Verklaring van Intranet flevoland

Status toegankelijkheid https://intranet.flevoland.nl

Provincie Flevoland is wettelijk verplicht om deze website te laten voldoen aan het Besluit digitale toegankelijkheid overheid.

De status van deze website is: D - voldoet niet ? - Ga naar de informatie over de nalevingsstatussen

De status is toegekend op basis van een eigen verklaring,
die voor het laatst is bijgewerkt op 15-12-2022

Op deze pagina kunt u:

Inhoud

Verklaring

Provincie Flevoland streeft ernaar om de eigen online informatie en dienstverlening toegankelijk te maken, overeenkomstig het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.
Deze toegankelijkheidsverklaring is van toepassing op de inhoud van de website Intranet flevoland.

Een overzicht van alle websites, mobiele applicaties en verklaringen van Provincie Flevoland is beschikbaar via de link https://www.flevoland.nl/toegankelijkheid

Nalevingsstatus: voldoet niet

De website Intranet flevoland van Provincie Flevoland voldoet niet aan het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.

De geplande datum waarop de website volledig zal voldoen: 01-01-2024.

De kenmerken van de verschillende statussen worden beschreven in de toelichting, onder het kopje Uitleg over de nalevingsstatussen.

Akkoordverklaring

Deze verklaring is op 01-12-2022 getekend voor 'gezien en akkoord' door een tekenbevoegd functionaris van Provincie Flevoland .
Functie: Directeur.

De actualiteit, volledigheid en juistheid van deze verklaring zijn voor het laatst herzien op 15-12-2022.

Feedback en contactgegevens

Loopt u tegen een toegankelijkheidsprobleem aan? Of heeft u een vraag of opmerking over toegankelijkheid?
Neem dan contact op via webteam@flevoland.nl.

Wat kunt u van ons verwachten?
  • Binnen 5 werkdagen krijgt u een ontvangstbevestiging.
  • We informeren u over de voortgang en de uitkomst.
  • Binnen 3 weken is uw verzoek afgehandeld.
Handhavingsprocedure

Bent u niet tevreden met de manier waarop uw klacht is behandeld? Of hebben we niet op tijd gereageerd?
Dan kunt u contact opnemen via https://www.nationaleombudsman.nl/klacht-indienen/uw-klacht.

Aanvullende informatie van Provincie Flevoland

Wij hebben de volgende maatregelen genomen om naleving van de toegankelijkheidseisen te bevorderen:

  • Audits: wij laten onze processen om webcontent te creëren eens in de 3 jaar auditeren om vast te stellen of deze optimaal zijn ingericht om naleving van de toegankelijkheidseisen te bevorderen.
  • Interne controle vóór publicatie: onze redactie toetst vóór publicatie alle content op toegankelijkheid.
  • Periodieke interne controle: onze redactie voert periodiek tussentijdse controles uit op de content.
  • Training werknemers: onze redacteuren hebben een training over toegankelijkheid gevolgd.

De streefdatum waarop de website volledig zal voldoen: 01-01-2024.

Onderbouwing van de verklaring

Onderzoeksresultaten

  • De status van de website Intranet flevoland : voldoet niet

(Onder het kopje Uitleg over de nalevingsstatussen worden de kenmerken van de verschillende statussen beschreven).

De toegankelijkheid van de website Intranet flevoland is nog niet onderzocht.

  • Niet Oké. er zijn geen onderzoeksresultaten beschikbaar

Afwijkingen van de toegankelijkheidsstandaard

  1. SC 1.1.1 - Niet-tekstuele content [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Alle niet-tekstuele content die aan de gebruiker wordt gepresenteerd, heeft een tekstalternatief dat een gelijkwaardig doel dient. […]

    • Oorzaak:

      De bedoeling van dit succescriterium is om informatie die wordt overgebracht door niet-tekstuele content, toegankelijk te maken door middel van een tekstalternatief. Hulpsoftware maakt deze alternatieve teksten bijvoorbeeld hoorbaar via voorleessoftware of tastbaar via braille.

      Op pagina https://intranet.flevoland.nl/ staan onder de kop “Ga snel naar” een aantal links met iconen. Op dit moment hebben ze allemaal een tekstalternatief, bijvoorbeeld “Icoon calamiteiten”. Deze iconen zijn decoratief en moeten daarom genegeerd worden door hulpsoftware. Dit kan gedaan worden door ze een leeg alt-attribuut mee te geven.

      Op pagina https://intranet.flevoland.nl/Profile/Edit staat naast het invoerveld voor E-mailadres (werk) een slotje. Dit slotje heeft geen tekstalternatief. Als dit slotje met de muis wordt aangewezen, verschijnt de tekst “Beheerd door een externe bron”. Deze informatie is voor bijvoorbeeld blinde gebruikers nu niet beschikbaar.

      Op pagina https://intranet.flevoland.nl/umbraco/organisatienieuws/ staan bij elk nieuwsbericht twee icoontjes met daarbij een getal voor het aantal “vind-ik-leuks” en het aantal reacties. Deze icoontjes hebben geen tekstalternatief. Dit zou opgelost kunnen worden door bijvoorbeeld aan de span-elementen waar het getal in staat een verborgen tekst met “vind-ik-leuks” en “reacties” toe te voegen.

      Op pagina https://intranet.flevoland.nl/umbraco/organisatienieuws/stand-van-zaken-herijking-inkoopbeleid/ staat een infographic over het inkoopbeleid. Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut, maar brengt wel informatie over. Gebruikers van bijvoorbeeld voorleessoftware zijn nu uitgesloten van de informatie die in deze complexe afbeelding staat. De inhoud van deze afbeelding moet in tekst uitgeschreven worden. Deze tekst kan meteen onder de afbeelding staat of als een link of bestand worden toegevoegd. Het tekstalternatief van de afbeelding kan dan verwijzen naar de plek waar deze uitgeschreven tekst staat.

