Verklaring van Livechat

Status toegankelijkheid https://ucs.oss.nl/webchat_prod

Gemeente Oss is wettelijk verplicht om deze website te laten voldoen aan het Besluit digitale toegankelijkheid overheid.

De status van deze website is: B - voldoet gedeeltelijk ? - Ga naar de informatie over de nalevingsstatussen

De status is toegekend op basis van een eigen verklaring,
die voor het laatst is bijgewerkt op 19-03-2021

  • De onderbouwing bij deze eigen verklaring is gecontroleerd.
    Daaruit bleek dat de onderbouwing toereikend is om door een toezichthouder inhoudelijk te kunnen worden beoordeeld.
    Meer over de controle door Logius

Op deze pagina kunt u:

Inhoud

Verklaring

Gemeente Oss streeft ernaar om de eigen online informatie en dienstverlening toegankelijk te maken, overeenkomstig het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.
Deze toegankelijkheidsverklaring is van toepassing op de inhoud van de website Livechat.

Een overzicht van alle websites, mobiele applicaties en verklaringen van Gemeente Oss is beschikbaar via de link https://www.oss.nl/Toegankelijkheid/Toegankelijkheidsverklaringen.htm

Nalevingsstatus: voldoet gedeeltelijk

Uit de door Gemeente Oss gepubliceerde informatie blijkt dat de website Livechat gedeeltelijk voldoet aan het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.

Uit toegankelijkheidsonderzoek is gebleken dat nog niet aan alle eisen wordt voldaan. Voor elke afzonderlijke afwijking van de eisen is de oorzaak bekend en is het gevolg beschreven, zijn maatregelen genomen om de afwijking te kunnen opheffen EN wordt een concrete datum genoemd waarop de maatregelen zullen zijn uitgevoerd.

In de toelichting, onder het kopje onderbouwing van de verklaring, wordt aangegeven hoe ver Gemeente Oss is gevorderd met de toegankelijkheid van Livechat en welke noodzakelijke maatregelen worden genomen om de website toegankelijker te maken.

De kenmerken van de verschillende statussen worden beschreven in de toelichting, onder het kopje Uitleg over de nalevingsstatussen.

Akkoordverklaring

Deze verklaring is op 02-11-2020 getekend voor 'gezien en akkoord' door een tekenbevoegd functionaris van Gemeente Oss .
Functie: Teamleider KCC.

De actualiteit, volledigheid en juistheid van deze verklaring zijn voor het laatst herzien op 19-03-2021.

Feedback en contactgegevens

Loopt u tegen een toegankelijkheidsprobleem aan? Of heeft u een vraag of opmerking over toegankelijkheid? Neem dan contact op via toegankelijkheid@oss.nl.

Wat kunt u van ons verwachten?
  • Binnen 5 werkdagen krijgt u een ontvangstbevestiging.
  • We informeren u over de voortgang en de uitkomst.
  • Binnen 3 weken is uw verzoek afgehandeld.
Handhavingsprocedure

Bent u niet tevreden met de manier waarop uw klacht is behandeld? Of hebben we niet op tijd gereageerd? Dan kunt u contact opnemen met de Nationale Ombudsman.

Aanvullende informatie van Gemeente Oss

De streefdatum waarop de website volledig zal voldoen: 30-06-2021.

Onderbouwing van de verklaring

Onderzoeksresultaten

  • Oké. De status van de website Livechat : voldoet gedeeltelijk

De website Livechat is onderzocht op toegankelijkheid en uit de rapportage blijkt volgens Gemeente Oss dat nog niet aan alle onderstaande kenmerken wordt voldaan:

