Verklaring van Bestuurlijke informatie Brunssum

Status toegankelijkheid https://brunssum.bestuurlijkeinformatie.nl

Gemeente Brunssum is wettelijk verplicht om deze website te laten voldoen aan het Besluit digitale toegankelijkheid overheid.

De status van deze website is: B - voldoet gedeeltelijk ? - Ga naar de informatie over de nalevingsstatussen

De status is toegekend op basis van een eigen verklaring,
die voor het laatst is bijgewerkt op 28-02-2023

  • De onderbouwing bij deze eigen verklaring is gecontroleerd.
    Daaruit bleek dat de onderbouwing toereikend is om door een toezichthouder inhoudelijk te kunnen worden beoordeeld.
    Meer over de controle door Logius

Op deze pagina kunt u:

Inhoud

Verklaring

Gemeente Brunssum streeft ernaar om de eigen online informatie en dienstverlening toegankelijk te maken, overeenkomstig het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.
Deze toegankelijkheidsverklaring is van toepassing op de inhoud van de website Bestuurlijke informatie Brunssum.

Een overzicht van alle websites, mobiele applicaties en verklaringen van Gemeente Brunssum is beschikbaar via de link https://www.brunssum.nl/toegankelijkheid

Nalevingsstatus: voldoet gedeeltelijk

Uit de door Gemeente Brunssum gepubliceerde informatie blijkt dat de website Bestuurlijke informatie Brunssum gedeeltelijk voldoet aan het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.

Uit toegankelijkheidsonderzoek is gebleken dat nog niet aan alle eisen wordt voldaan. Voor elke afzonderlijke afwijking van de eisen is de oorzaak bekend en is het gevolg beschreven, zijn maatregelen genomen om de afwijking te kunnen opheffen EN wordt een concrete datum genoemd waarop de maatregelen zullen zijn uitgevoerd.

In de toelichting, onder het kopje onderbouwing van de verklaring, wordt aangegeven hoe ver Gemeente Brunssum is gevorderd met de toegankelijkheid van Bestuurlijke informatie Brunssum en welke noodzakelijke maatregelen worden genomen om de website toegankelijker te maken.

De kenmerken van de verschillende statussen worden beschreven in de toelichting, onder het kopje Uitleg over de nalevingsstatussen.

Akkoordverklaring

Deze verklaring is op 03-01-2023 getekend voor 'gezien en akkoord' door een tekenbevoegd functionaris van Gemeente Brunssum .
Functie: Afdelingshoofd Informatiemanagement.

De actualiteit, volledigheid en juistheid van deze verklaring zijn voor het laatst herzien op 28-02-2023.

Feedback en contactgegevens

Loopt u tegen een toegankelijkheidsprobleem aan? Of heeft u een vraag of opmerking over toegankelijkheid?
Neem dan contact op via gemeente@brunssum.nl.

Wat kunt u van ons verwachten?
  • Binnen 5 werkdagen krijgt u een ontvangstbevestiging.
  • We informeren u over de voortgang en de uitkomst.
  • Binnen 3 weken is uw verzoek afgehandeld.
Handhavingsprocedure

Bent u niet tevreden met de manier waarop uw klacht is behandeld? Of hebben we niet op tijd gereageerd?
Dan kunt u contact opnemen via https://www.brunssum.nl/bestuur_en_organisatie/beleid_en_regelgeving/Klacht_over_gedragingen_van_ambtenaren_of_bestuurders.

Aanvullende informatie van Gemeente Brunssum

De streefdatum waarop de website volledig zal voldoen: 01-01-2024.

