Verklaring van DCMR Milieudienst Rijnmond

Status toegankelijkheid https://www.dcmr.nl

DCMR Milieudienst Rijnmond is wettelijk verplicht om deze website te laten voldoen aan het Besluit digitale toegankelijkheid overheid.

De status van deze website is: B - voldoet gedeeltelijk ? - Ga naar de informatie over de nalevingsstatussen

De status is toegekend op basis van een eigen verklaring,
die voor het laatst is bijgewerkt op 25-08-2023

  • De onderbouwing bij deze eigen verklaring is gecontroleerd.
    Daaruit bleek dat de onderbouwing toereikend is om door een toezichthouder inhoudelijk te kunnen worden beoordeeld.
    Meer over de controle door Logius

Op deze pagina kunt u:

Inhoud

Verklaring

DCMR Milieudienst Rijnmond streeft ernaar om de eigen online informatie en dienstverlening toegankelijk te maken, overeenkomstig het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.
Deze toegankelijkheidsverklaring is van toepassing op de inhoud van de website DCMR Milieudienst Rijnmond.

  • hoofddomein:
  • subdomeinen en andere domeinen die behoren tot de website:
    • (niet van toepassing)

Een overzicht van alle websites, mobiele applicaties en verklaringen van DCMR Milieudienst Rijnmond is beschikbaar via de link https://www.dcmr.nl/toegankelijkheid

Nalevingsstatus: voldoet gedeeltelijk

Uit de door DCMR Milieudienst Rijnmond gepubliceerde informatie blijkt dat de website DCMR Milieudienst Rijnmond gedeeltelijk voldoet aan het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.

Uit toegankelijkheidsonderzoek is gebleken dat nog niet aan alle eisen wordt voldaan. Voor elke afzonderlijke afwijking van de eisen is de oorzaak bekend en is het gevolg beschreven, zijn maatregelen genomen om de afwijking te kunnen opheffen EN wordt een concrete datum genoemd waarop de maatregelen zullen zijn uitgevoerd.

In de toelichting, onder het kopje onderbouwing van de verklaring, wordt aangegeven hoe ver DCMR Milieudienst Rijnmond is gevorderd met de toegankelijkheid van DCMR Milieudienst Rijnmond en welke noodzakelijke maatregelen worden genomen om de website toegankelijker te maken.

De kenmerken van de verschillende statussen worden beschreven in de toelichting, onder het kopje Uitleg over de nalevingsstatussen.

Akkoordverklaring

Deze verklaring is op 18-06-2021 getekend voor 'gezien en akkoord' door een tekenbevoegd functionaris van DCMR Milieudienst Rijnmond .
Functie: Directielid bedrijfsvoering.

De actualiteit, volledigheid en juistheid van deze verklaring zijn voor het laatst herzien op 25-08-2023.

Feedback en contactgegevens

Loopt u tegen een toegankelijkheidsprobleem aan? Of heeft u een vraag of opmerking over toegankelijkheid?
Neem dan contact op via communicatie@dcmr.nl.

Wat kunt u van ons verwachten?
  • Binnen 5 werkdagen krijgt u een ontvangstbevestiging.
  • We informeren u over de voortgang en de uitkomst.
  • Binnen 3 weken is uw verzoek afgehandeld.
Handhavingsprocedure

Bent u niet tevreden met de manier waarop uw klacht is behandeld? Of hebben we niet op tijd gereageerd?
Dan kunt u contact opnemen via https://www.nationaleombudsman.nl/klacht-indienen/uw-klacht.

Aanvullende informatie van DCMR Milieudienst Rijnmond

De streefdatum waarop de website volledig zal voldoen: 31-12-2024.

Onderbouwing van de verklaring

Onderzoeksresultaten

  • Oké. De status van de website DCMR Milieudienst Rijnmond : voldoet gedeeltelijk

De website DCMR Milieudienst Rijnmond is onderzocht op toegankelijkheid en uit de rapportage blijkt volgens DCMR Milieudienst Rijnmond dat nog niet aan alle onderstaande kenmerken wordt voldaan:

