Verklaring van Gemeente Epe - Zaaksysteem Mijn Epe

Status toegankelijkheid https://mijn.epe.nl/pip/login

Gemeente Epe is wettelijk verplicht om deze website te laten voldoen aan het Besluit digitale toegankelijkheid overheid.

De status van deze website is: C - eerste maatregelen genomen ? - Ga naar de informatie over de nalevingsstatussen

De status is toegekend op basis van een eigen verklaring,
die voor het laatst is bijgewerkt op 15-03-2021

Op deze pagina kunt u:

Inhoud

Verklaring

Gemeente Epe streeft ernaar om de eigen online informatie en dienstverlening toegankelijk te maken, overeenkomstig het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.
Deze toegankelijkheidsverklaring is van toepassing op de inhoud van de website Gemeente Epe - Zaaksysteem Mijn Epe.

Een overzicht van alle websites, mobiele applicaties en verklaringen van Gemeente Epe is beschikbaar via de link https://www.epe.nl/home/toegankelijkheid_42863

Nalevingsstatus: eerste maatregelen genomen

Gemeente Epe verklaart dat de eerste maatregelen zijn genomen om de website Gemeente Epe - Zaaksysteem Mijn Epe te laten voldoen aan het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.

In de toelichting, onder het kopje onderbouwing van de verklaring, wordt aangegeven hoe ver Gemeente Epe is gevorderd met de toegankelijkheid van Gemeente Epe - Zaaksysteem Mijn Epe en welke noodzakelijke maatregelen worden genomen om de website toegankelijker te maken.

De kenmerken van de verschillende statussen worden beschreven in de toelichting, onder het kopje Uitleg over de nalevingsstatussen.

Akkoordverklaring

Deze verklaring is op 17-12-2020 getekend voor 'gezien en akkoord' door een tekenbevoegd functionaris van Gemeente Epe .
Functie: Teamleider Advies en Administratie.

De actualiteit, volledigheid en juistheid van deze verklaring zijn voor het laatst herzien op 15-03-2021.

Feedback en contactgegevens

Loopt u tegen een toegankelijkheidsprobleem aan? Of heeft u een vraag of opmerking over toegankelijkheid?
Neem dan contact op via gemeente@epe.nl.

Wat kunt u van ons verwachten?

  • Binnen 5 werkdagen krijgt u een ontvangstbevestiging.
  • We informeren u over de voortgang en de uitkomst.
  • Binnen 3 weken is uw verzoek afgehandeld.

Handhavingsprocedure

Bent u niet tevreden met de manier waarop uw klacht is behandeld? Of hebben we niet op tijd gereageerd?
Dan kunt u contact opnemen via https://www.nationaleombudsman.nl/klacht-indienen/uw-klacht.

Aanvullende informatie van Gemeente Epe

De streefdatum waarop de website volledig zal voldoen: 31-03-2021.

Onderbouwing van de verklaring

Onderzoeksresultaten

  • De status van de website Gemeente Epe - Zaaksysteem Mijn Epe : eerste maatregelen genomen

(Onder het kopje Uitleg over de nalevingsstatussen worden de kenmerken van de verschillende statussen beschreven).

De toegankelijkheid van de website Gemeente Epe - Zaaksysteem Mijn Epe is onderzocht.

  • Niet Oké. de actualiteit, volledigheid en/of juistheid van de beschikbare onderzoeksresultaten zijn ontoereikend

