Verklaring van Omgevingsloket

Status toegankelijkheid https://www.omgevingswet.overheid.nl/

Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is wettelijk verplicht om deze website te laten voldoen aan het Besluit digitale toegankelijkheid overheid.

De status van deze website is: B - voldoet gedeeltelijk ? - Ga naar de informatie over de nalevingsstatussen

De status is toegekend op basis van een eigen verklaring,
die voor het laatst is bijgewerkt op 08-02-2021

  • De onderbouwing bij deze eigen verklaring is gecontroleerd.
    Daaruit bleek dat de onderbouwing toereikend is om door een toezichthouder inhoudelijk te kunnen worden beoordeeld.
    Meer over de controle door Logius

Op deze pagina kunt u:

Inhoud

Verklaring

Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties streeft ernaar om de eigen online informatie en dienstverlening toegankelijk te maken, overeenkomstig het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.
Deze toegankelijkheidsverklaring is van toepassing op de inhoud van de website Omgevingsloket.

Een overzicht van alle websites, mobiele applicaties en verklaringen van Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is beschikbaar via de link https://www.toegankelijkheidsverklaring.nl/register?instantie=Ministerie+van+Binnenlandse+Zaken

Nalevingsstatus: voldoet gedeeltelijk

Uit de door Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties gepubliceerde informatie blijkt dat de website Omgevingsloket gedeeltelijk voldoet aan het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.

Uit toegankelijkheidsonderzoek is gebleken dat nog niet aan alle eisen wordt voldaan. Voor elke afzonderlijke afwijking van de eisen is de oorzaak bekend en is het gevolg beschreven, zijn maatregelen genomen om de afwijking te kunnen opheffen EN wordt een concrete datum genoemd waarop de maatregelen zullen zijn uitgevoerd.

In de toelichting, onder het kopje onderbouwing van de verklaring, wordt aangegeven hoe ver Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is gevorderd met de toegankelijkheid van Omgevingsloket en welke noodzakelijke maatregelen worden genomen om de website toegankelijker te maken.

De kenmerken van de verschillende statussen worden beschreven in de toelichting, onder het kopje Uitleg over de nalevingsstatussen.

Akkoordverklaring

Deze verklaring is op 01-04-2020 getekend voor 'gezien en akkoord' door een tekenbevoegd functionaris van Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties .
Functie: Programma Directeur-Generaal Omgevingswet.

De actualiteit, volledigheid en juistheid van deze verklaring zijn voor het laatst herzien op 08-02-2021.

Feedback en contactgegevens

Loopt u tegen een toegankelijkheidsprobleem aan? Of heeft u een vraag of opmerking over toegankelijkheid?
Neem dan contact op met het Informatiepunt Omgevingswet.

Wat kunt u van ons verwachten?

  • Binnen 5 werkdagen krijgt u een ontvangstbevestiging.
  • We informeren u over de voortgang en de uitkomst.
  • Binnen 3 weken is uw verzoek afgehandeld.

Handhavingsprocedure

Bent u niet tevreden met de manier waarop uw klacht is behandeld? Of hebben we niet op tijd gereageerd?
Dan kunt u contact opnemen met de Nationale Ombudsman.

Aanvullende informatie van Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

Het omgevingsloket is onderdeel van de Digitaal Stelsel Omgevingswet Landelijke Voorziening (DSO-LV) en is de centrale plek waar digitale informatie over de leefomgeving onder de Omgevingswet straks samenkomt. Via dit loket kan iedereen straks snel zien wat mag en wat niet volgens de Omgevingswet. De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is stelselverantwoordelijke voor de Omgevingswet en het DSO-LV.

De streefdatum waarop de website volledig zal voldoen: 31-12-2021.