  • De onderzoeksresultaten waarop de claim is gebaseerd zijn beschikbaar via:
    • https://www.dcmr.nl/sites/default/files/2021-08/Toegankelijkheidsonderzoek%20-%20DMCR%20Milieudienst%20Rijnmond.pdf
      Kenmerken die in de rapportage zijn vastgelegd:
      • Datum: 19-05-2021
      • Type onderzoek: handmatig onderzoek (eventueel deels automatisch)
      • Onderzoek uitgevoerd door: een onafhankelijke derde partij
      • Oké. Gebruikte standaard: EN 301 549 / WCAG 2.1 niveau AA
      • Oké. Actualiteit: voldoet aan de voorwaarde. Uit de rapportage blijkt dat de meet- en onderzoeksgegevens waarop het onderzoek is gebaseerd jonger zijn dan 36 maanden.
      • Oké. Onderzoeksmethode: voldoet aan de voorwaarde. Uit de rapportage blijkt dat bij het handmatige onderzoek een goed gedocumenteerde evaluatiemethode (WCAG-EM of gelijkwaardig) is gebruikt.
      • Oké. Vastlegging: voldoet aan de eisen. Uit de rapportage blijkt dat de onderzoeksresultaten zijn vastgelegd in een voor mensen leesbaar formaat, of in het machineleesbare formaat EARL.
  • De (gecombineerde) onderzoeksresultaten:
    • Oké. Omvatten alle eisen uit hoofdstuk 9 Web (voor websites) of 11 Software (voor mobiele applicaties) van de Europese toegankelijkheidsnorm EN 301 549. De eisen voor websites, mobiele applicaties en downloadbare documenten in deze norm zijn identiek aan de niveau A en AA succescriteria van de wereldwijd toegepaste toegankelijkheidsstandaard WCAG 2.1.
    • Oké. Zijn representatief voor alle content op het hoofddomein en eventuele de sub- en andere domeinen die in de verklaring worden genoemd.
  • Niet Oké. Tijdens het onderzoek zijn afwijkingen gevonden op de toegankelijkheidsstandaard, die niet konden worden hersteld voordat het onderzoek werd afgerond.
  • Oké. Op basis van de onderzoeksresultaten verklaart DCMR Milieudienst Rijnmond dat de website gedeeltelijk voldoet aan de toegankelijkheidsstandaard.

(Onder het kopje Uitleg over de nalevingsstatussen worden de kenmerken van de verschillende statussen beschreven).

Afwijkingen van de toegankelijkheidsstandaard

  1. SC 1.1.1 - Niet-tekstuele content [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Enkele onderdelen van de website worden door een screenreader voorgelezen, terwijl dat niet nodig is omdat de onderdelen decoratief zijn.

    • Oorzaak:

      Er worden SVG’s gebruikt op de site die decoratief zijn of in links staan, maar niet als zodanig zijn aangemerkt. Afbeeldingen van nieuws en dossiers zijn niet als decoratief gemarkeerd.

    • Gevolg:

      Slechtzienden (inclusief ouderen), blinden en slechtzienden die een screenreader gebruiken zullen de SVG tegenkomen, terwijl dat niet nodig is.

    • Alternatief:

      Geen

    • Maatregel:

      Deze beperking wordt in de doorontwikkeling van de website opgelost

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2021
  2. SC 1.3.1 - Info en relaties [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Informatie, structuur en relaties overgebracht door presentatie kunnen door software bepaald worden of zijn beschikbaar in tekst. Screenreaders weten niet dat een menu-item gaat uitklappen omdat deze subitems bevat. Knoppen om kaart en nieuws te filteren zijn niet toegankelijk met een toetsenbord. PDF's missen codering/tags om de leesvolgorde te bepalen waar screenreaders moeite mee kunnen hebben.

    • Oorzaak:

      De markering aria-expanded mist op uitklapbare menu-items. Het open-source component Select2 dat overzichten kan filteren, is niet toetsenbordtoegankelijk. De getoetste PDF mist codering/tags.

    • Gevolg:

      Als een menu-item opeens uitklapt, verrast dat gebruikers van screenreaders. Het nieuwsoverzicht en de overzichtskaart van DCMR zijn niet te filteren met behulp van alleen het toetsenbord. Zonder codering/tags missen sceenreaders informatie over de leesvolgorde van de pdf.

    • Alternatief:

      Nieuwsberichten kunnen gericht worden gezocht via de zoekfunctie. De kaartfunctie is een andere weergave van informatie die al op de website aanwezig is en wel toegankelijk is. De getoetste pdf is ook zonder codering/tags in de juiste volgorde leesbaar.

