Verklaring van Raadsinformatie gemeente Vlaardingen

Status toegankelijkheid https://vlaardingen.raadsinformatie.nl

Gemeente Vlaardingen is wettelijk verplicht om deze website te laten voldoen aan het Besluit digitale toegankelijkheid overheid.

De status van deze website is: D - voldoet niet ? - Ga naar de informatie over de nalevingsstatussen

De status is toegekend op basis van een eigen verklaring,
die voor het laatst is bijgewerkt op 24-04-2024

Op deze pagina kunt u:

Inhoud

Verklaring

Gemeente Vlaardingen streeft ernaar om de eigen online informatie en dienstverlening toegankelijk te maken, overeenkomstig het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.
Deze toegankelijkheidsverklaring is van toepassing op de inhoud van de website Raadsinformatie gemeente Vlaardingen.

Een overzicht van alle websites, mobiele applicaties en verklaringen van Gemeente Vlaardingen is beschikbaar via de link https://www.vlaardingen.nl/toegankelijkheid

Nalevingsstatus: voldoet niet

De website Raadsinformatie gemeente Vlaardingen van Gemeente Vlaardingen voldoet niet aan het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.

De geplande datum waarop de website volledig zal voldoen: 31-12-2021.

De kenmerken van de verschillende statussen worden beschreven in de toelichting, onder het kopje Uitleg over de nalevingsstatussen.

Akkoordverklaring

Deze verklaring is op 25-09-2020 getekend voor 'gezien en akkoord' door een tekenbevoegd functionaris van Gemeente Vlaardingen .
Functie: Griffier.

De actualiteit, volledigheid en juistheid van deze verklaring zijn voor het laatst herzien op 24-04-2024.

Feedback en contactgegevens

Loopt u tegen een toegankelijkheidsprobleem aan? Of heeft u een vraag of opmerking over toegankelijkheid?
Neem dan contact op via www.vlaardingen.nl/contactformulier.

Wat kunt u van ons verwachten?
  • Binnen 3 werkdagen krijgt u een ontvangstbevestiging.
  • We informeren u over de voortgang en de uitkomst.
  • Binnen 3 weken is uw verzoek afgehandeld.
Handhavingsprocedure

Bent u niet tevreden met de manier waarop uw klacht is behandeld? Of hebben we niet op tijd gereageerd?
Dan kunt u contact opnemen met de Gemeentelijk Ombudsman.

Aanvullende informatie van Gemeente Vlaardingen

Extra toelichting

Politiek Portaal voldoet voor een groot deel aan de eisen die gesteld zijn op niveau A en AA.  In onderstaand overzicht benoemen we de richtlijnen binnen toegankelijkheidsniveau A en AA waaraan Politiek Portaal op dit moment nog niet (volledig) voldoet, wat dit concreet betekent en welke stappen NotuBiz onderneemt om te voldoen aan de betreffende richtlijnen.

1. Aan welk succescriterium is (nog) niet voldaan?

  1. criterium 1.1.1 -Niet tekstuele content (A)
  2. criterium 1.3.1 -Info en relaties (A)
  3.  criterium 1.4.4-Herschalen van tekst (AA)
  4. criterium 2.1.2 -Geen toetsenbordval (A)
  5. criterium 2.4.3 -Focus volgorde (A)
  6. criterium 2.4.7 -Focus zichtbaar (AA)
  7. criterium. 4.1.2 -Naam, rol, waarde (A)