Onderbouwing van de verklaring

Onderzoeksresultaten

  • Oké. De status van de website Omgevingsloket : voldoet gedeeltelijk

De website Omgevingsloket is onderzocht op toegankelijkheid en uit de rapportage blijkt volgens Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties dat nog niet aan alle onderstaande kenmerken wordt voldaan:

  • De onderzoeksresultaten waarop de claim is gebaseerd zijn beschikbaar via:
    • https://aandeslagmetdeomgevingswet.nl/publish/library/219/rapport_accessibility_digitale_toegankelijkheid_dso-lv_2020.pdf
      Kenmerken die in de rapportage zijn vastgelegd:
      • Datum: 14-12-2020
      • Type onderzoek: handmatig onderzoek (eventueel deels automatisch)
      • Onderzoek uitgevoerd door: een onafhankelijke derde partij
      • Oké. Gebruikte standaard: EN 301 549 / WCAG 2.1 niveau AA
      • Oké. Actualiteit: voldoet aan de voorwaarde. Uit de rapportage blijkt dat de meet- en onderzoeksgegevens waarop het onderzoek is gebaseerd jonger zijn dan 36 maanden.
      • Oké. Onderzoeksmethode: voldoet aan de voorwaarde. Uit de rapportage blijkt dat bij het handmatige onderzoek een goed gedocumenteerde evaluatiemethode (WCAG-EM of gelijkwaardig) is gebruikt.
      • Oké. Vastlegging: voldoet aan de eisen. Uit de rapportage blijkt dat de onderzoeksresultaten zijn vastgelegd in een voor mensen leesbaar formaat, of in het machineleesbare formaat EARL.
  • De (gecombineerde) onderzoeksresultaten:
    • Oké. Omvatten alle eisen uit hoofdstuk 9 Web (voor websites) of 11 Software (voor mobiele applicaties) van de Europese toegankelijkheidsnorm EN 301 549. De eisen voor websites, mobiele applicaties en downloadbare documenten in deze norm zijn identiek aan de niveau A en AA succescriteria van de wereldwijd toegepaste toegankelijkheidsstandaard WCAG 2.1.
    • Oké. Zijn representatief voor alle content op het hoofddomein en eventuele de sub- en andere domeinen die in de verklaring worden genoemd.
  • Niet Oké. Tijdens het onderzoek zijn afwijkingen gevonden op de toegankelijkheidsstandaard, die niet konden worden hersteld voordat het onderzoek werd afgerond.
  • Oké. Op basis van de onderzoeksresultaten verklaart Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties dat de website gedeeltelijk voldoet aan de toegankelijkheidsstandaard.

(Onder het kopje Uitleg over de nalevingsstatussen worden de kenmerken van de verschillende statussen beschreven).