Afwijkingen van de toegankelijkheidsstandaard

  1. SC 1.1.1 - Niet-tekstuele content [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking: Alle niet-tekstuele content die aan de gebruiker wordt gepresenteerd, heeft een tekstalternatief dat een gelijkwaardig doel dient.
    • Oorzaak: De img afbeelding van E=herkenning mist een alt attribuut.
    • Gevolg: De voorleessoftware van blinde bezoekers kan deze informatie nu niet voorlezen. Helaas is dit technisch nog niet mogelijk.
    • Alternatief: De screenreader van iOs of de browser Chrome lezen de formulieren wel voor. Heeft u moeite met het invullen van een formulier? Neem dan contact met ons op via ons contactformulier of bel naar 14 0578. Een van onze medewerkers helpt u dan met het invullen van het formulier.
    • Maatregel: We hebben contact met de leverancier. Die heeft aangegeven bezig te zijn met het uitvoeren van een audit voor de WCAG 2.0. Wijzigingen die hieruit voortkomen pakt de leverancier op. De audit gaat waarschijnlijk in maart 2021 plaatsvinden.
    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-03-2021
  2. SC 1.3.1 - Info en relaties [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking: Informatie, structuur en relaties overgebracht door presentatie kunnen door software bepaald worden of zijn beschikbaar in tekst.
    • Oorzaak: In de helpteksten van het formulier 'Melding openbaar ruimte' heeft een te laag komen lijsten voor die niet als HTML lijst zijn opgemaakt. Let op gebruik correcte lijstopmaak. Correct opmaken van de koppen. Juist gebruik datatabellen. Bied namen aan invoervelden en groepeer bij elkaar horende velden.
    • Gevolg: De voorleessoftware van blinde bezoekers kan deze informatie nu niet voorlezen. Helaas is dit technisch nog niet mogelijk.
    • Alternatief: De screenreader van iOs of de browser Chrome lezen de formulieren wel voor. Heeft u moeite met het invullen van een formulier? Neem dan contact met ons op via ons contactformulier of bel naar 14 0578. Een van onze medewerkers helpt u dan met het invullen van het formulier.
    • Maatregel: We hebben contact met de leverancier. Die heeft aangegeven bezig te zijn met het uitvoeren van een audit voor de WCAG 2.0. Wijzigingen die hieruit voortkomen pakt de leverancier op. De audit gaat waarschijnlijk in maart 2021 plaatsvinden.
    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-03-2021
  3. SC 1.3.5 - Identificeer het doel van de input [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking: Het doel van elk invoerveld waarmee informatie van de gebruiker wordt verzameld, kan door software bepaald worden wanneer: * Het invoerveld een doel dient dat is geïdentificeerd in de paragraaf Inputdoelen voor Componenten van de Gebruikersinterface; en * De content wordt geïmplementeerd met behulp van technologieën die ondersteuning bieden bij het identificeren van de verwachte betekenis van formulier-invoergegevens.
    • Oorzaak: In het formulier is het mogelijk om een auto-complete functionaliteit toe te voegen op diverse velden. Dat is op dit moment niet gedaan.
    • Gevolg: Er zijn velden waar nog geen auto-complete functionaliteit aan gekoppeld is.
    • Alternatief: Geen
    • Maatregel: We hebben contact met de leverancier. Die heeft aangegeven bezig te zijn met het uitvoeren van een audit voor de WCAG 2.0. Wijzigingen die hieruit voortkomen pakt de leverancier op. De audit gaat waarschijnlijk in maart 2021 plaatsvinden.
    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-03-2021
  4. SC 1.4.11 - Contrast van niet-tekstuele content [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking: De visuele weergave van het volgende heeft een contrastverhouding van ten minste 3:1 ten opzichte van aangrenzende kleuren: * Componenten van de gebruikersinterface: Visuele informatie die vereist is om componenten van de gebruikersinterface en statussen te identificeren, met uitzondering van inactieve componenten of componenten waarvan de weergave van de component wordt bepaald door de user agent en niet wordt aangepast door de auteur; * Grafische objecten: Delen van afbeeldingen die vereist zijn om de content te begrijpen, behalve wanneer een specifieke weergave van afbeeldingen essentieel is voor de informatie die wordt overgebracht.
    • Oorzaak: Het I icoon in het formulier 'Melding openbaar ruimte' heeft een te laag contrast van 1,9:1, minimaal is 3:1 nodig.
    • Gevolg: Delen van de pagina kunnen niet goed begrepen worden.
    • Alternatief: Geen.
    • Maatregel: We hebben contact met de leverancier. Die heeft aangegeven bezig te zijn met het uitvoeren van een audit voor de WCAG 2.0. Wijzigingen die hieruit voortkomen pakt de leverancier op. De audit gaat waarschijnlijk in maart 2021 plaatsvinden.
    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-03-2021
  5. SC 1.4.13 - Content bij hover of focus [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking: Wanneer aanvullende content zichtbaar wordt en daarna weer verborgen, door het gebruik van hover met de aanwijzer of focus met het toetsenbord, gelden de volgende zaken: * Sluiten: Er is een mechanisme beschikbaar waarmee de aanvullende content kan worden gesloten zonder de aanwijzer hover of de toetsenbordfocus te verplaatsen, tenzij de aanvullende content een invoerfout communiceert of andere content niet verbergt of vervangt; * Aanwijsbaar: Wanneer een aanwijzer hover aanvullende content kan activeren, dan kan de aanwijzer over de aanvullende content worden bewogen zonder dat deze verdwijnt; * Aanhouden: De aanvullende content blijft zichtbaar totdat de oorzaak voor de hover of focus is verwijderd, de gebruiker de content sluit of de informatie niet langer geldig is. Uitzondering: De visuele weergave van de aanvullende content wordt beheerd door de user agent en wordt niet aangepast door de auteur.
    • Oorzaak: Op de onderzochte pagina's is een menu aanwezig. Als er met de muis over een menu onderdeel heen wordt gegaan of de focus staat er op, klapt het menu onderdeel uit.
    • Gevolg: Deze content die onder hover of focus verschijnt moet volgens dit succescriterium aan drie voorwaarden voldoen. Er wordt nu aan twee voorwaarden voldaan, de content is 'hoverable' en 'persistent'. De content is echter niet 'dismissable'. Dit wil zeggen dat de content niet weggehaald kan worden zonder de muis of focus te verplaatsen.
    • Alternatief: Geen.
    • Maatregel: We hebben contact met de leverancier. Die heeft aangegeven bezig te zijn met het uitvoeren van een audit voor de WCAG 2.0. Wijzigingen die hieruit voortkomen pakt de leverancier op. De audit gaat waarschijnlijk in maart 2021 plaatsvinden.
    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-03-2021
  6. SC 3.1.1 - Taal van de pagina [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking: De standaard menselijke taal van diverse webpagina's kan door software bepaald worden.
    • Oorzaak: De taal van de pagina is niet ingesteld.
    • Gevolg: De voorleessoftware van blinde bezoekers kan de informatie op de pagina niet correct voorlezen.
    • Alternatief: Geen.
    • Maatregel: We hebben contact met de leverancier. Die heeft aangegeven bezig te zijn met het uitvoeren van een audit voor de WCAG 2.0. Wijzigingen die hieruit voortkomen pakt de leverancier op. De audit gaat waarschijnlijk in maart 2021 plaatsvinden.
    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-03-2021
  7. SC 4.1.3 - Statusberichten [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking: In content die is geïmplementeerd met opmaaktalen kunnen statusberichten door software bepaald worden met behulp van rol (role) of eigenschappen (properties), zodat hulptechnologieën de berichten aan de gebruiker kunnen presenteren zonder dat ze de focus krijgen.
    • Oorzaak: De foutmelding van het feedback formulier is een statusbericht. Aangezien de focus niet direct op de foutmelding staat moet deze worden voorgelezen.
    • Gevolg: Deze statusmelding kan op dit moment niet programmatisch worden bepaald.
    • Alternatief: Geen.
    • Maatregel: We hebben contact met de leverancier. Die heeft aangegeven bezig te zijn met het uitvoeren van een audit voor de WCAG 2.0. Wijzigingen die hieruit voortkomen pakt de leverancier op. De audit gaat waarschijnlijk in maart 2021 plaatsvinden.
    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-03-2021

