Verklaring van Kiosk Defensiebladen

Status toegankelijkheid https://magazines.defensie.nl

Ministerie van Defensie is wettelijk verplicht om deze website te laten voldoen aan het Besluit digitale toegankelijkheid overheid.

De status van deze website is: C - eerste maatregelen genomen ? - Ga naar de informatie over de nalevingsstatussen

De status is toegekend op basis van een eigen verklaring,
die voor het laatst is bijgewerkt op 04-03-2024

Op deze pagina kunt u:

Inhoud

Verklaring

Ministerie van Defensie streeft ernaar om de eigen online informatie en dienstverlening toegankelijk te maken, overeenkomstig het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.
Deze toegankelijkheidsverklaring is van toepassing op de inhoud van de website Kiosk Defensiebladen.

Een overzicht van alle websites, mobiele applicaties en verklaringen van Ministerie van Defensie is beschikbaar via de link https://www.defensie.nl/toegankelijkheid/overzicht-toegankelijkheidsverklaringen

Nalevingsstatus: eerste maatregelen genomen

Ministerie van Defensie verklaart dat de eerste maatregelen zijn genomen om de website Kiosk Defensiebladen te laten voldoen aan het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.

In de toelichting, onder het kopje onderbouwing van de verklaring, wordt aangegeven hoe ver Ministerie van Defensie is gevorderd met de toegankelijkheid van Kiosk Defensiebladen en welke noodzakelijke maatregelen worden genomen om de website toegankelijker te maken.

De geplande datum waarop de website volledig zal voldoen: 01-01-2025.

De kenmerken van de verschillende statussen worden beschreven in de toelichting, onder het kopje Uitleg over de nalevingsstatussen.

Akkoordverklaring

Deze verklaring is op 18-04-2023 getekend voor 'gezien en akkoord' door een tekenbevoegd functionaris van Ministerie van Defensie .
Functie: senior communicatieadviseur.

De actualiteit, volledigheid en juistheid van deze verklaring zijn voor het laatst herzien op 04-03-2024.

Feedback en contactgegevens

Loopt u tegen een toegankelijkheidsprobleem aan? Of heeft u een vraag of opmerking over toegankelijkheid?
Neem dan contact op via [defensiekrant@mindef.nl].

Wat kunt u van ons verwachten?

  • Binnen 5 werkdagen krijgt u een ontvangstbevestiging.
  • We informeren u over de voortgang en de uitkomst.
  • Binnen 3 weken is uw verzoek afgehandeld.

Handhavingsprocedure

Bent u niet tevreden met de manier waarop uw klacht is behandeld? Of hebben we niet op tijd gereageerd?
Dan kunt u [contact opnemen met de Nationale Ombudsman].

Aanvullende informatie van Ministerie van Defensie

Defensie zorgt voor een goede toegankelijkheid van de online magazines door diverse maatregelen binnen onze (dagelijkse) processen:

  • Toegankelijkheid ‘by design’: toegankelijkheid is vanaf de start onderdeel van alle stappen in het ontwerp-, bouw en redactionele proces van de online magazines.
  • Onderzoek: onafhankelijke deskundigen toetsen regelmatig (onderdelen van) de online magazines op toegankelijkheid. Daarnaast gebruiken we software, zowel voor de functioneel-technische onderdelen als de redactionele aspecten. Gevonden knelpunten lossen wij duurzaam op.
  • Kennis medewerkers: onze medewerkers houden hun kennis over toegankelijkheid op peil en passen dit toe waar nodig.

Onderdelen waarop de website niet voldoet

  • De meeste video’s zijn niet toegankelijk.

SC 1.4.3 - Contrast (minimum) [niveau AA]

WItte tekst op een oranje achtergrond heeft onvoldoende contrast

Opnemen bij oranje sites in de Rijkshuisstijl.

  • Beschrijving van de afwijking: Oranje PRO-sites in de Rijkshuisstijl gebruiken in de menubalk en de footer witte tekst. Dat geeft onvoldoende contrast.
  • Oorzaak: Witte teksten op een oranje achtergrond hebben een te laag contrast van 3,2:1, waar dat 4,5:1 moet zijn.
  • Gevolg: Bezoekers zouden de witte tekst niet altijd goed kunnen lezen.
  • Alternatief: Er is geen alternatief nodig. De huidige automatische contrastcontrole onderschat het contrast tussen lichte kleuren. De draft van WCAG 3 houdt hier beter rekening mee en dan kan wit op oranje wel.
  • Maatregel: Geen.
  • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2024

SC 3.3.1 - Foutidentificatie [niveau A]

Formulier abonneren bevat incorrecte foutmeldingen

Opnemen bij gebruik van attenderingen of nieuwsbrieven

  • Beschrijving van de afwijking: Bij abonneren op attenderingen of nieuwsbrieven geeft het formulier geen correcte foutmeldingen.
  • Oorzaak: Als het formulier leeg verstuurd wordt, krijg je geen goede foutmelding te zien, alleen een instructie/melding dat bepaalde velden ingevuld dienen te worden en/of verplicht zijn ("Het e-mailadres is vereist. / Vink de akkoordverklaring aan."). Dat is niet afdoende, want er wordt niet beschreven dat er iets fout is gegaan.
  • Gevolg: Bezoekers zien aan de foutmelding niet dat ze iets fout hebben gedaan.
  • Alternatief: Geen.
  • Maatregel: Foutmelding toevoegen die ook aangeeft dat er iets fout is gegaan.
  • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 1-12-2023

