Verklaring van Stichting Arbeidsmarkt- en Opleidingsfonds Politie

Status toegankelijkheid https://www.saop.nl/

Stichting Arbeidsmarkt- en Opleidingsfonds Politie (SAOP) is wettelijk verplicht om deze website te laten voldoen aan het Besluit digitale toegankelijkheid overheid.

De status van deze website is: B - voldoet gedeeltelijk ? - Ga naar de informatie over de nalevingsstatussen

De status is toegekend op basis van een eigen verklaring,
die voor het laatst is bijgewerkt op 24-08-2023

  • De onderbouwing bij deze eigen verklaring is gecontroleerd.
    Daaruit bleek dat de onderbouwing ontoereikend is om door een toezichthouder inhoudelijk te kunnen worden beoordeeld.
    Meer over de controle door Logius

Op deze pagina kunt u:

Inhoud

Verklaring

Stichting Arbeidsmarkt- en Opleidingsfonds Politie (SAOP) streeft ernaar om de eigen online informatie en dienstverlening toegankelijk te maken, overeenkomstig het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.
Deze toegankelijkheidsverklaring is van toepassing op de inhoud van de website Stichting Arbeidsmarkt- en Opleidingsfonds Politie.

  • hoofddomein:
  • subdomeinen en andere domeinen die behoren tot de website:
    • (niet van toepassing)

Een overzicht van alle websites, mobiele applicaties en verklaringen van Stichting Arbeidsmarkt- en Opleidingsfonds Politie (SAOP) is beschikbaar via de link https://www.saop.nl/toegankelijkheid/

Nalevingsstatus: voldoet gedeeltelijk

Uit de door Stichting Arbeidsmarkt- en Opleidingsfonds Politie (SAOP) gepubliceerde informatie blijkt dat de website Stichting Arbeidsmarkt- en Opleidingsfonds Politie gedeeltelijk voldoet aan het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.

Uit toegankelijkheidsonderzoek is gebleken dat nog niet aan alle eisen wordt voldaan. Voor elke afzonderlijke afwijking van de eisen is de oorzaak bekend en is het gevolg beschreven, zijn maatregelen genomen om de afwijking te kunnen opheffen EN wordt een concrete datum genoemd waarop de maatregelen zullen zijn uitgevoerd.

In de toelichting, onder het kopje onderbouwing van de verklaring, wordt aangegeven hoe ver Stichting Arbeidsmarkt- en Opleidingsfonds Politie (SAOP) is gevorderd met de toegankelijkheid van Stichting Arbeidsmarkt- en Opleidingsfonds Politie en welke noodzakelijke maatregelen worden genomen om de website toegankelijker te maken.

De kenmerken van de verschillende statussen worden beschreven in de toelichting, onder het kopje Uitleg over de nalevingsstatussen.

Akkoordverklaring

Deze verklaring is op 02-08-2021 getekend voor 'gezien en akkoord' door een tekenbevoegd functionaris van Stichting Arbeidsmarkt- en Opleidingsfonds Politie (SAOP) .
Functie: secretaris .

De actualiteit, volledigheid en juistheid van deze verklaring zijn voor het laatst herzien op 24-08-2023.

Feedback en contactgegevens

Loopt u tegen een toegankelijkheidsprobleem aan? Of heeft u een vraag of opmerking over toegankelijkheid?
Neem dan contact op via webredactie@caop.nl.

Wat kunt u van ons verwachten?
  • Binnen 5 werkdagen krijgt u een ontvangstbevestiging.
  • We informeren u over de voortgang en de uitkomst.
  • Binnen 3 weken is uw verzoek afgehandeld.
Handhavingsprocedure

Bent u niet tevreden met de manier waarop uw klacht is behandeld? Of hebben we niet op tijd gereageerd?
Dan kunt u contact opnemen via saop@caop.nl.

Aanvullende informatie van Stichting Arbeidsmarkt- en Opleidingsfonds Politie (SAOP)

De streefdatum waarop de website volledig zal voldoen: 31-12-2024.

