Verklaring van Vogcheck
Status toegankelijkheid https://vogcheck.justis.nl/
Dienst Justis is wettelijk verplicht om deze website te laten voldoen aan het Besluit digitale toegankelijkheid overheid.
De status van deze website is: B - voldoet gedeeltelijk ? - Ga naar de informatie over de nalevingsstatussen
De status is toegekend op basis van een eigen verklaring,
die voor het laatst is bijgewerkt op 21-07-2023
- De onderbouwing bij deze eigen verklaring is gecontroleerd.
Daaruit bleek dat de onderbouwing toereikend is om door een toezichthouder inhoudelijk te kunnen worden beoordeeld.
Meer over de controle door Logius
Op deze pagina kunt u:
- De volledige, officiële verklaring inzien;
- Een toegankelijkheidsprobleem melden.
Inhoud
Verklaring
Dienst Justis
streeft ernaar om de eigen
online informatie en dienstverlening toegankelijk te maken, overeenkomstig het
Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.
Deze toegankelijkheidsverklaring is van toepassing op de inhoud van
de website Vogcheck.
- hoofddomein:
- subdomeinen en andere domeinen die behoren tot de website:
- (niet van toepassing)
Een overzicht van alle websites, mobiele applicaties en verklaringen van Dienst Justis is beschikbaar via de link https://justis.nl/toegankelijkheid
Nalevingsstatus: voldoet gedeeltelijk
Uit de door Dienst Justis gepubliceerde informatie blijkt dat de website Vogcheck gedeeltelijk voldoet aan het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.
Uit toegankelijkheidsonderzoek is gebleken dat nog niet aan alle eisen wordt voldaan. Voor elke afzonderlijke afwijking van de eisen is de oorzaak bekend en is het gevolg beschreven, zijn maatregelen genomen om de afwijking te kunnen opheffen EN wordt een concrete datum genoemd waarop de maatregelen zullen zijn uitgevoerd.
In de toelichting, onder het kopje onderbouwing van de verklaring, wordt aangegeven hoe ver Dienst Justis is gevorderd met de toegankelijkheid van Vogcheck en welke noodzakelijke maatregelen worden genomen om de website toegankelijker te maken.
De kenmerken van de verschillende statussen worden beschreven in de toelichting, onder het kopje Uitleg over de nalevingsstatussen.
Akkoordverklaring
Deze verklaring is op 30-06-2023 getekend
voor 'gezien en akkoord' door een tekenbevoegd functionaris
van Dienst Justis
.
Functie:
Afdelingsmanager COVOG - eigenaar Vogcheck.
De actualiteit, volledigheid en juistheid van deze verklaring zijn voor het laatst herzien op 21-07-2023.
Feedback en contactgegevens
Loopt u tegen een toegankelijkheidsprobleem aan? Of heeft u een vraag of opmerking over toegankelijkheid?
Neem dan contact op via communicatie.justis@justis.nl.
Wat kunt u van ons verwachten?
- Binnen 5 werkdagen krijgt u een ontvangstbevestiging.
- We informeren u over de voortgang en de uitkomst.
- Binnen 3 weken is uw verzoek afgehandeld.
Handhavingsprocedure
Bent u niet tevreden met de manier waarop uw klacht is behandeld? Of hebben we niet op tijd gereageerd?
Dan kunt u contact opnemen via https://www.nationaleombudsman.nl/klacht-indienen/uw-klacht.
Aanvullende informatie van Dienst Justis
De streefdatum waarop de website volledig zal voldoen: 31-12-2023.
Onderbouwing van de verklaring
Onderzoeksresultaten
- Oké. De status van de website Vogcheck : voldoet gedeeltelijk
De website Vogcheck is onderzocht op toegankelijkheid en uit de rapportage blijkt volgens Dienst Justis dat nog niet aan alle onderstaande kenmerken wordt voldaan:
- De onderzoeksresultaten waarop de claim is gebaseerd
zijn beschikbaar via:
- https://justis.nl/sites/default/files/2023-07/2021-03-01%20Toegankelijkheidsonderzoek%20justis.nl%20versie%201.1.pdf
Kenmerken die in de rapportage zijn vastgelegd:- Datum: 01-03-2021
- Type onderzoek: handmatig onderzoek (eventueel deels automatisch)
- Onderzoek uitgevoerd door: een onafhankelijke derde partij
- Oké. Gebruikte standaard: EN 301 549 / WCAG 2.1 niveau AA
- Oké. Actualiteit: voldoet aan de voorwaarde. Uit de rapportage blijkt dat de meet- en onderzoeksgegevens waarop het onderzoek is gebaseerd jonger zijn dan 36 maanden.
