Verklaring van Westrom

Status toegankelijkheid https://www.westrom.nl

Gemeenschappelijke regeling Westrom is wettelijk verplicht om deze website te laten voldoen aan het Besluit digitale toegankelijkheid overheid.

De status van deze website is: B - voldoet gedeeltelijk ? - Ga naar de informatie over de nalevingsstatussen

De status is toegekend op basis van een eigen verklaring,
die voor het laatst is bijgewerkt op 08-01-2024

  • De onderbouwing bij deze eigen verklaring is gecontroleerd.
    Daaruit bleek dat de onderbouwing toereikend is om door een toezichthouder inhoudelijk te kunnen worden beoordeeld.
    Meer over de controle door Logius

Op deze pagina kunt u:

Inhoud

Verklaring

Gemeenschappelijke regeling Westrom streeft ernaar om de eigen online informatie en dienstverlening toegankelijk te maken, overeenkomstig het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.
Deze toegankelijkheidsverklaring is van toepassing op de inhoud van de website Westrom.

  • hoofddomein:
  • subdomeinen en andere domeinen die behoren tot de website:
    • (niet van toepassing)

Een overzicht van alle websites, mobiele applicaties en verklaringen van Gemeenschappelijke regeling Westrom is beschikbaar via de link https://www.westrom.nl/over-ons/toegankelijkheid

Nalevingsstatus: voldoet gedeeltelijk

Uit de door Gemeenschappelijke regeling Westrom gepubliceerde informatie blijkt dat de website Westrom gedeeltelijk voldoet aan het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.

Uit toegankelijkheidsonderzoek is gebleken dat nog niet aan alle eisen wordt voldaan. Voor elke afzonderlijke afwijking van de eisen is de oorzaak bekend en is het gevolg beschreven, zijn maatregelen genomen om de afwijking te kunnen opheffen EN wordt een concrete datum genoemd waarop de maatregelen zullen zijn uitgevoerd.

In de toelichting, onder het kopje onderbouwing van de verklaring, wordt aangegeven hoe ver Gemeenschappelijke regeling Westrom is gevorderd met de toegankelijkheid van Westrom en welke noodzakelijke maatregelen worden genomen om de website toegankelijker te maken.

De kenmerken van de verschillende statussen worden beschreven in de toelichting, onder het kopje Uitleg over de nalevingsstatussen.

Akkoordverklaring

Deze verklaring is op 08-01-2024 getekend voor 'gezien en akkoord' door een tekenbevoegd functionaris van Gemeenschappelijke regeling Westrom .
Functie: algemeen directeur a.i..

De actualiteit, volledigheid en juistheid van deze verklaring zijn voor het laatst herzien op 08-01-2024.

Feedback en contactgegevens

Loopt u tegen een toegankelijkheidsprobleem aan? Of heeft u een vraag of opmerking over toegankelijkheid?
Neem dan contact op via info@westrom.nl.

Wat kunt u van ons verwachten?
  • Binnen 5 werkdagen krijgt u een ontvangstbevestiging.
  • We informeren u over de voortgang en de uitkomst.
  • Binnen 3 weken is uw verzoek afgehandeld.
Handhavingsprocedure

Bent u niet tevreden met de manier waarop uw klacht is behandeld? Of hebben we niet op tijd gereageerd?
Dan kunt u contact opnemen via https://www.nationaleombudsman.nl/klacht-indienen/uw-klacht.

Aanvullende informatie van Gemeenschappelijke regeling Westrom

De streefdatum waarop de website volledig zal voldoen: 31-12-2024.

