Verklaring van Sociale Kaart Haarlemmermeer

Status toegankelijkheid https://www.socialekaarthaarlemmermeer.nl/

Gemeente Haarlemmermeer is wettelijk verplicht om deze website te laten voldoen aan het Besluit digitale toegankelijkheid overheid.

De status van deze website is: B - voldoet gedeeltelijk ? - Ga naar de informatie over de nalevingsstatussen

De status is toegekend op basis van een eigen verklaring,
die voor het laatst is bijgewerkt op 20-09-2022

  • De onderbouwing bij deze eigen verklaring is gecontroleerd.
    Daaruit bleek dat de onderbouwing toereikend is om door een toezichthouder inhoudelijk te kunnen worden beoordeeld.
    Meer over de controle door Logius

Op deze pagina kunt u:

Inhoud

Verklaring

Gemeente Haarlemmermeer streeft ernaar om de eigen online informatie en dienstverlening toegankelijk te maken, overeenkomstig het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.
Deze toegankelijkheidsverklaring is van toepassing op de inhoud van de website Sociale Kaart Haarlemmermeer.

Een overzicht van alle websites, mobiele applicaties en verklaringen van Gemeente Haarlemmermeer is beschikbaar via de link https://haarlemmermeergemeente.nl/toegankelijkheid

Nalevingsstatus: voldoet gedeeltelijk

Uit de door Gemeente Haarlemmermeer gepubliceerde informatie blijkt dat de website Sociale Kaart Haarlemmermeer gedeeltelijk voldoet aan het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.

Uit toegankelijkheidsonderzoek is gebleken dat nog niet aan alle eisen wordt voldaan. Voor elke afzonderlijke afwijking van de eisen is de oorzaak bekend en is het gevolg beschreven, zijn maatregelen genomen om de afwijking te kunnen opheffen EN wordt een concrete datum genoemd waarop de maatregelen zullen zijn uitgevoerd.

In de toelichting, onder het kopje onderbouwing van de verklaring, wordt aangegeven hoe ver Gemeente Haarlemmermeer is gevorderd met de toegankelijkheid van Sociale Kaart Haarlemmermeer en welke noodzakelijke maatregelen worden genomen om de website toegankelijker te maken.

De kenmerken van de verschillende statussen worden beschreven in de toelichting, onder het kopje Uitleg over de nalevingsstatussen.

Akkoordverklaring

Deze verklaring is op 14-09-2022 getekend voor 'gezien en akkoord' door een tekenbevoegd functionaris van Gemeente Haarlemmermeer .
Functie: Clustermanager Klant Contact Centrum.

De actualiteit, volledigheid en juistheid van deze verklaring zijn voor het laatst herzien op 20-09-2022.

Feedback en contactgegevens

Loopt u tegen een toegankelijkheidsprobleem aan? Of heeft u een vraag of opmerking over toegankelijkheid?
Neem dan contact op via online@haarlemmermeer.nl.

Wat kunt u van ons verwachten?
  • Binnen 5 werkdagen krijgt u een ontvangstbevestiging.
  • We informeren u over de voortgang en de uitkomst.
  • Binnen 3 weken is uw verzoek afgehandeld.
Handhavingsprocedure

Bent u niet tevreden met de manier waarop uw klacht is behandeld? Of hebben we niet op tijd gereageerd?
Dan kunt u contact opnemen via https://haarlemmermeergemeente.nl/klachten-en-bezwaren.

Aanvullende informatie van Gemeente Haarlemmermeer

Het tweede rapport dat is gebruikt als onderbouwing van deze verklaring is een rapport gebaseerd op de techniek achter de website. De techniek achter de website www.socialekaarthaarlemmermeer.nl is gebaseerd op dezelfde techniek als die van de volgende websites:

In het onderzoeksrapport leest u daarom geen specifieke informatie terug over www.socialekaarthaarlemmermeer.nl. De techniek-toetsing voor bovengenoemde websites is gebruikt als onderbouwing. Wel is apart nog het contentgedeelte van de website van Sociale Kaart Haarlemmermeer laten testen. De resultaten hiervan zijn terug te vinden in het eerste rapport. Samen met het technisch-rapport moet dit voldoende onderbouwing bieden om een volledig beeld te kunnen schetsen.

De streefdatum waarop de website volledig zal voldoen: 01-11-2022.

