Verklaring van Trends4Fi - Android

Status toegankelijkheid Trends4Fi - Android

Belastingdienst IV is wettelijk verplicht om deze mobiele applicatie te laten voldoen aan het Besluit digitale toegankelijkheid overheid.

De status van deze mobiele applicatie is: B - voldoet gedeeltelijk ? - Ga naar de informatie over de nalevingsstatussen

De status is toegekend op basis van een eigen verklaring,
die voor het laatst is bijgewerkt op 08-03-2022

  • De onderbouwing bij deze eigen verklaring is gecontroleerd.
    Daaruit bleek dat de onderbouwing toereikend is om door een toezichthouder inhoudelijk te kunnen worden beoordeeld.
    Meer over de controle door Logius

Op deze pagina kunt u:

Inhoud

Verklaring

Belastingdienst IV streeft ernaar om de eigen online informatie en dienstverlening toegankelijk te maken, overeenkomstig het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.
Deze toegankelijkheidsverklaring is van toepassing op de inhoud van de mobiele applicatie Trends4Fi - Android.

Een overzicht van alle websites, mobiele applicaties en verklaringen van Belastingdienst IV is beschikbaar via de link https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/niet_in_enig_menu/prive/digitale_toegankelijkheid/toegankelijkheidsverklaringen

Nalevingsstatus: voldoet gedeeltelijk

Uit de door Belastingdienst IV gepubliceerde informatie blijkt dat de mobiele applicatie Trends4Fi - Android gedeeltelijk voldoet aan het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.

Uit toegankelijkheidsonderzoek is gebleken dat nog niet aan alle eisen wordt voldaan. Voor elke afzonderlijke afwijking van de eisen is de oorzaak bekend en is het gevolg beschreven, zijn maatregelen genomen om de afwijking te kunnen opheffen EN wordt een concrete datum genoemd waarop de maatregelen zullen zijn uitgevoerd.

In de toelichting, onder het kopje onderbouwing van de verklaring, wordt aangegeven hoe ver Belastingdienst IV is gevorderd met de toegankelijkheid van Trends4Fi - Android en welke noodzakelijke maatregelen worden genomen om de mobiele applicatie toegankelijker te maken.

De kenmerken van de verschillende statussen worden beschreven in de toelichting, onder het kopje Uitleg over de nalevingsstatussen.

Akkoordverklaring

Deze verklaring is op 29-06-2021 getekend voor 'gezien en akkoord' door een tekenbevoegd functionaris van Belastingdienst IV .
Functie: Plaatsvervangende product-owner.

De actualiteit, volledigheid en juistheid van deze verklaring zijn voor het laatst herzien op 08-03-2022.

Feedback en contactgegevens

Hebt u problemen bij het gebruik van deze website, omdat deze niet voldoende toegankelijk is? Dan kunt u uw vraag of opmerking mondeling of schriftelijk aan ons doorgeven. Bij Hoe kan ik een klacht indienen? leest u hoe u dit doet.

Wat kunt u van ons verwachten?

Hebt u een klachtenformulier of een brief met uw klacht naar ons gestuurd? Dan bellen wij u binnen een week, zodat u weet dat wij uw klacht hebben gekregen. Als we u niet kunnen bereiken, krijgt u een brief.

Hebt u een vraag of opmerking over digitale toegankelijkheid?

Dan kunt u bellen met de BelastingTelefoon: 0800-0543. Wij helpen u graag verder.

Bent u niet tevreden over de manier waarop uw klacht is behandeld?

Of hebben we niet op tijd gereageerd? Dan kunt u een klacht indienen bij de Nationale ombudsman.

Aanvullende informatie van Belastingdienst IV

De streefdatum waarop de mobiele applicatie volledig zal voldoen: 01-03-2023.

