Verklaring van KNMI Aviation Weather

Status toegankelijkheid https://luchtvaartmeteo.nl/

Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut is wettelijk verplicht om deze website te laten voldoen aan het Besluit digitale toegankelijkheid overheid.

De status van deze website is: B - voldoet gedeeltelijk ? - Ga naar de informatie over de nalevingsstatussen

De status is toegekend op basis van een eigen verklaring,
die voor het laatst is bijgewerkt op 08-03-2023

  • De onderbouwing bij deze eigen verklaring is gecontroleerd.
    Daaruit bleek dat de onderbouwing toereikend is om door een toezichthouder inhoudelijk te kunnen worden beoordeeld.
    Meer over de controle door Logius

Op deze pagina kunt u:

Inhoud

Verklaring

Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut streeft ernaar om de eigen online informatie en dienstverlening toegankelijk te maken, overeenkomstig het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.
Deze toegankelijkheidsverklaring is van toepassing op de inhoud van de website KNMI Aviation Weather.

Een overzicht van alle websites, mobiele applicaties en verklaringen van Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut is beschikbaar via de link https://www.knmi.nl/toegankelijkheid

Nalevingsstatus: voldoet gedeeltelijk

Uit de door Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut gepubliceerde informatie blijkt dat de website KNMI Aviation Weather gedeeltelijk voldoet aan het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.

Uit toegankelijkheidsonderzoek is gebleken dat nog niet aan alle eisen wordt voldaan. Voor elke afzonderlijke afwijking van de eisen is de oorzaak bekend en is het gevolg beschreven, zijn maatregelen genomen om de afwijking te kunnen opheffen EN wordt een concrete datum genoemd waarop de maatregelen zullen zijn uitgevoerd.

In de toelichting, onder het kopje onderbouwing van de verklaring, wordt aangegeven hoe ver Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut is gevorderd met de toegankelijkheid van KNMI Aviation Weather en welke noodzakelijke maatregelen worden genomen om de website toegankelijker te maken.

De kenmerken van de verschillende statussen worden beschreven in de toelichting, onder het kopje Uitleg over de nalevingsstatussen.

Akkoordverklaring

Deze verklaring is op 17-05-2022 getekend voor 'gezien en akkoord' door een tekenbevoegd functionaris van Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut .
Functie: Directeur KNMI.

De actualiteit, volledigheid en juistheid van deze verklaring zijn voor het laatst herzien op 08-03-2023.

Feedback en contactgegevens

Loopt u tegen een toegankelijkheidsprobleem aan? Of heeft u een vraag of opmerking over toegankelijkheid?
Neem dan contact op via informatiecentrum@knmi.nl.

Wat kunt u van ons verwachten?
  • Binnen 5 werkdagen krijgt u een ontvangstbevestiging.
  • We informeren u over de voortgang en de uitkomst.
  • Binnen 3 weken is uw verzoek afgehandeld.
Handhavingsprocedure

Bent u niet tevreden met de manier waarop uw klacht is behandeld? Of hebben we niet op tijd gereageerd?
Dan kunt u contact opnemen via https://www.nationaleombudsman.nl/klacht-indienen/uw-klacht.

Aanvullende informatie van Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut

Deze site is beschikbaar voor leden van de luchtvaartgemeenschap in Nederland. Vanwege internationale regelgeving is de toegang tot deze site beperkt tot alleen geregistreerde gebruikers. Piloten kunnen toegang krijgen via brancheorganisaties als AOPA (alleen Nederlandse brancheleden), KNVvL, PBN en VNV. Er zullen jaarlijks verbeteringen worden doorgevoerd.

De streefdatum waarop de website volledig zal voldoen: 01-05-2023.

Onderbouwing van de verklaring

Onderzoeksresultaten

  • Oké. De status van de website KNMI Aviation Weather : voldoet gedeeltelijk

De website KNMI Aviation Weather is onderzocht op toegankelijkheid en uit de rapportage blijkt volgens Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut dat nog niet aan alle onderstaande kenmerken wordt voldaan:

  • De onderzoeksresultaten waarop de claim is gebaseerd zijn beschikbaar via:
    • https://cdn.knmi.nl/ckeditor_assets/attachments/194/WCAG_2.1_AA_inspectie_-_luchtvaartmeteo.nl_-_1.0.pdf
      Kenmerken die in de rapportage zijn vastgelegd:
      • Datum: 26-04-2022
      • Type onderzoek: handmatig onderzoek (eventueel deels automatisch)
      • Onderzoek uitgevoerd door: een onafhankelijke derde partij
      • Oké. Gebruikte standaard: EN 301 549 / WCAG 2.1 niveau AA
      • Oké. Actualiteit: voldoet aan de voorwaarde. Uit de rapportage blijkt dat de meet- en onderzoeksgegevens waarop het onderzoek is gebaseerd jonger zijn dan 36 maanden.
      • Oké. Onderzoeksmethode: voldoet aan de voorwaarde. Uit de rapportage blijkt dat bij het handmatige onderzoek een goed gedocumenteerde evaluatiemethode (WCAG-EM of gelijkwaardig) is gebruikt.
      • Oké. Vastlegging: voldoet aan de eisen. Uit de rapportage blijkt dat de onderzoeksresultaten zijn vastgelegd in een voor mensen leesbaar formaat, of in het machineleesbare formaat EARL.
  • De (gecombineerde) onderzoeksresultaten:
    • Oké. Omvatten alle eisen uit hoofdstuk 9 Web (voor websites) of 11 Software (voor mobiele applicaties) van de Europese toegankelijkheidsnorm EN 301 549. De eisen voor websites, mobiele applicaties en downloadbare documenten in deze norm zijn identiek aan de niveau A en AA succescriteria van de wereldwijd toegepaste toegankelijkheidsstandaard WCAG 2.1.
    • Oké. Zijn representatief voor alle content op het hoofddomein en eventuele de sub- en andere domeinen die in de verklaring worden genoemd.
  • Niet Oké. Tijdens het onderzoek zijn afwijkingen gevonden op de toegankelijkheidsstandaard, die niet konden worden hersteld voordat het onderzoek werd afgerond.
  • Oké. Op basis van de onderzoeksresultaten verklaart Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut dat de website gedeeltelijk voldoet aan de toegankelijkheidsstandaard.

(Onder het kopje Uitleg over de nalevingsstatussen worden de kenmerken van de verschillende statussen beschreven).

Afwijkingen van de toegankelijkheidsstandaard

  1. SC 1.1.1 - Niet-tekstuele content [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Alle niet-tekstuele content die aan de gebruiker wordt gepresenteerd, heeft een tekstalternatief dat een gelijkwaardig doel dient. […]

    • Oorzaak:

      Op de pagina's staat bovenaan de banner van de Rijksoverheid met daarbij de tekst “[lang="en"]Royal Netherlands Meteorological Institute Ministery of Infrastructure and Water Management[/lang]”. Deze afbeelding heeft de alternatieve tekst “[lang="en"]The Royal Netherlands Meteorological Institute (KNMI)/home[/lang]” in een title-attribuut in het img-element. Het img-element heeft geen alt-attribuut. Een img-element moet altijd een alt-attribuut bevatten. De alternatieve tekst kan dan in het alt-attribuut worden geplaatst. Ook bevat deze alternatieve tekst niet alle zichtbare tekst. Het gedeelte “[lang="en"]Ministery of...[/lang]” is nu niet aanwezig in de alternatieve tekst. Dit kan dan ook bij in het alt-attribuut worden geplaatst. Ten slotte moet het ook duidelijk zijn wat het doel is van deze afbeelding. Dit is een link naar de homepage van “[lang="en"]KNMI Aviation Weather[/lang]” en niet naar de homepage van het KNMI. Dit kan in een title-attribuut op de link (het a-element) vermeld worden. https://luchtvaartmeteo.nl/luchtvaart_meteo/1-Home

      Op pagina https://luchtvaartmeteo.nl/about_aviation_weather/1-Dashboard staat bij de link “[lang="en"]Amsterdam Integrated Briefing (AIB)[/lang]” een afbeelding van een pilotenpet. Deze afbeelding heeft de alternatieve tekst “AIB logo”. Dit lijkt niet het logo van AIB te zijn, maar een decoratieve afbeelding. Dit soort afbeeldingen kunnen beter een leeg alt-attribuut krijgen (alt=””), zodat ze genegeerd kunnen worden door hulpsoftware. Bij de link “[lang="en"]Operational HelpDesk[/lang]” staat bijvoorbeeld een afbeelding met de alternatieve tekst “Parachute”. Dit beschrijft de afbeelding wel, maar deze afbeeldingen kunnen beter consistent als decoratief worden opgemaakt.

      Op pagina https://luchtvaartmeteo.nl/luchtvaart_meteo/13-Help/7-Extended%20Help staat onder de kop “[lang="en"]Waypoint(s)[/lang]” een afbeelding. Deze is gelijk aan de afbeelding erboven (onder de kop “[lang="en"]Calculate route for IFR flights less than 3000 km[/lang]”). Waarschijnlijk moet hier een andere afbeelding staan. De afbeelding heeft nu de alternatieve tekst “[lang="en"]Example of a route generated using great circle calculation, and one waypoint[/lang]”. Deze alternatieve tekst klopt nu niet bij de afbeelding. De alternatieve tekst klopt juist wel bij de kop en de paragraaf erboven. Dit komt nogmaals voor onder “[lang="en"]Interpreting OPMET Flight VFR Calculate[/lang]”.

      Op pagina https://luchtvaartmeteo.nl/luchtvaart_meteo/13-Help/7-Extended%20Help staat onder de kop “[lang="en"]Coloured version[/lang]” de afbeelding “[lang="en"]Legend Schiphol Probability Forecast[/lang]”. Dit is een goede korte beschrijving van de afbeelding. Er moet ook een langer tekstalternatief komen die dezelfde informatie uit de afbeelding overbrengt. De informatie wordt nu overgebracht door middel van kleuren in de afbeelding. In een tekstalternatief zouden de kleuren kunnen worden uitgeschreven in tekst of er zouden andere codes of teksten kunnen worden gebruikt om dezelfde informatie over te brengen.