Andere toegankelijkheidsissues

(geen opgegeven)

Onevenredige last

De maatregelen die Gemeente Epe heeft benoemd leiden niet tot een onevenredige last.

(Zie onder uitleg over onevenredige last voor meer informatie)


Algemene toelichting

Uitleg over de nalevingsstatussen

De vooruitgang in digitale toegankelijkheid wordt bepaald aan de hand van nalevingsstatussen, die weergeven hoever een overheidsinstantie is gevorderd met het toegankelijker maken van een website. Voordat de wettelijke verplichting van kracht werd waren er slechts twee statussen: de toegankelijkheidsnorm schreef voor dat een website volledig moest voldoen aan alle toegankelijkheidseisen, met als resultaat status voldoet volledig. In geval het niet kon worden aangetoond dan was de status altijd voldoet niet.

De huidige aanpak kent vijf nalevingsstatussen. Doel is het bereiken van de status voldoet volledig. De statussen voldoet gedeeltelijk en eerste maatregelen genomen zijn tussenstappen op weg naar het einddoel.

De statussen en hun kenmerken zijn:

A: Voldoet volledig

  • De overheidsinstantie kan aantonen dat de website of mobiele app volledig aan alle toegankelijkheidseisen uit de norm voldoet.
  • De overheidsinstantie voldoet zowel aan de wettelijke verplichting als aan de norm.
  • Het in de wettelijke verplichting vastgelegde doel is behaald.

B: Voldoet gedeeltelijk (= in control verklaring)

  • De overheidsinstantie kan aantonen dat er een actueel, volledig en juist beeld is van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • Er wordt nog niet voldaan aan alle toegankelijkheidseisen uit de norm.
  • De overheidsinstantie heeft concrete verbetermaatregelen benoemd en een planning gemaakt om de afwijkingen te herstellen.
  • De overheidsinstantie is daardoor in control over de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • De overheidsinstantie voldoet wel aan de wettelijke verplichting, maar nog niet volledig aan de norm.

C: Eerste maatregelen genomen

  • Er is nog geen goed beeld van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • De overheidsinstantie heeft concrete verbetermaatregelen genomen om dat beeld te krijgen.
  • De overheidsinstantie voldoet wel aan de wettelijke verplichting, maar niet aan de norm.