2. Beknopte beschrijving

  1. Alle niet-tekstuele content die aan de gebruiker wordt gepresenteerd, heeft een tekstalternatief dat een gelijkwaardig doel dient.
  2. Informatie, structuur en relaties overgebracht door presentatie kunnen door software bepaald worden of zijn beschikbaar in tekst.
  3. Behalve voor ondertitels voor doven en slechthorenden en afbeeldingen van tekst, kan tekst zonder hulptechnologie tot 200% geschaald worden zonder verlies van content of functionaliteit.
  4. Als de toetsenbordfocus met de toetsenbordinterface verplaatst kan worden naar een component van de pagina, dan kan de focus ook met alleen de toetsenbordinterface weer van dat component weg worden bewogen. En, als er meer nodig is dan de standaard pijl-of tabtoetsen of andere standaard methoden om de focus te verplaatsen, dan wordt de gebruiker geïnformeerd over de manier waarop de focus kan worden verplaatst.
  5. Als in webpagina's sequentieel genavigeerd kan worden en de navigatiesequenties hebben invloed op de betekenis of het gebruik, dan krijgen focusbare componenten de focus in de juiste volgorde waardoor betekenis en bedienbaarheid behouden blijft.
  6. Elke gebruikersinterface die met een toetsenbord te bedienen is, heeft een bedieningswijze waarbij de indicator van de toetsenbordfocus zichtbaar is.
  7. Voor alle componenten van de gebruikersinterface kunnen de naam en rol door software bepaald worden; toestanden, eigenschappen en waarden die door de gebruiker ingesteld kunnen worden, kunnen door software ingesteld worden; en kennisgeving van veranderingen in deze items is beschikbaar voor user agents, met inbegrip van hulptechnologieën.

3. Oorzaak

  1. Oorzaak van de afwijking is dat er bij de ontwikkeling van de webpagina’s niet overal rekening is gehouden met gebruikers die niet-tekstuele content niet kunnen interpreteren of gebruikers die afhankelijk zijn van (hulp)software die de niet-tekstuele content presentatie niet kan waarnemen.
  2. Oorzaak van de afwijking is dat er bij de ontwikkeling van de webpagina’s niet overal rekening is gehouden met gebruikers die afhankelijk zijn van (hulp)software die de informatie, structuur, en relaties die worden overgebracht door presentatie niet kan waarnemen.
  3. Oorzaak van de afwijking is dat er bij de ontwikkeling van de webpagina’s niet overal rekening is gehouden met gebruikers die tekst zonder hulptechnologie tot 200% willen en/of moeten schalen zonder verlies van content of functionaliteit.
  4. Oorzaak van de afwijking is dat er bij de ontwikkeling van de webpagina’s niet overal rekening is gehouden met gebruikers die via de toetsenbordinterface de toetsenbordfocus verplaatsen naar een component van de pagina, waarbij ook de focus met de toetsenbordinterface weer van dat component weg worden bewogen. 
  5. Oorzaak van de afwijking is dat er bij de ontwikkeling van de webpagina’s niet overal rekening is gehouden met een logische volgorde van de focusbare componenten zodat de betekenis en bedienbaarheid behouden blijft voor gebruikers die gebruikmaken van deze functie.
  6. Oorzaak van de afwijking is dat er bij de ontwikkeling van de webpagina’s niet overal rekening is gehouden met de zichtbaarheid van de toetsenbordfocus indicator voor de gebruikersinterfacesdie met een toetsenbord te bedienen zijn.
  7. Oorzaak van de afwijking is dat er bij de ontwikkeling van de webpagina’sniet overalrekening is gehouden met gebruikers die afhankelijk zijn van de toetsenbordinterface of overige (hulp)software om instelbare componenten op de webpagina te gebruiken.

4. Gevolg

  1. Gevolg is dat gebruikers die niet-tekstuele content niet kunnen interpreten of daarvoor afhankelijk zijn van hulpsoftware de webpagina’s niet allemaal succesvol kunnen gebruiken.
  2. Gevolg is dat gebruikers die afhankelijk zijn van hulpsoftware de webpagina’s niet allemaal succesvol kunnen gebruiken.
  3. Gevolg is dat gebruikers die afhankelijk zijn van het schalen van de pagina’s tot 200% de webpagina’s niet allemaal succesvol kunnen gebruiken.
  4. Gevolg is dat gebruikers die afhankelijk zijn van de toetsenbordinterfaceen toetsenbordfocusde webpagina’s niet allemaal succesvol kunnen gebruiken.
  5. Gevolg is dat gebruikers die afhankelijk zijn van focusbare componenten de webpagina’s niet allemaal succesvol kunnen gebruiken.
  6. Gevolg is dat gebruikers die afhankelijk zijn van de zichtbaarheid van de toetsenbordfocus indicator de webpagina’s niet allemaal succesvol kunnen gebruiken.
  7. Gevolg is dat gebruikers die afhankelijk zijn van hulpsoftware de webpagina’s niet allemaal succesvol kunnen gebruiken.