Onderbouwing van de verklaring

Onderzoeksresultaten

  • Oké. De status van de website Stichting Arbeidsmarkt- en Opleidingsfonds Politie : voldoet gedeeltelijk

De website Stichting Arbeidsmarkt- en Opleidingsfonds Politie is onderzocht op toegankelijkheid en uit de rapportage blijkt volgens Stichting Arbeidsmarkt- en Opleidingsfonds Politie (SAOP) dat nog niet aan alle onderstaande kenmerken wordt voldaan:

  • De onderzoeksresultaten waarop de claim is gebaseerd zijn beschikbaar via:
    • https://saop.nl/wp-content/uploads/2022/05/WCAG-2.1-quickscan-saop.nl-niveau-AA-0.1.pdf
      Kenmerken die in de rapportage zijn vastgelegd:
      • Datum: 01-07-2021
      • Type onderzoek: handmatig onderzoek (eventueel deels automatisch)
      • Onderzoek uitgevoerd door: een onafhankelijke derde partij
      • Oké. Gebruikte standaard: EN 301 549 / WCAG 2.1 niveau AA
      • Oké. Actualiteit: voldoet aan de voorwaarde. Uit de rapportage blijkt dat de meet- en onderzoeksgegevens waarop het onderzoek is gebaseerd jonger zijn dan 36 maanden.
      • Oké. Onderzoeksmethode: voldoet aan de voorwaarde. Uit de rapportage blijkt dat bij het handmatige onderzoek een goed gedocumenteerde evaluatiemethode (WCAG-EM of gelijkwaardig) is gebruikt.
      • Oké. Vastlegging: voldoet aan de eisen. Uit de rapportage blijkt dat de onderzoeksresultaten zijn vastgelegd in een voor mensen leesbaar formaat, of in het machineleesbare formaat EARL.
  • De (gecombineerde) onderzoeksresultaten:
    • Oké. Omvatten alle eisen uit hoofdstuk 9 Web (voor websites) of 11 Software (voor mobiele applicaties) van de Europese toegankelijkheidsnorm EN 301 549. De eisen voor websites, mobiele applicaties en downloadbare documenten in deze norm zijn identiek aan de niveau A en AA succescriteria van de wereldwijd toegepaste toegankelijkheidsstandaard WCAG 2.1.
    • Oké. Zijn representatief voor alle content op het hoofddomein en eventuele de sub- en andere domeinen die in de verklaring worden genoemd.
  • Niet Oké. Tijdens het onderzoek zijn afwijkingen gevonden op de toegankelijkheidsstandaard, die niet konden worden hersteld voordat het onderzoek werd afgerond.
  • Oké. Op basis van de onderzoeksresultaten verklaart Stichting Arbeidsmarkt- en Opleidingsfonds Politie (SAOP) dat de website gedeeltelijk voldoet aan de toegankelijkheidsstandaard.

(Onder het kopje Uitleg over de nalevingsstatussen worden de kenmerken van de verschillende statussen beschreven).

Afwijkingen van de toegankelijkheidsstandaard

  1. SC 1.1.1 - Niet-tekstuele content [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Alle niet-tekstuele content die aan de gebruiker wordt gepresenteerd, heeft een tekstalternatief dat een gelijkwaardig doel dient. […]

    • Oorzaak:

      Bij sommige foto's is geen goede alt-tekst toegevoegd

    • Gevolg:

      Geen duidelijke beschrijving en daardoor onduidelijk wat er te zien is.

    • Alternatief:

      Geen alternatief

    • Maatregel:

      Redactioneel betere alt-teksten toevoegen met beschrijving of indien mogelijk alleen decoratief

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-07-2022
  2. SC 1.2.3 - Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen) [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of audiodescriptie van de vooraf opgenomen videocontent geleverd voor gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.

    • Oorzaak:

      Bij video's is geen media-alternatief of audiodescriptie aanwezig

    • Gevolg:

      Dit is nodig voor blinden, zodat zij de informatie die in beeld komt in de video ook meekrijgen.

    • Alternatief:

      Geen alternatief beschikbaar.

    • Maatregel:

      Een media-alternatief is een uitgeschreven tekst met daarin alle informatie uit het beeld en geluid van de video.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-07-2022
  3. SC 1.2.5 - Audiodescriptie (vooraf opgenomen) [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Er wordt een audiodescriptie geleverd voor alle vooraf opgenomen videocontent in gesynchroniseerde media.

    • Oorzaak:

      Geen audiodescriptie aanwezig bij video.

