Verklaring van www.loonopzand.nl
Status toegankelijkheid https://www.loonopzand.nl
Gemeente Loon op Zand is wettelijk verplicht om deze website te laten voldoen aan het Besluit digitale toegankelijkheid overheid.
De status van deze website is: B - voldoet gedeeltelijk ? - Ga naar de informatie over de nalevingsstatussen
De status is toegekend op basis van een eigen verklaring,
die voor het laatst is bijgewerkt op 13-05-2021
- De onderbouwing bij deze eigen verklaring is gecontroleerd.
Daaruit bleek dat de onderbouwing toereikend is om door een toezichthouder inhoudelijk te kunnen worden beoordeeld.
Meer over de controle door Logius
Op deze pagina kunt u:
- De volledige, officiële verklaring inzien;
- Een toegankelijkheidsprobleem melden.
Inhoud
Verklaring
Gemeente Loon op Zand
streeft ernaar om de eigen
online informatie en dienstverlening toegankelijk te maken, overeenkomstig het
Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.
Deze toegankelijkheidsverklaring is van toepassing op de inhoud van
de website www.loonopzand.nl.
- hoofddomein:
- subdomeinen en andere domeinen die behoren tot de website:
Een overzicht van alle websites, mobiele applicaties en verklaringen van Gemeente Loon op Zand is beschikbaar via de link https://www.loonopzand.nl/toegankelijkheid
Nalevingsstatus: voldoet gedeeltelijk
Uit de door Gemeente Loon op Zand gepubliceerde informatie blijkt dat de website www.loonopzand.nl gedeeltelijk voldoet aan het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.
Uit toegankelijkheidsonderzoek is gebleken dat nog niet aan alle eisen wordt voldaan. Voor elke afzonderlijke afwijking van de eisen is de oorzaak bekend en is het gevolg beschreven, zijn maatregelen genomen om de afwijking te kunnen opheffen EN wordt een concrete datum genoemd waarop de maatregelen zullen zijn uitgevoerd.
In de toelichting, onder het kopje onderbouwing van de verklaring, wordt aangegeven hoe ver Gemeente Loon op Zand is gevorderd met de toegankelijkheid van www.loonopzand.nl en welke noodzakelijke maatregelen worden genomen om de website toegankelijker te maken.
De kenmerken van de verschillende statussen worden beschreven in de toelichting, onder het kopje Uitleg over de nalevingsstatussen.
Akkoordverklaring
Deze verklaring is op 21-09-2020 getekend
voor 'gezien en akkoord' door een tekenbevoegd functionaris
van Gemeente Loon op Zand
.
Functie:
Burgemeester.
De actualiteit, volledigheid en juistheid van deze verklaring zijn voor het laatst herzien op 13-05-2021.
Feedback en contactgegevens
Loopt u tegen een toegankelijkheidsprobleem aan? Of heeft u een vraag of opmerking over toegankelijkheid?
Neem dan contact op via info@loonopzand.nl.
Wat kunt u van ons verwachten?
- Binnen 5 werkdagen krijgt u een ontvangstbevestiging.
- We informeren u over de voortgang en de uitkomst.
- Binnen 3 weken is uw verzoek afgehandeld.
Handhavingsprocedure
Bent u niet tevreden met de manier waarop uw probleem is behandeld? Of hebben we niet op tijd gereageerd? Dien een klacht in via ons klachtenformulier.
Wordt uw klacht niet goed afgehandeld of is uw klacht (deels) ongegrond verklaard? Dan kunt u een verzoekschrift per brief indienen bij de Nationale Ombudsman. In die brief legt u uit waarom u het niet eens bent met het besluit van de gemeente. De Nationale ombudsman bekijkt dan uw klacht.
Heeft u na het besluit van de gemeente vragen over de procedure of over andere zaken die betrekking hebben op uw klacht? Dan kunt u contact opnemen met de Nationale Ombudsman.
Aanvullende informatie van Gemeente Loon op Zand
De streefdatum waarop de website volledig zal voldoen: 01-01-2022.