      Op pagina https://intranet.flevoland.nl/umbraco/projecten/implementie-nieuw-financieel-systeem/ staan onder de kop “De mijlpalen” twee blokken, waaronder “Veelgestelde vragen”. In deze blokken heeft de afbeelding steeds precies hetzelfde tekstalternatief als de link die ernaast staat. Deze iconen zijn decoratief en moeten dus een leeg tekstalternatief krijgen. Dit probleem komt ook voor op pagina https://intranet.flevoland.nl/umbraco/organisatie/gedeputeerde-staten/ bij het blok “Rechtspositionele aanspraken bestuur”. Bij de foto’s van de leden van de gedeputeerde staten is het wel goed, omdat bijvoorbeeld blinde gebruikers dan weten dat er een foto bijstaat van de genoemde personen. Die afbeeldingen zijn dus niet decoratief. Op pagina https://intranet.flevoland.nl/umbraco/agenda/ komt een soortgelijk probleem voor bij de afbeeldingen bij elk agenda-item. Ook deze afbeeldingen hebben hetzelfde tekstalternatief als de titel van het agenda-item. Dit is dubbelop en wordt daarom afgekeurd. Ook hier zijn de afbeeldingen waarschijnlijk decoratief en kunnen ze dus een leeg tekstalternatief krijgen.

      Op pagina https://intranet.flevoland.nl/umbraco/projecten/ontwikkeltraject-missie-visie-en-strategie/ staan onder de kop “Belangrijke documenten” twee icoontjes die visueel duidelijk maken beide links verwijzen naar een PDF-document. Die visuele informatie heeft nu geen tekstalternatief. Op enkele andere pagina's staan ook links naar PDF’s, maar daar staat er tussen haakjes het bestandstype en formaat bij.

      In het PDF-document op https://intranet.flevoland.nl/umbraco/weten-en-regelen/gebouw-en-faciliteiten/huisvesting/huisregels/ staat op de eerste pagina bovenin het logo van de Provincie Flevoland. Dit logo is niet als afbeelding getagd en wordt daarom genegeerd. De afbeelding moet getagd worden en een goed tekstalternatief krijgen, bijvoorbeeld “Logo Provincie Flevoland”.

      In het PDF-document op https://intranet.flevoland.nl/umbraco/media/3009/2847555-v13-gebruikershandleiding_-_teams_rooms.pdf staan vanaf pagina 2 verschillende afbeeldingen van elementen in de vergaderruimte. Deze afbeeldingen hebben allemaal geen tekstalternatieven. Ze zijn echter wel informatief en ze moeten dus een tekstalternatief krijgen.

      Het volgende is niet fout, maar kan wel verbeterd worden: Op pagina https://intranet.flevoland.nl/umbraco/organisatienieuws/stand-van-zaken-herijking-inkoopbeleid/ staat bovenaan het artikel een afbeelding van een toetsenbord met een winkelwagentje daarop. Deze afbeelding heeft het tekstalternatief “plaatje inkoop”. Er hoeft in het tekstalternatief niet geschreven worden dat iets een afbeelding is, dat wordt voor hulpsoftware al aangeduid doordat een img-element wordt gebruikt. In dit geval is de afbeelding waarschijnlijk decoratief bedoeld. Het alt-attribuut kan dan leeg gelaten worden.

    • Gevolg:

      Blinde gebruikers kunnen dit niet zien.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Wordt opgepakt met redactie

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-01-2024
  2. SC 1.2.2 - Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen) [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle vooraf opgenomen audiocontent in gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.

    • Oorzaak:

      Op pagina https://intranet.flevoland.nl/umbraco/organisatienieuws/reactie-hans-tijl-op-statenvragen-over-discriminatie-en-ongewenste-omgangsvormen/ staat een video. Deze video heeft een automatisch gegenereerde ondertiteling. Deze vorm van ondertiteling bevat echter te veel fouten om te voldoen aan dit succescriterium. Zo worden bijvoorbeeld geen leestekens gebruikt, wat het lezen van de tekst moeilijker maakt. Daarnaast komen ook fouten voor in de vertaling naar tekst. Op 0:08 wordt bijvoorbeeld gezegd “naar aanleiding van statenvragen die gesteld zijn”, maar in de ondertiteling staat “nalini val staat vragen die gesteld zijn”. Op 0:50 wordt gezegd “Wat wel natuurlijk zo is, en die oproep heb ik eerder gedaan ook op het intranet, ook naar aanleiding van de maatschappelijke discussie”, maar in de ondertiteling staat “ofwel natuurlijk zo is en die oproep heb ik eerder gedaan ook op het internet op naleving van de maatschappelijke discussie”. Op 1:24 wordt gezegd “wij zijn er open over”, maar in de ondertiteling staat “wij zullen opa over”.

    • Gevolg:

      Video's hebben geen goede ondertiteling

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Wordt organisatie-breed gekeken naar een video-oplossing

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-01-2024
  3. SC 1.2.3 - Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen) [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of audiodescriptie van de vooraf opgenomen videocontent geleverd voor gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.

    • Oorzaak:

      Op pagina https://intranet.flevoland.nl/umbraco/projecten/ontwikkeltraject-missie-visie-en-strategie/ staat een video die visuele informatie bevat. Aan het begin en het einde van de video verschijnt bijvoorbeeld het logo van de Provincie Flevoland in beeld. Hier moet tenminste één keer een alternatief voor komen. Op 0:08 staat de tekst “Hans Tijl, Directeur/provinciesecretaris” in beeld en op 0:40 staat de tekst “Edda Heijting, Begeleider ontwikkeltraject” in beeld. Deze informatie is niet volledig beschikbaar voor blinde mensen. Edda Heijting noemt wel haar naam en dat ze betrokken is bij het ontwikkeltraject, maar bij Hans Tijl komt deze informatie helemaal niet voor. Er moet hier dus een alternatief voor komen. Dit kan door deze informatie in het audiospoor op te nemen of een apart audiospoor toe te voegen met deze auditieve informatie (de zogenaamde audiodescriptie). Ook mag voor dit succescriterium nog een volledig uitgeschreven transcript worden aangeboden waar deze en alle andere belangrijke informatie uit de video in wordt beschreven. Voor succescriterium 1.2.5 is dit laatste echter niet meer toegestaan. Voor het voldoen aan niveau AA is dat dus geen reële optie.

