Verklaring van www.gennep.nl

Status toegankelijkheid https://www.gennep.nl/

Gemeente Gennep is wettelijk verplicht om deze website te laten voldoen aan het Besluit digitale toegankelijkheid overheid.

De status van deze website is: B - voldoet gedeeltelijk ? - Ga naar de informatie over de nalevingsstatussen

De status is toegekend op basis van een eigen verklaring,
die voor het laatst is bijgewerkt op 30-08-2023

  • De onderbouwing bij deze eigen verklaring is gecontroleerd.
    Daaruit bleek dat de onderbouwing toereikend is om door een toezichthouder inhoudelijk te kunnen worden beoordeeld.
    Meer over de controle door Logius

Op deze pagina kunt u:

Inhoud

Verklaring

Gemeente Gennep streeft ernaar om de eigen online informatie en dienstverlening toegankelijk te maken, overeenkomstig het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.
Deze toegankelijkheidsverklaring is van toepassing op de inhoud van de website www.gennep.nl.

  • hoofddomein:
  • subdomeinen en andere domeinen die behoren tot de website:
    • (niet van toepassing)

Een overzicht van alle websites, mobiele applicaties en verklaringen van Gemeente Gennep is beschikbaar via de link https://www.gennep.nl/toegankelijkheidsverklaring

Nalevingsstatus: voldoet gedeeltelijk

Uit de door Gemeente Gennep gepubliceerde informatie blijkt dat de website www.gennep.nl gedeeltelijk voldoet aan het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.

Uit toegankelijkheidsonderzoek is gebleken dat nog niet aan alle eisen wordt voldaan. Voor elke afzonderlijke afwijking van de eisen is de oorzaak bekend en is het gevolg beschreven, zijn maatregelen genomen om de afwijking te kunnen opheffen EN wordt een concrete datum genoemd waarop de maatregelen zullen zijn uitgevoerd.

In de toelichting, onder het kopje onderbouwing van de verklaring, wordt aangegeven hoe ver Gemeente Gennep is gevorderd met de toegankelijkheid van www.gennep.nl en welke noodzakelijke maatregelen worden genomen om de website toegankelijker te maken.

De kenmerken van de verschillende statussen worden beschreven in de toelichting, onder het kopje Uitleg over de nalevingsstatussen.

Akkoordverklaring

Deze verklaring is op 29-08-2023 getekend voor 'gezien en akkoord' door een tekenbevoegd functionaris van Gemeente Gennep .
Functie: Burgemeester.

De actualiteit, volledigheid en juistheid van deze verklaring zijn voor het laatst herzien op 30-08-2023.

Feedback en contactgegevens

Loopt u tegen een toegankelijkheidsprobleem aan? Of heeft u een vraag of opmerking over toegankelijkheid?
Neem dan contact op via gemeente@gennep.nl.

Wat kunt u van ons verwachten?
  • Binnen 5 werkdagen krijgt u een ontvangstbevestiging.
  • We informeren u over de voortgang en de uitkomst.
  • Binnen 3 weken is uw verzoek afgehandeld.
Handhavingsprocedure

Bent u niet tevreden met de manier waarop uw klacht is behandeld? Of hebben we niet op tijd gereageerd?
Dan kunt u contact opnemen via https://www.nationaleombudsman.nl/klacht-indienen/uw-klacht.

Aanvullende informatie van Gemeente Gennep

De streefdatum waarop de website volledig zal voldoen: 01-07-2024.

Onderbouwing van de verklaring

Onderzoeksresultaten

  • Oké. De status van de website www.gennep.nl : voldoet gedeeltelijk

De website www.gennep.nl is onderzocht op toegankelijkheid en uit de rapportage blijkt volgens Gemeente Gennep dat nog niet aan alle onderstaande kenmerken wordt voldaan:

  • De onderzoeksresultaten waarop de claim is gebaseerd zijn beschikbaar via:
    • https://www.gennep.nl/sites/default/files/2022-11/Toegankelijkheidsonderzoek%20Gemeente%20Gennep%20%28www.gennep.nl%29%20versie%201.0.pdf
      Kenmerken die in de rapportage zijn vastgelegd:
      • Datum: 25-10-2022
      • Type onderzoek: handmatig onderzoek (eventueel deels automatisch)
      • Onderzoek uitgevoerd door: een onafhankelijke derde partij
      • Oké. Gebruikte standaard: EN 301 549 / WCAG 2.1 niveau AA
      • Oké. Actualiteit: voldoet aan de voorwaarde. Uit de rapportage blijkt dat de meet- en onderzoeksgegevens waarop het onderzoek is gebaseerd jonger zijn dan 36 maanden.
      • Oké. Onderzoeksmethode: voldoet aan de voorwaarde. Uit de rapportage blijkt dat bij het handmatige onderzoek een goed gedocumenteerde evaluatiemethode (WCAG-EM of gelijkwaardig) is gebruikt.
      • Oké. Vastlegging: voldoet aan de eisen. Uit de rapportage blijkt dat de onderzoeksresultaten zijn vastgelegd in een voor mensen leesbaar formaat, of in het machineleesbare formaat EARL.
  • De (gecombineerde) onderzoeksresultaten:
    • Oké. Omvatten alle eisen uit hoofdstuk 9 Web (voor websites) of 11 Software (voor mobiele applicaties) van de Europese toegankelijkheidsnorm EN 301 549. De eisen voor websites, mobiele applicaties en downloadbare documenten in deze norm zijn identiek aan de niveau A en AA succescriteria van de wereldwijd toegepaste toegankelijkheidsstandaard WCAG 2.1.
    • Oké. Zijn representatief voor alle content op het hoofddomein en eventuele de sub- en andere domeinen die in de verklaring worden genoemd.
  • Niet Oké. Tijdens het onderzoek zijn afwijkingen gevonden op de toegankelijkheidsstandaard, die niet konden worden hersteld voordat het onderzoek werd afgerond.
  • Oké. Op basis van de onderzoeksresultaten verklaart Gemeente Gennep dat de website gedeeltelijk voldoet aan de toegankelijkheidsstandaard.

(Onder het kopje Uitleg over de nalevingsstatussen worden de kenmerken van de verschillende statussen beschreven).

Afwijkingen van de toegankelijkheidsstandaard

  1. SC 1.1.1 - Niet-tekstuele content [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Op de website van Gemeente Gennep zijn er verschillende gevallen waarin afbeeldingen geen alternatieve tekst hebben, wat problemen veroorzaakt voor gebruikers die de afbeeldingen niet kunnen zien.

    • Oorzaak:

      De afbeeldingen zijn niet voorzien van de vereiste alternatieve tekst omdat er geen juiste implementatie is van de richtlijnen voor toegankelijkheid.

    • Gevolg:

      Gebruikers die blind of slechtziend zijn, missen de informatie die wordt weergegeven in de afbeeldingen. Dit beperkt hun toegang tot relevante inhoud en functionaliteit op de website.

    • Alternatief:

      Het is nodig om alternatieve teksten toe te voegen aan de afbeeldingen om de ontbrekende informatie te vervangen. De alternatieve teksten moeten beschrijvend zijn en de betekenis en inhoud van de afbeeldingen duidelijk overbrengen.

    • Maatregel:

      Voor de afbeelding onder de kop 'Beleid van de gemeente Gennep' moet de alternatieve tekst worden ingesteld als "Samen maken we Gennep (logo)". Voor de kaartjes onder de kop 'Locaties' kunnen ze als decoratief worden gemarkeerd door de alternatieve tekst leeg te laten (alt=""). Voor de overige afbeeldingen moet worden bepaald of ze decoratief zijn of informatie bevatten, en dienovereenkomstig worden gemarkeerd.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-01-2024
  2. SC 1.2.2 - Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen) [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Op de pagina "Paspoort aanvragen" is er een video met automatisch gegenereerde ondertiteling. De ondertiteling bevat echter fouten en mist nauwkeurigheid, waardoor belangrijke informatie verloren gaat voor gebruikers die doof of slechthorend zijn.

    • Oorzaak:

      De automatisch gegenereerde ondertiteling van de video bevat onjuist herkende woorden, wat kan leiden tot misinterpretatie en het moeilijk maken voor doven en slechthorenden om de video te volgen.

