Verklaring van WSP Parkstad

Status toegankelijkheid WSP Parkstad

Gemeenschappelijke Regeling Werkgeversservicepunt Parkstad is wettelijk verplicht om deze mobiele applicatie te laten voldoen aan het Besluit digitale toegankelijkheid overheid.

De status van deze mobiele applicatie is: B - voldoet gedeeltelijk ? - Ga naar de informatie over de nalevingsstatussen

De status is toegekend op basis van een eigen verklaring,
die voor het laatst is bijgewerkt op 03-11-2021

  • De onderbouwing bij deze eigen verklaring is gecontroleerd.
    Daaruit bleek dat de onderbouwing toereikend is om door een toezichthouder inhoudelijk te kunnen worden beoordeeld.
    Meer over de controle door Logius

Op deze pagina kunt u:

Inhoud

Verklaring

Gemeenschappelijke Regeling Werkgeversservicepunt Parkstad streeft ernaar om de eigen online informatie en dienstverlening toegankelijk te maken, overeenkomstig het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.
Deze toegankelijkheidsverklaring is van toepassing op de inhoud van de mobiele applicatie WSP Parkstad.

Een overzicht van alle websites, mobiele applicaties en verklaringen van Gemeenschappelijke Regeling Werkgeversservicepunt Parkstad is beschikbaar via de link https://www.wspparkstad.nl/toegankelijkheidsverklaring

Nalevingsstatus: voldoet gedeeltelijk

Uit de door Gemeenschappelijke Regeling Werkgeversservicepunt Parkstad gepubliceerde informatie blijkt dat de mobiele applicatie WSP Parkstad gedeeltelijk voldoet aan het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.

Uit toegankelijkheidsonderzoek is gebleken dat nog niet aan alle eisen wordt voldaan. Voor elke afzonderlijke afwijking van de eisen is de oorzaak bekend en is het gevolg beschreven, zijn maatregelen genomen om de afwijking te kunnen opheffen EN wordt een concrete datum genoemd waarop de maatregelen zullen zijn uitgevoerd.

In de toelichting, onder het kopje onderbouwing van de verklaring, wordt aangegeven hoe ver Gemeenschappelijke Regeling Werkgeversservicepunt Parkstad is gevorderd met de toegankelijkheid van WSP Parkstad en welke noodzakelijke maatregelen worden genomen om de mobiele applicatie toegankelijker te maken.

De kenmerken van de verschillende statussen worden beschreven in de toelichting, onder het kopje Uitleg over de nalevingsstatussen.

Akkoordverklaring

Deze verklaring is op 25-10-2021 getekend voor 'gezien en akkoord' door een tekenbevoegd functionaris van Gemeenschappelijke Regeling Werkgeversservicepunt Parkstad .
Functie: algemeen directeur/secretaris.

De actualiteit, volledigheid en juistheid van deze verklaring zijn voor het laatst herzien op 03-11-2021.

Feedback en contactgegevens

Loopt u tegen een toegankelijkheidsprobleem aan? Of heeft u een vraag of opmerking over toegankelijkheid?
Neem dan contact op via communicatie@wspparkstad.nl.

Wat kunt u van ons verwachten?
  • Binnen 5 werkdagen krijgt u een ontvangstbevestiging.
  • We informeren u over de voortgang en de uitkomst.
  • Binnen 3 weken is uw verzoek afgehandeld.
Handhavingsprocedure

Bent u niet tevreden met de manier waarop uw klacht is behandeld? Of hebben we niet op tijd gereageerd?
Dan kunt u contact opnemen via https://www.nationaleombudsman.nl/klacht-indienen/uw-klacht.

Aanvullende informatie van Gemeenschappelijke Regeling Werkgeversservicepunt Parkstad

De streefdatum waarop de mobiele applicatie volledig zal voldoen: 31-08-2025.