Onderbouwing van de verklaring

Onderzoeksresultaten

  • Oké. De status van de website Sociale Kaart Haarlemmermeer : voldoet gedeeltelijk

De website Sociale Kaart Haarlemmermeer is onderzocht op toegankelijkheid en uit de rapportage blijkt volgens Gemeente Haarlemmermeer dat nog niet aan alle onderstaande kenmerken wordt voldaan:

  • De onderzoeksresultaten waarop de claim is gebaseerd zijn beschikbaar via:
    • https://cdn.pxlwidgets.com/sociaaldomein/files/feb879ce1577685ced20b331d05ecb1c406c18f9.pdf
      Kenmerken die in de rapportage zijn vastgelegd:
      • Datum: 16-03-2022
      • Type onderzoek: handmatig onderzoek (eventueel deels automatisch)
      • Onderzoek uitgevoerd door: een onafhankelijke derde partij
      • Oké. Gebruikte standaard: EN 301 549 / WCAG 2.1 niveau AA
      • Oké. Actualiteit: voldoet aan de voorwaarde. Uit de rapportage blijkt dat de meet- en onderzoeksgegevens waarop het onderzoek is gebaseerd jonger zijn dan 36 maanden.
      • Oké. Onderzoeksmethode: voldoet aan de voorwaarde. Uit de rapportage blijkt dat bij het handmatige onderzoek een goed gedocumenteerde evaluatiemethode (WCAG-EM of gelijkwaardig) is gebruikt.
      • Oké. Vastlegging: voldoet aan de eisen. Uit de rapportage blijkt dat de onderzoeksresultaten zijn vastgelegd in een voor mensen leesbaar formaat, of in het machineleesbare formaat EARL.
    • https://cdn.pxlwidgets.com/sociaaldomein/files/9339efa33630210947cf63cd7c5ab48dbf3c047f.pdf
      Kenmerken die in de rapportage zijn vastgelegd:
      • Datum: 23-06-2021
      • Type onderzoek: handmatig onderzoek (eventueel deels automatisch)
      • Onderzoek uitgevoerd door: een onafhankelijke derde partij
      • Oké. Gebruikte standaard: EN 301 549 / WCAG 2.1 niveau AA
      • Oké. Actualiteit: voldoet aan de voorwaarde. Uit de rapportage blijkt dat de meet- en onderzoeksgegevens waarop het onderzoek is gebaseerd jonger zijn dan 36 maanden.
      • Oké. Onderzoeksmethode: voldoet aan de voorwaarde. Uit de rapportage blijkt dat bij het handmatige onderzoek een goed gedocumenteerde evaluatiemethode (WCAG-EM of gelijkwaardig) is gebruikt.
      • Oké. Vastlegging: voldoet aan de eisen. Uit de rapportage blijkt dat de onderzoeksresultaten zijn vastgelegd in een voor mensen leesbaar formaat, of in het machineleesbare formaat EARL.
    • https://cdn.pxlwidgets.com/sociaaldomein/files/db6bad92e0522be30c558bd01d2cc97af8ce76d6.pdf
      Kenmerken die in de rapportage zijn vastgelegd:
      • Datum: 23-06-2021
      • Type onderzoek: handmatig onderzoek (eventueel deels automatisch)
      • Onderzoek uitgevoerd door: een onafhankelijke derde partij
      • Oké. Gebruikte standaard: EN 301 549 / WCAG 2.1 niveau AA
      • Oké. Actualiteit: voldoet aan de voorwaarde. Uit de rapportage blijkt dat de meet- en onderzoeksgegevens waarop het onderzoek is gebaseerd jonger zijn dan 36 maanden.
      • Oké. Onderzoeksmethode: voldoet aan de voorwaarde. Uit de rapportage blijkt dat bij het handmatige onderzoek een goed gedocumenteerde evaluatiemethode (WCAG-EM of gelijkwaardig) is gebruikt.
      • Oké. Vastlegging: voldoet aan de eisen. Uit de rapportage blijkt dat de onderzoeksresultaten zijn vastgelegd in een voor mensen leesbaar formaat, of in het machineleesbare formaat EARL.
  • De (gecombineerde) onderzoeksresultaten:
    • Oké. Omvatten alle eisen uit hoofdstuk 9 Web (voor websites) of 11 Software (voor mobiele applicaties) van de Europese toegankelijkheidsnorm EN 301 549. De eisen voor websites, mobiele applicaties en downloadbare documenten in deze norm zijn identiek aan de niveau A en AA succescriteria van de wereldwijd toegepaste toegankelijkheidsstandaard WCAG 2.1.
    • Oké. Zijn representatief voor alle content op het hoofddomein en eventuele de sub- en andere domeinen die in de verklaring worden genoemd.
  • Niet Oké. Tijdens het onderzoek zijn afwijkingen gevonden op de toegankelijkheidsstandaard, die niet konden worden hersteld voordat het onderzoek werd afgerond.
  • Oké. Op basis van de onderzoeksresultaten verklaart Gemeente Haarlemmermeer dat de website gedeeltelijk voldoet aan de toegankelijkheidsstandaard.