5. Alternatief

  1. Een alternatief wordt niet geboden.
  2. Een alternatief wordt niet geboden.
  3. Een alternatief wordt niet geboden.
  4. Een alternatief wordt niet geboden.
  5. Een alternatief wordt niet geboden.
  6. Een alternatief wordt niet geboden.
  7. Een alternatief wordt niet geboden.

6. Maatregel

  1. De onderliggende technologie moet zodanig worden aangepast, dat ook gebruikers die niet-tekstuele content niet kunnen interpreteren of gebruikmaken van hulpsoftware daarvoor goed overweg kunnen met de webpagina’s. De leverancier werkt momenteel aan de benodigde technische aanpassingen.Een overgroot deel van de webpagina’s is al aangepast.
  2. De onderliggende technologie moet zodanig worden aangepast, dat ook gebruikers met hulpsoftware goed overweg kunnen met de webpagina’s. De leverancier werkt momenteel aan de benodigde technische aanpassingen. Een overgroot deel van de webpagina’s is al aangepast.
  3. De onderliggende technologie moet zodanig worden aangepast, dat de pagina’s tot 200% kunnen worden geschaald. De leverancier werkt momenteel aan de benodigde technische aanpassingen. Een overgroot deel van de webpagina’s is al aangepast.
  4. De onderliggende technologie moet zodanig worden aangepast, dat gebruikers die gebruikmaken van de toetsenbordinterface de toetsenbordfocus kunnen verplaatsen naar een component van de pagina en deze ook weer weg kunnen bewegen. De leverancier werkt momenteel aan de benodigde technische aanpassingen. Een overgroot deel van de webpagina’s is al aangepast.
  5. De onderliggende technologie moet zodanig worden aangepast, dat voor gebruikers die gebruikmaken van de toetsenbordinterface op alle webpagina’s een logische volgorde van de focusbare componenten aanwezig is. De leverancier werkt momenteel aan de benodigde technische aanpassingen. Een overgroot deel van de webpagina’s is al aangepast.
  6. De onderliggende technologie moet zodanig worden aangepast, dat voor gebruikers die gebruikmaken van de toetsenbordinterface op alle webpagina’s de toetsenbordfocus indicator zichtbaar is. De leverancier werkt momenteel aan de benodigde technische aanpassingen.Een overgroot deel van de webpagina’s is al aangepast.
  7. De onderliggende technologie moet zodanig worden aangepast, dat ook gebruikers met hulpsoftware goed overweg kunnen met de webpagina’s. De leverancier werkt momenteel aan de benodigde technische aanpassingen

7. Planning

  1. 31-12-2020
  2. 31-12-2020
  3. 31-12-2020
  4. 31-12-2020
  5. 31-12-2020
  6. 31-12-2020
  7. 31-12-2020