Onderbouwing van de verklaring
Onderzoeksresultaten
- Oké. De status van de website www.loonopzand.nl : voldoet gedeeltelijk
De website www.loonopzand.nl is onderzocht op toegankelijkheid en uit de rapportage blijkt volgens Gemeente Loon op Zand dat nog niet aan alle onderstaande kenmerken wordt voldaan:
- De onderzoeksresultaten waarop de claim is gebaseerd
zijn beschikbaar via:
- https://www.loonopzand.nl/fileadmin/2021-2_resultaten_toegankelijkheidsonderzoek.pdf
Kenmerken die in de rapportage zijn vastgelegd:- Datum: 08-02-2021
- Type onderzoek: handmatig onderzoek (eventueel deels automatisch)
- Onderzoek uitgevoerd door: de leverancier
- Oké. Gebruikte standaard: EN 301 549 / WCAG 2.1 niveau AA
- Oké. Actualiteit: voldoet aan de voorwaarde. Uit de rapportage blijkt dat de meet- en onderzoeksgegevens waarop het onderzoek is gebaseerd jonger zijn dan 36 maanden.
- Oké. Onderzoeksmethode: voldoet aan de voorwaarde. Uit de rapportage blijkt dat bij het handmatige onderzoek een goed gedocumenteerde evaluatiemethode (WCAG-EM of gelijkwaardig) is gebruikt.
- Oké. Vastlegging: voldoet aan de eisen. Uit de rapportage blijkt dat de onderzoeksresultaten zijn vastgelegd in een voor mensen leesbaar formaat, of in het machineleesbare formaat EARL.
- https://www.loonopzand.nl/fileadmin/2021-2_resultaten_toegankelijkheidsonderzoek.pdf
- De (gecombineerde) onderzoeksresultaten:
- Oké. Omvatten alle eisen uit hoofdstuk 9 Web (voor websites) of 11 Software (voor mobiele applicaties) van de Europese toegankelijkheidsnorm EN 301 549. De eisen voor websites, mobiele applicaties en downloadbare documenten in deze norm zijn identiek aan de niveau A en AA succescriteria van de wereldwijd toegepaste toegankelijkheidsstandaard WCAG 2.1.
- Oké. Zijn representatief voor alle content op het hoofddomein en eventuele de sub- en andere domeinen die in de verklaring worden genoemd.
- Niet Oké. Tijdens het onderzoek zijn afwijkingen gevonden op de toegankelijkheidsstandaard, die niet konden worden hersteld voordat het onderzoek werd afgerond.
- Oké. Op basis van de onderzoeksresultaten verklaart Gemeente Loon op Zand dat de website gedeeltelijk voldoet aan de toegankelijkheidsstandaard.
(Onder het kopje Uitleg over de nalevingsstatussen worden de kenmerken van de verschillende statussen beschreven).
Afwijkingen van de toegankelijkheidsstandaard
- SC 1.1.1 - Niet-tekstuele content [niveau A]
- Beschrijving van de afwijking:
Alle niet-tekstuele content die aan de gebruiker wordt gepresenteerd, heeft een tekstalternatief dat een gelijkwaardig doel dient.
- Oorzaak:
Niet overal is een alt-tekst ingevuld.
- Gevolg:
Niet alle niet-tekstuele content wordt voorgelezen via voorleessoftware.
- Alternatief:
Geen alternatief beschikbaar.
- Maatregel:
Alt-teksten worden toegevoegd.
- Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2021
- Beschrijving van de afwijking:
- SC 1.2.4 - Ondertitels voor doven en slechthorenden (live) [niveau AA]
- Beschrijving van de afwijking:
Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle live audiocontent in gesynchroniseerde media.
- Oorzaak:
Er is gebruikt gemaakt van de automatische ondertiteling via YouTube.
- Gevolg:
Deze ondertiteling voldoet niet omdat er vaak fouten in voorkomen. Dus neemt iemand wellicht foute informatie tot zich.
- Alternatief:
Geen alternatief beschikbaar.
- Maatregel:
Ondertiteling wordt handmatig toegevoegd.
- Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2021
- Beschrijving van de afwijking:
- SC 1.2.5 - Audiodescriptie (vooraf opgenomen) [niveau AA]
- Beschrijving van de afwijking:
Er wordt een audiodescriptie geleverd voor alle vooraf opgenomen videocontent in gesynchroniseerde media.
- Oorzaak:
Aan video’s is geen audiodescriptie of media-alternatief toegevoegd.