    • Gevolg:

      Blinde mensen kunnen niet alles juist waarnemen

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Wordt organisatie breed een video-beleid gemaakt.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-01-2024
  4. SC 1.2.5 - Audiodescriptie (vooraf opgenomen) [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Er wordt een audiodescriptie geleverd voor alle vooraf opgenomen videocontent in gesynchroniseerde media.

    • Oorzaak:

      Op pagina https://intranet.flevoland.nl/umbraco/projecten/ontwikkeltraject-missie-visie-en-strategie/ staat een video met visuele informatie. Om welke informatie het gaat is beschreven bij succescriterium 1.2.3: Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen). Deze informatie is niet beschikbaar voor blinde mensen en dus moet hier een alternatief voor komen. Dit kan door deze informatie in het audiospoor op te nemen of een apart audiospoor toe te voegen met deze auditieve informatie (de zogenaamde audiodescriptie). Voor dit succescriterium is een media-alternatief niet meer toegestaan.

    • Gevolg:

      Blinde mensen hebben geen juiste 'weergave' van de videocontent.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Wordt organisatie-breed een video-beleid gemaakt.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-01-2024
  5. SC 1.3.1 - Info en relaties [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Informatie, structuur en relaties overgebracht door presentatie kunnen door software bepaald worden of zijn beschikbaar in tekst.

    • Oorzaak:

      Op pagina https://intranet.flevoland.nl/ staan onder de kop “Organisatienieuws” een aantal nieuwsberichten. Elk nieuwsbericht heeft een aria-label met de titel van het nieuwsbericht. Een aria-label overschrijft de inhoud van elementen die in het element staan waarop het gebruikt wordt. Door dit aria-label worden het aantal likes, reacties en de datum en tijd bij elk nieuwsbericht daarom overschreven. Deze informatie is daardoor niet beschikbaar voor gebruikers van hulpsoftware. In dit geval is het niet nodig om een aria-label te gebruiken.

      Op pagina https://intranet.flevoland.nl/Profile/Edit zijn onder de kop “Werktijden” werktijden in te stellen als bijvoorbeeld de knop bij “Maandag” wordt geactiveerd. De labels “Start” en “Tot” die dan in beeld komen zijn in de code niet gekoppeld aan de velden waar zij bij horen.

      Op pagina https://intranet.flevoland.nl/umbraco/weten-en-regelen/ict/handleidingen/microsoft/ staan onder de kop “Outlook” twee vragen. Deze vragen zijn opgemaakt met een strong-element. Dat element is bedoeld om één of enkele woorden de nadruk te geven. Deze worden dan mogelijk ook met nadruk weergegeven door hulpsoftware. Het is echter niet de bedoeling om hier volledige p-elementen mee op te maken. Bovendien geeft dit element niet de relatie aan tussen de vraag en het antwoord daaronder. Er kunnen hier daarom beter koppen worden gebruikt. Andere oplossingen zijn mogelijk.

      Op pagina https://intranet.flevoland.nl/umbraco/weten-en-regelen/inkoop/inkoopprocedures-en-doorlooptijden/ staan twee tabellen. De bovenste rij van beide tabellen zijn correct opgemaakt als tabelkoppen (th-element). In beide tabellen is echter ook de informatie uit de eerste kolom nodig om te begrijpen waar de getallen in de andere kolommen over gaat. Daarom moeten hier de eerste kolommen ook in de code opgemaakt worden als tabelkoppen. Dit kan gedaan worden met een th-element. Het is een (optioneel) advies om op de th-elementen in de eerste kolom ook het attribuut scope=”row” te gebruiken om er zeker van te zijn dat hulpsoftware (alleen) de horizontale relatie gebruikt.

      Op pagina https://intranet.flevoland.nl/umbraco/projecten/implementie-nieuw-financieel-systeem/ staat ook een tabel. In deze tabel zijn geen tabelkoppen aangegeven. Hierdoor is de informatie voor gebruikers van hulpsoftware niet goed te interpreteren. De eerste kolom van de tabel zouden als tabelkoppen opgemaakt moeten worden met een th-element. Het is een (optioneel) advies om op de th-elementen in de eerste kolom ook het attribuut scope=”row” te gebruiken om er zeker van te zijn dat hulpsoftware (alleen) de horizontale relatie gebruikt. Om de tabel nog duidelijker te krijgen, zou het helpen als er in de eerste rij ook koppen zouden staan, bijvoorbeeld “Stap”, “Periode” en “Planning”. Zo is de tabel voor iedereen duidelijker te begrijpen.

      Het PDF-document op https://intranet.flevoland.nl/umbraco/media/2337/huisregels-provinciehuis-flevoland_dv.pdf is getagd, wat betekent dat hulpsoftware het document kan interpreteren en dat is goed. Er zijn echter wel problemen met deze tags gevonden. Er komen veel lege P-tags in het document voor. Ook staan er een aantal lege H3-elementen in. Er is wel goed gebruik gemaakt van koppen en lijsten, dus dat gaat al goed.