  • De onderzoeksresultaten waarop de claim is gebaseerd zijn beschikbaar via:
    • https://www.oss.nl/web/file?uuid=efcb216b-14ad-46b3-8d0e-00d7e9bf4f72&owner=ed2040ad-2962-4e83-b396-48eee775e322&contentid=64736
      Kenmerken die in de rapportage zijn vastgelegd:
      • Datum: 26-08-2021
      • Type onderzoek: handmatig onderzoek (eventueel deels automatisch)
      • Onderzoek uitgevoerd door: een onafhankelijke derde partij
      • Oké. Gebruikte standaard: EN 301 549 / WCAG 2.1 niveau AA
      • Oké. Actualiteit: voldoet aan de voorwaarde. Uit de rapportage blijkt dat de meet- en onderzoeksgegevens waarop het onderzoek is gebaseerd jonger zijn dan 36 maanden.
      • Oké. Onderzoeksmethode: voldoet aan de voorwaarde. Uit de rapportage blijkt dat bij het handmatige onderzoek een goed gedocumenteerde evaluatiemethode (WCAG-EM of gelijkwaardig) is gebruikt.
      • Oké. Vastlegging: voldoet aan de eisen. Uit de rapportage blijkt dat de onderzoeksresultaten zijn vastgelegd in een voor mensen leesbaar formaat, of in het machineleesbare formaat EARL.
  • De (gecombineerde) onderzoeksresultaten:
    • Oké. Omvatten alle eisen uit hoofdstuk 9 Web (voor websites) of 11 Software (voor mobiele applicaties) van de Europese toegankelijkheidsnorm EN 301 549. De eisen voor websites, mobiele applicaties en downloadbare documenten in deze norm zijn identiek aan de niveau A en AA succescriteria van de wereldwijd toegepaste toegankelijkheidsstandaard WCAG 2.1.
    • Oké. Zijn representatief voor alle content op het hoofddomein en eventuele de sub- en andere domeinen die in de verklaring worden genoemd.
  • Niet Oké. Tijdens het onderzoek zijn afwijkingen gevonden op de toegankelijkheidsstandaard, die niet konden worden hersteld voordat het onderzoek werd afgerond.
  • Oké. Op basis van de onderzoeksresultaten verklaart Gemeente Oss dat de website gedeeltelijk voldoet aan de toegankelijkheidsstandaard.

(Onder het kopje Uitleg over de nalevingsstatussen worden de kenmerken van de verschillende statussen beschreven).

Afwijkingen van de toegankelijkheidsstandaard

  1. SC 1.1.1 - Niet-tekstuele content [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Alle niet-tekstuele content die aan de gebruiker wordt gepresenteerd, heeft een tekstalternatief dat een gelijkwaardig doel dient. […]

    • Oorzaak:

      Op pagina https://ucs.oss.nl/webchat_prod/ heeft het logo van de gemeente Oss als alternatieve tekst 'Webchat'. Deze komt niet overeen met de visuele naam 'Gemeente Oss'.

    • Gevolg:

      De voorleessoftware zal aan slechtziende gebruikers een andere tekst voorlezen (Webchat) dan zichtbaar is (Gemeente Oss).

    • Alternatief:

      Er is geen alternatieve oplossing beschikbaar.

    • Maatregel:

      De leverancier is op de hoogte van de bevinding. We streven ernaar om de bevinding voor het einde van 2021 Q2 opgelost te hebben.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 30-06-2021
  2. SC 1.4.3 - Contrast (minimum) [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:

      De visuele weergave van tekst en afbeeldingen van tekst heeft een contrastverhouding van ten minste 4,5:1, behalve in de volgende gevallen:

      • Grote tekst: Grote tekst en afbeeldingen van grote tekst hebben een contrastverhouding van ten minste 3:1;
      • Incidenteel: Tekst of afbeeldingen van tekst die deel zijn van een inactieve component van de gebruikersinterface, die puur decoratief zijn, die voor niemand zichtbaar zijn, of die onderdeel zijn van een afbeelding die significant andere visuele content bevat, hebben geen contrasteis.
      • Woordmerken: Tekst die onderdeel is van een logo of merknaam heeft geen contrasteis.
    • Oorzaak:

      Op pagina https://ucs.oss.nl/webchat_prod/ heeft de knop ‘Volgende' een te laag contrast (1,7:1). Deze bevinding komt vaker voor bij het chatproces: alle groene knoppen hebben dezelfde lage contrastwaarde.