SC 4.1.3 - Statusberichten [niveau AA]

Foutmeldingen niet herkend door hulpsoftware

Opnemen bij gebruik van attenderingen of nieuwsbrieven

  • Beschrijving van de afwijking: Het formulier om te abonneren op attenderingen of nieuwsbrieven genereert foutmeldingen waar hulpsotware niet van op de hoogte is.
  • Oorzaak: De pagina ververst niet en daardoor kan hulpsoftware de foutmelding niet zien.
  • Gevolg: Bezoekers met hulpsoftware zien de foutmelding niet.
  • Alternatief: Geen.
  • Maatregel: Aria-live regions toevoegen.
  • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-12-2023

De streefdatum waarop de website volledig zal voldoen: 01-01-2024.

De streefdatum waarop de website volledig zal voldoen: 01-01-2025.

Onderbouwing van de verklaring

Onderzoeksresultaten

  • De status van de website Kiosk Defensiebladen : eerste maatregelen genomen

(Onder het kopje Uitleg over de nalevingsstatussen worden de kenmerken van de verschillende statussen beschreven).

De toegankelijkheid van de website Kiosk Defensiebladen is onderzocht.

  • Niet Oké. de actualiteit, volledigheid en/of juistheid van de beschikbare onderzoeksresultaten zijn ontoereikend

Afwijkingen van de toegankelijkheidsstandaard

  1. SC 1.1.1 - Niet-tekstuele content [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:
    • Oorzaak:
    • Gevolg:
    • Alternatief:

      Er is geen alternatief beschikbaar.

    • Maatregel:

      De tekortkomingen worden hersteld.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 30-04-2021
  2. SC 1.4.3 - Contrast (minimum) [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:
    • Oorzaak:
    • Gevolg:
    • Alternatief:

      Beschrijving van de afwijking: Oranje PRO-sites in de Rijkshuisstijl gebruiken in de menubalk en de footer witte tekst. Dat geeft onvoldoende contrast. Oorzaak: Witte teksten op een oranje achtergrond hebben een te laag contrast van 3,2:1, waar dat 4,5:1 moet zijn. Gevolg: Bezoekers zouden de witte tekst niet altijd goed kunnen lezen. Alternatief: Er is geen alternatief nodig. De huidige automatische contrastcontrole onderschat het contrast tussen lichte kleuren. De draft van WCAG 3 houdt hier beter rekening mee en dan kan wit op oranje wel.

    • Maatregel:

      Geen

      • Opmerking: De uitvoering van deze maatregel leidt tot een onevenredige last
      • Toelichting: Het contrast van wit op oranje is in WCAG 3 beter dan dat van zwart op oranje, dat blijkt ook uit testen met gebruikers. Elke investering om de huidige situatie te wijzigen is teveel, omdat bezoekers dan alleen maar minder contrast gaan zien. Zie https://wildbit.com/blog/accessible-palette-stop-using-hsl-for-color-systems
    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2024

Andere toegankelijkheidsissues

(geen opgegeven)

Onevenredige last

De maatregelen die Ministerie van Defensie heeft benoemd leiden niet tot een onevenredige last.

(Zie onder uitleg over onevenredige last voor meer informatie)


Algemene toelichting

Uitleg over de nalevingsstatussen

De vooruitgang in digitale toegankelijkheid wordt bepaald aan de hand van nalevingsstatussen, die weergeven hoever een overheidsinstantie is gevorderd met het toegankelijker maken van een website. Voordat de wettelijke verplichting van kracht werd waren er slechts twee statussen: de toegankelijkheidsnorm schreef voor dat een website volledig moest voldoen aan alle toegankelijkheidseisen, met als resultaat status voldoet volledig. In geval het niet kon worden aangetoond dan was de status altijd voldoet niet.

De huidige aanpak kent vijf nalevingsstatussen. Doel is het bereiken van de status voldoet volledig. De statussen voldoet gedeeltelijk en eerste maatregelen genomen zijn tussenstappen op weg naar het einddoel.

De statussen en hun kenmerken zijn:

A: Voldoet volledig

  • De overheidsinstantie kan aantonen dat de website of mobiele app volledig aan alle toegankelijkheidseisen uit de norm voldoet.
  • De overheidsinstantie voldoet zowel aan de wettelijke verplichting als aan de norm.
  • Het in de wettelijke verplichting vastgelegde doel is behaald.

B: Voldoet gedeeltelijk (= in control verklaring)

  • De overheidsinstantie kan aantonen dat er een actueel, volledig en juist beeld is van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • Er wordt nog niet voldaan aan alle toegankelijkheidseisen uit de norm.
  • De overheidsinstantie heeft concrete verbetermaatregelen benoemd en een planning gemaakt om de afwijkingen te herstellen.
  • De overheidsinstantie is daardoor in control over de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • De overheidsinstantie voldoet wel aan de wettelijke verplichting, maar nog niet volledig aan de norm.