    • Maatregel:

      Deze beperking wordt in de doorontwikkeling van de website opgelost. PDF's worden gefaseerd toegankelijker gemaakt.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2021
  3. SC 1.4.3 - Contrast (minimum) [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:

      De visuele weergave van tekst en afbeeldingen van tekst heeft een contrastverhouding van ten minste 4,5:1, behalve in de volgende gevallen:

      • Grote tekst: Grote tekst en afbeeldingen van grote tekst hebben een contrastverhouding van ten minste 3:1;
      • Incidenteel: Tekst of afbeeldingen van tekst die deel zijn van een inactieve component van de gebruikersinterface, die puur decoratief zijn, die voor niemand zichtbaar zijn, of die onderdeel zijn van een afbeelding die significant andere visuele content bevat, hebben geen contrasteis.
      • Woordmerken: Tekst die onderdeel is van een logo of merknaam heeft geen contrasteis.
    • Oorzaak:

      Het contrast van secundair informatieve onderdelen is net te laag. Het gaat om de categorisering van nieuws en meldingen in overzichten, de share-balk onderaan pagina's,

    • Gevolg:

      Het lage contrast van secundaire informatie kan voor problemen zorgen bij slechtzienden en ouderen. Dit hindert hen echter niet de primaire content te begrijpen.

    • Alternatief:

      Geen

    • Maatregel:

      Deze beperking wordt in de doorontwikkeling van de website opgelost

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2021
  4. SC 1.4.11 - Contrast van niet-tekstuele content [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:

      De visuele weergave van het volgende heeft een contrastverhouding van ten minste 3:1 ten opzichte van aangrenzende kleuren:

      • Componenten van de gebruikersinterface: Visuele informatie die vereist is om componenten van de gebruikersinterface en statussen te identificeren, met uitzondering van inactieve componenten of componenten waarvan de weergave van de component wordt bepaald door de user agent en niet wordt aangepast door de auteur;
      • Grafische objecten: Delen van afbeeldingen die vereist zijn om de content te begrijpen, behalve wanneer een specifieke weergave van afbeeldingen essentieel is voor de informatie die wordt overgebracht.
    • Oorzaak:

      Enkele iconen uit de share-balk in de huisstijlkleur hebben een te laag contrast.

    • Gevolg:

      Slechtzienden en ouderen hebben mogelijk moeite met het identificeren van de knoppen "email", "print" en "twitter".

    • Alternatief:

      geen

    • Maatregel:

      Deze beperking wordt in de doorontwikkeling van de website opgelost

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2021
  5. SC 2.1.1 - Toetsenbord [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Alle functionaliteit van de content is bedienbaar via een toetsenbordinterface zonder dat afzonderlijke toetsaanslagen aan tijd gebonden zijn, behalve als de onderliggende functie een invoer vereist die afhangt van het pad dat de gebruiker aflegt en niet alleen van de eindpunten.

    • Oorzaak:

      De cookiemelding kan pas op het laatst gesloten worden met het toetsenbord. De melding verbergt ook links in de footer. Het hoofdmenu mist de markering aria-expanded. De slider met dossiers op de homepage hapert af en toe bij het navigeren via het toetsenbord. De formulieronderdelen Selectielijst (dropdown) en Radiobuttons zijn niet bedienbaar met het toetsenbord omdat de javascript van het menu de toetsenbordbesturing afvangt.

    • Gevolg:

      Mensen die aangewezen zijn op invoer via het toetsenbord ondervinden mogelijk verwarring rond de footer/cookiemelding. In het hoofdmenu worden ze verrast dat een menu-item uitklapt en sub-items heeft. Formulieren met dropdowns of radiobuttons zijn niet te bedienen met alleen het toetsenbord.

    • Alternatief:

      Diensten die met een formulier worden aangeboden, kunnen ook telefonisch orden afgenomen.

    • Maatregel:

      Deze beperkingen worden in de doorontwikkeling van de website opgelost.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2021
  6. SC 2.1.4 - Sneltoetsen voor lettertekens [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Wanneer een sneltoets in content wordt geïmplementeerd door alleen letters (inclusief hoofdletters en kleine letters), leestekens, cijfers of symbolen te gebruiken, geldt ten minste één van de volgende zaken:

      • Uitzetten: Er is een mechanisme beschikbaar waarmee de sneltoets kan worden uitgezet;
      • Opnieuw toewijzen: Er is een mechanisme beschikbaar om de sneltoets opnieuw toe te wijzen aan één of meerdere niet-afdrukbare tekens (bijv. Ctrl, Alt, enz.);
      • Alleen actief bij focus: De sneltoets voor een component van de gebruikersinterface is alleen actief wanneer de betreffende component de focus heeft.
    • Oorzaak:

      Standaard sneltoetsen YouTubeplayer botsen met spraakcommando’s. De YouTube player heeft verschillende keyboard shortcuts die gebaseerd zijn op een enkele letter. Bijvoorbeeld ‘f' om naar fullscreen te gaan en ‘m’ om te muten. Die shortcuts botsen met spraakcommando’s omdat ze geactiveerd kunnen worden door woorden die deze letters bevatten.