(Onder het kopje Uitleg over de nalevingsstatussen worden de kenmerken van de verschillende statussen beschreven).

Afwijkingen van de toegankelijkheidsstandaard

  1. SC 1.1.1 - Niet-tekstuele content [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Alle niet-tekstuele content die aan de gebruiker wordt gepresenteerd, heeft een tekstalternatief dat een gelijkwaardig doel dient. […]

    • Oorzaak:

      Op pagina https://www.socialekaarthaarlemmermeer.nl/over-sociale-kaart staan meerder links met de class “external-link”. Het probleem is dat die class ook gebruikt is op links die niet naar een andere pagina verwijzen en dit icoon heeft nu geen tekstalternatief. Het lijkt erop dat dit icoon gebruikt is om het openen van een pagina in een nieuw tabblad te visualiseren. Indien dat het geval is moet er een tekstalternatief komen die dat doel van dit icoon beschrijft. Dit icoon is ook op andere pagina's gebruikt zoals op https://www.socialekaarthaarlemmermeer.nl/contact, https://www.socialekaarthaarlemmermeer.nl/sdu/jeugd-en-gezin/ouderschap/huiselijk-geweld, https://www.socialekaarthaarlemmermeer.nl/10-tips-over-wat-u-kunt-doen-aan-eenzaamheid en https://socialekaarthaarlemmermeer.nl/laatste-nieuws-corona.

    • Gevolg:

      Niet alle gebruikers kunnen nu zien dat het een externe link betreft.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Het probleem wordt zo snel mogelijk opgelost door de websitebouwer.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-10-2022
  2. SC 1.3.1 - Info en relaties [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Informatie, structuur en relaties overgebracht door presentatie kunnen door software bepaald worden of zijn beschikbaar in tekst.

    • Oorzaak:

      Op pagina https://www.socialekaarthaarlemmermeer.nl/ volgen nu twee koppen van gelijk niveau elkaar in de leesvolgorde direct op. Dat is niet toegestaan. Het gaat om de h2-kop “Sociale kaart Haarlemmermeer voor al uw vragen over zorg, geldzaken, werk, gezin, gezondheid, wonen of activiteiten.” gevolgd door de kop “Vul een zoekwoord in of kies een onderwerp”. Er zijn verschillende oplossingen mogelijk, een hiervan is om de tweede kop op te maken als h3-element. Andere oplossingen zijn mogelijk.

      Op pagina https://www.socialekaarthaarlemmermeer.nl/over-sociale-kaart is het em-element gebruikt om een hele paragraaf (p-element) schuingedrukt weer te geven. Het em (en strong) element mag alleen gebruikt worden om een deel van een tekst, kop of lijst nadruk te geven ten opzichte van een ander deel van die content. Doordat deze tekst in een apart tekst-element staat gaat dat effect verloren. Gebruik CSS om deze tekst anders op te maken of eventueel een i-element.

      Het volgende viel op omdat het een goede oplossing is voor een probleem. Op pagina https://www.socialekaarthaarlemmermeer.nl/nieuws staat de kop van een bericht visueel onder de datum die bij dat bericht hoort. Doordat hier de volgorde van de code anders is dan de visuele volgorde staat die datum voor hulpsoftware ‘onder’ de juiste kop en klopt de relatie tussen de de datum en kop. Door het gebruik van horizontale lijnen op de pagina is het visueel duidelijk dat de datum bij het onderstaande bericht hoort. Wat ook positief op viel is de opmaak van de tabel op https://www.socialekaarthaarlemmermeer.nl/biljarten-in-t-kattegat.