Onderbouwing van de verklaring

Onderzoeksresultaten

  • Oké. De status van de mobiele applicatie WSP Parkstad : voldoet gedeeltelijk

De mobiele applicatie WSP Parkstad is onderzocht op toegankelijkheid en uit de rapportage blijkt volgens Gemeenschappelijke Regeling Werkgeversservicepunt Parkstad dat nog niet aan alle onderstaande kenmerken wordt voldaan:

  • De onderzoeksresultaten waarop de claim is gebaseerd zijn beschikbaar via:
    • https://www.wspparkstad.nl/sites/default/files/2021-10/Toegankelijkheidsonderzoek%20-%20WSP%20Parkstad%20%28Android%29.pdf
      Kenmerken die in de rapportage zijn vastgelegd:
      • Datum: 23-08-2021
      • Type onderzoek: handmatig onderzoek (eventueel deels automatisch)
      • Onderzoek uitgevoerd door: een onafhankelijke derde partij
      • Oké. Gebruikte standaard: EN 301 549 / WCAG 2.1 niveau AA
      • Oké. Actualiteit: voldoet aan de voorwaarde. Uit de rapportage blijkt dat de meet- en onderzoeksgegevens waarop het onderzoek is gebaseerd jonger zijn dan 36 maanden.
      • Oké. Onderzoeksmethode: voldoet aan de voorwaarde. Uit de rapportage blijkt dat bij het handmatige onderzoek een goed gedocumenteerde evaluatiemethode (WCAG-EM of gelijkwaardig) is gebruikt.
      • Oké. Vastlegging: voldoet aan de eisen. Uit de rapportage blijkt dat de onderzoeksresultaten zijn vastgelegd in een voor mensen leesbaar formaat, of in het machineleesbare formaat EARL.
    • https://www.wspparkstad.nl/sites/default/files/2021-10/Toegankelijkheidsonderzoek%20-%20WSP%20Parkstad%20%28iOS%29.pdf
      Kenmerken die in de rapportage zijn vastgelegd:
      • Datum: 16-08-2021
      • Type onderzoek: handmatig onderzoek (eventueel deels automatisch)
      • Onderzoek uitgevoerd door: een onafhankelijke derde partij
      • Oké. Gebruikte standaard: EN 301 549 / WCAG 2.1 niveau AA
      • Oké. Actualiteit: voldoet aan de voorwaarde. Uit de rapportage blijkt dat de meet- en onderzoeksgegevens waarop het onderzoek is gebaseerd jonger zijn dan 36 maanden.
      • Oké. Onderzoeksmethode: voldoet aan de voorwaarde. Uit de rapportage blijkt dat bij het handmatige onderzoek een goed gedocumenteerde evaluatiemethode (WCAG-EM of gelijkwaardig) is gebruikt.
      • Oké. Vastlegging: voldoet aan de eisen. Uit de rapportage blijkt dat de onderzoeksresultaten zijn vastgelegd in een voor mensen leesbaar formaat, of in het machineleesbare formaat EARL.
  • De (gecombineerde) onderzoeksresultaten:
    • Oké. Omvatten alle eisen uit hoofdstuk 9 Web (voor websites) of 11 Software (voor mobiele applicaties) van de Europese toegankelijkheidsnorm EN 301 549. De eisen voor websites, mobiele applicaties en downloadbare documenten in deze norm zijn identiek aan de niveau A en AA succescriteria van de wereldwijd toegepaste toegankelijkheidsstandaard WCAG 2.1.
    • Oké. Zijn representatief voor alle content op het hoofddomein en eventuele de sub- en andere domeinen die in de verklaring worden genoemd.
  • Niet Oké. Tijdens het onderzoek zijn afwijkingen gevonden op de toegankelijkheidsstandaard, die niet konden worden hersteld voordat het onderzoek werd afgerond.
  • Oké. Op basis van de onderzoeksresultaten verklaart Gemeenschappelijke Regeling Werkgeversservicepunt Parkstad dat de mobiele applicatie gedeeltelijk voldoet aan de toegankelijkheidsstandaard.

(Onder het kopje Uitleg over de nalevingsstatussen worden de kenmerken van de verschillende statussen beschreven).

Afwijkingen van de toegankelijkheidsstandaard

  1. SC 1.1.1 - Niet-tekstuele content [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Alle niet-tekstuele content die aan de gebruiker wordt gepresenteerd, heeft een tekstalternatief dat een gelijkwaardig doel dient. […]

    • Oorzaak:

      IOS: De afbeeldingen van partners in de carousel hebben geen naam.