      Het PDF-document op https://intranet.flevoland.nl/umbraco/media/3009/2847555-v13-gebruikershandleiding_-_teams_rooms.pdf is getagd, wat betekent dat hulpsoftware het document kan interpreteren en dat is goed. Er zijn echter wel problemen met deze tags gevonden. Zo staan er veel lege tags in het bestand waaronder meerdere lege p-tags en één lege h1-tag. Ook zijn de relaties in de tabellen op pagina's 2 tot en met 7 niet goed opgemaakt in de tags. Het begint al met de tabelkop “In de fysieke ‘Vergaderruimte’ staat de volgende opstelling:”. Visueel is duidelijk dat deze tekst iets zegt over de hele tabel terwijl in de code deze tabelkop alleen gekoppeld is aan de eerste kolom. De reden waarom deze informatie herhaald wordt in de tweede rij is niet helemaal duidelijk. Van de teksten op rij drie is alleen “No” opgemaakt als tabelkop terwijl alle drie de teksten iets zeggen over de onderstaande rijen. Het is ook niet helemaal duidelijk waarom de kolom met afbeeldingen de naam “Activiteit” heeft. Deze tabel is ook in meerdere delen geknipt, elke keer als er visueel een nieuwe pagina begint in de PDF is het een andere tabel waardoor de koppeling van de kolomkoppen bovenaan de vorige tabel niet meer aanwezig is. Het advies is om de presentatie van deze informatie aan te passen en om hier misschien geen complexe tabel voor te gebruiken. Een serie (genummerde) koppen zoals “1. De geluidsbox”, “4. De tab”, en “Instructie aanmaken Teams Rooms afspraak” gevolgd door een kleinere kop, afbeelding en beschrijving van dat onderdeel zou ook werken. Dit is geen volledig overzicht van alle problemen met de tabellen in deze PDF. Andere oplossingen zijn mogelijk, dit is puur een suggestie.

    • Gevolg:

      Code is niet gekoppeld aan de juiste velden

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Wordt met ontwikkelaar gekeken naar een oplossing

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-01-2024
  6. SC 1.4.3 - Contrast (minimum) [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:

      De visuele weergave van tekst en afbeeldingen van tekst heeft een contrastverhouding van ten minste 4,5:1, behalve in de volgende gevallen:

      • Grote tekst: Grote tekst en afbeeldingen van grote tekst hebben een contrastverhouding van ten minste 3:1;
      • Incidenteel: Tekst of afbeeldingen van tekst die deel zijn van een inactieve component van de gebruikersinterface, die puur decoratief zijn, die voor niemand zichtbaar zijn, of die onderdeel zijn van een afbeelding die significant andere visuele content bevat, hebben geen contrasteis.
      • Woordmerken: Tekst die onderdeel is van een logo of merknaam heeft geen contrasteis.
    • Oorzaak:

      Op de onderzochte website is via de instellingen een hoog-contrastversie te activeren. Dit is te doen door in de balk links met “Profiel”, “Notificaties”, “Groepen” en “Collega’s” de link “Profiel” te activeren en vervolgens te gaan naar “Mijn instellingen”. Onder “Toegankelijkheid” is daar de optie “Activeer hoog contrast thema”. De website is onderzocht met dit thema, omdat er bij het gewone thema contrastproblemen zijn aangetroffen. Het hoog contrast thema zou daarom als toegankelijk alternatief moeten dienen en daarom is alleen die versie van de website meegenomen in het onderzoek.

      Op pagina https://intranet.flevoland.nl/ staan onder de kop “Agenda” een aantal data met gebeurtenissen. Tijdens het onderzoek, dat onder andere werd uitgevoerd op 15 juni, was het agenda-item “15 juni, Dag van de schoonmaker” met een andere kleur aangegeven dan de andere agenda-items, waarschijnlijk omdat het op die dag plaatsvond. In de hoog-contrast versie was de datum echter nauwelijks nog zichtbaar. De datum had een donkergrijze kleur en het blok waar het instond had een zwarte kleur. Deze kleuren hebben een contrast van 1,3:1 met elkaar en dat is niet voldoende. Dit probleem komt dus waarschijnlijk alleen voor als een bepaald agenda-item op de dag waarop een gebruiker de pagina bekijkt plaatsvindt.

      Op pagina https://intranet.flevoland.nl/ staat de tekst “Hallo Sacha, plaats een bericht of stel een vraag…”. Na het activeren van één van de links “plaats een bericht” of “stel een vraag...” komt een popup in beeld. De grijze tekst “Kies een groep” in deze popup heeft een te laag contrast van 4,2 met de lichtgrijze achtergrond. Dit zou minstens 4,5:1 moeten zijn.

      Ook tekst in afbeeldingen moet voldoende contrast hebben. Op pagina https://intranet.flevoland.nl/umbraco/organisatienieuws/stand-van-zaken-herijking-inkoopbeleid/ staat een infographic met verschillende kleurcombinaties die niet voldoende contrast hebben.In de infographic staat witte tekst op een gele achtergrond (contrast van 1,6:1) en witte tekst op een lichtblauwe achtergrond (contrast van 2,7:1)

      In het PDF-document op https://intranet.flevoland.nl/umbraco/media/3009/2847555-v13-gebruikershandleiding_-_teams_rooms.pdf staat op pagina 2 de tekst “In de fysieke ‘Vergaderruimte’ staat de volgende opstelling:”. Deze witte tekst heeft een contrast van 4,0:1 met de grijze achtergrond. Dit probleem komt ook voor op pagina 5 bij de teksten “Tijdens de vergadering” en “Ga naar de vergaderruimte op het moment van je afspraak.”. Op pagina 6 komt dit probleem nog eens voor onder de kop “Storingen”.