- Oké. Onderzoeksmethode: voldoet aan de voorwaarde. Uit de rapportage blijkt dat bij het handmatige onderzoek een goed gedocumenteerde evaluatiemethode (WCAG-EM of gelijkwaardig) is gebruikt.
- Oké. Vastlegging: voldoet aan de eisen. Uit de rapportage blijkt dat de onderzoeksresultaten zijn vastgelegd in een voor mensen leesbaar formaat, of in het machineleesbare formaat EARL.
- https://justis.nl/sites/default/files/2023-07/2021-03-01%20Toegankelijkheidsonderzoek%20justis.nl%20versie%201.1.pdf
- De (gecombineerde) onderzoeksresultaten:
- Oké. Omvatten alle eisen uit hoofdstuk 9 Web (voor websites) of 11 Software (voor mobiele applicaties) van de Europese toegankelijkheidsnorm EN 301 549. De eisen voor websites, mobiele applicaties en downloadbare documenten in deze norm zijn identiek aan de niveau A en AA succescriteria van de wereldwijd toegepaste toegankelijkheidsstandaard WCAG 2.1.
- Oké. Zijn representatief voor alle content op het hoofddomein en eventuele de sub- en andere domeinen die in de verklaring worden genoemd.
- Niet Oké. Tijdens het onderzoek zijn afwijkingen gevonden op de toegankelijkheidsstandaard, die niet konden worden hersteld voordat het onderzoek werd afgerond.
- Oké. Op basis van de onderzoeksresultaten verklaart Dienst Justis dat de website gedeeltelijk voldoet aan de toegankelijkheidsstandaard.
(Onder het kopje Uitleg over de nalevingsstatussen worden de kenmerken van de verschillende statussen beschreven).
Afwijkingen van de toegankelijkheidsstandaard
- SC 1.3.1 - Info en relaties [niveau A]
- Beschrijving van de afwijking:
Informatie, structuur en relaties overgebracht door presentatie kunnen door software bepaald worden of zijn beschikbaar in tekst.
- Oorzaak:
De opbouw van de branches is gedaan met div elementen met een role="checkbox". In feite is het een formulier met checkboxen. Gebruik hiervoor een formulier met de juiste HTML elementen. De kop kan in de legend van het fieldset geplaatst worden.
- Gevolg:
Niet goed te gebruiken met hulpapparatuur
- Alternatief:
geen
- Maatregel:
Gebruik hiervoor een formulier met de juiste HTML elementen. De kop kan in de legend van het fieldset geplaatst worden.
- Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2023
- Beschrijving van de afwijking:
- SC 1.4.3 - Contrast (minimum) [niveau AA]
- Beschrijving van de afwijking:
De visuele weergave van tekst en afbeeldingen van tekst heeft een contrastverhouding van ten minste 4,5:1, behalve in de volgende gevallen:
- Grote tekst: Grote tekst en afbeeldingen van grote tekst hebben een contrastverhouding van ten minste 3:1;
- Incidenteel: Tekst of afbeeldingen van tekst die deel zijn van een inactieve component van de gebruikersinterface, die puur decoratief zijn, die voor niemand zichtbaar zijn, of die onderdeel zijn van een afbeelding die significant andere visuele content bevat, hebben geen contrasteis.
- Woordmerken: Tekst die onderdeel is van een logo of merknaam heeft geen contrasteis.
- Oorzaak:
Het contrast van de witte tekst op de afbeelding heeft waarschijnlijk niet voldoende contrast. De achtergrond is een afbeelding en daarbij is de kleur niet goed te meten.