Onderbouwing van de verklaring

Onderzoeksresultaten

  • Oké. De status van de website Westrom : voldoet gedeeltelijk

De website Westrom is onderzocht op toegankelijkheid en uit de rapportage blijkt volgens Gemeenschappelijke regeling Westrom dat nog niet aan alle onderstaande kenmerken wordt voldaan:

  • De onderzoeksresultaten waarop de claim is gebaseerd zijn beschikbaar via:
    • https://www.westrom.nl/IManager/MediaLink/823/124671/42875/0/
      Kenmerken die in de rapportage zijn vastgelegd:
      • Datum: 20-12-2023
      • Type onderzoek: handmatig onderzoek (eventueel deels automatisch)
      • Onderzoek uitgevoerd door: een onafhankelijke derde partij
      • Oké. Gebruikte standaard: EN 301 549 / WCAG 2.1 niveau AA
      • Oké. Actualiteit: voldoet aan de voorwaarde. Uit de rapportage blijkt dat de meet- en onderzoeksgegevens waarop het onderzoek is gebaseerd jonger zijn dan 36 maanden.
      • Oké. Onderzoeksmethode: voldoet aan de voorwaarde. Uit de rapportage blijkt dat bij het handmatige onderzoek een goed gedocumenteerde evaluatiemethode (WCAG-EM of gelijkwaardig) is gebruikt.
      • Oké. Vastlegging: voldoet aan de eisen. Uit de rapportage blijkt dat de onderzoeksresultaten zijn vastgelegd in een voor mensen leesbaar formaat, of in het machineleesbare formaat EARL.
  • De (gecombineerde) onderzoeksresultaten:
    • Oké. Omvatten alle eisen uit hoofdstuk 9 Web (voor websites) of 11 Software (voor mobiele applicaties) van de Europese toegankelijkheidsnorm EN 301 549. De eisen voor websites, mobiele applicaties en downloadbare documenten in deze norm zijn identiek aan de niveau A en AA succescriteria van de wereldwijd toegepaste toegankelijkheidsstandaard WCAG 2.1.
    • Oké. Zijn representatief voor alle content op het hoofddomein en eventuele de sub- en andere domeinen die in de verklaring worden genoemd.
  • Niet Oké. Tijdens het onderzoek zijn afwijkingen gevonden op de toegankelijkheidsstandaard, die niet konden worden hersteld voordat het onderzoek werd afgerond.
  • Oké. Op basis van de onderzoeksresultaten verklaart Gemeenschappelijke regeling Westrom dat de website gedeeltelijk voldoet aan de toegankelijkheidsstandaard.

(Onder het kopje Uitleg over de nalevingsstatussen worden de kenmerken van de verschillende statussen beschreven).

Afwijkingen van de toegankelijkheidsstandaard

  1. SC 1.1.1 - Niet-tekstuele content [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:
    • Oorzaak:
    • Gevolg:
    • Alternatief:
    • Maatregel:

      We vragen onze leverancier om niet-tekstuele content toegankelijk te maken door middel van een tekstalternatief. We bekijken diverse onderdelen nog eens kritisch of ze ze zelf kunnen aanpassen en zorgen ervoor dat logo's en video's die we vanaf 2024 plaatsen digitaal toegankelijk zijn.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2024
  2. SC 1.2.2 - Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen) [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:
    • Oorzaak:
    • Gevolg:
    • Alternatief:
    • Maatregel:

      We gaan de video's op onze website kritisch bekijken om te beoordelen of ze echt nodig zijn of verwijderd kunnen worden. Waar nodig, passen we de video's aan.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-09-2024
  3. SC 1.2.5 - Audiodescriptie (vooraf opgenomen) [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:
    • Oorzaak:
    • Gevolg:
    • Alternatief:
    • Maatregel:

      We gaan de video's op onze website kritisch bekijken om te beoordelen of ze echt nodig zijn of verwijderd kunnen worden. Waar nodig, passen we de video's aan.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-09-2024
  4. SC 1.3.1 - Info en relaties [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:
    • Oorzaak:
    • Gevolg:
    • Alternatief:
    • Maatregel:

      We vragen onze leverancier om offerte uit te brengen en daarin mee te nemen dat visuele informatie in de code moet zijn weergegeven. We proberen vervolgens ruimte te vinden in de begroting om de aanpassing door te voeren.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2024
  5. SC 1.3.5 - Identificeer het doel van de input [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:
    • Oorzaak:
    • Gevolg:
    • Alternatief:

      We hebben een extra optie toegevoegd om met Westrom in contact te komen, namelijk tekst die beschrijft dat je kunt bellen of mailen.