Afwijkingen van de toegankelijkheidsstandaard

  1. SC 1.1.1 - Niet-tekstuele content [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking: Alle niet-tekstuele content die aan de gebruiker wordt gepresenteerd, heeft een tekstalternatief dat een gelijkwaardig doel dient, behalve voor de hierna vermelde situaties.
    • Oorzaak: Het logo van 'omgevingsloket' heeft de alternatieve tekst 'Digitaal Stelsel Omgevingswet Landelijke voorziening'. De tekst die visueel te zien is, 'omgevingsloket', maakt geen deel uit van deze alternatieve tekst.
    • Gevolg: Alle belangrijke niet-tekstuele content zoals afbeeldingen, knoppen en formulier invoervelden, moeten een tekstueel alternatief of naam hebben. Dan kan de voorleessoftware van blinde bezoekers die informatie namelijk voorlezen.
    • Alternatief: Geen tijdelijk alternatief beschikbaar.
    • Maatregel: Deze bevinding zal door het betreffende ontwikkelteam worden opgepakt en ingepland. Planning is dat dit vóór inwerkingtreding van de omgevingswet is opgelost.
    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 30-04-2021
  2. SC 1.3.1 - Info en relaties [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking: Een aantal teksten zijn opgemaakt als kop maar dit is niet in de code aangegeven.
    • Oorzaak: De teksten zijn dik gedrukt gemaakt door middel van het <strong> element. Een kop moet altijd het kop element hebben, bijvoorbeeld H2.
    • Gevolg: Wanneer deze kop met een kop element wordt opgemaakt, wordt de structurele informatie die de tekst geeft ook overgedragen aan hulpsoftware
    • Alternatief: Geen tijdelijk alternatief beschikbaar.
    • Maatregel: Deze bevinding zal door het betreffende ontwikkelteam worden opgepakt en ingepland. Planning is dat dit vóór inwerkingtreding van de omgevingswet is opgelost.
    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2021
  3. SC 1.4.1 - Gebruik van kleur [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking: Kleur wordt niet als het enige visuele middel gebruikt om informatie over te brengen, een actie aan te geven, tot een reactie op te roepen of een visueel element te onderscheiden.
    • Oorzaak: Links in de lopende tekst zijn alleen met kleur kenbaar gemaakt
    • Gevolg: Als informatie alleen wordt overgebracht door kleurverschillen, dan kan deze informatie mogelijk niet waargenomen worden door slechtziende of kleurenblinde bezoekers. Het is daarom van belang dat de informatie ook op een andere, niet-kleurafhankelijke manier wordt overgebracht.
    • Alternatief: Geen tijdelijk alternatief beschikbaar.
    • Maatregel: Geef naast kleur ook een tweede hint dat de tekst een link betreft, bijvoorbeeld door de link te onderstrepen. Deze bevinding zal door het betreffende ontwikkelteam worden opgepakt en ingepland. Planning is dat dit vóór inwerkingtreding van de omgevingswet is opgelost.
    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 30-04-2021
  4. SC 1.4.10 - Reflow [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking: Content kan zonder verlies van informatie of functionaliteit en zonder te moeten scrollen in twee dimensies, worden weergegeven voor: * Verticaal: scrollbare content met een breedte gelijkwaardig aan 320 CSS-pixels; * Horizontaal: scrollbare content met een hoogte gelijkwaardig aan 256 CSS-pixels; Met uitzondering van delen van de content die voor het gebruik of de betekenis een tweedimensionale lay-out vereisen.
    • Oorzaak: Wanneer enkele pagina's op 320p breed worden bekeken staat een deel van de teksten op die pagina buiten beeld. Dit komt voor op meerdere pagina's en bij meerdere stappen bij formulieren die meerdere stappen heeft.
    • Gevolg: Een deel van de teksten op betreffende pagina's staat buiten beeld.
    • Alternatief: Geen tijdelijk alternatief beschikbaar.
    • Maatregel: Deze bevinding zal door het betreffende ontwikkelteam worden opgepakt en ingepland. Planning is dat dit vóór inwerkingtreding van de omgevingswet is opgelost.
    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2021
  5. SC 2.4.3 - Focus volgorde [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking: Als in webpagina's sequentieel genavigeerd kan worden en de navigatiesequenties hebben invloed op de betekenis of het gebruik, dan krijgen focusbare componenten de focus in de juiste volgorde waardoor betekenis en bedienbaarheid behouden blijft.
    • Oorzaak: Wanneer op de pagina https://pre.omgevingswet.overheid.nl/checken/stap/2/ een werkzaamheid wordt verwijderd volgt er een modal. De eerstvolgende toetsenbordfocus is niet in deze modal. Dit komt voor op meerdere pagina's waar zich modals bevinden. Wanneer de (i) knop op onderstaande pagina met het toetsenbord wordt geopend, is de eerstvolgende toetsenbord focus niet in de informatie die bij de (i) hoor. In dit geval is er maar 1 interactief element, namelijk de sluiten knop. Deze moet eerst focus ontvangen voordat er naar het invoerveld wordt genavigeerd (mits de i knop is geopend).
    • Gevolg: De tabvolgorde door deze webpagina's is niet logisch wanneer men met het toetsenbord navigeert.
    • Alternatief: Geen tijdelijk alternatief beschikbaar.
