Verklaring van Welkom@ - iOS

Status toegankelijkheid Welkom@ - iOS

Belastingdienst is wettelijk verplicht om deze mobiele applicatie te laten voldoen aan het Besluit digitale toegankelijkheid overheid.

De status van deze mobiele applicatie is: B - voldoet gedeeltelijk ? - Ga naar de informatie over de nalevingsstatussen

De status is toegekend op basis van een eigen verklaring,
die voor het laatst is bijgewerkt op 02-05-2022

  • De onderbouwing bij deze eigen verklaring is gecontroleerd.
    Daaruit bleek dat de onderbouwing toereikend is om door een toezichthouder inhoudelijk te kunnen worden beoordeeld.
    Meer over de controle door Logius

Op deze pagina kunt u:

Inhoud

Verklaring

Belastingdienst streeft ernaar om de eigen online informatie en dienstverlening toegankelijk te maken, overeenkomstig het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.
Deze toegankelijkheidsverklaring is van toepassing op de inhoud van de mobiele applicatie Welkom@ - iOS.

Een overzicht van alle websites, mobiele applicaties en verklaringen van Belastingdienst is beschikbaar via de link https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/niet_in_enig_menu/prive/digitale_toegankelijkheid/toegankelijkheidsverklaringen

Nalevingsstatus: voldoet gedeeltelijk

Uit de door Belastingdienst gepubliceerde informatie blijkt dat de mobiele applicatie Welkom@ - iOS gedeeltelijk voldoet aan het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.

Uit toegankelijkheidsonderzoek is gebleken dat nog niet aan alle eisen wordt voldaan. Voor elke afzonderlijke afwijking van de eisen is de oorzaak bekend en is het gevolg beschreven, zijn maatregelen genomen om de afwijking te kunnen opheffen EN wordt een concrete datum genoemd waarop de maatregelen zullen zijn uitgevoerd.

In de toelichting, onder het kopje onderbouwing van de verklaring, wordt aangegeven hoe ver Belastingdienst is gevorderd met de toegankelijkheid van Welkom@ - iOS en welke noodzakelijke maatregelen worden genomen om de mobiele applicatie toegankelijker te maken.

De kenmerken van de verschillende statussen worden beschreven in de toelichting, onder het kopje Uitleg over de nalevingsstatussen.

Akkoordverklaring

Deze verklaring is op 01-09-2021 getekend voor 'gezien en akkoord' door een tekenbevoegd functionaris van Belastingdienst .
Functie: ProductOwner.

De actualiteit, volledigheid en juistheid van deze verklaring zijn voor het laatst herzien op 02-05-2022.

Feedback en contactgegevens

Hebt u problemen bij het gebruik van deze website, omdat deze niet voldoende toegankelijk is? Dan kunt u uw vraag of opmerking mondeling of schriftelijk aan ons doorgeven. Bij Hoe kan ik een klacht indienen? leest u hoe u dit doet.

Wat kunt u van ons verwachten?

Hebt u een klachtenformulier of een brief met uw klacht naar ons gestuurd? Dan bellen wij u binnen een week, zodat u weet dat wij uw klacht hebben gekregen. Als we u niet kunnen bereiken, krijgt u een brief.

Hebt u een vraag of opmerking over digitale toegankelijkheid?

Dan kunt u bellen met de BelastingTelefoon: 0800-0543. Wij helpen u graag verder.

Bent u niet tevreden over de manier waarop uw klacht is behandeld?

Of hebben we niet op tijd gereageerd? Dan kunt u een klacht indienen bij de Nationale ombudsman.

Aanvullende informatie van Belastingdienst

De streefdatum waarop de mobiele applicatie volledig zal voldoen: 01-12-2023.