D: Voldoet niet

  • Er is geen goed beeld van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • De overheidsinstantie heeft geen concrete verbetermaatregelen benoemd om inzicht te krijgen in de (mate van) toegankelijkheid.
  • De overheidsinstantie voldoet enkel aan de wettelijke verplichting om een toegankelijkheidsverklaring te publiceren.
  • Omdat de wettelijke verplichting voorschrijft dat overheidsinstanties de noodzakelijke maatregelen nemen om hun websites en mobiele applicaties toegankelijker te maken worden de overheidsinstantie aangespoord om binnen een bepaalde termijn concrete maatregelen te benoemen, inclusief planning.

E: Geen toegankelijkheidsverklaring gepubliceerd

  • De overheidsinstantie heeft voor de website of mobiele applicatie geen toegankelijkheidsverklaring gepubliceerd.
  • De overheidsinstantie voldoet niet aan de wettelijke verplichting om een toegankelijkheidsverklaring te publiceren.
  • Omdat de wettelijke verplichting voorschrijft dat overheidsinstanties de noodzakelijke maatregelen nemen om hun websites en mobiele applicaties toegankelijker te maken wordt de overheidsinstantie aangespoord om op korte termijn een toegankelijkheidsverklaring te publiceren waarin concrete maatregelen zijn benoemd, inclusief planning.

Het uitgangspunt is dat verbetermaatregelen worden benoemd, ingepland en uitgevoerd. En dat daarmee wordt doorggeaan totdat volledig aan alle toegankelijkheids is voldaan.
Als een website lange tijd in een status blijft hangen, dan wordt aan de beleidsmatige eis toegankelijker maken niet langer voldaan.

Uitleg over onevenredige last

Het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid staat overheidsinstanties toe om gebruik te maken van de mogelijkheid om afzonderlijke eisen uit de toegankelijkheidsstandaard - tijdelijk - niet toe te passen, als dit voor hen onevenredig belastend is.

Met de uitzonderingsmogelijkheid 'onevenredige last' dient zorgvuldig te worden omgegaan; het ontbreken van prioriteit, tijd of kennis bij een overheidsinstantie zijn geen legitieme redenen om de toegankelijkheidsstandaard niet toe te passen.

Als een overheidsinstantie vindt dat sprake is van een onevenredige last, dan wordt dat in de toegankelijkheidsverklaring aangegeven bij de afwijkingen. De overheidsinstantie dient dan wel een toegankelijke alternatief te bieden, bijvoorbeeld door van een PDF-bestand ook een toegankelijke tekstversie aan te bieden, of door in plaats van digitale dienstverlening fysieke ondersteuning te bieden. Ook wanneer volledige digitale toegankelijkheid (nog) niet haalbaar is moet de content van de website of mobiele applicatie in elk geval zo toegankelijk mogelijk worden gemaakt.

Zie voor de formele, geldende tekst artikel 3, lid 2 tot en met 4 en de toelichting bij artikel 3 van het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.

Inhoud die buiten de werkingssfeer valt van het Besluit

Het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid is niet van toepassing op de volgende content van websites en mobiele applicaties:

  • Kantoorbestandsformaten die zijn gepubliceerd voor 23 september 2018, tenzij dergelijke content nodig is voor actieve administratieve processen met betrekking tot de door de betrokken overheidsinstantie vervulde taken;
  • Vooraf opgenomen, op tijd gebaseerde media die zijn gepubliceerd voor 23 september 2020;
  • Live uitgezonden, op tijd gebaseerde media;
  • Onlinekaarten en onlinekarteringsdiensten, mits essentiële informatie op navigatiekaarten op een toegankelijke, digitale wijze wordt verstrekt;
  • Van derden afkomstige content die niet door de betrokken overheidsinstantie wordt gefinancierd of ontwikkeld en evenmin onder haar verantwoordelijkheid valt;
  • Reproducties van stukken uit erfgoedcollecties die niet volledig toegankelijk kunnen worden gemaakt om redenen van bewaring, authenticiteit of het ontbreken van geautomatiseerde en kostenefficiënte oplossingen om toegankelijkheid te bewerkstelligen;
  • Content die enkel beschikbaar is voor een gesloten gebruikersgroep en die is gepubliceerd voor 23 september 2019, tot de betreffende website ingrijpend wordt herzien;
  • Content van websites en mobiele applicaties die niet noodzakelijk is voor actieve administratieve processen en die niet wordt aangepast na 23 september 2019.

Bron: Artikel 2, tweede lid van het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.

In deze verklaring wordt gerefereerd aan verschillende bronnen. Onderstaande lijst bevat de links naar deze bronnen.

template versie 20210617