- Gevolg:
In een afbeelding met een lichte achtergrond valt de tekst weg. Het contrast moet hoger zijn dan 4,5:1.
- Alternatief:
geen
- Maatregel:
Plaatsen van transparante en contrasterende achtergrond achter de tekst zodat het contrast dan in alle gevallen goed is.
- Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2023
- Beschrijving van de afwijking:
- SC 2.1.1 - Toetsenbord [niveau A]
- Beschrijving van de afwijking:
Onder de lijst met kansen in de branches staan twee knoppen "Ik heb een lage kans op een VOG. Wat kan ik nu doen". Na klikken op de eerste knop opent een modal aan de rechterkant van het scherm. Wanneer het modal geopent is krijgt het niet de focus. De focus gaat dan door naar de tweed knop" Vragen over de VOG" De eerste knop is niet gekoppeld aan het modal.
- Oorzaak:
Focus gaat na activeren van knop niet direct in de modal
- Gevolg:
Een gebruiker die met een toetsenbord door de site bladert raakt zo in verwarring.
- Alternatief:
Geen alternatief.
- Maatregel:
Advies is om de focus direct na het activeren van de knop in de modal terecht te laten komen. De knop moet gekoppeld zijn aan de modal.
- Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2023
- Beschrijving van de afwijking:
- SC 2.1.1 - Toetsenbord [niveau A]
- Beschrijving van de afwijking:
In de modal staan verschillende accordions, deze zijn in de code uitgebreid met een role="text"en een aria-label waarin de gehele content nog een keer staat.
- Oorzaak:
De tekst staat nu in een div, dat zou eigenlijk een p moeten zijn, of een p in die div.
- Gevolg:
Het gevolg is een onduidelijke structuur waar hulpapparatuur niet goed mee om kan gaan.
- Alternatief:
Geen alternatief
- Maatregel:
Verwijder de role="text"(dat is geen bestaande role) en het aria-label en gebruik hier goede semantische HTML voor.
- Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2023
- Beschrijving van de afwijking:
- SC 2.2.2 - Pauzeren, stoppen, verbergen [niveau A]
- Beschrijving van de afwijking:
De homepage bevat een slideshow van afbeeldingen op de achtergrond. deze is niet te stoppen of te pauzeren.
- Oorzaak:
De homepage bevat een slideshow van afbeeldingen op de achtergrond. deze is niet te stoppen of te pauzeren.
- Gevolg:
Voor sommige gebruikers, met bijvoorbeeld een cognitieve of psychologische beperking, kan dit erg vervelend zijn.
- Alternatief:
geen alternatief
- Maatregel:
Voeg een pauze / stop en-of reset knop toe zodat de animatie/beweging aan te passen is.
- Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2023
- Beschrijving van de afwijking:
- SC 2.4.3 - Focus volgorde [niveau A]
- Beschrijving van de afwijking:
Als in webpagina's sequentieel genavigeerd kan worden en de navigatiesequenties hebben invloed op de betekenis of het gebruik, dan krijgen focusbare componenten de focus in de juiste volgorde waardoor betekenis en bedienbaarheid behouden blijft.
- Oorzaak:
De focusvolgorde op de pagina is niet logisch. De focus gaat direct naar de kop "In welke branche wil je werken", het logo wordt overgeslagen.
- Gevolg:
Dit wijkt af van de opbouw van de pagina. Mensen met een mobiliteitsbeperking die met een toetsenbord door de site bladeren profiteren van een logische, bruikbare focusvolgorde.
- Alternatief:
geen
- Maatregel:
Advies:
- Verwijder de tabindex hoger dan 0;
- Zet de elementen in de juiste volgorde in de code (DOM), daarmee wordt de focus volgorde logisch en conform de visuele volgorde;
- Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2023
- Beschrijving van de afwijking:
- SC 2.4.3 - Focus volgorde [niveau A]
- Beschrijving van de afwijking:
Als in webpagina's sequentieel genavigeerd kan worden en de navigatiesequenties hebben invloed op de betekenis of het gebruik, dan krijgen focusbare componenten de focus in de juiste volgorde waardoor betekenis en bedienbaarheid behouden blijft.