      Op pagina https://luchtvaartmeteo.nl/luchtvaart_meteo/13-Help/7-Extended%20Help staan meerdere grafieken zoals onder de kop “[lang="en"]A thin layer of stratus clouds[/lang]”. Er is een korte alt-tekst aanwezig, dat is goed. Ook is er een korte omschrijving onder de afbeelding aanwezig. Er is echter geen tekstalternatief die dezelfde informatie als de afbeelding overbrengt (hoe de lijnen lopen, de waarden die worden gegeven). Er zou mogelijk een tabel kunnen worden geplaatst die deze informatie overbrengt voor mensen die de afbeelding niet kunnen zien. Deze kan ook op een andere pagina worden geplaatst waar dan naar gelinkt kan worden.

      In de tabel op pagina https://luchtvaartmeteo.nl/luchtvaart_meteo/4-Schiphol%20Airport/1-Probability%20Forecast staan in de rij “[lang="en"]Winddirection (deg)[/lang]” symbolen van pijlen. De td-elementen hebben een title-attribuut waarin de informatie in tekst staat, bijvoorbeeld “050 deg”. Dit wordt niet voorgelezen door voorleessoftware. Er kan een (visueel verborgen) tekst in het td-element worden geplaatst die dan kan woorden voorgelezen.

      Op pagina https://luchtvaartmeteo.nl/luchtvaart_meteo/4-Schiphol%20Airport/3-EPS staan meerdere grafieken in SVG-elementen. Er is geen tekstalternatief dat dezelfde informatie overbrengt. Hulpsoftware leest nu wel de teksten voor die in de SVG staan, bijvoorbeeld de waarden langs de horizontale en verticale as. Het kan verwarrend zijn als alleen deze teksten worden voorgelezen zonder bijbehorende waarden. Er zou een tabel geplaatst kunnen worden die dezelfde informatie overbrengt. De SVG-elementen kunnen dan verborgen worden voor hulpsoftware, zodat de teksten langs de assen niet nogmaals worden voorgelezen zonder context.

      Op pagina https://luchtvaartmeteo.nl/luchtvaart_meteo/12-Time%20Series/4-NVG%20Astronomical staan meerdere afbeeldingen van grafieken en tabellen. Hulpsoftware kan deze informatie niet voorlezen. Dit kan worden opgelost door van de tabellen “normale” tekst te maken, zie succescriterium 1.4.5. De overige informatie (de titel, de plaats, de datum) kunnen dan ook in tekst worden gegeven. Let er ook op dat sommige teksten in het Duits zijn, er kan dan een taalwisseling worden aangegeven voor hulpsoftware.

      Op pagina https://luchtvaartmeteo.nl/luchtvaart_meteo/12-Time%20Series/1-Regions staan meerdere grafieken. Er is geen tekstalternatief aanwezig dat dezelfde informatie overbrengt. Ook hier zouden tabellen gebruikt kunnen worden.

      Op de onderzochte pagina's komen meerdere kaarten en kaartapplicaties voor. Deze kaarten zijn niet bedoeld voor navigatie en vallen buiten de scope van dit onderzoek. Het wordt aangeraden om deze kaarten wel toegankelijk te maken of om een toegankelijk alternatief te bieden. Kaarten op pagina https://luchtvaartmeteo.nl/luchtvaart_meteo/13-Help/7-Extended%20Help hebben wel een korte alternatieve tekst. Het zou goed zijn om in deze alternatieve tekst aan te geven dat het een kaart is en om bijvoorbeeld geen koppeltekens te gebruiken (zoals bij “AFI-MID-ASIA” of “icao_regions”). Er kan een langer tekstalternatief worden aangeboden die dezelfde informatie biedt als de kaart.

    • Gevolg:

      Content niet (volledig) duidelijk voor mensen met een beperking

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Wordt in de volgende release opgepakt

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2022
  2. SC 1.3.1 - Info en relaties [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Informatie, structuur en relaties overgebracht door presentatie kunnen door software bepaald worden of zijn beschikbaar in tekst.

    • Oorzaak:

      Op pagina https://luchtvaartmeteo.nl/luchtvaart_meteo/13-Help/7-Extended%20Help staat onder de kop “[lang="en"]Presentation[/lang]” een tabel. In deze tabel staan in de eerste kolom rijkoppen. Deze waarden zeggen iets over de andere waarden in de rij. Deze moeten dan worden opgemaakt als tabelkoppen (met th-elementen). Er kan dan scope=”row” gebruikt worden om aan te geven dat het een rijkop is. Ook beslaan de koppen meerdere rijen. Software kan dit nu niet bepalen. Dit kan worden opgelost door het rowspan-attribuut te gebruiken.

      Op pagina https://luchtvaartmeteo.nl/luchtvaart_meteo/13-Help/7-Extended%20Help staan meer tabellen waarbij de eerste kolom rijkoppen bevat die niet als rijkoppen zijn opgemaakt in de code. Zie bijvoorbeeld ook de tabel onder “[lang="en"]About North Sea Area Forecast (NAF)[/lang]” en dan onder “[lang="en"]Introduction[/lang]”. Zie ook de tabel onder “[lang="en"]Available Temp profiles[/lang]”. Dit komt meer voor. Kolomkoppen zijn wel goed als kolomkoppen opgemaakt in de code.

      Op pagina https://luchtvaartmeteo.nl/luchtvaart_meteo/4-Schiphol%20Airport/1-Probability%20Forecast staan tabellen. Ook in deze tabellen zijn de rijkoppen in de eerste kolom niet als rijkoppen opgemaakt in de code.

      Op pagina https://luchtvaartmeteo.nl/luchtvaart_meteo/4-Schiphol%20Airport/6-Take-off%20Forecast staat een tabel. Hier zijn tabelkoppen als “09 utc:” niet opgemaakt als kolomkoppen. Hier zijn nu strong-elementen gebruikt, dit is hier niet de bedoeling. Het strong-element is bedoeld om tekst nadruk te geven. Hier moet de tekst als tabelkop worden opgemaakt, zodat software de relaties kan bepalen in de tabel. Ook de rijkoppen zijn niet opgemaakt als rijkoppen. Halverwege de tabel begint een nieuwe rij met kolomkoppen. Software kan de relaties niet bepalen. Dit kan opgelost worden door deze tabel op te splitsen in twee tabellen. Teksten als “[lang="en"]Forecast for 26-04-2022[/lang]” kunnen dan als koptekst of als caption worden opgemaakt bij de bijbehorende tabel. Onder de waarden van de tabel staat de tekst “[lang="en"]Please take notice !!![/lang]”, deze tekst hoort niet in de tabel te staan, het is geen data van de tabel. Dit kan onder (of boven) de tabel geplaatst worden met een kop en paragraaf.

      Op pagina https://luchtvaartmeteo.nl/luchtvaart_meteo/13-Help/7-Extended%20Help staan onder “[lang="en"]Example NAF[/lang]” grijze blokken code met daaronder steeds uitleg die erbij hoort. Visueel is de relatie duidelijk. Software kan dit niet bepalen. Hier zou bijvoorbeeld een dl-element gebruikt kunnen worden om de relaties aan te geven. Meerdere oplossingen zijn mogelijk.

      Op pagina https://luchtvaartmeteo.nl/luchtvaart_meteo/2-OPMET/1-Flight staan onder “[lang="en"]Region[/lang]” meerdere radiobuttons. Deze zes radiobuttons horen in deze groep met het overkoepelende label “[lang="en"]Regions[/lang]”. Op deze pagina staat ook de radiobutton “[lang="en"]Do not include WAFC charts[/lang]”. Deze hoort visueel niet bij de groep. In de code hoort deze wel bij de groep omdat deze allen name=”p_region” bevatten. De visuele presentatie dat deze radiobutton niet bij de groep hoort, wordt door software anders bepaalt. Dit kan ook verwarrend zijn bij gebruik van het toetsenbord. De zeven radiobuttons zijn namelijk als één groep te bedienen met de pijltjestoetsen.

      Op pagina https://luchtvaartmeteo.nl/luchtvaart_meteo/2-OPMET/1-Flight staat het selectieveld “[lang="en"]Destination[/lang]”. Software kan niet bepalen dat dit label bij dit veld hoort. Dit geldt ook voor vergelijkbare selectievelden op andere tabbladen op deze pagina. Zie ook succescriterium 4.1.2.

      Op pagina https://luchtvaartmeteo.nl/luchtvaart_meteo/5-North%20Sea/2-METAR%20TAF%20NAF%20SIGMET%20AIRMET staan meerdere blokken met codes. Visueel is er tussen sommige blokken witruimte te zien. Zie bijbehorend onder “[lang="en"]METAR Netherlands[/lang]”. Visueel is het dan duidelijk waar een nieuw onderdeel begint en de verschillende onderdelen kunnen goed worden onderscheiden. Software kan dit niet bepalen, omdat het in de code één lange tekst is.

      Op pagina https://luchtvaartmeteo.nl/luchtvaart_meteo/4-Schiphol%20Airport/1-Probability%20Forecast worden bij de cellen in de tabel verschillende achtergrondkleuren gebruikt om informatie over te dragen (bijvoorbeeld rood of geel). Software kan deze informatie niet bepalen. Dit kan mogelijk worden opgelost door ook teksten te gebruiken die dit aangeven of symbolen met een alternatieve tekst.

      De volgende PDF-documenten zijn niet getagd. Dit wil zeggen dat er geen structuur is aangegeven in het bestand door middel van tags. Hulpsoftware (zoals een screenreader) kan hierdoor niet bepalen wat koppen, lijsten en dergelijke zijn en zal afbeeldingen negeren. Als het bestand correct getagd wordt, kan hulpsoftware beter de structuur en relaties bepalen. Bij koppen kan dan bijvoorbeeld worden voorgelezen dat dit koppen zijn. In veel gevallen kan dit probleem worden opgelost door het document vanuit het bronbestand (meestal in Word of InDesign) opnieuw te exporteren naar PDF, maar dan inclusief tags of labels. Omdat nu de tags ontbreken, kunnen andere succescriteria zoals 1.1.1 en 1.3.2 niet onderzocht worden. Let daarom op dat bij het oplossen van dit probleem nieuwe toegankelijkheidsproblemen kunnen ontstaan. Het gaat om het PDF-document “VAFC_explanation.pdf”, zie https://luchtvaartmeteo.nl/client-images/lvx/VAFC_explanation.pdf. Zie ook het PDF-document “flight-calculated-EHRD0-KSFO.pdf”. Dit document is op te vragen via pagina https://luchtvaartmeteo.nl/luchtvaart_meteo/2-OPMET/1-Flight.