    • Gevolg:

      Gebruikers die doof of slechthorend zijn, ervaren moeilijkheden bij het begrijpen van de video vanwege de onnauwkeurige ondertiteling. Dit beperkt hun toegang tot de inhoud en kan hen buitensluiten van belangrijke informatie.

    • Alternatief:

      Om de toegankelijkheid te verbeteren, moet er handmatige ondertiteling worden toegevoegd aan de video of moet de automatisch gegenereerde ondertiteling van YouTube worden aangepast om de juistheid ervan te waarborgen.

    • Maatregel:

      De verantwoordelijke afdeling, Content, moet ervoor zorgen dat de ondertiteling van de video wordt aangepast. Dit kan worden bereikt door het toevoegen van handmatige ondertiteling die correct en nauwkeurig de gesproken inhoud weergeeft. Als alternatief kunnen ze de automatisch gegenereerde ondertiteling van YouTube bewerken om eventuele fouten te corrigeren.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-01-2024
  3. SC 1.2.3 - Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen) [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Op de pagina "Brief en videoboodschap burgemeester" bevat de video "Videoboodschap - 5 november 2020" tekst die aan het begin en einde van de video wordt weergegeven, maar niet wordt uitgesproken door de verteller. Dit resulteert in het ontbreken van belangrijke informatie voor gebruikers die slechtziend of blind zijn en afhankelijk zijn van auditieve inhoud.

    • Oorzaak:

      De tekst die in de video wordt weergegeven, wordt niet mondeling gecommuniceerd, waardoor slechtziende of blinde gebruikers de informatie missen.

    • Gevolg:

      Gebruikers die slechtziend of blind zijn, kunnen de tekst niet lezen en missen daardoor essentiƫle informatie die aan het begin en einde van de video wordt gepresenteerd.

    • Alternatief:

      Om de toegankelijkheid te verbeteren, moet er een alternatief worden geboden voor de op tijd gebaseerde media. Dit kan worden bereikt door het toevoegen van audiodescriptie, waarbij de ontbrekende informatie mondeling wordt beschreven door de spreker, of door de tekst die in de video wordt weergegeven uit te schrijven en onder de video te plaatsen.

    • Maatregel:

      De verantwoordelijke afdeling, Content, moet de ontbrekende informatie aanvullen door een van de volgende maatregelen te nemen: a) het toevoegen van een apart audiodescriptiebestand waarin de tekst aan het begin en einde van de video wordt uitgesproken, b) ervoor zorgen dat de verteller de ontbrekende informatie mondeling vermeldt in de video, of c) de tekst die in de video wordt weergegeven, uit te schrijven en onder de video te plaatsen.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-01-2024
  4. SC 1.3.1 - Info en relaties [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Op de website van Gemeente Gennep zijn er verschillende problemen met betrekking tot de informatie, structuur en relaties in de presentatie van content. Deze problemen hebben invloed op de toegankelijkheid voor gebruikers die afhankelijk zijn van tekstuele informatie of software die de structuur en relaties van de content begrijpt.

    • Oorzaak:

      De problemen ontstaan doordat de juiste opmaak en tags niet correct worden gebruikt in de code van de website en PDF-documenten.

    • Gevolg:

      Gebruikers die afhankelijk zijn van hulpsoftware zoals screenreaders kunnen moeite hebben om de informatie te begrijpen en de structuur van de content te navigeren. Het ontbreken van juiste tags en opmaak kan leiden tot verwarring en ontoegankelijkheid.

    • Alternatief:

      Om de toegankelijkheid te verbeteren, moeten de juiste opmaak, tags en structuur worden toegepast op de content, zodat deze goed begrepen kan worden door hulpsoftware en gebruikers die afhankelijk zijn van tekstuele informatie.

