Verklaring van Wettenbank
Status toegankelijkheid https://wetten.overheid.nl
KOOP is wettelijk verplicht om deze website te laten voldoen aan het Besluit digitale toegankelijkheid overheid.
De status van deze website is: B - voldoet gedeeltelijk ? - Ga naar de informatie over de nalevingsstatussen
De status is toegekend op basis van een eigen verklaring,
die voor het laatst is bijgewerkt op 20-12-2021
- De onderbouwing bij deze eigen verklaring is gecontroleerd.
Daaruit bleek dat de onderbouwing toereikend is om door een toezichthouder inhoudelijk te kunnen worden beoordeeld.
Meer over de controle door Logius
Op deze pagina kunt u:
- De volledige, officiële verklaring inzien;
- Een toegankelijkheidsprobleem melden.
Inhoud
Verklaring
KOOP
streeft ernaar om de eigen
online informatie en dienstverlening toegankelijk te maken, overeenkomstig het
Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.
Deze toegankelijkheidsverklaring is van toepassing op de inhoud van
de website Wettenbank.
- hoofddomein:
- subdomeinen en andere domeinen die behoren tot de website:
- (niet van toepassing)
Een overzicht van alle websites, mobiele applicaties en verklaringen van KOOP is beschikbaar via de link https://www.overheid.nl/toegankelijkheid
Nalevingsstatus: voldoet gedeeltelijk
Uit de door KOOP gepubliceerde informatie blijkt dat de website Wettenbank gedeeltelijk voldoet aan het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.
Uit toegankelijkheidsonderzoek is gebleken dat nog niet aan alle eisen wordt voldaan. Voor elke afzonderlijke afwijking van de eisen is de oorzaak bekend en is het gevolg beschreven, zijn maatregelen genomen om de afwijking te kunnen opheffen EN wordt een concrete datum genoemd waarop de maatregelen zullen zijn uitgevoerd.
In de toelichting, onder het kopje onderbouwing van de verklaring, wordt aangegeven hoe ver KOOP is gevorderd met de toegankelijkheid van Wettenbank en welke noodzakelijke maatregelen worden genomen om de website toegankelijker te maken.
De kenmerken van de verschillende statussen worden beschreven in de toelichting, onder het kopje Uitleg over de nalevingsstatussen.
Akkoordverklaring
Deze verklaring is op 06-12-2021 getekend
voor 'gezien en akkoord' door een tekenbevoegd functionaris
van KOOP
.
Functie:
Manager Front-enddiensten.
De actualiteit, volledigheid en juistheid van deze verklaring zijn voor het laatst herzien op 20-12-2021.
Feedback en contactgegevens
Loopt u tegen een toegankelijkheidsprobleem aan? Of heeft u een vraag of opmerking over toegankelijkheid?
Neem dan contact op via servicedesk@koop.overheid.nl.
Wat kunt u van ons verwachten?
- Binnen 5 werkdagen krijgt u een ontvangstbevestiging.
- We informeren u over de voortgang en de uitkomst.
- Binnen 3 weken is uw verzoek afgehandeld.
Handhavingsprocedure
Bent u niet tevreden met de manier waarop uw klacht is behandeld? Of hebben we niet op tijd gereageerd?
Dan kunt u contact opnemen met de Nationale Ombudsman.
Aanvullende informatie van KOOP
De streefdatum waarop de website volledig zal voldoen: 01-07-2022.