Onderbouwing van de verklaring

Onderzoeksresultaten

  • Oké. De status van de website Bestuurlijke informatie Brunssum : voldoet gedeeltelijk

De website Bestuurlijke informatie Brunssum is onderzocht op toegankelijkheid en uit de rapportage blijkt volgens Gemeente Brunssum dat nog niet aan alle onderstaande kenmerken wordt voldaan:

  • De onderzoeksresultaten waarop de claim is gebaseerd zijn beschikbaar via:
    • https://www.brunssum.nl/bestuur_en_organisatie/over_deze_website/toegankelijkheid/Toegankelijkheidsonderzoek_Bestuurlijke_informatie_Brunssum_2021.pdf
      Kenmerken die in de rapportage zijn vastgelegd:
      • Datum: 16-08-2021
      • Type onderzoek: handmatig onderzoek (eventueel deels automatisch)
      • Onderzoek uitgevoerd door: een onafhankelijke derde partij
      • Oké. Gebruikte standaard: EN 301 549 / WCAG 2.1 niveau AA
      • Oké. Actualiteit: voldoet aan de voorwaarde. Uit de rapportage blijkt dat de meet- en onderzoeksgegevens waarop het onderzoek is gebaseerd jonger zijn dan 36 maanden.
      • Oké. Onderzoeksmethode: voldoet aan de voorwaarde. Uit de rapportage blijkt dat bij het handmatige onderzoek een goed gedocumenteerde evaluatiemethode (WCAG-EM of gelijkwaardig) is gebruikt.
      • Oké. Vastlegging: voldoet aan de eisen. Uit de rapportage blijkt dat de onderzoeksresultaten zijn vastgelegd in een voor mensen leesbaar formaat, of in het machineleesbare formaat EARL.
  • De (gecombineerde) onderzoeksresultaten:
    • Oké. Omvatten alle eisen uit hoofdstuk 9 Web (voor websites) of 11 Software (voor mobiele applicaties) van de Europese toegankelijkheidsnorm EN 301 549. De eisen voor websites, mobiele applicaties en downloadbare documenten in deze norm zijn identiek aan de niveau A en AA succescriteria van de wereldwijd toegepaste toegankelijkheidsstandaard WCAG 2.1.
    • Oké. Zijn representatief voor alle content op het hoofddomein en eventuele de sub- en andere domeinen die in de verklaring worden genoemd.
  • Niet Oké. Tijdens het onderzoek zijn afwijkingen gevonden op de toegankelijkheidsstandaard, die niet konden worden hersteld voordat het onderzoek werd afgerond.
  • Oké. Op basis van de onderzoeksresultaten verklaart Gemeente Brunssum dat de website gedeeltelijk voldoet aan de toegankelijkheidsstandaard.

(Onder het kopje Uitleg over de nalevingsstatussen worden de kenmerken van de verschillende statussen beschreven).

Afwijkingen van de toegankelijkheidsstandaard

  1. SC 1.1.1 - Niet-tekstuele content [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Alle niet-tekstuele content die aan de gebruiker wordt gepresenteerd, heeft een tekstalternatief dat een gelijkwaardig doel dient. […]

    • Oorzaak:

      Op pagina https://brunssum.bestuurlijkeinformatie.nl/ staat een afbeelding van het logo van gemeente Brunssum. Deze afbeelding heeft geen goed tekstalternatief. Het tekstalternatief is nu logo. Een logo is informatief en heeft een goed beschrijvend tekstalternatief nodig waar minimaal de tekst van het logo in voorkomt. Dit tekstalternatief moet in het alt-attribuut van het img element komen. Eventuele extra informatie over waar de link naar verwijst kan in het title-attribuut van de link komen.

    • Gevolg:

      Voorleessoftware van blinde bezoekers kan de informatie nu niet voorlezen.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Goede beschrijvende tekstalternatieven toevoegen.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-01-2024
  2. SC 1.2.2 - Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen) [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle vooraf opgenomen audiocontent in gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.

    • Oorzaak:

      Op pagina https://brunssum.bestuurlijkeinformatie.nl/Agenda/Index/b7463567-9c1e-4451-8560-f706e84f9cb8 staat een video zonder ondertiteling.

    • Gevolg:

      Ondertiteling is nodig zodat de informatie ook beschikbaar is voor bezoekers die doof of slechthorend zijn.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Ondertiteling bieden bij video's.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-01-2024
  3. SC 1.2.3 - Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen) [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of audiodescriptie van de vooraf opgenomen videocontent geleverd voor gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.

    • Oorzaak:

      Op pagina https://brunssum.bestuurlijkeinformatie.nl/Agenda/Index/b7463567-9c1e-4451-8560-f706e84f9cb8 staat een video. Deze video heeft geen audiodescriptie of media-alternatief.