    • Maatregel: Deze bevinding zal door het betreffende ontwikkelteam worden opgepakt en ingepland. Planning is dat dit vóór inwerkingtreding van de omgevingswet is opgelost.
    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2021
  6. SC 2.4.7 - Focus zichtbaar [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking: Elke gebruikersinterface die met een toetsenbord te bedienen is, heeft een bedieningswijze waarbij de indicator van de toetsenbordfocus zichtbaar is.
    • Oorzaak: Enkele knoppen hebben geen zichtbare toetsenbordfocus.
    • Gevolg: Het is niet altijd visueel zichtbaar waar de toetsenbordfocus zich bevindt, wanneer met het toetsenbord wordt genavigeerd.
    • Alternatief: Geen tijdelijk alternatief beschikbaar.
    • Maatregel: Deze bevinding zal door het betreffende ontwikkelteam worden opgepakt en ingepland. Planning is dat dit vóór inwerkingtreding van de omgevingswet is opgelost.
    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 30-04-2021
  7. SC 3.3.1 - Foutidentificatie [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking: Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt, dan wordt het onderdeel waar de fout zit geïdentificeerd en wordt de fout tekstueel aan de gebruiker meegedeeld.
    • Oorzaak: Als een formulier leeg verstuurd wordt, krijg je geen goede foutmelding te zien, alleen een instructie/melding dat bepaalde velden ingevuld dienen te worden en/of verplicht zijn ("Dit veld is verplicht. Vul een plaatsnaam, adres, postcode, kadastraal nummer, coördinaten of documentnummer in."). Dat is niet afdoende, want er wordt niet beschreven wat er fout is gegaan.
    • Gevolg: Zorg voor goed identificerende foutmeldingen, wanneer een formulier niet kan worden verstuurd. Verwijs tekstueel naar het invoerveld dat niet correct is ingevuld. Vermijd woorden als 'dit veld is verkeerd ingevuld'. Voor blinde bezoekers is het namelijk beter om concreet de naam van het veld te noemen.
    • Alternatief: Geen tijdelijk alternatief beschikbaar.
    • Maatregel: Deze bevinding zal door het betreffende ontwikkelteam worden opgepakt en ingepland. Planning is dat dit vóór inwerkingtreding van de omgevingswet is opgelost.
    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2021
  8. SC 4.1.1 - Parsen [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking: In content die geïmplementeerd is met opmaaktalen hebben elementen volledige begin- en eindtags, zijn elementen genest volgens hun specificatie, bevatten elementen geen dubbele attributen en zijn alle ID's uniek, behalve waar de specificatie deze eigenschappen toelaat.
    • Oorzaak: Op onderstaande pagina bevinden zich dubbele ID's (checken-this.index}).https://pre.omgevingswet.overheid.nl/home
    • Gevolg: Webpagina's moeten kunnen parsen. Oftewel, de pagina mag geen grammaticale fouten bevatten.
    • Alternatief: Geen tijdelijk alternatief beschikbaar.
    • Maatregel: Deze bevinding zal door het betreffende ontwikkelteam worden opgepakt en ingepland. Planning is dat dit vóór inwerkingtreding van de omgevingswet is opgelost.
    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 30-04-2021
  9. SC 4.1.2 - Naam, rol, waarde [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking: Voor alle componenten van de gebruikersinterface (inclusief, maar niet uitsluitend voor formulierelementen, links en door scripts gegenereerde componenten), kunnen de naam (name) en rol (role) door software bepaald worden; toestanden (states), eigenschappen (properties) en waarden (values) die door de gebruiker ingesteld kunnen worden, kunnen door software ingesteld worden; en kennisgeving van veranderingen in deze items is beschikbaar voor user agents, met inbegrip van hulptechnologieën.
    • Oorzaak: De status van de knop 'U heeft x werkzaamheden gekozen' wordt niet duidelijk gemaakt voor hulpapparatuur gebruikers.
    • Gevolg: Zorg ervoor dat de naam en rol van onderdelen van de interface door software te begrijpen zijn.
    • Alternatief: Geen tijdelijk alternatief beschikbaar.
    • Maatregel: Deze bevinding zal door het betreffende ontwikkelteam worden opgepakt en ingepland. Planning is dat dit vóór inwerkingtreding van de omgevingswet is opgelost.
    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 30-04-2021
  10. SC 4.1.3 - Statusberichten [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking: In content die is geïmplementeerd met opmaaktalen kunnen statusberichten door software bepaald worden met behulp van rol (role) of eigenschappen (properties), zodat hulptechnologieën de berichten aan de gebruiker kunnen presenteren zonder dat ze de focus krijgen.
    • Oorzaak: Berichten komen in beeld op een plek waar de focus zich op dat moment niet bevindt.
    • Gevolg: Dit maakt deze foutmeldingen status berichten en dat betekent dat hulpsoftware op een andere manier op de hoogte gesteld moet worden van het bestaan van deze berichten.
    • Alternatief: Geen tijdelijk alternatief beschikbaar.
    • Maatregel: Deze bevinding zal door het betreffende ontwikkelteam worden opgepakt en ingepland. Planning is dat dit vóór inwerkingtreding van de omgevingswet is opgelost.
    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 30-04-2021