    • Gevolg:

      De afbeeldingen in de carousel hebben geen toegankelijke naam. Dit maakt het voor VoiceOver-gebruikers moeilijk om te weten om welke partner het gaat.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Oplossing Geef de logo’s van de partners een correcte naam.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-08-2022
  2. SC 1.3.1 - Info en relaties [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Informatie, structuur en relaties overgebracht door presentatie kunnen door software bepaald worden of zijn beschikbaar in tekst.

    • Oorzaak:

      Android: Maak functie duidelijk. Niet alle links/knoppen zijn consistent semantisch opgemaakt. Er zijn links en knoppen die niet als zodanig zijn aangeduid.

    • Gevolg:

      TalkBack geeft na het voorlezen van de tekst niet mee dat het een link of knop is. Hierdoor weten gebruikers van TalkBack niet dat dit zaken zijn waarmee interactie mogelijk is.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Oplossing Definieer de links duidelijk als links.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-08-2022
  3. SC 1.3.1 - Info en relaties [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Informatie, structuur en relaties overgebracht door presentatie kunnen door software bepaald worden of zijn beschikbaar in tekst.

    • Oorzaak:

      Android: De titel “We houden je op de hoogte" is visueel een kop, maar is niet als zodanig ingesteld. Bij het focussen op deze kop leest Talkback het volgende voor:

    • Gevolg:

      Dit kan verwarrend zijn voor gebruikers omdat ze denken dat er een functie of actie aan verbonden is, terwijl het gewoon tekst is.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Oplossing Definieer dit als een kop.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-08-2022
  4. SC 1.4.4 - Herschalen van tekst [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Behalve voor ondertitels voor doven en slechthorenden en afbeeldingen van tekst, kan tekst zonder hulptechnologie tot 200% geschaald worden zonder verlies van content of functionaliteit.

    • Oorzaak:

      IOS: Geen tekstvergroting mogelijk. De lettergrootte van de app past zich niet aan, ook al is er via de systeeminstellingen van iOS een groter lettertype gekozen.

    • Gevolg:

      Dit is voor ouderen en mensen met een visuele beperking zeer onhandig.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Oplossing Voeg de mogelijkheid toe om het lettertype tot 200% te vergroten of laat de grootte afhangen van de gekozen lettergrootte in iOS.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-08-2022
  5. SC 2.1.1 - Toetsenbord [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Alle functionaliteit van de content is bedienbaar via een toetsenbordinterface zonder dat afzonderlijke toetsaanslagen aan tijd gebonden zijn, behalve als de onderliggende functie een invoer vereist die afhangt van het pad dat de gebruiker aflegt en niet alleen van de eindpunten.

    • Oorzaak:

      Android: Maak knoppen in titelbalk bedienbaar met toetsenbord.

    • Gevolg:

      De twee knoppen in de titelbalk (om meldingen in te stellen en het menu te openen) zijn voor TalkBack niet bereikbaar. Ook de “Terug” knop die in de titelbalk verschijnt om terug naar een vorig scherm te gaan is voor TalkBack niet bereikbaar.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Oplossing Zorg dat de knoppen bedienbaar zijn en focus krijgen.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-08-2022
  6. SC 2.1.1 - Toetsenbord [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Alle functionaliteit van de content is bedienbaar via een toetsenbordinterface zonder dat afzonderlijke toetsaanslagen aan tijd gebonden zijn, behalve als de onderliggende functie een invoer vereist die afhangt van het pad dat de gebruiker aflegt en niet alleen van de eindpunten.

    • Oorzaak:

      Android: Maak controls van de slider bedienbaar. De controls van de sliders zijn niet bedienbaar met TalkBack, ze worden genegeerd.

    • Gevolg:

      Hierdoor zullen gebruikers de slider niet kunnen stoppen, pauzeren of gebruiken voor navigeren. Bewegende content moet gestopt en gepauzeerd kunnen worden.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Oplossing Zorg dat gebruikers van TalkBack de slider kunnen bedienen, stoppen en pauzeren.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-08-2022
  7. SC 2.1.1 - Toetsenbord [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Alle functionaliteit van de content is bedienbaar via een toetsenbordinterface zonder dat afzonderlijke toetsaanslagen aan tijd gebonden zijn, behalve als de onderliggende functie een invoer vereist die afhangt van het pad dat de gebruiker aflegt en niet alleen van de eindpunten.