Onderbouwing van de verklaring

Onderzoeksresultaten

  • Oké. De status van de mobiele applicatie Welkom@ - iOS : voldoet gedeeltelijk

De mobiele applicatie Welkom@ - iOS is onderzocht op toegankelijkheid en uit de rapportage blijkt volgens Belastingdienst dat nog niet aan alle onderstaande kenmerken wordt voldaan:

  • De onderzoeksresultaten waarop de claim is gebaseerd zijn beschikbaar via:
    • https://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/auditrapport-tgo027-1b2fd.pdf
      Kenmerken die in de rapportage zijn vastgelegd:
      • Datum: 17-01-2022
      • Type onderzoek: handmatig onderzoek (eventueel deels automatisch)
      • Onderzoek uitgevoerd door: een onafhankelijke derde partij
      • Oké. Gebruikte standaard: EN 301 549 / WCAG 2.1 niveau AA
      • Oké. Actualiteit: voldoet aan de voorwaarde. Uit de rapportage blijkt dat de meet- en onderzoeksgegevens waarop het onderzoek is gebaseerd jonger zijn dan 36 maanden.
      • Oké. Onderzoeksmethode: voldoet aan de voorwaarde. Uit de rapportage blijkt dat bij het handmatige onderzoek een goed gedocumenteerde evaluatiemethode (WCAG-EM of gelijkwaardig) is gebruikt.
      • Oké. Vastlegging: voldoet aan de eisen. Uit de rapportage blijkt dat de onderzoeksresultaten zijn vastgelegd in een voor mensen leesbaar formaat, of in het machineleesbare formaat EARL.
  • De (gecombineerde) onderzoeksresultaten:
    • Oké. Omvatten alle eisen uit hoofdstuk 9 Web (voor websites) of 11 Software (voor mobiele applicaties) van de Europese toegankelijkheidsnorm EN 301 549. De eisen voor websites, mobiele applicaties en downloadbare documenten in deze norm zijn identiek aan de niveau A en AA succescriteria van de wereldwijd toegepaste toegankelijkheidsstandaard WCAG 2.1.
    • Oké. Zijn representatief voor alle content op het hoofddomein en eventuele de sub- en andere domeinen die in de verklaring worden genoemd.
  • Niet Oké. Tijdens het onderzoek zijn afwijkingen gevonden op de toegankelijkheidsstandaard, die niet konden worden hersteld voordat het onderzoek werd afgerond.
  • Oké. Op basis van de onderzoeksresultaten verklaart Belastingdienst dat de mobiele applicatie gedeeltelijk voldoet aan de toegankelijkheidsstandaard.

(Onder het kopje Uitleg over de nalevingsstatussen worden de kenmerken van de verschillende statussen beschreven).

Afwijkingen van de toegankelijkheidsstandaard

  1. SC 1.1.1 - Niet-tekstuele content [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Alle niet-tekstuele content die aan de gebruiker wordt gepresenteerd, heeft een tekstalternatief dat een gelijkwaardig doel dient. […]

    • Oorzaak:

      Op het scherm “Over deze app” staat een logo van Rijksoverheid. Dit logo staat ook op andere schermen, zoals de schermen “Welkom” en “Activeer de app” voor het inloggen en schermen “Welkom bij toeslagen” en “Meldingen” direct na het inloggen. Het zou voldoende zijn als alleen op het scherm “Over deze app” een tekstalternatief voor dit logo zou staan.

      Op het tab “Welkom – Berichten” staan bij ongelezen berichten rode stippen die aangeven dat bepaalde berichten ongelezen zijn. Die niet-tekstuele informatie heeft geen alternatief. Dit geldt ook voor de hartjes naast de berichten die aangeven of een bericht wel of niet favoriet is. Dit type probleem komt ook voor op “Welkom – Checklist” daar hebben de groene vinkjes geen tekstalternatief dat beschikbaar is voor Voice-over.

    • Gevolg:

      Niet alle informatie is beschikbaar voor iedereen die de app wil gebruiken.

    • Alternatief:

      In versie 2.1 van de app is dit verbeterd. De opmerkingen zoals benoemd hebben we opgepakt.

    • Maatregel:

      Opgepakt in de versie 2.1 van de app.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 15-03-2022
  2. SC 1.3.1 - Info en relaties [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Informatie, structuur en relaties overgebracht door presentatie kunnen door software bepaald worden of zijn beschikbaar in tekst.