    • Maatregel:

      Op de pagina "Hoofdpagina" moeten de koppen in de footer correct worden opgemaakt als koppen (bijvoorbeeld op h3-niveau) in de code, zodat ze overeenkomen met de visuele weergave en de koppenstructuur correct wordt overgebracht naar screenreaders. Op de pagina "Raadslid" en "Paspoort aanvragen" moeten de tabellen rijkoppen hebben door het gebruik van <th>-elementen in plaats van <td>. De koppen moeten ook de juiste scope-attributen hebben (bijvoorbeeld scope="col" voor kolomkoppen en scope="row" voor rijkoppen). Op de pagina "Nieuwsartikel" moet het gebruik van het <strong>-element voor opmaakdoeleinden worden verwijderd. Het element moet alleen worden gebruikt om nadruk te geven aan de betekenis van de tekst. In de PDF-documenten "Toestemmingsformulier voor reisdocumenten" en "Afvalkalender 2022" ontbreekt de codelaag met tags, waardoor de structuur en betekenis van de content verloren gaan voor gebruikers van hulpsoftware. Alle onderdelen van het document moeten worden voorzien van passende tags en de niet-zichtbare of decoratieve onderdelen moeten worden gemarkeerd als artefacten.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-01-2024
  5. SC 1.4.1 - Gebruik van kleur [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Op de pagina "Pdf - Afvalkalender 2022" wordt informatie uitsluitend aangegeven met behulp van kleur om het onderscheid tussen verschillende inzamelingen aan te geven. Dit kan problematisch zijn voor mensen met visuele beperkingen of kleurenblindheid, omdat zij mogelijk moeite hebben om dit onderscheid waar te nemen en daardoor belangrijke informatie missen.

    • Oorzaak:

      De informatie wordt alleen visueel gepresenteerd door middel van kleur, zonder gebruik te maken van aanvullende visuele elementen die voor iedereen waarneembaar zijn.

    • Gevolg:

      Mensen die slecht kunnen zien of kleuren moeilijk kunnen onderscheiden, hebben moeite om het onderscheid tussen verschillende inzamelingen in de kalender waar te nemen, wat resulteert in het missen van belangrijke informatie over afvalinzamelingen.

    • Alternatief:

      Om de toegankelijkheid te verbeteren, moet de informatie niet alleen afhankelijk zijn van kleur, maar ook van andere visuele elementen die voor iedereen waarneembaar zijn. Dit kan bijvoorbeeld worden bereikt door arcering, patroon, tekstuele labels of symbolen toe te voegen naast kleurcodering.

    • Maatregel:

      De verantwoordelijke afdeling moet ervoor zorgen dat het onderscheid tussen verschillende inzamelingen in de kalender niet uitsluitend afhankelijk is van kleur. Ze moeten alternatieve visuele elementen toevoegen, zoals arcering, patroon of tekstuele labels, om het onderscheid voor iedereen waarneembaar te maken, ongeacht kleurwaarneming.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-01-2024
  6. SC 1.4.11 - Contrast van niet-tekstuele content [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:

      De visuele weergave van het volgende heeft een contrastverhouding van ten minste 3:1 ten opzichte van aangrenzende kleuren:

      • Componenten van de gebruikersinterface: Visuele informatie die vereist is om componenten van de gebruikersinterface en statussen te identificeren, met uitzondering van inactieve componenten of componenten waarvan de weergave van de component wordt bepaald door de user agent en niet wordt aangepast door de auteur;
      • Grafische objecten: Delen van afbeeldingen die vereist zijn om de content te begrijpen, behalve wanneer een specifieke weergave van afbeeldingen essentieel is voor de informatie die wordt overgebracht.
    • Oorzaak:

      De gebruikte kleuren voor de focusstijl en de standaard focusstijl van de browser hebben onvoldoende contrast met de achtergrond, wat problematisch is voor gebruikers met een visuele beperking.

    • Gevolg:

      Gebruikers met een visuele beperking kunnen moeite hebben om de focusstijl te zien, vooral vanwege het gebrek aan contrast met de achtergrond. Dit kan de bruikbaarheid en toegankelijkheid van de website belemmeren.

    • Alternatief:

      Om de toegankelijkheid te verbeteren, moeten de gebruikte kleuren voor de focusstijl voldoen aan een contrastverhouding van minimaal 3:1 ten opzichte van de achtergrond. Het is ook belangrijk om een aangepaste focusstijl in te stellen die consistent en duidelijk is in elke browser.