    • Gevolg:

      Voor mensen die bijvoorbeeld gebruik maken van voorleessoftware is niet duidelijk op welk niveau de koppen zich bevinden.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Dit probleem wordt zo snel mogelijk verholpen door de websitebouwer.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-10-2022
  3. SC 1.4.3 - Contrast (minimum) [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:

      De visuele weergave van tekst en afbeeldingen van tekst heeft een contrastverhouding van ten minste 4,5:1, behalve in de volgende gevallen:

      • Grote tekst: Grote tekst en afbeeldingen van grote tekst hebben een contrastverhouding van ten minste 3:1;
      • Incidenteel: Tekst of afbeeldingen van tekst die deel zijn van een inactieve component van de gebruikersinterface, die puur decoratief zijn, die voor niemand zichtbaar zijn, of die onderdeel zijn van een afbeelding die significant andere visuele content bevat, hebben geen contrasteis.
      • Woordmerken: Tekst die onderdeel is van een logo of merknaam heeft geen contrasteis.
    • Oorzaak:

      Op pagina https://www.socialekaarthaarlemmermeer.nl/indienen/nieuws komen er rode Engelse foutmeldingen in beeld bij het maken van fouten. Deze rode teksten hebben met 4,0:1 niet voldoende contrast met de witte achtergrond om te voldoen.

      Het volgende is niet fout, maar wel een aandachtspunt voor de toekomst om problemen te voorkomen. Op pagina https://www.socialekaarthaarlemmermeer.nl/ staat een witte tekst op een afbeelding. Deze grote tekst heeft een contrast van 3,0:1 nodig met de afbeelding om te voldoen. Op dit moment is deze afbeelding donker genoeg om te voldoen, maar die conclusie geldt alleen voor de afbeelding onder de tekst “Sociale kaart Haarlemmermeer voor al uw vragen over zorg, geldzaken, werk, gezin, gezondheid, wonen of activiteiten.”

    • Gevolg:

      De rode teksten zijn niet voor elke gebruiker (goed) te lezen.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Dit probleem wordt zo snel mogelijk verholpen door de websitebouwer. Het contrast wordt aangepast dus er zullen andere kleuren worden gebruikt.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-10-2022
  4. SC 2.4.2 - Paginatitel [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Webpagina's hebben titels die het onderwerp of doel beschrijven.

    • Oorzaak:

      De pagina https://www.socialekaarthaarlemmermeer.nl/indienen/nieuws heeft met de titel “SK Haarlemmermeer” geen paginatitel die het onderwerp of doel van deze pagina beschrijft. Het doel van deze pagina is om een nieuwsbericht in te dienen.

    • Gevolg:

      Dit titel is voor gebruikers nietszeggend, zij weten dus niet welke content ze kunnen verwachten op de pagina.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      De titel van de pagina wordt zo snel mogelijk aangepast.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-10-2022
  5. SC 2.4.4 - Linkdoel (in context) [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Het linkdoel kan bepaald worden uit enkel de linktekst of uit de linktekst samen met zijn door software bepaalde linkcontext, behalve daar waar het doel van de link een dubbelzinnige betekenis kan hebben voor gebruikers in het algemeen.

    • Oorzaak:

      Op alle pagina's van https://www.socialekaarthaarlemmermeer.nl/ staat onderaan de link “Toegankelijkheid” die verwijst naar de niet bestaande pagina https://www.socialekaarthaarlemmermeer.nl/toegankelijkheid. Voor alle gebruikers lijkt het alsof deze link verwijst naar de pagina met meer informatie over de toegankelijkheid van deze website. Doordat dit niet werkt is dit afgekeurd.

    • Gevolg:

      De pagina is nu niet te bezoeken.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Deze afwijking is inmiddels verholpen. De pagina werkt en wordt zo snel mogelijk verder aangevuld met relevante informatie.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-10-2022
  6. SC 3.1.1 - Taal van de pagina [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      De standaard menselijke taal van diverse webpagina's kan door software bepaald worden.

    • Oorzaak:

      De taal van de pagina https://www.socialekaarthaarlemmermeer.nl/toegankelijkheid is niet aangegeven in de code. Dat geldt voor alle 404 pagina's, het lang-attribuut in de html-tag van de pagina ontbreekt. Doordat er op dit moment alleen Engelse tekst op deze pagina staat moet die taal ingesteld worden op Engels om te voldoen.