- Oorzaak:
Op de pagina krijgen niet focusbare elementen wel de focus. Alleen interactieve elementen zouden een focus moet krijgen, dan wordt duidelijk dat het een link is. In dit geval krijgt de titel en de paragraaf ook de focus.
- Gevolg:
Dit geeft de gebruiker die met een toetsenbord door de site bladert een verkeerde indruk van de elementen, namelijk dat het interactieve elementen zijn.
- Alternatief:
geen
- Maatregel:
https://www.w3.org/WAI/WCAG21/Techniques/failures/F44.html
- Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2023
- Beschrijving van de afwijking:
Andere toegankelijkheidsissues
(geen opgegeven)
Onevenredige last
De maatregelen die Dienst Justis heeft benoemd leiden niet tot een onevenredige last.
(Zie onder uitleg over onevenredige last voor meer informatie)
Algemene toelichting
Uitleg over de nalevingsstatussen
De vooruitgang in digitale toegankelijkheid wordt bepaald aan de hand van nalevingsstatussen, die weergeven hoever een overheidsinstantie is gevorderd met het toegankelijker maken van een website. Voordat de wettelijke verplichting van kracht werd waren er slechts twee statussen: de toegankelijkheidsnorm schreef voor dat een website volledig moest voldoen aan alle toegankelijkheidseisen, met als resultaat status voldoet volledig. In geval het niet kon worden aangetoond dan was de status altijd voldoet niet.
De huidige aanpak kent vijf nalevingsstatussen. Doel is het bereiken van de status voldoet volledig. De statussen voldoet gedeeltelijk en eerste maatregelen genomen zijn tussenstappen op weg naar het einddoel.
De statussen en hun kenmerken zijn:
A: Voldoet volledig
- De overheidsinstantie kan aantonen dat de website of mobiele app volledig aan alle toegankelijkheidseisen uit de norm voldoet.
- De overheidsinstantie voldoet zowel aan de wettelijke verplichting als aan de norm.
- Het in de wettelijke verplichting vastgelegde doel is behaald.
B: Voldoet gedeeltelijk (= in control verklaring)
- De overheidsinstantie kan aantonen dat er een actueel, volledig en juist beeld is van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
- Er wordt nog niet voldaan aan alle toegankelijkheidseisen uit de norm.
- De overheidsinstantie heeft concrete verbetermaatregelen benoemd en een planning gemaakt om de afwijkingen te herstellen.
- De overheidsinstantie is daardoor in control over de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
- De overheidsinstantie voldoet wel aan de wettelijke verplichting, maar nog niet volledig aan de norm.
C: Eerste maatregelen genomen
- Er is nog geen goed beeld van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
- De overheidsinstantie heeft concrete verbetermaatregelen genomen om dat beeld te krijgen.
- De overheidsinstantie voldoet wel aan de wettelijke verplichting, maar niet aan de norm.
D: Voldoet niet
- Er is geen goed beeld van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
- De overheidsinstantie heeft geen concrete verbetermaatregelen benoemd om inzicht te krijgen in de (mate van) toegankelijkheid.
- De overheidsinstantie voldoet enkel aan de wettelijke verplichting om een toegankelijkheidsverklaring te publiceren.
- Omdat de wettelijke verplichting voorschrijft dat overheidsinstanties de noodzakelijke maatregelen nemen om hun websites en mobiele applicaties toegankelijker te maken worden de overheidsinstantie aangespoord om binnen een bepaalde termijn concrete maatregelen te benoemen, inclusief planning.
E: Geen toegankelijkheidsverklaring gepubliceerd
- De overheidsinstantie heeft voor de website of mobiele applicatie geen toegankelijkheidsverklaring gepubliceerd.
- De overheidsinstantie voldoet niet aan de wettelijke verplichting om een toegankelijkheidsverklaring te publiceren.
- Omdat de wettelijke verplichting voorschrijft dat overheidsinstanties de noodzakelijke maatregelen nemen om hun websites en mobiele applicaties toegankelijker te maken wordt de overheidsinstantie aangespoord om op korte termijn een toegankelijkheidsverklaring te publiceren waarin concrete maatregelen zijn benoemd, inclusief planning.