- Gevolg:
Blinde personen krijgen informatie die in beeld komt in de video niet mee.
- Alternatief:
Geen alternatief
- Maatregel:
Audiodescriptie of media-alternatief wordt toegevoegd
- Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2021
- Beschrijving van de afwijking:
- SC 1.3.1 - Info en relaties [niveau A]
- Beschrijving van de afwijking:
Informatie, structuur en relaties overgebracht door presentatie kunnen door software bepaald worden of zijn beschikbaar in tekst.
- Oorzaak:
In de code is niet de juiste informatie over de structuur etc. toegevoegd.
- Gevolg:
Informatie, structuur, en relaties overgebracht door presentatie kunnen niet door software bepaald worden of zijn niet beschikbaar in tekst.
- Alternatief:
Geen alternatief
- Maatregel:
Websiteleverancier verzocht dit aan te passen
- Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-06-2021
- Beschrijving van de afwijking:
- SC 1.3.5 - Identificeer het doel van de input [niveau AA]
- Beschrijving van de afwijking:
Het doel van elk invoerveld waarmee informatie van de gebruiker wordt verzameld, kan door software bepaald worden wanneer:
- Het invoerveld een doel dient dat is geïdentificeerd in de paragraaf Inputdoelen voor Componenten van de Gebruikersinterface; en
- De content wordt geïmplementeerd met behulp van technologieën die ondersteuning bieden bij het identificeren van de verwachte betekenis van formulier-invoergegevens.
- Oorzaak:
Het autocomplete-attribuut is niet gebruikt bij de invoervelden.
- Gevolg:
Het doel van de invoervelden kan niet programmatisch bepaald worden.
- Alternatief:
Geen alternatief
- Maatregel:
De websiteleverancier zorgt dat het autocomplete-attribuut te gebruiken is in de invoervelden met de juiste waarden.
- Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-06-2021
- Beschrijving van de afwijking:
- SC 1.4.1 - Gebruik van kleur [niveau A]
- Beschrijving van de afwijking:
Kleur wordt niet als het enige visuele middel gebruikt om informatie over te brengen, een actie aan te geven, tot een reactie op te roepen of een visueel element te onderscheiden.
- Oorzaak:
Kleur wordt gebruikt om informatie over te brengen.
- Gevolg:
De informatie is niet beschikbaar voor kleurenblinden.
- Alternatief:
Geen alternatief.
- Maatregel:
Kleur niet meer als informatief gebruiken.
- Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-06-2021
- Beschrijving van de afwijking:
- SC 1.4.10 - Reflow [niveau AA]
- Beschrijving van de afwijking:
Content kan zonder verlies van informatie of functionaliteit en zonder te moeten scrollen in twee dimensies, worden weergegeven voor:
- Verticaal: scrollbare content met een breedte gelijkwaardig aan 320 CSS-pixels;
- Horizontaal: scrollbare content met een hoogte gelijkwaardig aan 256 CSS-pixels; Met uitzondering van delen van de content die voor het gebruik of de betekenis een tweedimensionale lay-out vereisen.
- Oorzaak:
Als de content wordt bekeken bij een breedte van 320 pixels, is het op de meeste pagina’s vereist om zowel verticaal als horizontaal te scrollen.
- Gevolg:
Veel van links naar rechts scrollen.
- Alternatief:
Geen alternatief.
- Maatregel:
Aanpassen zodat alleen verticaal wordt gescrold.
- Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-06-2021
- Beschrijving van de afwijking:
- SC 2.1.4 - Sneltoetsen voor lettertekens [niveau A]
- Beschrijving van de afwijking:
Wanneer een sneltoets in content wordt geïmplementeerd door alleen letters (inclusief hoofdletters en kleine letters), leestekens, cijfers of symbolen te gebruiken, geldt ten minste één van de volgende zaken:
- Uitzetten: Er is een mechanisme beschikbaar waarmee de sneltoets kan worden uitgezet;
- Opnieuw toewijzen: Er is een mechanisme beschikbaar om de sneltoets opnieuw toe te wijzen aan één of meerdere niet-afdrukbare tekens (bijv. Ctrl, Alt, enz.);
- Alleen actief bij focus: De sneltoets voor een component van de gebruikersinterface is alleen actief wanneer de betreffende component de focus heeft.