    • Maatregel:

      De verantwoordelijke afdeling moet de volgende maatregelen nemen:

      Voor de groene focusstijl op de zoekbalk moet er een kleurencombinatie worden gekozen die voldoet aan de contrastverhouding van minimaal 3:1 met de witte achtergrond. Voor de standaard focusstijl van de browser moet er een aangepaste focusstijl worden ingesteld die duidelijk is en voldoende contrast biedt met de achtergrond in elke browser.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-01-2024
  7. SC 2.4.2 - Paginatitel [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Op de pagina "Pdf - Toestemmingsformulier voor reisdocumenten", "Pdf - Afvalkalender 2022" en "Pdf - Folder - Schulden, wat nu?" ontbreekt een documenttitel voor de PDF-documenten. In het geval van de "Toestemmingsformulier voor reisdocumenten" PDF heeft de huidige titel "Deze aanvraag zenden aan:" geen goede beschrijving van de inhoud. Het ontbreken van een duidelijke documenttitel kan problemen veroorzaken voor mensen met cognitieve beperkingen, zoals een kort werkgeheugen of concentratiestoornissen.

    • Oorzaak:

      De documenttitel is niet ingesteld of niet goed omschreven in de bestandseigenschappen van de PDF-documenten.

    • Gevolg:

      Het ontbreken van een documenttitel maakt het moeilijker om de inhoud van de PDF-documenten te begrijpen, vooral bij het navigeren tussen verschillende tabbladen in een PDF-leesprogramma. Dit kan problematisch zijn voor blinde mensen of mensen met cognitieve beperkingen, omdat het moeilijker wordt om de juiste informatie te vinden en te begrijpen.

    • Alternatief:

      Om de toegankelijkheid te verbeteren, moet er een duidelijke en beschrijvende documenttitel worden ingesteld voor de PDF-documenten, zodat gebruikers kunnen begrijpen waar het document over gaat en gemakkelijk tussen tabbladen kunnen navigeren.

    • Maatregel:

      De verantwoordelijke afdeling moet de volgende maatregelen nemen:

      Voor de "Toestemmingsformulier voor reisdocumenten" PDF moet er een documenttitel worden ingesteld die de inhoud van het document duidelijk omschrijft en niet alleen de bestandsnaam toont. Voor de "Pdf - Afvalkalender 2022" en "Pdf - Folder - Schulden, wat nu?" PDF's moet er een documenttitel worden ingesteld die de inhoud van het document duidelijk omschrijft en niet alleen de bestandsnaam toont.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-01-2024
  8. SC 2.4.5 - Meerdere manieren [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Op de pagina's "Pdf - Toestemmingsformulier voor reisdocumenten", "Pdf - Afvalkalender 2022" en "Pdf - Folder - Schulden, wat nu?" ontbreken bladwijzers in de PDF-documenten. Het ontbreken van bladwijzers maakt het moeilijker om door het document te navigeren en snel specifieke secties te vinden.

    • Oorzaak:

      De PDF-documenten zijn niet voorzien van bladwijzers, die normaal gesproken worden gegenereerd op basis van de koppenstructuur van het brondocument. Dit kan te wijten zijn aan het ontbreken van de juiste tags of structuur in het brondocument.

    • Gevolg:

      Het ontbreken van bladwijzers maakt het moeilijker voor gebruikers om efficiƫnt door het document te navigeren en specifieke inhoud te vinden. Dit kan vooral problematisch zijn voor gebruikers die afhankelijk zijn van schermlezers of andere hulpsoftware.

    • Alternatief:

      Om de toegankelijkheid te verbeteren, moeten bladwijzers worden toegevoegd aan de PDF-documenten. Bladwijzers kunnen worden gegenereerd met behulp van de juiste software op basis van de koppenstructuur van het brondocument, op voorwaarde dat het brondocument goed is gestructureerd met de juiste tags.