Onderbouwing van de verklaring

Onderzoeksresultaten

  • Oké. De status van de mobiele applicatie Trends4Fi - Android : voldoet gedeeltelijk

De mobiele applicatie Trends4Fi - Android is onderzocht op toegankelijkheid en uit de rapportage blijkt volgens Belastingdienst IV dat nog niet aan alle onderstaande kenmerken wordt voldaan:

  • De onderzoeksresultaten waarop de claim is gebaseerd zijn beschikbaar via:
    • https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/brochures_en_publicaties/onderzoeksrapport-trends4u-apps-android-ios
      Kenmerken die in de rapportage zijn vastgelegd:
      • Datum: 18-01-2022
      • Type onderzoek: handmatig onderzoek (eventueel deels automatisch)
      • Onderzoek uitgevoerd door: een onafhankelijke derde partij
      • Oké. Gebruikte standaard: EN 301 549 / WCAG 2.1 niveau AA
      • Oké. Actualiteit: voldoet aan de voorwaarde. Uit de rapportage blijkt dat de meet- en onderzoeksgegevens waarop het onderzoek is gebaseerd jonger zijn dan 36 maanden.
      • Oké. Onderzoeksmethode: voldoet aan de voorwaarde. Uit de rapportage blijkt dat bij het handmatige onderzoek een goed gedocumenteerde evaluatiemethode (WCAG-EM of gelijkwaardig) is gebruikt.
      • Oké. Vastlegging: voldoet aan de eisen. Uit de rapportage blijkt dat de onderzoeksresultaten zijn vastgelegd in een voor mensen leesbaar formaat, of in het machineleesbare formaat EARL.
  • De (gecombineerde) onderzoeksresultaten:
    • Oké. Omvatten alle eisen uit hoofdstuk 9 Web (voor websites) of 11 Software (voor mobiele applicaties) van de Europese toegankelijkheidsnorm EN 301 549. De eisen voor websites, mobiele applicaties en downloadbare documenten in deze norm zijn identiek aan de niveau A en AA succescriteria van de wereldwijd toegepaste toegankelijkheidsstandaard WCAG 2.1.
    • Oké. Zijn representatief voor alle content op het hoofddomein en eventuele de sub- en andere domeinen die in de verklaring worden genoemd.
  • Niet Oké. Tijdens het onderzoek zijn afwijkingen gevonden op de toegankelijkheidsstandaard, die niet konden worden hersteld voordat het onderzoek werd afgerond.
  • Oké. Op basis van de onderzoeksresultaten verklaart Belastingdienst IV dat de mobiele applicatie gedeeltelijk voldoet aan de toegankelijkheidsstandaard.

(Onder het kopje Uitleg over de nalevingsstatussen worden de kenmerken van de verschillende statussen beschreven).

Afwijkingen van de toegankelijkheidsstandaard

  1. SC 1.1.1 - Niet-tekstuele content [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Alle niet-tekstuele content die aan de gebruiker wordt gepresenteerd, heeft een tekstalternatief dat een gelijkwaardig doel dient. […]

    • Oorzaak:

      On the "Homepage" screen there is an image of the logo at the top left. This image has no text alternative, making the visual information unavailable to visually impaired users using screen reading software. There are several articles on this screen. At the top left of each article is a button with an image of the logo with the alternative “4fi t”. This text alternative is not a good description of the logo.

      On the screens “Op allerlei manieren gefraudeerd met bonus voor zorgmedewerkers” and “Om je te weren tegen ransomware moet je de keten snappen” screen, there is an image of the logo at the bottom with the text alternative “author-img”. This text alternative is not a good description of the image. The text alternative must be descriptive. In this case, it should be the name of the organization: “Trends4FI”.

      These are a few examples of problems with text alternatives, further examples are not provided, because they are all similar in nature.

    • Gevolg:

      De gehele content van de app is niet toegankelijk voor alle gebruikers van de app.

    • Alternatief:

      Geen

    • Maatregel:

      Juiste implementatie

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-01-2023
  2. SC 1.3.1 - Info en relaties [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Informatie, structuur en relaties overgebracht door presentatie kunnen door software bepaald worden of zijn beschikbaar in tekst.

    • Oorzaak:

      At the top of the “About Trends4fi” screen is the text “About Trends4fi”. This text resembles a header, but is formatted in the code as normal text. This applies to several texts in this screen, such as “Een besloten community, een algemeen gedeelte en speciale trendkanalen” and “Aanmelden, een bericht delen én plaatsen”. The relationship between these texts and the content below is therefore not available for accessibility software. This type of problem occurs more often, for example also the text “Contact” in the screen “Homepage” at the top of the screen, this text has a relation with the button “Survey weergeven”. Another example is the text “Groepen” at the top of the “Groepen” screen. These are just a few examples of texts where this problem occurs, the problem occurs more often in the application. If by visual styling a heading is implied a heading should be used. Using a heading is not the only way to present these relations to assistive software, its probably the easiest way to solve this problem.