    • Gevolg:

      Audiodescriptie is een (extra) audiospoor waarin wordt beschreven wat er in de video gebeurt en informatief is.

    • Alternatief:

      Geen alternatief beschikbaar.

    • Maatregel:

      Hiervoor kan bijvoorbeeld een voice-over worden toegevoegd die de ontbrekende informatie uitspreekt op zo’n manier dat dit geen nadelig effect heeft op het huidige geluid.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-07-2022
  4. SC 1.3.1 - Info en relaties [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Informatie, structuur en relaties overgebracht door presentatie kunnen door software bepaald worden of zijn beschikbaar in tekst.

    • Oorzaak:

      Er wordt geen juiste code en css toegepast op tekst, invoervelden en attributen.

    • Gevolg:

      Dit maakt het voor hulpsoftware onduidelijk om de informatie over te brengen.

    • Alternatief:

      Er is geen alternatief beschikbaar

    • Maatregel:

      De code moet worden aangepast in de website. Of er wordt gekozen voor een nieuwe website.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-07-2022
  5. SC 1.3.5 - Identificeer het doel van de input [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Het doel van elk invoerveld waarmee informatie van de gebruiker wordt verzameld, kan door software bepaald worden wanneer:

      • Het invoerveld een doel dient dat is geïdentificeerd in de paragraaf Inputdoelen voor Componenten van de Gebruikersinterface; en
      • De content wordt geïmplementeerd met behulp van technologieën die ondersteuning bieden bij het identificeren van de verwachte betekenis van formulier-invoergegevens.
    • Oorzaak:

      Op pagina https://www.saop.nl/contact/ hebben de velden “Uw naam (verplicht):” en “Uw email (verplicht):” geen attribuut “autocomplete”.

    • Gevolg:

      Hierdoor kan hulpsoftware niet de invoervelden automatisch invullen

    • Alternatief:

      Er kan contact per e-mail en telefoon worden opgenomen, deze staan op dezelfde pagina genoemd.

      Telefoon 070 376 5765

      E-mail saop@caop.nl

    • Maatregel:

      Door dat toe te voegen met de juiste waarde wordt het mogelijk voor de browser of hulpsoftware om automatisch de juiste waarde in te vullen voor invoervelden die bedoeld zijn voor het invullen van persoonlijke gegevens. Ook kan hulpsoftware extra hulp geven bij het invullen als het weet wat voor soort gegevens ingevuld moeten worden.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-07-2022
  6. SC 1.4.1 - Gebruik van kleur [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Kleur wordt niet als het enige visuele middel gebruikt om informatie over te brengen, een actie aan te geven, tot een reactie op te roepen of een visueel element te onderscheiden.

    • Oorzaak:

      In sommige gevallen is de link in de tekst alleen in kleur te onderscheiden van lopende tekst.

    • Gevolg:

      Hierdoor is het voor slechtzienden of kleurenblindheid geen onderscheid te maken dat het een klikbare link is.

    • Alternatief:

      Geen alternatief beschikbaar.

    • Maatregel:

      Hier is een extra opmaak zoals onderstreping gewenst.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-07-2022
  7. SC 1.4.3 - Contrast (minimum) [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:

      De visuele weergave van tekst en afbeeldingen van tekst heeft een contrastverhouding van ten minste 4,5:1, behalve in de volgende gevallen:

      • Grote tekst: Grote tekst en afbeeldingen van grote tekst hebben een contrastverhouding van ten minste 3:1;
      • Incidenteel: Tekst of afbeeldingen van tekst die deel zijn van een inactieve component van de gebruikersinterface, die puur decoratief zijn, die voor niemand zichtbaar zijn, of die onderdeel zijn van een afbeelding die significant andere visuele content bevat, hebben geen contrasteis.
      • Woordmerken: Tekst die onderdeel is van een logo of merknaam heeft geen contrasteis.
    • Oorzaak:

      Op elke pagina zijn de links lichtblauw gekleurd op een witte achtergrond. Het contrast tussen die twee kleuren is 2,9:1 waar dat minimaal 4,5:1 moet zijn. De footer die onderaan elke pagina staat heeft witte tekst op een oranje achtergrond. Daar is het contrast 3,4:1, en is ook 4,5:1 vereist.

    • Gevolg:

      Door een te laag contrast is informatie niet goed te onderscheiden door slechtzienden.