    • Oorzaak:

      Op meerdere schermen wordt niet alle informatie aan gebruikers gepresenteerd. Het gaat om de namen van de verschillende berichten op het scherm “Welkom – Berichten”. Daar worden de koppelingen (het lijken koppen te zijn) naar schermen zoals “Bericht - Welkomstwoord van Ditte Hak” en “Bericht – Coronamaatregelen” niet gepresenteerd door Voice-Over. Dit type probleem geldt ook voor dit soort koppelingen op schermen zoals “Welkom – Checklist” en “FAQ”. Niet alle zichtbare informatie op deze schermen is beschikbaar met behulp van Voice-Over. Let op het gaat hier ook om aanvullende visuele informatie zoals het niet presenteren van de rode punten of favorieten bediening op “Welkom – Berichten” en om het presenteren van het (eventuele) groene vinkje op “Welkom – Checklist”. Alle (belangrijke) visuele informatie moet beschikbaar zijn voor gebruikers van hulpsoftware.

    • Gevolg:

      Niet alle informatie is beschikbaar voor iedereen die de app wil gebruiken.

    • Alternatief:

      In versie 2.1 van de app is dit verbeterd. De opmerkingen zoals benoemd hebben we opgepakt.

    • Maatregel:

      Opgepakt in release 2.1.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 15-03-2022
  3. SC 1.4.3 - Contrast (minimum) [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:

      De visuele weergave van tekst en afbeeldingen van tekst heeft een contrastverhouding van ten minste 4,5:1, behalve in de volgende gevallen:

      • Grote tekst: Grote tekst en afbeeldingen van grote tekst hebben een contrastverhouding van ten minste 3:1;
      • Incidenteel: Tekst of afbeeldingen van tekst die deel zijn van een inactieve component van de gebruikersinterface, die puur decoratief zijn, die voor niemand zichtbaar zijn, of die onderdeel zijn van een afbeelding die significant andere visuele content bevat, hebben geen contrasteis.
      • Woordmerken: Tekst die onderdeel is van een logo of merknaam heeft geen contrasteis.
    • Oorzaak:

      Onderaan de app staat een balk met drie menu-items. De niet geselecteerde items hebben grijze tekstkleur. De tekst heeft een contrast van 3,7:1. Dit moet minimaal 4,5:1 zijn om ervoor te zorgen dat alle gebruikers in staat zijn om deze tekst te lezen. Dit type probleem komt voor op meerdere

    • Gevolg:

      Voor iemand met een visuele beperking kan het lastig worden om de app te bedienen.

    • Alternatief:

      In versie 2.0 van de app is dit verbeterd. De opmerkingen zoals benoemd hebben we opgepakt.

    • Maatregel:

      De kleuren zijn aangepast in de 2.0 versie van de app.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 07-02-2022
  4. SC 1.4.4 - Herschalen van tekst [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Behalve voor ondertitels voor doven en slechthorenden en afbeeldingen van tekst, kan tekst zonder hulptechnologie tot 200% geschaald worden zonder verlies van content of functionaliteit.

    • Oorzaak:

      Op het scherm “Welkom – Berichten” wordt bij het instellen van grotere tekst niet alle tekst meer weergegeven. De tekst “Welkomstwoord van Ditte Hak, directeur-generaal” wordt bij grotere tekst “Welkomstwoord van Ditte Hak, directeur-”. Dat is een verlies van content. Dit type probleem komt ook voor op het scherm “FAQ”. Op het scherm “Contact” valt een deel van de e-mailadressen weg en het woord “Informatie” staat gedeeltelijk over het telefoonnummer heen. Dat is ook een verlies van content. Om dit te testen is het standaard tekstformaat vergeleken met het grootste tekstformaat zonder de optie “Grotere tekstgroottes” te gebruiken, het gebruik van die optie wordt gezien als het gebruik van hulptechnologie (en valt buiten de scope van dit succescriterium).

    • Gevolg:

      Bij het schalen om grotere tekst te gebruiken is niet altijd alle informatie duidelijk meer zichtbaar.

