Verklaring van Een fijne buurt

Status toegankelijkheid https://www.eenfijnebuurt.nl

Plein Civiel is wettelijk verplicht om deze website te laten voldoen aan het Besluit digitale toegankelijkheid overheid.

De status van deze website is: D - voldoet niet ? - Ga naar de informatie over de nalevingsstatussen

De status is toegekend op basis van een eigen verklaring,
die voor het laatst is bijgewerkt op 13-04-2021

Op deze pagina kunt u:

Inhoud

Verklaring

Plein Civiel streeft ernaar om de eigen online informatie en dienstverlening toegankelijk te maken, overeenkomstig het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.
Deze toegankelijkheidsverklaring is van toepassing op de inhoud van de website Een fijne buurt.

Een overzicht van alle websites, mobiele applicaties en verklaringen van Plein Civiel is beschikbaar via de link https://www.eenfijnebuurt.nl/toegankelijkheid/

Nalevingsstatus: voldoet niet

De website Een fijne buurt van Plein Civiel voldoet niet aan het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.

De geplande datum waarop de website volledig zal voldoen: 01-11-2021.

De kenmerken van de verschillende statussen worden beschreven in de toelichting, onder het kopje Uitleg over de nalevingsstatussen.

Akkoordverklaring

Deze verklaring is op 05-11-2020 getekend voor 'gezien en akkoord' door een tekenbevoegd functionaris van Plein Civiel .
Functie: Webtoegankelijkheid eindverantwoordelijke functionaris.

De actualiteit, volledigheid en juistheid van deze verklaring zijn voor het laatst herzien op 13-04-2021.

Feedback en contactgegevens

Loopt u tegen een toegankelijkheidsprobleem aan? Of heeft u een vraag of opmerking over toegankelijkheid?
Neem dan contact op via [martijn@pleinciviel.nl].

Wat kunt u van ons verwachten?
  • Binnen 5 werkdagen krijgt u een ontvangstbevestiging.
  • We informeren u over de voortgang en de uitkomst.
  • Binnen 3 weken is uw verzoek afgehandeld.
Handhavingsprocedure

Bent u niet tevreden met de manier waarop uw klacht is behandeld? Of hebben we niet op tijd gereageerd?
Dan kunt u [contact opnemen met de Nationale Ombudsman].

Aanvullende informatie van Plein Civiel

Wat heeft Plein Civiel al gedaan?

Plein Civiel gaat heel bewust om met de toegankelijkheid van de website. Wij willen dat deze zo toegankelijk en inclusief mogelijk is, zodat iedereen goed gebruik kan maken van onze website. Hier hebben we ook rekening mee gehouden tijdens het bouwen van de website. Daarom hebben we voor het WordPress thema Neve gekozen. Dit is een thema dat focust op het toegankelijk en gebruikersvriendelijk maken van je website. Verder zie je hieronder een aantal voorbeelden van onderdelen die we in onze website verwerkt hebben:

  • Reader-weergave: De functie reader-weergave is beschikbaar op onze website. Met behulp van de reader-weergave kun je ervoor zorgen dat de tekst en afbeeldingen van een webpagina via een universele weergave worden getoond. Hierdoor is de opmaak rustiger en word je minder afgeleid tijdens het lezen van een artikel. Links van de adresbalk in Safari zie je een knop met horizontale streepjes. Tik hierop om de Reader-weergave te activeren.
  • Kleur gebruik: We houden goed rekening met de kleuren die we gebruiken. Tekst- en achtergrondkleuren hebben genoeg contrast en voldoen aan de toegankelijkheidseisen. Verder zorgen we dat we naast kleur ook tekst en foto’s gebruiken om informatie goed over te dragen. 
  • Video’s: De meeste video’s op onze website zijn voorzien van een auditieve beschrijving (audio) en ondertiteling.
  • Foto’s: Alle foto’s zijn voorzien van alternatieve tekst.
  • Tekst: Wij gebruiken duidelijke en eenvoudige taal in onze teksten. Daarnaast maken we correct gebruik van koppen, lijsten en citaten, zodat de website goed te lezen en navigeren is. Links in de tekst worden aangegeven met een andere kleur en zijn onderlijnd. 
  • Siteimprove: Verder maken we gebruiken van de Siteimprove Accessibility Checker. Dit is een website die onze website checkt op toegankelijkheidsproblemen. 
Aanpak om toegankelijkheid te garanderen
  • Onderzoek & Toetsing: Wij hebben een inspectie gepland staan om de digitale toegankelijkheid van onze website te testen. Deze test wordt uitgevoerd door een externe onafhankelijke partij en zal ieder jaar opnieuw uitgevoerd worden. De score van de test wordt op deze pagina gepubliceerd. Verder zullen we de verbeterpunten uit deze test opnemen in ons plan van aanpak en op onze website verwerken. 
  • Verwerken resultaten: Aan de hand van de resultaten van dit onderzoek, zullen we gevonden knelpunten in onze website aanpassen om zo de toegankelijkheid te verbeteren. 
  • Periodieke interne controle: Onze redactie voert periodieke controles uit om all content te toesten op toegankelijkheid.

 

De streefdatum waarop de website volledig zal voldoen: 01-11-2021.

Onderbouwing van de verklaring

Onderzoeksresultaten

  • De status van de website Een fijne buurt : voldoet niet

(Onder het kopje Uitleg over de nalevingsstatussen worden de kenmerken van de verschillende statussen beschreven).

De toegankelijkheid van de website Een fijne buurt is nog niet onderzocht.

  • Niet Oké. er zijn geen onderzoeksresultaten beschikbaar
  • Oké. een toegankelijkheidsonderzoek is gepland. Datum waarop het zal zijn uitgevoerd: 01-10-2021

Afwijkingen van de toegankelijkheidsstandaard

(onbekend is welke afwijkingen er zijn)

Andere toegankelijkheidsissues

(geen opgegeven)

Onevenredige last

Nee

(Zie onder uitleg over onevenredige last voor meer informatie)


Algemene toelichting

Uitleg over de nalevingsstatussen

De vooruitgang in digitale toegankelijkheid wordt bepaald aan de hand van nalevingsstatussen, die weergeven hoever een overheidsinstantie is gevorderd met het toegankelijker maken van een website. Voordat de wettelijke verplichting van kracht werd waren er slechts twee statussen: de toegankelijkheidsnorm schreef voor dat een website volledig moest voldoen aan alle toegankelijkheidseisen, met als resultaat status voldoet volledig. In geval het niet kon worden aangetoond dan was de status altijd voldoet niet.

De huidige aanpak kent vijf nalevingsstatussen. Doel is het bereiken van de status voldoet volledig. De statussen voldoet gedeeltelijk en eerste maatregelen genomen zijn tussenstappen op weg naar het einddoel.

De statussen en hun kenmerken zijn:

A: Voldoet volledig

  • De overheidsinstantie kan aantonen dat de website of mobiele app volledig aan alle toegankelijkheidseisen uit de norm voldoet.
  • De overheidsinstantie voldoet zowel aan de wettelijke verplichting als aan de norm.
  • Het in de wettelijke verplichting vastgelegde doel is behaald.

B: Voldoet gedeeltelijk (= in control verklaring)

  • De overheidsinstantie kan aantonen dat er een actueel, volledig en juist beeld is van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • Er wordt nog niet voldaan aan alle toegankelijkheidseisen uit de norm.
  • De overheidsinstantie heeft concrete verbetermaatregelen benoemd en een planning gemaakt om de afwijkingen te herstellen.
  • De overheidsinstantie is daardoor in control over de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • De overheidsinstantie voldoet wel aan de wettelijke verplichting, maar nog niet volledig aan de norm.

C: Eerste maatregelen genomen

  • Er is nog geen goed beeld van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • De overheidsinstantie heeft concrete verbetermaatregelen genomen om dat beeld te krijgen.
  • De overheidsinstantie voldoet wel aan de wettelijke verplichting, maar niet aan de norm.