Het uitgangspunt is dat verbetermaatregelen worden benoemd, ingepland en uitgevoerd. En dat daarmee wordt doorgegaan totdat volledig aan alle toegankelijkheidseisen is voldaan.
Als een website lange tijd in een status blijft hangen, dan wordt aan de beleidsmatige eis toegankelijker maken niet langer voldaan.
Uitleg over onevenredige last
Het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid staat overheidsinstanties toe om gebruik te maken van de mogelijkheid om afzonderlijke eisen uit de toegankelijkheidsstandaard - tijdelijk - niet toe te passen, als dit voor hen onevenredig belastend is.
Met de uitzonderingsmogelijkheid 'onevenredige last' dient zorgvuldig te worden omgegaan; het ontbreken van prioriteit, tijd of kennis bij een overheidsinstantie zijn geen legitieme redenen om de toegankelijkheidsstandaard niet toe te passen.
Zie voor de formele, geldende tekst artikel 3, lid 2 tot en met 4 en de toelichting bij artikel 3 van het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.
Inhoud die buiten de werkingssfeer valt van het Besluit
Het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid is niet van toepassing op de volgende content van websites en mobiele applicaties:
- Kantoorbestandsformaten die zijn gepubliceerd voor 23 september 2018, tenzij dergelijke content nodig is voor actieve administratieve processen met betrekking tot de door de betrokken overheidsinstantie vervulde taken;
- Vooraf opgenomen, op tijd gebaseerde media die zijn gepubliceerd voor 23 september 2020;
- Live uitgezonden, op tijd gebaseerde media;
- Onlinekaarten en onlinekarteringsdiensten, mits essentiële informatie op navigatiekaarten op een toegankelijke, digitale wijze wordt verstrekt;
- Van derden afkomstige content die niet door de betrokken overheidsinstantie wordt gefinancierd of ontwikkeld en evenmin onder haar verantwoordelijkheid valt;
- Reproducties van stukken uit erfgoedcollecties die niet volledig toegankelijk kunnen worden gemaakt om redenen van bewaring, authenticiteit of het ontbreken van geautomatiseerde en kostenefficiënte oplossingen om toegankelijkheid te bewerkstelligen;
- Content die enkel beschikbaar is voor een gesloten gebruikersgroep en die is gepubliceerd voor 23 september 2019, tot de betreffende website ingrijpend wordt herzien;
- Content van websites en mobiele applicaties die niet noodzakelijk is voor actieve administratieve processen en die niet wordt aangepast na 23 september 2019.
Bron: Artikel 2, tweede lid van het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.
Links naar bronnen
In deze verklaring wordt gerefereerd aan verschillende bronnen. Onderstaande lijst bevat de links naar deze bronnen.
- Nederlandse regelgeving
- Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2018-141.html
- Europese regelgeving waarop de Nederlandse regelgeving is gebaseerd
- Europese Richtlijn 2016/2102: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=CELEX:32016L2102
- Modeltoegankelijkheidsverklaring: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=CELEX:32018D1523
- Gerefereerde specificaties
- EN 301 549 v3.2.1, hoofdstuk 9 Web (voor websites) of 11 Software (voor mobiele applicaties):
https://www.etsi.org/deliver/etsi_en/301500_301599/301549/03.02.01_60/en_301549v030201p.pdf
Zie voor aanvullende informatie ook tabel A.1 (voor websites) en A.2 (voor mobiele applicaties), beide in Bijlage A. - WCAG 2.1: https://www.w3.org/WAI/standards-guidelines/wcag/
- WCAG-EM 1.0: https://www.w3.org/WAI/test-evaluate/conformance/
- ACT Rules Format 1.0: https://www.w3.org/WAI/standards-guidelines/act/
- EARL 1.0: https://www.w3.org/WAI/standards-guidelines/earl/
- EN 301 549 v3.2.1, hoofdstuk 9 Web (voor websites) of 11 Software (voor mobiele applicaties):
https://www.etsi.org/deliver/etsi_en/301500_301599/301549/03.02.01_60/en_301549v030201p.pdf
template versie 20211209