    • Gevolg:

      De gehele content van de app is niet toegankelijk voor alle gebruikers van de app.

    • Alternatief:

      Geen

    • Maatregel:

      Aanpassen content

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-02-2023
  3. SC 1.4.3 - Contrast (minimum) [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:

      De visuele weergave van tekst en afbeeldingen van tekst heeft een contrastverhouding van ten minste 4,5:1, behalve in de volgende gevallen:

      • Grote tekst: Grote tekst en afbeeldingen van grote tekst hebben een contrastverhouding van ten minste 3:1;
      • Incidenteel: Tekst of afbeeldingen van tekst die deel zijn van een inactieve component van de gebruikersinterface, die puur decoratief zijn, die voor niemand zichtbaar zijn, of die onderdeel zijn van een afbeelding die significant andere visuele content bevat, hebben geen contrasteis.
      • Woordmerken: Tekst die onderdeel is van een logo of merknaam heeft geen contrasteis.
    • Oorzaak:

      On the screen “Inloggen” there is text that does not comply to the minimal contrast requirements of 4,5:1. The text under the name of the organization has a color contrast of 2,8:1. Visually impaired users may experience difficulty reading text when the contrast is too low.

    • Gevolg:

      De gehele content van de app is niet toegankelijk voor alle gebruikers van de app.

    • Alternatief:

      Geen

    • Maatregel:

      Juiste implementatie

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-01-2023
  4. SC 1.4.4 - Herschalen van tekst [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Behalve voor ondertitels voor doven en slechthorenden en afbeeldingen van tekst, kan tekst zonder hulptechnologie tot 200% geschaald worden zonder verlies van content of functionaliteit.

    • Oorzaak:

      At multiple screens, there is a menu at the bottom with the menu items “Homepage” to “Reacties”. When viewing the Android application with large text size enabled, the menu item “Homepage” is not fully visible. For example, see the “Homepage”, “Groups” and “Themes” screens. To test this the maximum text size is applied in the android settings.

      At the "Login" screen it is not possible to enlarge the text, but this is necessary to meet this success criterion. When the Android application is viewed with a large text size, the text size on this screen remains unchanged.

    • Gevolg:

      De gehele content van de app is niet toegankelijk voor alle gebruikers van de app.

    • Alternatief:

      Geen

    • Maatregel:

      Juiste implementatie

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-01-2023
  5. SC 1.4.10 - Reflow [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Content kan zonder verlies van informatie of functionaliteit en zonder te moeten scrollen in twee dimensies, worden weergegeven voor:

      • Verticaal: scrollbare content met een breedte gelijkwaardig aan 320 CSS-pixels;
      • Horizontaal: scrollbare content met een hoogte gelijkwaardig aan 256 CSS-pixels; Met uitzondering van delen van de content die voor het gebruik of de betekenis een tweedimensionale lay-out vereisen.
    • Oorzaak:

      Problems were encountered with success criterion 1.4.4: Resize text. This second success criterion is based on the fact that scrolling in two dimensions is not always a valid solution for text that does not fit. The problems described by 1.4.4 also occur when the viewport is limited to 320 CSS-pixels. These problems are essential the same.

    • Gevolg:

      De gehele content van de app is niet toegankelijk voor alle gebruikers van de app.

    • Alternatief:

      Geen

    • Maatregel:

      Juiste implementatie

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-01-2023
  6. SC 2.1.1 - Toetsenbord [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Alle functionaliteit van de content is bedienbaar via een toetsenbordinterface zonder dat afzonderlijke toetsaanslagen aan tijd gebonden zijn, behalve als de onderliggende functie een invoer vereist die afhangt van het pad dat de gebruiker aflegt en niet alleen van de eindpunten.

    • Oorzaak:

      This criterion is tested by connecting a full size keyboard to the phone. This criterion also includes users with impaired motor skills. Therefore the use of software like Talkback is not considered when testing for this success criterion. There is a menu in the top right corner of the “Homepage” screen. The buttons in this menu are not operable with a keyboard interface. To meet this success criterion, it is necessary that all interactive parts are operable with a keyboard interface, so that the functionality is also accessible to people with, for example, motor disabilities who use a keyboard interface instead of requiring touch control. These kinds of problems also occur on other screens. For example on the screen “Thema’s” and “Groepen” the button at the top right is not usable by a keyboard interface. Another example is in the “Change Profile” screen. At the top left is a button with an arrow icon, which cannot be operated with the keyboard. This also applies to the button with the check icon at the top right. These are just a few examples of the total number of problems for users depending on a keyboard interface to control an app. Further examples are not provided in this evaluation. It seems to be a problem with controlling interactive element in the top row of multiple screens.