Onderbouwing van de verklaring
Onderzoeksresultaten
- Oké. De status van de website Wettenbank : voldoet gedeeltelijk
De website Wettenbank is onderzocht op toegankelijkheid en uit de rapportage blijkt volgens KOOP dat nog niet aan alle onderstaande kenmerken wordt voldaan:
- De onderzoeksresultaten waarop de claim is gebaseerd
zijn beschikbaar via:
- https://askatticus.nl/reports/wetten/
Kenmerken die in de rapportage zijn vastgelegd:- Datum: 22-10-2020
- Type onderzoek: handmatig onderzoek (eventueel deels automatisch)
- Onderzoek uitgevoerd door: een onafhankelijke derde partij
- Oké. Gebruikte standaard: EN 301 549 / WCAG 2.1 niveau AA
- Oké. Actualiteit: voldoet aan de voorwaarde. Uit de rapportage blijkt dat de meet- en onderzoeksgegevens waarop het onderzoek is gebaseerd jonger zijn dan 36 maanden.
- Oké. Onderzoeksmethode: voldoet aan de voorwaarde. Uit de rapportage blijkt dat bij het handmatige onderzoek een goed gedocumenteerde evaluatiemethode (WCAG-EM of gelijkwaardig) is gebruikt.
- Oké. Vastlegging: voldoet aan de eisen. Uit de rapportage blijkt dat de onderzoeksresultaten zijn vastgelegd in een voor mensen leesbaar formaat, of in het machineleesbare formaat EARL.
- https://askatticus.nl/reports/wetten/
- De (gecombineerde) onderzoeksresultaten:
- Oké. Omvatten alle eisen uit hoofdstuk 9 Web (voor websites) of 11 Software (voor mobiele applicaties) van de Europese toegankelijkheidsnorm EN 301 549. De eisen voor websites, mobiele applicaties en downloadbare documenten in deze norm zijn identiek aan de niveau A en AA succescriteria van de wereldwijd toegepaste toegankelijkheidsstandaard WCAG 2.1.
- Oké. Zijn representatief voor alle content op het hoofddomein en eventuele de sub- en andere domeinen die in de verklaring worden genoemd.
- Niet Oké. Tijdens het onderzoek zijn afwijkingen gevonden op de toegankelijkheidsstandaard, die niet konden worden hersteld voordat het onderzoek werd afgerond.
- Oké. Op basis van de onderzoeksresultaten verklaart KOOP dat de website gedeeltelijk voldoet aan de toegankelijkheidsstandaard.
(Onder het kopje Uitleg over de nalevingsstatussen worden de kenmerken van de verschillende statussen beschreven).
Afwijkingen van de toegankelijkheidsstandaard
- SC 1.1.1 - Niet-tekstuele content [niveau A]
- Beschrijving van de afwijking:
Alle niet-tekstuele content die aan de gebruiker wordt gepresenteerd, heeft een tekstalternatief dat een gelijkwaardig doel dient. […]
- Oorzaak:
Bij externe links staat een icoon dat duidelijk maakt dat de link extern is. Er wordt in de broncode geen tekstalternatief geboden voor dit icoon.
- Gevolg:
Blinde mensen kunnen niet vaststellen dat het om een externe (versus een reguliere) link gaat.
- Alternatief:
- Maatregel:
We voegen de tekst ” (externe link” (of soortgelijk) toe aan de linktekst. Dit kan ook als visueel verborgen tekst, bijvoorbeeld met de in de code aanwezige CSS class visually-hidden. Als deze tekst in het <a>-element staat, maar met die class, is deze niet zichtbaar op het scherm, maar wel onderdeel van de “accessible name” van de link, en wordt deze bijvoorbeeld als zodanig voorgelezen in schermlezersoftware.
- Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-07-2022
- Beschrijving van de afwijking:
- SC 1.4.1 - Gebruik van kleur [niveau A]
- Beschrijving van de afwijking:
Kleur wordt niet als het enige visuele middel gebruikt om informatie over te brengen, een actie aan te geven, tot een reactie op te roepen of een visueel element te onderscheiden.
- Oorzaak:
Wanneer een verkeerd jaartal is ingevuld, verschijnt er een foutmelding. De enige manier waarop deze melding is onderscheiden van de rest van de tekst, is kleur.