    • Alternatief:

      In versie 2.1 van de app is dit verbeterd. De opmerkingen zoals benoemd hebben we opgepakt.

    • Maatregel:

      Opgepakt in versie 2.1 van de app.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 15-03-2022
  5. SC 1.4.10 - Reflow [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Content kan zonder verlies van informatie of functionaliteit en zonder te moeten scrollen in twee dimensies, worden weergegeven voor:

      • Verticaal: scrollbare content met een breedte gelijkwaardig aan 320 CSS-pixels;
      • Horizontaal: scrollbare content met een hoogte gelijkwaardig aan 256 CSS-pixels; Met uitzondering van delen van de content die voor het gebruik of de betekenis een tweedimensionale lay-out vereisen.
    • Oorzaak:

      Bij succescriterium 1.4.4 is beschreven dat er verlies van content is als er gebruik gemaakt wordt van grotere tekst. Doordat er niet voldaan wordt aan dat succescriterium moet dit succescriterium ook worden afgekeurd. Het gebruik van horizontaal scrollen mag niet gebruikt worden als oplossing voor dit probleem. Dit geldt voor de schermen “Welkom – Berichten”, “FAQ” en “Contact”. De overige schermen voldoen aan de eisen van dit succescriterium.

    • Gevolg:

      Niet alle informatie is bereikbaar voor iedereen vanwege het scrollen.

    • Alternatief:

      In versie 2.1 van de app is dit verbeterd. De opmerkingen zoals benoemd hebben we opgepakt.

    • Maatregel:

      Opgepakt in versie 2.1 van de app.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 15-03-2022
  6. SC 1.4.12 - Tekstafstand [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Bij content die wordt geïmplementeerd met opmaaktalen die de volgende stijleigenschappen voor tekst ondersteunen, is er geen sprake van verlies van content of functionaliteit door het instellen van alle volgende, en door het niet wijzigen van andere stijleigenschappen:

      • Regelhoogte (regelafstand) naar ten minste 1,5 keer de lettergrootte;
      • Afstand tussen alinea's naar ten minste 2 keer de lettergrootte;
      • Letterafstand (spatiëren van letters) naar ten minste 0,12 keer de lettergrootte;
      • Spatiëren van woorden naar ten minste 0,16 keer de lettergrootte. Uitzondering: Menselijke talen en scripts die geen gebruik maken van een of meer van deze eigenschappen voor tekststijl in schriftelijke tekst, kunnen voldoen aan de eisen door alleen gebruik te maken van de eigenschappen die bestaan voor de betreffende combinatie van taal en script.
    • Oorzaak:

      Onjuiste implementatie.

    • Gevolg:

      Niet alle informatie is voor alle gebruikers leesbaar en daarmee beschikbaar. Hierdoor kan informatie gemist worden.

    • Alternatief:

      In versie 2.1 van de app is dit verbeterd.

    • Maatregel:

      Opgepakt in versie 2.1 van de app.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 15-03-2022
  7. SC 2.1.1 - Toetsenbord [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Alle functionaliteit van de content is bedienbaar via een toetsenbordinterface zonder dat afzonderlijke toetsaanslagen aan tijd gebonden zijn, behalve als de onderliggende functie een invoer vereist die afhangt van het pad dat de gebruiker aflegt en niet alleen van de eindpunten.

    • Oorzaak:

      Op schermen zoals “Welkom – Berichten”, “Welkom – Checklist”, “FAQ” en “Overig” is het niet mogelijk om alle verschillende opties in het unieke deel van de content met het toetsenbord te bedienen. In sommige gevallen is het mogelijk om één optie te kiezen zoals op “Overig” is het mogelijk om de schakelaar uit en aan te zetten, maar de overige knoppen en links op dit scherm werken niet. Let er ook op dat het visueel duidelijk moet zijn op welke van de onderdelen de toetsenbordfocus staat zodat die elementen voldoen aan succescriterium 2.4.7: Focus zichtbaar. De focus komt op een pagina als “FAQ” nu alleen zichtbaar op de groep met vragen en niet op de individuele vragen.

    • Gevolg:

      Niet alle informatie is beschikbaar voor iedereen die de app wil gebruiken.