    • Gevolg:

      De gehele content van de app is niet toegankelijk voor alle gebruikers van de app.

    • Alternatief:

      Geen

    • Maatregel:

      Juiste implementatie

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-01-2023
  7. SC 4.1.2 - Naam, rol, waarde [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Voor alle componenten van de gebruikersinterface (inclusief, maar niet uitsluitend voor formulierelementen, links en door scripts gegenereerde componenten), kunnen de naam (name) en rol (role) door software bepaald worden; toestanden (states), eigenschappen (properties) en waarden (values) die door de gebruiker ingesteld kunnen worden, kunnen door software ingesteld worden; en kennisgeving van veranderingen in deze items is beschikbaar voor user agents, met inbegrip van hulptechnologieën.

    • Oorzaak:

      There is a menu in the top right corner of the “Homepage” screen. The role of the buttons in this menu cannot be determined. Using the correct roles in the code also improves the information given by assistive software such as Talkback. The screenreader will tell users what operations are possible. This problem also occurs on other windows, like the screen “Thema’s” (the tree lines for the menu) and the screen “Op allerlei manieren gefraudeerd met bonus voor zorgmedewerkers” (the bookmark button at the top right). These are a few examples of problems, further examples are not provided. This problem might be related to the issues named at success criterion 2.1.1: Keyboard. It should be possible to solve both issues at once.

      In the screen “Homepage” there are several articles. At the top left of each article is a button with an image. These buttons do not have an accessibility name. Assistive software presents the buttons as having no label. This issue also occurs on the screen "Reacties", all round images are buttons without a label. On that screen it's possible to combine the button without a label and the text without a role into one correct interactive element.

    • Gevolg:

      De gehele content van de app is niet toegankelijk voor alle gebruikers van de app.

    • Alternatief:

      Geen

    • Maatregel:

      Juiste implementatie

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-01-2023

Andere toegankelijkheidsissues

(geen opgegeven)

Onevenredige last

De maatregelen die Belastingdienst IV heeft benoemd leiden niet tot een onevenredige last.

(Zie onder uitleg over onevenredige last voor meer informatie)


Algemene toelichting

Uitleg over de nalevingsstatussen

De vooruitgang in digitale toegankelijkheid wordt bepaald aan de hand van nalevingsstatussen, die weergeven hoever een overheidsinstantie is gevorderd met het toegankelijker maken van een website. Voordat de wettelijke verplichting van kracht werd waren er slechts twee statussen: de toegankelijkheidsnorm schreef voor dat een website volledig moest voldoen aan alle toegankelijkheidseisen, met als resultaat status voldoet volledig. In geval het niet kon worden aangetoond dan was de status altijd voldoet niet.

De huidige aanpak kent vijf nalevingsstatussen. Doel is het bereiken van de status voldoet volledig. De statussen voldoet gedeeltelijk en eerste maatregelen genomen zijn tussenstappen op weg naar het einddoel.

De statussen en hun kenmerken zijn:

A: Voldoet volledig

  • De overheidsinstantie kan aantonen dat de website of mobiele app volledig aan alle toegankelijkheidseisen uit de norm voldoet.
  • De overheidsinstantie voldoet zowel aan de wettelijke verplichting als aan de norm.
  • Het in de wettelijke verplichting vastgelegde doel is behaald.

B: Voldoet gedeeltelijk (= in control verklaring)

  • De overheidsinstantie kan aantonen dat er een actueel, volledig en juist beeld is van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • Er wordt nog niet voldaan aan alle toegankelijkheidseisen uit de norm.
  • De overheidsinstantie heeft concrete verbetermaatregelen benoemd en een planning gemaakt om de afwijkingen te herstellen.
  • De overheidsinstantie is daardoor in control over de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • De overheidsinstantie voldoet wel aan de wettelijke verplichting, maar nog niet volledig aan de norm.