      Op pagina https://ucs.oss.nl/webchat_prod/ heeft de tekst ‘Mogelijk gemaakt door Unexus Communications Server' een te laag contrast (3,6:1).

      Op pagina https://ucs.oss.nl/webchat_prod/ heeft de foutmelding, die wordt getoond als niet alle verplichte velden zijn ingevuld en op 'Volgende' wordt geklikt, een te laag contrast (4,0:1).

      Op pagina https://ucs.oss.nl/webchat_prod/Chat.aspx hebben de namen van de personen in de chat een te laag contrast (3,9:1).

    • Gevolg:

      Slechtziende bezoekers kunnen de chatapplicatie mogelijk niet goed gebruiken omdat niet alles voldoende zichtbaar is.

    • Alternatief:

      Er is geen alternatieve oplossing beschikbaar. De inwoner kan eventueel contact opnemen met de gemeente voor hulp.

    • Maatregel:

      De leverancier is op de hoogte van de bevinding. We streven ernaar om de bevinding voor het einde van 2021 Q2 opgelost te hebben.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 30-06-2021
  3. SC 2.4.7 - Focus zichtbaar [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Elke gebruikersinterface die met een toetsenbord te bedienen is, heeft een bedieningswijze waarbij de indicator van de toetsenbordfocus zichtbaar is.

    • Oorzaak:

      Op pagina https://ucs.oss.nl/webchat_prod/ is de focus op zowel de 'Send conversation log per email' checbox als de 'Volgende' knop niet zichtbaar.

      Op pagina https://ucs.oss.nl/webchat_prod/Chat.aspx is de focus op de knop om een bijlage te versturen niet zichtbaar.

    • Gevolg:

      Als een gebruiker met het toetsenbord wil navigeren dan is niet altijd duidelijk waar de focus zich bevindt. Dit kan een probleem zijn voor gebruikers die gebruik willen maken van het toetsenbord om te navigeren.

    • Alternatief:

      Er is geen alternatieve oplossing beschikbaar. De inwoner kan eventueel contact opnemen met de gemeente voor hulp.

    • Maatregel:

      De leverancier is op de hoogte van de bevinding. We streven ernaar om de bevinding voor het einde van 2021 Q2 opgelost te hebben.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 30-06-2021
  4. SC 2.5.3 - Label in naam [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Bij componenten van de gebruikersinterface met labels die tekst of afbeeldingen van tekst bevatten, bevat de naam de tekst die visueel wordt weergegeven.

    • Oorzaak:

      Op pagina https://ucs.oss.nl/webchat_prod/ heeft het logo van de gemeente Oss als alternatieve tekst 'Webchat'. Deze komt niet overeen met de visuele naam 'Gemeente Oss'.

    • Gevolg:

      De voorleessoftware zal aan slechtziende gebruikers een andere tekst voorlezen (Webchat) dan zichtbaar is (Gemeente Oss).

    • Alternatief:

      Er is geen alternatieve oplossing beschikbaar.

    • Maatregel:

      De leverancier is op de hoogte van de bevinding. We streven ernaar om de bevinding voor het einde van 2021 Q2 opgelost te hebben.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 30-06-2021
  5. SC 3.1.1 - Taal van de pagina [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      De standaard menselijke taal van diverse webpagina's kan door software bepaald worden.

    • Oorzaak:

      Op pagina https://ucs.oss.nl/webchat_prod/ is in de HTML-code geen taal voor de pagina aangegeven.

    • Gevolg:

      De voorleessoftware kan de informatie op de pagina mogelijk niet correct voorlezen aan slechtziende bezoekers .

    • Alternatief:

      Er is geen alternatieve oplossing beschikbaar. De inwoner kan eventueel contact opnemen met de gemeente voor hulp.