      Het volgende wordt niet afgekeurd, maar kan beter aangepast worden.

      Op pagina https://luchtvaartmeteo.nl/luchtvaart_meteo/13-Help/1-Introduction staat de tekst “[lang="en"]General help[/lang]” aan het einde van de eerste paragraaf. Dit moet waarschijnlijk een kop zijn boven de paragraaf eronder. Zie ook de tekst “[lang="en"]Task-based help[/lang]”.

      Op pagina https://luchtvaartmeteo.nl/luchtvaart_meteo/13-Help/7-Extended%20Help staan onder “[lang="en"]Interpreting Weather Radar images[/lang]” meerdere aterisken (*) in de tekst. Dit lijkt niet de bedoeling te zijn. Waarschijnlijk is het de bedoeling om deze tekst schuin weer te geven. Dit kan hinderlijk zijn voor mensen die voorleessoftware gebruiken.

      Op pagina https://luchtvaartmeteo.nl/luchtvaart_meteo/13-Help/8-About worden twee h1-koppen gebruikt. Het is best practice om maar één h1-kop per pagina te gebruiken.

      Er is goed gebruik gemaakt van kopteksten en lijsten in de code, complimenten daarvoor.

    • Gevolg:

      Tabel kan verkeerd begrepen worden

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Wordt opgelost in de volgende release

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2022
  3. SC 1.3.3 - Zintuiglijke eigenschappen [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Instructies die geleverd worden om content te begrijpen en te bedienen zijn niet alleen afhankelijk van zintuiglijke eigenschappen van componenten zoals vorm, kleur, omvang, visuele locatie, oriëntatie of geluid.

    • Oorzaak:

      Op pagina https://luchtvaartmeteo.nl/luchtvaart_meteo/13-Help/7-Extended%20Help staan meerdere verwijzingen. Onder “[lang="en"]NVG Time series[/lang]” staat de tekst “[lang="en"]In the left hand top corner of each graph, both a base location is given for the chosen region and...[/lang]”. Deze verwijzing is afhankelijk van een visuele locatie. Mensen die niet kunnen zien, kunnen deze verwijzing niet volgen. Ook verwijst het naar tekst die in de grafiek staat. Dit zou kunnen worden opgelost door de tekst buiten de grafiek te plaatsen onder een koptekst en naar deze koptekst te verwijzen. Op deze pagina staan meer verwijzingen naar visuele locaties, bijvoorbeeld “[lang="en"]On the right the latest observation is displayed in digits[/lang]” (onder “[lang="en"]About cabauw observations[/lang]”). Ook dit verwijst naar tekst in een grafiek. Er kan een tekstalternatief voor de grafiek worden aangeboden waar dan ook naar verwezen wordt door middel van tekst. Zie ook teksten als “[lang="en"]In the figure below the possible combinations are listed.[/lang]”. Het is niet duidelijk uit de tekst welke figuur er bedoeld wordt. Dit kan meer voorkomen.

      Omdat kaarten en kaartapplicaties onder een uitzondering vallen zijn verwijzingen naar kaarten of kaartapplicaties ook niet meegenomen onder dit succescriterium.

      Het volgende is geen toegankelijkheidsprobleem, maar het viel op.

      Op pagina https://luchtvaartmeteo.nl/about_aviation_weather/1-Dashboard wordt verwezen naar “[lang="en"]the sign in button at the home page of this portal.[/lang]”. De homepage is niet bereikbaar, er wordt meteen doorgelinkt naar deze pagina als de link naar de homepage wordt gevolgd. Er wordt ook goed verwezen naar de “[lang="en"]Sign in[/lang]” link op de pagina zelf, deze is dus wel bereikbaar.

      Op pagina https://luchtvaartmeteo.nl/luchtvaart_meteo/13-Help/1-Introduction staat de tekst “[lang="en"]By clicking 'Help' in the navigation bar on the left[/lang]”. De navigatie (het menu) staat niet aan de linkerkant, maar bovenaan de pagina. Dit kan verwarrend zijn voor sommige gebruikers. Omdat de tekst “Help” ook wordt vermeld, wordt dit niet afgekeurd. Er staat ook “[lang="en"]The help is opened in a new window[/lang]”. Dit is niet het geval, deze informatie lijkt niet te kloppen. Dit geldt voor meer informatie op deze pagina, bijvoorbeeld over een zoekfunctie.

      Dit soort situaties kunnen meer voorkomen.

    • Gevolg:

      Mensen die niet kunnen zien, kunnen deze verwijzing niet volgen.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Wordt opgelost in nieuwe release

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2022
  4. SC 1.3.5 - Identificeer het doel van de input [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Het doel van elk invoerveld waarmee informatie van de gebruiker wordt verzameld, kan door software bepaald worden wanneer:

      • Het invoerveld een doel dient dat is geïdentificeerd in de paragraaf Inputdoelen voor Componenten van de Gebruikersinterface; en
      • De content wordt geïmplementeerd met behulp van technologieën die ondersteuning bieden bij het identificeren van de verwachte betekenis van formulier-invoergegevens.
    • Oorzaak:

      Op pagina https://exons-prd-lvx.auth.eu-west-1.amazoncognito.com/login?client_id=51d1k6lm3pi7rlb3f0h37bt86j&response_type=code&nonce=e5f8928b320615dd8432272ad7b2ac83&redirect_uri=https%3A%2F%2Fluchtvaartmeteo.nl%2Fapi%2Fv1%2Fauth%2Fcb%2F%3Faudience%3Daviationweather staan invoervelden voor de gebruikersnaam en het wachtwoord. Voor deze invoervelden is een autocomplete-attribuut nodig bij de input-elementen. Dit zorgt ervoor dat browsers, maar ook hulpsoftware, ondersteuning kunnen geven bij het invullen van deze invoervelden. Dit kan door bijvoorbeeld de invoervelden al automatisch in te vullen. Het autocomplete-attribuut ontbreekt op dit moment bij deze invoervelden. Op de volgende pagina is meer informatie te vinden over de toepassing van dit attribuut en welke waardes verplicht zijn om te gebruiken. Zie: https://www.w3.org/Translations/WCAG21-nl/#input-purposes. Hier moet autocomplete=”username” voor de gebruikersnaam en autocomplete=”current-password” voor het wachtwoord gebruikt worden.

    • Gevolg:

      Auto complete ontbreekt

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Wordt in volgende release opgelost

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2022
  5. SC 1.4.1 - Gebruik van kleur [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Kleur wordt niet als het enige visuele middel gebruikt om informatie over te brengen, een actie aan te geven, tot een reactie op te roepen of een visueel element te onderscheiden.

    • Oorzaak:

      Op pagina https://luchtvaartmeteo.nl/luchtvaart_meteo/13-Help/7-Extended%20Help staat bij het onderdeel “[lang="en"]Interpreting Schiphol probability forecast[/lang]” onder “[lang="en"]Coloured version[/lang]” een legenda. Hierin worden kleuren gebruikt voor verschillende waarden. Mensen die kleuren niet (goed) kunnen waarnemen krijgen deze informatie niet mee. Deze kleuren worden op pagina https://luchtvaartmeteo.nl/luchtvaart_meteo/4-Schiphol%20Airport/1-Probability%20Forecast gebruikt als achtergrond bij sommige cellen. Er zouden bijvoorbeeld naast kleuren ook symbolen of teksten gebruikt kunnen worden die dezelfde informatie overbrengen.

      Op pagina https://luchtvaartmeteo.nl/luchtvaart_meteo/13-Help/7-Extended%20Help staan onder “[lang="en"]Interpreting Temp profile[/lang]” meerdere grafieken waarin kleuren bepaalde variabelen aangeven. Deze informatie is van kleur afhankelijk. In de eerste afbeelding staat ook in tekst aangegeven welke kleur wat is, maar dit is niet het geval bij de andere afbeeldingen. Op pagina https://luchtvaartmeteo.nl/luchtvaart_meteo/4-Schiphol%20Airport/3-EPS staan ook grafieken. Hier zijn bij de lijnen naast verschillende kleuren ook verschillende vormen gebruikt, bijvoorbeeld een stippellijn of een dikke en dunnere lijn. Hier is goed rekening mee gehouden.

      Op pagina https://luchtvaartmeteo.nl/luchtvaart_meteo/1-Home staat de link “Feedback” op een blauwe achtergrond. Als deze focus krijgt, wordt de achtergrond zwart. Deze verandering onder focus is alleen van kleur afhankelijk. Het contrastverschil is 1,6:1. Meerdere oplossingen zijn mogelijk. Er kan een focusindicator zoals een duidelijk zichtbaar kader worden gebruikt (met voldoende contrast). Het is ook een optie om het contrastverschil (met en zonder focus) minstens 3,0:1 te maken.

      Op pagina https://luchtvaartmeteo.nl/luchtvaart_meteo/2-OPMET/1-Flight staat onder het tabblad “[lang="en"]Table” het veld “Destination[/lang]”. Als hier de focus op staat, wordt de rand iets donkerder. Het contrastverschil is 1,5:1. Deze informatie is alleen van kleur afhankelijk. Dit komt bij meer velden voor, zie ook “[lang="en"]Valid time[/lang]” en “Format”. Bij deze velden is het contrastverschil 2,1:1. Zie ook vergelijkbare velden op de andere tabbladen op deze pagina. Zie ook pagina https://luchtvaartmeteo.nl/luchtvaart_meteo/2-OPMET/2-Airport.