C: Eerste maatregelen genomen

  • Er is nog geen goed beeld van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • De overheidsinstantie heeft concrete verbetermaatregelen genomen om dat beeld te krijgen.
  • De overheidsinstantie voldoet wel aan de wettelijke verplichting, maar niet aan de norm.

D: Voldoet niet

  • Er is geen goed beeld van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • De overheidsinstantie heeft geen concrete verbetermaatregelen benoemd om inzicht te krijgen in de (mate van) toegankelijkheid.
  • De overheidsinstantie voldoet enkel aan de wettelijke verplichting om een toegankelijkheidsverklaring te publiceren.
  • Omdat de wettelijke verplichting voorschrijft dat overheidsinstanties de noodzakelijke maatregelen nemen om hun websites en mobiele applicaties toegankelijker te maken worden de overheidsinstantie aangespoord om binnen een bepaalde termijn concrete maatregelen te benoemen, inclusief planning.

E: Geen toegankelijkheidsverklaring gepubliceerd

  • De overheidsinstantie heeft voor de website of mobiele applicatie geen toegankelijkheidsverklaring gepubliceerd.
  • De overheidsinstantie voldoet niet aan de wettelijke verplichting om een toegankelijkheidsverklaring te publiceren.
  • Omdat de wettelijke verplichting voorschrijft dat overheidsinstanties de noodzakelijke maatregelen nemen om hun websites en mobiele applicaties toegankelijker te maken wordt de overheidsinstantie aangespoord om op korte termijn een toegankelijkheidsverklaring te publiceren waarin concrete maatregelen zijn benoemd, inclusief planning.

Het uitgangspunt is dat verbetermaatregelen worden benoemd, ingepland en uitgevoerd. En dat daarmee wordt doorgegaan totdat volledig aan alle toegankelijkheidseisen is voldaan.
Als een website lange tijd in een status blijft hangen, dan wordt aan de beleidsmatige eis toegankelijker maken niet langer voldaan.

Uitleg over onevenredige last

Het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid staat overheidsinstanties toe om gebruik te maken van de mogelijkheid om afzonderlijke eisen uit de toegankelijkheidsstandaard - tijdelijk - niet toe te passen, als dit voor hen onevenredig belastend is.

Met de uitzonderingsmogelijkheid 'onevenredige last' dient zorgvuldig te worden omgegaan; het ontbreken van prioriteit, tijd of kennis bij een overheidsinstantie zijn geen legitieme redenen om de toegankelijkheidsstandaard niet toe te passen.

Zie voor de formele, geldende tekst artikel 3, lid 2 tot en met 4 en de toelichting bij artikel 3 van het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.

Inhoud die buiten de werkingssfeer valt van het Besluit

Het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid is niet van toepassing op de volgende content van websites en mobiele applicaties:

  • Kantoorbestandsformaten die zijn gepubliceerd voor 23 september 2018, tenzij dergelijke content nodig is voor actieve administratieve processen met betrekking tot de door de betrokken overheidsinstantie vervulde taken;
  • Vooraf opgenomen, op tijd gebaseerde media die zijn gepubliceerd voor 23 september 2020;
  • Live uitgezonden, op tijd gebaseerde media;
  • Onlinekaarten en onlinekarteringsdiensten, mits essentiële informatie op navigatiekaarten op een toegankelijke, digitale wijze wordt verstrekt;
  • Van derden afkomstige content die niet door de betrokken overheidsinstantie wordt gefinancierd of ontwikkeld en evenmin onder haar verantwoordelijkheid valt;
  • Reproducties van stukken uit erfgoedcollecties die niet volledig toegankelijk kunnen worden gemaakt om redenen van bewaring, authenticiteit of het ontbreken van geautomatiseerde en kostenefficiënte oplossingen om toegankelijkheid te bewerkstelligen;
  • Content die enkel beschikbaar is voor een gesloten gebruikersgroep en die is gepubliceerd voor 23 september 2019, tot de betreffende website ingrijpend wordt herzien;
  • Content van websites en mobiele applicaties die niet noodzakelijk is voor actieve administratieve processen en die niet wordt aangepast na 23 september 2019.

Bron: Artikel 2, tweede lid van het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.

In deze verklaring wordt gerefereerd aan verschillende bronnen. Onderstaande lijst bevat de links naar deze bronnen.

template versie 20211209