    • Maatregel:

      De leverancier is op de hoogte van de bevinding. We streven ernaar om de bevinding voor het einde van 2021 Q2 opgelost te hebben.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 30-06-2021
  6. SC 3.1.2 - Taal van onderdelen [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:

      De menselijke taal van elke passage of zin in de content kan door software bepaald worden, behalve waar het gaat om eigennamen, technische termen, woorden uit een onbepaalde taal en woorden of zinsdelen die deel zijn gaan uitmaken van het jargon van de onmiddellijk omringende tekst.

    • Oorzaak:

      Als op pagina https://ucs.oss.nl/webchat_prod/ niet alle verplichte velden worden ingevuld en op de knop 'Volgende' wordt geklikt, dan wordt er een foutmelding in het Engels getoond. Voor deze Engelse taal is geen taalwisseling aangegeven.

    • Gevolg:

      De voorleessoftware kan de foutmelding op de pagina mogelijk niet correct voorlezen aan slechtziende bezoekers .

    • Alternatief:

      Er is geen alternatieve oplossing beschikbaar. De inwoner kan eventueel contact opnemen met de gemeente voor hulp.

    • Maatregel:

      De leverancier is op de hoogte van de bevinding. De foutmelding moet in plaats van in het Engels in het Nederlands worden getoond. We streven ernaar om de bevinding voor het einde van 2021 Q2 opgelost te hebben.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 30-06-2021
  7. SC 3.3.2 - Labels of instructies [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Als de content gebruikersinvoer vereist, dan worden labels of instructies geleverd.

    • Oorzaak:

      Op de drie pagina's 1) https://ucs.oss.nl/webchat_prod/, 2) https://ucs.oss.nl/webchat_prod/Subject.aspx en 3) https://ucs.oss.nl/webchat_prod/Chat.aspx zijn de invoervelden niet voorzien van een visueel label.

    • Gevolg:

      Het is mogelijk niet voor alle bezoekers duidelijk wat ingevuld moet worden in de invoervelden.

    • Alternatief:

      Er is geen alternatieve oplossing beschikbaar. De inwoner kan eventueel contact opnemen met de gemeente voor hulp.

    • Maatregel:

      De leverancier is op de hoogte van de bevinding. We streven ernaar om de bevinding voor het einde van 2021 Q2 opgelost te hebben.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 30-06-2021
  8. SC 4.1.2 - Naam, rol, waarde [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Voor alle componenten van de gebruikersinterface (inclusief, maar niet uitsluitend voor formulierelementen, links en door scripts gegenereerde componenten), kunnen de naam (name) en rol (role) door software bepaald worden; toestanden (states), eigenschappen (properties) en waarden (values) die door de gebruiker ingesteld kunnen worden, kunnen door software ingesteld worden; en kennisgeving van veranderingen in deze items is beschikbaar voor user agents, met inbegrip van hulptechnologieën.

    • Oorzaak:

      Op de drie pagina's 1) https://ucs.oss.nl/webchat_prod/, 2) https://ucs.oss.nl/webchat_prod/Subject.aspx en 3) https://ucs.oss.nl/webchat_prod/Chat.aspx zijn de invoervelden niet van een naam voorzien. Verder is op pagina https://ucs.oss.nl/webchat_prod/Chat.aspx de knop om een bijlage toe te voegen niet voorzien van een (goede) naam.

    • Gevolg:

      Hulpsoftware kan relevante informatie met betrekking tot de invoervelden niet goed voorlezen aan slechtziende gebruikers. Hierdoor kunnen deze gebruikers mogelijk geen goed gebruik maken van de applicatie.

    • Alternatief:

      Er is geen alternatieve oplossing beschikbaar. De inwoner kan eventueel contact opnemen met de gemeente voor hulp.

    • Maatregel:

      De leverancier is op de hoogte van de bevinding. We streven ernaar om de bevinding voor het einde van 2021 Q2 opgelost te hebben.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 30-06-2021
  9. SC 4.1.3 - Statusberichten [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:

      In content die is geïmplementeerd met opmaaktalen kunnen statusberichten door software bepaald worden met behulp van rol (role) of eigenschappen (properties), zodat hulptechnologieën de berichten aan de gebruiker kunnen presenteren zonder dat ze de focus krijgen.