- Oorzaak:
Geen sneltoetsen toegevoegd.
- Gevolg:
Dit kan problemen opleveren met spraaksoftware.
- Alternatief:
Geen alternatief.
- Maatregel:
Sneltoetsen toevoegen
- Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2021
- Beschrijving van de afwijking:
- SC 2.2.1 - Timing aanpasbaar [niveau A]
- Beschrijving van de afwijking:
Voor elke tijdslimiet die door de content wordt ingesteld, geldt ten minste één van de volgende zaken:
- Uitzetten: De gebruiker kan de tijdslimiet uitzetten voordat die wordt bereikt; of
- Aanpassen: De gebruiker mag de tijdslimiet aanpassen voordat deze is verstreken over een bereik van ten minste tien keer de standaardinstelling; of
- Verlengen: De gebruiker wordt gewaarschuwd voor de tijd afloopt en krijgt ten minste 20 seconden om de tijdslimiet met een eenvoudige handeling te verlengen (bijvoorbeeld, ""druk op de spatiebalk""), en de gebruiker mag de tijdslimiet ten minste tien keer verlengen; of
- Real-time uitzondering: De tijdslimiet is onderdeel van een realtime gebeurtenis (een veiling bijvoorbeeld) en er is geen alternatief voor de tijdslimiet mogelijk; of
- Essentiële uitzondering: De tijdslimiet is essentieel en verlenging zou de activiteit ongeldig maken; of
- 20 uur uitzondering: De tijdslimiet is langer dan 20 uur.
- Oorzaak:
Als er in een formulier verplichte velden worden leeg gelaten en het formulier wordt verzonden, verschijnt er in de browser Chrome een pop-up melding. Deze melding verdwijnt na een tijdje.
- Gevolg:
Niet iedereen heeft voldoende tijd om te lezen.
- Alternatief:
Geen alternatief
- Maatregel:
De oplossing is dus om ervoor te kiezen altijd een melding te laten verschijnen die blijft staan.
- Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-06-2021
- Beschrijving van de afwijking:
- SC 2.4.7 - Focus zichtbaar [niveau AA]
- Beschrijving van de afwijking:
Elke gebruikersinterface die met een toetsenbord te bedienen is, heeft een bedieningswijze waarbij de indicator van de toetsenbordfocus zichtbaar is.
- Oorzaak:
Niet visueel zichtbaar waar de toetsenbordfocus zich bevindt.
- Gevolg:
Op sommige pagina's is de toetsenbordfocus niet zichtbaar als deze op de radiobuttons komt.
- Alternatief:
Geen alternatief
- Maatregel:
Toetsenbordfocus zichtbaar maken.
- Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-06-2021
- Beschrijving van de afwijking:
- SC 3.3.1 - Foutidentificatie [niveau A]
- Beschrijving van de afwijking:
Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt, dan wordt het onderdeel waar de fout zit geïdentificeerd en wordt de fout tekstueel aan de gebruiker meegedeeld.
- Oorzaak:
Formulieren hebben geen goede foutmelding.
- Gevolg:
Bij verplichte velden niet duidelijk waarom deze niet goed worden ingevuld.
- Alternatief:
Geen alternatief
- Maatregel:
Goede foutmeldingen geven.
- Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2021
- Beschrijving van de afwijking:
- SC 4.1.2 - Naam, rol, waarde [niveau A]
- Beschrijving van de afwijking:
Voor alle componenten van de gebruikersinterface (inclusief, maar niet uitsluitend voor formulierelementen, links en door scripts gegenereerde componenten), kunnen de naam (name) en rol (role) door software bepaald worden; toestanden (states), eigenschappen (properties) en waarden (values) die door de gebruiker ingesteld kunnen worden, kunnen door software ingesteld worden; en kennisgeving van veranderingen in deze items is beschikbaar voor user agents, met inbegrip van hulptechnologieën.
- Oorzaak:
De naam en rol van onderdelen van de interface is niet door software te begrijpen.
- Gevolg:
Blinde bezoekers weten niet dat het bijvoorbeeld een link betreft.
- Alternatief:
Geen alternatief
- Maatregel:
Zorgen dat de naam en rol van onderdelen van de interface door software te begrijpen zijn.
- Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2021
- Beschrijving van de afwijking:
Andere toegankelijkheidsissues
- Afspraken over toegankelijkheid zijn niet contractueel vastgelegd
- Beschrijving van het issue:
Met leveranciers van content zijn geen contractuele afspraken gemaakt over de toegankelijkheid.
- Oorzaak:
Er was niet voldoende kennis bij de medewerker van gemeente Loon op Zand. Daardoor is was men zich niet bewust dat er afspraken contractueel vastgelegd moeten worden.
- Gevolg:
Afspraken over de toegankelijkheid zijn niet contractueel vastgelegd.
- Alternatief:
Bezoekers kunnen een alternatief opvragen bij de gemeente voor niet toegankelijke content.
- Maatregel:
De afspraken over toegankelijkheid worden contractueel vastgelegd.
- Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-01-2022
- Beschrijving van het issue:
Onevenredige last
De maatregelen die Gemeente Loon op Zand heeft benoemd leiden niet tot een onevenredige last.
(Zie onder uitleg over onevenredige last voor meer informatie)
Algemene toelichting
Uitleg over de nalevingsstatussen
De vooruitgang in digitale toegankelijkheid wordt bepaald aan de hand van nalevingsstatussen, die weergeven hoever een overheidsinstantie is gevorderd met het toegankelijker maken van een website. Voordat de wettelijke verplichting van kracht werd waren er slechts twee statussen: de toegankelijkheidsnorm schreef voor dat een website volledig moest voldoen aan alle toegankelijkheidseisen, met als resultaat status voldoet volledig. In geval het niet kon worden aangetoond dan was de status altijd voldoet niet.
De huidige aanpak kent vijf nalevingsstatussen. Doel is het bereiken van de status voldoet volledig. De statussen voldoet gedeeltelijk en eerste maatregelen genomen zijn tussenstappen op weg naar het einddoel.
De statussen en hun kenmerken zijn:
A: Voldoet volledig
- De overheidsinstantie kan aantonen dat de website of mobiele app volledig aan alle toegankelijkheidseisen uit de norm voldoet.
- De overheidsinstantie voldoet zowel aan de wettelijke verplichting als aan de norm.
- Het in de wettelijke verplichting vastgelegde doel is behaald.
B: Voldoet gedeeltelijk (= in control verklaring)
- De overheidsinstantie kan aantonen dat er een actueel, volledig en juist beeld is van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
- Er wordt nog niet voldaan aan alle toegankelijkheidseisen uit de norm.
- De overheidsinstantie heeft concrete verbetermaatregelen benoemd en een planning gemaakt om de afwijkingen te herstellen.
- De overheidsinstantie is daardoor in control over de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
- De overheidsinstantie voldoet wel aan de wettelijke verplichting, maar nog niet volledig aan de norm.
C: Eerste maatregelen genomen
- Er is nog geen goed beeld van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
- De overheidsinstantie heeft concrete verbetermaatregelen genomen om dat beeld te krijgen.
- De overheidsinstantie voldoet wel aan de wettelijke verplichting, maar niet aan de norm.
D: Voldoet niet
- Er is geen goed beeld van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
- De overheidsinstantie heeft geen concrete verbetermaatregelen benoemd om inzicht te krijgen in de (mate van) toegankelijkheid.
- De overheidsinstantie voldoet enkel aan de wettelijke verplichting om een toegankelijkheidsverklaring te publiceren.
- Omdat de wettelijke verplichting voorschrijft dat overheidsinstanties de noodzakelijke maatregelen nemen om hun websites en mobiele applicaties toegankelijker te maken worden de overheidsinstantie aangespoord om binnen een bepaalde termijn concrete maatregelen te benoemen, inclusief planning.
E: Geen toegankelijkheidsverklaring gepubliceerd
- De overheidsinstantie heeft voor de website of mobiele applicatie geen toegankelijkheidsverklaring gepubliceerd.
- De overheidsinstantie voldoet niet aan de wettelijke verplichting om een toegankelijkheidsverklaring te publiceren.
- Omdat de wettelijke verplichting voorschrijft dat overheidsinstanties de noodzakelijke maatregelen nemen om hun websites en mobiele applicaties toegankelijker te maken wordt de overheidsinstantie aangespoord om op korte termijn een toegankelijkheidsverklaring te publiceren waarin concrete maatregelen zijn benoemd, inclusief planning.