    • Gevolg:

      Wanneer een pagina een youtube-video bevat, werken bepaalde shortcuts van spraakcommando's niet.

    • Alternatief:

      Geen.

    • Maatregel:

      Deze beperking wordt in de doorontwikkeling van de website opgelost.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2021
  7. SC 2.4.1 - Blokken omzeilen [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Er is een mechanisme beschikbaar om blokken content die op meerdere webpagina's worden herhaald te omzeilen.

    • Oorzaak:

      De Skip link naar de hoofdcontent werkt niet omdat een storend ID op het <main> element zit.

    • Gevolg:

      De skip link werkt niet waardoor mensen die met een toetsenbord navigeren, altijd het hoofdmenu moeten doorlopen voor ze bij de hoofdinhoud komen.

    • Alternatief:

      Geen

    • Maatregel:

      Deze beperking wordt in de doorontwikkeling van de website opgelost.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2021
  8. SC 2.4.4 - Linkdoel (in context) [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Het linkdoel kan bepaald worden uit enkel de linktekst of uit de linktekst samen met zijn door software bepaalde linkcontext, behalve daar waar het doel van de link een dubbelzinnige betekenis kan hebben voor gebruikers in het algemeen.

    • Oorzaak:

      De share-balk met email, print en social media-iconen bevat geen linktekst.

    • Gevolg:

      Screenreaders zullen de volledige url voorlezen van de link, in plaats van alleen de linktekst. Dat is hinderlijk.

    • Alternatief:

      geen

    • Maatregel:

      Deze beperking wordt in de doorontwikkeling van de website opgelost

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2021
  9. SC 2.4.5 - Meerdere manieren [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Er is meer dan één manier beschikbaar om een webpagina binnen een verzameling webpagina's te vinden, behalve wanneer de webpagina het resultaat is van, of een stap in, een proces.

    • Oorzaak:

      Een kaart is geen geschikte navigatietool voor mensen die met een toetsenbord navigeren.

    • Gevolg:

      Mensen die met een toetsenbord navigeren kunnen geen informatie uit de kaart halen.

    • Alternatief:

      Alle informatie die via de kaart wordt ontsloten, wordt ook via wel toegankelijke pagina's onder Actueel ontsloten.

    • Maatregel:

      geen.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2021
  10. SC 2.4.6 - Koppen en labels [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Koppen en labels beschrijven het onderwerp of doel. Het zoekveld in de site heeft een zoekicoontje dat screenreaders niet begrijpen.

    • Oorzaak:

      Een label mist op het zoekicoontje naast de zoekbalk. De select/dropdown lijst in formulieren mist een label.

    • Gevolg:

      Mensen die navigeren met een screenreader kunnen moeite hebben te begrijpen waar de knop voor is. Bij de select/dropdown weet een gebruiker niet waar de lijst voor is.

    • Alternatief:

      geen

    • Maatregel:

      Deze beperking wordt in de doorontwikkeling van de website opgelost

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2021
  11. SC 3.3.1 - Foutidentificatie [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt, dan wordt het onderdeel waar de fout zit geïdentificeerd en wordt de fout tekstueel aan de gebruiker meegedeeld.

    • Oorzaak:

      Het formulier op de contactpagina mist een indicatie dat er een fout heeft plaatsgevonden.

    • Gevolg:

      Dit maakt het onduidelijk voor gebruikers van screenreaders dat er een foutmelding is.

    • Alternatief:

      geen

    • Maatregel:

      Deze beperking wordt in de doorontwikkeling van de website opgelost

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2021
  12. SC 3.3.2 - Labels of instructies [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Als de content gebruikersinvoer vereist, dan worden labels of instructies geleverd.

    • Oorzaak:

      De button van het zoekveld mist een label.