    • Oorzaak:

      IOS: Geen focus op links naar contactmogelijkheden. De contactmogelijkheden voor medewerkers komen niet in focus.

    • Gevolg:

      VoiceOver-gebruikers hebben hierdoor geen mogelijkheid om met deze mensen contact op te nemen.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Oplossing Zorg ervoor dat de contactmogelijkheden focus krijgen

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-08-2022
  8. SC 2.4.3 - Focus volgorde [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Als in webpagina's sequentieel genavigeerd kan worden en de navigatiesequenties hebben invloed op de betekenis of het gebruik, dan krijgen focusbare componenten de focus in de juiste volgorde waardoor betekenis en bedienbaarheid behouden blijft.

    • Oorzaak:

      Android: Maak navigeren na doorlopen menu duidelijker. Het menu aan de onderkant van het scherm bezorgt extra tabstops. Normaal zou de focus moeten stoppen om aan te geven dat het einde van het scherm is bereikt.

    • Gevolg:

      Na het menu-item “Contact” worden echter de volgende zaken opgelezen voordat er terug naar bovenaan het aan scherm wordt gegaan: • wspparkstad • wsp-parkstad, link • UC4_j__-g6ZS21LRgzogsc6)w_ • WSPParkstad, link • geen volgende, standaard Dit kan verwarrend en desoriënterend zijn voor gebruikers van TalkBack.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Oplossing Geef de twee links een duidelijkere omschrijving en verwijder de andere tabstops.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-08-2022
  9. SC 2.4.3 - Focus volgorde [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Als in webpagina's sequentieel genavigeerd kan worden en de navigatiesequenties hebben invloed op de betekenis of het gebruik, dan krijgen focusbare componenten de focus in de juiste volgorde waardoor betekenis en bedienbaarheid behouden blijft.

    • Oorzaak:

      Android: Behoud een logische focusvolgorde. Er wordt niet altijd een logische focus volgorde aangehouden. Zo is het niet mogelijk om vanuit het menu onderaan het scherm terug naar de content te gaan. Terugvegen bij het eerste menu-item betekent dat je helemaal bovenaan het scherm terugkomt en vanaf het begin alles weer moet doorlopen. Ook worden enkele onderdelen overgeslagen. Zo springt de focus in het menu bovenaan van het logo meteen naar de inhoud van de app en slaat de optie voor meldingen en de menuknop over.

    • Gevolg:

      TalkBack-gebruikers kunnen dit verwarrend vinden. Ze verwachten namelijk een focusvolgorde van links naar rechts.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Oplossing Hou een logische focus volgorde aan.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-08-2022
  10. SC 2.4.3 - Focus volgorde [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Als in webpagina's sequentieel genavigeerd kan worden en de navigatiesequenties hebben invloed op de betekenis of het gebruik, dan krijgen focusbare componenten de focus in de juiste volgorde waardoor betekenis en bedienbaarheid behouden blijft.

    • Oorzaak:

      Android: Geen focus op link naar LinkedIn. Alle contactgegevens komen in focus en zijn bedienbaar, behalve de link naar het LinkedIn-profiel.

    • Gevolg:

      Gebruikers van TalkBack kunnen dus geen gebruik maken van de link om te connecteren op LinkedIn.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Oplossing Zorg ervoor dat de link naar LinkedIn focus krijgt en bedienbaar wordt.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-08-2022
  11. SC 2.4.3 - Focus volgorde [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Als in webpagina's sequentieel genavigeerd kan worden en de navigatiesequenties hebben invloed op de betekenis of het gebruik, dan krijgen focusbare componenten de focus in de juiste volgorde waardoor betekenis en bedienbaarheid behouden blijft.

    • Oorzaak:

      Android: Onmogelijk om bij dit scherm te komen. Het is voor gebruikers van TalkBack onmogelijk om bij dit scherm te komen. Deze moest eerst uitgeschakeld worden, zodat op de knop getapt kon worden om het scherm te openen om dan daarna TalkBack weer aan te zetten en het scherm te doorlopen.