    • Gevolg:

      Mensen die kleuren niet (goed) kunnen waarnemen krijgen deze informatie niet mee

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Wordt opgelost in volgende release

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2022
  6. SC 1.4.3 - Contrast (minimum) [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:

      De visuele weergave van tekst en afbeeldingen van tekst heeft een contrastverhouding van ten minste 4,5:1, behalve in de volgende gevallen:

      • Grote tekst: Grote tekst en afbeeldingen van grote tekst hebben een contrastverhouding van ten minste 3:1;
      • Incidenteel: Tekst of afbeeldingen van tekst die deel zijn van een inactieve component van de gebruikersinterface, die puur decoratief zijn, die voor niemand zichtbaar zijn, of die onderdeel zijn van een afbeelding die significant andere visuele content bevat, hebben geen contrasteis.
      • Woordmerken: Tekst die onderdeel is van een logo of merknaam heeft geen contrasteis.
    • Oorzaak:

      Het contrast van de tekst is over het algemeen hoog genoeg. Er zijn slechts een paar problemen gevonden.

      Op pagina https://luchtvaartmeteo.nl/luchtvaart_meteo/13-Help/7-Extended%20Help staan een aantal grijze teksten met een te laag contrast van 3,0:1. Het contrast van kleine tekst moet minstens 4,5:1 zijn. Het gaat om de teksten met de kleurcode #959595, zie bijvoorbeeld de tekst “[lang="en"]The average wind speed is 25 knots with standard deviation of 4 knots.[/lang]”.

      Op pagina https://exons-prd-lvx.auth.eu-west-1.amazoncognito.com/login?client_id=51d1k6lm3pi7rlb3f0h37bt86j&response_type=code&nonce=ec71e8b21f563cda42f7e3a05ba75673&redirect_uri=https%3A%2F%2Fluchtvaartmeteo.nl%2Fapi%2Fv1%2Fauth%2Fcb%2F%3Faudience%3Daviationweather staat een formulier. Als de gebruikersnaam en wachtwoord onjuist worden ingevuld, verschijnt de foutmelding “[lang="en"]The username or password you entered is invalid[/lang]”. Deze rode tekst heeft een te laag contrast op de grijze achtergrond: 3,9:1. Het contrast moet minstens 4,5:1 zijn.

      In het PDF-document “VAFC_explanation.pdf” worden verschillende kleuren gebruikt voor tekst in de tabel onder “[lang="en"]Colour coding[/lang]”. Deze teksten hebben niet voldoende contrast. De tekst “[lang="en"]Cyan[/lang]” heeft een contrast van 1,3:1, de tekst “[lang="en"]Grey[/lang]” een contrast van 3,9:1 en de tekst “[lang="en"]Red[/lang]” een contrast van 4,0:1. Het contrast van deze teksten moet minstens 4,5:1 zijn. Zie https://luchtvaartmeteo.nl/client-images/lvx/VAFC_explanation.pdf.

      Het volgende wordt niet afgekeurd, maar kan beter aangepast worden.

      Op pagina https://luchtvaartmeteo.nl/luchtvaart_meteo/13-Help/7-Extended%20Help staan meerdere afbeeldingen met tekst er in. Zie bijvoorbeeld meerdere afbeeldingen onder “[lang="en"]Interpreting OPMET Flight IFR Calculate > 3000 km[/lang]”. Het contrast is niet overal hoog genoeg. De informatie uit deze afbeeldingen wordt ook in tekst beschreven naast de afbeelding, deze tekst heeft wel voldoende contrast. Dit wordt daarom niet afgekeurd. Het is wel beter om ook het contrast van de tekst in de afbeeldingen hoog genoeg te maken. Voor sommige mensen is een afbeelding namelijk beter te begrijpen dan uitgeschreven tekst.

      Op pagina https://luchtvaartmeteo.nl/luchtvaart_meteo/12-Time%20Series/4-NVG%20Astronomical staan diagrammen (“Astronomische Daten”). In deze diagrammen staat witte tekst op een paarse achtergrond. Het contrast is op het meest lichtpaarse deel rond de 2,8:1, dit is te laag. Dezelfde tekst en waarden staan ook in zwarte tekst op wit onder de afbeelding, dit wordt daarom niet afgekeurd. Het wordt wel aangeraden om het contrast overal voldoende te maken.

    • Gevolg:

      Content kan niet goed gelezen worden

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Wordt opgelost in volgende release

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2022
  7. SC 1.4.5 - Afbeeldingen van tekst [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Als de gebruikte technologieën de visuele weergave tot stand kunnen brengen, wordt tekst gebruikt in plaats van afbeeldingen van tekst om informatie over te brengen, behalve in de volgende gevallen:

      • Aanpasbaar: De afbeelding van tekst kan visueel aangepast worden aan de eisen van de gebruiker;
      • Essentieel: Een specifieke weergave van tekst is essentieel voor de informatie die wordt overgebracht.
    • Oorzaak:

      Op pagina https://luchtvaartmeteo.nl/luchtvaart_meteo/12-Time%20Series/4-NVG%20Astronomical staan diagrammen (“Astronomische Daten”). Onder het diagram staat telkens een tabel met de waarden uit het diagram en andere waarden. Deze tabel staat in de afbeelding. De tekst is klein en is waarschijnlijk niet goed te lezen door iedereen. Als hier “normale” tekst van wordt gemaakt, kunnen gebruikers een eigen stylesheet toepassen om de tekst beter te kunnen lezen (dat is nu niet mogelijk omdat de tabel in de afbeelding staat). Ook kan de tabel dan als tekstalternatief gelden voor succescriterium 1.1.1. Voorleessoftware kan de informatie dan ook voorlezen aan mensen die niet kunnen zien.

    • Gevolg:

      De tekst is klein en is waarschijnlijk niet goed te lezen door iedereen.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Wordt opgelost in volgende release

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2022
  8. SC 1.4.10 - Reflow [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Content kan zonder verlies van informatie of functionaliteit en zonder te moeten scrollen in twee dimensies, worden weergegeven voor:

      • Verticaal: scrollbare content met een breedte gelijkwaardig aan 320 CSS-pixels;
      • Horizontaal: scrollbare content met een hoogte gelijkwaardig aan 256 CSS-pixels; Met uitzondering van delen van de content die voor het gebruik of de betekenis een tweedimensionale lay-out vereisen.
    • Oorzaak:

      Op pagina https://luchtvaartmeteo.nl/luchtvaart_meteo/4-Schiphol%20Airport/3-EPS staan grafieken. Bij een schermbreedte van 320 pixels staan de teksten op de x-as deels over elkaar heen. De teksten zijn hierdoor niet goed leesbaar. Ook staan alle cijfers na en onder elkaar, waardoor het niet duidelijk is welke aparte waarden er staan. Het zou hier een oplossing kunnen zijn om horizontaal scrollen in de grafiek mogelijk te maken. Voor dit succescriterium is het bij grafieken en dergelijke wel toegestaan om horizontaal te scrollen. Voor tabellen zoals op pagina https://luchtvaartmeteo.nl/luchtvaart_meteo/4-Schiphol%20Airport/1-Probability%20Forecast kan bijvoorbeeld horizontaal gescrold worden bij een schermbreedte van 320 pixels, dat is in orde.

      Op meerdere pagina's is een knop aanwezig om de content vergroot weer te geven. Bij een schermbreedte van 320 pixels is deze niet meer aanwezig. Aangezien alle content wel op de pagina aanwezig is, wordt dit niet afgekeurd.

      Het volgende wordt niet afgekeurd, maar kan beter aangepast worden.

      Bij een breedte van 320 pixels is er een knop om het menu te openen. Als het menu geopend is, is de knop “[lang="en"]Close menu[/lang]” aanwezig. De tekst “[lang="en"]Sign out...[/lang]” valt deels over deze knop heen. De tekst is nog te lezen, het wordt niet afgekeurd. Het zou wel beter zijn als deze tekst niet over de knop heen valt, dan is het duidelijker. https://luchtvaartmeteo.nl/luchtvaart_meteo/1-Home

    • Gevolg:

      Horizontaal scrollen

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Wordt bij de volgende release opgelost

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2022
  9. SC 1.4.11 - Contrast van niet-tekstuele content [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:

      De visuele weergave van het volgende heeft een contrastverhouding van ten minste 3:1 ten opzichte van aangrenzende kleuren:

      • Componenten van de gebruikersinterface: Visuele informatie die vereist is om componenten van de gebruikersinterface en statussen te identificeren, met uitzondering van inactieve componenten of componenten waarvan de weergave van de component wordt bepaald door de user agent en niet wordt aangepast door de auteur;
      • Grafische objecten: Delen van afbeeldingen die vereist zijn om de content te begrijpen, behalve wanneer een specifieke weergave van afbeeldingen essentieel is voor de informatie die wordt overgebracht.
    • Oorzaak:

      Op pagina https://exons-prd-lvx.auth.eu-west-1.amazoncognito.com/login?client_id=51d1k6lm3pi7rlb3f0h37bt86j&response_type=code&nonce=8fd3a9a0779480b36a2fbdd0c2cd70fd&redirect_uri=https%3A%2F%2Fluchtvaartmeteo.nl%2Fapi%2Fv1%2Fauth%2Fcb%2F%3Faudience%3Daviationweather staan twee invoervelden. De grijze randen van deze invoervelden hebben een contrast van 1,6:1 ten opzichte van de witte achtergrond. Dit is te laag, het contrast moet minstens 3,0:1 zijn. Dit komt meer voor. Zie ook de randen van velden op pagina https://luchtvaartmeteo.nl/luchtvaart_meteo/2-OPMET/1-Flight (op meerdere tabbladen) en https://luchtvaartmeteo.nl/luchtvaart_meteo/2-OPMET/2-Airport.

      Op pagina https://luchtvaartmeteo.nl/luchtvaart_meteo/13-Help/7-Extended%20Help staat bij het onderdeel “[lang="en"]Interpreting Schiphol probability forecast[/lang]” onder “[lang="en"]Coloured version[/lang]” een legenda. Hierin worden kleuren gebruikt. Deze kleuren hebben niet allemaal voldoende contrast en zijn door sommige mensen niet (goed) waar te nemen. Zo heeft een gele kleur op een witte achtergrond een contrast van 1,1:1. Deze kleuren worden op pagina https://luchtvaartmeteo.nl/luchtvaart_meteo/4-Schiphol%20Airport/1-Probability%20Forecast gebruikt als achtergrond bij sommige cellen. Zoals beschreven bij succescriterium 1.4.1 kunnen er ook symbolen of teksten gebruikt worden om de informatie over te brengen.