    • Gevolg:

      Dit is nodig voor blinden, zodat zij de informatie die in beeld komt in de video ook meekrijgen.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Bieden van een audiodescriptie of media-alternatief bij video's.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-01-2024
  4. SC 1.2.5 - Audiodescriptie (vooraf opgenomen) [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Er wordt een audiodescriptie geleverd voor alle vooraf opgenomen videocontent in gesynchroniseerde media.

    • Oorzaak:

      Op pagina https://brunssum.bestuurlijkeinformatie.nl/Agenda/Index/b7463567-9c1e-4451-8560-f706e84f9cb8 staat een video. Deze video heeft geen audiodescriptie.

    • Gevolg:

      Dit is nodig voor blinden, zodat zij de informatie die in beeld komt in de video ook meekrijgen.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Bieden van een audiodescriptie bij video's.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-01-2024
  5. SC 1.3.1 - Info en relaties [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Informatie, structuur en relaties overgebracht door presentatie kunnen door software bepaald worden of zijn beschikbaar in tekst.

    • Oorzaak:

      Op pagina https://brunssum.bestuurlijkeinformatie.nl/Calendar staat een kalender in een tabel. Deze kalender is opgebouwd uit meerdere tabellen.

    • Gevolg:

      Hierdoor zijn de relaties niet goed te bepalen. En wordt de tabel niet goed voorgelezen door voorleessoftware.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Alle informatie die visueel wordt overgedragen, dient ook tekstueel of semantisch (in betekenisvolle code) te worden overgedragen. Op deze manier kan de informatie ook aan blinde bezoekers worden voorgelezen.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-01-2024
  6. SC 1.4.3 - Contrast (minimum) [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:

      De visuele weergave van tekst en afbeeldingen van tekst heeft een contrastverhouding van ten minste 4,5:1, behalve in de volgende gevallen:

      • Grote tekst: Grote tekst en afbeeldingen van grote tekst hebben een contrastverhouding van ten minste 3:1;
      • Incidenteel: Tekst of afbeeldingen van tekst die deel zijn van een inactieve component van de gebruikersinterface, die puur decoratief zijn, die voor niemand zichtbaar zijn, of die onderdeel zijn van een afbeelding die significant andere visuele content bevat, hebben geen contrasteis.
      • Woordmerken: Tekst die onderdeel is van een logo of merknaam heeft geen contrasteis.
    • Oorzaak:

      Op pagina https://brunssum.bestuurlijkeinformatie.nl/People/Profiles/303da52c-2489-47b1-9ba5-0c13941d4eb6 hebben de witte percentages in de cirkeldiagram een te laag contrast van 2,1:1 met de gele achtergrond, 3,9:1 met de groene, 3,3:1 met de lichtblauwe en 4,1:1 met de roze achtergrond. Dit moet minimaal 4,5:1 zijn.

    • Gevolg:

      Mensen die slechtziend zijn kunnen moeite hebben om tekst te lezen als het contrast van de tekst op de achtergrond te laag is.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Contrastverhouding aanpassen zodat deze tenminste 4,5:1 is.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-01-2024
  7. SC 1.4.10 - Reflow [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Content kan zonder verlies van informatie of functionaliteit en zonder te moeten scrollen in twee dimensies, worden weergegeven voor:

      • Verticaal: scrollbare content met een breedte gelijkwaardig aan 320 CSS-pixels;
      • Horizontaal: scrollbare content met een hoogte gelijkwaardig aan 256 CSS-pixels; Met uitzondering van delen van de content die voor het gebruik of de betekenis een tweedimensionale lay-out vereisen.
    • Oorzaak:

      Op pagina https://brunssum.bestuurlijkeinformatie.nl/Reports/Details/76a8cfcf-a0ff-48ca-a247-7e7cb55f6454 als de content wordt bekeken bij een breedte van 320 pixels. Een tabel valt onder een uitzondering en hiervoor mag wel eventueel gescrold worden.