    • Maatregel:

      We vragen onze leverancier om offerte uit te brengen en daarin mee te nemen dat formulieren moeten worden aangepast. We proberen vervolgens ruimte te vinden in de begroting om de aanpassing door te voeren.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2024
  6. SC 1.4.3 - Contrast (minimum) [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:
    • Oorzaak:
    • Gevolg:
    • Alternatief:
    • Maatregel:

      We vragen onze leverancier om offerte uit te brengen en daarin mee te nemen dat het contrast met de achtergrond groter moet worden. We proberen vervolgens ruimte te vinden in de begroting om de aanpassing door te voeren.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2024
  7. SC 1.4.4 - Herschalen van tekst [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:
    • Oorzaak:
    • Gevolg:
    • Alternatief:
    • Maatregel:

      We vragen onze leverancier om offerte uit te brengen en daarin mee te nemen dat content zichtbaar blijft bij 200% inzoomen. We proberen vervolgens ruimte te vinden in de begroting om de aanpassing door te voeren.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2024
  8. SC 1.4.5 - Afbeeldingen van tekst [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:
    • Oorzaak:
    • Gevolg:
    • Alternatief:
    • Maatregel:

      We vragen onze leverancier om offerte uit te brengen en daarin mee te nemen dat tekst ook echte tekst is en geen afbeelding. We proberen vervolgens ruimte te vinden in de begroting om de aanpassing door te voeren.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2024
  9. SC 1.4.10 - Reflow [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:
    • Oorzaak:
    • Gevolg:
    • Alternatief:
    • Maatregel:

      We gaan onze leverancier vragen om offerte uit te brengen en daarin mee te nemen dat er geen content verloren gaat bij 400% zoom. We proberen vervolgens ruimte te vinden in de begroting om de aanpassing door te voeren.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2024
  10. SC 1.4.11 - Contrast van niet-tekstuele content [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:
    • Oorzaak:
    • Gevolg:
    • Alternatief:
    • Maatregel:

      We vragen onze leverancier om offerte uit te brengen en daarin mee te nemen dat contrastverschil groter moet worden. We proberen vervolgens ruimte te vinden in de begroting om de aanpassing door te voeren.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2024
  11. SC 1.4.13 - Content bij hover of focus [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:
    • Oorzaak:
    • Gevolg:
    • Alternatief:
    • Maatregel:

      We vragen onze leverancier om offerte uit te brengen en daarin mee te nemen dat content zichtbaar blijft bij muisbewegingen. We proberen vervolgens ruimte te vinden in de begroting om de aanpassing door te voeren.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2024
  12. SC 2.1.1 - Toetsenbord [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:
    • Oorzaak:
    • Gevolg:
    • Alternatief:
    • Maatregel:

      We vragen onze leverancier om offerte uit te brengen en daarin mee te nemen dat alle functionaliteiten bruikbaar zijn middels het toetsenbord. We proberen vervolgens ruimte te vinden in de begroting om de aanpassing door te voeren.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2024
  13. SC 2.1.4 - Sneltoetsen voor lettertekens [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:
    • Oorzaak:
    • Gevolg:
    • Alternatief:
    • Maatregel:

      We gaan onze YouTube video's kritisch bekijken. Zijn ze eigenlijk niet nodig, dan gaan ze van de website af. Indien nodig overleggen we met onze leverancier hoe we video's op een toegankelijke manier kunnen publiceren.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-09-2024
  14. SC 2.2.2 - Pauzeren, stoppen, verbergen [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:
    • Oorzaak:
    • Gevolg:
    • Alternatief:
    • Maatregel:

      We vragen onze leverancier om offerte uit te brengen en daarin mee te nemen dat carrousels gestopt of gepauzeerd kunnen worden. We proberen vervolgens ruimte te vinden in de begroting om de aanpassing door te voeren.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2024
  15. SC 2.4.1 - Blokken omzeilen [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:
    • Oorzaak:
    • Gevolg:
    • Alternatief:
    • Maatregel:

      We vragen onze leverancier om offerte uit te brengen en daarin mee te nemen dat de skiplink op de website alle herhalende content overslaan. We proberen vervolgens ruimte te vinden in de begroting om de aanpassing door te voeren.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2024
  16. SC 2.4.2 - Paginatitel [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:
    • Oorzaak:
    • Gevolg:
    • Alternatief:
    • Maatregel:

      We vragen onze vormgever om bij het aanleveren van pdf's goede titels mee te geven in het bronbestand. Zelf checken we de namen van de webpagina's en passen die waar nodig aan.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-08-2024
  17. SC 2.4.3 - Focus volgorde [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:
    • Oorzaak:
    • Gevolg:
    • Alternatief:
    • Maatregel:

      We vragen onze leverancier om offerte uit te brengen en daarin mee te nemen dat de focus volgorde niet meer verwarrend is. We proberen vervolgens ruimte de te vinden in de begroting om de aanpassing door te voeren.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2024
  18. SC 2.4.4 - Linkdoel (in context) [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:
    • Oorzaak:
    • Gevolg:
    • Alternatief:
    • Maatregel:

      We vragen onze leverancier om offerte uit te brengen en daarin mee te nemen dat links logisch zijn. We hebben inmiddels op de contactpagina zelf wat aanpassingen doorgevoerd in de content waardoor links goed te gebruiken zijn met voorleessoftware.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-08-2024
  19. SC 2.4.7 - Focus zichtbaar [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:
    • Oorzaak:
    • Gevolg:
    • Alternatief:
    • Maatregel:

      We vragen onze leverancier om offerte uit te brengen en daarin mee te nemen dat de focusindicator altijd zichtbaar is op alle interactieve onderdelen op een webpagina, zoals links en knoppen. We proberen vervolgens ruimte te vinden in de begroting om de aanpassing door te voeren.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2024
  20. SC 2.5.3 - Label in naam [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:
    • Oorzaak:
    • Gevolg:
    • Alternatief:
    • Maatregel:

      We vragen onze leverancier om offerte uit te brengen en daarin mee te nemen dat diverse elementen een toegankelijkheidsnaam krijgen zodat ze bediend kunnen worden door spraaksoftware. We proberen vervolgens ruimte te vinden in de begroting om de aanpassing door te voeren.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2024
  21. SC 3.1.1 - Taal van de pagina [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:
    • Oorzaak:
    • Gevolg:
    • Alternatief:
    • Maatregel:

      We gaan diverse documenten opnieuw als pdf opslaan, met de vinkjes aangekruist voor toegankelijkheid en taal.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-04-2024
  22. SC 3.1.2 - Taal van onderdelen [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:
    • Oorzaak:
    • Gevolg:
    • Alternatief:
    • Maatregel:

      We gaan diverse teksten die in het Engels zijn een taalaanduiding geven door middel van een lang attribuut.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-08-2024
  23. SC 3.3.1 - Foutidentificatie [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:
    • Oorzaak:
    • Gevolg:
    • Alternatief:
    • Maatregel:

      We vragen onze leverancier om offerte uit te brengen en daarin mee te nemen dat foutmeldingen concreet moeten zijn en eerst moeten worden opgelost voor er nieuwe foutmeldingen verschijnen. We proberen vervolgens ruimte te vinden in de begroting om de aanpassing door te voeren.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2024
  24. SC 3.3.2 - Labels of instructies [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:
    • Oorzaak:
    • Gevolg:
    • Alternatief:
    • Maatregel:

      We vragen onze leverancier om offerte uit te brengen en daarin mee te nemen dat er voor, tijdens en na het invullen van een invoerveld visuele informatie is die een gebruiker helpt om te bepalen wat waar ingevuld moet worden en om te bepalen of de juiste gegevens ingevuld zijn. We proberen vervolgens ruimte te vinden in de begroting om de aanpassing door te voeren.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2024
  25. SC 4.1.2 - Naam, rol, waarde [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:
    • Oorzaak:
    • Gevolg:
    • Alternatief:
    • Maatregel:

      We vragen onze leverancier om offerte uit te brengen en daarin mee te nemen dat er toegankelijkheidsnamen moeten komen en button elementen in plaats van de huidige elementen. Zo is de rol meteen duidelijk voor hulpsoftware. We proberen vervolgens ruimte te vinden in de begroting om de aanpassing door te voeren.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2024

Andere toegankelijkheidsissues

  1. Anders (in onderstaand tekstvak benoemen en toelichten)
    • Beschrijving van het issue:

      Westrom is een organisatie in ontwikkeling. We beogen nieuwe doelen en een nieuwe aanpak. Een en ander is nog niet zover om te vertalen in een nieuwe website. We passen onze website dus het liefste aan als we onze nieuwe koers vastgesteld hebben. Zo voorkomen we dat we geld 2x moeten uitgeven. We streven ernaar binnen de begroting te blijven.

    • Oorzaak:

      Westrom is een organisatie in ontwikkeling.

    • Gevolg:

      Vertraging actualiseren website.

    • Alternatief:

      De website is al grotendeels digitoegankelijk. Kleine aanpassingen worden op korte termijn gerealiseerd.

    • Maatregel:

      Diverse acties zijn uitgezet.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2024

Onevenredige last

De maatregelen die Gemeenschappelijke regeling Westrom heeft benoemd leiden niet tot een onevenredige last.

(Zie onder uitleg over onevenredige last voor meer informatie)


Algemene toelichting

Uitleg over de nalevingsstatussen

De vooruitgang in digitale toegankelijkheid wordt bepaald aan de hand van nalevingsstatussen, die weergeven hoever een overheidsinstantie is gevorderd met het toegankelijker maken van een website. Voordat de wettelijke verplichting van kracht werd waren er slechts twee statussen: de toegankelijkheidsnorm schreef voor dat een website volledig moest voldoen aan alle toegankelijkheidseisen, met als resultaat status voldoet volledig. In geval het niet kon worden aangetoond dan was de status altijd voldoet niet.

De huidige aanpak kent vijf nalevingsstatussen. Doel is het bereiken van de status voldoet volledig. De statussen voldoet gedeeltelijk en eerste maatregelen genomen zijn tussenstappen op weg naar het einddoel.

De statussen en hun kenmerken zijn:

A: Voldoet volledig

  • De overheidsinstantie kan aantonen dat de website of mobiele app volledig aan alle toegankelijkheidseisen uit de norm voldoet.
  • De overheidsinstantie voldoet zowel aan de wettelijke verplichting als aan de norm.
  • Het in de wettelijke verplichting vastgelegde doel is behaald.

B: Voldoet gedeeltelijk (= in control verklaring)

  • De overheidsinstantie kan aantonen dat er een actueel, volledig en juist beeld is van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • Er wordt nog niet voldaan aan alle toegankelijkheidseisen uit de norm.
  • De overheidsinstantie heeft concrete verbetermaatregelen benoemd en een planning gemaakt om de afwijkingen te herstellen.
  • De overheidsinstantie is daardoor in control over de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • De overheidsinstantie voldoet wel aan de wettelijke verplichting, maar nog niet volledig aan de norm.

C: Eerste maatregelen genomen

  • Er is nog geen goed beeld van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • De overheidsinstantie heeft concrete verbetermaatregelen genomen om dat beeld te krijgen.
  • De overheidsinstantie voldoet wel aan de wettelijke verplichting, maar niet aan de norm.