- Gevolg:
Kleurenblinden kunnen dit niet duidelijk als foutmelding herkennen
- Alternatief:
- Maatregel:
Onderscheid de foutmelding ook op een andere manier, bijvoorbeeld met een icoon of omlijning.
- Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-07-2022
- Beschrijving van de afwijking:
- SC 1.4.10 - Reflow [niveau AA]
- Beschrijving van de afwijking:
Content kan zonder verlies van informatie of functionaliteit en zonder te moeten scrollen in twee dimensies, worden weergegeven voor:
- Verticaal: scrollbare content met een breedte gelijkwaardig aan 320 CSS-pixels;
- Horizontaal: scrollbare content met een hoogte gelijkwaardig aan 256 CSS-pixels; Met uitzondering van delen van de content die voor het gebruik of de betekenis een tweedimensionale lay-out vereisen.
- Oorzaak:
Wanneer de gebruiker is ingezoomd, bijvoorbeeld op 300%, overlapt in sommige resoluties het soort informatie met de informatie in tabellen.
- Gevolg:
Moeilijker leesbaar bij maximaal inzoomen.
- Alternatief:
- Maatregel:
We gaan ervoor zorgen dat deze informatie onder elkaar valt zodra het niet meer naast elkaar past.
- Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-07-2022
- Beschrijving van de afwijking:
- SC 1.4.11 - Contrast van niet-tekstuele content [niveau AA]
- Beschrijving van de afwijking:
De visuele weergave van het volgende heeft een contrastverhouding van ten minste 3:1 ten opzichte van aangrenzende kleuren:
- Componenten van de gebruikersinterface: Visuele informatie die vereist is om componenten van de gebruikersinterface en statussen te identificeren, met uitzondering van inactieve componenten of componenten waarvan de weergave van de component wordt bepaald door de user agent en niet wordt aangepast door de auteur;
- Grafische objecten: Delen van afbeeldingen die vereist zijn om de content te begrijpen, behalve wanneer een specifieke weergave van afbeeldingen essentieel is voor de informatie die wordt overgebracht.
- Oorzaak:
Er wordt een gele outline gebruikt als focusindicator. Deze heeft onvoldoende contrast op zowel de blauwe achtergrond van de menubalk (2,78 : 1), als op de witte achtergrond (1,78:1).
- Gevolg:
Onvoldoende contrastrijk waardoor kleurenblinden moeite kunnen hebben met het herkennen van de focus.
- Alternatief:
- Maatregel:
We gaan voor de focusindicator een kleur gebruiken die meer contrast heeft met de achtergrond, minimaal 3 : 1.
- Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-07-2022
- Beschrijving van de afwijking:
- SC 2.4.1 - Blokken omzeilen [niveau A]
- Beschrijving van de afwijking:
Er is een mechanisme beschikbaar om blokken content die op meerdere webpagina's worden herhaald te omzeilen.
- Oorzaak:
De skiplink verwijst naar <div id="content", maar dit element komt niet voor op de homepage.
- Gevolg:
Skiplink werkt niet, waardoor gebruiker veel meer moet navigeren dan gewenst/nodig.
- Alternatief:
- Maatregel:
De skiplink laten verwijzen naar een bestaand id, zoals die van het zoekformulier.
- Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-07-2022
- Beschrijving van de afwijking:
- SC 2.4.4 - Linkdoel (in context) [niveau A]
- Beschrijving van de afwijking:
Het linkdoel kan bepaald worden uit enkel de linktekst of uit de linktekst samen met zijn door software bepaalde linkcontext, behalve daar waar het doel van de link een dubbelzinnige betekenis kan hebben voor gebruikers in het algemeen.
- Oorzaak:
Op de regelingpagina zijn veel herhalende blokken, zoals de LIDO-koppelingen, printknoppen etc. per artikel. De linktekset is steeds hetzelfde, waardoor het voor gebruikers van hulpsoftware moeilijk is ze te onderscheiden.
- Gevolg:
Veel herhaling en bovenal onduidelijke linkteksten waardoor navigeren heel moeilijk wordt.