    • Gevolg:

      Kopteksten in de tabel vallen over elkaar heen waardoor deze niet meer leesbaar zijn. Ook de tabeldata is lastig te lezen.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Tabel aanpassen waardoor de kopteksten en tabeldata altijd goed leesbaar blijven.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-01-2024
  8. SC 1.4.11 - Contrast van niet-tekstuele content [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:

      De visuele weergave van het volgende heeft een contrastverhouding van ten minste 3:1 ten opzichte van aangrenzende kleuren:

      • Componenten van de gebruikersinterface: Visuele informatie die vereist is om componenten van de gebruikersinterface en statussen te identificeren, met uitzondering van inactieve componenten of componenten waarvan de weergave van de component wordt bepaald door de user agent en niet wordt aangepast door de auteur;
      • Grafische objecten: Delen van afbeeldingen die vereist zijn om de content te begrijpen, behalve wanneer een specifieke weergave van afbeeldingen essentieel is voor de informatie die wordt overgebracht.
    • Oorzaak:

      Op pagina https://brunssum.bestuurlijkeinformatie.nl/Reports/Details/76a8cfcf-a0ff-48ca-a247-7e7cb55f6454 hebben de grijze randen van de inputvelden een te laag contrast van 1,5:1 met de witte achtergrond. En 1,4:1 met de grijze achtergrond. Dit moet minimaal 3,0:1 zijn.

    • Gevolg:

      Dit is van belang voor slechtzienden, zij moeten het veld kunnen onderscheiden.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      De visuele weergave aanpassen zodat deze een contrastverhouding van ten minste 3:1 ten opzichte van aangrenzende kleuren heeft.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-01-2024
  9. SC 2.4.2 - Paginatitel [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Webpagina's hebben titels die het onderwerp of doel beschrijven.

    • Oorzaak:

      Op pagina https://brunssum.bestuurlijkeinformatie.nl/Agenda/Index/b7463567-9c1e-4451-8560-f706e84f9cb8 staat een iframe. De pagina in het iframe heeft geen goede titel. Ook pagina's die door middel van een iframe op een pagina worden getoond moeten een goed beschrijvende titel hebben. Hier is een goede titel bijvoorbeeld “Video Raadsvergadering 6 juli 2021”.

    • Gevolg:

      Een goede titel is belangrijk voor bezoekers met verschillende beperkingen. Het biedt een belangrijk hulpmiddel bij het navigeren door de website; men weet nu niet direct waar een pagina over gaat.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Goede beschrijvende titels meegeven aan webpagina's.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-01-2024
  10. SC 2.4.4 - Linkdoel (in context) [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Het linkdoel kan bepaald worden uit enkel de linktekst of uit de linktekst samen met zijn door software bepaalde linkcontext, behalve daar waar het doel van de link een dubbelzinnige betekenis kan hebben voor gebruikers in het algemeen.

    • Oorzaak:

      Op pagina https://brunssum.bestuurlijkeinformatie.nl/ heeft het logo geen duidelijk tekstalternatief. Hier is niet duidelijk waar de link naar verwijst. Als het logo een goed tekstalternatief krijgt en de extra informatie over waar de link naar verwijst komt in het title-attribuut van de link, bijvoorbeeld “naar homepage Bestuurlijke informatie Gemeente Brunssum” dan is het voor iedereen duidelijk wat het is en waar de link naar toe gaat. Dit komt op meerdere pagina's voor.

    • Gevolg:

      Op dit moment is het niet duidelijk waar de link naar toe gaat.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Goede beschrijvende tekstalternatieven gebruiken bij links.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-01-2024
  11. SC 2.5.3 - Label in naam [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Bij componenten van de gebruikersinterface met labels die tekst of afbeeldingen van tekst bevatten, bevat de naam de tekst die visueel wordt weergegeven.

    • Oorzaak:

      Op pagina https://brunssum.bestuurlijkeinformatie.nl/ heeft het logo geen goede toegankelijkheidsnaam. De toegankelijkheidsnaam is nu “Logo”. Hier moet de zichtbare tekst aan toegevoegd worden. Een goede toegankelijkheidsnaam is bijvoorbeeld “Logo Gemeente Brunssum”.