D: Voldoet niet

  • Er is geen goed beeld van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • De overheidsinstantie heeft geen concrete verbetermaatregelen benoemd om inzicht te krijgen in de (mate van) toegankelijkheid.
  • De overheidsinstantie voldoet enkel aan de wettelijke verplichting om een toegankelijkheidsverklaring te publiceren.
  • Omdat de wettelijke verplichting voorschrijft dat overheidsinstanties de noodzakelijke maatregelen nemen om hun websites en mobiele applicaties toegankelijker te maken worden de overheidsinstantie aangespoord om binnen een bepaalde termijn concrete maatregelen te benoemen, inclusief planning.

E: Geen toegankelijkheidsverklaring gepubliceerd

  • De overheidsinstantie heeft voor de website of mobiele applicatie geen toegankelijkheidsverklaring gepubliceerd.
  • De overheidsinstantie voldoet niet aan de wettelijke verplichting om een toegankelijkheidsverklaring te publiceren.
  • Omdat de wettelijke verplichting voorschrijft dat overheidsinstanties de noodzakelijke maatregelen nemen om hun websites en mobiele applicaties toegankelijker te maken wordt de overheidsinstantie aangespoord om op korte termijn een toegankelijkheidsverklaring te publiceren waarin concrete maatregelen zijn benoemd, inclusief planning.

Het uitgangspunt is dat verbetermaatregelen worden benoemd, ingepland en uitgevoerd. En dat daarmee wordt doorggeaan totdat volledig aan alle toegankelijkheids is voldaan.
Als een website lange tijd in een status blijft hangen, dan wordt aan de beleidsmatige eis toegankelijker maken niet langer voldaan.

Uitleg over onevenredige last

Het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid staat overheidsinstanties toe om gebruik te maken van de mogelijkheid om afzonderlijke eisen uit de toegankelijkheidsstandaard - tijdelijk - niet toe te passen, als dit voor hen onevenredig belastend is.

Met de uitzonderingsmogelijkheid 'onevenredige last' dient zorgvuldig te worden omgegaan; het ontbreken van prioriteit, tijd of kennis bij een overheidsinstantie zijn geen legitieme redenen om de toegankelijkheidsstandaard niet toe te passen.

Zie voor de formele, geldende tekst artikel 3, lid 2 tot en met 4 en de toelichting bij artikel 3 van het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.

Inhoud die buiten de werkingssfeer valt van het Besluit

Het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid is niet van toepassing op de volgende content van websites en mobiele applicaties:

  • Kantoorbestandsformaten die zijn gepubliceerd voor 23 september 2018, tenzij dergelijke content nodig is voor actieve administratieve processen met betrekking tot de door de betrokken overheidsinstantie vervulde taken;
  • Vooraf opgenomen, op tijd gebaseerde media die zijn gepubliceerd voor 23 september 2020;
  • Live uitgezonden, op tijd gebaseerde media;
  • Onlinekaarten en onlinekarteringsdiensten, mits essentiële informatie op navigatiekaarten op een toegankelijke, digitale wijze wordt verstrekt;
  • Van derden afkomstige content die niet door de betrokken overheidsinstantie wordt gefinancierd of ontwikkeld en evenmin onder haar verantwoordelijkheid valt;
  • Reproducties van stukken uit erfgoedcollecties die niet volledig toegankelijk kunnen worden gemaakt om redenen van bewaring, authenticiteit of het ontbreken van geautomatiseerde en kostenefficiënte oplossingen om toegankelijkheid te bewerkstelligen;
  • Content die enkel beschikbaar is voor een gesloten gebruikersgroep en die is gepubliceerd voor 23 september 2019, tot de betreffende website ingrijpend wordt herzien;
  • Content van websites en mobiele applicaties die niet noodzakelijk is voor actieve administratieve processen en die niet wordt aangepast na 23 september 2019.

Bron: Artikel 2, tweede lid van het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.

In deze verklaring wordt gerefereerd aan verschillende bronnen. Onderstaande lijst bevat de links naar deze bronnen.

template versie 20211209