    • Gevolg:

      Tijdens het onderzoek, dat onder andere werd uitgevoerd op 15 juni, was het agenda-item “15 juni, Dag van de schoonmaker” met een andere kleur aangegeven dan de andere agenda-items, waarschijnlijk omdat het op die dag plaatsvond. In de hoog-contrast versie was de datum echter nauwelijks nog zichtbaar

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Wordt gekeken naar de themainstellingen

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-01-2024
  7. SC 1.4.10 - Reflow [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Content kan zonder verlies van informatie of functionaliteit en zonder te moeten scrollen in twee dimensies, worden weergegeven voor:

      • Verticaal: scrollbare content met een breedte gelijkwaardig aan 320 CSS-pixels;
      • Horizontaal: scrollbare content met een hoogte gelijkwaardig aan 256 CSS-pixels; Met uitzondering van delen van de content die voor het gebruik of de betekenis een tweedimensionale lay-out vereisen.
    • Oorzaak:

      Als de website wordt bekeken bij een breedte van 320 pixels, hoeft op bijna alle pagina’s alleen verticaal gescrold te worden. Dit is van belang voor slechtzienden die het beeld ingezoomd bekijken. Het kost hen namelijk extra inspanning als ze bij elke regel heen en weer moeten scrollen. Er valt echter wel op veel pagina’s content weg. Om dit succescriterium te testen, is de website onderzocht met een breedte van 1280 pixels op 400% ingezoomd. De breedte is dan namelijk gelijk aan 320 pixels. Bij het inzoomen verschijnt een pop-up in beeld met de tekst “Gezien de schermresolutie kun je waarschijnlijk beter de mobiele weergave gebruiken.” Hier is voor annuleren gekozen, omdat we voor het onderzoek uitgaan van de standaard versie van de website. De mobiele weergave is mogelijk geen volledig alternatief voor alle informatie op de verschillende pagina's. Bovendien weet een gebruiker die het nodig heeft om in te zoomen niet of er in de mobiele weergave wel of geen informatie wegvalt. Om te testen is de mobiele versie van de website daarom niet gebruikt. Bij de popup over de mobiele weergave is dus voor “Annuleren” gekozen.

      Op alle pagina’s verschijnt bij de onderzochte weergave een “Meer”-link in het hoofdmenu. Als deze link met de muis aangewezen wordt, verschijnen de andere links uit het hoofdmenu. Deze links vallen echter weg achter het blauwe blok met bijvoorbeeld “Profiel”, “Notificaties” en “Collega’s”, dat aan de linkerzijde op de pagina staat. De items uit het hoofdmenu zijn daardoor niet goed bereikbaar. https://intranet.flevoland.nl/

      Op pagina https://intranet.flevoland.nl/Profile/Edit staat onder de naam van de gebruiker een functie, in dit geval “Inspecteur digitoegankelijkheid”. Deze tekst wordt afgekort met drie puntjes. Dat is niet toegestaan voor dit succescriterium, omdat alle informatie beschikbaar moet blijven. Dit type probleem komt op meerdere pagina’s voor. Op pagina https://intranet.flevoland.nl/umbraco/weten-en-regelen/digitoegankelijkheid/ worden de links die onder “Downloads” staan afgekort met puntjes, net als de tekst “Geen antwoord op je vraag?” daaronder. Op pagina https://intranet.flevoland.nl/umbraco/organisatie/ondernemingsraad/wie-zitten-er-in-de-or/ worden de namen van de OR-leden afgekort met drie puntjes. Op pagina https://intranet.flevoland.nl/umbraco/projecten/implementie-nieuw-financieel-systeem/ worden de kop “Gerelateerde documenten”, de links die daaronder staan en de namen van de projectleden daaronder afgekort met drie puntjes. Dit probleem komt ook op andere pagina’s voor, verdere voorbeelden worden hier niet gegeven.

      Op pagina https://intranet.flevoland.nl/Profile/Edit staat de tekst “Headerafbeelding” deels over de tekst “Inspecteur digitoegankelijkheid” heen, waardoor beide teksten moeilijk te lezen zijn. Dit type probleem komt ook voor op pagina https://intranet.flevoland.nl/umbraco/agenda/, waar bijvoorbeeld bij het agenda-item “GS vergaderingen en zomerreces” het woord “Datum” door “woensdag” staat.

      Op pagina https://intranet.flevoland.nl/Profile/Edit valt in het formulier om gegevens aan te passen het e-mailadres in het veld met het label “E-mailadres (werk)” deels weg. Als onder “Werktijden” een dag wordt geactiveerd, bijvoorbeeld “Maandag”, komen er velden met de labels “Start” en “Tot” in beeld. Als een tijd geselecteerd wordt, wordt deze niet getoond. Daardoor is niet zichtbaar welke tijden zijn ingesteld.

      Op pagina https://intranet.flevoland.nl/Profile/Edit staat op meerdere plaatsen, bijvoorbeeld onder de kop “Afdeling(en)” een zoekveld met de tekst “Voer een letter in voor suggesties”. Deze tekst valt deels weg. Ook op andere pagina’s valt tekst buiten beeld, bijvoorbeeld op pagina https://intranet.flevoland.nl/umbraco/organisatienieuws/ bij lange woorden in alle nieuwsberichten. Op pagina https://intranet.flevoland.nl/umbraco/organisatienieuws/reactie-hans-tijl-op-statenvragen-over-discriminatie-en-ongewenste-omgangsvormen/ vallen de links onder “Gerelateerde links” deels buiten beeld. Soortgelijke problemen komen ook op andere pagina’s voor, bijvoorbeeld op https://intranet.flevoland.nl/umbraco/weten-en-regelen/?page=0&size=9, https://intranet.flevoland.nl/umbraco/weten-en-regelen/digitoegankelijkheid/ en https://intranet.flevoland.nl/umbraco/organisatie/gedeputeerde-staten/. Verdere voorbeelden van dit type probleem worden niet gegeven.

      Op pagina https://intranet.flevoland.nl/umbraco/organisatienieuws/stand-van-zaken-herijking-inkoopbeleid/ staat onder het nieuwsbericht de link “Terug naar het overzicht”. Deze tekst valt bij de onderzochte weergave deels weg, er staat alleen “Terug naar het”. Dit probleem komt ook voor op pagina https://intranet.flevoland.nl/umbraco/organisatienieuws/reactie-hans-tijl-op-statenvragen-over-discriminatie-en-ongewenste-omgangsvormen/.

      Op pagina https://intranet.flevoland.nl/umbraco/organisatienieuws/stand-van-zaken-herijking-inkoopbeleid/ staat onder het bericht een knop met drie bolletjes met het label “Opties”. Als die knop geactiveerd wordt, komt er de tekst “Notificaties ontvangen” in beeld. Deze tekst valt deels weg achter de blauwe balk met onder andere “Profiel” en “Notificaties” die links in beeld staat.