    • Gevolg:

      Voor gebruikers is nu niet duidelijk in welke taal de 404 pagina's zijn opgesteld.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Deze fout wordt zo snel mogelijk hersteld door de websitebouwer.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-10-2022
  7. SC 3.1.2 - Taal van onderdelen [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:

      De menselijke taal van elke passage of zin in de content kan door software bepaald worden, behalve waar het gaat om eigennamen, technische termen, woorden uit een onbepaalde taal en woorden of zinsdelen die deel zijn gaan uitmaken van het jargon van de onmiddellijk omringende tekst.

    • Oorzaak:

      Op pagina https://www.socialekaarthaarlemmermeer.nl/sdu/geld/toeslagen-en-bijdragen/geld-voor-leren staat de Engelse foutmelding “There is no content to display”. Het advies is om hier een Nederlandse tekst te gebruiken, maar als deze tekst blijft staan is een taalwisseling met een lang-attribuut noodzakelijk. Dit geldt ook voor de rode foutmeldingen die in beeld kunnen komen op pagina https://www.socialekaarthaarlemmermeer.nl/indienen/nieuws.

    • Gevolg:

      Het is voor gebruikers nu niet duidelijk dat er op deze pagina een taalwisseling plaatsvindt.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      De websitebouwer zal de tekst in de foutmelding zo snel mogelijk aanpassen naar een Nederlandse tekst.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-10-2022
  8. SC 3.3.1 - Foutidentificatie [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt, dan wordt het onderdeel waar de fout zit geïdentificeerd en wordt de fout tekstueel aan de gebruiker meegedeeld.

    • Oorzaak:

      Op pagina https://www.socialekaarthaarlemmermeer.nl/stel-je-vraag is gebruik gemaakt van browserafhankelijke foutmeldingen. Dit type melding is geen geldige oplossing voor dit succescriterium. In alle browsers is het zo dat er alleen bij de eerste fout een foutmelding komt te staan. Alle fouten worden automatisch ontdekt dus moet er ook bij alle fouten een tekst komen te staan. Een ander probleem is dat “Vul dit veld in” niet in tekst duidelijk maakt dat het om een foutmelding gaat. In Chrome hebben deze foutmeldingen een tijdslimiet en voldoen daarom ook niet.

    • Gevolg:

      Gebruikers die gebruik maken van bepaalde browsers krijgen niet (altijd) de juiste foutmeldingen te zien. En gebruikers die Chrome gebruiken kunnen de tijdslimiet van het invullen niet verlengen. Zij hebben dus maar beperkt tijd om het formulier in te vullen.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Voor deze afwijking wordt zo snel mogelijk een alternatief gezocht door de websitebouwer.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-10-2022
  9. SC 4.1.2 - Naam, rol, waarde [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Voor alle componenten van de gebruikersinterface (inclusief, maar niet uitsluitend voor formulierelementen, links en door scripts gegenereerde componenten), kunnen de naam (name) en rol (role) door software bepaald worden; toestanden (states), eigenschappen (properties) en waarden (values) die door de gebruiker ingesteld kunnen worden, kunnen door software ingesteld worden; en kennisgeving van veranderingen in deze items is beschikbaar voor user agents, met inbegrip van hulptechnologieën.

    • Oorzaak:

      Op pagina https://www.socialekaarthaarlemmermeer.nl/over-sociale-kaart staat rechts een img-element met de naam “print icon” en de beschrijving “print de huidige pagina”. Deze afbeelding is interactief, maar heeft geen rol die daarmee overeen komt. Het is bijvoorbeeld mogelijk om deze afbeelding in een knop te zetten zodat hulpsoftware weet wat voor soort interactie mogelijk is. Het aanpassen van de rol van de afbeelding naar een interactieve role is mogelijk, maar veroorzaakt ook mogelijk nieuwe problemen. Dit probleem komt ook op andere pagina's voor, enkele voorbeelden zijn https://www.socialekaarthaarlemmermeer.nl/organisaties, https://www.socialekaarthaarlemmermeer.nl/stel-je-vraag en https://www.socialekaarthaarlemmermeer.nl/biljarten-in-t-kattegat.