    • Alternatief:

      Geen alternatief beschikbaar

    • Maatregel:

      Kleurgebruik in de website moet worden aangepast.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-07-2022
  8. SC 1.4.4 - Herschalen van tekst [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Behalve voor ondertitels voor doven en slechthorenden en afbeeldingen van tekst, kan tekst zonder hulptechnologie tot 200% geschaald worden zonder verlies van content of functionaliteit.

    • Oorzaak:

      Als pagina https://www.saop.nl/ wordt bekeken in een venster van 1024 bij 768 pixels en ingezoomd naar 200% dan verdwijnen de teksten die over de foto’s in de carrousel staan, zoals “Subsidie voor arbeidsmarktprojecten”.

    • Gevolg:

      Dit telt als verlies van informatie. Teksten zijn niet meer goed leesbaar.

    • Alternatief:

      Geen alternatief beschikbaar

    • Maatregel:

      Website moet technisch worden aangepast.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-07-2022
  9. SC 1.4.11 - Contrast van niet-tekstuele content [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:

      De visuele weergave van het volgende heeft een contrastverhouding van ten minste 3:1 ten opzichte van aangrenzende kleuren:

      • Componenten van de gebruikersinterface: Visuele informatie die vereist is om componenten van de gebruikersinterface en statussen te identificeren, met uitzondering van inactieve componenten of componenten waarvan de weergave van de component wordt bepaald door de user agent en niet wordt aangepast door de auteur;
      • Grafische objecten: Delen van afbeeldingen die vereist zijn om de content te begrijpen, behalve wanneer een specifieke weergave van afbeeldingen essentieel is voor de informatie die wordt overgebracht.
    • Oorzaak:

      Op pagina's zijn niet-actieve elementen lichtgrijs aangegeven, een contrast van 1,7:1 op de witte achtergrond.

    • Gevolg:

      Dit is te laag, het contrast moet minstens 3,0:1 zijn. Hierdoor is de informatie niet goed te onderscheiden.

    • Alternatief:

      Er is geen alternatief beschikbaar

    • Maatregel:

      De website moet worden aangepast met hogere contrastwaarden.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-07-2022
  10. SC 2.1.4 - Sneltoetsen voor lettertekens [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Wanneer een sneltoets in content wordt geïmplementeerd door alleen letters (inclusief hoofdletters en kleine letters), leestekens, cijfers of symbolen te gebruiken, geldt ten minste één van de volgende zaken:

      • Uitzetten: Er is een mechanisme beschikbaar waarmee de sneltoets kan worden uitgezet;
      • Opnieuw toewijzen: Er is een mechanisme beschikbaar om de sneltoets opnieuw toe te wijzen aan één of meerdere niet-afdrukbare tekens (bijv. Ctrl, Alt, enz.);
      • Alleen actief bij focus: De sneltoets voor een component van de gebruikersinterface is alleen actief wanneer de betreffende component de focus heeft.
    • Oorzaak:

      In de YouTube videospelers zijn sneltoetsen actief die actief zijn binnen de hele videospeler en niet alleen op de component waar het een sneltoets voor is. Bijvoorbeeld de ‘k’ om de video te pauzeren en te starten of de ‘m’ om het geluid uit te zetten.

    • Gevolg:

      Deze sneltoetsen zijn ook niet aan te passen of door de bezoeker uit te zetten.

    • Alternatief:

      Er is geen alternatief beschikbaar.

    • Maatregel:

      Een mogelijke oplossing is om de sneltoetsen uit te zetten door het toevoegen van de parameter disablekb=1 aan de URI van de video in de embedcode. Hierdoor worden de sneltoetsen wel uitgezet, maar is de video nog wel te bedienen met het toetsenbord op de normale manier.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-07-2022
  11. SC 2.2.1 - Timing aanpasbaar [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Voor elke tijdslimiet die door de content wordt ingesteld, geldt ten minste één van de volgende zaken:

      • Uitzetten: De gebruiker kan de tijdslimiet uitzetten voordat die wordt bereikt; of
      • Aanpassen: De gebruiker mag de tijdslimiet aanpassen voordat deze is verstreken over een bereik van ten minste tien keer de standaardinstelling; of
      • Verlengen: De gebruiker wordt gewaarschuwd voor de tijd afloopt en krijgt ten minste 20 seconden om de tijdslimiet met een eenvoudige handeling te verlengen (bijvoorbeeld, ""druk op de spatiebalk""), en de gebruiker mag de tijdslimiet ten minste tien keer verlengen; of
      • Real-time uitzondering: De tijdslimiet is onderdeel van een realtime gebeurtenis (een veiling bijvoorbeeld) en er is geen alternatief voor de tijdslimiet mogelijk; of
      • Essentiële uitzondering: De tijdslimiet is essentieel en verlenging zou de activiteit ongeldig maken; of
      • 20 uur uitzondering: De tijdslimiet is langer dan 20 uur.
    • Oorzaak:

      Op pagina https://www.saop.nl/ staat bovenaan een steeds wisselende foto met tekst. De foto's met tekst wisselen elkaar automatisch af na een paar seconden.

    • Gevolg:

      Dit kan voor sommige gebruikers te kort zijn om de tekst te lezen.

    • Alternatief:

      Er is geen alternatief beschikbaar.

    • Maatregel:

      Dit kan opgelost worden door een pauzeknop, dit is ook meteen een oplossing voor succescriterium 2.2.2.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-07-2022
  12. SC 2.2.2 - Pauzeren, stoppen, verbergen [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Voor alle bewegende, knipperende, scrollende of automatisch actualiserende informatie gelden alle volgende zaken:

      • Bewegen, knipperen, scrollen: Voor bewegende, knipperende of scrollende informatie die (1) automatisch start, (2) langer dan vijf seconden duurt, en (3) parallel met andere content wordt getoond, is er een mechanisme voor de gebruiker om dit te pauzeren, te stoppen of te verbergen, tenzij de beweging, knippering of scrolling, onderdeel is van een activiteit waar ze essentieel is en
      • Automatisch actualiserend: Voor elke soort automatisch actualiserende informatie die (1) automatisch start en (2) parallel met andere content wordt gepresenteerd, is er een mechanisme voor de gebruiker om dit te pauzeren, te stoppen of te verbergen of de frequentie van de actualisering in te stellen, tenzij de automatische actualisering onderdeel is van een activiteit waar ze essentieel is.
    • Oorzaak:

      Op pagina https://www.saop.nl/ staat bovenaan een steeds wisselende foto. Deze carrousel begint automatisch te bewegen, stopt niet en is niet door de gebruiker te stoppen of te pauzeren.

    • Gevolg:

      Dit kan lastig zijn voor gebruikers die snel afgeleid raken door bewegende content.

    • Alternatief:

      Geen alternatief beschikbaar

    • Maatregel:

      Dit kan technisch worden opgelost door middel van een pauzeknop toe te voegen.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-07-2022
  13. SC 2.4.1 - Blokken omzeilen [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Er is een mechanisme beschikbaar om blokken content die op meerdere webpagina's worden herhaald te omzeilen.

    • Oorzaak:

      Op de onderzochte pagina’s is geen mechanisme aanwezig om blokken met herhalende content (zoals het menu) te omzeilen.

    • Gevolg:

      Dit is van belang voor mensen die het toetsenbord gebruiken om te navigeren. Zij hoeven dan niet steeds op iedere pagina door herhalende content te navigeren met het toetsenbord.

    • Alternatief:

      Geen alternatief beschikbaar

    • Maatregel:

      Dit kan bijvoorbeeld door middel van een skiplink. Dit is de eerste link op een pagina die verwijst naar de unieke inhoud van die pagina. De skiplink mag verborgen zijn, maar moet zichtbaar worden als de focus erop staat.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-07-2022
  14. SC 2.4.4 - Linkdoel (in context) [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Het linkdoel kan bepaald worden uit enkel de linktekst of uit de linktekst samen met zijn door software bepaalde linkcontext, behalve daar waar het doel van de link een dubbelzinnige betekenis kan hebben voor gebruikers in het algemeen.

    • Oorzaak:

      Op elke pagina staan links die niet duidelijk aangeven waar de link naartoe verwijst.

    • Gevolg:

      Het is niet duidelijk voor blinden om te weten waar de link naartoe verwijst en daardoor lastig te navigeren.