    • Gevolg:

      Content valt weg bij herschaling

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Wordt gekeken naar de thema-instellingen

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-01-2024
  8. SC 1.4.11 - Contrast van niet-tekstuele content [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:

      De visuele weergave van het volgende heeft een contrastverhouding van ten minste 3:1 ten opzichte van aangrenzende kleuren:

      • Componenten van de gebruikersinterface: Visuele informatie die vereist is om componenten van de gebruikersinterface en statussen te identificeren, met uitzondering van inactieve componenten of componenten waarvan de weergave van de component wordt bepaald door de user agent en niet wordt aangepast door de auteur;
      • Grafische objecten: Delen van afbeeldingen die vereist zijn om de content te begrijpen, behalve wanneer een specifieke weergave van afbeeldingen essentieel is voor de informatie die wordt overgebracht.
    • Oorzaak:

      Niet-tekstuele elementen hebben voldoende contrast nodig. Met name voor slechtziende gebruikers is dit belangrijk, om de verschillende elementen op een webpagina goed van elkaar te kunnen onderscheiden en te kunnen gebruiken. Op de onderzochte website is via de instellingen een “hoog contrast thema” te activeren, zie ook de uitleg bij succescriterium 1.4.3. De website is alleen onderzocht met dit thema geactiveerd.

      Op pagina https://intranet.flevoland.nl/ is een aangepaste indicator van de toetsenbordfocus aanwezig. Deze heeft op de meeste plaatsen voldoende contrast, maar het is niet overal helemaal duidelijk waar de focus staat. Als de focus links op de links in de blauwe balk staat, is het contrast tussen de blauwe focusindicator en de blauwe achtergrond met 1,8:1 te laag. Het gaat om de links “Profiel”, “Notificaties”, “Groepen” en “Collega’s”.
      Als de focus staat op de items bij bijvoorbeeld “Storingen en Meldingen” en “Agenda” wordt dit enkel aangeduid met een blauwe streep aan de rechterkant. Dit is niet voor alle gebruikers genoeg om duidelijk te kunnen zien op welk item de focus staat. Omdat het contrast tussen de witte blokken waar deze items in staan en hun lichtgrijze achtergrond lager is dan 3,0:1, kan er niet vanuit gegaan worden dat iedereen dit onderscheid kan zien. Daardoor zou bijvoorbeeld gedacht kunnen worden dat als de focus staat op “Onderhoudswerkzaamheden aan de WIFI omgeving” dit item doorloopt naar het item “Stand van zaken herijking inkoopbeleid”. Dit probleem kan worden opgelost door het hele item waar de focus op staat te omlijnen, zoals bijvoorbeeld is gedaan bij de items onder “Organisatienieuws”.

      Op pagina https://intranet.flevoland.nl/Profile/Edit staan onder de koppen “Afwezigheidsassistent” en “Werktijden:” een aantal toggle-knoppen. Als deze focus ontvangen, komt er een lichtgrijze rand omheen te staan om dit aan te duiden. Deze rand heeft met 1,6:1 niet voldoende contrast met de witte achtergrond.

      Op pagina https://intranet.flevoland.nl/Profile/Edit staat onder afdelingen een grijs blok met daarin de naam van een afdeling. Daarnaast staat een kruisje om een afdeling te verwijderen. Als dit kruisje focus krijgt, komt er een donkerblauwe rand omheen. Deze blauwe kleur heeft een contrast van minder dan 1,1:1 met de donkergrijze achtergrond.

    • Gevolg:

      Contrast is onvoldoende

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Er wordt naar thema-instellingen gekeken

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-01-2024
  9. SC 2.1.4 - Sneltoetsen voor lettertekens [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Wanneer een sneltoets in content wordt geïmplementeerd door alleen letters (inclusief hoofdletters en kleine letters), leestekens, cijfers of symbolen te gebruiken, geldt ten minste één van de volgende zaken:

      • Uitzetten: Er is een mechanisme beschikbaar waarmee de sneltoets kan worden uitgezet;
      • Opnieuw toewijzen: Er is een mechanisme beschikbaar om de sneltoets opnieuw toe te wijzen aan één of meerdere niet-afdrukbare tekens (bijv. Ctrl, Alt, enz.);
      • Alleen actief bij focus: De sneltoets voor een component van de gebruikersinterface is alleen actief wanneer de betreffende component de focus heeft.
    • Oorzaak:

      Op pagina https://intranet.flevoland.nl/umbraco/projecten/ontwikkeltraject-missie-visie-en-strategie/ staat een video. In deze videospeler is het mogelijk om sneltoetsen van één karakter te gebruiken voor de bediening. Iemand kan bijvoorbeeld de letter K gebruiken om de video te pauzeren en weer te starten of de letter M om het geluid te dempen en weer aan te zetten. Ook andere sneltoetsen kunnen actief zijn. Het probleem is hier dat deze sneltoetsen ook actief zijn als de toetsenbordfocus op een ander element binnen de video staat. Dit kan problemen opleveren voor mensen die met spraakbediening werken en waarbij deze letters kunnen voorkomen in de woorden die uitgesproken worden. Ook kan dit problemen opleveren voor mensen die per ongeluk een toets op het toetsenbord indrukken. Bij deze YouTube-videospeler kan dit opgelost worden door de parameter disablekb=1 toe te voegen aan de URI van de video in de HTML-code. De bediening met deze toetsen wordt dan uitgeschakeld, maar het is dan nog wel mogelijk om de video te bedienen met het toetsenbord. Zie ook de Engelstalige pagina https://developers.google.com/youtube/player_parameters#disablekb.

    • Gevolg:

      Videoplayer is niet toegankelijk

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Wordt naar een oplossing gekeken

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-01-2024
  10. SC 2.4.4 - Linkdoel (in context) [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Het linkdoel kan bepaald worden uit enkel de linktekst of uit de linktekst samen met zijn door software bepaalde linkcontext, behalve daar waar het doel van de link een dubbelzinnige betekenis kan hebben voor gebruikers in het algemeen.