    • Gevolg:

      Gebruikers komen niet bij het scherm.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Oplossing De oorzaak van dit probleem, schuilt hem in het niet bereikbaar zijn van het scherm via de menuoptie zoals omschreven in issue A.2. Bij oplossing van dit issue, lost ook dit probleem zich op.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-08-2022
  12. SC 2.4.3 - Focus volgorde [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Als in webpagina's sequentieel genavigeerd kan worden en de navigatiesequenties hebben invloed op de betekenis of het gebruik, dan krijgen focusbare componenten de focus in de juiste volgorde waardoor betekenis en bedienbaarheid behouden blijft.

    • Oorzaak:

      IOS: Terugknop in menubalk niet bereikbaar voor VoiceOver-gebruikers.

    • Gevolg:

      De terugknop in de menubalk is niet selecteerbaar voor VoiceOver-gebruikers. Hierdoor kunnen zij geen scherm terugkeren.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Oplossing Maak de terugknop focusbaar voor VoiceOver-gebruikers

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-08-2022
  13. SC 2.4.3 - Focus volgorde [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Als in webpagina's sequentieel genavigeerd kan worden en de navigatiesequenties hebben invloed op de betekenis of het gebruik, dan krijgen focusbare componenten de focus in de juiste volgorde waardoor betekenis en bedienbaarheid behouden blijft.

    • Oorzaak:

      IOS: Menu-optie voor meldingenscherm niet bereikbaar voor VoiceOver-gebruikers.

    • Gevolg:

      VoiceOver-gebruikers kunnen niet bij de menuoptie voor het scherm “Meldingen” komen. Hierdoor kunnen zij geen meldingen instellen.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Oplossing Voeg de menuoptie toe aan de focusvolgorde en maak ze aanklikbaar.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-08-2022

Andere toegankelijkheidsissues

(geen opgegeven)

Onevenredige last

De maatregelen die Gemeenschappelijke Regeling Werkgeversservicepunt Parkstad heeft benoemd leiden niet tot een onevenredige last.

(Zie onder uitleg over onevenredige last voor meer informatie)


Algemene toelichting

Uitleg over de nalevingsstatussen

De vooruitgang in digitale toegankelijkheid wordt bepaald aan de hand van nalevingsstatussen, die weergeven hoever een overheidsinstantie is gevorderd met het toegankelijker maken van een website. Voordat de wettelijke verplichting van kracht werd waren er slechts twee statussen: de toegankelijkheidsnorm schreef voor dat een website volledig moest voldoen aan alle toegankelijkheidseisen, met als resultaat status voldoet volledig. In geval het niet kon worden aangetoond dan was de status altijd voldoet niet.

De huidige aanpak kent vijf nalevingsstatussen. Doel is het bereiken van de status voldoet volledig. De statussen voldoet gedeeltelijk en eerste maatregelen genomen zijn tussenstappen op weg naar het einddoel.

De statussen en hun kenmerken zijn:

A: Voldoet volledig

  • De overheidsinstantie kan aantonen dat de website of mobiele app volledig aan alle toegankelijkheidseisen uit de norm voldoet.
  • De overheidsinstantie voldoet zowel aan de wettelijke verplichting als aan de norm.
  • Het in de wettelijke verplichting vastgelegde doel is behaald.

B: Voldoet gedeeltelijk (= in control verklaring)

  • De overheidsinstantie kan aantonen dat er een actueel, volledig en juist beeld is van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • Er wordt nog niet voldaan aan alle toegankelijkheidseisen uit de norm.
  • De overheidsinstantie heeft concrete verbetermaatregelen benoemd en een planning gemaakt om de afwijkingen te herstellen.
  • De overheidsinstantie is daardoor in control over de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • De overheidsinstantie voldoet wel aan de wettelijke verplichting, maar nog niet volledig aan de norm.

C: Eerste maatregelen genomen

  • Er is nog geen goed beeld van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • De overheidsinstantie heeft concrete verbetermaatregelen genomen om dat beeld te krijgen.
  • De overheidsinstantie voldoet wel aan de wettelijke verplichting, maar niet aan de norm.