    • Gevolg:

      Dit is de naam waarmee mensen die spraaksoftware gebruiken dit element kunnen aanduiden en dus bedienen. In dit geval kan dit dus niet.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Toegankelijkheidsnaam toevoegen.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-01-2024
  12. SC 3.2.2 - Bij input [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Verandering van de instelling van een component van de gebruikersinterface veroorzaakt niet automatisch een contextwijziging, tenzij de gebruiker geïnformeerd is over het gedrag vóór het gebruik van de component.

    • Oorzaak:

      Op pagina https://brunssum.bestuurlijkeinformatie.nl/Calendar staan twee selectievelden zonder zichtbaar label. De bedoeling van dit succescriterium is dat, als de input van de gebruiker nodig is, er een label of instructie staat. Dit gaat om de tekst bij formulier-invoervelden, zodat het duidelijk is voor de gebruiker wat hij in dat veld in moet vullen.

    • Gevolg:

      Dit helpt alle gebruikers om fouten te voorkomen. Voor mensen met een beperking is dit nog belangrijker omdat het voor hen veel tijd kan kosten om fouten te corrigeren.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Juiste labels en instructies toevoegen bij selectievelden.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-01-2024
  13. SC 4.1.2 - Naam, rol, waarde [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Voor alle componenten van de gebruikersinterface (inclusief, maar niet uitsluitend voor formulierelementen, links en door scripts gegenereerde componenten), kunnen de naam (name) en rol (role) door software bepaald worden; toestanden (states), eigenschappen (properties) en waarden (values) die door de gebruiker ingesteld kunnen worden, kunnen door software ingesteld worden; en kennisgeving van veranderingen in deze items is beschikbaar voor user agents, met inbegrip van hulptechnologieën.

    • Oorzaak:

      Op pagina https://brunssum.bestuurlijkeinformatie.nl/Reports/Details/76a8cfcf-a0ff-48ca-a247-7e7cb55f6454 hebben de Amendementen in de tabel geen rol die door software te bepalen is.

    • Gevolg:

      Deze amendementen zijn nu ook niet te bereiken en te bedienen met het toetsenbord.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Dermate aanpassen dat de naam en rol van onderdelen van de interface door software te begrijpen zijn.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-01-2024

Andere toegankelijkheidsissues

(geen opgegeven)

Onevenredige last

De maatregelen die Gemeente Brunssum heeft benoemd leiden niet tot een onevenredige last.

(Zie onder uitleg over onevenredige last voor meer informatie)


Algemene toelichting

Uitleg over de nalevingsstatussen

De vooruitgang in digitale toegankelijkheid wordt bepaald aan de hand van nalevingsstatussen, die weergeven hoever een overheidsinstantie is gevorderd met het toegankelijker maken van een website. Voordat de wettelijke verplichting van kracht werd waren er slechts twee statussen: de toegankelijkheidsnorm schreef voor dat een website volledig moest voldoen aan alle toegankelijkheidseisen, met als resultaat status voldoet volledig. In geval het niet kon worden aangetoond dan was de status altijd voldoet niet.

De huidige aanpak kent vijf nalevingsstatussen. Doel is het bereiken van de status voldoet volledig. De statussen voldoet gedeeltelijk en eerste maatregelen genomen zijn tussenstappen op weg naar het einddoel.

De statussen en hun kenmerken zijn:

A: Voldoet volledig

  • De overheidsinstantie kan aantonen dat de website of mobiele app volledig aan alle toegankelijkheidseisen uit de norm voldoet.
  • De overheidsinstantie voldoet zowel aan de wettelijke verplichting als aan de norm.
  • Het in de wettelijke verplichting vastgelegde doel is behaald.

B: Voldoet gedeeltelijk (= in control verklaring)

  • De overheidsinstantie kan aantonen dat er een actueel, volledig en juist beeld is van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • Er wordt nog niet voldaan aan alle toegankelijkheidseisen uit de norm.
  • De overheidsinstantie heeft concrete verbetermaatregelen benoemd en een planning gemaakt om de afwijkingen te herstellen.
  • De overheidsinstantie is daardoor in control over de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • De overheidsinstantie voldoet wel aan de wettelijke verplichting, maar nog niet volledig aan de norm.

C: Eerste maatregelen genomen

  • Er is nog geen goed beeld van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • De overheidsinstantie heeft concrete verbetermaatregelen genomen om dat beeld te krijgen.
  • De overheidsinstantie voldoet wel aan de wettelijke verplichting, maar niet aan de norm.