    • Oorzaak:

      Voor gebruikers met een beperking is het nodig dat het doel van elke link duidelijk is. Zij kunnen bijvoorbeeld door middel van het volgen van links door een webpagina navigeren of via hulpsoftware een lijst met alle links op een pagina opvragen.

      Op pagina https://intranet.flevoland.nl/ staan links die van naam veranderen. Het gaat om links zoals ‘1 uur geleden’ en ‘op 8-6-2022’. Deze staan bij de verschillende berichten onder de naam van de persoon die deze berichten postte. Deze links hebben geen context met andere content. Het linkdoel van deze links is voor hulpsoftware niet duidelijk, visueel is het linkdoel van deze links wel duidelijk. Op deze pagina staan links met de aria-labels ‘Afbeelding met bestandsnaam: Notificaties aangepast.PNG’ en ‘Afbeelding met bestandsnaam: image.jpg’. Deze aria-labels overschrijven alle andere manieren waarop deze links een naam krijgen. Het linkdoel van die links is mede daardoor ook niet goed door hulpsoftware te bepalen en die links voldoen ook niet.

      Op pagina https://intranet.flevoland.nl/umbraco/organisatienieuws/ staan onderaan de pagina nummers om naar andere pagina’s te navigeren. Elk paginanummer is een link. Deze nummers op zichzelf geven het linkdoel echter niet duidelijk aan. Dit kan opgelost worden door bijvoorbeeld een aria-label met “Ga naar pagina 2” toe te voegen. Let erop dat het paginanummer dan wel opgenomen wordt in het aria-label, omdat dit label de tekst overschrijft. Andere oplossingen zijn ook mogelijk. Dit probleem komt ook voor op pagina https://intranet.flevoland.nl/umbraco/weten-en-regelen/?page=0&size=9. Andere oplossingen zijn mogelijk.

    • Gevolg:

      Linkdoelen zijn niet goed gedefinieerd

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Wordt met ontwikkelaar gekeken naar mogelijkheden

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-01-2024
  11. SC 2.5.3 - Label in naam [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Bij componenten van de gebruikersinterface met labels die tekst of afbeeldingen van tekst bevatten, bevat de naam de tekst die visueel wordt weergegeven.

    • Oorzaak:

      Dit succescriterium is bedoeld om spraakbediening mogelijk te maken. Belangrijk hierbij is dat de visueel zichtbare tekst onderdeel is van de toegankelijkheidsnaam van het element. Mensen die spraakbedieningssoftware gebruiken kunnen dan de zichtbare tekst inspreken om een element te bedienen.

      Op pagina https://intranet.flevoland.nl/Profile/Edit zijn onder de kop “Werktijden” werktijden in te stellen als bijvoorbeeld de knop bij “Maandag” wordt geactiveerd. De labels “Start” en “Tot” zijn in de code niet gekoppeld aan de velden waar zij bij horen. Hierdoor bevat de naam van dit veld niet het zichtbare label.

    • Gevolg:

      Labels zijn bij invullen niet meer zichtbaar

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Wordt opgepakt met ontwikkelaar

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-01-2024
  12. SC 4.1.2 - Naam, rol, waarde [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Voor alle componenten van de gebruikersinterface (inclusief, maar niet uitsluitend voor formulierelementen, links en door scripts gegenereerde componenten), kunnen de naam (name) en rol (role) door software bepaald worden; toestanden (states), eigenschappen (properties) en waarden (values) die door de gebruiker ingesteld kunnen worden, kunnen door software ingesteld worden; en kennisgeving van veranderingen in deze items is beschikbaar voor user agents, met inbegrip van hulptechnologieën.

    • Oorzaak:

      Op pagina https://intranet.flevoland.nl/umbraco/projecten/ontwikkeltraject-missie-visie-en-strategie/ staat een Youtube-video. Een iframe-element heeft altijd een title-attribuut nodig om een toegankelijkheidsnaam te krijgen. Een goede waarde voor het title-attribuut is hier bijvoorbeeld: “Youtube: Provincie Flevoland – Ontwikkeltraject missie, visie en strategie”. Dit probleem komt ook voor bij de video op pagina https://intranet.flevoland.nl/umbraco/weten-en-regelen/digitoegankelijkheid/.

      Het volgende is niet fout, maar kan wel verbeterd worden: Op pagina https://intranet.flevoland.nl/Profile/Edit kunnen onder de kop “Werktijden” werktijden worden ingevoerd in een selectievakje. Er is bij dit mechanisme veel gebruik gemaakt van aria-labels. Als de focus bijvoorbeeld op het selectievakje bij ‘Maandag” komt, wordt drie keer het woord “maandag” gezegd. Op het invoerveld en het selectieknopje ernaast staat beide een aria-label met de waarde “Tijd ingevoerd worden als hh:mmDe starttijd moet eerder zijn dan de eindtijd”. Dit is ook genoteerd bij succescriterium 2.5.3, omdat het zichtbare label (“start” en “tot”) niet voorkomt in de toegankelijkheidsnaam. Deze tekst wordt nu ook dubbel opgelezen als iemand dit element probeert te bedienen. Omdat het aria-label de tekstuele inhoud van dit veld verder overschrijft, wordt de tijd die een gebruiker heeft geselecteerd niet meer voorgelezen.

    • Gevolg:

      Tekstuele content wordt overschreven door labels

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Wordt met ontwikkelaar opgepakt.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-01-2024

Andere toegankelijkheidsissues

(geen opgegeven)

Onevenredige last

De maatregelen die Provincie Flevoland heeft benoemd leiden niet tot een onevenredige last.