    • Gevolg:

      Zonder labels of naam krijgen gebruikers van screenreaders geen context of doel mee voor deze knop. Ze weten dus niet wat de knop zal gaan doen en waarvoor hij eigenlijk dient.

    • Alternatief:

      geen

    • Maatregel:

      Deze beperking wordt in de doorontwikkeling van de website opgelost

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2021
  13. SC 4.1.1 - Parsen [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      In content die geïmplementeerd is met opmaaktalen hebben elementen volledige begin- en eindtags, zijn elementen genest volgens hun specificatie, bevatten elementen geen dubbele attributen en zijn alle ID's uniek, behalve waar de specificatie deze eigenschappen toelaat.

    • Oorzaak:

      In het blok met thema’s hebben de icoontjes dubbele ID’s. Zo komen oval en Combined-Shape bij elk icoontje in dit blok voor.

    • Gevolg:

      Hulptechnologieën slaan verdere instanties van deze gebruikte ID’s over, wat ongewenste resultaten kan geven voor bijvoorbeeld screenreaders.

    • Alternatief:

      geen

    • Maatregel:

      Deze beperking wordt in de doorontwikkeling van de website opgelost

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2021
  14. SC 4.1.2 - Naam, rol, waarde [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Voor alle componenten van de gebruikersinterface (inclusief, maar niet uitsluitend voor formulierelementen, links en door scripts gegenereerde componenten), kunnen de naam (name) en rol (role) door software bepaald worden; toestanden (states), eigenschappen (properties) en waarden (values) die door de gebruiker ingesteld kunnen worden, kunnen door software ingesteld worden; en kennisgeving van veranderingen in deze items is beschikbaar voor user agents, met inbegrip van hulptechnologieën.

    • Oorzaak:

      In de code voor het zoekveld is er een button die geen label heeft. De sharebalk heeft geen linktekst. Een dropdown in een formulier verbergt het label met css.

    • Gevolg:

      Zonder labels of naam krijgen gebruikers van screenreaders geen context of doel mee voor de zoek knop. Ze weten dus niet wat de knop zal gaan doen en waarvoor hij eigenlijk dient. Links behoren altijd linktekst te hebben. Anders zal de volledige URL voorgelezen worden zoals bij de sharebalk nu, wat irritant, afleidend of verwarrend kan zijn. Doordat een label wordt verborgen in een formulier, is het niet duidelijk voor screenreaders waar het formulierveld over gaat.

    • Alternatief:

      geen

    • Maatregel:

      Deze beperking wordt in de doorontwikkeling van de website opgelost

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2021

Andere toegankelijkheidsissues

(geen opgegeven)

Onevenredige last

De maatregelen die DCMR Milieudienst Rijnmond heeft benoemd leiden niet tot een onevenredige last.

(Zie onder uitleg over onevenredige last voor meer informatie)


Algemene toelichting

Uitleg over de nalevingsstatussen

De vooruitgang in digitale toegankelijkheid wordt bepaald aan de hand van nalevingsstatussen, die weergeven hoever een overheidsinstantie is gevorderd met het toegankelijker maken van een website. Voordat de wettelijke verplichting van kracht werd waren er slechts twee statussen: de toegankelijkheidsnorm schreef voor dat een website volledig moest voldoen aan alle toegankelijkheidseisen, met als resultaat status voldoet volledig. In geval het niet kon worden aangetoond dan was de status altijd voldoet niet.

De huidige aanpak kent vijf nalevingsstatussen. Doel is het bereiken van de status voldoet volledig. De statussen voldoet gedeeltelijk en eerste maatregelen genomen zijn tussenstappen op weg naar het einddoel.

De statussen en hun kenmerken zijn:

A: Voldoet volledig

  • De overheidsinstantie kan aantonen dat de website of mobiele app volledig aan alle toegankelijkheidseisen uit de norm voldoet.
  • De overheidsinstantie voldoet zowel aan de wettelijke verplichting als aan de norm.
  • Het in de wettelijke verplichting vastgelegde doel is behaald.

B: Voldoet gedeeltelijk (= in control verklaring)

  • De overheidsinstantie kan aantonen dat er een actueel, volledig en juist beeld is van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • Er wordt nog niet voldaan aan alle toegankelijkheidseisen uit de norm.
  • De overheidsinstantie heeft concrete verbetermaatregelen benoemd en een planning gemaakt om de afwijkingen te herstellen.
  • De overheidsinstantie is daardoor in control over de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • De overheidsinstantie voldoet wel aan de wettelijke verplichting, maar nog niet volledig aan de norm.