- Alternatief:
- Maatregel:
Deze links moeten stuk voor stuk unieke link-teksten krijgen. Bijvoorbeeld: alle LIDO-koppelingen links hebben nu als link-tekst Toon relaties in LiDO. Dit moet worden Toon relaties in LiDO voor artikel X bijvoorbeeld.
- Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-07-2022
- Beschrijving van de afwijking:
- SC 2.4.7 - Focus zichtbaar [niveau AA]
- Beschrijving van de afwijking:
Elke gebruikersinterface die met een toetsenbord te bedienen is, heeft een bedieningswijze waarbij de indicator van de toetsenbordfocus zichtbaar is.
- Oorzaak:
Bij navigeren op basis van toetsenbord is in de pop-up van o.a. 'permanente link' de link 'Link kopieren' niet zichtbaar focusable.
- Gevolg:
Onduidelijke waar de gebruiker naartoe heeft genavigeerd middels toetsenbord
- Alternatief:
- Maatregel:
We lossen dit op met een duidelijke focus-lijn.
- Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-07-2022
- Beschrijving van de afwijking:
- SC 4.1.1 - Parsen [niveau A]
- Beschrijving van de afwijking:
In content die geïmplementeerd is met opmaaktalen hebben elementen volledige begin- en eindtags, zijn elementen genest volgens hun specificatie, bevatten elementen geen dubbele attributen en zijn alle ID's uniek, behalve waar de specificatie deze eigenschappen toelaat.
- Oorzaak:
Op diverse elementen op de pagina wordt een optie hidden="true" gebruikt. Dit is een niet bestaande optie voor dit attribuut.
Daarnaast verwijst de datepicker-button naar een label datepickerLabel dat niet bestaat.
- Gevolg:
Het object wordt niet werkelijk gehide, terwijl dit wel gewenst is.
- Alternatief:
- Maatregel:
Correct gebruik van dit betreffende attribuut zou hidden zijn. Voor de datepicker geldt dat het label bij de datepicker id="datepickerLabel" moet krijgen.
- Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-07-2022
- Beschrijving van de afwijking:
- SC 4.1.2 - Naam, rol, waarde [niveau A]
- Beschrijving van de afwijking:
Voor alle componenten van de gebruikersinterface (inclusief, maar niet uitsluitend voor formulierelementen, links en door scripts gegenereerde componenten), kunnen de naam (name) en rol (role) door software bepaald worden; toestanden (states), eigenschappen (properties) en waarden (values) die door de gebruiker ingesteld kunnen worden, kunnen door software ingesteld worden; en kennisgeving van veranderingen in deze items is beschikbaar voor user agents, met inbegrip van hulptechnologieën.
- Oorzaak:
Een <div> is niet toegestaan als onderdeel van een <label>.
- Gevolg:
Niet conform standaarden waardoor mogelijk problemen ontstaan die nu niet duidelijk kunnen worden voorzien.
- Alternatief:
- Maatregel:
Hier wordt een andere opmaak voor opgesteld.
- Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-07-2022
- Beschrijving van de afwijking:
- SC 4.1.3 - Statusberichten [niveau AA]
- Beschrijving van de afwijking:
In content die is geïmplementeerd met opmaaktalen kunnen statusberichten door software bepaald worden met behulp van rol (role) of eigenschappen (properties), zodat hulptechnologieën de berichten aan de gebruiker kunnen presenteren zonder dat ze de focus krijgen.
- Oorzaak:
Wanneer een verkeerd jaartal is ingevuld, verschijnt er een foutmelding. Deze is echter niet direct op te merken door hulpsoftware, omdat de verandering niet wordt aangegeven middels een ARIA attribuut.
- Gevolg:
Foutmelding wordt niet herkend en dus niet opgelezen door schermleessoftware.