      Op pagina https://luchtvaartmeteo.nl/luchtvaart_meteo/13-Help/7-Extended%20Help staan onder “[lang="en"]Interpreting Temp profile[/lang]” meerdere grafieken waarin kleuren bepaalde variabelen aangeven. De gekleurde lijnen hebben niet allemaal voldoende contrast ten opzichte van de grijze achtergrond. De gele lijn heeft bijvoorbeeld een contrast van 1,4:1 en de groene lijn een contrast van 2,3:1. Er zijn meerdere oplossingen mogelijk. Er kunnen kleuren met voldoende contrast gebruikt worden. De informatie zou ook op een andere manier overgebracht kunnen worden, bijvoorbeeld door middel van een tabel. Dit is ook nodig voor succescriterium 1.1.1.

      Op pagina https://luchtvaartmeteo.nl/luchtvaart_meteo/4-Schiphol%20Airport/3-EPS staan ook grafieken. De lijnen in de grafieken hebben voldoende contrast, hier is goed rekening mee gehouden. De horizontale grijze lijnen hebben echter niet voldoende contrast (1,2:1 op een witte achtergrond en 1,1:1 op een witte achtergrond). Deze informatie zou naast de grafiek ook in een tabel kunnen worden overgebracht. Dit is ook het geval bij de grafieken op pagina https://luchtvaartmeteo.nl/luchtvaart_meteo/12-Time%20Series/1-Regions. De blauwe, groene en rode lijnen hebben voldoende contrast. De grijze horizontale en verticale lijnen van de grafieken hebben een te laag contrast van 1,5:1.

      Op een aantal plaatsen wordt een aangepaste focusindicator gebruikt. Bovenaan staat het hoofdmenu. Als op pagina https://luchtvaartmeteo.nl/luchtvaart_meteo/1-Home bijvoorbeeld het menu-onderdeel “OPMET” de focus heeft, dan verschijnt er een blauwe streep boven het onderdeel. Deze blauwe streep heeft een contrast van 1,7:1 ten opzichte van de blauwe achtergrond. Het contrast moet minstens 3,0:1 zijn. Dit geldt voor alle inactieve menu-onderdelen. Bij het actieve menu-onderdeel (op deze pagina “Home”) is het contrast wel voldoende, omdat de achtergrond van het menu-onderdeel lichtblauw is. Ook bij submenu's is het in orde, omdat de achtergrond daar lichter is. Dit komt op vrijwel alle pagina's voor.

    • Gevolg:

      Tekst is niet goed te lezen

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Wordt in volgende release opgelost

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2022
  10. SC 1.4.13 - Content bij hover of focus [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Wanneer aanvullende content zichtbaar wordt en daarna weer verborgen, door het gebruik van hover met de aanwijzer of focus met het toetsenbord, gelden de volgende zaken:

      • Sluiten: Er is een mechanisme beschikbaar waarmee de aanvullende content kan worden gesloten zonder de aanwijzer hover of de toetsenbordfocus te verplaatsen, tenzij de aanvullende content een invoerfout communiceert of andere content niet verbergt of vervangt;
      • Aanwijsbaar: Wanneer een aanwijzer hover aanvullende content kan activeren, dan kan de aanwijzer over de aanvullende content worden bewogen zonder dat deze verdwijnt;
      • Aanhouden: De aanvullende content blijft zichtbaar totdat de oorzaak voor de hover of focus is verwijderd, de gebruiker de content sluit of de informatie niet langer geldig is. Uitzondering: De visuele weergave van de aanvullende content wordt beheerd door de user agent en wordt niet aangepast door de auteur.
    • Oorzaak:

      Op pagina https://luchtvaartmeteo.nl/luchtvaart_meteo/4-Schiphol%20Airport/3-EPS staan grafieken. Als er met de muisaanwijzer over een grafiek wordt gegaan, verschijnt er informatie. De content die verschijnt, voldoet wel aan de voorwaarde “Aanhouden” van dit succescriterium. Er wordt echter niet voldaan aan de andere twee voorwaarden. Het is niet mogelijk om de content te sluiten zonder de muisaanwijzer te verplaatsen. Dit zou bijvoorbeeld moeten kunnen met de Escape toets. Ook is de content niet aanwijsbaar. Het is niet mogelijk om met de muisaanwijzer over de content te gaan die verschijnt.

    • Gevolg:

      Mouse-over tekst niet weg te klikken

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Wordt bij volgende release opgepakt

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2022
  11. SC 2.1.1 - Toetsenbord [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Alle functionaliteit van de content is bedienbaar via een toetsenbordinterface zonder dat afzonderlijke toetsaanslagen aan tijd gebonden zijn, behalve als de onderliggende functie een invoer vereist die afhangt van het pad dat de gebruiker aflegt en niet alleen van de eindpunten.

    • Oorzaak:

      Vrijwel alle content is met het toetsenbord te bedienen.

      Op pagina https://luchtvaartmeteo.nl/luchtvaart_meteo/4-Schiphol%20Airport/3-EPS staan grafieken. Er kan met de muisaanwijzer over de grafiek heen worden gegaan, dan verschijnen er waarden die bij dat punt horen. Dit is niet mogelijk met het toetsenbord. Er zou ook bij elke grafiek een tabel geplaatst kunnen worden, zodat deze waarden altijd zichtbaar zijn. Dit kan dan ook als tekstalternatief dienen voor de grafiek.

    • Gevolg:

      Niet alles is met toetsenbord te bedienen

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Wordt in volgende release opgelost

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2022
  12. SC 2.2.1 - Timing aanpasbaar [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Voor elke tijdslimiet die door de content wordt ingesteld, geldt ten minste één van de volgende zaken:

      • Uitzetten: De gebruiker kan de tijdslimiet uitzetten voordat die wordt bereikt; of
      • Aanpassen: De gebruiker mag de tijdslimiet aanpassen voordat deze is verstreken over een bereik van ten minste tien keer de standaardinstelling; of
      • Verlengen: De gebruiker wordt gewaarschuwd voor de tijd afloopt en krijgt ten minste 20 seconden om de tijdslimiet met een eenvoudige handeling te verlengen (bijvoorbeeld, ""druk op de spatiebalk""), en de gebruiker mag de tijdslimiet ten minste tien keer verlengen; of
      • Real-time uitzondering: De tijdslimiet is onderdeel van een realtime gebeurtenis (een veiling bijvoorbeeld) en er is geen alternatief voor de tijdslimiet mogelijk; of
      • Essentiële uitzondering: De tijdslimiet is essentieel en verlenging zou de activiteit ongeldig maken; of
      • 20 uur uitzondering: De tijdslimiet is langer dan 20 uur.
    • Oorzaak:

      Er kan op het extranet worden ingelogd. Na enige tijd wordt er automatisch weer uitgelogd, dit is een tijdslimiet. Er is geen mogelijkheid om deze tijdslimiet uit te zetten, aan te passen of te verlengen. Dit kan bijvoorbeeld worden opgelost door een waarschuwing te geven voordat er wordt uitgelogd en de gebruiker de kans te geven om de sessie te verlengen. De gebruiker moet dan minstens 20 seconden hebben om de sessie met een simpele actie te verlengen en dit moet ten minste tien keer mogelijk zijn. Meerdere oplossingen zijn mogelijk. https://luchtvaartmeteo.nl/luchtvaart_meteo/1-Home

      Op pagina https://luchtvaartmeteo.nl/luchtvaart_meteo/2-OPMET/1-Flight staat onder het tabblad “[lang="en"]Table[/lang]” een selectieveld “[lang="en"]Destination[/lang]”. Als hier geen waarde wordt gekozen en er wordt op “[lang="en"]Show[/lang]” geklikt, dan verschijnt er een foutmelding van de browser. In de browser Chrome verdwijnt de melding na enkele seconden. Dit kan voor sommige mensen te kort zijn om de melding te lezen. Dit kan worden opgelost door een foutmelding te plaatsen die in beeld blijft. Zie ook succescriterium 3.3.1. Dit komt ook voor op andere tabbladen bij “[lang="en"]Departure[/lang]” en “[lang="en"]Destination[/lang]”.

    • Gevolg:

      Sessie sluit automatisch en kan niet worden verlengd

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Wordt in volgende release opgelost

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2022
  13. SC 2.2.2 - Pauzeren, stoppen, verbergen [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Voor alle bewegende, knipperende, scrollende of automatisch actualiserende informatie gelden alle volgende zaken:

      • Bewegen, knipperen, scrollen: Voor bewegende, knipperende of scrollende informatie die (1) automatisch start, (2) langer dan vijf seconden duurt, en (3) parallel met andere content wordt getoond, is er een mechanisme voor de gebruiker om dit te pauzeren, te stoppen of te verbergen, tenzij de beweging, knippering of scrolling, onderdeel is van een activiteit waar ze essentieel is en
      • Automatisch actualiserend: Voor elke soort automatisch actualiserende informatie die (1) automatisch start en (2) parallel met andere content wordt gepresenteerd, is er een mechanisme voor de gebruiker om dit te pauzeren, te stoppen of te verbergen of de frequentie van de actualisering in te stellen, tenzij de automatische actualisering onderdeel is van een activiteit waar ze essentieel is.
    • Oorzaak:

      Pagina https://luchtvaartmeteo.nl/luchtvaart_meteo/13-Help/7-Extended%20Help wordt vaak automatisch herladen. De pagina wordt dan even lichter en daarna weer donkerder. Dit kan afleidend zijn voor sommige gebruikers. Het is niet mogelijk om dit bijvoorbeeld uit te zetten. Dit komt op meerdere pagina's voor.

    • Gevolg:

      Afleidend

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Wordt in volgende release opgelost

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2022
  14. SC 2.4.1 - Blokken omzeilen [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Er is een mechanisme beschikbaar om blokken content die op meerdere webpagina's worden herhaald te omzeilen.