Andere toegankelijkheidsissues

(geen opgegeven)

Onevenredige last

De maatregelen die Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties heeft benoemd leiden niet tot een onevenredige last.

(Zie onder uitleg over onevenredige last voor meer informatie)


Algemene toelichting

Uitleg over de nalevingsstatussen

De vooruitgang in digitale toegankelijkheid wordt bepaald aan de hand van nalevingsstatussen, die weergeven hoever een overheidsinstantie is gevorderd met het toegankelijker maken van een website. Voordat de wettelijke verplichting van kracht werd waren er slechts twee statussen: de toegankelijkheidsnorm schreef voor dat een website volledig moest voldoen aan alle toegankelijkheidseisen, met als resultaat status voldoet volledig. In geval het niet kon worden aangetoond dan was de status altijd voldoet niet.

De huidige aanpak kent vijf nalevingsstatussen. Doel is het bereiken van de status voldoet volledig. De statussen voldoet gedeeltelijk en eerste maatregelen genomen zijn tussenstappen op weg naar het einddoel.

De statussen en hun kenmerken zijn:

A: Voldoet volledig

  • De overheidsinstantie kan aantonen dat de website of mobiele app volledig aan alle toegankelijkheidseisen uit de norm voldoet.
  • De overheidsinstantie voldoet zowel aan de wettelijke verplichting als aan de norm.
  • Het in de wettelijke verplichting vastgelegde doel is behaald.

B: Voldoet gedeeltelijk (= in control verklaring)

  • De overheidsinstantie kan aantonen dat er een actueel, volledig en juist beeld is van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • Er wordt nog niet voldaan aan alle toegankelijkheidseisen uit de norm.
  • De overheidsinstantie heeft concrete verbetermaatregelen benoemd en een planning gemaakt om de afwijkingen te herstellen.
  • De overheidsinstantie is daardoor in control over de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • De overheidsinstantie voldoet wel aan de wettelijke verplichting, maar nog niet volledig aan de norm.

C: Eerste maatregelen genomen

  • Er is nog geen goed beeld van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • De overheidsinstantie heeft concrete verbetermaatregelen genomen om dat beeld te krijgen.
  • De overheidsinstantie voldoet wel aan de wettelijke verplichting, maar niet aan de norm.