8. Brengt de uitvoering van de hier beschreven maatregel een onevenredige last met zich mee?

  1. Nee
  2. Nee
  3. Nee
  4. Nee
  5. Nee
  6. Nee
  7. Nee

9. Zijn er niet-technische redenen waardoor (nog) niet aan de eisen kan worden voldaan?

  1. Nee
  2. Nee
  3. Nee
  4. Nee
  5. Nee
  6. Nee
  7. Nee

Aanpak om de toegankelijkheid van onze website te bevorderen
  • De pdf-bestanden moeten aan dezelfde toegankelijkheidseisen voldoen als de website. Zowel de pdf’s die vóór als na 23 september 2018 zijn gepubliceerd voldoen op dit moment niet. Net als voor vele andere gemeenten is dit een grote opgave. We starten daarom met het maken van een plan van aanpak.
  • Quickscan en onderzoek naar de toegankelijkheid door een onafhankelijke deskundige in 2021.
  • Interne controle vóór publicatie: Onze redactie toetst vóór publicatie alle content op toegankelijkheid.
  • Periodieke interne controle: Onze redactie voert periodiek tussentijdse controles uit op de content
  • Overig: De gemeente vraagt bezoekers van de website melding te doen van eventuele onvolkomenheden
Probleem met de toegankelijkheid van deze website?

Als u ondanks de maatregelen die wij al hebben genomen een toegankelijkheidsprobleem ervaart op onze website, laat het ons dan weten. Geef uw melding door:

  • een bericht te sturen via www.vlaardingen.nl/contactformulier
  • Of bel: 010-248 4000.

Vermeld in ieder geval het probleem dat u ervaart en de link naar de pagina waar het probleem zich voordoet. Dank u wel!

De streefdatum waarop de website volledig zal voldoen: 31-12-2021.

Onderbouwing van de verklaring

Onderzoeksresultaten

  • De status van de website Raadsinformatie gemeente Vlaardingen : voldoet niet

(Onder het kopje Uitleg over de nalevingsstatussen worden de kenmerken van de verschillende statussen beschreven).

De toegankelijkheid van de website Raadsinformatie gemeente Vlaardingen is nog niet onderzocht.

  • Niet Oké. er zijn geen onderzoeksresultaten beschikbaar
  • Niet Oké. er is geen toegankelijkheidsonderzoek gepland

Afwijkingen van de toegankelijkheidsstandaard

(onbekend is welke afwijkingen er zijn)

Andere toegankelijkheidsissues

(geen opgegeven)

Onevenredige last

Nee

(Zie onder uitleg over onevenredige last voor meer informatie)


Algemene toelichting

Uitleg over de nalevingsstatussen

De vooruitgang in digitale toegankelijkheid wordt bepaald aan de hand van nalevingsstatussen, die weergeven hoever een overheidsinstantie is gevorderd met het toegankelijker maken van een website. Voordat de wettelijke verplichting van kracht werd waren er slechts twee statussen: de toegankelijkheidsnorm schreef voor dat een website volledig moest voldoen aan alle toegankelijkheidseisen, met als resultaat status voldoet volledig. In geval het niet kon worden aangetoond dan was de status altijd voldoet niet.

De huidige aanpak kent vijf nalevingsstatussen. Doel is het bereiken van de status voldoet volledig. De statussen voldoet gedeeltelijk en eerste maatregelen genomen zijn tussenstappen op weg naar het einddoel.

De statussen en hun kenmerken zijn:

A: Voldoet volledig

  • De overheidsinstantie kan aantonen dat de website of mobiele app volledig aan alle toegankelijkheidseisen uit de norm voldoet.
  • De overheidsinstantie voldoet zowel aan de wettelijke verplichting als aan de norm.
  • Het in de wettelijke verplichting vastgelegde doel is behaald.

B: Voldoet gedeeltelijk (= in control verklaring)

  • De overheidsinstantie kan aantonen dat er een actueel, volledig en juist beeld is van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • Er wordt nog niet voldaan aan alle toegankelijkheidseisen uit de norm.
  • De overheidsinstantie heeft concrete verbetermaatregelen benoemd en een planning gemaakt om de afwijkingen te herstellen.
  • De overheidsinstantie is daardoor in control over de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • De overheidsinstantie voldoet wel aan de wettelijke verplichting, maar nog niet volledig aan de norm.

C: Eerste maatregelen genomen

  • Er is nog geen goed beeld van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • De overheidsinstantie heeft concrete verbetermaatregelen genomen om dat beeld te krijgen.
  • De overheidsinstantie voldoet wel aan de wettelijke verplichting, maar niet aan de norm.