C: Eerste maatregelen genomen

  • Er is nog geen goed beeld van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • De overheidsinstantie heeft concrete verbetermaatregelen genomen om dat beeld te krijgen.
  • De overheidsinstantie voldoet wel aan de wettelijke verplichting, maar niet aan de norm.

D: Voldoet niet

  • Er is geen goed beeld van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • De overheidsinstantie heeft geen concrete verbetermaatregelen benoemd om inzicht te krijgen in de (mate van) toegankelijkheid.
  • De overheidsinstantie voldoet enkel aan de wettelijke verplichting om een toegankelijkheidsverklaring te publiceren.
  • Omdat de wettelijke verplichting voorschrijft dat overheidsinstanties de noodzakelijke maatregelen nemen om hun websites en mobiele applicaties toegankelijker te maken worden de overheidsinstantie aangespoord om binnen een bepaalde termijn concrete maatregelen te benoemen, inclusief planning.

E: Geen toegankelijkheidsverklaring gepubliceerd

  • De overheidsinstantie heeft voor de website of mobiele applicatie geen toegankelijkheidsverklaring gepubliceerd.
  • De overheidsinstantie voldoet niet aan de wettelijke verplichting om een toegankelijkheidsverklaring te publiceren.
  • Omdat de wettelijke verplichting voorschrijft dat overheidsinstanties de noodzakelijke maatregelen nemen om hun websites en mobiele applicaties toegankelijker te maken wordt de overheidsinstantie aangespoord om op korte termijn een toegankelijkheidsverklaring te publiceren waarin concrete maatregelen zijn benoemd, inclusief planning.

Het uitgangspunt is dat verbetermaatregelen worden benoemd, ingepland en uitgevoerd. En dat daarmee wordt doorggeaan totdat volledig aan alle toegankelijkheids is voldaan.
Als een website lange tijd in een status blijft hangen, dan wordt aan de beleidsmatige eis toegankelijker maken niet langer voldaan.

Uitleg over onevenredige last

Het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid staat overheidsinstanties toe om gebruik te maken van de mogelijkheid om afzonderlijke eisen uit de toegankelijkheidsstandaard - tijdelijk - niet toe te passen, als dit voor hen onevenredig belastend is.

Met de uitzonderingsmogelijkheid 'onevenredige last' dient zorgvuldig te worden omgegaan; het ontbreken van prioriteit, tijd of kennis bij een overheidsinstantie zijn geen legitieme redenen om de toegankelijkheidsstandaard niet toe te passen.

Zie voor de formele, geldende tekst artikel 3, lid 2 tot en met 4 en de toelichting bij artikel 3 van het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.

Inhoud die buiten de werkingssfeer valt van het Besluit

Het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid is niet van toepassing op de volgende content van websites en mobiele applicaties:

  • Kantoorbestandsformaten die zijn gepubliceerd voor 23 september 2018, tenzij dergelijke content nodig is voor actieve administratieve processen met betrekking tot de door de betrokken overheidsinstantie vervulde taken;
  • Vooraf opgenomen, op tijd gebaseerde media die zijn gepubliceerd voor 23 september 2020;
  • Live uitgezonden, op tijd gebaseerde media;
  • Onlinekaarten en onlinekarteringsdiensten, mits essentiële informatie op navigatiekaarten op een toegankelijke, digitale wijze wordt verstrekt;
  • Van derden afkomstige content die niet door de betrokken overheidsinstantie wordt gefinancierd of ontwikkeld en evenmin onder haar verantwoordelijkheid valt;
  • Reproducties van stukken uit erfgoedcollecties die niet volledig toegankelijk kunnen worden gemaakt om redenen van bewaring, authenticiteit of het ontbreken van geautomatiseerde en kostenefficiënte oplossingen om toegankelijkheid te bewerkstelligen;
  • Content die enkel beschikbaar is voor een gesloten gebruikersgroep en die is gepubliceerd voor 23 september 2019, tot de betreffende website ingrijpend wordt herzien;
  • Content van websites en mobiele applicaties die niet noodzakelijk is voor actieve administratieve processen en die niet wordt aangepast na 23 september 2019.

Bron: Artikel 2, tweede lid van het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.

In deze verklaring wordt gerefereerd aan verschillende bronnen. Onderstaande lijst bevat de links naar deze bronnen.

template versie 20211209