    • Alternatief:

      Er is geen alternatief beschikbaar

    • Maatregel:

      zowel redactionele als technische aanpassingen om de lintdoelen te verbeteren.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-07-2022
  15. SC 2.4.5 - Meerdere manieren [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Er is meer dan één manier beschikbaar om een webpagina binnen een verzameling webpagina's te vinden, behalve wanneer de webpagina het resultaat is van, of een stap in, een proces.

    • Oorzaak:

      Dit succescriterium gaat over het aanwezig zijn van een of meer alternatieve manieren van pagina’s vinden, naast de navigatie.

    • Gevolg:

      Dit is voor mensen die de navigatie niet goed kunnen gebruiken. Een alternatief kan bijvoorbeeld een zoekfunctie of een sitemap zijn. Op deze site is geen alternatief beschikbaar.

    • Alternatief:

      Geen alternatief beschikbaar.

    • Maatregel:

      Toevoegen van een alternatief op de website, bijvoorbeeld een zoekfunctie of een sitemap.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-07-2022
  16. SC 2.4.7 - Focus zichtbaar [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Elke gebruikersinterface die met een toetsenbord te bedienen is, heeft een bedieningswijze waarbij de indicator van de toetsenbordfocus zichtbaar is.

    • Oorzaak:

      De toetsenbordfocus is op de website vrijwel nergens zichtbaar.

    • Gevolg:

      Voor gebruikers die op het toetsenbord zijn aangewezen, zoals gebruikers met een motorische beperking, is een zichtbare focus van belang als oriëntatie.

    • Alternatief:

      Er is geen alternatief beschikbaar

    • Maatregel:

      Technische verbetering van de website is nodig.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-07-2022
  17. SC 2.5.3 - Label in naam [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Bij componenten van de gebruikersinterface met labels die tekst of afbeeldingen van tekst bevatten, bevat de naam de tekst die visueel wordt weergegeven.

    • Oorzaak:

      Als gebruikers de visueel zichtbare tekst uitspreken dan moet de hulpsoftware het bedoelde element kunnen vinden. Dat is niet geval bij bevoordeeld het logo.

    • Gevolg:

      Op elke pagina staat linksboven het logo dat ook een link is. Het label daarvan is alleen “logo”. Daar moet in ieder geval de zichtbare tekst “SAOP” bij staan.

    • Alternatief:

      Er is geen alternatief beschikbaar

    • Maatregel:

      Redactioneel en technische aanpassing zodat de labels de juiste weergave krijgen

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-07-2022
  18. SC 3.2.2 - Bij input [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Verandering van de instelling van een component van de gebruikersinterface veroorzaakt niet automatisch een contextwijziging, tenzij de gebruiker geïnformeerd is over het gedrag vóór het gebruik van de component.

    • Oorzaak:

      Als pagina https://www.saop.nl/ wordt bekeken in een venster van 1024 bij 768 pixels en ingezoomd naar 200% dan verschijnt het menu in de vorm van een dropdown-element. Als hier een keuze uit gemaakt wordt dan wordt de nieuwe pagina direct geladen en wordt de focus verplaatst.

    • Gevolg:

      Dit is een contextwijziging, en die mag alleen plaatsvinden als de gebruiker daar expliciet voor gekozen heeft of van tevoren over is geïnformeerd.

    • Alternatief:

      Er is geen alternatief beschikbaar.

    • Maatregel:

      Technische verbetering van de website.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-07-2022
  19. SC 3.3.1 - Foutidentificatie [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt, dan wordt het onderdeel waar de fout zit geïdentificeerd en wordt de fout tekstueel aan de gebruiker meegedeeld.

    • Oorzaak:

      Als op pagina https://www.saop.nl/contact/ een verplicht veld leeg is gelaten en er op “Verzenden” gedrukt wordt, verschijnen er foutmeldingen. Deze foutmeldingen zijn verborgen voor hulpsoftware met aria-hidden=”true”. De meldingen staan wel ook visueel verborgen in de code boven het formulier. Hulpsoftware kan deze meldingen wel voorlezen. Uit deze meldingen (“Vul a.u.b. het verplichte veld in.”) is het echter niet duidelijk om welke velden het gaat (naam en e-mailadres).

    • Gevolg:

      Uit deze meldingen (“Vul a.u.b. het verplichte veld in.”) is het echter niet duidelijk om welke velden het gaat (naam en e-mailadres).