    • Alternatief:

      Voor release 2.1 hebben we zoveel als mogelijk de opmerkingen opgepakt, maar hebben punten waarop nog steeds met het toetsenbord alle punten niet goed bereikbaar is.

    • Maatregel:

      Juiste implementatie.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-12-2023
  8. SC 4.1.2 - Naam, rol, waarde [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Voor alle componenten van de gebruikersinterface (inclusief, maar niet uitsluitend voor formulierelementen, links en door scripts gegenereerde componenten), kunnen de naam (name) en rol (role) door software bepaald worden; toestanden (states), eigenschappen (properties) en waarden (values) die door de gebruiker ingesteld kunnen worden, kunnen door software ingesteld worden; en kennisgeving van veranderingen in deze items is beschikbaar voor user agents, met inbegrip van hulptechnologieën.

    • Oorzaak:

      Op het scherm “Welkom – Berichten” staan meerdere knoppen die verwijzen naar berichten. Op “Welkom – Checklist” en “FAQ” staan ook van dit soort koppelingen naar andere schermen. Doordat Voice-Over niet in staat is om deze interactieve elementen te presenteren is het niet met zekerheid te zeggen dat deze elementen een juiste rol hebben. Op schermen zoals “Overig”, “Over deze app” en “Toegankelijkheid” is wel goed gebruik gemaakt van knoppen en links, die worden wel goed gepresenteerd door Voice-Over.

    • Gevolg:

      Niet alle informatie is beschikbaar voor iedereen die de app wil gebruiken.

    • Alternatief:

      In versie 2.1 van de app is dit verbeterd. We hebben alle opmerkingen nagelopen en hopelijk daarmee alles opgepakt.

    • Maatregel:

      Opgepakt in versie 2.1 van de app.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 15-03-2022

Andere toegankelijkheidsissues

(geen opgegeven)

Onevenredige last

De maatregelen die Belastingdienst heeft benoemd leiden niet tot een onevenredige last.

(Zie onder uitleg over onevenredige last voor meer informatie)


Algemene toelichting

Uitleg over de nalevingsstatussen

De vooruitgang in digitale toegankelijkheid wordt bepaald aan de hand van nalevingsstatussen, die weergeven hoever een overheidsinstantie is gevorderd met het toegankelijker maken van een website. Voordat de wettelijke verplichting van kracht werd waren er slechts twee statussen: de toegankelijkheidsnorm schreef voor dat een website volledig moest voldoen aan alle toegankelijkheidseisen, met als resultaat status voldoet volledig. In geval het niet kon worden aangetoond dan was de status altijd voldoet niet.

De huidige aanpak kent vijf nalevingsstatussen. Doel is het bereiken van de status voldoet volledig. De statussen voldoet gedeeltelijk en eerste maatregelen genomen zijn tussenstappen op weg naar het einddoel.

De statussen en hun kenmerken zijn:

A: Voldoet volledig

  • De overheidsinstantie kan aantonen dat de website of mobiele app volledig aan alle toegankelijkheidseisen uit de norm voldoet.
  • De overheidsinstantie voldoet zowel aan de wettelijke verplichting als aan de norm.
  • Het in de wettelijke verplichting vastgelegde doel is behaald.

B: Voldoet gedeeltelijk (= in control verklaring)

  • De overheidsinstantie kan aantonen dat er een actueel, volledig en juist beeld is van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • Er wordt nog niet voldaan aan alle toegankelijkheidseisen uit de norm.
  • De overheidsinstantie heeft concrete verbetermaatregelen benoemd en een planning gemaakt om de afwijkingen te herstellen.
  • De overheidsinstantie is daardoor in control over de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • De overheidsinstantie voldoet wel aan de wettelijke verplichting, maar nog niet volledig aan de norm.

C: Eerste maatregelen genomen

  • Er is nog geen goed beeld van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • De overheidsinstantie heeft concrete verbetermaatregelen genomen om dat beeld te krijgen.
  • De overheidsinstantie voldoet wel aan de wettelijke verplichting, maar niet aan de norm.