C: Eerste maatregelen genomen

  • Er is nog geen goed beeld van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • De overheidsinstantie heeft concrete verbetermaatregelen genomen om dat beeld te krijgen.
  • De overheidsinstantie voldoet wel aan de wettelijke verplichting, maar niet aan de norm.

D: Voldoet niet

  • Er is geen goed beeld van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • De overheidsinstantie heeft geen concrete verbetermaatregelen benoemd om inzicht te krijgen in de (mate van) toegankelijkheid.
  • De overheidsinstantie voldoet enkel aan de wettelijke verplichting om een toegankelijkheidsverklaring te publiceren.
  • Omdat de wettelijke verplichting voorschrijft dat overheidsinstanties de noodzakelijke maatregelen nemen om hun websites en mobiele applicaties toegankelijker te maken worden de overheidsinstantie aangespoord om binnen een bepaalde termijn concrete maatregelen te benoemen, inclusief planning.

E: Geen toegankelijkheidsverklaring gepubliceerd

  • De overheidsinstantie heeft voor de website of mobiele applicatie geen toegankelijkheidsverklaring gepubliceerd.
  • De overheidsinstantie voldoet niet aan de wettelijke verplichting om een toegankelijkheidsverklaring te publiceren.
  • Omdat de wettelijke verplichting voorschrijft dat overheidsinstanties de noodzakelijke maatregelen nemen om hun websites en mobiele applicaties toegankelijker te maken wordt de overheidsinstantie aangespoord om op korte termijn een toegankelijkheidsverklaring te publiceren waarin concrete maatregelen zijn benoemd, inclusief planning.

Het uitgangspunt is dat verbetermaatregelen worden benoemd, ingepland en uitgevoerd. En dat daarmee wordt doorggeaan totdat volledig aan alle toegankelijkheids is voldaan.
Als een website lange tijd in een status blijft hangen, dan wordt aan de beleidsmatige eis toegankelijker maken niet langer voldaan.

Uitleg over onevenredige last

Het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid staat overheidsinstanties toe om gebruik te maken van de mogelijkheid om afzonderlijke eisen uit de toegankelijkheidsstandaard - tijdelijk - niet toe te passen, als dit voor hen onevenredig belastend is.

Met de uitzonderingsmogelijkheid 'onevenredige last' dient zorgvuldig te worden omgegaan; het ontbreken van prioriteit, tijd of kennis bij een overheidsinstantie zijn geen legitieme redenen om de toegankelijkheidsstandaard niet toe te passen.

Als een overheidsinstantie vindt dat sprake is van een onevenredige last, dan wordt dat in de toegankelijkheidsverklaring aangegeven bij de afwijkingen. De overheidsinstantie dient dan wel een toegankelijke alternatief te bieden, bijvoorbeeld door van een PDF-bestand ook een toegankelijke tekstversie aan te bieden, of door in plaats van digitale dienstverlening fysieke ondersteuning te bieden. Ook wanneer volledige digitale toegankelijkheid (nog) niet haalbaar is moet de content van de website of mobiele applicatie in elk geval zo toegankelijk mogelijk worden gemaakt.

Zie voor de formele, geldende tekst artikel 3, lid 2 tot en met 4 en de toelichting bij artikel 3 van het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.

Inhoud die buiten de werkingssfeer valt van het Besluit

Het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid is niet van toepassing op de volgende content van websites en mobiele applicaties:

  • Kantoorbestandsformaten die zijn gepubliceerd voor 23 september 2018, tenzij dergelijke content nodig is voor actieve administratieve processen met betrekking tot de door de betrokken overheidsinstantie vervulde taken;
  • Vooraf opgenomen, op tijd gebaseerde media die zijn gepubliceerd voor 23 september 2020;
  • Live uitgezonden, op tijd gebaseerde media;
  • Onlinekaarten en onlinekarteringsdiensten, mits essentiële informatie op navigatiekaarten op een toegankelijke, digitale wijze wordt verstrekt;
  • Van derden afkomstige content die niet door de betrokken overheidsinstantie wordt gefinancierd of ontwikkeld en evenmin onder haar verantwoordelijkheid valt;
  • Reproducties van stukken uit erfgoedcollecties die niet volledig toegankelijk kunnen worden gemaakt om redenen van bewaring, authenticiteit of het ontbreken van geautomatiseerde en kostenefficiënte oplossingen om toegankelijkheid te bewerkstelligen;
  • Content die enkel beschikbaar is voor een gesloten gebruikersgroep en die is gepubliceerd voor 23 september 2019, tot de betreffende website ingrijpend wordt herzien;
  • Content van websites en mobiele applicaties die niet noodzakelijk is voor actieve administratieve processen en die niet wordt aangepast na 23 september 2019.

Bron: Artikel 2, tweede lid van het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.

In deze verklaring wordt gerefereerd aan verschillende bronnen. Onderstaande lijst bevat de links naar deze bronnen.

template versie 20211209