    • Maatregel:

      De verantwoordelijke afdeling moet de volgende maatregelen nemen: Voor het "Toestemmingsformulier voor reisdocumenten" PDF, "Pdf - Afvalkalender 2022" PDF en "Pdf - Folder - Schulden, wat nu?" PDF moeten bladwijzers worden toegevoegd aan het document op basis van de koppenstructuur van het brondocument. Dit kan worden bereikt met behulp van de juiste software om bladwijzers te genereren.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-01-2024
  9. SC 3.1.2 - Taal van onderdelen [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:

      De menselijke taal van elke passage of zin in de content kan door software bepaald worden, behalve waar het gaat om eigennamen, technische termen, woorden uit een onbepaalde taal en woorden of zinsdelen die deel zijn gaan uitmaken van het jargon van de onmiddellijk omringende tekst.

    • Oorzaak:

      De kop boven de zoekbalk is in het Engels ingesteld zonder rekening te houden met de taalbehoeften van screenreadergebruikers.

    • Gevolg:

      Voor screenreadergebruikers kan de Engelstalige kop boven de zoekbalk verwarrend zijn en moeilijk te begrijpen, omdat de meeste andere content op de pagina in het Nederlands is. Dit kan de bruikbaarheid en begrijpelijkheid van de zoekfunctie belemmeren voor gebruikers die afhankelijk zijn van schermlezers.

    • Alternatief:

      Om de toegankelijkheid te verbeteren, moet de Engelstalige tekst 'Quick search' worden vertaald naar het Nederlands. Daarnaast kan de kop boven de zoekbalk ook volledig worden verwijderd, omdat de functie van de zoekbalk zelf al duidelijk is voor gebruikers.

    • Maatregel:

      De verantwoordelijke afdeling, Techniek, moet de volgende maatregelen nemen: Vertaal de tekst 'Quick search' naar het Nederlands, zodat screenreadergebruikers de tekst correct kunnen begrijpen. Overweeg om de kop boven de zoekbalk volledig te verwijderen, omdat de functie van de zoekbalk zelf al duidelijk is en de extra kop niet noodzakelijk is.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-01-2024

Andere toegankelijkheidsissues

(geen opgegeven)

Onevenredige last

De maatregelen die Gemeente Gennep heeft benoemd leiden niet tot een onevenredige last.

(Zie onder uitleg over onevenredige last voor meer informatie)


Algemene toelichting

Uitleg over de nalevingsstatussen

De vooruitgang in digitale toegankelijkheid wordt bepaald aan de hand van nalevingsstatussen, die weergeven hoever een overheidsinstantie is gevorderd met het toegankelijker maken van een website. Voordat de wettelijke verplichting van kracht werd waren er slechts twee statussen: de toegankelijkheidsnorm schreef voor dat een website volledig moest voldoen aan alle toegankelijkheidseisen, met als resultaat status voldoet volledig. In geval het niet kon worden aangetoond dan was de status altijd voldoet niet.

De huidige aanpak kent vijf nalevingsstatussen. Doel is het bereiken van de status voldoet volledig. De statussen voldoet gedeeltelijk en eerste maatregelen genomen zijn tussenstappen op weg naar het einddoel.

De statussen en hun kenmerken zijn:

A: Voldoet volledig

  • De overheidsinstantie kan aantonen dat de website of mobiele app volledig aan alle toegankelijkheidseisen uit de norm voldoet.
  • De overheidsinstantie voldoet zowel aan de wettelijke verplichting als aan de norm.
  • Het in de wettelijke verplichting vastgelegde doel is behaald.

B: Voldoet gedeeltelijk (= in control verklaring)

  • De overheidsinstantie kan aantonen dat er een actueel, volledig en juist beeld is van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • Er wordt nog niet voldaan aan alle toegankelijkheidseisen uit de norm.
  • De overheidsinstantie heeft concrete verbetermaatregelen benoemd en een planning gemaakt om de afwijkingen te herstellen.
  • De overheidsinstantie is daardoor in control over de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • De overheidsinstantie voldoet wel aan de wettelijke verplichting, maar nog niet volledig aan de norm.

C: Eerste maatregelen genomen

  • Er is nog geen goed beeld van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • De overheidsinstantie heeft concrete verbetermaatregelen genomen om dat beeld te krijgen.
  • De overheidsinstantie voldoet wel aan de wettelijke verplichting, maar niet aan de norm.