    • Oorzaak:

      Tijdens de chat kan er gesproken worden met een medewerker. Wanneer er op pagina https://ucs.oss.nl/webchat_prod/Chat.aspx berichten worden geplaatst, dan worden deze berichten niet medegedeeld aan de voorleessoftware van de gebruiker. Wanneer er veranderingen of resultaten in beeld worden geplaatst terwijl de focus op een andere plek staat, dan moet dezelfde informatie worden overgebracht aan de voorleessoftware van de gebruiker.

      Tijdens de chat kan er gesproken worden met een medewerker. Wanneer de medewerker een bericht aan het typen is, dan wordt dat visueel getoond op pagina https://ucs.oss.nl/webchat_prod/Chat.aspx. Deze verandering in beeld (tekst) wordt niet overgebracht aan voorleessoftware. Wanneer er veranderingen of resultaten in beeld worden geplaatst terwijl de focus op een andere plek staat, dan moet dezelfde informatie worden overgebracht aan de voorleessoftware van de gebruiker. Dit geldt ook voor teksten als 'De medewerker heeft de chat beëindigd'.

    • Gevolg:

      Hulpsoftware kan relevante chatinformatie die visueel wél aanwezig is niet voorlezen aan slechtziende gebruikers.

    • Alternatief:

      Er is geen alternatieve oplossing beschikbaar. De inwoner kan eventueel contact opnemen met de gemeente voor hulp.

    • Maatregel:

      De leverancier is op de hoogte van de bevinding. We streven ernaar om de bevinding voor het einde van 2021 Q2 opgelost te hebben.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 30-06-2021

Andere toegankelijkheidsissues

(geen opgegeven)

Onevenredige last

De maatregelen die Gemeente Oss heeft benoemd leiden niet tot een onevenredige last.

(Zie onder uitleg over onevenredige last voor meer informatie)


Algemene toelichting

Uitleg over de nalevingsstatussen

De vooruitgang in digitale toegankelijkheid wordt bepaald aan de hand van nalevingsstatussen, die weergeven hoever een overheidsinstantie is gevorderd met het toegankelijker maken van een website. Voordat de wettelijke verplichting van kracht werd waren er slechts twee statussen: de toegankelijkheidsnorm schreef voor dat een website volledig moest voldoen aan alle toegankelijkheidseisen, met als resultaat status voldoet volledig. In geval het niet kon worden aangetoond dan was de status altijd voldoet niet.

De huidige aanpak kent vijf nalevingsstatussen. Doel is het bereiken van de status voldoet volledig. De statussen voldoet gedeeltelijk en eerste maatregelen genomen zijn tussenstappen op weg naar het einddoel.

De statussen en hun kenmerken zijn:

A: Voldoet volledig

  • De overheidsinstantie kan aantonen dat de website of mobiele app volledig aan alle toegankelijkheidseisen uit de norm voldoet.
  • De overheidsinstantie voldoet zowel aan de wettelijke verplichting als aan de norm.
  • Het in de wettelijke verplichting vastgelegde doel is behaald.

B: Voldoet gedeeltelijk (= in control verklaring)

  • De overheidsinstantie kan aantonen dat er een actueel, volledig en juist beeld is van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • Er wordt nog niet voldaan aan alle toegankelijkheidseisen uit de norm.
  • De overheidsinstantie heeft concrete verbetermaatregelen benoemd en een planning gemaakt om de afwijkingen te herstellen.
  • De overheidsinstantie is daardoor in control over de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • De overheidsinstantie voldoet wel aan de wettelijke verplichting, maar nog niet volledig aan de norm.

C: Eerste maatregelen genomen

  • Er is nog geen goed beeld van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • De overheidsinstantie heeft concrete verbetermaatregelen genomen om dat beeld te krijgen.
  • De overheidsinstantie voldoet wel aan de wettelijke verplichting, maar niet aan de norm.