D: Voldoet niet

  • Er is geen goed beeld van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • De overheidsinstantie heeft geen concrete verbetermaatregelen benoemd om inzicht te krijgen in de (mate van) toegankelijkheid.
  • De overheidsinstantie voldoet enkel aan de wettelijke verplichting om een toegankelijkheidsverklaring te publiceren.
  • Omdat de wettelijke verplichting voorschrijft dat overheidsinstanties de noodzakelijke maatregelen nemen om hun websites en mobiele applicaties toegankelijker te maken worden de overheidsinstantie aangespoord om binnen een bepaalde termijn concrete maatregelen te benoemen, inclusief planning.

E: Geen toegankelijkheidsverklaring gepubliceerd

  • De overheidsinstantie heeft voor de website of mobiele applicatie geen toegankelijkheidsverklaring gepubliceerd.
  • De overheidsinstantie voldoet niet aan de wettelijke verplichting om een toegankelijkheidsverklaring te publiceren.
  • Omdat de wettelijke verplichting voorschrijft dat overheidsinstanties de noodzakelijke maatregelen nemen om hun websites en mobiele applicaties toegankelijker te maken wordt de overheidsinstantie aangespoord om op korte termijn een toegankelijkheidsverklaring te publiceren waarin concrete maatregelen zijn benoemd, inclusief planning.

Het uitgangspunt is dat verbetermaatregelen worden benoemd, ingepland en uitgevoerd. En dat daarmee wordt doorggeaan totdat volledig aan alle toegankelijkheids is voldaan.
Als een website lange tijd in een status blijft hangen, dan wordt aan de beleidsmatige eis toegankelijker maken niet langer voldaan.

Uitleg over onevenredige last

Het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid staat overheidsinstanties toe om gebruik te maken van de mogelijkheid om afzonderlijke eisen uit de toegankelijkheidsstandaard - tijdelijk - niet toe te passen, als dit voor hen onevenredig belastend is.

Met de uitzonderingsmogelijkheid 'onevenredige last' dient zorgvuldig te worden omgegaan; het ontbreken van prioriteit, tijd of kennis bij een overheidsinstantie zijn geen legitieme redenen om de toegankelijkheidsstandaard niet toe te passen.

Zie voor de formele, geldende tekst artikel 3, lid 2 tot en met 4 en de toelichting bij artikel 3 van het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.

Inhoud die buiten de werkingssfeer valt van het Besluit

Het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid is niet van toepassing op de volgende content van websites en mobiele applicaties:

  • Kantoorbestandsformaten die zijn gepubliceerd voor 23 september 2018, tenzij dergelijke content nodig is voor actieve administratieve processen met betrekking tot de door de betrokken overheidsinstantie vervulde taken;
  • Vooraf opgenomen, op tijd gebaseerde media die zijn gepubliceerd voor 23 september 2020;
  • Live uitgezonden, op tijd gebaseerde media;
  • Onlinekaarten en onlinekarteringsdiensten, mits essentiële informatie op navigatiekaarten op een toegankelijke, digitale wijze wordt verstrekt;
  • Van derden afkomstige content die niet door de betrokken overheidsinstantie wordt gefinancierd of ontwikkeld en evenmin onder haar verantwoordelijkheid valt;
  • Reproducties van stukken uit erfgoedcollecties die niet volledig toegankelijk kunnen worden gemaakt om redenen van bewaring, authenticiteit of het ontbreken van geautomatiseerde en kostenefficiënte oplossingen om toegankelijkheid te bewerkstelligen;
  • Content die enkel beschikbaar is voor een gesloten gebruikersgroep en die is gepubliceerd voor 23 september 2019, tot de betreffende website ingrijpend wordt herzien;
  • Content van websites en mobiele applicaties die niet noodzakelijk is voor actieve administratieve processen en die niet wordt aangepast na 23 september 2019.

Bron: Artikel 2, tweede lid van het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.

In deze verklaring wordt gerefereerd aan verschillende bronnen. Onderstaande lijst bevat de links naar deze bronnen.

template versie 20211209