D: Voldoet niet

  • Er is geen goed beeld van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • De overheidsinstantie heeft geen concrete verbetermaatregelen benoemd om inzicht te krijgen in de (mate van) toegankelijkheid.
  • De overheidsinstantie voldoet enkel aan de wettelijke verplichting om een toegankelijkheidsverklaring te publiceren.
  • Omdat de wettelijke verplichting voorschrijft dat overheidsinstanties de noodzakelijke maatregelen nemen om hun websites en mobiele applicaties toegankelijker te maken worden de overheidsinstantie aangespoord om binnen een bepaalde termijn concrete maatregelen te benoemen, inclusief planning.

E: Geen toegankelijkheidsverklaring gepubliceerd

  • De overheidsinstantie heeft voor de website of mobiele applicatie geen toegankelijkheidsverklaring gepubliceerd.
  • De overheidsinstantie voldoet niet aan de wettelijke verplichting om een toegankelijkheidsverklaring te publiceren.
  • Omdat de wettelijke verplichting voorschrijft dat overheidsinstanties de noodzakelijke maatregelen nemen om hun websites en mobiele applicaties toegankelijker te maken wordt de overheidsinstantie aangespoord om op korte termijn een toegankelijkheidsverklaring te publiceren waarin concrete maatregelen zijn benoemd, inclusief planning.

Het uitgangspunt is dat verbetermaatregelen worden benoemd, ingepland en uitgevoerd. En dat daarmee wordt doorggeaan totdat volledig aan alle toegankelijkheids is voldaan.
Als een website lange tijd in een status blijft hangen, dan wordt aan de beleidsmatige eis toegankelijker maken niet langer voldaan.

Uitleg over onevenredige last

Het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid staat overheidsinstanties toe om gebruik te maken van de mogelijkheid om afzonderlijke eisen uit de toegankelijkheidsstandaard - tijdelijk - niet toe te passen, als dit voor hen onevenredig belastend is.

Met de uitzonderingsmogelijkheid 'onevenredige last' dient zorgvuldig te worden omgegaan; het ontbreken van prioriteit, tijd of kennis bij een overheidsinstantie zijn geen legitieme redenen om de toegankelijkheidsstandaard niet toe te passen.

Zie voor de formele, geldende tekst artikel 3, lid 2 tot en met 4 en de toelichting bij artikel 3 van het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.

Inhoud die buiten de werkingssfeer valt van het Besluit

Het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid is niet van toepassing op de volgende content van websites en mobiele applicaties:

  • Kantoorbestandsformaten die zijn gepubliceerd voor 23 september 2018, tenzij dergelijke content nodig is voor actieve administratieve processen met betrekking tot de door de betrokken overheidsinstantie vervulde taken;
  • Vooraf opgenomen, op tijd gebaseerde media die zijn gepubliceerd voor 23 september 2020;
  • Live uitgezonden, op tijd gebaseerde media;
  • Onlinekaarten en onlinekarteringsdiensten, mits essentiële informatie op navigatiekaarten op een toegankelijke, digitale wijze wordt verstrekt;
  • Van derden afkomstige content die niet door de betrokken overheidsinstantie wordt gefinancierd of ontwikkeld en evenmin onder haar verantwoordelijkheid valt;
  • Reproducties van stukken uit erfgoedcollecties die niet volledig toegankelijk kunnen worden gemaakt om redenen van bewaring, authenticiteit of het ontbreken van geautomatiseerde en kostenefficiënte oplossingen om toegankelijkheid te bewerkstelligen;
  • Content die enkel beschikbaar is voor een gesloten gebruikersgroep en die is gepubliceerd voor 23 september 2019, tot de betreffende website ingrijpend wordt herzien;
  • Content van websites en mobiele applicaties die niet noodzakelijk is voor actieve administratieve processen en die niet wordt aangepast na 23 september 2019.

Bron: Artikel 2, tweede lid van het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.

In deze verklaring wordt gerefereerd aan verschillende bronnen. Onderstaande lijst bevat de links naar deze bronnen.

template versie 20211209