D: Voldoet niet

  • Er is geen goed beeld van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • De overheidsinstantie heeft geen concrete verbetermaatregelen benoemd om inzicht te krijgen in de (mate van) toegankelijkheid.
  • De overheidsinstantie voldoet enkel aan de wettelijke verplichting om een toegankelijkheidsverklaring te publiceren.
  • Omdat de wettelijke verplichting voorschrijft dat overheidsinstanties de noodzakelijke maatregelen nemen om hun websites en mobiele applicaties toegankelijker te maken worden de overheidsinstantie aangespoord om binnen een bepaalde termijn concrete maatregelen te benoemen, inclusief planning.

E: Geen toegankelijkheidsverklaring gepubliceerd

  • De overheidsinstantie heeft voor de website of mobiele applicatie geen toegankelijkheidsverklaring gepubliceerd.
  • De overheidsinstantie voldoet niet aan de wettelijke verplichting om een toegankelijkheidsverklaring te publiceren.
  • Omdat de wettelijke verplichting voorschrijft dat overheidsinstanties de noodzakelijke maatregelen nemen om hun websites en mobiele applicaties toegankelijker te maken wordt de overheidsinstantie aangespoord om op korte termijn een toegankelijkheidsverklaring te publiceren waarin concrete maatregelen zijn benoemd, inclusief planning.

Het uitgangspunt is dat verbetermaatregelen worden benoemd, ingepland en uitgevoerd. En dat daarmee wordt doorggeaan totdat volledig aan alle toegankelijkheids is voldaan.
Als een website lange tijd in een status blijft hangen, dan wordt aan de beleidsmatige eis toegankelijker maken niet langer voldaan.

Uitleg over onevenredige last

Het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid staat overheidsinstanties toe om gebruik te maken van de mogelijkheid om afzonderlijke eisen uit de toegankelijkheidsstandaard - tijdelijk - niet toe te passen, als dit voor hen onevenredig belastend is.

Met de uitzonderingsmogelijkheid 'onevenredige last' dient zorgvuldig te worden omgegaan; het ontbreken van prioriteit, tijd of kennis bij een overheidsinstantie zijn geen legitieme redenen om de toegankelijkheidsstandaard niet toe te passen.

Zie voor de formele, geldende tekst artikel 3, lid 2 tot en met 4 en de toelichting bij artikel 3 van het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.

Inhoud die buiten de werkingssfeer valt van het Besluit

Het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid is niet van toepassing op de volgende content van websites en mobiele applicaties:

  • Kantoorbestandsformaten die zijn gepubliceerd voor 23 september 2018, tenzij dergelijke content nodig is voor actieve administratieve processen met betrekking tot de door de betrokken overheidsinstantie vervulde taken;
  • Vooraf opgenomen, op tijd gebaseerde media die zijn gepubliceerd voor 23 september 2020;
  • Live uitgezonden, op tijd gebaseerde media;
  • Onlinekaarten en onlinekarteringsdiensten, mits essentiële informatie op navigatiekaarten op een toegankelijke, digitale wijze wordt verstrekt;
  • Van derden afkomstige content die niet door de betrokken overheidsinstantie wordt gefinancierd of ontwikkeld en evenmin onder haar verantwoordelijkheid valt;
  • Reproducties van stukken uit erfgoedcollecties die niet volledig toegankelijk kunnen worden gemaakt om redenen van bewaring, authenticiteit of het ontbreken van geautomatiseerde en kostenefficiënte oplossingen om toegankelijkheid te bewerkstelligen;
  • Content die enkel beschikbaar is voor een gesloten gebruikersgroep en die is gepubliceerd voor 23 september 2019, tot de betreffende website ingrijpend wordt herzien;
  • Content van websites en mobiele applicaties die niet noodzakelijk is voor actieve administratieve processen en die niet wordt aangepast na 23 september 2019.

Bron: Artikel 2, tweede lid van het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.

In deze verklaring wordt gerefereerd aan verschillende bronnen. Onderstaande lijst bevat de links naar deze bronnen.

template versie 20211209