    • Oorzaak:

      Op de onderzochte pagina’s is geen mechanisme aanwezig om blokken met herhalende content (het menu) te omzeilen. Dit kan bijvoorbeeld door middel van een skiplink. Dit is de eerste link op een pagina die verwijst naar de unieke inhoud van die pagina. De skiplink mag verborgen zijn, maar moet zichtbaar worden als de focus erop staat. Dit is van belang voor mensen die het toetsenbord gebruiken om te navigeren. Zij hoeven dan niet steeds op iedere pagina door herhalende content te navigeren met het toetsenbord. Dit geldt ook voor de submenu's die op bijna alle pagina's aanwezig zijn. https://luchtvaartmeteo.nl/luchtvaart_meteo/1-Home

    • Gevolg:

      Er is geen skiplink aanwezig

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Wordt bij volgende release opgelost

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2022
  15. SC 2.4.2 - Paginatitel [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Webpagina's hebben titels die het onderwerp of doel beschrijven.

    • Oorzaak:

      De onderzochte HTML-pagina's hebben bijna allemaal de paginatitel “KNMI Extranet”. Deze paginatitel beschrijft het onderwerp of doel van de pagina niet. De pagina's zijn nu niet te onderscheiden door middel van de paginatitel. Dit kan worden opgelost door ook een beschrijving in de paginatitel te plaatsen waardoor de pagina te herkennen is, bijvoorbeeld “[lang="en"]Home | KNMI Extranet Aviation Weather[/lang]” of “[lang="en"]FAQ | Help | KNMI Extranet Aviation Weather[/lang]” etc. https://luchtvaartmeteo.nl/luchtvaart_meteo/1-Home

      Pagina https://exons-prd-lvx.auth.eu-west-1.amazoncognito.com/login?client_id=51d1k6lm3pi7rlb3f0h37bt86j&response_type=code&nonce=d92691c3d3b4f959acfc140c29accfa5&redirect_uri=https%3A%2F%2Fluchtvaartmeteo.nl%2Fapi%2Fv1%2Fauth%2Fcb%2F%3Faudience%3Daviationweather heeft als paginatitel “Signin”. Dit moet als twee losse woorden worden geschreven. Ook kan er beter bij vermeld worden waar je inlogt (“[lang="en"]KNMI Extranet Aviation Weather[/lang]” o.i.d.).

      Het PDF-document “VAFC_explanation.pdf” heeft als paginatitel “[lang="en"]Microsoft Word - Short explanation of Volcanic Ash Forecast Chart VAFC MAY 2011.doc[/lang]”. Het gedeelte “Microsoft Word” klopt niet, omdat het om een PDF-document gaat. Ook klopt het jaartal niet, het gaat om een document uit 2020. Verder worden er underscores gebruikt in de titel (_). Dit kan worden aangepast in de bestandseigenschappen. Verder wordt deze paginatitel niet in de titelbalk van Adobe getoond, daar staat nu de bestandsnaam. Zie https://luchtvaartmeteo.nl/client-images/lvx/VAFC_explanation.pdf.

      Het PDF-document “flight-calculated-EHRD0-KSFO.pdf” heeft geen paginatitel. Deze kan worden ingesteld in de bestandseigenschappen. Dit document is op te vragen via pagina https://luchtvaartmeteo.nl/luchtvaart_meteo/2-OPMET/1-Flight.

    • Gevolg:

      De pagina's zijn nu niet te onderscheiden door middel van de paginatitel

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Wordt in volgende release opgelost

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2022
  16. SC 2.4.3 - Focus volgorde [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Als in webpagina's sequentieel genavigeerd kan worden en de navigatiesequenties hebben invloed op de betekenis of het gebruik, dan krijgen focusbare componenten de focus in de juiste volgorde waardoor betekenis en bedienbaarheid behouden blijft.

    • Oorzaak:

      Op pagina https://luchtvaartmeteo.nl/luchtvaart_meteo/2-OPMET/1-Flight staan drie tabbladen. Als de toetsenbordfocus op een tab staat, moet de focus vervolgens naar de content van het actieve tabblad gaan. Nu gaat de focus eerst langs de andere tabs. Dit is geen logische focusvolgorde. Zie ook https://luchtvaartmeteo.nl/luchtvaart_meteo/12-Time%20Series/1-Regions.

      Op meerdere pagina's staat een knop om de content te vergroten (knop “Vergroot” met twee pijlen; naar linksonder en rechtsboven). Als hierop geklikt wordt, is de content in beeld, maar het menu en dergelijke niet meer. Zie bijvoorbeeld op pagina https://luchtvaartmeteo.nl/luchtvaart_meteo/2-OPMET/1-Flight. Als er met het toetsenbord wordt genavigeerd, gaat de focus eerst langs de onderdelen die in beeld zijn, dat is goed. Vervolgens gaat de focus echter langs onderdelen op de achterliggende pagina. Deze pagina is op dat moment niet in beeld. De focus moet dan niet naar deze onderdelen gaan. De focus moet hier pas weer heen gaan als de vergrote content is gesloten. Dit komt op meer pagina's voor met deze functie, zie bijvoorbeeld https://luchtvaartmeteo.nl/luchtvaart_meteo/2-OPMET/2-Airport en https://luchtvaartmeteo.nl/luchtvaart_meteo/4-Schiphol%20Airport/3-EPS.

    • Gevolg:

      Tab volgorde klopt niet

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Wordt in volgende release opgelost

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2022
  17. SC 2.4.4 - Linkdoel (in context) [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Het linkdoel kan bepaald worden uit enkel de linktekst of uit de linktekst samen met zijn door software bepaalde linkcontext, behalve daar waar het doel van de link een dubbelzinnige betekenis kan hebben voor gebruikers in het algemeen.

    • Oorzaak:

      Op de pagina's staat bovenaan de banner van de Rijksoverheid met daarbij de tekst “[lang="en"]Royal Netherlands Meteorological Institute Ministery of Infrastructure and Water Management[/lang]”. Dit is een link naar de homepage. Deze afbeelding heeft de alternatieve tekst “[lang="en"]The Royal Netherlands Meteorological Institute (KNMI)/home[/lang]”. Het linkdoel is nu niet duidelijk, het kan lijken alsof de link naar de homepage van de website van het KNMI gaat. Zie succescriterium 1.1.1 voor een mogelijke oplossing. https://luchtvaartmeteo.nl/luchtvaart_meteo/1-Home

      Het volgende wordt niet afgekeurd, maar kan beter aangepast worden.

      Op pagina https://luchtvaartmeteo.nl/luchtvaart_meteo/4-Schiphol%20Airport/1-Probability%20Forecast staat onderaan de link “Download”. Naast de link staat de tekst “[lang="en"](opens new window)[/lang]”. Deze tekst kan beter in de link zelf geplaatst worden in de code, zodat deze tekst meteen wordt voorgelezen als de focus op de link staat. Ook zou er beter nog een (verborgen) linktekst bij kunnen komen die aangeeft wat er gedownload wordt.

    • Gevolg:

      Linkdoel is niet duidelijk

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Wordt in volgende release opgelost

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2022
  18. SC 2.4.5 - Meerdere manieren [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Er is meer dan één manier beschikbaar om een webpagina binnen een verzameling webpagina's te vinden, behalve wanneer de webpagina het resultaat is van, of een stap in, een proces.

    • Oorzaak:

      Volgens dit succescriterium moet er meer dan één manier zijn om alle webpagina's te kunnen vinden. Op dit moment is het volgen van links (in het menu en op de pagina's) de enige manier waarop alle pagina's te vinden zijn. Voor dit probleem zijn verschillende oplossingen mogelijk, zoals het toevoegen van een zoekfunctie en/of een sitemap. https://luchtvaartmeteo.nl/luchtvaart_meteo/1-Home

    • Gevolg:

      Slechts 1 manier om te navigeren

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Wordt in volgende release opgelost

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2022
  19. SC 2.4.7 - Focus zichtbaar [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Elke gebruikersinterface die met een toetsenbord te bedienen is, heeft een bedieningswijze waarbij de indicator van de toetsenbordfocus zichtbaar is.

    • Oorzaak:

      Op meerdere pagina's staat een knop om de content te vergroten (knop “Vergroot” met twee pijlen; naar linksonder en rechtsboven). Als hierop geklikt wordt, is de content in beeld, maar het menu en dergelijke niet meer. Zie bijvoorbeeld op pagina https://luchtvaartmeteo.nl/luchtvaart_meteo/2-OPMET/1-Flight. Als er met het toetsenbord wordt genavigeerd, kan de focus op onderdelen op de achterliggende pagina komen. Het is dan niet zichtbaar waar de focus zich bevindt. Dit komt op meer pagina's voor met deze functie, zie bijvoorbeeld https://luchtvaartmeteo.nl/luchtvaart_meteo/2-OPMET/2-Airport en https://luchtvaartmeteo.nl/luchtvaart_meteo/4-Schiphol%20Airport/3-EPS.

      Als er met 200% wordt ingezoomd bij een resolutie van 1280x1024 pixels komt de focus als eerste op een onzichtbare link naar de homepage. Het is dan niet duidelijk waar de focus op staat. https://luchtvaartmeteo.nl/luchtvaart_meteo/1-Home

      Op sommige plekken is de focus wel zichtbaar, maar dan is de focusverandering alleen afhankelijk van kleur of is het contrast van de focusindicator niet voldoende. Zie succescriteria 1.4.1 en 1.4.11.

    • Gevolg:

      Delen verdwijnen uit beeld bij zoomen

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Wordt in volgende release opgelost

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2022
  20. SC 2.5.3 - Label in naam [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Bij componenten van de gebruikersinterface met labels die tekst of afbeeldingen van tekst bevatten, bevat de naam de tekst die visueel wordt weergegeven.

    • Oorzaak:

      Op pagina https://exons-prd-lvx.auth.eu-west-1.amazoncognito.com/login?client_id=51d1k6lm3pi7rlb3f0h37bt86j&response_type=code&nonce=e5f8928b320615dd8432272ad7b2ac83&redirect_uri=https%3A%2F%2Fluchtvaartmeteo.nl%2Fapi%2Fv1%2Fauth%2Fcb%2F%3Faudience%3Daviationweather staat onder de invoervelden een knop met de zichtbare tekst “[lang="en"]Sign in[/lang]”. Deze knop heeft een aria-label met de waarde “[lang="en"]submit[/lang]”. Dit is nu de toegankelijkheidsnaam van deze knop. De toegankelijkheidsnaam bevat nu niet de zichtbare tekst. Dit kan een probleem zijn voor mensen die spraakbedieningssoftware gebruiken. Zij moeten de zichtbare tekst in kunnen spreken om een knop te bedienen.