- Alternatief:
- Maatregel:
We plaatsen de foutmelding in een element met role="alert", zodat de verandering (van geen foutmelding naar een foutmelding) kan worden opgemerkt door hulpsoftware.
- Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-07-2022
- Beschrijving van de afwijking:
Andere toegankelijkheidsissues
(geen opgegeven)
Onevenredige last
De maatregelen die KOOP heeft benoemd leiden niet tot een onevenredige last.
(Zie onder uitleg over onevenredige last voor meer informatie)
Algemene toelichting
Uitleg over de nalevingsstatussen
De vooruitgang in digitale toegankelijkheid wordt bepaald aan de hand van nalevingsstatussen, die weergeven hoever een overheidsinstantie is gevorderd met het toegankelijker maken van een website. Voordat de wettelijke verplichting van kracht werd waren er slechts twee statussen: de toegankelijkheidsnorm schreef voor dat een website volledig moest voldoen aan alle toegankelijkheidseisen, met als resultaat status voldoet volledig. In geval het niet kon worden aangetoond dan was de status altijd voldoet niet.
De huidige aanpak kent vijf nalevingsstatussen. Doel is het bereiken van de status voldoet volledig. De statussen voldoet gedeeltelijk en eerste maatregelen genomen zijn tussenstappen op weg naar het einddoel.
De statussen en hun kenmerken zijn:
A: Voldoet volledig
- De overheidsinstantie kan aantonen dat de website of mobiele app volledig aan alle toegankelijkheidseisen uit de norm voldoet.
- De overheidsinstantie voldoet zowel aan de wettelijke verplichting als aan de norm.
- Het in de wettelijke verplichting vastgelegde doel is behaald.
B: Voldoet gedeeltelijk (= in control verklaring)
- De overheidsinstantie kan aantonen dat er een actueel, volledig en juist beeld is van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
- Er wordt nog niet voldaan aan alle toegankelijkheidseisen uit de norm.
- De overheidsinstantie heeft concrete verbetermaatregelen benoemd en een planning gemaakt om de afwijkingen te herstellen.
- De overheidsinstantie is daardoor in control over de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
- De overheidsinstantie voldoet wel aan de wettelijke verplichting, maar nog niet volledig aan de norm.
C: Eerste maatregelen genomen
- Er is nog geen goed beeld van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
- De overheidsinstantie heeft concrete verbetermaatregelen genomen om dat beeld te krijgen.
- De overheidsinstantie voldoet wel aan de wettelijke verplichting, maar niet aan de norm.
D: Voldoet niet
- Er is geen goed beeld van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
- De overheidsinstantie heeft geen concrete verbetermaatregelen benoemd om inzicht te krijgen in de (mate van) toegankelijkheid.
- De overheidsinstantie voldoet enkel aan de wettelijke verplichting om een toegankelijkheidsverklaring te publiceren.
- Omdat de wettelijke verplichting voorschrijft dat overheidsinstanties de noodzakelijke maatregelen nemen om hun websites en mobiele applicaties toegankelijker te maken worden de overheidsinstantie aangespoord om binnen een bepaalde termijn concrete maatregelen te benoemen, inclusief planning.
E: Geen toegankelijkheidsverklaring gepubliceerd
- De overheidsinstantie heeft voor de website of mobiele applicatie geen toegankelijkheidsverklaring gepubliceerd.
- De overheidsinstantie voldoet niet aan de wettelijke verplichting om een toegankelijkheidsverklaring te publiceren.
- Omdat de wettelijke verplichting voorschrijft dat overheidsinstanties de noodzakelijke maatregelen nemen om hun websites en mobiele applicaties toegankelijker te maken wordt de overheidsinstantie aangespoord om op korte termijn een toegankelijkheidsverklaring te publiceren waarin concrete maatregelen zijn benoemd, inclusief planning.
Het uitgangspunt is dat verbetermaatregelen worden benoemd, ingepland en uitgevoerd. En dat daarmee wordt doorgegaan totdat volledig aan alle toegankelijkheidseisen is voldaan.