D: Voldoet niet

  • Er is geen goed beeld van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • De overheidsinstantie heeft geen concrete verbetermaatregelen benoemd om inzicht te krijgen in de (mate van) toegankelijkheid.
  • De overheidsinstantie voldoet enkel aan de wettelijke verplichting om een toegankelijkheidsverklaring te publiceren.
  • Omdat de wettelijke verplichting voorschrijft dat overheidsinstanties de noodzakelijke maatregelen nemen om hun websites en mobiele applicaties toegankelijker te maken worden de overheidsinstantie aangespoord om binnen een bepaalde termijn concrete maatregelen te benoemen, inclusief planning.

E: Geen toegankelijkheidsverklaring gepubliceerd

  • De overheidsinstantie heeft voor de website of mobiele applicatie geen toegankelijkheidsverklaring gepubliceerd.
  • De overheidsinstantie voldoet niet aan de wettelijke verplichting om een toegankelijkheidsverklaring te publiceren.
  • Omdat de wettelijke verplichting voorschrijft dat overheidsinstanties de noodzakelijke maatregelen nemen om hun websites en mobiele applicaties toegankelijker te maken wordt de overheidsinstantie aangespoord om op korte termijn een toegankelijkheidsverklaring te publiceren waarin concrete maatregelen zijn benoemd, inclusief planning.

Het uitgangspunt is dat verbetermaatregelen worden benoemd, ingepland en uitgevoerd. En dat daarmee wordt doorggeaan totdat volledig aan alle toegankelijkheids is voldaan.
Als een website lange tijd in een status blijft hangen, dan wordt aan de beleidsmatige eis toegankelijker maken niet langer voldaan.

Uitleg over onevenredige last

Het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid staat overheidsinstanties toe om gebruik te maken van de mogelijkheid om afzonderlijke eisen uit de toegankelijkheidsstandaard - tijdelijk - niet toe te passen, als dit voor hen onevenredig belastend is.

Met de uitzonderingsmogelijkheid 'onevenredige last' dient zorgvuldig te worden omgegaan; het ontbreken van prioriteit, tijd of kennis bij een overheidsinstantie zijn geen legitieme redenen om de toegankelijkheidsstandaard niet toe te passen.

Zie voor de formele, geldende tekst artikel 3, lid 2 tot en met 4 en de toelichting bij artikel 3 van het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.

Inhoud die buiten de werkingssfeer valt van het Besluit

Het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid is niet van toepassing op de volgende content van websites en mobiele applicaties:

  • Kantoorbestandsformaten die zijn gepubliceerd voor 23 september 2018, tenzij dergelijke content nodig is voor actieve administratieve processen met betrekking tot de door de betrokken overheidsinstantie vervulde taken;
  • Vooraf opgenomen, op tijd gebaseerde media die zijn gepubliceerd voor 23 september 2020;
  • Live uitgezonden, op tijd gebaseerde media;
  • Onlinekaarten en onlinekarteringsdiensten, mits essentiële informatie op navigatiekaarten op een toegankelijke, digitale wijze wordt verstrekt;
  • Van derden afkomstige content die niet door de betrokken overheidsinstantie wordt gefinancierd of ontwikkeld en evenmin onder haar verantwoordelijkheid valt;
  • Reproducties van stukken uit erfgoedcollecties die niet volledig toegankelijk kunnen worden gemaakt om redenen van bewaring, authenticiteit of het ontbreken van geautomatiseerde en kostenefficiënte oplossingen om toegankelijkheid te bewerkstelligen;
  • Content die enkel beschikbaar is voor een gesloten gebruikersgroep en die is gepubliceerd voor 23 september 2019, tot de betreffende website ingrijpend wordt herzien;
  • Content van websites en mobiele applicaties die niet noodzakelijk is voor actieve administratieve processen en die niet wordt aangepast na 23 september 2019.

Bron: Artikel 2, tweede lid van het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.

In deze verklaring wordt gerefereerd aan verschillende bronnen. Onderstaande lijst bevat de links naar deze bronnen.

template versie 20211209