettelijke verplichting als aan de norm.
- Het in de wettelijke verplichting vastgelegde doel is behaald.
B: Voldoet gedeeltelijk (= in control verklaring)
- De overheidsinstantie kan aantonen dat er een actueel, volledig en juist beeld is van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
- Er wordt nog niet voldaan aan alle toegankelijkheidseisen uit de norm.
- De overheidsinstantie heeft concrete verbetermaatregelen benoemd en een planning gemaakt om de afwijkingen te herstellen.
- De overheidsinstantie is daardoor in control over de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
- De overheidsinstantie voldoet wel aan de wettelijke verplichting, maar nog niet volledig aan de norm.
C: Eerste maatregelen genomen
- Er is nog geen goed beeld van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
- De overheidsinstantie heeft concrete verbetermaatregelen genomen om dat beeld te krijgen.
- De overheidsinstantie voldoet wel aan de wettelijke verplichting, maar niet aan de norm.
D: Voldoet niet
- Er is geen goed beeld van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
- De overheidsinstantie heeft geen concrete verbetermaatregelen benoemd om inzicht te krijgen in de (mate van) toegankelijkheid.
- De overheidsinstantie voldoet enkel aan de wettelijke verplichting om een toegankelijkheidsverklaring te publiceren.
- Omdat de wettelijke verplichting voorschrijft dat overheidsinstanties de noodzakelijke maatregelen nemen om hun websites en mobiele applicaties toegankelijker te maken worden de overheidsinstantie aangespoord om binnen een bepaalde termijn concrete maatregelen te benoemen, inclusief planning.
E: Geen toegankelijkheidsverklaring gepubliceerd
- De overheidsinstantie heeft voor de website of mobiele applicatie geen toegankelijkheidsverklaring gepubliceerd.
- De overheidsinstantie voldoet niet aan de wettelijke verplichting om een toegankelijkheidsverklaring te publiceren.
- Omdat de wettelijke verplichting voorschrijft dat overheidsinstanties de noodzakelijke maatregelen nemen om hun websites en mobiele applicaties toegankelijker te maken wordt de overheidsinstantie aangespoord om op korte termijn een toegankelijkheidsverklaring te publiceren waarin concrete maatregelen zijn benoemd, inclusief planning.
Het uitgangspunt is dat verbetermaatregelen worden benoemd, ingepland en uitgevoerd. En dat daarmee wordt doorgegaan totdat volledig aan alle toegankelijkheids is voldaan.
Als een website lange tijd in een status blijft hangen, dan wordt aan de beleidsmatige eis toegankelijker maken niet langer voldaan.
Uitleg over onevenredige last
Het besluit digitale toegankelijkheid overheid staat overheidsinstanties toe om gebruik te maken van de mogelijkheid om afzonderlijke eisen uit de toegankelijkheidsstandaard - tijdelijk - niet toe te passen, als dit voor hen onevenredig belastend is.
Met de uitzonderingsmogelijkheid 'onevenredige last' dient zorgvuldig te worden omgegaan; het ontbreken van prioriteit, tijd of kennis bij een overheidsinstantie zijn geen legitieme redenen om de toegankelijkheidsstandaard niet toe te passen.
Zie voor de formele, geldende tekst artikel 3, lid 2 tot en met 4 en de toelichting bij artikel 3 van het besluit digitale toegankelijkheid overheid.
Inhoud die buiten de werkingssfeer valt van het Besluit
Het besluit digitale toegankelijkheid overheid is niet van toepassing op de volgende content van websites en mobiele applicaties:
- Kantoorbestandsformaten die zijn gepubliceerd voor 23 september 2018, tenzij dergelijke content nodig is voor actieve administratieve processen met betrekking tot de door de betrokken overheidsinstantie vervulde taken;
- Vooraf opgenomen, op tijd gebaseerde media die zijn gepubliceerd voor 23 september 2020;
- Live uitgezonden, op tijd gebaseerde media;
- Onlinekaarten en onlinekarteringsdiensten, mits essentiële informatie op navigatiekaarten op een toegankelijke, digitale wijze wordt verstrekt;
- Van derden afkomstige content die niet door de betrokken overheidsinstantie wordt gefinancierd of ontwikkeld en evenmin onder haar verantwoordelijkheid valt;
- Reproducties van stukken uit erfgoedcollecties die niet volledig toegankelijk kunnen worden gemaakt om redenen van bewaring, authenticiteit of het ontbreken van geautomatiseerde en kostenefficiënte oplossingen om toegankelijkheid te bewerkstelligen;
- Content die enkel beschikbaar is voor een gesloten gebruikersgroep en die is gepubliceerd voor 23 september 2019, tot de betreffende website ingrijpend wordt herzien;
- Content van websites en mobiele applicaties die niet noodzakelijk is voor actieve administratieve processen en die niet wordt aangepast na 23 september 2019.
Bron: Artikel 2, tweede lid van het besluit digitale toegankelijkheid overheid.
Links naar bronnen
In deze verklaring wordt gerefereerd aan verschillende bronnen. Onderstaande lijst bevat de links naar deze bronnen.
- Nederlandse regelgeving
- besluit digitale toegankelijkheid overheid: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2018-141.html
- Europese regelgeving waarop de Nederlandse regelgeving is gebaseerd
- Europese Richtlijn 2016/2102: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=CELEX:32016L2102
- Modeltoegankelijkheidsverklaring: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=CELEX:32018D1523
- Gerefereerde specificaties
- EN 301 549 v3.2.1, hoofdstuk 9 Web (voor websites) of 11 Software (voor mobiele applicaties):
https://www.etsi.org/deliver/etsi_en/301500_301599/301549/03.02.01_60/en_301549v030201p.pdf
Zie voor aanvullende informatie ook tabel A.1 (voor websites) en A.2 (voor mobiele applicaties), beide in Bijlage A. - WCAG 2.1: https://www.w3.org/WAI/standards-guidelines/wcag/
- WCAG-EM 1.0: https://www.w3.org/WAI/test-evaluate/conformance/
- ACT Rules Format 1.0: https://www.w3.org/WAI/standards-guidelines/act/
- EARL 1.0: https://www.w3.org/WAI/standards-guidelines/earl/
- EN 301 549 v3.2.1, hoofdstuk 9 Web (voor websites) of 11 Software (voor mobiele applicaties):
https://www.etsi.org/deliver/etsi_en/301500_301599/301549/03.02.01_60/en_301549v030201p.pdf
template versie 20241202