Als een website lange tijd in een status blijft hangen, dan wordt aan de beleidsmatige eis toegankelijker maken niet langer voldaan.
Uitleg over onevenredige last
Het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid staat overheidsinstanties toe om gebruik te maken van de mogelijkheid om afzonderlijke eisen uit de toegankelijkheidsstandaard - tijdelijk - niet toe te passen, als dit voor hen onevenredig belastend is.
Met de uitzonderingsmogelijkheid 'onevenredige last' dient zorgvuldig te worden omgegaan; het ontbreken van prioriteit, tijd of kennis bij een overheidsinstantie zijn geen legitieme redenen om de toegankelijkheidsstandaard niet toe te passen.
Zie voor de formele, geldende tekst artikel 3, lid 2 tot en met 4 en de toelichting bij artikel 3 van het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.
Inhoud die buiten de werkingssfeer valt van het Besluit
Het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid is niet van toepassing op de volgende content van websites en mobiele applicaties:
- Kantoorbestandsformaten die zijn gepubliceerd voor 23 september 2018, tenzij dergelijke content nodig is voor actieve administratieve processen met betrekking tot de door de betrokken overheidsinstantie vervulde taken;
- Vooraf opgenomen, op tijd gebaseerde media die zijn gepubliceerd voor 23 september 2020;
- Live uitgezonden, op tijd gebaseerde media;
- Onlinekaarten en onlinekarteringsdiensten, mits essentiële informatie op navigatiekaarten op een toegankelijke, digitale wijze wordt verstrekt;
- Van derden afkomstige content die niet door de betrokken overheidsinstantie wordt gefinancierd of ontwikkeld en evenmin onder haar verantwoordelijkheid valt;
- Reproducties van stukken uit erfgoedcollecties die niet volledig toegankelijk kunnen worden gemaakt om redenen van bewaring, authenticiteit of het ontbreken van geautomatiseerde en kostenefficiënte oplossingen om toegankelijkheid te bewerkstelligen;
- Content die enkel beschikbaar is voor een gesloten gebruikersgroep en die is gepubliceerd voor 23 september 2019, tot de betreffende website ingrijpend wordt herzien;
- Content van websites en mobiele applicaties die niet noodzakelijk is voor actieve administratieve processen en die niet wordt aangepast na 23 september 2019.
Bron: Artikel 2, tweede lid van het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.
Links naar bronnen
In deze verklaring wordt gerefereerd aan verschillende bronnen. Onderstaande lijst bevat de links naar deze bronnen.
- Nederlandse regelgeving
- Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2018-141.html
- Europese regelgeving waarop de Nederlandse regelgeving is gebaseerd
- Europese Richtlijn 2016/2102: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=CELEX:32016L2102
- Modeltoegankelijkheidsverklaring: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=CELEX:32018D1523
- Gerefereerde specificaties
- EN 301 549 v3.2.1, hoofdstuk 9 Web (voor websites) of 11 Software (voor mobiele applicaties):
https://www.etsi.org/deliver/etsi_en/301500_301599/301549/03.02.01_60/en_301549v030201p.pdf
Zie voor aanvullende informatie ook tabel A.1 (voor websites) en A.2 (voor mobiele applicaties), beide in Bijlage A. - WCAG 2.1: https://www.w3.org/WAI/standards-guidelines/wcag/
- WCAG-EM 1.0: https://www.w3.org/WAI/test-evaluate/conformance/
- ACT Rules Format 1.0: https://www.w3.org/WAI/standards-guidelines/act/
- EARL 1.0: https://www.w3.org/WAI/standards-guidelines/earl/
- EN 301 549 v3.2.1, hoofdstuk 9 Web (voor websites) of 11 Software (voor mobiele applicaties):
https://www.etsi.org/deliver/etsi_en/301500_301599/301549/03.02.01_60/en_301549v030201p.pdf
template versie 20211209