      Op pagina https://www.socialekaarthaarlemmermeer.nl/organisaties is standaard de knop “Kaart” actief. Het activeren van de knop “Lijst” maakt die actief en “Kaart” inactief. Die actieve of inactieve toestand (state) moet beschikbaar zijn voor hulpsoftware. De class “active” heeft geen alternatief. Het is hier een optie om het WAI-ARIA attribuut aria-pressed te gebruiken. De combinatie role=”switch” met een aria-checked attribuut is ook een optie. Het gebruik van een goede visueel verborgen tekst als “actief” is ook een optie omdat de naam van de knop dan de toestand duidelijk maakt. Er zijn hier dus verschillende oplossingen mogelijk. De role=”group” met de aria-hidden=”true” zorgt ervoor dat de namen van de knoppen nu niet altijd beschikbaar zijn voor hulpsoftware. Deze knoppen zijn nu verborgen voor hulpsoftware, maar omdat zij wel met het toetsenbord werken toch te bereiken en te bedienen.

      Op pagina https://www.socialekaarthaarlemmermeer.nl/organisaties staat naast het invoerveld “Zoek op postcode” een knop die geen naam heeft.

      Op pagina https://www.socialekaarthaarlemmermeer.nl/contact staat de uitklapbare knop “Algemeen” de toestand (state) van deze knop bij het laden van de pagina is onjuist. De waarde van aria-expanded moet in dat geval “false” zijn en niet “true”.

      Het volgende viel op en kan verbeterd worden. Op pagina https://www.socialekaarthaarlemmermeer.nl/stel-je-vraag staat onder de kop “Stel uw vraag” een element met role=”tabpanel”. Die rol heeft alleen zin als deze onderdeel is van een WAI-ARIA tablist. Deze rol klopt niet, maar deze onjuiste WAI-ARIA rol veroorzaakt ook geen problemen. Deze fout is daarom niet afgekeurd, maar het advies is om deze onjuiste WAI-ARIA wel te verwijderen.

    • Gevolg:

      Bepaalde knoppen op de website zijn nu niet goed leesbaar voor voorleessoftware. De rol van de knop komt niet overeen met de interactieve beschrijving die deze hoort te hebben.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      De websitebouwer zal de rollen van de knoppen zo snel mogelijk aanpassen.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-10-2022

Andere toegankelijkheidsissues

(geen opgegeven)

Onevenredige last

De maatregelen die Gemeente Haarlemmermeer heeft benoemd leiden niet tot een onevenredige last.

(Zie onder uitleg over onevenredige last voor meer informatie)


Algemene toelichting

Uitleg over de nalevingsstatussen

De vooruitgang in digitale toegankelijkheid wordt bepaald aan de hand van nalevingsstatussen, die weergeven hoever een overheidsinstantie is gevorderd met het toegankelijker maken van een website. Voordat de wettelijke verplichting van kracht werd waren er slechts twee statussen: de toegankelijkheidsnorm schreef voor dat een website volledig moest voldoen aan alle toegankelijkheidseisen, met als resultaat status voldoet volledig. In geval het niet kon worden aangetoond dan was de status altijd voldoet niet.

De huidige aanpak kent vijf nalevingsstatussen. Doel is het bereiken van de status voldoet volledig. De statussen voldoet gedeeltelijk en eerste maatregelen genomen zijn tussenstappen op weg naar het einddoel.

De statussen en hun kenmerken zijn:

A: Voldoet volledig

  • De overheidsinstantie kan aantonen dat de website of mobiele app volledig aan alle toegankelijkheidseisen uit de norm voldoet.
  • De overheidsinstantie voldoet zowel aan de wettelijke verplichting als aan de norm.
  • Het in de wettelijke verplichting vastgelegde doel is behaald.

B: Voldoet gedeeltelijk (= in control verklaring)

  • De overheidsinstantie kan aantonen dat er een actueel, volledig en juist beeld is van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • Er wordt nog niet voldaan aan alle toegankelijkheidseisen uit de norm.
  • De overheidsinstantie heeft concrete verbetermaatregelen benoemd en een planning gemaakt om de afwijkingen te herstellen.
  • De overheidsinstantie is daardoor in control over de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • De overheidsinstantie voldoet wel aan de wettelijke verplichting, maar nog niet volledig aan de norm.