    • Alternatief:

      Er is geen alternatief beschikbaar.

    • Maatregel:

      Technische verbetering van het formulier. Dit kan worden opgelost door de meldingen om te zetten in foutmeldingen als “U heeft geen e-mailadres ingevuld”.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-07-2022
  20. SC 4.1.2 - Naam, rol, waarde [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Voor alle componenten van de gebruikersinterface (inclusief, maar niet uitsluitend voor formulierelementen, links en door scripts gegenereerde componenten), kunnen de naam (name) en rol (role) door software bepaald worden; toestanden (states), eigenschappen (properties) en waarden (values) die door de gebruiker ingesteld kunnen worden, kunnen door software ingesteld worden; en kennisgeving van veranderingen in deze items is beschikbaar voor user agents, met inbegrip van hulptechnologieën.

    • Oorzaak:

      Er zijn meerdere links gevonden zonder tekst, en daarom geen naam.

    • Gevolg:

      De links kunnen niet goed worden aangeboden door hulpsoftware.

    • Alternatief:

      Geen alternatief beschikbaar

    • Maatregel:

      Oplossingen zijn het geven van een naam aan de link, bijvoorbeeld via het title-attribuut, of het geven van een tekstalternatief aan de afbeelding.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-07-2022

Andere toegankelijkheidsissues

  1. Anders (in onderstaand tekstvak benoemen en toelichten)
    • Beschrijving van het issue:

      De huidige website is verouderd. Het brengt een onevenredige last met zich mee om de huidige website te laten voldoen en een volledige audit is van betere toepassing bij het verbeteren van een nieuwe website.

    • Oorzaak:

      De website heeft een gering aantal bezoekers.

    • Gevolg:

      Er wordt gewacht met investering in toegankelijkheid.

    • Alternatief:

      E-mail en telefonisch contact met de organisatie is mogelijk.

    • Maatregel:

      Quickscan is gedaan om inzicht te hebben in de mogelijke verbeteringen op korte en lange termijn. Redactioneel zal er zoveel mogelijk rekening worden gehouden met toegankelijkheid. Met techniek wordt gewacht tot duidelijk is wat maatregelen worden, of de huidige website verbeteren of een nieuwe website bouwen.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-07-2022

Onevenredige last

De maatregelen die Stichting Arbeidsmarkt- en Opleidingsfonds Politie (SAOP) heeft benoemd leiden niet tot een onevenredige last.

(Zie onder uitleg over onevenredige last voor meer informatie)


Algemene toelichting

Uitleg over de nalevingsstatussen

De vooruitgang in digitale toegankelijkheid wordt bepaald aan de hand van nalevingsstatussen, die weergeven hoever een overheidsinstantie is gevorderd met het toegankelijker maken van een website. Voordat de wettelijke verplichting van kracht werd waren er slechts twee statussen: de toegankelijkheidsnorm schreef voor dat een website volledig moest voldoen aan alle toegankelijkheidseisen, met als resultaat status voldoet volledig. In geval het niet kon worden aangetoond dan was de status altijd voldoet niet.

De huidige aanpak kent vijf nalevingsstatussen. Doel is het bereiken van de status voldoet volledig. De statussen voldoet gedeeltelijk en eerste maatregelen genomen zijn tussenstappen op weg naar het einddoel.

De statussen en hun kenmerken zijn:

A: Voldoet volledig

  • De overheidsinstantie kan aantonen dat de website of mobiele app volledig aan alle toegankelijkheidseisen uit de norm voldoet.
  • De overheidsinstantie voldoet zowel aan de wettelijke verplichting als aan de norm.
  • Het in de wettelijke verplichting vastgelegde doel is behaald.

B: Voldoet gedeeltelijk (= in control verklaring)

  • De overheidsinstantie kan aantonen dat er een actueel, volledig en juist beeld is van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • Er wordt nog niet voldaan aan alle toegankelijkheidseisen uit de norm.
  • De overheidsinstantie heeft concrete verbetermaatregelen benoemd en een planning gemaakt om de afwijkingen te herstellen.
  • De overheidsinstantie is daardoor in control over de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • De overheidsinstantie voldoet wel aan de wettelijke verplichting, maar nog niet volledig aan de norm.