(Zie onder uitleg over onevenredige last voor meer informatie)


Algemene toelichting

Uitleg over de nalevingsstatussen

De vooruitgang in digitale toegankelijkheid wordt bepaald aan de hand van nalevingsstatussen, die weergeven hoever een overheidsinstantie is gevorderd met het toegankelijker maken van een website. Voordat de wettelijke verplichting van kracht werd waren er slechts twee statussen: de toegankelijkheidsnorm schreef voor dat een website volledig moest voldoen aan alle toegankelijkheidseisen, met als resultaat status voldoet volledig. In geval het niet kon worden aangetoond dan was de status altijd voldoet niet.

De huidige aanpak kent vijf nalevingsstatussen. Doel is het bereiken van de status voldoet volledig. De statussen voldoet gedeeltelijk en eerste maatregelen genomen zijn tussenstappen op weg naar het einddoel.

De statussen en hun kenmerken zijn:

A: Voldoet volledig

  • De overheidsinstantie kan aantonen dat de website of mobiele app volledig aan alle toegankelijkheidseisen uit de norm voldoet.
  • De overheidsinstantie voldoet zowel aan de wettelijke verplichting als aan de norm.
  • Het in de wettelijke verplichting vastgelegde doel is behaald.

B: Voldoet gedeeltelijk (= in control verklaring)

  • De overheidsinstantie kan aantonen dat er een actueel, volledig en juist beeld is van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • Er wordt nog niet voldaan aan alle toegankelijkheidseisen uit de norm.
  • De overheidsinstantie heeft concrete verbetermaatregelen benoemd en een planning gemaakt om de afwijkingen te herstellen.
  • De overheidsinstantie is daardoor in control over de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • De overheidsinstantie voldoet wel aan de wettelijke verplichting, maar nog niet volledig aan de norm.

C: Eerste maatregelen genomen

  • Er is nog geen goed beeld van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • De overheidsinstantie heeft concrete verbetermaatregelen genomen om dat beeld te krijgen.
  • De overheidsinstantie voldoet wel aan de wettelijke verplichting, maar niet aan de norm.

D: Voldoet niet

  • Er is geen goed beeld van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • De overheidsinstantie heeft geen concrete verbetermaatregelen benoemd om inzicht te krijgen in de (mate van) toegankelijkheid.
  • De overheidsinstantie voldoet enkel aan de wettelijke verplichting om een toegankelijkheidsverklaring te publiceren.
  • Omdat de wettelijke verplichting voorschrijft dat overheidsinstanties de noodzakelijke maatregelen nemen om hun websites en mobiele applicaties toegankelijker te maken worden de overheidsinstantie aangespoord om binnen een bepaalde termijn concrete maatregelen te benoemen, inclusief planning.

E: Geen toegankelijkheidsverklaring gepubliceerd

  • De overheidsinstantie heeft voor de website of mobiele applicatie geen toegankelijkheidsverklaring gepubliceerd.
  • De overheidsinstantie voldoet niet aan de wettelijke verplichting om een toegankelijkheidsverklaring te publiceren.
  • Omdat de wettelijke verplichting voorschrijft dat overheidsinstanties de noodzakelijke maatregelen nemen om hun websites en mobiele applicaties toegankelijker te maken wordt de overheidsinstantie aangespoord om op korte termijn een toegankelijkheidsverklaring te publiceren waarin concrete maatregelen zijn benoemd, inclusief planning.

Het uitgangspunt is dat verbetermaatregelen worden benoemd, ingepland en uitgevoerd. En dat daarmee wordt doorggeaan totdat volledig aan alle toegankelijkheids is voldaan.
Als een website lange tijd in een status blijft hangen, dan wordt aan de beleidsmatige eis toegankelijker maken niet langer voldaan.

Uitleg over onevenredige last

Het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid staat overheidsinstanties toe om gebruik te maken van de mogelijkheid om afzonderlijke eisen uit de toegankelijkheidsstandaard - tijdelijk - niet toe te passen, als dit voor hen onevenredig belastend is.

Met de uitzonderingsmogelijkheid 'onevenredige last' dient zorgvuldig te worden omgegaan; het ontbreken van prioriteit, tijd of kennis bij een overheidsinstantie zijn geen legitieme redenen om de toegankelijkheidsstandaard niet toe te passen.

Zie voor de formele, geldende tekst artikel 3, lid 2 tot en met 4 en de toelichting bij artikel 3 van het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.

Inhoud die buiten de werkingssfeer valt van het Besluit

Het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid is niet van toepassing op de volgende content van websites en mobiele applicaties:

  • Kantoorbestandsformaten die zijn gepubliceerd voor 23 september 2018, tenzij dergelijke content nodig is voor actieve administratieve processen met betrekking tot de door de betrokken overheidsinstantie vervulde taken;
  • Vooraf opgenomen, op tijd gebaseerde media die zijn gepubliceerd voor 23 september 2020;
  • Live uitgezonden, op tijd gebaseerde media;
  • Onlinekaarten en onlinekarteringsdiensten, mits essentiële informatie op navigatiekaarten op een toegankelijke, digitale wijze wordt verstrekt;
  • Van derden afkomstige content die niet door de betrokken overheidsinstantie wordt gefinancierd of ontwikkeld en evenmin onder haar verantwoordelijkheid valt;
  • Reproducties van stukken uit erfgoedcollecties die niet volledig toegankelijk kunnen worden gemaakt om redenen van bewaring, authenticiteit of het ontbreken van geautomatiseerde en kostenefficiënte oplossingen om toegankelijkheid te bewerkstelligen;
  • Content die enkel beschikbaar is voor een gesloten gebruikersgroep en die is gepubliceerd voor 23 september 2019, tot de betreffende website ingrijpend wordt herzien;
  • Content van websites en mobiele applicaties die niet noodzakelijk is voor actieve administratieve processen en die niet wordt aangepast na 23 september 2019.

Bron: Artikel 2, tweede lid van het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.

In deze verklaring wordt gerefereerd aan verschillende bronnen. Onderstaande lijst bevat de links naar deze bronnen.

template versie 20211209