Het uitgangspunt is dat verbetermaatregelen worden benoemd, ingepland en uitgevoerd. En dat daarmee wordt doorgegaan totdat volledig aan alle toegankelijkheidseisen is voldaan.
Als een website lange tijd in een status blijft hangen, dan wordt aan de beleidsmatige eis toegankelijker maken niet langer voldaan.
Uitleg over onevenredige last
Het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid staat overheidsinstanties toe om gebruik te maken van de mogelijkheid om afzonderlijke eisen uit de toegankelijkheidsstandaard - tijdelijk - niet toe te passen, als dit voor hen onevenredig belastend is.
Met de uitzonderingsmogelijkheid 'onevenredige last' dient zorgvuldig te worden omgegaan; het ontbreken van prioriteit, tijd of kennis bij een overheidsinstantie zijn geen legitieme redenen om de toegankelijkheidsstandaard niet toe te passen.
Zie voor de formele, geldende tekst artikel 3, lid 2 tot en met 4 en de toelichting bij artikel 3 van het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.
Inhoud die buiten de werkingssfeer valt van het Besluit
Het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid is niet van toepassing op de volgende content van websites en mobiele applicaties:
- Kantoorbestandsformaten die zijn gepubliceerd voor 23 september 2018, tenzij dergelijke content nodig is voor actieve administratieve processen met betrekking tot de door de betrokken overheidsinstantie vervulde taken;
- Vooraf opgenomen, op tijd gebaseerde media die zijn gepubliceerd voor 23 september 2020;
- Live uitgezonden, op tijd gebaseerde media;
- Onlinekaarten en onlinekarteringsdiensten, mits essentiële informatie op navigatiekaarten op een toegankelijke, digitale wijze wordt verstrekt;
- Van derden afkomstige content die niet door de betrokken overheidsinstantie wordt gefinancierd of ontwikkeld en evenmin onder haar verantwoordelijkheid valt;
- Reproducties van stukken uit erfgoedcollecties die niet volledig toegankelijk kunnen worden gemaakt om redenen van bewaring, authenticiteit of het ontbreken van geautomatiseerde en kostenefficiënte oplossingen om toegankelijkheid te bewerkstelligen;
- Content die enkel beschikbaar is voor een gesloten gebruikersgroep en die is gepubliceerd voor 23 september 2019, tot de betreffende website ingrijpend wordt herzien;
- Content van websites en mobiele applicaties die niet noodzakelijk is voor actieve administratieve processen en die niet wordt aangepast na 23 september 2019.
Bron: Artikel 2, tweede lid van het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.
Links naar bronnen
In deze verklaring wordt gerefereerd aan verschillende bronnen. Onderstaande lijst bevat de links naar deze bronnen.
- Nederlandse regelgeving
- Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2018-141.html
- Europese regelgeving waarop de Nederlandse regelgeving is gebaseerd
- Europese Richtlijn 2016/2102: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=CELEX:32016L2102
- Modeltoegankelijkheidsverklaring: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=CELEX:32018D1523
- Gerefereerde specificaties
- EN 301 549 v3.2.1, hoofdstuk 9 Web (voor websites) of 11 Software (voor mobiele applicaties):
https://www.etsi.org/deliver/etsi_en/301500_301599/301549/03.02.01_60/en_301549v030201p.pdf
Zie voor aanvullende informatie ook tabel A.1 (voor websites) en A.2 (voor mobiele applicaties), beide in Bijlage A. - WCAG 2.1: https://www.w3.org/WAI/standards-guidelines/wcag/
- WCAG-EM 1.0: https://www.w3.org/WAI/test-evaluate/conformance/
- ACT Rules Format 1.0: https://www.w3.org/WAI/standards-guidelines/act/
- EARL 1.0: https://www.w3.org/WAI/standards-guidelines/earl/
- EN 301 549 v3.2.1, hoofdstuk 9 Web (voor websites) of 11 Software (voor mobiele applicaties):
https://www.etsi.org/deliver/etsi_en/301500_301599/301549/03.02.01_60/en_301549v030201p.pdf
template versie 20211209