      Op pagina https://luchtvaartmeteo.nl/luchtvaart_meteo/2-OPMET/1-Flight staat onder het tabblad “[lang="en"]Table[/lang]” een selectieveld met het label “[lang="en"]Destination[/lang]”. Omdat de combobox geen toegankelijkheidsnaam heeft, kan dit zichtbare label niet worden gebruikt om het veld te bedienen. Dit geldt ook voor vergelijkbare velden op andere tabbladen. Zie voor meer informatie succescriterium 4.1.2

    • Gevolg:

      Zichtbare tekst is verborgen

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Wordt in volgende release opgelost

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2022
  21. SC 3.1.1 - Taal van de pagina [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      De standaard menselijke taal van diverse webpagina's kan door software bepaald worden.

    • Oorzaak:

      Op de HTML-pagina's is de standaardtaal goed ingesteld op Engels.

      In de PDF-bestanden is geen taal ingesteld. Het gaat om het PDF-document “VAFC_explanation.pdf”, zie https://luchtvaartmeteo.nl/client-images/lvx/VAFC_explanation.pdf. Zie ook het PDF-document “flight-calculated-EHRD0-KSFO.pdf”. Dit document is op te vragen via pagina https://luchtvaartmeteo.nl/luchtvaart_meteo/2-OPMET/1-Flight.

    • Gevolg:

      Geen taal ingesteld voor pdf's

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Wordt in de volgende release opgelost

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2022
  22. SC 3.1.2 - Taal van onderdelen [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:

      De menselijke taal van elke passage of zin in de content kan door software bepaald worden, behalve waar het gaat om eigennamen, technische termen, woorden uit een onbepaalde taal en woorden of zinsdelen die deel zijn gaan uitmaken van het jargon van de onmiddellijk omringende tekst.

    • Oorzaak:

      Op pagina https://luchtvaartmeteo.nl/luchtvaart_meteo/4-Schiphol%20Airport/3-EPS staan grafieken. De teksten in de grafieken zijn Nederlands. Teksten in een andere taal kunnen vertaald worden naar het Engels of er kan een taalwisseling worden aangegeven. Zoals aangegeven bij succescriterium 1.1.1 kan er bij deze grafieken een tekstalternatief zoals een tabel worden aangeboden. De SVG kan dan beter verborgen worden voor hulpsoftware. Als het tekstalternatief Nederlandstalig is, moet daar een taalwisseling worden aangegeven.

      Op pagina https://luchtvaartmeteo.nl/luchtvaart_meteo/8-Glider/2-Glider%20Forecast is de tekst van het weerbericht in het Nederlands. Hier kan een taalwisseling worden aangegeven voor deze tekst (door lang=”nl”) te gebruiken voor het gedeelte met de Nederlandse tekst.

      Het volgende wordt niet afgekeurd, maar kan beter aangepast worden.

      Er worden soms enkele losse Nederlandse woorden gebruikt. Hier kan ook een taalwisseling worden aangegeven. Zie bijvoorbeeld woorden als “windsnelheid” op pagina https://luchtvaartmeteo.nl/luchtvaart_meteo/12-Time%20Series/1-Regions.

      Op meerdere pagina's is een knop aanwezig om content vergroot weer te geven, zie bijvoorbeeld pagina https://luchtvaartmeteo.nl/luchtvaart_meteo/12-Time%20Series/1-Regions. Deze knop heeft de naam “Vergroot”. Dit kan beter aangepast worden naar het Engels.

    • Gevolg:

      Geen taalwisseling

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Wordt in de volgende release opgelost

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2022
  23. SC 3.2.2 - Bij input [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Verandering van de instelling van een component van de gebruikersinterface veroorzaakt niet automatisch een contextwijziging, tenzij de gebruiker geïnformeerd is over het gedrag vóór het gebruik van de component.

    • Oorzaak:

      Op pagina https://luchtvaartmeteo.nl/luchtvaart_meteo/2-OPMET/1-Flight staat (onder het tabblad “[lang="en"]Table[/lang]”) het selectieveld “[lang="en"]Destination[/lang]”. Als de focus hierop staat en er wordt een letter ingevoerd, dan klapt het veld open en verspringt de focus naar een tekstveld. Dit is een contextwijziging. Als er vervolgens in het tekstveld wordt getypt, verspringt de focus meteen naar een optie uit de lijst, dit is ook een contextwijziging. Dit kan desoriënterend zijn voor gebruikers. De focus mag niet verplaatst worden bij input, tenzij hier van tevoren voor wordt gewaarschuwd. Dit komt ook voor bij andere velden op andere tabbladen op deze pagina (“[lang="en"]Departure[/lang]”, “[lang="en"]Destination[/lang]”, “[lang="en"]Waypoints[/lang]” en “[lang="en"]Additional airports[/lang]”).

      Zie ook het veld “Airport” op pagina https://luchtvaartmeteo.nl/luchtvaart_meteo/2-OPMET/2-Airport.

    • Gevolg:

      Dit kan desoriënterend zijn voor gebruikers

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Wordt in de volgende release opgelost

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2022
  24. SC 3.3.1 - Foutidentificatie [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt, dan wordt het onderdeel waar de fout zit geïdentificeerd en wordt de fout tekstueel aan de gebruiker meegedeeld.

    • Oorzaak:

      Op pagina https://exons-prd-lvx.auth.eu-west-1.amazoncognito.com/login?client_id=51d1k6lm3pi7rlb3f0h37bt86j&response_type=code&nonce=e5f8928b320615dd8432272ad7b2ac83&redirect_uri=https%3A%2F%2Fluchtvaartmeteo.nl%2Fapi%2Fv1%2Fauth%2Fcb%2F%3Faudience%3Daviationweather staat een formulier om in te loggen. Als de velden niet worden ingevuld en er wordt op “[lang="en"]Sign in[/lang]” geklikt, dan verspringt de focus naar het invoerveld “[lang="en"]Username[/lang]”. Er is echter geen foutmelding die aangeeft wat er fout is gegaan. Er moet een tekstuele foutmelding komen die beschrijft wat er fout is gegaan en waar, bijvoorbeeld “[lang="en"]Error: You did not fill in the field 'Username'.[/lang]” en “[lang="en"]Error: You did not fill in the field 'Password'.[/lang]”. Dit treedt ook op als er wel een gebruikersnaam is ingevuld, maar geen wachtwoord (of andersom). Als beide velden verkeerd worden ingevuld, is er wel een goede foutmelding aanwezig.

      Op pagina https://luchtvaartmeteo.nl/luchtvaart_meteo/2-OPMET/1-Flight staat onder het tabblad “[lang="en"]Table[/lang]” een selectieveld “[lang="en"]Destination[/lang]”. Als hier geen waarde wordt gekozen en er wordt op “[lang="en"]Show[/lang]” geklikt, dan verschijnt er een foutmelding van de browser. Dit is geen goede foutmelding. In de browser Chrome is de melding bijvoorbeeld “Selecteer een item in de lijst.”. Dit is een instructie en geen foutmelding. Ook verdwijnt de foutmelding na een aantal seconden. Dit kan worden opgelost door een foutmelding bij het veld te plaatsen die in beeld blijft, bijvoorbeeld “[lang="en"]Error: You did not choose a Destination[/lang]”. Dit komt ook voor op andere tabbladen bij “[lang="en"]Departure[/lang]” en “[lang="en"]Destination[/lang]”.

    • Gevolg:

      Geen foutmelding

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Wordt opgelost in de volgende release

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2022
  25. SC 4.1.1 - Parsen [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      In content die geïmplementeerd is met opmaaktalen hebben elementen volledige begin- en eindtags, zijn elementen genest volgens hun specificatie, bevatten elementen geen dubbele attributen en zijn alle ID's uniek, behalve waar de specificatie deze eigenschappen toelaat.

    • Oorzaak:

      Pagina https://exons-prd-lvx.auth.eu-west-1.amazoncognito.com/login?client_id=51d1k6lm3pi7rlb3f0h37bt86j&response_type=code&nonce=61a3d0b4b865e504478981a7ce771e62&redirect_uri=https%3A%2F%2Fluchtvaartmeteo.nl%2Fapi%2Fv1%2Fauth%2Fcb%2F%3Faudience%3Daviationweather geeft meerdere parsefouten. Zo staan er op regel 3 van de code twee openingstags van een head-element. Op regel 61 van de code zijn twee eindtags aanwezig van dit element. Dit kan worden opgelost door één head-element te gebruiken in plaats van twee. Ook zijn er op deze pagina dubbele id-waarden aanwezig. Id-waarden moeten uniek zijn op een pagina. Het gaat om de waarden “signInFormUsername” en “signInFormPassword”.

      Parsefouten kunnen problemen veroorzaken met hulpsoftware. Een pagina kan gevalideerd worden met de W3C Validator: https://validator.w3.org/. Let op: niet alle errors die hier uit komen zijn parsefouten.

      Het volgende geldt voor de pagina's van het domein https://luchtvaartmeteo.nl/.

      De bedoeling van dit succescriterium is om te garanderen dat browsers en hulpsoftware in staat zijn om de code van de website goed te interpreteren. Om dit succescriterium te testen wordt de paginabron gecontroleerd op problemen. Doordat de html-code op deze webpagina's door scripts (zoals JavaScript) wordt gegenereerd is die niet aanwezig in de paginabron. Het script is geen opmaaktaal en valt daarom buiten de eisen van dit succescriterium. De paginabron is gecontroleerd op parsefouten en voldoet.