C: Eerste maatregelen genomen

  • Er is nog geen goed beeld van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • De overheidsinstantie heeft concrete verbetermaatregelen genomen om dat beeld te krijgen.
  • De overheidsinstantie voldoet wel aan de wettelijke verplichting, maar niet aan de norm.

D: Voldoet niet

  • Er is geen goed beeld van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • De overheidsinstantie heeft geen concrete verbetermaatregelen benoemd om inzicht te krijgen in de (mate van) toegankelijkheid.
  • De overheidsinstantie voldoet enkel aan de wettelijke verplichting om een toegankelijkheidsverklaring te publiceren.
  • Omdat de wettelijke verplichting voorschrijft dat overheidsinstanties de noodzakelijke maatregelen nemen om hun websites en mobiele applicaties toegankelijker te maken worden de overheidsinstantie aangespoord om binnen een bepaalde termijn concrete maatregelen te benoemen, inclusief planning.

E: Geen toegankelijkheidsverklaring gepubliceerd

  • De overheidsinstantie heeft voor de website of mobiele applicatie geen toegankelijkheidsverklaring gepubliceerd.
  • De overheidsinstantie voldoet niet aan de wettelijke verplichting om een toegankelijkheidsverklaring te publiceren.
  • Omdat de wettelijke verplichting voorschrijft dat overheidsinstanties de noodzakelijke maatregelen nemen om hun websites en mobiele applicaties toegankelijker te maken wordt de overheidsinstantie aangespoord om op korte termijn een toegankelijkheidsverklaring te publiceren waarin concrete maatregelen zijn benoemd, inclusief planning.

Het uitgangspunt is dat verbetermaatregelen worden benoemd, ingepland en uitgevoerd. En dat daarmee wordt doorggeaan totdat volledig aan alle toegankelijkheids is voldaan.
Als een website lange tijd in een status blijft hangen, dan wordt aan de beleidsmatige eis toegankelijker maken niet langer voldaan.

Uitleg over onevenredige last

Het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid staat overheidsinstanties toe om gebruik te maken van de mogelijkheid om afzonderlijke eisen uit de toegankelijkheidsstandaard - tijdelijk - niet toe te passen, als dit voor hen onevenredig belastend is.

Met de uitzonderingsmogelijkheid 'onevenredige last' dient zorgvuldig te worden omgegaan; het ontbreken van prioriteit, tijd of kennis bij een overheidsinstantie zijn geen legitieme redenen om de toegankelijkheidsstandaard niet toe te passen.

Zie voor de formele, geldende tekst artikel 3, lid 2 tot en met 4 en de toelichting bij artikel 3 van het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.

Inhoud die buiten de werkingssfeer valt van het Besluit

Het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid is niet van toepassing op de volgende content van websites en mobiele applicaties:

  • Kantoorbestandsformaten die zijn gepubliceerd voor 23 september 2018, tenzij dergelijke content nodig is voor actieve administratieve processen met betrekking tot de door de betrokken overheidsinstantie vervulde taken;
  • Vooraf opgenomen, op tijd gebaseerde media die zijn gepubliceerd voor 23 september 2020;
  • Live uitgezonden, op tijd gebaseerde media;
  • Onlinekaarten en onlinekarteringsdiensten, mits essentiële informatie op navigatiekaarten op een toegankelijke, digitale wijze wordt verstrekt;
  • Van derden afkomstige content die niet door de betrokken overheidsinstantie wordt gefinancierd of ontwikkeld en evenmin onder haar verantwoordelijkheid valt;
  • Reproducties van stukken uit erfgoedcollecties die niet volledig toegankelijk kunnen worden gemaakt om redenen van bewaring, authenticiteit of het ontbreken van geautomatiseerde en kostenefficiënte oplossingen om toegankelijkheid te bewerkstelligen;
  • Content die enkel beschikbaar is voor een gesloten gebruikersgroep en die is gepubliceerd voor 23 september 2019, tot de betreffende website ingrijpend wordt herzien;
  • Content van websites en mobiele applicaties die niet noodzakelijk is voor actieve administratieve processen en die niet wordt aangepast na 23 september 2019.

Bron: Artikel 2, tweede lid van het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.

In deze verklaring wordt gerefereerd aan verschillende bronnen. Onderstaande lijst bevat de links naar deze bronnen.

template versie 20211209