D: Voldoet niet

  • Er is geen goed beeld van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • De overheidsinstantie heeft geen concrete verbetermaatregelen benoemd om inzicht te krijgen in de (mate van) toegankelijkheid.
  • De overheidsinstantie voldoet enkel aan de wettelijke verplichting om een toegankelijkheidsverklaring te publiceren.
  • Omdat de wettelijke verplichting voorschrijft dat overheidsinstanties de noodzakelijke maatregelen nemen om hun websites en mobiele applicaties toegankelijker te maken worden de overheidsinstantie aangespoord om binnen een bepaalde termijn concrete maatregelen te benoemen, inclusief planning.

E: Geen toegankelijkheidsverklaring gepubliceerd

  • De overheidsinstantie heeft voor de website of mobiele applicatie geen toegankelijkheidsverklaring gepubliceerd.
  • De overheidsinstantie voldoet niet aan de wettelijke verplichting om een toegankelijkheidsverklaring te publiceren.
  • Omdat de wettelijke verplichting voorschrijft dat overheidsinstanties de noodzakelijke maatregelen nemen om hun websites en mobiele applicaties toegankelijker te maken wordt de overheidsinstantie aangespoord om op korte termijn een toegankelijkheidsverklaring te publiceren waarin concrete maatregelen zijn benoemd, inclusief planning.

Het uitgangspunt is dat verbetermaatregelen worden benoemd, ingepland en uitgevoerd. En dat daarmee wordt doorgegaan totdat volledig aan alle toegankelijkheidseisen is voldaan.
Als een website lange tijd in een status blijft hangen, dan wordt aan de beleidsmatige eis toegankelijker maken niet langer voldaan.

Uitleg over onevenredige last

Het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid staat overheidsinstanties toe om gebruik te maken van de mogelijkheid om afzonderlijke eisen uit de toegankelijkheidsstandaard - tijdelijk - niet toe te passen, als dit voor hen onevenredig belastend is.

Met de uitzonderingsmogelijkheid 'onevenredige last' dient zorgvuldig te worden omgegaan; het ontbreken van prioriteit, tijd of kennis bij een overheidsinstantie zijn geen legitieme redenen om de toegankelijkheidsstandaard niet toe te passen.

Zie voor de formele, geldende tekst artikel 3, lid 2 tot en met 4 en de toelichting bij artikel 3 van het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.

Inhoud die buiten de werkingssfeer valt van het Besluit

Het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid is niet van toepassing op de volgende content van websites en mobiele applicaties:

  • Kantoorbestandsformaten die zijn gepubliceerd voor 23 september 2018, tenzij dergelijke content nodig is voor actieve administratieve processen met betrekking tot de door de betrokken overheidsinstantie vervulde taken;
  • Vooraf opgenomen, op tijd gebaseerde media die zijn gepubliceerd voor 23 september 2020;
  • Live uitgezonden, op tijd gebaseerde media;
  • Onlinekaarten en onlinekarteringsdiensten, mits essentiële informatie op navigatiekaarten op een toegankelijke, digitale wijze wordt verstrekt;
  • Van derden afkomstige content die niet door de betrokken overheidsinstantie wordt gefinancierd of ontwikkeld en evenmin onder haar verantwoordelijkheid valt;
  • Reproducties van stukken uit erfgoedcollecties die niet volledig toegankelijk kunnen worden gemaakt om redenen van bewaring, authenticiteit of het ontbreken van geautomatiseerde en kostenefficiënte oplossingen om toegankelijkheid te bewerkstelligen;
  • Content die enkel beschikbaar is voor een gesloten gebruikersgroep en die is gepubliceerd voor 23 september 2019, tot de betreffende website ingrijpend wordt herzien;
  • Content van websites en mobiele applicaties die niet noodzakelijk is voor actieve administratieve processen en die niet wordt aangepast na 23 september 2019.

Bron: Artikel 2, tweede lid van het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.

In deze verklaring wordt gerefereerd aan verschillende bronnen. Onderstaande lijst bevat de links naar deze bronnen.

template versie 20211209