D: Voldoet niet

  • Er is geen goed beeld van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • De overheidsinstantie heeft geen concrete verbetermaatregelen benoemd om inzicht te krijgen in de (mate van) toegankelijkheid.
  • De overheidsinstantie voldoet enkel aan de wettelijke verplichting om een toegankelijkheidsverklaring te publiceren.
  • Omdat de wettelijke verplichting voorschrijft dat overheidsinstanties de noodzakelijke maatregelen nemen om hun websites en mobiele applicaties toegankelijker te maken worden de overheidsinstantie aangespoord om binnen een bepaalde termijn concrete maatregelen te benoemen, inclusief planning.

E: Geen toegankelijkheidsverklaring gepubliceerd

  • De overheidsinstantie heeft voor de website of mobiele applicatie geen toegankelijkheidsverklaring gepubliceerd.
  • De overheidsinstantie voldoet niet aan de wettelijke verplichting om een toegankelijkheidsverklaring te publiceren.
  • Omdat de wettelijke verplichting voorschrijft dat overheidsinstanties de noodzakelijke maatregelen nemen om hun websites en mobiele applicaties toegankelijker te maken wordt de overheidsinstantie aangespoord om op korte termijn een toegankelijkheidsverklaring te publiceren waarin concrete maatregelen zijn benoemd, inclusief planning.

Het uitgangspunt is dat verbetermaatregelen worden benoemd, ingepland en uitgevoerd. En dat daarmee wordt doorggeaan totdat volledig aan alle toegankelijkheids is voldaan.
Als een website lange tijd in een status blijft hangen, dan wordt aan de beleidsmatige eis toegankelijker maken niet langer voldaan.

Uitleg over onevenredige last

Het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid staat overheidsinstanties toe om gebruik te maken van de mogelijkheid om afzonderlijke eisen uit de toegankelijkheidsstandaard - tijdelijk - niet toe te passen, als dit voor hen onevenredig belastend is.

Met de uitzonderingsmogelijkheid 'onevenredige last' dient zorgvuldig te worden omgegaan; het ontbreken van prioriteit, tijd of kennis bij een overheidsinstantie zijn geen legitieme redenen om de toegankelijkheidsstandaard niet toe te passen.

Zie voor de formele, geldende tekst artikel 3, lid 2 tot en met 4 en de toelichting bij artikel 3 van het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.

Inhoud die buiten de werkingssfeer valt van het Besluit

Het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid is niet van toepassing op de volgende content van websites en mobiele applicaties:

  • Kantoorbestandsformaten die zijn gepubliceerd voor 23 september 2018, tenzij dergelijke content nodig is voor actieve administratieve processen met betrekking tot de door de betrokken overheidsinstantie vervulde taken;
  • Vooraf opgenomen, op tijd gebaseerde media die zijn gepubliceerd voor 23 september 2020;
  • Live uitgezonden, op tijd gebaseerde media;
  • Onlinekaarten en onlinekarteringsdiensten, mits essentiële informatie op navigatiekaarten op een toegankelijke, digitale wijze wordt verstrekt;
  • Van derden afkomstige content die niet door de betrokken overheidsinstantie wordt gefinancierd of ontwikkeld en evenmin onder haar verantwoordelijkheid valt;
  • Reproducties van stukken uit erfgoedcollecties die niet volledig toegankelijk kunnen worden gemaakt om redenen van bewaring, authenticiteit of het ontbreken van geautomatiseerde en kostenefficiënte oplossingen om toegankelijkheid te bewerkstelligen;
  • Content die enkel beschikbaar is voor een gesloten gebruikersgroep en die is gepubliceerd voor 23 september 2019, tot de betreffende website ingrijpend wordt herzien;
  • Content van websites en mobiele applicaties die niet noodzakelijk is voor actieve administratieve processen en die niet wordt aangepast na 23 september 2019.

Bron: Artikel 2, tweede lid van het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.

In deze verklaring wordt gerefereerd aan verschillende bronnen. Onderstaande lijst bevat de links naar deze bronnen.

template versie 20210617