D: Voldoet niet

  • Er is geen goed beeld van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • De overheidsinstantie heeft geen concrete verbetermaatregelen benoemd om inzicht te krijgen in de (mate van) toegankelijkheid.
  • De overheidsinstantie voldoet enkel aan de wettelijke verplichting om een toegankelijkheidsverklaring te publiceren.
  • Omdat de wettelijke verplichting voorschrijft dat overheidsinstanties de noodzakelijke maatregelen nemen om hun websites en mobiele applicaties toegankelijker te maken worden de overheidsinstantie aangespoord om binnen een bepaalde termijn concrete maatregelen te benoemen, inclusief planning.

E: Geen toegankelijkheidsverklaring gepubliceerd

  • De overheidsinstantie heeft voor de website of mobiele applicatie geen toegankelijkheidsverklaring gepubliceerd.
  • De overheidsinstantie voldoet niet aan de wettelijke verplichting om een toegankelijkheidsverklaring te publiceren.
  • Omdat de wettelijke verplichting voorschrijft dat overheidsinstanties de noodzakelijke maatregelen nemen om hun websites en mobiele applicaties toegankelijker te maken wordt de overheidsinstantie aangespoord om op korte termijn een toegankelijkheidsverklaring te publiceren waarin concrete maatregelen zijn benoemd, inclusief planning.

Het uitgangspunt is dat verbetermaatregelen worden benoemd, ingepland en uitgevoerd. En dat daarmee wordt doorggeaan totdat volledig aan alle toegankelijkheids is voldaan.
Als een website lange tijd in een status blijft hangen, dan wordt aan de beleidsmatige eis toegankelijker maken niet langer voldaan.

Uitleg over onevenredige last

Het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid staat overheidsinstanties toe om gebruik te maken van de mogelijkheid om afzonderlijke eisen uit de toegankelijkheidsstandaard - tijdelijk - niet toe te passen, als dit voor hen onevenredig belastend is.

Met de uitzonderingsmogelijkheid 'onevenredige last' dient zorgvuldig te worden omgegaan; het ontbreken van prioriteit, tijd of kennis bij een overheidsinstantie zijn geen legitieme redenen om de toegankelijkheidsstandaard niet toe te passen.

Zie voor de formele, geldende tekst artikel 3, lid 2 tot en met 4 en de toelichting bij artikel 3 van het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.

Inhoud die buiten de werkingssfeer valt van het Besluit

Het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid is niet van toepassing op de volgende content van websites en mobiele applicaties:

  • Kantoorbestandsformaten die zijn gepubliceerd voor 23 september 2018, tenzij dergelijke content nodig is voor actieve administratieve processen met betrekking tot de door de betrokken overheidsinstantie vervulde taken;
  • Vooraf opgenomen, op tijd gebaseerde media die zijn gepubliceerd voor 23 september 2020;
  • Live uitgezonden, op tijd gebaseerde media;
  • Onlinekaarten en onlinekarteringsdiensten, mits essentiële informatie op navigatiekaarten op een toegankelijke, digitale wijze wordt verstrekt;
  • Van derden afkomstige content die niet door de betrokken overheidsinstantie wordt gefinancierd of ontwikkeld en evenmin onder haar verantwoordelijkheid valt;
  • Reproducties van stukken uit erfgoedcollecties die niet volledig toegankelijk kunnen worden gemaakt om redenen van bewaring, authenticiteit of het ontbreken van geautomatiseerde en kostenefficiënte oplossingen om toegankelijkheid te bewerkstelligen;
  • Content die enkel beschikbaar is voor een gesloten gebruikersgroep en die is gepubliceerd voor 23 september 2019, tot de betreffende website ingrijpend wordt herzien;
  • Content van websites en mobiele applicaties die niet noodzakelijk is voor actieve administratieve processen en die niet wordt aangepast na 23 september 2019.

Bron: Artikel 2, tweede lid van het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.

In deze verklaring wordt gerefereerd aan verschillende bronnen. Onderstaande lijst bevat de links naar deze bronnen.

template versie 20211209