C: Eerste maatregelen genomen

  • Er is nog geen goed beeld van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • De overheidsinstantie heeft concrete verbetermaatregelen genomen om dat beeld te krijgen.
  • De overheidsinstantie voldoet wel aan de wettelijke verplichting, maar niet aan de norm.

D: Voldoet niet

  • Er is geen goed beeld van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • De overheidsinstantie heeft geen concrete verbetermaatregelen benoemd om inzicht te krijgen in de (mate van) toegankelijkheid.
  • De overheidsinstantie voldoet enkel aan de wettelijke verplichting om een toegankelijkheidsverklaring te publiceren.
  • Omdat de wettelijke verplichting voorschrijft dat overheidsinstanties de noodzakelijke maatregelen nemen om hun websites en mobiele applicaties toegankelijker te maken worden de overheidsinstantie aangespoord om binnen een bepaalde termijn concrete maatregelen te benoemen, inclusief planning.

E: Geen toegankelijkheidsverklaring gepubliceerd

  • De overheidsinstantie heeft voor de website of mobiele applicatie geen toegankelijkheidsverklaring gepubliceerd.
  • De overheidsinstantie voldoet niet aan de wettelijke verplichting om een toegankelijkheidsverklaring te publiceren.
  • Omdat de wettelijke verplichting voorschrijft dat overheidsinstanties de noodzakelijke maatregelen nemen om hun websites en mobiele applicaties toegankelijker te maken wordt de overheidsinstantie aangespoord om op korte termijn een toegankelijkheidsverklaring te publiceren waarin concrete maatregelen zijn benoemd, inclusief planning.

Het uitgangspunt is dat verbetermaatregelen worden benoemd, ingepland en uitgevoerd. En dat daarmee wordt doorggeaan totdat volledig aan alle toegankelijkheids is voldaan.
Als een website lange tijd in een status blijft hangen, dan wordt aan de beleidsmatige eis toegankelijker maken niet langer voldaan.

Uitleg over onevenredige last

Het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid staat overheidsinstanties toe om gebruik te maken van de mogelijkheid om afzonderlijke eisen uit de toegankelijkheidsstandaard - tijdelijk - niet toe te passen, als dit voor hen onevenredig belastend is.

Met de uitzonderingsmogelijkheid 'onevenredige last' dient zorgvuldig te worden omgegaan; het ontbreken van prioriteit, tijd of kennis bij een overheidsinstantie zijn geen legitieme redenen om de toegankelijkheidsstandaard niet toe te passen.

Zie voor de formele, geldende tekst artikel 3, lid 2 tot en met 4 en de toelichting bij artikel 3 van het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.

Inhoud die buiten de werkingssfeer valt van het Besluit

Het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid is niet van toepassing op de volgende content van websites en mobiele applicaties:

  • Kantoorbestandsformaten die zijn gepubliceerd voor 23 september 2018, tenzij dergelijke content nodig is voor actieve administratieve processen met betrekking tot de door de betrokken overheidsinstantie vervulde taken;
  • Vooraf opgenomen, op tijd gebaseerde media die zijn gepubliceerd voor 23 september 2020;
  • Live uitgezonden, op tijd gebaseerde media;
  • Onlinekaarten en onlinekarteringsdiensten, mits essentiële informatie op navigatiekaarten op een toegankelijke, digitale wijze wordt verstrekt;
  • Van derden afkomstige content die niet door de betrokken overheidsinstantie wordt gefinancierd of ontwikkeld en evenmin onder haar verantwoordelijkheid valt;
  • Reproducties van stukken uit erfgoedcollecties die niet volledig toegankelijk kunnen worden gemaakt om redenen van bewaring, authenticiteit of het ontbreken van geautomatiseerde en kostenefficiënte oplossingen om toegankelijkheid te bewerkstelligen;
  • Content die enkel beschikbaar is voor een gesloten gebruikersgroep en die is gepubliceerd voor 23 september 2019, tot de betreffende website ingrijpend wordt herzien;
  • Content van websites en mobiele applicaties die niet noodzakelijk is voor actieve administratieve processen en die niet wordt aangepast na 23 september 2019.

Bron: Artikel 2, tweede lid van het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.

In deze verklaring wordt gerefereerd aan verschillende bronnen. Onderstaande lijst bevat de links naar deze bronnen.

template versie 20211209