D: Voldoet niet

  • Er is geen goed beeld van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • De overheidsinstantie heeft geen concrete verbetermaatregelen benoemd om inzicht te krijgen in de (mate van) toegankelijkheid.
  • De overheidsinstantie voldoet enkel aan de wettelijke verplichting om een toegankelijkheidsverklaring te publiceren.
  • Omdat de wettelijke verplichting voorschrijft dat overheidsinstanties de noodzakelijke maatregelen nemen om hun websites en mobiele applicaties toegankelijker te maken worden de overheidsinstantie aangespoord om binnen een bepaalde termijn concrete maatregelen te benoemen, inclusief planning.

E: Geen toegankelijkheidsverklaring gepubliceerd

  • De overheidsinstantie heeft voor de website of mobiele applicatie geen toegankelijkheidsverklaring gepubliceerd.
  • De overheidsinstantie voldoet niet aan de wettelijke verplichting om een toegankelijkheidsverklaring te publiceren.
  • Omdat de wettelijke verplichting voorschrijft dat overheidsinstanties de noodzakelijke maatregelen nemen om hun websites en mobiele applicaties toegankelijker te maken wordt de overheidsinstantie aangespoord om op korte termijn een toegankelijkheidsverklaring te publiceren waarin concrete maatregelen zijn benoemd, inclusief planning.

Het uitgangspunt is dat verbetermaatregelen worden benoemd, ingepland en uitgevoerd. En dat daarmee wordt doorggeaan totdat volledig aan alle toegankelijkheids is voldaan.
Als een website lange tijd in een status blijft hangen, dan wordt aan de beleidsmatige eis toegankelijker maken niet langer voldaan.

Uitleg over onevenredige last

Het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid staat overheidsinstanties toe om gebruik te maken van de mogelijkheid om afzonderlijke eisen uit de toegankelijkheidsstandaard - tijdelijk - niet toe te passen, als dit voor hen onevenredig belastend is.

Met de uitzonderingsmogelijkheid 'onevenredige last' dient zorgvuldig te worden omgegaan; het ontbreken van prioriteit, tijd of kennis bij een overheidsinstantie zijn geen legitieme redenen om de toegankelijkheidsstandaard niet toe te passen.

Zie voor de formele, geldende tekst artikel 3, lid 2 tot en met 4 en de toelichting bij artikel 3 van het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.

Inhoud die buiten de werkingssfeer valt van het Besluit

Het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid is niet van toepassing op de volgende content van websites en mobiele applicaties:

  • Kantoorbestandsformaten die zijn gepubliceerd voor 23 september 2018, tenzij dergelijke content nodig is voor actieve administratieve processen met betrekking tot de door de betrokken overheidsinstantie vervulde taken;
  • Vooraf opgenomen, op tijd gebaseerde media die zijn gepubliceerd voor 23 september 2020;
  • Live uitgezonden, op tijd gebaseerde media;
  • Onlinekaarten en onlinekarteringsdiensten, mits essentiële informatie op navigatiekaarten op een toegankelijke, digitale wijze wordt verstrekt;
  • Van derden afkomstige content die niet door de betrokken overheidsinstantie wordt gefinancierd of ontwikkeld en evenmin onder haar verantwoordelijkheid valt;
  • Reproducties van stukken uit erfgoedcollecties die niet volledig toegankelijk kunnen worden gemaakt om redenen van bewaring, authenticiteit of het ontbreken van geautomatiseerde en kostenefficiënte oplossingen om toegankelijkheid te bewerkstelligen;
  • Content die enkel beschikbaar is voor een gesloten gebruikersgroep en die is gepubliceerd voor 23 september 2019, tot de betreffende website ingrijpend wordt herzien;
  • Content van websites en mobiele applicaties die niet noodzakelijk is voor actieve administratieve processen en die niet wordt aangepast na 23 september 2019.

Bron: Artikel 2, tweede lid van het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.

In deze verklaring wordt gerefereerd aan verschillende bronnen. Onderstaande lijst bevat de links naar deze bronnen.

template versie 20211209