    • Gevolg:

      Parsefouten

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Wordt opgelost in de volgende release

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2022
  26. SC 4.1.2 - Naam, rol, waarde [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Voor alle componenten van de gebruikersinterface (inclusief, maar niet uitsluitend voor formulierelementen, links en door scripts gegenereerde componenten), kunnen de naam (name) en rol (role) door software bepaald worden; toestanden (states), eigenschappen (properties) en waarden (values) die door de gebruiker ingesteld kunnen worden, kunnen door software ingesteld worden; en kennisgeving van veranderingen in deze items is beschikbaar voor user agents, met inbegrip van hulptechnologieën.

    • Oorzaak:

      Over het algemeen kan software goed de naam, rol en waarde van elementen bepalen. Er zijn een paar problemen gevonden.

      Op meerdere pagina's staat een hoofdmenu en een submenu. Zie bijvoorbeeld pagina https://luchtvaartmeteo.nl/luchtvaart_meteo/13-Help/3-FAQ. Op deze pagina is de link “FAQ” de huidige pagina. Deze status is goed aangegeven met aria-current=”page” in de code. In het hoofdmenu is het item “Help” visueel actief. In de code heeft deze link ook aria-current=”page” gekregen. Dit klopt echter niet, dit is niet de link van de huidige pagina. Dit kan worden opgelost door voor het actieve onderdeel in het hoofdmenu aria-current=”true” te gebruiken. Dit komt op meer pagina's voor, zie bijvoorbeeld ook https://luchtvaartmeteo.nl/luchtvaart_meteo/13-Help/7-Extended%20Help.

      Op pagina https://luchtvaartmeteo.nl/luchtvaart_meteo/2-OPMET/1-Flight staat onder het tabblad “[lang="en"]Table[/lang]” een selectieveld met het label “[lang="en"]Destination[/lang]”. Er zijn WAI-ARIA rollen gebruikt voor deze functionaliteit. Er zijn wat problemen gevonden. Het element dat focus krijgt heeft role=”combobox”. Dit element heeft geen toegankelijkheidsnaam die software kan bepalen. Dit kan worden opgelost door aria-labelledby te gebruiken en hiermee te verwijzen naar de tekst “[lang="en"]Destination[/lang]”. Het element met role=”combobox” werkt zelf niet als het selectieveld. Als hierin wordt getypt, opent er een ander invoerveld. Deze heeft role=”textbox” en is in het element met role=”combobox” genest. Dit is niet de bedoeling. De rol combobox houdt in dat deze zelf als een invoerelement functioneert en dat is nu niet het geval. (Ook heeft het element met role=”textbox” de toegankelijkheidsnaam “false”, dit is nogal verwarrend.) De opties die uitklappen staan in een element met role=”listbox”, dat is goed. Het element met role=”combobox” moet wel aan de listbox gekoppeld zijn in de code. Dit kan door aria-controls te gebruiken en hiermee te verwijzen naar de listbox. Als er een optie is gekozen, is deze zichtbaar in de combobox. De geselecteerde optie wordt echter niet voorgelezen door hulpsoftware als de focus op de combobox staat. Op andere tabbladen staan vergelijkbare selectievelden. De velden “[lang="en"]Waypoints[/lang]” en “[lang="en"]Additional airports[/lang]” zijn net iets anders. Hier krijgt het tekstveld binnen de combobox meteen de focus. Het element met role=”combobox” krijgt geen focus en werkt hier ook als een soort groep waarin de andere elementen zijn genest. Ook hier is de toegankelijkheidsnaam niet te bepalen en worden de geselecteerde waarden in de combobox niet voorgelezen door hulpsoftware. Zie voor meer informatie over een combobox met WAI-ARIA rollen pagina https://www.w3.org/TR/wai-aria-1.2/#combobox. Zie voor de best practices van een combobox met WAI-ARIA rollen pagina https://www.w3.org/TR/wai-aria-1.2/#combobox. Er zijn meerdere oplossingen mogelijk. Er kan bijvoorbeeld ook een html select-element gebruikt worden voor deze functie. Een andere optie is het datalist-element. Software moet voor dit succescriterium de naam, rol, status en waarde kunnen bepalen. Voorleessoftware kan dit dan voorlezen.

    • Gevolg:

      Sommige rollen kloppen niet

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Wordt opgelost in de volgende release

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2022

Andere toegankelijkheidsissues

(geen opgegeven)

Onevenredige last

De maatregelen die Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut heeft benoemd leiden niet tot een onevenredige last.

(Zie onder uitleg over onevenredige last voor meer informatie)


Algemene toelichting

Uitleg over de nalevingsstatussen

De vooruitgang in digitale toegankelijkheid wordt bepaald aan de hand van nalevingsstatussen, die weergeven hoever een overheidsinstantie is gevorderd met het toegankelijker maken van een website. Voordat de wettelijke verplichting van kracht werd waren er slechts twee statussen: de toegankelijkheidsnorm schreef voor dat een website volledig moest voldoen aan alle toegankelijkheidseisen, met als resultaat status voldoet volledig. In geval het niet kon worden aangetoond dan was de status altijd voldoet niet.

De huidige aanpak kent vijf nalevingsstatussen. Doel is het bereiken van de status voldoet volledig. De statussen voldoet gedeeltelijk en eerste maatregelen genomen zijn tussenstappen op weg naar het einddoel.

De statussen en hun kenmerken zijn:

A: Voldoet volledig

  • De overheidsinstantie kan aantonen dat de website of mobiele app volledig aan alle toegankelijkheidseisen uit de norm voldoet.
  • De overheidsinstantie voldoet zowel aan de wettelijke verplichting als aan de norm.
  • Het in de wettelijke verplichting vastgelegde doel is behaald.

B: Voldoet gedeeltelijk (= in control verklaring)

  • De overheidsinstantie kan aantonen dat er een actueel, volledig en juist beeld is van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • Er wordt nog niet voldaan aan alle toegankelijkheidseisen uit de norm.
  • De overheidsinstantie heeft concrete verbetermaatregelen benoemd en een planning gemaakt om de afwijkingen te herstellen.
  • De overheidsinstantie is daardoor in control over de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • De overheidsinstantie voldoet wel aan de wettelijke verplichting, maar nog niet volledig aan de norm.

C: Eerste maatregelen genomen

  • Er is nog geen goed beeld van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • De overheidsinstantie heeft concrete verbetermaatregelen genomen om dat beeld te krijgen.
  • De overheidsinstantie voldoet wel aan de wettelijke verplichting, maar niet aan de norm.

D: Voldoet niet

  • Er is geen goed beeld van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • De overheidsinstantie heeft geen concrete verbetermaatregelen benoemd om inzicht te krijgen in de (mate van) toegankelijkheid.
  • De overheidsinstantie voldoet enkel aan de wettelijke verplichting om een toegankelijkheidsverklaring te publiceren.
  • Omdat de wettelijke verplichting voorschrijft dat overheidsinstanties de noodzakelijke maatregelen nemen om hun websites en mobiele applicaties toegankelijker te maken worden de overheidsinstantie aangespoord om binnen een bepaalde termijn concrete maatregelen te benoemen, inclusief planning.

E: Geen toegankelijkheidsverklaring gepubliceerd

  • De overheidsinstantie heeft voor de website of mobiele applicatie geen toegankelijkheidsverklaring gepubliceerd.
  • De overheidsinstantie voldoet niet aan de wettelijke verplichting om een toegankelijkheidsverklaring te publiceren.
  • Omdat de wettelijke verplichting voorschrijft dat overheidsinstanties de noodzakelijke maatregelen nemen om hun websites en mobiele applicaties toegankelijker te maken wordt de overheidsinstantie aangespoord om op korte termijn een toegankelijkheidsverklaring te publiceren waarin concrete maatregelen zijn benoemd, inclusief planning.

Het uitgangspunt is dat verbetermaatregelen worden benoemd, ingepland en uitgevoerd. En dat daarmee wordt doorggeaan totdat volledig aan alle toegankelijkheids is voldaan.
Als een website lange tijd in een status blijft hangen, dan wordt aan de beleidsmatige eis toegankelijker maken niet langer voldaan.

Uitleg over onevenredige last

Het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid staat overheidsinstanties toe om gebruik te maken van de mogelijkheid om afzonderlijke eisen uit de toegankelijkheidsstandaard - tijdelijk - niet toe te passen, als dit voor hen onevenredig belastend is.

Met de uitzonderingsmogelijkheid 'onevenredige last' dient zorgvuldig te worden omgegaan; het ontbreken van prioriteit, tijd of kennis bij een overheidsinstantie zijn geen legitieme redenen om de toegankelijkheidsstandaard niet toe te passen.

Zie voor de formele, geldende tekst artikel 3, lid 2 tot en met 4 en de toelichting bij artikel 3 van het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.

Inhoud die buiten de werkingssfeer valt van het Besluit

Het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid is niet van toepassing op de volgende content van websites en mobiele applicaties:

  • Kantoorbestandsformaten die zijn gepubliceerd voor 23 september 2018, tenzij dergelijke content nodig is voor actieve administratieve processen met betrekking tot de door de betrokken overheidsinstantie vervulde taken;
  • Vooraf opgenomen, op tijd gebaseerde media die zijn gepubliceerd voor 23 september 2020;
  • Live uitgezonden, op tijd gebaseerde media;
  • Onlinekaarten en onlinekarteringsdiensten, mits essentiële informatie op navigatiekaarten op een toegankelijke, digitale wijze wordt verstrekt;
  • Van derden afkomstige content die niet door de betrokken overheidsinstantie wordt gefinancierd of ontwikkeld en evenmin onder haar verantwoordelijkheid valt;
  • Reproducties van stukken uit erfgoedcollecties die niet volledig toegankelijk kunnen worden gemaakt om redenen van bewaring, authenticiteit of het ontbreken van geautomatiseerde en kostenefficiënte oplossingen om toegankelijkheid te bewerkstelligen;
  • Content die enkel beschikbaar is voor een gesloten gebruikersgroep en die is gepubliceerd voor 23 september 2019, tot de betreffende website ingrijpend wordt herzien;
  • Content van websites en mobiele applicaties die niet noodzakelijk is voor actieve administratieve processen en die niet wordt aangepast na 23 september 2019.

Bron: Artikel 2, tweede lid van het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.

In deze verklaring wordt gerefereerd aan verschillende bronnen. Onderstaande lijst bevat de links naar deze bronnen.

template versie 20211209